Verboden spel" rond sterven en dood: ontroerend en zuiver Gedeeltelij k geslaagd toneel-evenement Ons land, de ramp en Amerika Kolen en Staal Dagblad voor de Zaanstreek „De Typhoon" van Donderdag 26 Februari 1953 7 Kinderidylle met eerbied verfilmd ^chter een filmtitel, beginnende met het geliefde dreigement „Verboden", schuilt in de meeste gevallen rommel, die op een sensationele manier wordt opgediend om goedgelovige lieden het geld uitt de zak te kloppen. De FYtinse film „Ver boden spel" is echter een uitzondering op deze droeve regel. En meer, véél meer dan dut. Want hier hebben we dan eindelijk weer eens zo'n eersterangs kunstwerk, dat ons de talloze miserabele filmervaringen van de laatste maanden in een kleine anderhalf uur volkomen doet vergeten. Bedoelde film is het eerste deel van een trilogie, die „Jeux interdits(Verbo den spelletjes) is genoemd. Regisseur Revé Clement gaf haar de titel „Croix de bois, croix de fer" Houten kruisen en ijzeren kruisen) .maar om de een of andere reden heeft men vor ons land 'f eigenlijk nog wat voorbarige :.Jeux interdits" aan gehouden en dit in t enkelvoud vertaald. De twee andere delen, die respectievelijk ,.Le bon Dieu sans confession" en Uhistoire de l'aigle" zullen heten, zijn nog niet in productie. Wel liggen de scenario's voor verfilming gereed. vrijage van de dochter des huizes rr.et de zoon van de buren, de vête tussen de twee boerenfamilies en de tussenkomst van de pastoor. Het is de humor van een film kunstenaar, die een poëtisch en zinvol spel speelt met de begrippen sterven en dood, die wéét, dat hij zulks doet en daar om in alles, óók in zijn humor, eerbied betracht. Eerbied, die de kinderen Pau- lette en Michel reeds is gegeven door hun onschuld. Profaan wordt dit „Verboden spel" dus nooit. Het leert ons evenwel sommige alledaagse feiten eens door een andere bril te bezien en daarbij na te Allemaal „maar een verhaaltje" jn de trieste maand October van 1951 konden de eerste scènes van „Verboden spel" worden gedraaid. Hoewel de ge schiedenis in Midden-Frankrijk heet te spelen, trok Clément met zijn mensen naar de Provence. Voor de vele buiten opnamen had hij de zon nodig, ja, hij was, gezien de tijd van handeling van zijn ver haal, zelfs gebonden aan 'n zomerse illu sie. In de bergen tussen Cannes en Castel- lane vond hij de juiste natuurlijke décors. Maar ook hier regende en mistte het voortdurend en de daardoor steeds weer vertraagde productie van de film bezorg de de technische staf heel wat hoofdbre kens. Nochtans verraadt „Verboden spel" ons niets van deze moeilijkheden. De cameraman, Robert Juillard, heeft, profi terend van elk zonnestraaltje, kans ge zien een dromerige Juni-stemming in zijn beelden te leggen en zo de periode weten te scheppen, die voorafging aan en volgde op de Franse nederlaag in 1940. Met deze zwarte bladzijde uit de Fran se geschiedenis begint het eigenlijke ver haal. De Parijzenaars ontvluchten hun bedreigde stad en werden op de buiten wegen door de Duitsers gemitrailleerd. Bij één zo'n aanval verliest de 5-jarige Pau- lette haar ouders en haar hondje en met het dode diertje koesterend in haar arm geklemd dwaalt het kind door de velden. Tenslotte vindt ze onderdak op een pri mitieve boerderij, waar de 10-jarige Mi chel haar vriendje wordt. De voortdurende confrontatie met de dood beroert de kin deren evenzeer, maar anders dan de vol wassenen. Onbedorven als ze zijn kennen ze nog geen vrees voor dit einde aller EEN VOLLE Concertgebouwzaal heeft Dinsdagavond afscheid genomen van de 76-jarige pianist Alfred Cortot ter ge legenheid van zijn laatste optreden in Amsterdam. De Franse meester wijdde deze avond geheel aan Chopin. Hij speel de voor de pauze de 24 preludes en tot besluit de eerste 24 études. Het hieronder staande kaartje geeft een voorbeeld hoe men in het buitenland de watersnood in ons land ziet. Bij nauw keurige beschouwing merkt men op, dat er wel een zeer verkeerde voorstelling over ons land heerst, niet alleen van de ramp, maar ook van onze grenzen, Let U eens op de tulp in Groningen en op Urk, dat ergens dicht bij Edam en Volendam ligt, welke laatste plaatsen even groot als Amsterdam zijn. De voormalige Zuiderzee is geheel ingepolderd! Deze afbeelding, die een telefoto van United Press is. is in vele bladen in Ame rika verschenen met onderschrift: „Het door de watersnood geteisterde Nederland. Het niet gearceerde gedeelte geeft de streek aan, die door het water is over stroomd en waar grote delen van het land en waardevolle middelen van bestaan door de vloed werden verzwolgen. Op het on dergelopen eiland Schouwen en twee na burige eilanden (in de cirkel) waren 7700 mensen geïsoleerd. Zij verkeerden steeds opnieuw in gevaar door nieuwe stormen." Dit kaartje werd ons welwillend afgë- staan door de heer J. van der Mei. Lin- denlaan 17, Zaandijk, hoofd van de U.L.O. aldaar. mensenlevens en in hun ontwapenende onschuld betrekken ze het in hun spel, dat een verbóden spel wordt. Want de kinderen willen óók begraven en ze leg gen daartoe in een oude molen een die- renkerkhof aan, compleet met kruisen, weggenomen van de dodenakker der grote mensenAan geraakt door de tragiek van een ontwrichte we reld creeëren Paulette en Mi chel zo hun eigen, reeds zo vroeg van de dood ver vulde leven, dat echter niettemin baadt in het licht van een zuivere kindervriend schap. Tot de vol wassenen ook dé ze idylle versto ren en het meisje naar een wees huis sturen. Waarschijnlijk ten gerieve van die leden, die „iets goeds" al leen waarderen wanneer hun ver molmde heilige huisjes niet in het geding worden gebracht, heeft regisseur Clément zijn film na haar zes bekronin gen van een kadervertelling voorzien. In een braaf „aanloopje", nog vóór de intro- ductietitels, zien we de twee kinderen uit de film, netjes aangekleed, gezellig teza men. Het jongetje begint voor te lezen uit een groot boek en daar staan we dan voor de eigenlijke aanvang van de historie. Aan het slot van de film: hetzelfde to neeltje. Het boek is nu uit en het meisje begint te huilen, waarop haar vriendje snel een gelukkig einde bij elkaar fanta seert. Niemand hoeft nu meer in de rats te zitten: 't was allemaal „maar een ver haaltje". We kunnen ons afvragen wat Clément heeft bezield de totaalindruk van zijn film zó te verzwakken, maar mis schien geldt het ook hier wel weer zo'n coir.merciële vondst van een financier, die alles beter weet dan de kunstenaar. Hoe het ook zij: de meeste bioscoopbezoekers zullen het allemaal wel goed en best vin den. Deze flauwiteit buiten beschouwing ge laten bezit „Verboden spél" een overrom pelende overtuigingskracht. Dit dankt de film aan Clément's meesterlijke kinder regie, aan de keuze van de twee jeugdige hoofdrolspelertjes het meisje Brigitte Fossey en het jongetje Georges Paujouly en aan de prachtige dialogen van Jean Aurenche en Pierre Bost, zo volkomen af gestemd op de psychologie van het kind. Daarnaast noerr.en we dan de muziek van NarcissoYepes, niet. meer dan een teder harpthema, dat in alle kinderscènes steeds terugkeert en Juillard's gevoelige beelden met liefde omspeelt. Ooit humor Als we nu schrijven hoe diep ons dit werk heeft getroffen, hoe we de bioscoop verlieten, volkomen in de ban van deze stille maar tezelfdevlijd toch zo wrede ge schiedenis, dan vergeten we bijna mel ding te maken van de humor, die de film óók bezit Doch het is een vreemde, haast macabere humor, opgéweld uit die vele andere gebeurtenissen liit hét verhaal, die parallel -lopen met het spel 'der 'kinderen: het korte ziekbed van-de boerenzoon, de gaan in hoeverre het Kind in ons nog leeft. Wij kunnen tot besluit nog wat met superlatieven gaan werken en Clément's film eeen voldragen meesterwerk" of „een superieure regieprestatie" gaan noemen. Maar dat wordt zo afgezaagd en boven- DE TWEE KINDEREN op het kerk hof, waar zij door de vele kruisen tot hun „Verboden spel" worden verleid. Een prachtige scène uit deze film. dien: de lezer neemt zo'n gebruikelijk oordeel slechts voor wat het wel énigs zins is: een stoplap. Laten we allen daar om alleen maar adviseren „Verboden spel" toch vooral te gaan zien. Want deze film bewijst in elke meter, dat wij, die in een filmkunst geloven, toch lang niet zo gek zijn als sommigen wel eens be weren! G. L. STAVAST. Nederlandse première De Nederlandse première van René Clements nieuwste film, „Ver boden Spel" (Jeux Interdits), is vastgesteld op Vrijdag 27 Februari a.s. te 8.15 uur in het Tuschinski theater te Amsterdam. Regisseur René Clement heeft het voornemen te kennen gegeven bij de première aanwezig te willen zijn. Hij zal worden vergezeld door bei de kinderen, die op zo boeiende wijze de hoofdrollen in deze film vertolken. De zesjarige Brigitte Fossey en de elfjarige Georges Poujouly worden begeleid door hun respectieve moeders. Penning Van Gogh-herdenking Ter gelegenheid van de Vincent van Gogh-heraen'king op 30 Maart a.s. zal de N.V. ateliers voor edelsmeed- en penning kunst v.h. Koninklijke Begeer te Voor schoten een penning slaan, die ontworpen is door de Haagse beeldhouwer J. B. Grutters wijk. Symposion tijdens Van Gogh- lierdenking Tijdens de Van Gogh-herdenking zal in 1 Maart a.s in het Gemeentemuseum in Den i Haag een symposion worden gehouden, waar de bekendste Van Gogh-kenners zullen spreken. Het symposion zal op 27 en 28 Maart worden gehouden en even tueel ook op 29 Maart. Inleidingen zullen c.a. worden gehouden door dr. Douglas Cooper (Londen), prof. A. M. Hamir.acher, directeur van het Rijksmuseum Kröller Müller, Oscar Kokoschka, Londen, prof. dr. G. Kraus (Groningen), Jean Leyma- rie. directeur Musee Grenoble, dr. Carl Nordenfalk, directeur van het Nationaal Museum te Stockholm, dr. M. E. Tralbaut (Antwerpen) en prof. Meyer Chapiro van de Columbia University te New York. Cultureel Aspect VAN ZONDAG 1 Maart af. zal onder directie van het Toneelgezelschap Johan Kaart" in de Kleine Komedie te Amster dam een serie voorstellingeti worden ge geven van Parijs 1890. In dit werk van de New Yorkse actrice-schrijfster Cornelia Ottis Skinner ivorden de 14 vrouwenfigu ren uitgebeeld door Enny Mols-De Leeu- we. De bijpassende scène-muziek en de accompagnementen zullen aan twee vleu gels worden uitgevoerd door het piano duo Han BeukerWouter Denijs. IN DE AMSTERDAMSE Stadsschouw burg heeft de Nederlandse Opera Dins dag een eerste opvoering gegeven van „Der Freischütz", opera van Carl Maria von Weber. Dirigent was Karl Elmen- dorff en regisseur Georg Hartmann, die ook deze taak hebben vervuld bij de eer ste Lohengrin-uitvoeringen van de Ne derlandse Opera. De décors en costumes waren van Emil Pretorius. TJet is wel tekenend voor de tijd, waar- in wij leven, dat het eerste gevolg van de Europese samenwerking is... een nieuwe belasting. Inderdaad een historisch feit. Deze eerste Europese belasting is de heffing, die sinds 10 Februari jl. wordt gelegd op alle producten van het steen kool- en bruinkoolmijnbedrijf. Deze pro ducten vallen thans onder de Europese Kolen- 'en Staal-Gemeenschap (K.S.G.), beter bekend als het Schumann-plan, die op genoemde datum begonnen is met de controle van het mijnbedrijf. De staalin dustrie zal over twee maanden volgen. De K.S.G. zal voor de zes deelnemende landen (Duitsland, België, Luxemburg, Nederland, Frankrijk en Italië) één ge meenschappelijke markt vormen, hetgeen wil zeggen, dat de producten van de ko len- en s'aalindustrieën in alle landen voor dezelfde prijs zullen worden ver kocht en dat deze landen onderling geen invoer- of uitvoerrechten zullen heffen en dat zij ook in spoorweg- of scheepsta- rieven geen onderscheid zullen maken tussen de producten van het eigen land en die van de andere vijf deelgenoten. T~\e thans ingevoerde belasting bedraagt voor de eerste twee maanden 0,3% van de maandelijks geproduceerde waar de en wordt telkens na twee maanden met 0,2% verhoogd totdat het maximum van 0,9% wordt bereikt. De opbrengst van de heffing komt in de kas van de K.S.G. en zal dus het eerste Europese regeringsfonds zijn, dat boven de natio nale regeringen staat. De regeringen van de zes landen hebben hun bevoegdheden ten opzichte van de kolen- en staalindus trie immers overgedragen aan de K.S.G. Het hoofdkantoor van dit lichaam is ge vestigd te Luxemburg, van waar uit de gehele Europese kolen, en staalmarkt ge ordend zal worden. De inkomsten van de nieuwe belasting zullen worden gebruikt tot betaling van het personeel van de K.S.G., maar er zullen ook sommen uit worden getrokken voor onderzoekingen, voor wachtgelden en voor heropleiding van mijnwerkers tot andere beroepen. Het is waarschijnlijk dat enkele niet- rendabele mijnen zullen worden stilge legd, waarna voor het personeel moet worden gezorgd. België heeft bijv. op het ogenblik vijf mijnen, die te hoge onkos ten hebben voor hun opbrengst en die alleen aan de gang gehouden kunnen worden met subsidies, die afkomstig zijn van de andere mijnen. Deze taak wordt nu overgenomen door de K.S.G., die de betrokken ondernemingen binnen vijf jaar zo mogelijk zal modemiseven of an ders zal sluiten. Verder zal de K.S.G., nu zij eenmaal in bezit komt van eigen in komsten, leningen kunnen opnemen wan. neer belangrijke sommen in de bedrijven, die onder haar beheer staan, moeten worden gestoken. Waarschijnlijk zal de eerste lening bij de Wereldbank worden opgenomen. ^foals men reeds gelezen zal hebben, is het gevolg van de K.S.G., dat in ons land de prijs van de kolen en van het oud ijzer zal stijgen. Nederland heeft nl. de laagste kolenprijs van Europa met 10 dollar per ton, waartegenover de prijs in Duitsland bedraagt 11 tot 12 dollar, in Frankrijk 13. in België 14 en in Italië nog meer. Het Nederlandse mijnbedrijf zal er door de prijsverhoging dus beter voor ko men te staan, maar dat zal ten koste van de Nederlandse verbruiker gaan. Wij vrezen dat hierdoor ook het gas en de electrische stroom duurder zullen wor den. Ons land is een eiland van goed koopte in Europa en deze eerste Europe se overeenkomst begint daaraan al da delijk te knabbelen. Óp den duur zal het wel zo worden dat er in geheel West- Europa een gelijk prijsniveau zal ont staan, waardoor het handelsverkeer tus sen de landen veel eenvoudiger zal wor den. Dat er voor ons land echter bezwa ren aan zijn verbonden met het oog op de export buiten Europa, ligt voor de hand en daarover zal nog wel eens een hartig woordje worder gezegd. Intussen is dit toch de eerste werkelijke pas op de weg naar een vereniging van Europa. de en sympathieke vakbondsleider; Greet Groot in de sfeervolle bijrol van de huis houdster; als Ank van der Moer in de zeldzaam indringende (ën wonderbaar lijk „vrouwelijk" geschreven) rol van Maria, leverden een spelprestatie, die tot het heugelijkste van afgelopen toneel jaren behoort. En zo twijfelend als regis seur De Meester met „Odysseus" om sprong, zo efficient en stemmingsvol, ook naar décor, trof hij doel in de „Bezoeker". Tot lof van de hoop, dat ook in Nederland de toneelschrijfkunst een hernieuwd le ven is begonnen. C. NICOLAï Advertentie l.M. Twee premières in één programma: |s één première van een Nederlands auteur al zeldzaam bij onze toneelge zelschappen; twee premières in één pro gram mag een unicum heten. En tevens het bewijs hoezeer onze schrijvers de er varing van het gespeeld-worden ontberen, want beide stukken waren avondvullend bedoeld en slechts noodgedwongen door de Nederlandse Comedie tot één voorstel ling samengevoegd. Niet tot wederzijds voordeel overigens, want ,.De Bezoeker" van de dichter Ed. Hoornik, en „Odysseus weent" van de romancière Jeanne van Schaik-Willing, zijn dermate strijdig van opzet en benadering, van toneelvaardig heid en tijdsaspect, dat zowel van de 'spe lers als van .de toeschouwer teveeL geëist werd om dit op één avond te verwerken. Over het lyrisch spel van mevrouw Van Schaik wil ik kort zijn; het lijkt me zin loos óm, als jongere genératie, een geacht romancière, te .verwij ten dat zij nog steeds schrijft in een overladen rhetofiek, die met toneel slechts dit te maken heeft, dat zij de voortreffelijkste spelers voor een onmogelijke opgave stelt. Onmogelijk niet slechts naar spreken, omdat de verzen te- zeer op lezen zijn geschreven; onmogelijk ook naar dramatiek, omdat beide hoofd rollen.in wezen antagonisten blijven zon- AMSTERDAMSE KUNSTBRIEF der protagonist, zonder de eigenlijke hoofdrol aan wie zij hun gedachten en daden waar moeten maken. Zo werd dit spel van de menselijke be grensdheid een voor mij als theater on verteerbaar stuk. Noch Penelope, die zich de kuisheid van een godin heeft aange meten en tenslotte toch, zij het naar de geest, voor aardse verleiding bezwijkt; noch Odysseus, die zich aan godinnen heeft verzadigd en nu de waarde van het kleine en huiselijke mensengeluk begint in te zien; noch ook de overige figuren kwamen los van de literaire schrijftafel, terwijl de over drie bedrijven verdeelde theatrale spanning hoogstens voor een eenacter voldoende ware geweest. Zodat slechts te loven valt dat, in een abomina bele aankleding van Bons, mét name Ton Lutz, Ank van der Moer en de door de regie wel zwaar misplaatste Telemachus van Allard van der Scheer nog zoveel natuurlijkheid aan de klingklang der tek sten wisten te geven. 'jo onbehaaglijk als ik me na de pauze gevoelde, zo gelukkig was ik daar vóór. Want de nog vol beginnersfouten zittende „Bezoeker" van Hoornik bleek een evenement, zoals ons vaderlands theater in geen jaren gekend heeft. Hier nam de ware poëzie een vlucht niet naar het woord, maar naar de geest die de toneelfiguren verre uittilde boven de geschetste personen en hen tot dragers maakte van algemene levenswaarheden, waarbij de toeschouwer zich direct be trokken kon voelen. Hier werd een taal gehanteerd, nog wat stug en erg rijmge- bonden, die achter zijn bijna banaal aan doende eenvoud zulk een stuwing van ongezegdheden verborg, dat 's toeschou wers eigen gedachten en gevoelens tussen voetlicht en zaal tot woorden schenen te worden. Het meest frappante was misschien de zin voor theater die uit Hoorriik's eerste ling sprak. Alle diepere bedoelingen wa ren ondergeschikt gemaakt aan een bijna triviaal, aandoende plot, waarin de ge heimzinnigheid als spanningbrengend ele ment niet geschuwd was. Maar zoals de bijna lijfelijk op het toneel gesugge reerde „bezoeker" slechts het geweten van de dramatis personae blijkt, zo blijkt een bijna banale driehoeksverhouding, uitgroeiend tot een vierhoeksvèrhouding van wederzijds huwelijksbedrog, in wezen de ontleding van één en dezelfde mens zijn verschillende aspecten; in zijn aardse streven en metaphysische behoefte bovenal. Een triviaal aandoende plot van thril- ler-achtige structuur, zelfs als men door die quasie-vierhoeksverhouding heenkijkt. Maar de zelfbeschuldigingen, die door deze plot tot uitspraak worden gebracht in de onogelijke naaktheid van 's mensen verborgenste gedachten, bevatten een ac tuele belijdenis en een getuigenis. Een belijdenis van het ruggegraatloze, het ego centrische, het animale dat elk van ons, zowel geestelijk als materieel, in zich meedraagt en deze tijd tot een donkere tijd lijkt te maken; een getuigenis van de kracht en het begrip tot het goede, dat evenzeer van elke mens is en dat in wezen deze tijd aanvaardbaar maakt, al ware het als doortocht naar een betere. Een ge tuigenis óók van de volledige en weder zijdse levensverantwoordelijkheid, die de basis van die betere wereld kan vormen. jjat deze achtergronden, ondanks de theatrale tekortkomingen, uit Hoor- nik's verzen konden doorklinken, is de reddende verdienste van de onovertref bare vertolking die zijn stuk verkreeg. Want op een bijna geheimzinnige manier vond hier juist dat ideale huwelijk plaats tussen tekst en spelers, dat de diepste toverkracht van het toneel uitmaakt. Zo wel Lutz mij persoonlijk wat te week van plastiek in de tamelijk vage rol van de kunsthistoricus; Han Bentz van den Berg als de tegelijk weerzinwekken-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4