Vernieuwing en verlenging
der Hoekse Harwich-steiger
N.S. WERKT PLAN UIT VOOR:
Verhuist Dirkzwager en
wordt de ingang der
Berghaven verlegd?
Acht man voeren op jacht
over Atlantische Oceaan
R.Ph. O. en Marinekapel speelden
voor de Jeugd
Solistenconcert
in Boymans
Engeland zal 508 millioen
meer voor leger uitgeven
Woensdag 25 Februari 1953
(Van een onzer verslaggevers)
De door storm en stormvloed van 1 Februari toegebrachte
schade aan de steiger der Harwich-boten te Hoek van Holland
zal in zo kort mogelijke tjjd voorlopig worden hersteld: voor
lopig, want inmiddels staat het plan om de oude steiger te
vervangen door een grotere, die geheel van beton zal zyn, weer
in het middelpunt der belangstelling. Reeds jaren werd er ge
sproken over deze vernieuwing, maar steeds kon tussen de be
treffende instanties geen overeenstemming worden bereikt en
kwam van uitstel bijna afstel. Het ziet er nu naar uit dat men
over ongeveer anderhalve maand met een definitief plan zal
komen. De bouw van de nieuwe steiger kan echter slechts bij
stukjes en beetjes gebeuren, daar de kade toch in gebruik zal
moeten blijven.
Steigers in rechte lijn
Mocht het wijzigingsplan iden
tiek zijn aan de denkbeelden, die
men hier en daar over de kwestie
heeft, dan zal er een lange stei-
fer komen, die reikt van de
erghaven tot juist voor de dooi
de Duitsers langs de Waterweg
aangelegde steiger: dus zal in de
nieuwe steiger de zogenaamde
Fruitsteiger zijn opgenomen. De
Fruitsteiger is nu in gebruik bij
het Britse leger voor haar troe
penvervoer. Volgens het plan zou
de oude steiger die 360 meter lang
is, er tachtig meter bij krijgen,
en aansluiten op de Fruitsteiger.
Van de ingang der Berghaven tot
aan het einde van de Fruitsteiger
is er dan één rechte lijn: aan de
Westzijde wordt de oude steiger
één meter, en aan de Oostkant
acht meter breder.
Al het terrein ter plaatse is
eigendom van de Nederlandse
Spoorwegen. Ook het stukje wa
ter waarboven het huisje van
Dirkzwager zich bevindt uit
dat huisje moesten in de ramp
nacht enkele mensen door de
Hoekse redders worden bevrijd
uit een zeer hachelijke positie.
Dirkzwager zou moeten omzien
naar een andere behuizing, mocht
het plan doorgang vinden. Ook
voor l»;t Loodswezen en voor L.
Smit en Co's Internationale Sleep
dienst zou de situatie niet beter
worden. Beiden hebben tussen
Dirkzwager's huisje en de ingang
van de Berghaven een aanlegstei-
gertje. Mocht de steiger der Har
wich-boten in de toekomst reiken
tot op de plaats van het huisje van
Dirkzwager, dan zou het meren
aan de kleine steigers moeilijk
worden, daar de Harwich-boten
er over heen zouden meren.
Twee oplossingen meent men
te hebben gevonden: Dirk
zwager kan eventueel terecht
in de Duitse bunker on de
Westelijke hoek van de Fruit
steiger, waar een veel beter
uitzicht over de Nieuwe Wa
terweg is dan op de oude
p'aats. waar de Harwich-boten
dikwijls in de weg lagen. Smit
en het Loodswezen zouden u;t
het gedrang kunnen komen
door het verleggen van de in
gang der Berghaven naar het
Westen.
In het Waterloopkundige Labo
ratorium te Delft heeft men een
model van het haventje gebouwd.
Daar worden proeven genomen
om te komen tot een bevredigen
de oplossing. Men hoopt door mo
gelijke verlegging van de haven
ingang tevens de grote jaarlijkse
aanslibbing in de Berghaven te
doen verminderen.
Te klein en te slecht
Verlenging van de oude steiger
is een dringende behoefte. Verle
den jaar werd door de British
Railways (Hudig en Pieters) in
het toeristenseizoen met twee
nachtboten gevaren. Samen met
de dagboot van de Maatschappij
„Zeeland" was dat te veel. Zo
moest soms een schip meren aan
de door de bezetter aangelegde
steiger. Oostelijk van de Fruit
steiger; met alle rompslomp die
daaruit voortkwam de passa
giers moesten per bus naar de
douane op de eigenlijke steiger
worden gebracht was dat erg
lastig. Ook dit jaar zal weer met
twee boten worden gevaren en
men voorziet de zelfde last. Op het
ogenblik vaart de Mij. „Zeeland"
i.v.m. de schade nog door naar
Rottei-dam.
Bovendien is de oude steiger
zeer slecht geworden, wat wel
werd bewezen in de rampnacht
toen hij aan de zeezijde in elkaar
werd gereden door een schip dat
daar op de woeste Waterweg lag.
Het mag een wonder worden ge
noemd dat geen der vier loopkra
nen van de houten steigerrand in
de kolkende stroom verdween.
Stevig beton is in de Hoek, zo
dicht bij de zee, beter op zijn
plaats dan het houtwerk. De kade
krijgt nok een plaveisel, bestaan
de uit betonplaten, in plaats van
de huidige klinkers.
Begin al op 1 April a.s.?
De Nederlandse Spoorwegen zijn
als eigenaar van de terreinen
bezig met het ontwerpen van
het uiteindelijke plan. De afdeling
Weg en Werken werkt daaraan.
Over 'het tempo van de vernieu
wing kan nog weinig worden ge-
Op deze plaats, aan de Oost
zijde van de oude steiger, zou
dus in de toekomst de kade
acht meter breder worden. Dit
deel dat ook erg gehavend is
zal verbonden worden met de
Westkop van de Fruitsteiger.
Wegens de schade aan de kade
meert nog steeds slechts één
schip tegelijk; de boten van de
„Zeeland" gaan naar Rotterdam.
Deze foto, gemaakt uit het ge
bouwtje op de kop van de Berg
haven, toont de huidige situatie:
op de voorgrond het huisje van
Dirkzwager's Scheepsagentuur,
dat in de toekomst dus plaats
zou moeten maken voor een
stuk kade, daarachter de houten
steigerrand, die door de storm
vloed zwaar werd beschadigd
en nu voorlopig zal worden her
steld, en links het stations
gebouw.
Ordelijk in 't zwart
naar de beurs....
Het veem in verleden,
lieden en toekomst
De heer J. A. de Monchy, die gis
teravond in de Blauwe Zaal voor
leden van de Havenvereniging ..Rot-
terdam" een causerie hield over „De
betekenis van het veembedrijf, in
verleden, heden en toekomst", moest
teruggaan, tot het jaar 1300 om de
oorsprong van de vemen te ontdek
ken. Hij vertelde zijn gehoor over
Maximiliaan van Beieren die Am
sterdam het voorrecht van een stads
waag schonk. De gildes kwamen op,
en rond 1525 werden aan de veem-
arbeiders ter onderscheiding ge
kleurde hoeden toebedeeld van
daar de blauwhoeden, de groenhoe-
den en de geelhoeden.
De heer de Monchy sprak over de
vroegere veembroeders die verplicht
waren in een zwart pak naar de i Sc3_Ii1°
knnnmanshpurc t<» «san on rlaav ..f:
„DIE HOLLANDERS DOEN HET TOCH MAAR"
Inwoners van Charleston liepen naar de
haven om „Bestevaer" te bewonderen
koopmansbeurs te gaan en zich daar
ordelijk te gedragen, en over andere
koddige reglementen en bepalingen.
Die veembroeders mochten natuur
lijk nooit de wagen beïnvloeden..
De spreker vertelde over het
moeilijke werk in de vemen: nooit
mogen vergissingen worden ge
maakt bij het plaatsen van goede
ren; koffie verdraagt geen huiden,
thee niet bij darmen zetten. Verder
is het niet raadzaam goederen van
concurrenten te vérwisselen. Vooral
tegenwoordig, bij de veelheid dei-
goederen, is nauwkeurigheid naast
snelheid een eerste vereiste. „Als
het goed gaat is het vanzelfspre
kend. als het niet goed gaat." aldus
de spreker, krijgt het veem de
schuld
(Van onze correspondent)
LEEUWARDEN. Op 13 Novem
ber '52 voer een fraai schc/enerjacht
van 90 ton. de „Bestevaer" de slui
zen van IJmuiden uit met veertien
ton water, 5% ton olie. een massa
voedsel en een bemanning van acht
koppen aan boord: twee doorgewin
terde zeelui, en zes rasechte landrot
ten, die het zeilschip aan de andere
kant van de pceaan moesten zien te
kri,jgen. Ongeveer zeven weken latei-
stond in de „Charleston Post":
crosses Atlantic under
sail".
De inwoners van Charleston heb
ben gezegd: „Die Hollanders, die
doen het toch maar". En ze gingen
naar de haven om de „Bestevaer" te
bewonderen. Die Charlestonners heb
ben echter één lid van de beman
ning niet gezien, want dat verliet na
aankomst het schip spoorslags om
de States te bekijken. Dat was de
heer F. J. Schootstra uit Leeuwarden,
die nu weer in de Friese hoofdstad
zit en ernstige emigratie-plannen
heeft, omdat hij Amerika een pracht-
land vindt.
De „Bestevaer" heeft een beste reis
gehad, enkele tegenvallers en een
paar stormen voor de Amerikaanse
kust niet meegerekend. Bijna 36 da
gen zag de bemanning niet veel an-
De Stichting „Gemeentelijke Kunstcommissie voor de Jeugd" arran
geert de jeugdconcerten niet tevergeefs. Dat bleek Dinsdagmiddag
heel duidelijk, toen er op twee verschillende plaatsen door orkesten
voor de scholieren werd gemusiceerd. De belangstelling was weer zo
groot, dat het programma van elk der concerten nog een keer moest
worden herhaald.
In de Koninginnekerk dan was
het het Philharmonisch Orkest on
der Flipse, dat de jongelui weel
een uur uitermate wist te boeien
met een programma, dat prachtig
zegd. Voor de rampnacht werd ge
rekend op drie jaar werk, maar
dat probeert men te verminderen.
Er schijnt kans te bestaan dat het
werk nog op 1 April van dit jaar
zal worden begonnen. Men zou
dan als volgt te werk willen gaan:
eerst de verbinding tussen Fruit
steiger en oude steiger maken en
deze laatste verbreden, vervolgens
eventueel de ingang van de Berg
haven verleggen en op de plaats
van Dirkzwager's huisje het nieu
we stuk kade bouwen, tenslotte
het middelste deel vernieuwen. De
kosten van het werk worden
voorzichtig geraamd op drie
millioen.
Er is een kans dat in de héél
verre toekomst de steiger nog
maals zal worden uitgebreid en
wel door de oude steiger
(waarvoor men nu nog plan
nen maakt!) te verbinden met
de steiger die de Duitsers Oos
telijk van de Fruitsteiger ach
terlieten, zo meent een van
onze zegslieden.
Aan het provisorische herstel
van de houten steiger wordt
momenteel hard gewerkt. Op de
achtergrond is nog juist de
sleepboot „Blankenburg" zicht
baar, die aan de kleine steiger
van L. Smit ligt, naast Dirk
zwager.
Het was Maandagavond op het
solistenconcert in Boymans al
Frans wat de klok sloeg. Voor de
pauze was de pianist Adri Sloot-
maker aan het woord met drie
stukken van Debussy, waarvan hij
vooral van Pagodes en Jardins sous
la Pluie een zeer fraaie vertolking
gaf. Vervolgens dan speelde hij Le
Gibet van Ravel met veel pianis
tisch talent: meer muzikale uit-
beeidingskracht echter had deze
muziek nog wel kunnen verdra
gen, want geheel en al vrij van
een zekere beklemdheid was de
weergave niet.
Zijn aandeel in het programma
besloot hü met Poulenc's „Les soi
rees de Nazelles". een aantal va
riaties. die elk een bepaald beeld
suggereren. Men hoort ze zelden
in de concertzaal en dat is be
grijpelijk. want deze muziek moge
voor de componist zelf van bete
kenis zijn, de toehoorder laat ze
bepaald onberoerd.
Het enige waarderende wat men
er over kan zeggen is, dat ze uiter-
aard met flair voor de piano is
I geschreven. In zoverre was de
keuze van Slootmaker dus ver
klaarbaar. want hij kreeg zo
doende alle gelegenheid zijn pia
nistische capaciteiten te ontplooien
cn dit deed hij dan ook overtui
gend.
De harpiste Annemarie Bom had
de tweede programmahelft voor
haar rekening genomen. De litte
ratuur voor harp is niet zo uitge-
1 breid, maar ze had toch werken
weten te kiezen, die ook qua mu
zikale inhoud de moeite van het
horen waard waren. Vooral de
Trois Images en „Au Matin" van
Marcel Tournier zijn muzieken,
waarin niet alleen van alle moge
lijkheden die dit instrument biedt
op een aantrekkelijke wijze wordt
gebruikgemaakt, maar tevens een
klankidioom bezitten, dat harmo
nisch zeer karaktervol is en in
zeer sterke mate boeit.
Annemarie Bom speelde deze
composities niet alleen technisch
met heel veel talent, doch ook
met veel artistieke smaak. Trou
wens. in het Choral van Marcelle
Soulage en de sprankelende Fan
tasie op. 95 van Saint-Saëns deed
ze zich eveneens kennen als een
zeer begaafd harpiste.
De matig bezette aula heeft bei
de solisten veel bijval geschonken.
H. VAN BORN
G. W. F. P. de Groot
40 jaar in dienst van
het G.E.B.
Gisteren herdacht de heer G- W.
F. P. de Groot, baas bij het Ge-
meente-Electriciteitsbedrijf, afdeling,
Gas-Fitterijdienst, de dag waarop hij
voor 40 jaar bij het G.E.B. in
dienst trad.
's Morgens werd de jubilaris in
zijn huis aan de Rusthofstraat 6,
gehuldigd. Namens de directie voer
de ir. C. F. Rüter het woord, na
mens het personeel technisch
Hoofdambtenaar le klasse A. J. van
der Werff. Zij deden hun felicita
ties en goede wensen vergezeld
gaan van een Winkler Prins Ency
clopaedic.
werd geopend met het Voorspel
„Die Meistersinger von Nürnberg"
van Richard Wagner en besloten
werd met het eerste pianoconcert
van Franz Liszt. waarin Marinus
Flipse (kortgeleden speelde hij het
werk op een Woensdagavondcon
cert in de Riyièrahal) de zeer te
waarderen solist was.
Tussen deze beide werken in
had Flipse een tweetal stukken
geplaatst, om ook het instructieve
karakter van zo'n concert tot zijn
recht te doen komen. Zo trad de
tweede harpiste Annemarie Bom
naa voren, om de mogelijkheden
van haar instrument, die door de
dirigent nader werden toegelicht
te demonstreren, waarna ze het
Choral van Marcelle Soulage ta
lentvol vertolkte. Zodoende namen
de jeugdige toehoorders een goede
indruk mee van dit prachtige, be
koorlijke instrument.
Vervolgens liet Flipse nog een
fragment uit „Petrouchka" van
Stravinsky spelen, zodat nu ook
het celesta, xylophoon en piano
(als orkest instrument) konden
worden beluisterd.
In de Schouwburg hoorden we
het tweede concert, dat de Mari
nierskapel onder leiding van Ka
pitein Gijsbert van Nieuwland gaf.
Ook hier luisterde de jeugdige
schare met overgave en werd er
enthousiast en boeiend gemusi
ceerd. Deze concerten zijn wel zeer
leerrijk, want het is niet alleen
der jeugd, die veelal denkt, dat
zo'n blaasorkest alleen maar vro
lijke marsen kan spelen.
De dirigent had moeilijke maar
goede werken gekozen. Maar door
de duidelijke en begrijpelijke toe
lichting die hij gaf. werden de
Vijf Epigrammen naar „De School
meester" (frisklinkende muziekjes
met aantrekkelijke vondsten) van
Ger. Boedijn en L'Apprentie Sor-
cier van Paul Dukas ook voor on
geoefende oren stukken, die sterk
konden boeien. Dat Karsemeyer's
„Sprookje van de verdronken
klokken", waarin Dinja Lap-de
Wolff heel knap de declamatie
partij vertolkte, wel een diepe in
druk maakte nu de rampzalige
gevolgen van de watersnood nog
zo vers in het geheugen liggen,
was begrijpelijk. Aan het verzoek
van de dirigent om na de uitvoe
ring de stilte te bewaren en elke
bijvalsbetoning achterwege te la
ten, werd dan ook stipt voldaan.
H. VAN BORN
Schipper stal partij
hout
Voor de Rotterdamse rechtbank
stond gistermiddag de 36-jarige
schipper H. D. terecht, die met en
kele handlangers een partij hout
die hij met zijn schip vervoerde,
had ontvreemd. De man bekende
zich aan de diefstal te hebben
schuldig gemaakt. De Officier van
Justitie eiste 6 maanden gevange
nisstraf met aftrek. T.a.v. de ver
dachten, die met hem samen had
den gewerkt, eiste de Officier de
volgende straffen: tegen de 28-
jarige matroos A. B. 10 maanden
met aftrek, de 45-jarige koopman
M. G. 10 maanden met aftrek, de
51-jarige koopman J. L. van B.
vijf maanden met aftrek en de 39-
jarige los-werkman J. S. zes
maanden met aftrek.
Uitspraak over 14 dagen.
Oplichter kreeg in
zeven jaar f 50.000
los
MAASSLUIS. Een inwoner
dezer gemeente is het slachtoffer
geworden van een zeer geraffi
neerde oplichter. Jarenlang wist
een zekere A. v. d. B. onder aller
lei voorwendsels en leugens geld
los te krijgen. Dit spelletje duurde
vanaf 1946. In tegenstelling tot zijn
beloften betaalde B. de bedragen
die hij ontving nimmer terug. Na
dat de politie van deze oplichting
kennis had gekregen, werd v. d.
B. gearresteerd, tezamen met een
eveneens uit Maassluis afkomstige
P. C., die een handlangersrol had
vervuld. De oplichting bleek over
een bedrag van f 50.000 te gaan.
Beide gearresteerden zijn voor de
Officier van Justitie te Rotterdam
geleid.
ders dan lucht en water. Alleen op
ongeveer 600 mijl uit de Amerikaan
se kust verschenen twee oorlogssche
pen van de V.S., die in de buurt ble
ven tot ze wisten, wat voor vlees ze
in de kuip hadden.
„De „Bestevaer" was een prima
jacht," zegt de heer Schootstra. „Dat
hebben wij in de storm gemerkt."
Dit wil niet zeggen, dat de beman
ning niet voor onprettige ontdekkin
gen kwam te staan. Een deel van de
vleesvoorraad ging overboord, omdat
de koelinstallatie onwillig bleef. Het
drinkwater werd gerantsoeneerd en
de heer Schootstra, die kok was,
moest de aardappelen spoelen in zout
water.
De financiële resultaten van deze
reis zijn de heer Schootstra tegenge
vallen, want hij had als werkend
passagier terug willen keren. Dat
mislukte en hij kwam terug met een
passagiersschip. „Dit deed er veer
tien dagen over en die vielen mij
langer dan de hele reis met de „Bes
tevaer". zegt de heer Schootstra.
„Enfin." voegde hij eraan toe, „ik ben
in de States geweest."
Hetzelfde zeggen ongetwijfeld ook
de kapitein van de „Bestevaer". de
heer P. K. de Goede uit Rotterdam,
stuurman B. van Mierlo uit Hilver
sum, bootsman A. v. d. Pluim, ma
troos J. Swaneveld en kabelgast H.
Hendriks, uit Vlaardingen, machinist
C. Huisman uit Den Haag, en de heer
Stenks uit Amsterdam, die toevallig
de reis meemaakte, omdat er een lid
van de bemanning plotseling uitvieL
Big Bill" Broonzy
in Rotterdam
De bijna zestigjarige William
Broonzy, ook bekend als „Big Bill",
in de ster van het jazz-festival dat
Zondagmiddag door ..The Globe
trotters" in Lommerrijk wordt ge
organiseerd. Naast Broonzy zullen
optreden de Jazz Centre Band, the
Canal Street Jazz Band en Barto's
Sail Combo, en de solisten Sandor
Sprong. Michel Remy en Piet en
Kees Noordijk.
William Broonzy zingt de oude
negro-spirituals. blues, volksliedjes
en ballades. Hij is een der weini
gen die nog stammen uit het prae-
jazz-tijdperk. Broonzy begeleidt
zichzelf op de gitaar. Pas in 1951
drong zijn roem door tot in Europa,
nadat hij reeds tientallen jaren ver
maard was in Amerika. In Novem
ber 1952 was zijn eerste optreden in
Nederland. Het repertoire van
Broonzy bestaat voor een groot deel
uit aan de rassen-discriminatie ge
wijde liederen.
Rotterdamsche Studenten
Almanak 1953
De almanak van het Rotterdamsch
Studentencorps voor 1953 (39e jaar
gang) is weer in de oude kloeke
vorm en met de, het vorig jaar ge
wijzigde, indeling, die beter bleek
te voldoen, verschenen. De mede
werking van de leden aan de al
manak was niet zo krachtig als ge
woonlijk dat komt vaker voor bij
studenten-publicaties maar de
redactie kan haar product met ge
rechtvaardigde tevredenheid lance
ren. Bijzonder kwistig en veelal ge
lukkig is men met de illustraties ge
weest. talloze tekeningen en lino's,
die lezing van het boekje stellig
veraangenamen.
De almanak bevat wederom een
menigte van informaties, die voor
al voor de student van belang zijn,
maar in enkele gevallen ook de
outsider zullen kunnen gerieven.
Het .mengelwerk' is niet zo sterk
en in de spelling schijnt er ook wel
verschil van inzicht te bestaan tus
sen de schrijvende medewerkers.
Het gebruik van hoofdletters blijkt
in deze kring bijzonder in trek te
zijn: Zo memoreert de secretaris
R. S. H. Mees: „op 19 Juni werd op
passende wijze het feit, dat de Pre
sident voor Zijn candidaatsexamen
slaagde, gevierd." En: „op 1 Janu
ari waren de President en Vice-
President (van de kleine Senaat)
aanwezig bij de Nieuwjaarsvoor
stelling in de Rotterdamse Schouw
burg en begaven Zij Zich na af
loop achter de coulissen
Grenswijziging Rotterdam
Schiedam aanvaard
(Van onze parlement, redacteur)
DEN HAAG. Bij de aanvang
van haar middagvergadering heeft
de Tweede Kamer Dinsdag het
wetsontwerp tot wijziging van da
grens tussen de gemeenten Rotter»
dam en Schiedam z.h.s. aanvaard»
Er werd over dit voorstel van mi
nister Beel, dat op verzoek van
beide gemeenteraden bij de Staten*
Generaal was ingediend, niet gedis
cussieerd.
Voor de 60ste Internationale
Jaarbeurs, welke van 17 t.e.m.
26 Maart a.s. te Utrecht wordt
gehouden, heeft de kunstenaar
Hans Bolleman een eenvoudig
doch zeer suggestief affiche ont
worpen. Hij plaatste de Jaar
beurs „U" met Mercuriushoed in
het middelpunt van een cirkel,
een krachtige bundeling van
lijnen gevormd uit sam&i-
vloeiende en weer uiteenlopeme
stralen. Op symbolische wijze is
hiermede de concentratie van
vraag en aanbod op de Jaar
beurs in beeld gebracht.
LONDEN. Engeland zal in het belastingjaar, dat in April begint, voo*
zijn leger 508 millioen gulden meer uitgeven dan verleden jaar. De minis
ter van Oorlog, Head, verklaarde Dinsdag in een toelichting, dat de ver
hoging der uitgaven gedeeltelijk wordt veroorzaakt door de grotere sterkte
van het leger. Het Britse ministerie van Defensie zal dit jaar ruim 195
millioen gulden uitgeven, ruim 21 millioen gulden meer dan vorig jaar-
De minister van Defensie, Alexander, verklaarde in een toelichting dat
deze verhoging bijna geheel wordt veroorzaakt door uitgaven voor de
„infrastructuur" van dc NATO. d.w.z. voor ontwikkeling van militaire
werken als vliegvelden, verbindingscentra en hoofdkwartieren.
Voorts geaf minister Head in zijn
toelichting de volgende bijzonder
heden over de wapenproductie. Op
het ogenblik wordt in Engeland
nieuw Brits anti-tankgeschut ver
vaardigd. dat vuurt zonder terug
loop en 'dat „waarschijnlijk krachti
ger is dan welk ander in gebruik
zijnd anti-tankgeschut waar ook ter
wereld". De uitrusting van het le
ger met dit nieuwe geschut zal dit
jaar beginnen. Er is veel voortgang
gemaakt bij de uitrusting van de in
fanterie met anti-tankwapens en
„een gehele serie nieuwe wapens
is ontwikkld". Het kleinste hiervan
is een anti-tankgranaat van 580
gram, die wordt gelanceerd met
behulp van een standaard dienstge-
weer en die even krachtig is als het
krachtigste anti-tankwapen voor in
fanterie in de tweede wereldoorlog.
Voor infanterie-peletons iè het
Amerikaans 3.5 inch raketlanceerap-
paraat aanvaard, dat nu in Enge
land, compleet met munitie, wordt
geproduceerd.
In Engeland, Canada en België
zullen binnenkort patronen worden
vervaardigd, die aanvaardbaar zijn
voor alle NATO-landen, tezamen
met een geweer, in het algemeen
gelijkend op het in Engeland ont
worpen model 280, dat de Britten
als het beste ter wereld beschou
wen.
De studie en ontwikkeling van
geleide wapens wordt voortgezet.
Deze wapens beloven veel en zullen
verre uitsteken boven de huidige
orthodoxe wapens.
Dit jaar zal de productie begin
nen van instrumenten om de aan
wezigheid van radio-actieve stoffen
te ontdekken, „zodat soldaten af-
weermaatregelen kunnen treffei^
indien zij met atoomwapens worden
aangevallen", aldus deze toelich
ting.
Financiering van Duits
scheepsbouwprogramma
verzekerd
HAMBURG. De West-Duitw
minister van Verkeer. Seebohnu
heeft te Hamburg meegedeeld, dat
de financiering van het West-Duit
se scheepsbouwprogramma doo*
middel van staatsleningen en M.SA.,
credieten en met gebruikmaking
van de eigen middelen der rede-;
rijen verzekerd is en dat ook in da
toekomst wederopbouwleningert
voor de scheepvaart tegen de thans
geldende voorwaarden zullen wor
den aangegaan. Hij zeide te ver
wachten. dat de Duitse koopvaardij
vloot einde 1955 2'A millioen brt.
groot zal zijn. Minister Seebohrn
sprak zich uit voor bevaarbaarma*
king van de Elbe, de Wezer en de
Eems tot het Mittellandkanaal voor
binnenschepen van 1000 ton.
Een model van het nieuwe Dijk-
zicht-ziekenhuis staat op het
ogenblik in Londen op de ten
toonstelling „Bouwen in Neder
land". De Nederlandse ambas
sadeur in Engeland, zijne ex
cellentie D. U. Stikker, welke
de tentoonstelling opende, ziet
men op de foto bij de maquette
van het nieuwe ziekenhuis.