Vernieuwing en verlenging der Hoekse Harwich-steiger N.S. WERKT PLAN UIT VOOR: Verhuist Dirkzwager en wordt de ingang der Berghaven verlegd? Acht man voeren op jacht over Atlantische Oceaan R.Ph. O. en Marinekapel speelden voor de Jeugd Solistenconcert in Boymans Engeland zal 508 millioen meer voor leger uitgeven Woensdag 25 Februari 1953 (Van een onzer verslaggevers) De door storm en stormvloed van 1 Februari toegebrachte schade aan de steiger der Harwich-boten te Hoek van Holland zal in zo kort mogelijke tjjd voorlopig worden hersteld: voor lopig, want inmiddels staat het plan om de oude steiger te vervangen door een grotere, die geheel van beton zal zyn, weer in het middelpunt der belangstelling. Reeds jaren werd er ge sproken over deze vernieuwing, maar steeds kon tussen de be treffende instanties geen overeenstemming worden bereikt en kwam van uitstel bijna afstel. Het ziet er nu naar uit dat men over ongeveer anderhalve maand met een definitief plan zal komen. De bouw van de nieuwe steiger kan echter slechts bij stukjes en beetjes gebeuren, daar de kade toch in gebruik zal moeten blijven. Steigers in rechte lijn Mocht het wijzigingsplan iden tiek zijn aan de denkbeelden, die men hier en daar over de kwestie heeft, dan zal er een lange stei- fer komen, die reikt van de erghaven tot juist voor de dooi de Duitsers langs de Waterweg aangelegde steiger: dus zal in de nieuwe steiger de zogenaamde Fruitsteiger zijn opgenomen. De Fruitsteiger is nu in gebruik bij het Britse leger voor haar troe penvervoer. Volgens het plan zou de oude steiger die 360 meter lang is, er tachtig meter bij krijgen, en aansluiten op de Fruitsteiger. Van de ingang der Berghaven tot aan het einde van de Fruitsteiger is er dan één rechte lijn: aan de Westzijde wordt de oude steiger één meter, en aan de Oostkant acht meter breder. Al het terrein ter plaatse is eigendom van de Nederlandse Spoorwegen. Ook het stukje wa ter waarboven het huisje van Dirkzwager zich bevindt uit dat huisje moesten in de ramp nacht enkele mensen door de Hoekse redders worden bevrijd uit een zeer hachelijke positie. Dirkzwager zou moeten omzien naar een andere behuizing, mocht het plan doorgang vinden. Ook voor l»;t Loodswezen en voor L. Smit en Co's Internationale Sleep dienst zou de situatie niet beter worden. Beiden hebben tussen Dirkzwager's huisje en de ingang van de Berghaven een aanlegstei- gertje. Mocht de steiger der Har wich-boten in de toekomst reiken tot op de plaats van het huisje van Dirkzwager, dan zou het meren aan de kleine steigers moeilijk worden, daar de Harwich-boten er over heen zouden meren. Twee oplossingen meent men te hebben gevonden: Dirk zwager kan eventueel terecht in de Duitse bunker on de Westelijke hoek van de Fruit steiger, waar een veel beter uitzicht over de Nieuwe Wa terweg is dan op de oude p'aats. waar de Harwich-boten dikwijls in de weg lagen. Smit en het Loodswezen zouden u;t het gedrang kunnen komen door het verleggen van de in gang der Berghaven naar het Westen. In het Waterloopkundige Labo ratorium te Delft heeft men een model van het haventje gebouwd. Daar worden proeven genomen om te komen tot een bevredigen de oplossing. Men hoopt door mo gelijke verlegging van de haven ingang tevens de grote jaarlijkse aanslibbing in de Berghaven te doen verminderen. Te klein en te slecht Verlenging van de oude steiger is een dringende behoefte. Verle den jaar werd door de British Railways (Hudig en Pieters) in het toeristenseizoen met twee nachtboten gevaren. Samen met de dagboot van de Maatschappij „Zeeland" was dat te veel. Zo moest soms een schip meren aan de door de bezetter aangelegde steiger. Oostelijk van de Fruit steiger; met alle rompslomp die daaruit voortkwam de passa giers moesten per bus naar de douane op de eigenlijke steiger worden gebracht was dat erg lastig. Ook dit jaar zal weer met twee boten worden gevaren en men voorziet de zelfde last. Op het ogenblik vaart de Mij. „Zeeland" i.v.m. de schade nog door naar Rottei-dam. Bovendien is de oude steiger zeer slecht geworden, wat wel werd bewezen in de rampnacht toen hij aan de zeezijde in elkaar werd gereden door een schip dat daar op de woeste Waterweg lag. Het mag een wonder worden ge noemd dat geen der vier loopkra nen van de houten steigerrand in de kolkende stroom verdween. Stevig beton is in de Hoek, zo dicht bij de zee, beter op zijn plaats dan het houtwerk. De kade krijgt nok een plaveisel, bestaan de uit betonplaten, in plaats van de huidige klinkers. Begin al op 1 April a.s.? De Nederlandse Spoorwegen zijn als eigenaar van de terreinen bezig met het ontwerpen van het uiteindelijke plan. De afdeling Weg en Werken werkt daaraan. Over 'het tempo van de vernieu wing kan nog weinig worden ge- Op deze plaats, aan de Oost zijde van de oude steiger, zou dus in de toekomst de kade acht meter breder worden. Dit deel dat ook erg gehavend is zal verbonden worden met de Westkop van de Fruitsteiger. Wegens de schade aan de kade meert nog steeds slechts één schip tegelijk; de boten van de „Zeeland" gaan naar Rotterdam. Deze foto, gemaakt uit het ge bouwtje op de kop van de Berg haven, toont de huidige situatie: op de voorgrond het huisje van Dirkzwager's Scheepsagentuur, dat in de toekomst dus plaats zou moeten maken voor een stuk kade, daarachter de houten steigerrand, die door de storm vloed zwaar werd beschadigd en nu voorlopig zal worden her steld, en links het stations gebouw. Ordelijk in 't zwart naar de beurs.... Het veem in verleden, lieden en toekomst De heer J. A. de Monchy, die gis teravond in de Blauwe Zaal voor leden van de Havenvereniging ..Rot- terdam" een causerie hield over „De betekenis van het veembedrijf, in verleden, heden en toekomst", moest teruggaan, tot het jaar 1300 om de oorsprong van de vemen te ontdek ken. Hij vertelde zijn gehoor over Maximiliaan van Beieren die Am sterdam het voorrecht van een stads waag schonk. De gildes kwamen op, en rond 1525 werden aan de veem- arbeiders ter onderscheiding ge kleurde hoeden toebedeeld van daar de blauwhoeden, de groenhoe- den en de geelhoeden. De heer de Monchy sprak over de vroegere veembroeders die verplicht waren in een zwart pak naar de i Sc3_Ii1° knnnmanshpurc t<» «san on rlaav ..f: „DIE HOLLANDERS DOEN HET TOCH MAAR" Inwoners van Charleston liepen naar de haven om „Bestevaer" te bewonderen koopmansbeurs te gaan en zich daar ordelijk te gedragen, en over andere koddige reglementen en bepalingen. Die veembroeders mochten natuur lijk nooit de wagen beïnvloeden.. De spreker vertelde over het moeilijke werk in de vemen: nooit mogen vergissingen worden ge maakt bij het plaatsen van goede ren; koffie verdraagt geen huiden, thee niet bij darmen zetten. Verder is het niet raadzaam goederen van concurrenten te vérwisselen. Vooral tegenwoordig, bij de veelheid dei- goederen, is nauwkeurigheid naast snelheid een eerste vereiste. „Als het goed gaat is het vanzelfspre kend. als het niet goed gaat." aldus de spreker, krijgt het veem de schuld (Van onze correspondent) LEEUWARDEN. Op 13 Novem ber '52 voer een fraai schc/enerjacht van 90 ton. de „Bestevaer" de slui zen van IJmuiden uit met veertien ton water, 5% ton olie. een massa voedsel en een bemanning van acht koppen aan boord: twee doorgewin terde zeelui, en zes rasechte landrot ten, die het zeilschip aan de andere kant van de pceaan moesten zien te kri,jgen. Ongeveer zeven weken latei- stond in de „Charleston Post": crosses Atlantic under sail". De inwoners van Charleston heb ben gezegd: „Die Hollanders, die doen het toch maar". En ze gingen naar de haven om de „Bestevaer" te bewonderen. Die Charlestonners heb ben echter één lid van de beman ning niet gezien, want dat verliet na aankomst het schip spoorslags om de States te bekijken. Dat was de heer F. J. Schootstra uit Leeuwarden, die nu weer in de Friese hoofdstad zit en ernstige emigratie-plannen heeft, omdat hij Amerika een pracht- land vindt. De „Bestevaer" heeft een beste reis gehad, enkele tegenvallers en een paar stormen voor de Amerikaanse kust niet meegerekend. Bijna 36 da gen zag de bemanning niet veel an- De Stichting „Gemeentelijke Kunstcommissie voor de Jeugd" arran geert de jeugdconcerten niet tevergeefs. Dat bleek Dinsdagmiddag heel duidelijk, toen er op twee verschillende plaatsen door orkesten voor de scholieren werd gemusiceerd. De belangstelling was weer zo groot, dat het programma van elk der concerten nog een keer moest worden herhaald. In de Koninginnekerk dan was het het Philharmonisch Orkest on der Flipse, dat de jongelui weel een uur uitermate wist te boeien met een programma, dat prachtig zegd. Voor de rampnacht werd ge rekend op drie jaar werk, maar dat probeert men te verminderen. Er schijnt kans te bestaan dat het werk nog op 1 April van dit jaar zal worden begonnen. Men zou dan als volgt te werk willen gaan: eerst de verbinding tussen Fruit steiger en oude steiger maken en deze laatste verbreden, vervolgens eventueel de ingang van de Berg haven verleggen en op de plaats van Dirkzwager's huisje het nieu we stuk kade bouwen, tenslotte het middelste deel vernieuwen. De kosten van het werk worden voorzichtig geraamd op drie millioen. Er is een kans dat in de héél verre toekomst de steiger nog maals zal worden uitgebreid en wel door de oude steiger (waarvoor men nu nog plan nen maakt!) te verbinden met de steiger die de Duitsers Oos telijk van de Fruitsteiger ach terlieten, zo meent een van onze zegslieden. Aan het provisorische herstel van de houten steiger wordt momenteel hard gewerkt. Op de achtergrond is nog juist de sleepboot „Blankenburg" zicht baar, die aan de kleine steiger van L. Smit ligt, naast Dirk zwager. Het was Maandagavond op het solistenconcert in Boymans al Frans wat de klok sloeg. Voor de pauze was de pianist Adri Sloot- maker aan het woord met drie stukken van Debussy, waarvan hij vooral van Pagodes en Jardins sous la Pluie een zeer fraaie vertolking gaf. Vervolgens dan speelde hij Le Gibet van Ravel met veel pianis tisch talent: meer muzikale uit- beeidingskracht echter had deze muziek nog wel kunnen verdra gen, want geheel en al vrij van een zekere beklemdheid was de weergave niet. Zijn aandeel in het programma besloot hü met Poulenc's „Les soi rees de Nazelles". een aantal va riaties. die elk een bepaald beeld suggereren. Men hoort ze zelden in de concertzaal en dat is be grijpelijk. want deze muziek moge voor de componist zelf van bete kenis zijn, de toehoorder laat ze bepaald onberoerd. Het enige waarderende wat men er over kan zeggen is, dat ze uiter- aard met flair voor de piano is I geschreven. In zoverre was de keuze van Slootmaker dus ver klaarbaar. want hij kreeg zo doende alle gelegenheid zijn pia nistische capaciteiten te ontplooien cn dit deed hij dan ook overtui gend. De harpiste Annemarie Bom had de tweede programmahelft voor haar rekening genomen. De litte ratuur voor harp is niet zo uitge- 1 breid, maar ze had toch werken weten te kiezen, die ook qua mu zikale inhoud de moeite van het horen waard waren. Vooral de Trois Images en „Au Matin" van Marcel Tournier zijn muzieken, waarin niet alleen van alle moge lijkheden die dit instrument biedt op een aantrekkelijke wijze wordt gebruikgemaakt, maar tevens een klankidioom bezitten, dat harmo nisch zeer karaktervol is en in zeer sterke mate boeit. Annemarie Bom speelde deze composities niet alleen technisch met heel veel talent, doch ook met veel artistieke smaak. Trou wens. in het Choral van Marcelle Soulage en de sprankelende Fan tasie op. 95 van Saint-Saëns deed ze zich eveneens kennen als een zeer begaafd harpiste. De matig bezette aula heeft bei de solisten veel bijval geschonken. H. VAN BORN G. W. F. P. de Groot 40 jaar in dienst van het G.E.B. Gisteren herdacht de heer G- W. F. P. de Groot, baas bij het Ge- meente-Electriciteitsbedrijf, afdeling, Gas-Fitterijdienst, de dag waarop hij voor 40 jaar bij het G.E.B. in dienst trad. 's Morgens werd de jubilaris in zijn huis aan de Rusthofstraat 6, gehuldigd. Namens de directie voer de ir. C. F. Rüter het woord, na mens het personeel technisch Hoofdambtenaar le klasse A. J. van der Werff. Zij deden hun felicita ties en goede wensen vergezeld gaan van een Winkler Prins Ency clopaedic. werd geopend met het Voorspel „Die Meistersinger von Nürnberg" van Richard Wagner en besloten werd met het eerste pianoconcert van Franz Liszt. waarin Marinus Flipse (kortgeleden speelde hij het werk op een Woensdagavondcon cert in de Riyièrahal) de zeer te waarderen solist was. Tussen deze beide werken in had Flipse een tweetal stukken geplaatst, om ook het instructieve karakter van zo'n concert tot zijn recht te doen komen. Zo trad de tweede harpiste Annemarie Bom naa voren, om de mogelijkheden van haar instrument, die door de dirigent nader werden toegelicht te demonstreren, waarna ze het Choral van Marcelle Soulage ta lentvol vertolkte. Zodoende namen de jeugdige toehoorders een goede indruk mee van dit prachtige, be koorlijke instrument. Vervolgens liet Flipse nog een fragment uit „Petrouchka" van Stravinsky spelen, zodat nu ook het celesta, xylophoon en piano (als orkest instrument) konden worden beluisterd. In de Schouwburg hoorden we het tweede concert, dat de Mari nierskapel onder leiding van Ka pitein Gijsbert van Nieuwland gaf. Ook hier luisterde de jeugdige schare met overgave en werd er enthousiast en boeiend gemusi ceerd. Deze concerten zijn wel zeer leerrijk, want het is niet alleen der jeugd, die veelal denkt, dat zo'n blaasorkest alleen maar vro lijke marsen kan spelen. De dirigent had moeilijke maar goede werken gekozen. Maar door de duidelijke en begrijpelijke toe lichting die hij gaf. werden de Vijf Epigrammen naar „De School meester" (frisklinkende muziekjes met aantrekkelijke vondsten) van Ger. Boedijn en L'Apprentie Sor- cier van Paul Dukas ook voor on geoefende oren stukken, die sterk konden boeien. Dat Karsemeyer's „Sprookje van de verdronken klokken", waarin Dinja Lap-de Wolff heel knap de declamatie partij vertolkte, wel een diepe in druk maakte nu de rampzalige gevolgen van de watersnood nog zo vers in het geheugen liggen, was begrijpelijk. Aan het verzoek van de dirigent om na de uitvoe ring de stilte te bewaren en elke bijvalsbetoning achterwege te la ten, werd dan ook stipt voldaan. H. VAN BORN Schipper stal partij hout Voor de Rotterdamse rechtbank stond gistermiddag de 36-jarige schipper H. D. terecht, die met en kele handlangers een partij hout die hij met zijn schip vervoerde, had ontvreemd. De man bekende zich aan de diefstal te hebben schuldig gemaakt. De Officier van Justitie eiste 6 maanden gevange nisstraf met aftrek. T.a.v. de ver dachten, die met hem samen had den gewerkt, eiste de Officier de volgende straffen: tegen de 28- jarige matroos A. B. 10 maanden met aftrek, de 45-jarige koopman M. G. 10 maanden met aftrek, de 51-jarige koopman J. L. van B. vijf maanden met aftrek en de 39- jarige los-werkman J. S. zes maanden met aftrek. Uitspraak over 14 dagen. Oplichter kreeg in zeven jaar f 50.000 los MAASSLUIS. Een inwoner dezer gemeente is het slachtoffer geworden van een zeer geraffi neerde oplichter. Jarenlang wist een zekere A. v. d. B. onder aller lei voorwendsels en leugens geld los te krijgen. Dit spelletje duurde vanaf 1946. In tegenstelling tot zijn beloften betaalde B. de bedragen die hij ontving nimmer terug. Na dat de politie van deze oplichting kennis had gekregen, werd v. d. B. gearresteerd, tezamen met een eveneens uit Maassluis afkomstige P. C., die een handlangersrol had vervuld. De oplichting bleek over een bedrag van f 50.000 te gaan. Beide gearresteerden zijn voor de Officier van Justitie te Rotterdam geleid. ders dan lucht en water. Alleen op ongeveer 600 mijl uit de Amerikaan se kust verschenen twee oorlogssche pen van de V.S., die in de buurt ble ven tot ze wisten, wat voor vlees ze in de kuip hadden. „De „Bestevaer" was een prima jacht," zegt de heer Schootstra. „Dat hebben wij in de storm gemerkt." Dit wil niet zeggen, dat de beman ning niet voor onprettige ontdekkin gen kwam te staan. Een deel van de vleesvoorraad ging overboord, omdat de koelinstallatie onwillig bleef. Het drinkwater werd gerantsoeneerd en de heer Schootstra, die kok was, moest de aardappelen spoelen in zout water. De financiële resultaten van deze reis zijn de heer Schootstra tegenge vallen, want hij had als werkend passagier terug willen keren. Dat mislukte en hij kwam terug met een passagiersschip. „Dit deed er veer tien dagen over en die vielen mij langer dan de hele reis met de „Bes tevaer". zegt de heer Schootstra. „Enfin." voegde hij eraan toe, „ik ben in de States geweest." Hetzelfde zeggen ongetwijfeld ook de kapitein van de „Bestevaer". de heer P. K. de Goede uit Rotterdam, stuurman B. van Mierlo uit Hilver sum, bootsman A. v. d. Pluim, ma troos J. Swaneveld en kabelgast H. Hendriks, uit Vlaardingen, machinist C. Huisman uit Den Haag, en de heer Stenks uit Amsterdam, die toevallig de reis meemaakte, omdat er een lid van de bemanning plotseling uitvieL Big Bill" Broonzy in Rotterdam De bijna zestigjarige William Broonzy, ook bekend als „Big Bill", in de ster van het jazz-festival dat Zondagmiddag door ..The Globe trotters" in Lommerrijk wordt ge organiseerd. Naast Broonzy zullen optreden de Jazz Centre Band, the Canal Street Jazz Band en Barto's Sail Combo, en de solisten Sandor Sprong. Michel Remy en Piet en Kees Noordijk. William Broonzy zingt de oude negro-spirituals. blues, volksliedjes en ballades. Hij is een der weini gen die nog stammen uit het prae- jazz-tijdperk. Broonzy begeleidt zichzelf op de gitaar. Pas in 1951 drong zijn roem door tot in Europa, nadat hij reeds tientallen jaren ver maard was in Amerika. In Novem ber 1952 was zijn eerste optreden in Nederland. Het repertoire van Broonzy bestaat voor een groot deel uit aan de rassen-discriminatie ge wijde liederen. Rotterdamsche Studenten Almanak 1953 De almanak van het Rotterdamsch Studentencorps voor 1953 (39e jaar gang) is weer in de oude kloeke vorm en met de, het vorig jaar ge wijzigde, indeling, die beter bleek te voldoen, verschenen. De mede werking van de leden aan de al manak was niet zo krachtig als ge woonlijk dat komt vaker voor bij studenten-publicaties maar de redactie kan haar product met ge rechtvaardigde tevredenheid lance ren. Bijzonder kwistig en veelal ge lukkig is men met de illustraties ge weest. talloze tekeningen en lino's, die lezing van het boekje stellig veraangenamen. De almanak bevat wederom een menigte van informaties, die voor al voor de student van belang zijn, maar in enkele gevallen ook de outsider zullen kunnen gerieven. Het .mengelwerk' is niet zo sterk en in de spelling schijnt er ook wel verschil van inzicht te bestaan tus sen de schrijvende medewerkers. Het gebruik van hoofdletters blijkt in deze kring bijzonder in trek te zijn: Zo memoreert de secretaris R. S. H. Mees: „op 19 Juni werd op passende wijze het feit, dat de Pre sident voor Zijn candidaatsexamen slaagde, gevierd." En: „op 1 Janu ari waren de President en Vice- President (van de kleine Senaat) aanwezig bij de Nieuwjaarsvoor stelling in de Rotterdamse Schouw burg en begaven Zij Zich na af loop achter de coulissen Grenswijziging Rotterdam Schiedam aanvaard (Van onze parlement, redacteur) DEN HAAG. Bij de aanvang van haar middagvergadering heeft de Tweede Kamer Dinsdag het wetsontwerp tot wijziging van da grens tussen de gemeenten Rotter» dam en Schiedam z.h.s. aanvaard» Er werd over dit voorstel van mi nister Beel, dat op verzoek van beide gemeenteraden bij de Staten* Generaal was ingediend, niet gedis cussieerd. Voor de 60ste Internationale Jaarbeurs, welke van 17 t.e.m. 26 Maart a.s. te Utrecht wordt gehouden, heeft de kunstenaar Hans Bolleman een eenvoudig doch zeer suggestief affiche ont worpen. Hij plaatste de Jaar beurs „U" met Mercuriushoed in het middelpunt van een cirkel, een krachtige bundeling van lijnen gevormd uit sam&i- vloeiende en weer uiteenlopeme stralen. Op symbolische wijze is hiermede de concentratie van vraag en aanbod op de Jaar beurs in beeld gebracht. LONDEN. Engeland zal in het belastingjaar, dat in April begint, voo* zijn leger 508 millioen gulden meer uitgeven dan verleden jaar. De minis ter van Oorlog, Head, verklaarde Dinsdag in een toelichting, dat de ver hoging der uitgaven gedeeltelijk wordt veroorzaakt door de grotere sterkte van het leger. Het Britse ministerie van Defensie zal dit jaar ruim 195 millioen gulden uitgeven, ruim 21 millioen gulden meer dan vorig jaar- De minister van Defensie, Alexander, verklaarde in een toelichting dat deze verhoging bijna geheel wordt veroorzaakt door uitgaven voor de „infrastructuur" van dc NATO. d.w.z. voor ontwikkeling van militaire werken als vliegvelden, verbindingscentra en hoofdkwartieren. Voorts geaf minister Head in zijn toelichting de volgende bijzonder heden over de wapenproductie. Op het ogenblik wordt in Engeland nieuw Brits anti-tankgeschut ver vaardigd. dat vuurt zonder terug loop en 'dat „waarschijnlijk krachti ger is dan welk ander in gebruik zijnd anti-tankgeschut waar ook ter wereld". De uitrusting van het le ger met dit nieuwe geschut zal dit jaar beginnen. Er is veel voortgang gemaakt bij de uitrusting van de in fanterie met anti-tankwapens en „een gehele serie nieuwe wapens is ontwikkld". Het kleinste hiervan is een anti-tankgranaat van 580 gram, die wordt gelanceerd met behulp van een standaard dienstge- weer en die even krachtig is als het krachtigste anti-tankwapen voor in fanterie in de tweede wereldoorlog. Voor infanterie-peletons iè het Amerikaans 3.5 inch raketlanceerap- paraat aanvaard, dat nu in Enge land, compleet met munitie, wordt geproduceerd. In Engeland, Canada en België zullen binnenkort patronen worden vervaardigd, die aanvaardbaar zijn voor alle NATO-landen, tezamen met een geweer, in het algemeen gelijkend op het in Engeland ont worpen model 280, dat de Britten als het beste ter wereld beschou wen. De studie en ontwikkeling van geleide wapens wordt voortgezet. Deze wapens beloven veel en zullen verre uitsteken boven de huidige orthodoxe wapens. Dit jaar zal de productie begin nen van instrumenten om de aan wezigheid van radio-actieve stoffen te ontdekken, „zodat soldaten af- weermaatregelen kunnen treffei^ indien zij met atoomwapens worden aangevallen", aldus deze toelich ting. Financiering van Duits scheepsbouwprogramma verzekerd HAMBURG. De West-Duitw minister van Verkeer. Seebohnu heeft te Hamburg meegedeeld, dat de financiering van het West-Duit se scheepsbouwprogramma doo* middel van staatsleningen en M.SA., credieten en met gebruikmaking van de eigen middelen der rede-; rijen verzekerd is en dat ook in da toekomst wederopbouwleningert voor de scheepvaart tegen de thans geldende voorwaarden zullen wor den aangegaan. Hij zeide te ver wachten. dat de Duitse koopvaardij vloot einde 1955 2'A millioen brt. groot zal zijn. Minister Seebohrn sprak zich uit voor bevaarbaarma* king van de Elbe, de Wezer en de Eems tot het Mittellandkanaal voor binnenschepen van 1000 ton. Een model van het nieuwe Dijk- zicht-ziekenhuis staat op het ogenblik in Londen op de ten toonstelling „Bouwen in Neder land". De Nederlandse ambas sadeur in Engeland, zijne ex cellentie D. U. Stikker, welke de tentoonstelling opende, ziet men op de foto bij de maquette van het nieuwe ziekenhuis.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1