Afsluiting ons volk der zee - armen gaat milliarden kosten RADIO Arbeiders brengen 't meestal niet verder dan „thuis" HULP Dijken nodig van 170 millioen gulden per strekkende kilometer Nederlands monumenten: niet van steen, maar van klei programma Maandag 23 Februari 1953 Van een medetcerker) Tan het grootste bedijkiugsprojeet, dat ooit in een Nederlands ingenieursbrein is opgekomen, heeft dr. van Veen, een der hoofdingenieurs van Rijkswaterstaat, ge zegd dat het uitvoerbaar is. En de met spoed uit zijn colleges te Michigan wegge haalde prof. ir. Thysse, directeur van het waterloopkundig laboratorium te Delft, is van dezelfde mening. „Hèt kan", zei hij Dinsdag bij zijn aankomst op Schiphol. „De afsluiting van de zeegaten in de Ne derlandse kust is sinds kort technisch mogelijk, als men er de middelen voor over heeft, kan dit werk in 12 jaar klaar zijn: twee jaar voor studie en tien jaar voor de uitvoering". Daarmee is dan wel het boeiendste en be- Eén ding staat bij voorbaat vast: wanneer er ergens ter wereld ervaring bestaat op dit gebied, dan is het wel in Nederland, welks strijd tegen het water zo oud is als zijn geschiedenis zelf. Sedert de dertiende eeuw, toen die strijd van de verdediging overging tot de aanval e« het „ontworstelen aan de zee" pas goed begon, zijn in ons land ongeveer een half millioen hectare land drooggelegd, hierbij niet gerekend de inpoldering van de Zuiderzee, welke, als dit werk om streeks 1980 geheel zal zijn voltooid, nogmaals 240.000 hectare vrucht bare grond aan dit half millioen zal toevoegen. Nederlands monumenten zijn niet van steen maar van klei. In de vroegste tijden wierp men terpen op óm zich bij overstro mingen in veiligheid te stellen, terpen met een totale hoeveel heid klei van ongeveer 100 mil lioen kubieke meter en een ge zamenlijke omvang die gelijk is aan duizend Egyptische pyrami- den. Nederland bouwde 2800 km dijken, met een totale grond- inhoud van 200 millioen kub. me ter, het verzette 800 millioen kub. meter klei en zand voor het gra ven van sloten en kanalen en daarna nog eens 200 millioen kub. meter voor het graven van 7500 kilometer scheepvaartkana len. In totaal groeven de Neder- DINSDAG 24 FEBRUARI 1953 HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00— 24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gramo foonmuziek. VPRO: 7.50 Dag opening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 er. 8.45 Gramofoonmuziek. 9.00 Morgenwijding. 9.15 Liederen. 9.25 Voor de huisvrouw. 9.30 Waterstanden. 9.35 Gramofoon muziek. 10.50 Voor de kleuters. 31.00 RVU: Prof. Dr Ir M. J. Dols: „Wereldvoedselproblemen". 11.30 Voor de zieken.» 12.00 Lichte mu ziek. 12.30 Land- en tuin'bouw- mededelingen. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Pianoduo. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en gramofoonmuziek- 13.30 Orgel en zang. 14.00 „Zeg eens, Amerika". 14.30 Gramofoonmuziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Gramofoonmu ziek. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Gramofoonmuziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Lichte muziek. 17.50 Militaire causerie. 18.00 Nieuws. 13.15 Pianospel. 18.30 RVU: Mr N. W. van Eyk: „Grepen uit de Pensioen- en Spaarfondsenwet". 19.00 Franse liedjes. 19.10 „Paris vous parle". 19.15 Reportage of gramofoonmuziek. 19.25 Piano recital. 20.00 Nieuws. 20.05 Ge varieerd programma. 21.15 Lichte muziek. 21.35 „Moet je horen". 21.50 Tiroler muziek, 22.30 Mede delingen. 22.35 Amusementsmu ziek. 22.45 Buitenlands overzicht. 23.00 Nieuws. 23.15 „New York calling". 23.2024.00 „Lucia di Lammermoor", opera (3e acte). - 7.00— KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gramo foonmuziek. 7.15 Ochtendgymnas tiek. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Morgengebed en liturgische ka lender. 8.00 Nieuws en weerbe richten. 8.15 Gramofoonmuziek. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Gra mofoonmuziek. 9.45 „Lichtbaken", causerie. 10.00 Voor de kinderen. 10 15 Gramofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Schoolradio. 12.00 Angelus. 12.03 Gramofoon muziek. (12.3012.33 Land- en tuinbouwmededelingen.) 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Actuali teiten. 13.25 Amusementsmuziek. 14.00 „Lakmé", opera (2e acte) (gr.pl). 15.00 Schoolradio. 15.30 Ben je Zestig? 16.00 Voor de zie ken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Felicitaties voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitzen- d.ing: Drs F. C. Kamma: „Sociale vraagstukken in Nieuw-Guinea". 18.00 Lichte muziek. 18.15 Gramo foonmuziek. 18.20 Sportpraatje. 18.30 Voor de jeugd, 18.52 Actua liteiten. 19.00 Nieuws. 19.10 Gra mofoonmuziek, 19.15 „Uit het Boek der Boeken". 19,30 Gramo foonmuziek. 20.25 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.30 Lijdens meditatie. 21.30 Gramofoonmu ziek. 21.35 Fluit en clavecimbel. 22.00 Radio Philharmonisch Or kest en solist. 22.45 Avondgebed en liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15 Pianokwartet. 23.50 24.00 Gramofoonmuziek. Jager „Friesland" te water Vervolg van pag 1-) Vervolgens kwam men bijeen in de cantine, waar de heer de Boer een woord van welkom sprak. Er op wijzende, dat de tewaterlating in verband met de watersnoodramp een week was uitgesteld, betoogde de heer de Boer, dat niet langer dan een week gewacht kon worden. Want het is gelukkig nog* zo, aldus de heer de Boer, dat op onze wer ven het ene sohip het andere opvolgt en de secties van de volgende jager, die wij moeten bouwen, liggen al klaar om op de pas leeggekomen helling neer gelegd te worden. De hellingtijd van deze zeer ingewikkelde sche pen is zeer kort en aangezien we slechts deze helling beschikbaar hebben, moet het programma zo veel mogelijk worden aangehou den. De ingwikkeld'heid van dit soort schepen, zo ging de heel de Boer verder, is mede oorzaak van het feit, dat er tussen de tewaterlating en de proeftocht vele maanden liggen, zulks in tegenstelling met de handelssche pen, bij welke deze periode slechts enkele maanden duurt. Dit is jammer, temeer waar we weten dat de Kon. Marine met haar vele verplichtingen om deze mo derne eenheden zit te springen. Wij zullen ons uiterste best doen om de afbouwtijd zo kort mogelijk te houden. Aan het slot van zijn toespraak bood de heer de Boer aan mevr. Staf een blijvende herinnering aan in de vorm van een broche, die de letter F droeg. Minister Staf, hierna 't woord ver-krijgende, betoogde, dat deze opbouw en verjonging van de Kon. Marine slechts mogelijk is door een nauwe samenwerking tussen Marine en industrie. Zich in het bijzonder richtende tot de Commissaris der Koningin in de provincie Friesland, mr Linthorst Homan, gewaagde de bewindsman van de eeuwenlange verbondenheid tussen de natio nale marines en Friesland. Het Friese volk, aldus minister Staf, heeft een groot aantal beroemde admiraals voortgebracht. De naam Tjerk Hiddes zegt ons in dit ver band genoeg. Het is dan ook niet te verwonderen, dat de zo juist te water gelaten bodem het elfde schip is, dal naar de provincie Friesland is genoemd. Tenslotte sprak mr Linthorst Homan er zijn vreugde over uit, dat de eerste van de nieuwe jagers „Friesland" zal worden ge noemd. Heel Friesland leeft met de Kon. Marine mee en wij zijn dan ook bijzonder gesteld op een krachtige en steeds verjongende band tussen ons gewest en de Marine, aldus de Commissaris der Koningin. De twaalf thans voor de Kon. Marine in aanbouw zijnde onder zeebootjagers zijn verdeeld in twee klassen, n.l. A en B. De jager „Friesland" behoort tot de B-klasse. De schepen van de B-klasse krijgen een grootste lengte van 116 meter en een grootste breedte van 11.74 meter. De standaard waterverplaatsing wordt 2450 ton. terwijl het ma chinevermogen 60.000 pk zal be dragen. Hierdoor zullen de jagers van de B-klasse een maximum snelheid krijgen van 36 mijlen per uur. De bemanning zal be staan uit ongeveer 265 koppen. laugrijkste hoofdstuk van Nederlands eeuwenoude strijd legen zijn meest gevaar lijke vijand, het water, ingeleid zo schijnt het tenminste. Minister Algera in stalleerde reeds de commissie, welke dit geweldige plan in studie moet nemen. Zullen onze deskundigen dit zwaarste ge vecht met de vijand, nog ooit geleverd, aankunnen? Beschikt Nederland over de vereiste technische middelen en zal het ook de hiervoor benodigde kapitalen kun nen opbrengen? En betekent professor Thysse's „het kan" ook, dal 't zó en niet anders moet, afsluiting dus van de zee gaten in het bestek van ongeveer twaalf jaar? Het zijn allemaal vragen, waarop de studiecommissie het antwoord zal moeten landers met de hand hon derd Suez-kanalen. Deze kleurige beelden zijn ont leend aan het boek ..The art of a nation", dat in 1949 verscheen van de hand van dr. v. Veen, hoofdingenieur van Rijkswater staat. dezelfde die men wel de initiatiefnemer noemt van het plan om de zeegaten te dichten. Meervoudig doel Hij is niet de enige, die zich heeft laten bezielen door dit pro ject. Ook de directeur van de Cultuurtechnische Dienst, ir. Me- su. geldt als een warm voorstan der van het delta-plan, speciaal om de economische aspecten die er aan verbonden zijn. Door een afsluiting van de zee gaten in Zuidwest-Nederland, later gevolgd door het aaneen rijgen van de eilandenreeks bo ven de Wadden, die dan even eens op het water zouden worden gewonnen, zouden verschillende grote doeleinden in één klap wor den bereikt. Allereerst een betere beveili ging van het gehele land tegen stormvloeden het aspect dat sinds 1 Februari j.l. wel het meest aanspreekt. Vervolgens 'be heersing van de toenemende ver- zilting van de bodem, zo belang rijk voor onze land- en tuinbouw. Op de derde plaats opheffing van. het zoetwatertekort in vele delen van het land. vooral in droge zo mers. Er is berekend, dat een af doende regeling van dit vraag stuk de opbrengst van de land bouw en veehouderij met 20 pet zou doen stijgen. Op de vierde plaats uitbreiding van de be bouwbare oppervlakte met ca. 375.000 hectare. Ten vijfde aan zienlijke verkorting van de zee- werende dijken en een grote be sparing op de jaarlijkse onder houdskosten van deze en andere dijken. Ten zesde de mogelijkheid om verschillende gebieden met name b.v. de streek ten zuiden van de Amer en de Langstraat geschikt te maken voor indus trialisatie. Tenslotte het regelen van enige kwesties met. België, die in Beneluxverband dienen te worden opgelost. En bij dit laat ste denken wij dan niet enkel aan het vraagstuk ener nieuwe Schelde-Rijn verbinding, maar ook aan het verbeteren van de Westerschelde als scheepvaart weg. bij welke verbetering even goed Nederland als België belang heeft. Te veel zout, te zoet Laten wij één dezer aspecten wat nader bekijken om beter te doen zien om welke belangen het hier gaat. Nemen wij het belang van landbouw en veeteelt. Op het ogenblik is het zo, dat dagelijks een hoeveelheid van enkele honderden spoorweg wagons zout ons land binnen dringt. Via de sluis van IJmuiden alleen al 100 tot 150 spoorwagons elke keer als er een schip wordt geschut. Voor de land- en tuinbouw en voor het vee kan een gemiddelde van 500 milligram zout in het slootwater er nog net mee door. kveimg Maar onderzoekingen hebben aangetoond, dat in sommige slo ten tot diep in het land wel 1000. 3000 of zelfs 10.000 milligram zout voorkwam. De verliezen door minder opbrengst moeten als gevolg daarvan voor het gehele land jaarlijks op vele tientallen millioenen guldens worden ge steld. Naast teveel aan zoutwater is er echter ook gebrek aan zoet water, speciaal in de zomer. Het lijkt ridicuul, dat een zó water rijk land als Nederland tobt met watergebrek, en toch is het zo. Van alle regen, welke er in de zomermaanden valt, houdt men niets over. Op het ÏJselmeer ver dampt meer dan de regen en de IJsel tezamen kunnen aanvoeren. De regen, die op het land valt. is voor de plantengroei niet vol doende. Het tekort zou groten deels moeten worden aangevuld door het Rijnwater, dat in een hoeveelheid van 209 millioen kub. meter per dag ons land binnen komt. alsmede door het water van de Maas. Maar hiermede moet de stroomsnelheid worden onder houden. die het opdringende zoute water keert en moet ook in de drinkwaterbehoefte van mens en dier worden voorzien. De landbouw komt als gevolg daar van tekort. Berekend is. dat een hectare grasland per dag 30.000 liter water „consumeert". Op ba sis daarvan is weer berekend, dat de productieverhoging van 600.000 hectare grasland door goede drai nage zou overeen komen met een productiewinst van 120.000 hec tare nieuw land. Deze cijfers ge ven een klein beeld van de mo gelijkheden. welke de water- staatskundige ontwikkeling van ons land nog kan realiseren. Dijken van f170 millioen per kilometer Waar dit en alle overige, eer der opgesomde. vraagstukken sinds de ramp van 1 Februari worden gekoppeld aan het stout moedige plan om de zeearmen af te sluiten, blijft de vraag te be antwoorden over. of Nederland dit project even vlot als prof. Thysse het heeft doen voorkomen zal kunnen ten uitvoer leggen. Men denke niet te licht over de gigantische technische moeilijk heden, welke het dichten van geulen met diepte tot meer dan 40 meter zou opleveren. Het laatste karwei aan de Afsluitdijk gold destijds als een meesterstuk. Maar de diepte waarmee men toen te maken had. bedroeg niet meer dan zes meter. Zowel de stroomsnelheid als de getij-ver schillen in de diepe zeegaten van Z.W. Nederland zijn veel groter dan die waaraan bij het voltooien van de Afsluitdijk het hoofd moest worden geboden. Ook de hoeveelheid water, waarmee bij het dichten der zee gaten rekening moet worden ge houden, is veel groter. De hoe veelheid water, die bij normaal getij door de drie zeegaten in- en uitstroomt, is ongeveer veer tig keer zo groot als het geval was bij de Afsluitdijk. Technisch is de zaak op te lossen, heeft prof. Thysse gezegd. Jawel, in theorie zal dit wel zo zijn. Maar practisch? Heeft Ne derland hiervoor de vereiste ma terialen en ook de benodigde enorme kapitalen. Een zeeweren- de dijk. die direct in diep water uitloopt, vereist wel iets meer dan een dijk als bijv. die bij Petten, welke aansluit bij een strandglooiing. Als men een in stromend water opgeworpen dijkliehaam be schouwt met een hoogte van 45 meter en een basis van laat ons zeggen 600 meter, dan bevat een strook van 1 meter daarvan on geveer 14000 kub. meter zand. klei, steen of ander materiaal, waaruit de dijk is opgebouwd. Rekent men hiervoor zeer globaal een matige gemiddelde kostprijs van f 12 per kub. me ter, dan komen de kosten van 1 meter dijk op ongeveer f 110.000. of per kilometer op f170 millioen. Dit dan wel op de diepste gedeelten, maar hier in is nog afgezien van de veel 1 hogere kosten der sluitgaten en i de werken voor de afspuiing. Geheel afgezien van de tech nische uitvoerbaarheid, zou het plan om de zee-armen af te slui ten derhalve een kwestie wor den van vele milliarden. Misschien voor latere geslachten. Er is dan ook enige aanleiding om zich af te vragen of het plan om de zee-armen te gaan afslui ten de afgelopen dagen niet met iets te veel optimisme aan het Nederlandse publiek is gepresen teerd. Behalve de enorme tech nische bezwaren, die een gelijk tijdig dichten van deze zeegaten zou opwerpen, moet immers ook in aanmerking worden genomen, dat zulk een werk economisch verantwoord dient te zijn. De studie van het vraagstuk kan zeer wel als resultaat heb ben. dat een minder radicaal plan om die reden blijkt de voor keur te verdienen, of dat het verstandiger lijkt trapsgewijs te werk te gaan en de radicale af sluiting van de zeegaten te stel len als de allerlaatste etappe, welke ter afdoening blijft voor behouden aan latere geslachten. In dat geval kan men zich als een begin van uitvoering inden ken het afdammen van het Hol lands Diep door een dijk die ten dele van afwateringssluizen is voorzien of eventueel een afdamming van Krammer en Ha ringvliet, gepaard met afsluiting van enkele smallere wateren, zulks teneinde de gevolgen op te vangen van het afsluiten van de Biesbos, de situatie bij Dordrecht te secureren en de stromingen in de zeegaten te verminderen. Maar goed. het woord is nu aan de deskundigen van Waterstaat. Zij zullen moeten uitmaken of de theorie van Prof. Thysse. die meent dat „het kan", ook voor practische verwezenlijking in aanmerking komt Zelfs vacantie in Rusland 'n probleem Hebben staatsburgers van vrijwel ieder land niet problemen te kampen, de Russi sche burger ziet zicli wel dikwijls voor heel bijzondere vraagstukken gesteld. In de meeste landen is de situatie zo, dat tijdens een vacantie van een of twee weken de dagelijkse beslommeringen eens volledig kunnen worden vergeten. In de Sovjet- Unie is de vacantie een vraagstuk op zich zelf. Het is algemeen bekend, dat Russi sche burgers geen toestemming krijgen Reizen maakt een vacantietochtje naar het buitenland te maken. Geen bezwaar, zullen velen den ken. Hel Russische rijk is uitgestrekt, het bezit zo'n verscheidenheid aan landschap pen. klimaten en natuurschoon, dal de Rus er zich nauwelijks van bewust moet zijn. dat zijn vrijheid slechts beperkt is. Dat zou inderdaad het geval zijn. als niet ook binnen Ruslands grenzen de bewe gingsvrijheid beperkt was. verdacht... Om te beginnen is het de gewone burger niet toegestaan van de ene plaats naar de an dere te reizen zonder het be zit van wat men een paspoort Voor binnenlands gebruik zou kunnen noemen. En zelfs met zo'n paspoort staat het de Rus niet vrij te gaan of te staan tvaar hij wil. De grensgebie den bijvoorbeeld zijn taboe, ook voor personen met een paspoort en zelfs voor mensen met een ongeschonden politie ke reputatie. De toegang tot de grensgebieden is voorbe houden aan de communisti sche qrenswachten en aan de functionarissendie daar iets te maken hebben. In 1927 werd onder grensgebieden verstaan de gehele strook grond laiigs de grens ter breedte pan twee en twintig kilometer. Nadien echter heeft het woord grensgebied nog een wat ruimere betekenis ge kregen en tegenwoordig schij nen zelfs de Baltische landen tot Ruslands grensgebieden te behorem Gezien deze beperkingen en om nog heel wat andere redenen be palen de meeste Russen er zich toe hun vacantie zo zij die al hebben maar thuis door te brengen. Dat blijkt onder meer uit de statistieken, welke de Rus sische pers zelf verstrekt. Volgens gegevens van „Trud" heeft drie en negentig percent van de werk nemers in de Russische steden het afgelopen jaar zijn vacantie binnenshuis doorgebracht. Dat binnenshuis moet dan weer niet al te letterlijk worden op gevat. Voor wat de Rus gemid deld aan huur betaalt, heeft hij slechts de beschikking over negen vierkante meter woonruimte. Al zijn vrije tijd zal de Rus daar niet doorbrengen en het ligt dus voor de hand, dat hij zijn toe vlucht neemt tot de arbeiders clubs. de ontspanningsparken en de cultuurparken. Hier wordt echter ontspanning bedreven in communistische geest. De arbei dersclubs staan onder leiding van de vakbonden. De bedoeling is duidelijk. De politieke propagan da viert er hoogtij. In de ont spanningsparken krijgt een ver moeide geest ook al weinig kans vloed van luidsprekers schettert er voortdurend. Ook het verblijf in speciale va- cantiehuizen wordt door de vak bonden geregeld. De voorrang wordt gegeven aan arbeiders, die productierecords breken, aan oorlogsinvaliden, aan ingenieurs en technici, die een belangrijke plaats in het productieproces in nemen. Voor het verblijf in sa natoria wórden speciale passen uitgegeven, waarvoor in twintig procent van de gevallen niets be hoeft te worden betaald. In de andere gevallen moet in de on kosten dertig procent worden bij gedragen. Van het aantal speciale passen voor rusthuizen wordt tien procent gratis verstrekt. Herhaal delijk echter wordt er in de Rus sische pers op aangedrongen strenger op te treden bij de se lectie van de gegadigden voor een verblijf in sanatoria of rusthui zen. Ook geen genoegen Het is een vergissing te me nen, dat in Rusland alle genoe gens van deze wereld gelijkelijk over alle burgers worden ver deeld. Evenals dat in de „kapi talistische" landen het geval is, kan een ingenieur met een groot inkomen royaler vacantie houden dan een arbeider. De mogelijk heid is zelfs niet uitgesloten, dat de hoger gesalarieerden zich voor i adem te komen. Een over- particulier gebruik een auto kun- blijft toestromen RAMPENFONDS 57 MILLIOEN De giften voor de getroffenen door de rampvloed blijven toe stromen. Het Nationaal Rampen fonds meldde Zaterdagavond een cijfer van f 57.000.000. De pad- vindsters en padvinders brachten het in enkele uren met de actie ..Mouwen omhoog - ons land moet droog" tot een bedrag van f 192.000. Het radioprogramma „Beurzen open, dijken dicht" kon Zaterdagavond uit Eindhoven een totaalbedrag van f 1.307.593.80 melden en dat is nog lang hel einde niet; let maar eens op wanneer dit programma a.s. Za terdag uit Leeuwarden gaat draaien! Nieuw Guinea meldt een totaal bedrag van meer dan een ton. waarbij nog niet de drieduizend gulden zijn gerekend, die de Ma rine te Hollandia en Biak heef' bijeen gebracht. Honderdduizend gulden werden ook afgedragen door het gezamenlijk personeel van het ministerie van Landbouw. Visserij en Voedselvoorziening. De stad Arnhem heeft thans het millioen overschreden. Ook uit het buitenland blijft de hulp toestromen. Prins Bernhard ontving van de Fairchild-vlieg- tuigfabrieken een dhèque van 10 000 dollar, waaraan de vice- president van de maatschappij uit eigen zak nog 500 dollar toe voegde. Ook uit Engeland ontving de Prins een groot aantal giften. Het UNO-personeel stortte even eens 10.000 dollar. Het West- Duitse Vakverbond heeft 106.000 mark ingezameld. In Rijnland- Westfalen is al een half millioen mark en een grote hoeveelheid goederen bijeen gebracht. In Italië rijdt een inzamelingstrein van 30 Avagons rond. De Deense politie heeft het Rampenfonds via de Amsterdamse politie f 15.000 doen toekomen. En tenslotte moet een bedrag gemeld worden, dat de regering van de Canadese provincie Ontario ter beschikking van de watersnood slachtoffers in Europa heeft ge steld: 100 000 dollar. nen aanschaffen en daarmee op vacantie gaan. Het „gemotoriseerd" op vacan tie gaan is echter ook geen on verdeeld genoegen. Het bezit van een auto of een motor brengt in de Sovjet-Unie zeer speciale pro blemen met zich mee. Er zijn maar uiterst weinig behoorlijk berijdbare verkeerswegen en er is voor de autobezitters absoluut geen of sléchts een minimum aan service Een groep klagende autobezitters schreef daarover eens in de Russische „Litteraire Gazet", dat in een gebied, waar velen zich de luxe van een auto hadden kunnen veroorloven, nog niemand op het idee gekomen was er een reparatiewerkplaats te exploiteren. Het opladen van accu's, het vervangen van ban den, het overlakken van wat krassen, zelfs het wassen van de wagen, niets van dat alles kon men laten doen. Benzine moet soms op uren rijden afstand wor den gehaald. Zo sterk is dit laat ste euvel, dat het is voorgeko men, dat vrachtwagens een derde van hun laadvermogen moesten reserveren voor benzine. Er was nergens onderweg een gelegen heid om even een paar liter ben zine te tanken. Vacantiegangers, die naar bui ten willen trekken, zijn dus veel al op de spoorwegen aangewe zen. Ook al geen succes. Hoewel de Russische spoorwegen thans de beschikking beginnen te krij gen over beter materiaal, zijn de meeste treinen nog traag en ver stoken van ieder gemak. Op de grote lijnen is het een puzzle op zich om een spoorkaartje te krij gen en op de kleinere trajecten is het reizen een ellende. Restau ratiewagens zijn schaars en tij dens de urenlange wachttijden op de tussenstations zijn de pas sagiers dus aangewezen op de kooplieden, die daar goede za ken maken. Neen, zelfs vacantie is in Rus land een vraagstuk. Zelfs al be schikt men over geld en over tijd, dan nog verdient het aanbeve ling zich eerst eens even ernstig te beraden over de vraag: gaar we dit jaar op vacantie of zulle- we maar thuis blijven? FEUILLETON 'N VERHAAL UIT HET VREEMDELINGENLEGIOEN 1 Door P. C. WREN ..Wat er ook ge beurt iets. en dat za! mijn aan dacht afleiden van de vervloekte theorieën en het gepieker over wat onverklaarbaar is," zei ik in mezelf. Ik zou ze leren. Ik liet de ser geant Dufour en de sergeant Le- baudy een stel kerels uitzoeken voor het garnizoen - en ik beval de ergste schooiers er uit te ha len. Die konden dan het fort bin nengaan. of de grafkuilen, die ze zelf gegraven hadden. Ik reed naar voren, sergeant majoor Dufour zette de troep in de houding, en daar stonden ze dan, onbeweeglijk, met de uitge zochte kerels voor het garnizoen aan de rechterkant. Ik hield een vlot toespraakje, als afscheid van die dapperen die we een militaire .-ograiems zouaen geven, met al le eerbewijzen die Frankrijk hun versohuligd was. De tranen weiden op in mijn ogen en mijn stem sloeg over toen ik besloot met het citaat: Soldats de la Légion, De la Legion Etrangère, N'ayanl pas de nation. La France est votre mère. Toen, op het ogenblik dat hel nieuwe garnizoen de opdracht kreeg: ..In vieren. Voorwaarts. mars", en zo het fort in zouden marcheren om in de eerste plaats de doden naar buiten te brengen, gebeurde er iets heel anders. Op een teken van een man aan de rechterkant legden ze als één man hun geweren op de grond, en stonden daarna weer in de houding. De rechter soldaal. een ver grijsde ouwe rot van Madagascar, deed een stap voorwaarts, sa lueerde en sprak: „We gaan liever met Rastignac de dood in." Di; was een openlijke insubor dinatie en muiterij Dat had ik 'och niet verwacht. Maar Rastignac gaat niet dood. lij za! nog vele jaren leven, hoop •k, in de Joyeux. Jullie echter, 'afaards, za! een beter lot tref fen. Nu sterven, of het fort Zin- derneuf binnengaan en je plich' doen. Sergeant-majoor, verzamel die geweren. Laat de rest van de •roep rechts uit de flank treden, en op het bevel: ..Klaar voor salvo knielt de eerste rij, en bij: „Vuur doet iedere man zijn plicht." Maar ik wist we! beter. George. Dat deden ze nooit. Het was mijn laatste appèl Dat vervloekte fort had ons in zijn macht! Zij dach ten dat ze dood zouden gaan als ze het fort binnengingen, en ik wist dat ze de dood tegemoet lie pen door niet naar binnen te gaan Als ik een bevel gaf dat ze niet uitvoeren wilden, zouden ze me neerschieten, evenals de on derofficieren en korporaals en de woestijn intrekken, daar wachtte hun dan vroeg of laat een zekere dood. Hoe het ook zij, ik was verant woordelijk en ik moest een be sluit nemen. Het was een akelige tweeslri,id. George. In het ene geval waohtte ons allen de dood - en als ik de weigering te schie ten over mijn kant liet gaan ver zaakte ik mijn plicht. Voor- en tegen-argumenten schoten door mijn hoofd, maar na enige ogen blikken wist ik dat ik m'n plicht zou doen. Medelijden mocht niet meetellën, en als ze het er op aan wilden sturen te sterven zouden ze sterven - maar ik wou mijn best doen ze te behouden zon der mijn plicht te verzaken. Als de compagnie weigerde op de muiters te schieten, zouden ze op mij schieten, en ik zou sterven in de wetenschap dat ik mijn plichi eedaan had. Ja, ik zou ze duide lijk maken dat ongehoorzaamheid de dood voor ons allen beteken de snel voor een paar. lang zaam en verschrikkelijk voor ve len. Dan zou ik handelen. Had ik gelijk of niet, George?" „Ik geloof het wel, Jolly", zei Lawrence ernstig. „Terwyl ik dit besluit nam. in een paar seconden, terwijl elik oog op me gericht en de span ning op eik gezicht te lezen was. kwam de sergeant-majoor nade- bij en salueerde. Ik keek hem koel aan. Met zijn rug naar de troep fluisterde hij: „Ze doen het niet. majoor. Geef in hemelsnaam het bevel met. Ze zijn kapot van cafard en over-vermoeidheid. Rastignac i hun held en leider. Ze schieter, u neer en deserteren allemaal. Een nacht slapen zal wonderer verrichten.... Trouwens, luit. S' André zal met zijn Senegalezeu te middernacht aan kunnen ko men. Het is volle maan van nacht." „En zullen wij zoet op de Se negalezen blijven zitten wachten Dufour?" fluisterde ik ijzig. Vraag jij aan deze kerels ons te sparen tot die lijd?" En naar de troep kijkend sprak ik luid: „Je bent te zachtzinnig, ser geant-majoor. Bij de Spahi's doei we zulke dingen niet. Maar di'. zijn geen Spahi's. in aanmerking genomen da: de mannen uitste kend gemarcheerd hebben, zal ik je verzoek inwilligen en deze dwazen tot maanopkomst de tijd geven. Ik deel niet graag straf fen uit, en ik hoop dat niemand me zal dwingen. Wij zijn allen vermoeid, en nu je voor je man nen in de bres springt geef ik 4 uur rust. Bij maansopkomst is 't devies echter: ..Doe je werk of sterf." Dan zullen de doden be graven worden. Ik hoop dat het er niet nog meer zijn vannacht Even later kwam hij bij mij, „Het zal niet gaan. majoor,' zei hij. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2