ELSEVIER BERUSTEN OF BEVRIJDEN? AFRIKA ONTWAAKTE TE VROEG EEKBLAD door James Burnham door Alan 'Paton NEDERLANDSE PRESTATIES IN DEN VREEMDE ARBEIDSSCHUWHEID WORDT AANGEMOEDIGD Zaterdag 21 Februari 1953 Sinds 1947 is de buitenlandse politiek van de Verenigde Staten geleid geweest door liet principe van de „containment", het in bedwang houden in overeenstemming daarmee hebben wij getracht de expansie politiek van het communisme te blokkeren, maar tegelijkertijd hebben wij iedere tegen de Sovjet-Unie gerichte activiteit onderdrukt. Zoals elke zuiver negatieve en defensieve strategie moet de politiek van „containment" op haar best beschouwd worden als een tijdelijke uitweg. „Contain ment" is de brug geweest die leid de uit het nevelige land van de mobilisatie en illusies naar de kust van nationale kracht en realisme. Maar theorie zowel als ervaring heeft aangetoond dat de brug van „containment" snel bezwijkt, zodat we haast moeten maken om aan de veiliae wal te komen voor we in het water terecht komen. Het verlies van China, de eindeloze oorlogen in Korea en Indo-China. de smeulende Arabische wereld en de moeilijkheden van de Nato hebben de snaar tot het uiterste doen spannen. De winnende candidatcn tijdens de ver kiezingen hebben getoond dat zij zich het naderend einde van de politiek van „cou- tainment" realiseren. Zij eisten een stap vooruit van de „containment" naar een positieve en dynamische politiek van be vrijding. Vrijheid voor allen Er is niets mysterieus aan een politiek van bevrijding, hoe gecompliceerd en moei lijk die ook in de details van haar uitvoering moge zijn. Haar doel is vrijheid voor de vol ken en naties die nu onder de slavernij van het door Rusland geleide Sovjet-staats systeem gebukt gaan. Vrijheid voor alle volken en naties die nu onder communisti sche heerschappij staan, met inbegrip van het Russische volk. Het doel omvat individuele en sociale, zowel als nationale bevrijding. Bevrijding w& niet alleen zeggen, dat de onderdanen van het Sovjet-imperialisme hun vrijheid herwinnen, maar dat zij bevrijd zullen zijn van slavenkampen en geheime politie, vrij om de God te dienen, zoals zij zich die voor stellen, vrij (als zij dat wensen) om te bezit ten en om hun eigen land te bebouwen en te werken met hun eigen werktuigen, vrij om in vrede te leven met hun medemensen. Het overgaan tot een politiek van bevrij ding wil zeggenons streven naar de ge noemde doelen bekend maken aan de Sovjet-onderdanen en aan de gehele wereld daaraan te werken met een veelzijdige poli tieke oorlogsvoering en met behulp van militaire of para-militaire acties waar die nodig zijn of zullen zijn (zoals dat het geval was in Griekenland. Korea, Malakka, Indo- China en andere plaatsen)en het wil ook zeggen ons afdoende voorbereiden op alle verdere militaire maatregelen die in de toe komst nodig zouden kunnen zijn. Door zulk een politiek, uitgevoerd in woord en daad, zullen zij die geloven in de bevrijding er van overtuigd worden dat wij de energie van alle door de Soviets onder worpen volken kunnen vrliniaken en daar door de imperiale structuur van het Sovjet regiem kunnen verzwakken en tenslotte ineen kunnen doen storten. tussen Moskou en Washington. Voor de niet-communistische naties met uitzondering van de Verenigde Staten schijnt „contain ment" de belofte in te houden van een be scherming tegen een wereldoorlog en tegelijkertijd door het in evenwicht hou den van de twee grootste machten een gemakkelijker leven voor de onafhankelijke naties. Er is nog een reden waarom de niet- communistische naties vasthouden aan een impasse, neigen naar het neutralisme en slechts schoorvoetend tot het opbouwen van een anti-Sovjetmacht. Zij geloven nog niet in de ernst van de Amerikaanse bedoelingen. Heeft Amerika besloten het Sovjet-systeem te verzwakken en indien nodig te elimineren? Of wil het alleen maar een of andere vorm van compromis? Besluiten, of Twee wereldvermaarde auteurs behandelen op deze 1 twee onderwerpen die, hoezeer verschillend, beide van zeer groot belang zijn voor de wereld. Want voor die wereld en dus ook voor Nederland is de verhouding tot Sovjet-Rusland een brandend vraagstuk, ferwiil de situatie in Zuid-Afrika met name in Nederland bijzondere belangstelling verdient. James Burnham is professor in de filosofie aan de universiteit te New York. Internationale bekendheid verwierf hij met zijn boek „The managerial revolution". Deze scherpzinnige analyse van de ontwikkeling der moderne maatschappij heeft geruime tijd grote invloed op de inzichten inzake de ontwikkeling der samenleving uitgeoefend. Minder bekend werd zijn later ver schenen boek „The struggle for the world", ofschoon men daarin reeds steunpunten kan vinden voor de zienswijze, welke hij thans in dit artikel tot uitdrukking brengt. De grote vraag „containment" of „liberation" is niet alleen een internationaal probleem, doch tevens een gewetensvraag. Want het gaat erom of men bij het vaststellen der politiek, welke ten opzichte van Sovjet-Rusland gevoerd moet worden, moet berusten in de status quo of zich de bevrijding ten doel moet stellen van volken, die het communistisch juk moeten dragen. Alan Paton is de Zuidafrikaanse auteur, wiens „Cry the be loved country" in alle Engels-sprekende landen in buiten gewoon grote oplagen werd verkocht. Het is in het Nederlhnds verschenen als „Tranen over Johannesburg". De auteur, die zich door dit boek een zo grote internationale bekendheid verwierf, zaJ in een drietal artikelen zijn mening over de situatie in Zuid-Afrika uiteenzetten. Met nadruk worde reeds thans vermeld, dat de inzichten en de conclusies van Alan Paton niet de onze zijn, en dat deze artikelen zullen worden gevolgd door andere, waarin wordt recht gedaan aan het standpunt der Afrikaanders. Aangezien Alan Paton ongetwij feld de nobelste en tegelijk een der meest invloedrijken is van allen, die zich in de wereld tegen het beleid van Malan en de zijnen keren, is het nuttig juist van zijn inzichten kennis te nemen. Te scherper komt dan straks het standpunt uit dergenen, die van oordeel zijn, dat een wellicht hier en daar ietwat ge temperde, doch in beginsel even rechtlijnige politiek als die van Malan de enige is, welke Zuid-Afrika kan behouden. Drie bezwaren Drie bezwaren tegen de politiek van be vrijding verdienen speciale aandacht. Er kan tegen aangevoerd worden, 1) dat de gealli eerden van de Verenigde Staten er niet over te spreken zouden zijn 2) dat zij de Ver enigde Staten zou betrekken in een fanatieke en utopistische „kruistocht"3) dat de bevrijding van het Sovjet-imperium, hoe gewenst ook, strikt genomen geen zaak is die Amerika direct aangaatde belangen van dit land beperken zich tot de verdediging van zijn eigen veiligheid. Het is een feit dat velen in de niet- communistische naties huiverig staan tegen over een politiek van bevrijding. Enige van de redenen daarvoor hebben wij opgenoemd en wij hebben ook gezien hoe de politiek van ..containment" het neutralisme schraagt. Indien ..containment" met succes wordt doorgevoerd, betekent het alleen een impasse Tenzij deze vragen overtuigend worden beantwoord door Amerika, zowel in woord als met de daad, is een energieke anti-Sovjet- actie niet gemotiveerd. Binnen en buiten het Sovjet-imperium zal er geen sterke tegen stand zijn. die niet een redelijke kans heeft te winnen. Indien Washington niet tot een besluit gekomen is, waar zouden we ons dan aan wagen? We kunnen beter met beide benen stevig op de grond blijven staan, de definitieve keuze vermijden en maar hopen dat de storm op de een of andere manier aan ons voorbij gaat. In het kader van de „containment" heb ben de Verenigde Staten vaak hun politieke en militaire voorbereidingen ondergeschikt gemaakt aan de vrees, vooroordelen en zwakheden van hun bondgenoten. Dat is het wat zulk een grote invloed geeft aan de verlammende demagogie van Aneurin Bevan. Jawaharlal Nehroe en sommige Duitse socia listen. Het Amerikaanse ministerie van Bui tenlandse Zaken hoopte door het niet te snel meenemen van zijn bondeenoten in zijn politieke vaart deze bondgenoten niet te „alarmeren" zij zouden langzaam overtuigd raken van Amerika's goede bedoelingen en dan bereid zijn een scherper koers te varen. Maar op die manier gaat het niet. De andere naties zijn zich bewust van hun zwakte. Zij weten dat zij zelf niet in staat zijn de Sovjet-dreiging te weerstaan. Als zij bemerken dat Washington zich matigt over eenkomstig hun verlangen, dan zal het ge volg zijn dat zij hun vertrouwen in Washington verliezen. Op eigen kracht Het eerste vraagstuk waarvoor Amerika zich geplaatst ziet, is het in overeenstemming komen met zichzelf, een keus te maken en zijn eigen doelen na te streven. Bij dit streven zou Amerika er verstandig aan doen zo ver dit mogelijk is te steunen op zijn eigen hulpbronnen en op een strategie die op natuurlijke wijze voortkomt uit zijn geo politieke situatie. Op iemand steunen be tekent afhankelijk zijn van zijn genade. Natuurlijk zijn de Amerikanen geen tegenstanders van het Communisme en het Sovjet-systeem alleen omdat de West-Euro peanen en de bewoners van India en de Arabieren er ook tegen zijn. Wij zijn tegen standers ook zonder en zelfs tegen de opinie van de rest van de wereld in. zelfs als wij alleen zouden staan. De leider van een bondgenootschap moet klaar staan iedere bondgenoot in zijn gelederen op te nemen maar hij moet van geen enkele afhankelijk zijn. TOTALE OF GEDEELTELIJKE APARTHEID? gedeeltelijke apartheid? Velen onzer plachten te menen dat Afrika nog vijftig, of misschien zelfs honderd jaren zou blijven slapen. Zelfs zij die het een en ander wisten van de groei en de kracht van ideeën, meen den dat deze zich in Afrika slechts lang zaam zouden verspreiden. In woord en geschrift gebruikten wij de uitdrukking „ossentred", maar deze raakt nu in onbruik. Wij spraken zo omdat het opper vlakkig zo scheen te zijn, of misschien omdat wij in ons hart wilden dat het zo was. Wij wilden dat Afrika bleef slapen. Toch maakten wij het zelf steeds wak ker. Onze pioniers, zendelingen en han delaren onze mijnen en industrieën onze boeken, onze dranken, alles kreeg op zijn beurt de schuld het meest misschien de zendelingen maar wij allen waren verantwoordelijk. Wij ploegden de grond van een heel continent, op zoek naar schatten. Het was niet onze bedoeling om hem voor te be reiden voor het zaad van nieuwe jdeeën. Wij dachten nog steeds dat deze ideeën zich zouden verspreiden via het officiële onderwijs. De grote gebeurtenissen in India, China en Indonesië konden wij niet voor zien. Plotseling werden deze ideeën, die ongebruikt in onrijpe geesten hadden lig gen wachten, met grote letters dwars over con tinenten neergeschreven en begonnen zich te verspreiden als een epidemie. Een halve eeuw voor zijn tijd was Afrika ontwaakt. Welk een ironie, dat wij juist op dit ogen blik een nationalisti sche regering moesten kiezen die, door haar maatregelen ter hand having der blanke over heersing, meer dan eni ge andere regering de verspreiding der nieu we ideeën in de hand werkte. Niet-blanken werden zich meer dan ooit bewust van hun toestandzij besloten hun menselijke rechten te verdedigen. De plannen van deze regering zijn lang zamerhand bekend ge worden in de wereld. De afzondering van de verschillende rassen, apartheid genaamd, wordt op vele gronden verdedigd. Het is de enige manier om bloed vermenging te voor komen en de raszuiver heid te bewaren die Gods gebod eist. Het is ook de enige manier om de blanke overheersing en de christelijke beschaving in stand te houden. Het is de enige manier om wrijvmg te voorkomen en de vrede te bewaren. Het is de enige manier om de niet-blanke rassen recht te doen wedervaren. Deze mengeling van eigenbelang en altruïsme is duidelijk. Er zijn nationalis tische idealisten die totale afzondering eisen, dus territoriale afscheiding die de niet-blanke rassen in staat zal stellen om zich te ontwikkelen tot aan de grens der souvereiniteit, maar dan ook niet verder. Zij voeren aan, dat gedeeltelijke apartheid overheersing en uitbuiting betekent en tot eeuwigdurende strijd' en onrust zal leiden. Daartegenover staan de realisten, die totale apartheid als een wensdroom be schouwen de regering heeft zelf gezegd dat het onmogelijk is. Beide argumenteringen zijn absoluut juist. Eén druk en weg zijn etensluchtjes Fresh-aire verfrist in een oogwenk de lucht in alle vertrekken. Aangename, opwekkende geur IMP. N.V. DENKA, VOORTHUIZEN ..de négënvijk, deel van een vijandige wereld?.. Gedeeltelijke apartheid is verkeerd, totale apartheid is onmogelijk. Intussen steunen de idealisten en de realisten elkaar. De geschiedenis heeft de Afrikaanse nationalisten geleerd om elkaar bij te staan. Zij vormen een kleine natie tegenover een vijandige wereld en een vijandig continent. Hun godsvertrouwen heeft hen reeds eer der niet beschaamd. Zij moeten opnieuw vertrouwen. Hun redeneringen komen grotendeels uit het hart. Ongehoorzaamheidsactie Het Afrikaanse Nationale Congres en het Indische Congres zijn volkomen gekant tegen rassenafzondering. Zij beschouwen het als een plan om hun ondergeschiktheid te bestendigen. Zij beschikken niet over de grondwettelijke middelen om er verande ring in te brengen, daarom verzetten zij zich er tegen. Zij gehoorzamen niet aan de wetten die zij als onrechtvaardig beschou wen. Zij zeggen dat deze ongehoorzaamheids- actie gericht is tegen de regeringniet tegen het blanke ras. Zij verlangen recht geen revolutie. De verdrijving der blanken uit Afrika vinden zij absurd. Zij hebben zich verbonden geen geweld te gebruiken. De mensen van de ongehoorzaamheids actie hebben zich tot dusver voortreffelijk gedragen. Hun geestelijke inspiratie komt uit Christelijke en oosterse bronnen. Maar wie durft te veronderstellen dat er geen rassensentimenten meespelen in dit land dat meer dan ooit in zijn geschiedenis door rassenkwesties wordt beheerst? Het Afrikaanse nationalisme is een onvermijde lijke reactie op het na tionalisme der Zuid- Afrikaners. De leiders der ver- zetscampagne zullen daarom veel beleid en moed nodig hebben als zij hun beginselen trouw willen blijven. Maar nog een ander gevaar bedreigt hen. Er zijn moorddadige onlus ten uitgebroken in de „lokaties" (negerwijken) van Port Elizabeth, East Londen en Kimberley. Deze onlusten worden geleid door ontaarde producten van de slop pen ener door rassen discriminatie verdeelde maatschappij. Geen en kele blanke, ook als hij zijn hele leven heeft ge wijd aan het welzijn der negers, is veiligals hij in de buurt is, zal hij gedood, worden. Geen enkel gebouw dat met blank geld is opgericht ten dienste van de ne gers is veilighet zal tot aan de grond wor den afgebrand. Deze onlusten wer pen een sluier van toorn, haat, verdriet en vrees over het hele land. Alle redelijkheid ontbreektde ongehoorzaamhèidscampagne wordt er direct of indirect verantwoordelijk voor gehouden. Alle hoop verloren Zelfs de blanken die begrip hebben voor de aspiraties der niet-blanken beginnen zich af te vragen of de regering ten slotte niet toch gelijk heeft. En dan is er nog de niets goeds voorspellende roep naar een „ge meenschappelijk blank front" niet alleen van de nationalisten, maar ook van enkele prominente leiders der United Party. Als aan deze oproep gehoor wordt gegeven, zal alle hoop in Afrika verloren zijn. Patrick Duncan en zijn weinige metge zellen hadden veel moed nodig om juist op dit ogenblik zich bij de ongehoorzaamheids campagne aan te sluiten. De campagne wordt hierdoor moreel belangrijk gesteund. Duncan heeft een afkeer van nationalisme maar ook van revolutie, en hij koestert een diepgewortelde en eerlijke liefde voor Zuid-Afrika. Zijn daad heeft de wrok der Zuidafrikaanse nationalisten opgewekt. Voor hem zal er geen genade zijn. Natio nalistische kranten hebben strengere wette lijke maatregelen geëist tegen ophitsers. Door welk een waan worden wij be zeten als de liefde voor zijn land de mens van zijn medemens scheidt! Het is de waan van hen die menen dat uit ver- deeldheid eenheid kan ontstaandat mensen alleen bij elkaar leven door niet samen te leven. De rest van de wereld zegt dat onze plannen in de eerste plaats verkeerd zijn en in de tweede plaats onmogelijk. Waarom heeft onze regering dan deze plannen? totale apartheid?

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5