Katholiek Rotterdam Apostolaat en Zielenijver Daden ■d! Krabbels uit mijn Dagboek In dienst van de Waarheid gevraagi DE STILLE OMGANG J nam de duivcl Hem mee naar dc Hem a,,c Puistjes ODD PAGINA 2 ZATERDAG 21 FEBRUARI 1953 Wanneer men liet heeft over missie en missie-actie, zijn ..Apostolaat" en „Zielenijver" twee woorden» die in dit verband nogal gauw gebruikt worden. Hoe kan bet ook anders. Wat, is Apostolaat eii Zielenijver anders dan die liefele tot de evenmens, welke gaarne allen gelukkig wil maken, en wel voor de eeuwigheid. Zij drukken de gesteltenissen uit van een ieder, die zich een waar'.christen noemt. Het christen-zijn bestaat niet alleen in het bijwonen van enkele godsdienstoefeningen. Christen-zijn is: In zich het beeld van Christus dragen. Christen-zijn moet zieh tonen in karakter, in heel de levens houding van de mens. En voor zon christen zal de bede uit liet Onze Vader: Advenial Regnum Tuum Uw Rijk kome" ook werkelijk inhoud hebben. Hij zal willen,-dat Gods Heerschappij overal wordt erkend en dat de blijde Boodschap van 'het Evangelie overal wordt aanvaard. Een goed christen rekent het zich tot een plicht mede te werken aan de uitbouw van Christus' Rijk op.aar.de. Ja, het is zijn plicht. CHRISTUS ONS VOORBEELD. Christus bezit als God-Mens alle deug den in de volmaaktste graad. Apostolaat en Zielenijver zijn bij Christus geen ne ven-deugden. maar zij vormen veel meer de taak. de inhoud van Zijn Leven. Om Zijn volk te verlossen kwam Hij op deze wereld. Voor dit doel werd Hij vpor ons geboren" in een arme stal, leefde Hij in Palestina, een uithoek van het machtige Romeinse Rijk. dertig jaar lang Zijn Ver borgen Leven, Hiervoor ook trok Hij drie jaar lang van plaats tot plaats en hiervoor stierf Hij de schandelijkste slavendood aan het kruis. Zijn werk had tot dpel, dat allen het ware leven zouden ontvangen. Zielen Winnen was Zijn levensprogram, daartoe werd Hij gedwongen door Zijn branden de God-menselijke Liefde, door Zijn God delijke Zielenijver. „Ignem veni mittere in terram et quid volo nisi ut accendatur: Ik ben een Vuur op aarde komen brengen en wat verlang Ik anders dan dat het ont stoken worde" (Luc. XII, 49). Hij wilde, dat het hart van alle mensen van alle tij den zou ontstoken worden en zou branden van Zijn Liefde, Zijn Liefde, die zo groot was, dat ze Hem dreef tot de „dwaasheid" van het kruis. CHRISTUS IN DE KERK. Christus stichtte de Kerk. Hij masuue Haar tot bewaarster van de door Hem verkondigde Leer. En deze Leer is de enige, die voert tot Waarheid. Hij richtte de Kerk in, organiseerde Haar. stelde Petrus en de Apostelen tot Bestuurders van deze Nieuwe meenschap en met hen kregen ook hun opvolgers, de Paus en Bisschoppen, het Gezag en de Macht in de Kerk. Het doel van de Kérk, n.l. de Heiliging der it sen. werd Haar door Christus geschonken en met deze doelstelling gaf Christus Haar ook de heiligingsmiddelen: Genade en Sacramenten. Werd Petrus, en na Hem de Pausen, het zichtbare Opperhoofd der Kerk. Christus bleef het „Onzichtbare Opperhoofd en zal altijd Zijn Kerk blij ven bijstaan. „Ik ben met U, alle dagen, tot het einde der wereld", (Math. XXVIII, 20). Zo is de Kerk veel meer dan een door God ingestelde menselijke maatschappij. Zij is het mystieke lichaam van Christus. Zij leeft het Leven van Christus. Christus deelt het leven mee aan ^Ue leden van Zijn Kerk, die van goede wil zijn en met Zijn Genade medewerken. DE KERK ZET HET WERK VAN CHRISTUS VOORT. Het was tot deze Kerk., dat Christus zei: Gaat en onderwijst alle volkeren en leert hen onderhouden alles, wat Ik U ge boden heb" (Math. XXVIII, 19). De Apostelen zijn gegaan; naar alle de len van de'wereld trokken zij om de leer van Christus, om de Waarheid bekend te maken aan alle mensen. „Zij dan gingen uit en predikten overal, terwijl de Heer' medewerkte en de prediking bevestigde jjpr de tekenen die erop volgden" (Mare. a VI, 20). En waar Christus Zijn jonge Kerk zo voorbereidde en waar Hij, de goddelijke Meester. Zijn Kerk bezielde, zou men hier nog kunnen twijfelen aan het Apostolaatsvuur en de zielenijver van die eerste voorvechters van Gods Kerk op aarde? Wie kent niet het ontzaglijke vuur van de onstuimige Paulus, waar mede hij aan z'n Apostolische taak ar beidde? Stierven de meeste Apostelen niet als martelaren? Zij allen werden be zield door de Geest van Christus en voor hen allen geldt het bekende woord van de H. Paulus: „Caritas Christi urget nos wij worden voortgedreven door de lief debrand van Jesus Christus". En altijd heeft de Kerk getoond in haar leden dit Apostolaatsvuur te bezitten. In alle tijden heeft Zij talrijke mannen ge kend. die slechts gedreven werden door dat ene: De Liefde van Christus. DE ZENDINGSMACHT VAN. DE KERK. Her* „gaat en onderwijst alle volkeren" was niet zo maar een aansporing, een raad van Christus. Het was een noodza kelijke plicht van de nieuwe Kerk om aan allen de Leer der Waarheid te ver kondigen. Zij moesten de grenzen van Palestina overschrijden en alle volkeren die Leer van Jesus, die Leer van de Lief de verkondigen. Christus was voor allen gestorven en allen moesten delen in de vruchten van Zijn Lijden. Met die ver plichte Zending kreeg de Kerk van Chris tus ook haar macht en gezag om bestu rend op te treden. Christus had Petrus en Eerste Zondag van de Vasten EPISTEL 11 COR. 6, 1—10 BROEDERS, wij vermanen u te zorgen, dal gij Gods genade niet ontvangt zonder vrucht. Want er staat geschreven: „Op de tijd, dat Mij behaagt, ga Ik u verhoren, en op de dag des heils kom Ik u helpen." Zie, thans is het de tijd, die Hem be haagt. nu is het de dag van heil. En aan niemand geven wij ook maar d« minste aanstoot, opdat er geen smet ge worpen worde op ons ambt; maar wij wil len ons in alles tonen als dienaren van God, door veel geduld, in wederwaardigheden cn noden en moeilijkheden, in geselslagen en gevangenschap en volksoploop, in zwoegen en waken en vasten; door reinheid cn kennis door lank moedigheid en goedheid; door de Heilige Geest, door ongeveinsde liefde, door prediRing van waarheid en door kracht van God; met de wapenen der gerechtigheid in rechter- en linkerhand; onder eer en smaad, onder kwade of goede naam; als bedriegers, en toch wa.irachtig, als onbekend, en toch welbekend; als bijna dood, en ziet, wij leven; als geslagen en toch niet jedood; als bedroefde mensen, x» »ar toch altijd blij: als arm) en toch maken wij velen rijk; als mensen; die niets hebben, en toch alles bezitten. EVANGELIE MATTH. 4,1—11 IN DIE TIJD werd Jesus door de Geest naar de-woestijn gevoerd, om door de dui vel bekoord te worden. En na veertig da gen en veertig nachten gevast te hebben, gevoelde Hij tenslotte honger. Toen kwam de bekoordcr Int Hem cn zeide: Als Gij de Zoon van God zljt, zeg dan. dat deze stenen brood worden. Doch Hij gaf ten antwoord: Er staat geschreven: „De mens leeft niet van brood alleen, maar •an ieder woord, dat voortkomt uit de *^nd van God!" stad, en plaatste Hem boven op de **v. .e\de tempel, en sprak tot Hem: Als henedem? van God ziil- werP u dan naar uppft o^taat immers geschreven: „Hij .noelen; eiR bevelen gegeven aan Zijn opn opdat «uilen 11 op de handen dra- n een steen'w voet niet zoudt stoten wat er geschr^r Jesus zeide hem: Oók rnd niet op *e PSjGÜ zult de Heer, uw y K .ide tot Herrr hun he k, ppve,? als Gij neer va. za] ifc y geven, ,„C11S tot hen, y aanb[^, n SaU Xeer, 1 zijn Opvolgers aangesteld als het zicht bare hoofd der Kerk. Het Apostolaat, om met gezag in het openbaar te leraren, was' haar voorbehouden'. Het openbaar leraarsambt kan dan ook alleen door.haar Zending, onder haar toezicht en met haar goedkeuring worden uitgeoefend. De Kerk zendt haar priesters en Missionarissen uit naar alle delen van deze aarde. Bij de Kerk rust de opperste organisatie van het grote werk: Het brengen van Chris tus' vrede-boodschap naar allen Zij moest aan alle mensen de weg leren naar Hem, die zeide: „Ik ben de Weg, de Waarheid en het Lgven". DE TAAK VAN DE GELOVIGEN. De Kerk zendt haar Priesters naar alle delen van de wereld. Overal zijn de be dienaren van Christus' Kerk, de Pries ters. werkzaam. Zij allen ontvingen hun officiële zending bij hun Priesterwijding. Maar buiten deze openbare, officiële Zending is er nog een privé-apostolaat en dit beoefent iedere Christen. Niemand houde zich voor een degelijk Christen, wanneer hij alleen maar zqrgt voor zich zelf, wanneer hij met betrekking tot de Hemel alleen maar weet te neggen: „Als ik er maar kom" en wanneer hij niet be zorgd is voor de zielen van al.degenen, die met hem hier op aarde leven en die hier op aarde eveneens de harde strijd strijden om zich overeind te houden, om deugdzaam te blijven en ook eens door Gods Genade de eeuwige gelukzaligheid te verwerven. Wij allen zijn leden van het mystieke lichaam van Christus. Chris tus is voor U gestorven maar niet al leen voor U ook voor alle andere men sen. De Liefde van Christus strekte zich uit tot allen en in Christus' voetspoor ar beidt de Kerk aan het ontzaglijke werk om allen, niet één uitgezonderd, te bren gen tot de ene schaapstal van Christus, tot de ene. ware, apostolische en katho lieke Kerk. Het is de taak van iedere Christen die apostolaatsijver, die zielenijver van Chris tus. in zich aan te kweken. Iedere Chris ten moet die Liefde in zich dragen, die graag alle mensen gelukkig wil maken en niet op de eerste plaats wordt hier het aardse geluk bedoeld, maar het Hemelse geluk,, dat zal duren tot in alle eeuwig heid. Een goed Christen zal dit niet alleen willen in woorden, maar hij zal zijn woor den in daden omzetten en dit in navol ging van Christus, Wiens gehele leven één grote liefdedaad voor óns was. Een Christenmens moet er naar streven Christen te zijn. Dan pas draagt hij zijn met recht en in waarheid. MIDDELEN VAN DE GELOVIGEN. Het spreekt van zelf, dat, a'A de gelovi gen leden zijn van het mystieke lichaam van Christus en als zij zelfs de plicht hebben mede te werken tot óe groei en dé uitbreiding van het mystieke lichaam van Christus, de Kerk, dat zij dan ook de mid delen hebben ontvangen om metterdaad mede te werken tot deze verdere uitbloei 1 opbouw van Christus' Kerk. Zoals in het menselijke lichaam ieder lidmaat z'n eigen speciale functie heeft te vervullen en het oog er bijvoorbeeld geen aanspraak op kan maken om nu eens iets te proeven of te horen en de maag niet kan zeggen, dat ze nu eens iets wil zien, zo heeft ook in het mystieke lichaam van Christus ieder lidmaat-aki eigen taak, ook waar het gaat over de deugden van apostolaat en zielenijver. Een Missionaris is geroepen om weg te trekken naar verre landen en daar onder vaak moeilijke omstandigheden het Woord Gods te verkondigen. Een ander zal Priester zijn in eigen diocees en daar de gelovigen opwekken tot de Liefde van Christus. Maar niet iedereen is geroepen om Priester te worden. Velen móeten in het dagelijks leven hard werken om een. bestaan te verdienen voor vrouw en kin deren. En kunnen ook zij naast zo'n zware dagtaak nog medewerken aan de verdere uitbloei van Christus' Rijk? Ja! Wént ook" SOS ZQreher Abreehnong vom 23. bh 30. Jafl. 1953. Füj Wien; SOS 270 W Fr. 56271 W Fr. 32<r-J 272 W Fr. 55.50; 273 W Fr. 5.50; 275. W, Fr. 55.—r 276 W F- 55— Für Hein»l|osë (DP): 56 Y Pr. 44 58 Y Fr. 48.—, 59 D Fr. 17.— Ohoe blon dere Bestimmung: Fr 10.—."FÜr Speienr Fr. 6.— Für alle Geld- und Naturalspendon danken' wlr sehr herzllch. Wlr nnlerlassen heuta die Veröllenttichung on- serer Aufrufe und bitten stattdessen alle Leser und Spender, Ihre Klllsberellschaft dieses Mal den von den Nalurkiliitropbaa betrolienen tan dem lssbe*ooder« Hollaod. Belgian nnd England luznweoden. Die «GlQckjkctte» (Fostchecknnmmdr V 453) jjnd das Schwelrorlsche Bote Krens (III 4200) nehmen alle Spenden ent- gogen nnd leiten ale weller. Allo achriUlichao Angaben and Anfraget» an SOS-Gemeinscbaft, P r a n k e n g a s s e 3 (also nlcbt taefcr au Gamaindwttasee 43 oder 25) Bovenstaand knipsel is uit de Neue Zürcher Nachrichten, het katholieke Zwitserse dagblad dat te Zurich verschijnt. Eens per week staat daar in de rubriek S.O.S., het Zwitserse Da den Gevraagd. Zoals men ziet heeft men ook hier de eigen noden ter zijde gesteld en zich geheel ten dienste gesteld van de slachtoffers van de natuurrampen in West- Europa. Men heeft er een schone naam gevonden voor de inzame ling: „Glückskette" geluksketen. Dat kan; zelfs bij de zwaarste ram pen en ongelukken kunt ge van 'n Glückskette spreken, omdat de liefde gelukkig maakt; gelukkig naar twee kanten, naar wie geeft en naar wie ontvangt. Ook wij willen doze week nog maals de „gebruikelijke" opgaven laten vervallen en aansporen tot deelneming aan de grote nationale hulpacties. TOT NADER ORDE GELDT DUS HET VOLGENDE 1. Goederen en giften voor de noodgebieden zende men bij voorkeur aan de plaatselijke of gemeentelijke instanties, die daartoe door burgerlijke en kerkelijke overheid zijn aange wezen. Geldelijke giften per postwissel of per giro 9575 van het Nationaal Rampenfonds, Den Haag. 2. Goederen en giften voor de noodgebieden kunnen desge wenst ook met vermelding van „watersnood" aan onze adres sen worden gezonden. Wij zul len dan terstond voor doorzen ding zorg dragen. 3. Dringende aanvragen van bui ten de noodgebieden kan men ons blijven toezenden. Van on ze lezers verwachten wij, dat zij al wordt hun in deze weken het uiterste gevraagd, zullen helpen ook deze dringende no den te helpen lenigen. Iedere Donderdag wordt voor alle bélanghebbenden hst H. Mis offer opgedi^gen. We bidden dan met en vo*r elkaar, voor de volgen- dankbaarheid voor verkregen huisvesting voor spoedig -herstel van een ziek te. Even antwoorden: P. L. te Rot terdam; mevr. C. te*H.; P. J. G. te V.; W. v. L. te R.; J. v. Th. te N. A.; mevr. v. P.-Sch. te 's-G.. Dringende aanvragen alsmedt aanbiedingen kunnen worden ge richt aan „Daden Gevraagd", Paul Gabriëlstraat 34 Den Haag tel. 774402. Geldelijke giften voor dringende gevallen kan men storten op onze giro 241924 t. n. v. Hoofdredactie Sursum Corda, Raadhuisplein 5, Heemstede. Dekenale Mededelingen 1. Op Woensdag 25 Februari om 10.30 uur vergadering van Zeereerwaarde Heren Pastoors en Rectoren bij de Deken. 2. Op Zondag 15 Maart „Laetare" de gro te slag. Kerkbezoek VÓÓR ZIEKEN EN OUDEN VAN DAGEN De Commissie Hulpverlening „St. Fran- ciscus" stelt de zieken, hulpbehoevenden en thuiszittenden in de gelegenheid deel te nemen aan het H. Misoffer op ZON DAG 1 MAART. -14 in de kerk van de K. Barbara, Nw. Crooswijkseweg te 9 uur. 2) in de kerk van de H. Hildegardis, Blommersdijkselaan te 9 uur. Zij, die voor vervoer in aanmerking wensen te komen, gelieven zich op te geven aan het secretariaat: de heer P. Til- lemans, Nw. Crooswijkseweg 21, of aan de heer N. Lijflander, Walenburgerweg "I. telef. 44625. Deze vervoerén gaan alleen door, indien de wéersomstandigheden dit toelaten. CONSULTATIEBUREAU VOOR SLECHTHORENDEN ST. LIDUINA Totdat zij stilaan heel, heel erg doof worden. Pas dan komen zij om advies bij consultatiebureau., En helaas is er dan niet al te veel "meer aaji'iè doen. Dan kan men de klacht horen: „Hadden we het maar een paar jaar eerder gedaan!".... Blijf daarom niet met uw doofheid voort sukkelen totdat het te laat is. Iedere Woensdagavond van '7—9 uur staat net consultatie-bureau, waaraan zowel een medicus «Is technicus verbonden zijn, voor' u open. Het adres is: Walenburger weg 71, Gebouw van het Wit-Gele Kruis. Geregistreerde evacués üit het noodge- bied, die door de watersnood hun pparaat verloren oï beschadigden, worden daarmee geheel gratis geholpen. liet is een algemeen bekend -feit, '(•jgele slechthorenden niet gaarne spreken 2'«ver hun doofheid. Zij geven wel toe, dat z jfci) niet altijd alles verstaan, maar blijven zij zijn Christen. Ook zij hebben Stilletjes met hun handicap voortleven, beschikking staan de machtige .middélen: als gebed en goede werken, hun goed voorbeeld, het opdragen van hun dage lijkse moeilijkheden en kruisjes voor het welzijn van Gods Kerk. Neen, dit is niet moeilijk, óók niet, ja, juist niet als ge arm zijt. Hier wordt niet pp de eerste plaats bedoeld de geldelijke steun San een of ander goed werk in de parochie of in de missie. Zeker, ook cfe financiën vormen een geweldig probleem soms en men kan er niet buiten. Maar hier wordt bedoeld dat épe, simpele Weesgegroetje 's avonds voor het naar bed gaan, dat kleine gebedje voor het bd- houd van het geloof of voor de missie. Misschien zit U al lang in zware en grote moeilijkheden, maar 'heeft U er al aan gedacht om te bidden: „Mijn God, het is zwaar en U moet mij helpen, maar de moeite en njoeilijkheden, die Gij nu van mij vraagt, wil ik U gaarne aan bieden tot het welzijn van Uw Kerk"? Geef U over in-Gods Hand ook vooral ir. Uw moeilijkheden en óp die manier helpt U schitterend mee met dat grote werk dat Jesus, Christus negentien en een halve eeuw geleden 'begon: de heiligma king van allen. Uw offers, Uw moeilijk heden, Uw lijden zullen, als U ze zó weet te benutten, verenigd worden met Chris tus' grote offerdaad en zulleii zó de we reld veroveren. En als de wereld om U heen nog slechter wórdt, denk dan jiiet, dat U geen succes heeft, want wie zal zeggen van hoeveel belang Uw offer ge weest is voor een Missionaris in Afrika. Bisschop uit) 't Oosten, die in nood verkeert IN DIENST VAN DE WAARHEID. En als U zó Uw christelijke apostolaats- plicht "vervult, dan kunt U ook verwach ten dat Jesus U zal belonen. „Al wat gij de minste der Mijnen gedaan hebt, hebt ge aan Mij gedaan". Want welk een "kost baarder geschenk kan de ene mens de ander geven dan de Waarheid? Stelt U in dienst van de Waarheid weest Apostel toont Uw zielenijver. Immers Jesus is een vuur, een Liefdevuur op aarde komen brengen en wat wil Hij anders, dan^dat het ontstoken wordeM. S. K. Tekenen van Leven WEEKAGENDA ELKE DAG door de week is er om kwart voor één in de kerk aan de West-Zee dijk een H. Mis vooral ook voor die genen die in de city hun werk hebben. ELKE WOENSDAG des avonds half 9 R.C. English Conversation Club in de Beurs, kamer 5, ingang Meent 110. ELKE DONDERDAG half 9 katholieke Franse Conversatie Club in de Beurs, kamer 3, ingang Meent 110. DONDERDAG 19 FEBRUARI Districts leiding K.A.J. 8 uur Eendrachtsstraat 93 VRIJDAG 20 FEBRUARI HDC's Welpen komen bijeen te 8.30 uur J. v. Gestel laan 24. VRIJDAG 20 FEBRUARI en als regel de derde Vrijdag van elke maand, om 8 u. in de kerk van dc Allerheiligste Verlos ser aan de Goudse Rijweg: Recollectie- oefening voor oud-retraitanten en be langstellenden. ZATERDAG 21 FEBRUARI: 7.45—8.45 u., Eendrachtsstraat 93: Evangelie-onder zoek voor de Voortrekkers. MAANDAG 23 FEBRUARI: Akela-raad. WOENSDAG 25 FEBRUARI" 8.30 uur Ver loofden K.A.J. DONDERDAG 26 FEBRUARI: 8 uur, Hof- laan 111 Dekenale Jeugdraad. ZATERDAG 28 FEBRUARI: Fietsrallye voor de Verkenners van de N.P.V. en VJC.J.B. ZONDAG, 1 MAART, 8.30, Eendrachts straat Recollectie Districtsleiding van de K.A.J. ZONDAG. 1 MAART, 3 en 8 uur, in „Vita eenkomst met lichtbeeldene en kleuren- Nova". Waterloostraat 188 Lourdes-bij- film van de Nationale Bedevaart naar Lourdes. Voor alle belangstellenden. WOENSDAG 4 MAART, 8 uur in Café- Rest. „Caland-West", Nwe Binnenweg - 20. Jaarvergadering van de afd. Rotter dam v. d. Kath. Bond van Administra- .tief-, Verkopend- en Verzekeringsperso- neel „St Frandscus van Assisië". Algemene richtlijnen Voor de Rotterdamse deelnemers aan op Zondag 8 Maart 1953 Door „Vriendenkring ter ere van hét Allerheiligst Sacrament te Rotter dam" is de technische regeling van de Stille Omgang wederom opgedragen aan de Stichting „Katholiek Tourisme". Er zal uitsluitend per trein worden gereisd. De voormalige randgemeenten Hillegersberg en Schiebroek vallen buiten deze regeling. De gezamenlijke deelnemers zijn in vier groepen verdeeld. Zij reizen met twee extra treinen, genaamd trein R en trein S. Groep 1 A: .(ƒ5,20 pef deelnemer) vertrekt met trein R, 0.36 uur Rotter dam D.P. en woont tevoren het Lof bij in de kerk van de H. Joseph, 23.30' uur. Groep 1 B: 4,95 per deelnemer) wordt gevorftid door de deelnemers uit de nieuwe parochie van het H. Hart Zuiver en ontsmet uw huid met de helder vloeibare D.D.D. De Jeuk bedaart, de ziektekiemen worden gedood en de huid geneest. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN Bidden en boeten Hebben wij God nog nodig? Klein worden is een groot ding Vr'de intenties: Uit Een stille Zondag na de stormachtigste sinds vele eeu wen. De moegevochten aarde ligt toegedekt onder een sneeuwdek. Dat doe je ook als iemand pas gestorven is. Dan trek je het witte laken tot over zijn hoofd. Deze Zondag is de Zondag van de doden wake. Dat doe je bij een dode. Waken. Bij hem zijn alsof hij er nog is, waken bij zijn overschot en bid den voor de vrede van zijn ziel. Soms is dat bidden moei lijk, niet uit wanhoop, maar uit iets van zekerheid. Want bij sommige doden tekenen niet de laatste sporen van een soms bo venmenselijke doodsstrijd, maar de eerste indrukken van een ontmoeting met de hemel het gelaat en alle sporen en groe ven van pijn en lijden maken zichtbaar plaats voor een rim pelloze vrede. Toch bid je dan. Voor de nabestaanden. Dat zij het dragen mogen. Deze Zon dag hebben wij de dodenwacht betrokken. Nederland bidt. In een nauwelijks drooggevallen kerk zit een rij jonge kerels. Met baggerlaarzen aan. Met een das om de nek. Met koppen die in één week tien jaar ouder zijn geworden. Zij bidden uit de Schrift. Buiten valt de sneeuw op kapotte daken, in brak water. Straks ploeteren zij verder. Nu wordt er gebeden en de kerken lopen vol. Bidden en boeten. Dat boe ten schijnt een vreemde zaak. .Waarom boeten? Boeten is lij den en er is al. zourateeleden Boeten om Gods hartvte ver murwen; oni weer eeris, klein en beduusd te staan tegenover door TORENKRAAI de Almachtige, die de wereld kan -maken en breken, ook als zij onhandelbaar begint te den ken, dat zij alles zelf kan. Juist dan. De kinderen vragen er vandaag opeens naar: hoe kan God dat willen? Op veel vragen heb je vlot een antwoord. Op deze vraag begin je te hakke len. Het antwoord op deze vraag kun je alleen uit je ge loof halen. Ook het geloof is een zekerheid; maar met zekerheid en overtuiging uit je geloof antwoord geven juist op deze vraag is een moeilijk ding. En om in het beantwoorden van deze moeilijke dingen weer vaardigheid te krijgen^ daar voor is deze Zondag. Bidden is God benaderen en boete doen is je losvechten van je zelf. Pas dan kan het juiste antwoord groeien en komt er weer zeker heid in je stem. Liet God de krachten in de natuur te keer gaan om domme krachten in ons te breken? Het lijkt zwaar te geloven, maar God heeft er in ieder geval iets goeds mee voor gehad. Kijk maar rondom. De eerste reactie was een plot seling en als nooit te voren ge kend herleven van zijn grootste gebod, dat ons leert de mens in nood lief te hebben als ging het om ons zelf. De eerste reactie was een plotseling verdwijnen van alle onnozele botsingen .en wrijvingenWij hebben in een paar uur meer goeds ge leerd dan in de bijna acht jaar waarin wij konden leren onze vrijheid waard te zijn. En hoe hardleersheid en onhandelbaar heid soms moeten worden aan gepakt, daar "kan elke vader met zijn kinderen over praten De volgende dag willen wij weer „doen". Maar het wonder lijke is, dat God ook hier met de goede wil al genoegen schijnt te nemen, Je hebt gegeven aan de inzamelingen. Komen ze geld vragen dan geef je geld. Halen ze luiers op dan gaan de luiers mee. Moet zoon de welp een pakket meebrengen met speelgoed, snoep en rookwaar dan laat je heel je kroost zijn gang gaan en uit alle hoeken en gaten halen zij hun liefste dingen te voorschijn. Maar eigenlijk vo§l je je machteloos. Je geneert je dat je oók niet er gens aan een dijk staatf Het water achter je huis kabbelt, rustig, het is geen halve meter hoger gekomen en de kachel trekt heet aan. Je zou er een heel koppel drenkelingen bij willen verwarmen en in de wieg zou plaats zijn voor een kind. dat op een zolder of een plankenvlot ter wereld kwam. Maar er is door het land een zone getrokken en daarboven is geen huisvesting nodig. Voor het gevoel je bekruipen kan, dat je toch aardig wat doet, voel je sterker je machteloos heid. Datzelfde gevoel had een jongen, die mensen redde en dijken dichtte. Hij wilde op een gegeven ogenblik weghollen en voelde zich opeens klein, dat hij dat wilde. Dat hadden wij waarschijnlijk het hardst nodig, klein worden. van Jezus, Hqpkersingel, Oud Mathe- nesse. Zij reizen met dezelfde trein R, doch vertrekken te 0.43 uur van Schie dam, na te 23.30 uur het Lof te hebben bijgewoond in" hun parochiekerk, Hoe kersingel 22. Groep II A: 5,40 per deelnemer) wordt gevormd door de deelnemers uit Rotterdam-Zuid. Zij reizen met trein S en vertrekken, na te 23.45 uur het Lof in de kerk van de H. Kruisvin ding te hebben bijgewoond, öf van Rot terdam-Stadion te 1.00 uur, óf van Rot terdam Feijenoord (station) te 1.06 uur. Groep II B: 5,20 per deelnemer) vertrekt met dezelfde trein S te 1.22 uur van Rotterdam D.P., na te 0.15 uur het Lof te hebben bijgewoond in de parochiekerk van O.L. Vrouw Rozen krans, Próvenierssingel. Voor alle groepen is de parochiekerk van de H. Franciscus Xaverius (Krijt berg) Singel 448, Amsterdam, aange wezen voor het bijwonen van de H. Mis. Zonder toegangskaart kan geen toegang tot de kerk worden verleend. De toegangskaarten zijn uitsluitend verkrijgbaar op -de bureaux van „De Maasbode" en „Het Nieuwe Dagblad" en wel in de periode van 23 Februari t/m 6 Maart. Men wende zich tot de heer G. Vermeulen, telefoon 25270, toe stel 18. Tegelijk met de toegangskaarten zul len worden verstrekt: a. een retourbiljet Rotterdam-Amster dam b. een missaaltje voor de betrokken Zondag (8 Maart); terwijl c. op de toegangskaarten de verschil lende intenties zijn vermeld, welke dit jaar aan de „Stille Omgang" ten grondslag liggen. De groepen I A en I B wonen ter stond na aankomst te Amsterdam (1.46 uur) de H. Mis bij (2.15 uur) en maken daarna de „Stille Omgang" (3.30 uur). De groepen II A en II B maken ter stond na aankomst te Amsterdam (2.30 uur) de „Stille Omgang" (3.00 uur) en wonen daarna de H. Mis bij (4.15 uur). De H. Mis voor de groepen I A en I B zal worden opgedragen door de Weleerwaarde Heer F. A. J. J. Thijs- sen, kapelaan parochiekerk H. Barba ra, die ook de predikatie zal houden. De H. Mis voor de groepen II A en II B zal worden opgedragen door de Weleerwaarde Pater Bruno, van het Rectoraat H.H. Michaël en Clemens, Charlois, die ook de predikatie zal hou den. Aan de Eerw. Geestelijkheid van Rotterdam wordt verzocht de Zeer- eerw. Heer Pastoor C. J. Lansbergen (telefgon 43575),te willen raadplegen over de gelegenheid om in de „Krijt berg" het H. Misoffer op te dragen. De onderscheidene groepen reizen terug met dezelfde trein waarmede zij gekomen zijn: Groepen I A en I B met trein R, ver trek Amsterdam C.S. 6.40 uur. Groepen II A en II B met trein S, vertrek Amsterdam C.S. 6.5? uur. Voor andere treinen is het retour biljet niet geldig. INTENTIE STILLE OMGANG GEWIJZIGD De ontstellende ramp die een deel van ons land heeft getroffen en het groot aan tal gezinhen dat in rouw is gedompeld, hebben het gezelschap van de Stille Om gang doen besluiten/ aanvankelijk vastgestelde algemene intentie voor de a.s. Stille Omgang te wijzigen. Deze in tentie luidt thans als volgt: „Dat God aa de overleden slachtoffers van de wate- nood de eeuwige vrede geve en aan d' overlevenden kracht en troost". j Katholiek Toerisme V OÓRJ:A ARSPROGRA M ZONDAG 8' MAART. Stille Omgang, ter verering van het Heilig Sacrament van Mirakel te Amsterdam. Inlichtingen bij de parochiële comité's en bij de kantoren van De Maasbode en Het Nieuwe Dagblad. DINSDAG 10 MAART. Lezing met licht beelden over het Heilig Land door pastoor C. J. Lansbergen in de Prinses Irene-zaal van café-restaurant Engels, Groothandels gebouw. Aanvang 20.00 uur. MAANDAG 6 April (Tweede Paasdag). Per touringcar naar Oudenbosch, Wouwse Plantage en Tilburg. Bijwoning vart de Vespers in de Abdij Koningshoeve van de E.E. P.P. Trappisten. Bezichtiging van het klooster. Vertrek 9.30 uur. VRIJDAG 17 APRIL. Naar de K.R.O. per touringcar, ter bijwoning van de Revue „Negen heit de klok". Vertrek 17.30 uur. (Uitverkocht). ZONDAG 19 APRIL. Jaarlijkse voettocht naar het heiligdom van St Lidwina te Schiedam. Vertrek van het Marconiplein te 13.30 uur. Bijwoning van het plechtig Lof in de kerk van de H. Lidwina (Fran kenland). Rondgang langs de historische plaatsen. Inschrijving en kaartverkoop voor leden cn introducé's bij Sigarenmagazijn A, van der Veen, West Kruiskade; 23, tel. 36238. Inlichtingen bij de Secretaresse mej. F. A. Schüller, lsle Middellandstraat 36 B, tel. 31846. „DE MANDOLIGA'S R.K. JONGELUI VAN ROTTERDAM'! Is het U bekend dat er sinds 4 jaren 'een gemengde Mandoline-Zangver. be staat, waar alle jongelui tussen de 1730 jaar, mits ongehuwd, die beschikken over een goede stem, mandoline, guitaar, ac cordeon, ukelele enz. zich bij aan kunnen sluiten? Komt eens luisteren op Maan dag-avond 8 uur in het lokaal Zwarte Paardenstraat 29 (bij Oude Binnenweg) of vraagt inlichtingen bij onderstaande adressen: M. Hannaart, Math, dijk 52 A, telef. 50793, C. C. v. Driel-Vis, Eendrachtsstraat 116, R. v. Vliet, Korte Kade 65 A, telef. 24331, R. v. d. Ven, Robert Fruinstraat 30. Kath. Film Actie Met de grootste tevredenheid wy op onze laatste filmmiddag terugzl Een tot de laatste plaats bezette zaal, een programma dat bij iedereen zeer in de smaak is gevallen. Hiermede is voor al bewezen dat juist de betere film, die eisen stelt aan onze smaak en geest, >vel degelijk het katholieke publiek kan boei en. Wy gaan dus op deze weg voort. Hiervoor zyn nodig nieuwe leden veel nieuwe leden. Zondag 26 April wordt daarom weer 'n film-Zondag, en in aan sluiting daarop op Zaterdag 3 Mei een nieuwe filmmiddag. Wij danken alle werkers uit de pa rochies bijzonder voor hun noeste acti viteit. Gaat zo door! Namens het bestuur Dr G. Mulders S.J. B. Tubbing, secretaris. BIOSCOPEN ROTTERDAM. Programma's van 20 "t/m 26 Februari. Arena (a. 1.); Capitol (J4 j.); Cineac (on toelaatbaar); Colosseum (14 j.); Harmonie (14 j.);> LuttlBca (18 j.); Luxor (volw.); Prinses (volw.); Rex (18 j.); 't Venslër (ontoelaatbaar): Victoria (14 j MASKERS AE Als de klok twaalf slagen slaat in de nacht van Dinsdag op Woensdag (Asdag) dan klonk de stem in de Carnavalsstreken en zalen demasqué maskers af. En dan, wat zag je dan onder dat mas ker vandaan komen?...'.; achter het liefe lijk" m'asker van een jeugdige Grazië slak hef strenge gezicht van een directrice van een huis van ongetrouwde dames. Achter het brutale masker kwam 't slanke, hou ten gezicht van de portier van een huis van ongetrouwde dik-buikige heren. Achter het blozend baby-masker stak 't vollemaansgezicht van een heer boven de leeftijd; en zo zag je de ene verrassing na de ander. Demasqué-maskers af. Dat moet ook de toeroep zijn voor ve len, wat hun kerkboek betreftdoe weg dat kinderkerkboekje uit je grote-mensen handen; leg weg dat groot-mensen kerk boek uit je kindervingertjes; leg neer dat mannen-boek uit vrouwenhanden, enz. En daar in de nacht van Dinsdag op As- Woensdag slopen de mensen naar huls, onwennig in de vreemde pakken en kle ren, met hun maskers in de hand, en ze bergen ze weg, thuis in de kastvoor hoe lang? Voor een jaar? Wij leggen de kerkboeken neer. die als maskers waren en ons echte, ware gezicht bedekten, en we leggen die kerkboeken weg, voor goed. En de morgen komt, dc As-Woensdag, en in drommen gaan de gedemasqueerden ter kerke en bieden gebogen hun hoofd of voorhoofd tot een teken, een kruis van As. De morgen, hel nieuwe leven, een be kering. komt als we het ons-niet-geëigen- de kerkboek uit handen hebben gelegd; en daar, als naakt staan in ons armzalig eigen ik en horen de As-Woensdag-woor- denMemento homo. Gedenk, dav gij mens zijt. déze mens. man of vrouw, kind of jongeling, een mens met een verstand, met een ziel, vooral met een hart. Eu die tegenover de anderen, zijnsgelijken, geen gramofoonplaatje draait, als hij spieekt, noch brieven uit een brievenboek over neemt als hij schrijft, noch minder dat doet tegenover zijn Vader, de goofle God, als hij met Hem spreekt, als hij bidt. Het gebed, het bidden, spreken met God, met God omgaan, moet iets zijn van de mens - memento homo. Het moet iets zijA van hart tot hart. En welk gebed gij ook doet, een zeit ge maakt of een gekozen, het moet komen uit het hart, uit uw. uit jouw hart. Dit wil ik u op het hart drukken je moet. „gemeend" bidden, denkend aan Guido Gezelle's Bidden en gebeden lezen Dat is twee naar mijner zin; 't Een heeft niets dan zoetigheden, 't Andere niets dan arbeid in. Probeer dat eens, gooi je hart er op, spreek zelf eens, babbel met God, zeg hel met eigen woorden, eigen gedachten; zeg alles Hem, je moeilijkheden, je vreugden, je verlangens, je dank; breng Hem eer op jouw manier. Zeg I-Iem „Goede mor gen wens Hem goede nacht. Zeg dat Hij moot, goed, sterk en machtig is...... Praat, en nog eens, praat met Hem Mee- menlo homo. Gedenk dat gij mens zijt demasqué-maskfers af. Gij zijt een mens, déze mens hier is Patton; hier bèn ik, Jan, Piet, Marle. J. Gr. Christus, Hoeksteen van het Gezin! Bouwt dus op Hom UW G E M N S GELUK (Jaarprogr. k a.)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2