Katholiek Rotterdam
Apostolaat en Zielenijver
Daden
■d!
Krabbels uit mijn Dagboek
In dienst van de Waarheid
gevraagi
DE STILLE OMGANG
J
nam de duivcl Hem mee naar dc
Hem a,,c
Puistjes
ODD
PAGINA 2
ZATERDAG 21 FEBRUARI 1953
Wanneer men liet heeft over missie en missie-actie, zijn ..Apostolaat" en
„Zielenijver" twee woorden» die in dit verband nogal gauw gebruikt worden.
Hoe kan bet ook anders. Wat, is Apostolaat eii Zielenijver anders dan die
liefele tot de evenmens, welke gaarne allen gelukkig wil maken, en wel voor
de eeuwigheid. Zij drukken de gesteltenissen uit van een ieder, die zich een
waar'.christen noemt. Het christen-zijn bestaat niet alleen in het bijwonen
van enkele godsdienstoefeningen. Christen-zijn is: In zich het beeld van
Christus dragen. Christen-zijn moet zieh tonen in karakter, in heel de levens
houding van de mens. En voor zon christen zal de bede uit liet Onze Vader:
Advenial Regnum Tuum Uw Rijk kome" ook werkelijk inhoud hebben.
Hij zal willen,-dat Gods Heerschappij overal wordt erkend en dat de blijde
Boodschap van 'het Evangelie overal wordt aanvaard. Een goed christen
rekent het zich tot een plicht mede te werken aan de uitbouw van Christus'
Rijk op.aar.de. Ja, het is zijn plicht.
CHRISTUS ONS VOORBEELD.
Christus bezit als God-Mens alle deug
den in de volmaaktste graad. Apostolaat
en Zielenijver zijn bij Christus geen ne
ven-deugden. maar zij vormen veel meer
de taak. de inhoud van Zijn Leven. Om
Zijn volk te verlossen kwam Hij op deze
wereld. Voor dit doel werd Hij vpor ons
geboren" in een arme stal, leefde Hij in
Palestina, een uithoek van het machtige
Romeinse Rijk. dertig jaar lang Zijn Ver
borgen Leven, Hiervoor ook trok Hij drie
jaar lang van plaats tot plaats en hiervoor
stierf Hij de schandelijkste slavendood
aan het kruis.
Zijn werk had tot dpel, dat allen het
ware leven zouden ontvangen. Zielen
Winnen was Zijn levensprogram, daartoe
werd Hij gedwongen door Zijn branden
de God-menselijke Liefde, door Zijn God
delijke Zielenijver. „Ignem veni mittere
in terram et quid volo nisi ut accendatur:
Ik ben een Vuur op aarde komen brengen
en wat verlang Ik anders dan dat het ont
stoken worde" (Luc. XII, 49). Hij wilde,
dat het hart van alle mensen van alle tij
den zou ontstoken worden en zou branden
van Zijn Liefde, Zijn Liefde, die zo groot
was, dat ze Hem dreef tot de „dwaasheid"
van het kruis.
CHRISTUS IN DE KERK.
Christus stichtte de Kerk. Hij masuue
Haar tot bewaarster van de door Hem
verkondigde Leer. En deze Leer is de
enige, die voert tot Waarheid.
Hij richtte de Kerk in, organiseerde
Haar. stelde Petrus en de Apostelen
tot Bestuurders van deze Nieuwe
meenschap en met hen kregen ook hun
opvolgers, de Paus en Bisschoppen, het
Gezag en de Macht in de Kerk. Het doel
van de Kérk, n.l. de Heiliging der it
sen. werd Haar door Christus geschonken
en met deze doelstelling gaf Christus Haar
ook de heiligingsmiddelen: Genade en
Sacramenten. Werd Petrus, en na Hem de
Pausen, het zichtbare Opperhoofd der
Kerk. Christus bleef het „Onzichtbare
Opperhoofd en zal altijd Zijn Kerk blij
ven bijstaan. „Ik ben met U, alle dagen,
tot het einde der wereld", (Math. XXVIII,
20). Zo is de Kerk veel meer dan een door
God ingestelde menselijke maatschappij.
Zij is het mystieke lichaam van Christus.
Zij leeft het Leven van Christus. Christus
deelt het leven mee aan ^Ue leden van
Zijn Kerk, die van goede wil zijn en met
Zijn Genade medewerken.
DE KERK ZET HET WERK
VAN CHRISTUS VOORT.
Het was tot deze Kerk., dat Christus
zei: Gaat en onderwijst alle volkeren en
leert hen onderhouden alles, wat Ik U ge
boden heb" (Math. XXVIII, 19).
De Apostelen zijn gegaan; naar alle de
len van de'wereld trokken zij om de leer
van Christus, om de Waarheid bekend te
maken aan alle mensen. „Zij dan gingen
uit en predikten overal, terwijl de Heer'
medewerkte en de prediking bevestigde
jjpr de tekenen die erop volgden" (Mare.
a VI, 20). En waar Christus Zijn jonge
Kerk zo voorbereidde en waar Hij, de
goddelijke Meester. Zijn Kerk bezielde,
zou men hier nog kunnen twijfelen aan
het Apostolaatsvuur en de zielenijver van
die eerste voorvechters van Gods Kerk
op aarde? Wie kent niet het ontzaglijke
vuur van de onstuimige Paulus, waar
mede hij aan z'n Apostolische taak ar
beidde? Stierven de meeste Apostelen
niet als martelaren? Zij allen werden be
zield door de Geest van Christus en voor
hen allen geldt het bekende woord van
de H. Paulus: „Caritas Christi urget nos
wij worden voortgedreven door de lief
debrand van Jesus Christus".
En altijd heeft de Kerk getoond in haar
leden dit Apostolaatsvuur te bezitten. In
alle tijden heeft Zij talrijke mannen ge
kend. die slechts gedreven werden door
dat ene: De Liefde van Christus.
DE ZENDINGSMACHT
VAN. DE KERK.
Her* „gaat en onderwijst alle volkeren"
was niet zo maar een aansporing, een
raad van Christus. Het was een noodza
kelijke plicht van de nieuwe Kerk om
aan allen de Leer der Waarheid te ver
kondigen. Zij moesten de grenzen van
Palestina overschrijden en alle volkeren
die Leer van Jesus, die Leer van de Lief
de verkondigen. Christus was voor allen
gestorven en allen moesten delen in de
vruchten van Zijn Lijden. Met die ver
plichte Zending kreeg de Kerk van Chris
tus ook haar macht en gezag om bestu
rend op te treden. Christus had Petrus en
Eerste Zondag van de
Vasten
EPISTEL 11 COR. 6, 1—10
BROEDERS, wij vermanen u te zorgen,
dal gij Gods genade niet ontvangt zonder
vrucht. Want er staat geschreven:
„Op de tijd, dat Mij behaagt, ga Ik u
verhoren, en op de dag des heils kom Ik u
helpen."
Zie, thans is het de tijd, die Hem be
haagt. nu is het de dag van heil.
En aan niemand geven wij ook maar d«
minste aanstoot, opdat er geen smet ge
worpen worde op ons ambt; maar wij wil
len ons in alles tonen als dienaren van
God, door veel geduld,
in wederwaardigheden cn noden en
moeilijkheden,
in geselslagen en gevangenschap en
volksoploop,
in zwoegen en waken en vasten;
door reinheid cn kennis door lank
moedigheid en goedheid;
door de Heilige Geest, door ongeveinsde
liefde, door prediRing van waarheid en
door kracht van God;
met de wapenen der gerechtigheid in
rechter- en linkerhand;
onder eer en smaad, onder kwade of
goede naam;
als bedriegers, en toch wa.irachtig, als
onbekend, en toch welbekend;
als bijna dood, en ziet, wij leven;
als geslagen en toch niet jedood;
als bedroefde mensen, x» »ar toch altijd
blij:
als arm) en toch maken wij velen rijk;
als mensen; die niets hebben, en toch
alles bezitten.
EVANGELIE MATTH. 4,1—11
IN DIE TIJD werd Jesus door de Geest
naar de-woestijn gevoerd, om door de dui
vel bekoord te worden. En na veertig da
gen en veertig nachten gevast te hebben,
gevoelde Hij tenslotte honger.
Toen kwam de bekoordcr Int Hem cn
zeide: Als Gij de Zoon van God zljt, zeg
dan. dat deze stenen brood worden. Doch
Hij gaf ten antwoord: Er staat geschreven:
„De mens leeft niet van brood alleen, maar
•an ieder woord, dat voortkomt uit de
*^nd van God!"
stad, en plaatste Hem boven op de
**v. .e\de tempel, en sprak tot Hem: Als
henedem? van God ziil- werP u dan naar
uppft o^taat immers geschreven: „Hij
.noelen; eiR bevelen gegeven aan Zijn
opn opdat «uilen 11 op de handen dra-
n een steen'w voet niet zoudt stoten
wat er geschr^r Jesus zeide hem: Oók
rnd niet op *e PSjGÜ zult de Heer, uw
y
K .ide tot Herrr hun he k,
ppve,? als Gij neer va. za] ifc y
geven, ,„C11S tot hen, y aanb[^,
n SaU
Xeer, 1
zijn Opvolgers aangesteld als het zicht
bare hoofd der Kerk. Het Apostolaat, om
met gezag in het openbaar te leraren,
was' haar voorbehouden'. Het openbaar
leraarsambt kan dan ook alleen door.haar
Zending, onder haar toezicht en met haar
goedkeuring worden uitgeoefend. De Kerk
zendt haar priesters en Missionarissen
uit naar alle delen van deze aarde. Bij de
Kerk rust de opperste organisatie van
het grote werk: Het brengen van Chris
tus' vrede-boodschap naar allen
Zij moest aan alle mensen de weg leren
naar Hem, die zeide: „Ik ben de Weg, de
Waarheid en het Lgven".
DE TAAK VAN DE GELOVIGEN.
De Kerk zendt haar Priesters naar alle
delen van de wereld. Overal zijn de be
dienaren van Christus' Kerk, de Pries
ters. werkzaam. Zij allen ontvingen hun
officiële zending bij hun Priesterwijding.
Maar buiten deze openbare, officiële
Zending is er nog een privé-apostolaat en
dit beoefent iedere Christen. Niemand
houde zich voor een degelijk Christen,
wanneer hij alleen maar zqrgt voor zich
zelf, wanneer hij met betrekking tot de
Hemel alleen maar weet te neggen: „Als
ik er maar kom" en wanneer hij niet be
zorgd is voor de zielen van al.degenen,
die met hem hier op aarde leven en die
hier op aarde eveneens de harde strijd
strijden om zich overeind te houden, om
deugdzaam te blijven en ook eens door
Gods Genade de eeuwige gelukzaligheid
te verwerven. Wij allen zijn leden van
het mystieke lichaam van Christus. Chris
tus is voor U gestorven maar niet al
leen voor U ook voor alle andere men
sen. De Liefde van Christus strekte zich
uit tot allen en in Christus' voetspoor ar
beidt de Kerk aan het ontzaglijke werk
om allen, niet één uitgezonderd, te bren
gen tot de ene schaapstal van Christus,
tot de ene. ware, apostolische en katho
lieke Kerk.
Het is de taak van iedere Christen die
apostolaatsijver, die zielenijver van Chris
tus. in zich aan te kweken. Iedere Chris
ten moet die Liefde in zich dragen, die
graag alle mensen gelukkig wil maken
en niet op de eerste plaats wordt hier het
aardse geluk bedoeld, maar het Hemelse
geluk,, dat zal duren tot in alle eeuwig
heid. Een goed Christen zal dit niet alleen
willen in woorden, maar hij zal zijn woor
den in daden omzetten en dit in navol
ging van Christus, Wiens gehele leven
één grote liefdedaad voor óns was. Een
Christenmens moet er naar streven
Christen te zijn. Dan pas draagt hij zijn
met recht en in waarheid.
MIDDELEN VAN DE GELOVIGEN.
Het spreekt van zelf, dat, a'A de gelovi
gen leden zijn van het mystieke lichaam
van Christus en als zij zelfs de plicht
hebben mede te werken tot óe groei en dé
uitbreiding van het mystieke lichaam van
Christus, de Kerk, dat zij dan ook de mid
delen hebben ontvangen om metterdaad
mede te werken tot deze verdere uitbloei
1 opbouw van Christus' Kerk.
Zoals in het menselijke lichaam ieder
lidmaat z'n eigen speciale functie heeft te
vervullen en het oog er bijvoorbeeld
geen aanspraak op kan maken om nu
eens iets te proeven of te horen en de
maag niet kan zeggen, dat ze nu eens
iets wil zien, zo heeft ook in het mystieke
lichaam van Christus ieder lidmaat-aki
eigen taak, ook waar het gaat over de
deugden van apostolaat en zielenijver.
Een Missionaris is geroepen om weg te
trekken naar verre landen en daar onder
vaak moeilijke omstandigheden het
Woord Gods te verkondigen. Een ander
zal Priester zijn in eigen diocees en daar
de gelovigen opwekken tot de Liefde van
Christus. Maar niet iedereen is geroepen
om Priester te worden. Velen móeten in
het dagelijks leven hard werken om een.
bestaan te verdienen voor vrouw en kin
deren. En kunnen ook zij naast zo'n zware
dagtaak nog medewerken aan de verdere
uitbloei van Christus' Rijk? Ja! Wént ook"
SOS
ZQreher Abreehnong vom 23. bh 30. Jafl. 1953.
Füj Wien; SOS 270 W Fr. 56271 W Fr. 32<r-J
272 W Fr. 55.50; 273 W Fr. 5.50; 275. W, Fr. 55.—r
276 W F- 55— Für Hein»l|osë (DP): 56 Y Pr.
44 58 Y Fr. 48.—, 59 D Fr. 17.— Ohoe blon
dere Bestimmung: Fr 10.—."FÜr Speienr Fr. 6.—
Für alle Geld- und Naturalspendon danken' wlr
sehr herzllch.
Wlr nnlerlassen heuta die Veröllenttichung on-
serer Aufrufe und bitten stattdessen alle Leser und
Spender, Ihre Klllsberellschaft dieses Mal den von
den Nalurkiliitropbaa betrolienen tan
dem lssbe*ooder« Hollaod. Belgian nnd
England luznweoden. Die «GlQckjkctte»
(Fostchecknnmmdr V 453) jjnd das Schwelrorlsche
Bote Krens (III 4200) nehmen alle Spenden ent-
gogen nnd leiten ale weller.
Allo achriUlichao Angaben and Anfraget»
an SOS-Gemeinscbaft, P r a n k e n g a s s e 3 (also
nlcbt taefcr au Gamaindwttasee 43 oder 25)
Bovenstaand knipsel is uit de
Neue Zürcher Nachrichten, het
katholieke Zwitserse dagblad dat
te Zurich verschijnt.
Eens per week staat daar in de
rubriek S.O.S., het Zwitserse Da
den Gevraagd. Zoals men ziet
heeft men ook hier de eigen noden
ter zijde gesteld en zich geheel ten
dienste gesteld van de slachtoffers
van de natuurrampen in West-
Europa. Men heeft er een schone
naam gevonden voor de inzame
ling: „Glückskette" geluksketen.
Dat kan; zelfs bij de zwaarste ram
pen en ongelukken kunt ge van 'n
Glückskette spreken, omdat de
liefde gelukkig maakt; gelukkig
naar twee kanten, naar wie geeft
en naar wie ontvangt.
Ook wij willen doze week nog
maals de „gebruikelijke" opgaven
laten vervallen en aansporen tot
deelneming aan de grote nationale
hulpacties.
TOT NADER ORDE GELDT
DUS HET VOLGENDE
1. Goederen en giften voor de
noodgebieden zende men bij
voorkeur aan de plaatselijke of
gemeentelijke instanties, die
daartoe door burgerlijke en
kerkelijke overheid zijn aange
wezen. Geldelijke giften per
postwissel of per giro 9575 van
het Nationaal Rampenfonds,
Den Haag.
2. Goederen en giften voor de
noodgebieden kunnen desge
wenst ook met vermelding van
„watersnood" aan onze adres
sen worden gezonden. Wij zul
len dan terstond voor doorzen
ding zorg dragen.
3. Dringende aanvragen van bui
ten de noodgebieden kan men
ons blijven toezenden. Van on
ze lezers verwachten wij, dat
zij al wordt hun in deze weken
het uiterste gevraagd, zullen
helpen ook deze dringende no
den te helpen lenigen.
Iedere Donderdag wordt voor
alle bélanghebbenden hst H. Mis
offer opgedi^gen. We bidden dan
met en vo*r elkaar, voor de volgen-
dankbaarheid
voor verkregen huisvesting
voor spoedig -herstel van een ziek
te.
Even antwoorden: P. L. te Rot
terdam; mevr. C. te*H.; P. J. G.
te V.; W. v. L. te R.; J. v. Th. te
N. A.; mevr. v. P.-Sch. te 's-G..
Dringende aanvragen alsmedt
aanbiedingen kunnen worden ge
richt aan „Daden Gevraagd", Paul
Gabriëlstraat 34 Den Haag tel.
774402.
Geldelijke giften voor dringende
gevallen kan men storten op onze
giro 241924 t. n. v. Hoofdredactie
Sursum Corda, Raadhuisplein 5,
Heemstede.
Dekenale Mededelingen
1. Op Woensdag 25 Februari om 10.30 uur
vergadering van Zeereerwaarde Heren
Pastoors en Rectoren bij de Deken.
2. Op Zondag 15 Maart „Laetare" de gro
te slag.
Kerkbezoek
VÓÓR ZIEKEN EN OUDEN
VAN DAGEN
De Commissie Hulpverlening „St. Fran-
ciscus" stelt de zieken, hulpbehoevenden
en thuiszittenden in de gelegenheid deel
te nemen aan het H. Misoffer op ZON
DAG 1 MAART.
-14 in de kerk van de K. Barbara, Nw.
Crooswijkseweg te 9 uur.
2) in de kerk van de H. Hildegardis,
Blommersdijkselaan te 9 uur.
Zij, die voor vervoer in aanmerking
wensen te komen, gelieven zich op te
geven aan het secretariaat: de heer P. Til-
lemans, Nw. Crooswijkseweg 21, of aan
de heer N. Lijflander, Walenburgerweg
"I. telef. 44625.
Deze vervoerén gaan alleen door, indien
de wéersomstandigheden dit toelaten.
CONSULTATIEBUREAU VOOR
SLECHTHORENDEN ST. LIDUINA
Totdat zij stilaan heel, heel erg doof
worden. Pas dan komen zij om advies bij
consultatiebureau., En helaas is er dan
niet al te veel "meer aaji'iè doen. Dan kan
men de klacht horen: „Hadden we het
maar een paar jaar eerder gedaan!"....
Blijf daarom niet met uw doofheid voort
sukkelen totdat het te laat is. Iedere
Woensdagavond van '7—9 uur staat net
consultatie-bureau, waaraan zowel een
medicus «Is technicus verbonden zijn,
voor' u open. Het adres is: Walenburger
weg 71, Gebouw van het Wit-Gele Kruis.
Geregistreerde evacués üit het noodge-
bied, die door de watersnood hun
pparaat verloren oï beschadigden, worden
daarmee geheel gratis geholpen.
liet is een algemeen bekend -feit,
'(•jgele slechthorenden niet gaarne spreken
2'«ver hun doofheid. Zij geven wel toe, dat
z jfci) niet altijd alles verstaan, maar blijven
zij zijn Christen. Ook zij hebben Stilletjes met hun handicap voortleven,
beschikking staan de machtige .middélen:
als gebed en goede werken, hun goed
voorbeeld, het opdragen van hun dage
lijkse moeilijkheden en kruisjes voor het
welzijn van Gods Kerk.
Neen, dit is niet moeilijk, óók niet, ja,
juist niet als ge arm zijt. Hier wordt niet
pp de eerste plaats bedoeld de geldelijke
steun San een of ander goed werk in de
parochie of in de missie. Zeker, ook cfe
financiën vormen een geweldig probleem
soms en men kan er niet buiten. Maar
hier wordt bedoeld dat épe, simpele
Weesgegroetje 's avonds voor het naar
bed gaan, dat kleine gebedje voor het bd-
houd van het geloof of voor de missie.
Misschien zit U al lang in zware en
grote moeilijkheden, maar 'heeft U er al
aan gedacht om te bidden: „Mijn
God, het is zwaar en U moet mij helpen,
maar de moeite en njoeilijkheden, die Gij
nu van mij vraagt, wil ik U gaarne aan
bieden tot het welzijn van Uw Kerk"?
Geef U over in-Gods Hand ook vooral
ir. Uw moeilijkheden en óp die manier
helpt U schitterend mee met dat grote
werk dat Jesus, Christus negentien en een
halve eeuw geleden 'begon: de heiligma
king van allen. Uw offers, Uw moeilijk
heden, Uw lijden zullen, als U ze zó weet
te benutten, verenigd worden met Chris
tus' grote offerdaad en zulleii zó de we
reld veroveren. En als de wereld om U
heen nog slechter wórdt, denk dan jiiet,
dat U geen succes heeft, want wie zal
zeggen van hoeveel belang Uw offer ge
weest is voor een Missionaris in Afrika.
Bisschop uit) 't Oosten, die in
nood verkeert
IN DIENST VAN DE WAARHEID.
En als U zó Uw christelijke apostolaats-
plicht "vervult, dan kunt U ook verwach
ten dat Jesus U zal belonen. „Al wat gij
de minste der Mijnen gedaan hebt, hebt
ge aan Mij gedaan". Want welk een "kost
baarder geschenk kan de ene mens de
ander geven dan de Waarheid? Stelt U in
dienst van de Waarheid weest Apostel
toont Uw zielenijver. Immers Jesus is
een vuur, een Liefdevuur op aarde komen
brengen en wat wil Hij anders, dan^dat
het ontstoken wordeM. S. K.
Tekenen van Leven
WEEKAGENDA
ELKE DAG door de week is er om kwart
voor één in de kerk aan de West-Zee
dijk een H. Mis vooral ook voor die
genen die in de city hun werk hebben.
ELKE WOENSDAG des avonds half 9
R.C. English Conversation Club in de
Beurs, kamer 5, ingang Meent 110.
ELKE DONDERDAG half 9 katholieke
Franse Conversatie Club in de Beurs,
kamer 3, ingang Meent 110.
DONDERDAG 19 FEBRUARI Districts
leiding K.A.J. 8 uur Eendrachtsstraat 93
VRIJDAG 20 FEBRUARI HDC's Welpen
komen bijeen te 8.30 uur J. v. Gestel
laan 24.
VRIJDAG 20 FEBRUARI en als regel de
derde Vrijdag van elke maand, om 8 u.
in de kerk van dc Allerheiligste Verlos
ser aan de Goudse Rijweg: Recollectie-
oefening voor oud-retraitanten en be
langstellenden.
ZATERDAG 21 FEBRUARI: 7.45—8.45 u.,
Eendrachtsstraat 93: Evangelie-onder
zoek voor de Voortrekkers.
MAANDAG 23 FEBRUARI: Akela-raad.
WOENSDAG 25 FEBRUARI" 8.30 uur Ver
loofden K.A.J.
DONDERDAG 26 FEBRUARI: 8 uur, Hof-
laan 111 Dekenale Jeugdraad.
ZATERDAG 28 FEBRUARI: Fietsrallye
voor de Verkenners van de N.P.V. en
VJC.J.B.
ZONDAG, 1 MAART, 8.30, Eendrachts
straat Recollectie Districtsleiding van de
K.A.J.
ZONDAG. 1 MAART, 3 en 8 uur, in „Vita
eenkomst met lichtbeeldene en kleuren-
Nova". Waterloostraat 188 Lourdes-bij-
film van de Nationale Bedevaart naar
Lourdes. Voor alle belangstellenden.
WOENSDAG 4 MAART, 8 uur in Café-
Rest. „Caland-West", Nwe Binnenweg
- 20. Jaarvergadering van de afd. Rotter
dam v. d. Kath. Bond van Administra-
.tief-, Verkopend- en Verzekeringsperso-
neel „St Frandscus van Assisië".
Algemene richtlijnen
Voor de Rotterdamse deelnemers aan
op Zondag 8 Maart 1953
Door „Vriendenkring ter ere van
hét Allerheiligst Sacrament te Rotter
dam" is de technische regeling van de
Stille Omgang wederom opgedragen
aan de Stichting „Katholiek Tourisme".
Er zal uitsluitend per trein worden
gereisd. De voormalige randgemeenten
Hillegersberg en Schiebroek vallen
buiten deze regeling.
De gezamenlijke deelnemers zijn in
vier groepen verdeeld.
Zij reizen met twee extra treinen,
genaamd trein R en trein S.
Groep 1 A: .(ƒ5,20 pef deelnemer)
vertrekt met trein R, 0.36 uur Rotter
dam D.P. en woont tevoren het Lof bij
in de kerk van de H. Joseph, 23.30' uur.
Groep 1 B: 4,95 per deelnemer)
wordt gevorftid door de deelnemers
uit de nieuwe parochie van het H. Hart
Zuiver en ontsmet uw huid
met de helder vloeibare
D.D.D. De Jeuk bedaart,
de ziektekiemen worden
gedood en de huid geneest.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
Bidden en boeten Hebben wij God nog nodig?
Klein worden is een groot ding
Vr'de intenties: Uit
Een stille Zondag na de
stormachtigste sinds vele eeu
wen. De moegevochten aarde
ligt toegedekt onder een
sneeuwdek. Dat doe je ook als
iemand pas gestorven is. Dan
trek je het witte laken tot over
zijn hoofd. Deze Zondag is de
Zondag van de doden wake. Dat
doe je bij een dode. Waken. Bij
hem zijn alsof hij er nog is,
waken bij zijn overschot en bid
den voor de vrede van zijn
ziel. Soms is dat bidden moei
lijk, niet uit wanhoop, maar uit
iets van zekerheid. Want bij
sommige doden tekenen niet de
laatste sporen van een soms bo
venmenselijke doodsstrijd, maar
de eerste indrukken van een
ontmoeting met de hemel het
gelaat en alle sporen en groe
ven van pijn en lijden maken
zichtbaar plaats voor een rim
pelloze vrede. Toch bid je dan.
Voor de nabestaanden. Dat zij
het dragen mogen. Deze Zon
dag hebben wij de dodenwacht
betrokken. Nederland bidt. In
een nauwelijks drooggevallen
kerk zit een rij jonge kerels.
Met baggerlaarzen aan. Met
een das om de nek. Met koppen
die in één week tien jaar ouder
zijn geworden. Zij bidden uit
de Schrift. Buiten valt de
sneeuw op kapotte daken, in
brak water. Straks ploeteren zij
verder. Nu wordt er gebeden
en de kerken lopen vol.
Bidden en boeten. Dat boe
ten schijnt een vreemde zaak.
.Waarom boeten? Boeten is lij
den en er is al. zourateeleden
Boeten om Gods hartvte ver
murwen; oni weer eeris, klein
en beduusd te staan tegenover
door TORENKRAAI
de Almachtige, die de wereld
kan -maken en breken, ook als
zij onhandelbaar begint te den
ken, dat zij alles zelf kan. Juist
dan. De kinderen vragen er
vandaag opeens naar: hoe kan
God dat willen? Op veel vragen
heb je vlot een antwoord. Op
deze vraag begin je te hakke
len. Het antwoord op deze
vraag kun je alleen uit je ge
loof halen. Ook het geloof is een
zekerheid; maar met zekerheid
en overtuiging uit je geloof
antwoord geven juist op deze
vraag is een moeilijk ding. En
om in het beantwoorden van
deze moeilijke dingen weer
vaardigheid te krijgen^ daar
voor is deze Zondag. Bidden is
God benaderen en boete doen
is je losvechten van je zelf. Pas
dan kan het juiste antwoord
groeien en komt er weer zeker
heid in je stem. Liet God de
krachten in de natuur te keer
gaan om domme krachten in
ons te breken? Het lijkt zwaar
te geloven, maar God heeft er
in ieder geval iets goeds mee
voor gehad. Kijk maar rondom.
De eerste reactie was een plot
seling en als nooit te voren ge
kend herleven van zijn grootste
gebod, dat ons leert de mens in
nood lief te hebben als ging het
om ons zelf. De eerste reactie
was een plotseling verdwijnen
van alle onnozele botsingen .en
wrijvingenWij hebben in
een paar uur meer goeds ge
leerd dan in de bijna acht jaar
waarin wij konden leren onze
vrijheid waard te zijn. En hoe
hardleersheid en onhandelbaar
heid soms moeten worden aan
gepakt, daar "kan elke vader
met zijn kinderen over praten
De volgende dag willen wij
weer „doen". Maar het wonder
lijke is, dat God ook hier met
de goede wil al genoegen schijnt
te nemen, Je hebt gegeven aan
de inzamelingen. Komen ze
geld vragen dan geef je geld.
Halen ze luiers op dan gaan de
luiers mee. Moet zoon de welp
een pakket meebrengen met
speelgoed, snoep en rookwaar
dan laat je heel je kroost zijn
gang gaan en uit alle hoeken
en gaten halen zij hun liefste
dingen te voorschijn. Maar
eigenlijk vo§l je je machteloos.
Je geneert je dat je oók niet er
gens aan een dijk staatf Het
water achter je huis kabbelt,
rustig, het is geen halve meter
hoger gekomen en de kachel
trekt heet aan. Je zou er een
heel koppel drenkelingen bij
willen verwarmen en in de
wieg zou plaats zijn voor een
kind. dat op een zolder of een
plankenvlot ter wereld kwam.
Maar er is door het land een
zone getrokken en daarboven is
geen huisvesting nodig. Voor
het gevoel je bekruipen kan,
dat je toch aardig wat doet,
voel je sterker je machteloos
heid. Datzelfde gevoel had een
jongen, die mensen redde en
dijken dichtte. Hij wilde op een
gegeven ogenblik weghollen en
voelde zich opeens klein, dat
hij dat wilde. Dat hadden wij
waarschijnlijk het hardst nodig,
klein worden.
van Jezus, Hqpkersingel, Oud Mathe-
nesse. Zij reizen met dezelfde trein R,
doch vertrekken te 0.43 uur van Schie
dam, na te 23.30 uur het Lof te hebben
bijgewoond in" hun parochiekerk, Hoe
kersingel 22.
Groep II A: 5,40 per deelnemer)
wordt gevormd door de deelnemers
uit Rotterdam-Zuid. Zij reizen met
trein S en vertrekken, na te 23.45 uur
het Lof in de kerk van de H. Kruisvin
ding te hebben bijgewoond, öf van Rot
terdam-Stadion te 1.00 uur, óf van Rot
terdam Feijenoord (station) te 1.06 uur.
Groep II B: 5,20 per deelnemer)
vertrekt met dezelfde trein S te 1.22
uur van Rotterdam D.P., na te 0.15 uur
het Lof te hebben bijgewoond in de
parochiekerk van O.L. Vrouw Rozen
krans, Próvenierssingel.
Voor alle groepen is de parochiekerk
van de H. Franciscus Xaverius (Krijt
berg) Singel 448, Amsterdam, aange
wezen voor het bijwonen van de H.
Mis. Zonder toegangskaart kan geen
toegang tot de kerk worden verleend.
De toegangskaarten zijn uitsluitend
verkrijgbaar op -de bureaux van „De
Maasbode" en „Het Nieuwe Dagblad"
en wel in de periode van 23 Februari
t/m 6 Maart. Men wende zich tot de
heer G. Vermeulen, telefoon 25270, toe
stel 18.
Tegelijk met de toegangskaarten zul
len worden verstrekt:
a. een retourbiljet Rotterdam-Amster
dam
b. een missaaltje voor de betrokken
Zondag (8 Maart); terwijl
c. op de toegangskaarten de verschil
lende intenties zijn vermeld, welke
dit jaar aan de „Stille Omgang" ten
grondslag liggen.
De groepen I A en I B wonen ter
stond na aankomst te Amsterdam (1.46
uur) de H. Mis bij (2.15 uur) en maken
daarna de „Stille Omgang" (3.30 uur).
De groepen II A en II B maken ter
stond na aankomst te Amsterdam (2.30
uur) de „Stille Omgang" (3.00 uur) en
wonen daarna de H. Mis bij (4.15 uur).
De H. Mis voor de groepen I A en
I B zal worden opgedragen door de
Weleerwaarde Heer F. A. J. J. Thijs-
sen, kapelaan parochiekerk H. Barba
ra, die ook de predikatie zal houden.
De H. Mis voor de groepen II A en
II B zal worden opgedragen door de
Weleerwaarde Pater Bruno, van het
Rectoraat H.H. Michaël en Clemens,
Charlois, die ook de predikatie zal hou
den.
Aan de Eerw. Geestelijkheid van
Rotterdam wordt verzocht de Zeer-
eerw. Heer Pastoor C. J. Lansbergen
(telefgon 43575),te willen raadplegen
over de gelegenheid om in de „Krijt
berg" het H. Misoffer op te dragen.
De onderscheidene groepen reizen
terug met dezelfde trein waarmede zij
gekomen zijn:
Groepen I A en I B met trein R, ver
trek Amsterdam C.S. 6.40 uur.
Groepen II A en II B met trein S,
vertrek Amsterdam C.S. 6.5? uur.
Voor andere treinen is het retour
biljet niet geldig.
INTENTIE STILLE OMGANG
GEWIJZIGD
De ontstellende ramp die een deel van
ons land heeft getroffen en het groot aan
tal gezinhen dat in rouw is gedompeld,
hebben het gezelschap van de Stille Om
gang doen besluiten/ aanvankelijk
vastgestelde algemene intentie voor de
a.s. Stille Omgang te wijzigen. Deze in
tentie luidt thans als volgt: „Dat God aa
de overleden slachtoffers van de wate-
nood de eeuwige vrede geve en aan d'
overlevenden kracht en troost". j
Katholiek Toerisme
V OÓRJ:A ARSPROGRA M
ZONDAG 8' MAART. Stille Omgang, ter
verering van het Heilig Sacrament van
Mirakel te Amsterdam. Inlichtingen bij de
parochiële comité's en bij de kantoren van
De Maasbode en Het Nieuwe Dagblad.
DINSDAG 10 MAART. Lezing met licht
beelden over het Heilig Land door pastoor
C. J. Lansbergen in de Prinses Irene-zaal
van café-restaurant Engels, Groothandels
gebouw. Aanvang 20.00 uur.
MAANDAG 6 April (Tweede Paasdag).
Per touringcar naar Oudenbosch, Wouwse
Plantage en Tilburg. Bijwoning vart de
Vespers in de Abdij Koningshoeve van de
E.E. P.P. Trappisten. Bezichtiging van het
klooster. Vertrek 9.30 uur.
VRIJDAG 17 APRIL. Naar de K.R.O. per
touringcar, ter bijwoning van de Revue
„Negen heit de klok". Vertrek 17.30 uur.
(Uitverkocht).
ZONDAG 19 APRIL. Jaarlijkse voettocht
naar het heiligdom van St Lidwina te
Schiedam. Vertrek van het Marconiplein
te 13.30 uur. Bijwoning van het plechtig
Lof in de kerk van de H. Lidwina (Fran
kenland). Rondgang langs de historische
plaatsen.
Inschrijving en kaartverkoop voor leden
cn introducé's bij Sigarenmagazijn A, van
der Veen, West Kruiskade; 23, tel. 36238.
Inlichtingen bij de Secretaresse mej. F.
A. Schüller, lsle Middellandstraat 36 B,
tel. 31846.
„DE MANDOLIGA'S
R.K. JONGELUI VAN ROTTERDAM'!
Is het U bekend dat er sinds 4 jaren
'een gemengde Mandoline-Zangver. be
staat, waar alle jongelui tussen de 1730
jaar, mits ongehuwd, die beschikken over
een goede stem, mandoline, guitaar, ac
cordeon, ukelele enz. zich bij aan kunnen
sluiten? Komt eens luisteren op Maan
dag-avond 8 uur in het lokaal Zwarte
Paardenstraat 29 (bij Oude Binnenweg)
of vraagt inlichtingen bij onderstaande
adressen:
M. Hannaart, Math, dijk 52 A, telef. 50793,
C. C. v. Driel-Vis, Eendrachtsstraat 116,
R. v. Vliet, Korte Kade 65 A, telef. 24331,
R. v. d. Ven, Robert Fruinstraat 30.
Kath. Film Actie
Met de grootste tevredenheid
wy op onze laatste filmmiddag terugzl
Een tot de laatste plaats bezette zaal,
een programma dat bij iedereen zeer in
de smaak is gevallen. Hiermede is voor
al bewezen dat juist de betere film, die
eisen stelt aan onze smaak en geest, >vel
degelijk het katholieke publiek kan boei
en. Wy gaan dus op deze weg voort.
Hiervoor zyn nodig nieuwe leden veel
nieuwe leden. Zondag 26 April wordt
daarom weer 'n film-Zondag, en in aan
sluiting daarop op Zaterdag 3 Mei een
nieuwe filmmiddag.
Wij danken alle werkers uit de pa
rochies bijzonder voor hun noeste acti
viteit. Gaat zo door!
Namens het bestuur
Dr G. Mulders S.J.
B. Tubbing, secretaris.
BIOSCOPEN ROTTERDAM.
Programma's van 20 "t/m 26 Februari.
Arena (a. 1.); Capitol (J4 j.); Cineac (on
toelaatbaar); Colosseum (14 j.); Harmonie
(14 j.);> LuttlBca (18 j.); Luxor (volw.);
Prinses (volw.); Rex (18 j.); 't Venslër
(ontoelaatbaar): Victoria (14 j
MASKERS AE
Als de klok twaalf slagen slaat in de
nacht van Dinsdag op Woensdag (Asdag)
dan klonk de stem in de Carnavalsstreken
en zalen demasqué maskers af.
En dan, wat zag je dan onder dat mas
ker vandaan komen?...'.; achter het liefe
lijk" m'asker van een jeugdige Grazië slak
hef strenge gezicht van een directrice van
een huis van ongetrouwde dames. Achter
het brutale masker kwam 't slanke, hou
ten gezicht van de portier van een huis
van ongetrouwde dik-buikige heren.
Achter het blozend baby-masker stak 't
vollemaansgezicht van een heer boven de
leeftijd; en zo zag je de ene verrassing na
de ander.
Demasqué-maskers af.
Dat moet ook de toeroep zijn voor ve
len, wat hun kerkboek betreftdoe weg
dat kinderkerkboekje uit je grote-mensen
handen; leg weg dat groot-mensen kerk
boek uit je kindervingertjes; leg neer dat
mannen-boek uit vrouwenhanden, enz.
En daar in de nacht van Dinsdag op As-
Woensdag slopen de mensen naar huls,
onwennig in de vreemde pakken en kle
ren, met hun maskers in de hand, en ze
bergen ze weg, thuis in de kastvoor
hoe lang? Voor een jaar?
Wij leggen de kerkboeken neer. die als
maskers waren en ons echte, ware gezicht
bedekten, en we leggen die kerkboeken
weg, voor goed.
En de morgen komt, dc As-Woensdag,
en in drommen gaan de gedemasqueerden
ter kerke en bieden gebogen hun hoofd
of voorhoofd tot een teken, een kruis
van As.
De morgen, hel nieuwe leven, een be
kering. komt als we het ons-niet-geëigen-
de kerkboek uit handen hebben gelegd;
en daar, als naakt staan in ons armzalig
eigen ik en horen de As-Woensdag-woor-
denMemento homo. Gedenk, dav gij
mens zijt. déze mens. man of vrouw, kind
of jongeling, een mens met een verstand,
met een ziel, vooral met een hart. Eu die
tegenover de anderen, zijnsgelijken, geen
gramofoonplaatje draait, als hij spieekt,
noch brieven uit een brievenboek over
neemt als hij schrijft, noch minder dat
doet tegenover zijn Vader, de goofle God,
als hij met Hem spreekt, als hij bidt. Het
gebed, het bidden, spreken met God, met
God omgaan, moet iets zijn van de mens -
memento homo. Het moet iets zijA van
hart tot hart.
En welk gebed gij ook doet, een zeit ge
maakt of een gekozen, het moet komen
uit het hart, uit uw. uit jouw hart.
Dit wil ik u op het hart drukken je
moet. „gemeend" bidden, denkend aan
Guido Gezelle's
Bidden en gebeden lezen
Dat is twee naar mijner zin;
't Een heeft niets dan zoetigheden,
't Andere niets dan arbeid in.
Probeer dat eens, gooi je hart er op,
spreek zelf eens, babbel met God, zeg hel
met eigen woorden, eigen gedachten; zeg
alles Hem, je moeilijkheden, je vreugden,
je verlangens, je dank; breng Hem eer
op jouw manier. Zeg I-Iem „Goede mor
gen wens Hem goede nacht. Zeg dat
Hij moot, goed, sterk en machtig is......
Praat, en nog eens, praat met Hem Mee-
menlo homo. Gedenk dat gij mens zijt
demasqué-maskfers af.
Gij zijt een mens, déze mens hier is
Patton; hier bèn ik, Jan, Piet, Marle.
J. Gr.
Christus, Hoeksteen
van het Gezin!
Bouwt dus op Hom
UW G E M N S GELUK
(Jaarprogr. k a.)