DE ZEEGATEN SLUITEN ZO KAN HET WORDEN razend moeilijken nooit ver Afdamming „Grote Drie ineens is onmogelijk d: PLANNENLAWINE roldevan Biesbosch via eilanden naar de zeegaten DE BRAAKMAN Groot aantal tussendammen eerst noodzakelijk Uitvoering in Hebt u dat ook gezegd? mootjes Hartekreet, gesteund door laboratoriumproeven HET VRIJE VOLK - ZATERDAG 21 FEBRUARI 1953 PAGINA 3 ...op de centimeter nauwkeurig... De minister van Verkeer en Waterstaat en de groenteboer zijn het eens: die zeegaten zouden eigenlijk dicht moeten. Alleen weet de minister niet zeker of het kan. Vandaar de studie commissie, die vandaag door hem is (wordt) geïnstalleerd. De groenteboer praat over dat dichten van de zeegaten of onze Noordzeekust een ritssluiting was. Vandaar dit artikel. e lengte der beschadigde dijken reikt van Amsterdam tot oorbij Parijs. Achter die dijken stierven honderden zo vlug, dat zij er niets meer van hebben kunnen begrijpen; anderen kwamen twee of drie nachten daarna van koude en uitputting om. Wat zou er gebeurd zijn, als op 1 Februari nu eens de zeegaten dicht waren geweest? Waarschijnlijk zouden de binnendijken (die nu buitendijken zijn) het gehouden hebben. Een milliard minder schade. Een springtij van leed en verschrikking minder. Dit ene voordeel dat der getemde stormvloeden lijkt ons nu wel onschatbaar groot. En al is het hoogstwaarschijnlijk, dat allen die nu leven, gestorven zullen zijn vóór de ongunst der elementen weer zo tegen ons samenspant als nu is gebeurd de kans blijft, en daarmee de angst. Hebt u ook dadelijk gezegd: ..Laten ze die zee gaten toch dichtgooi en!'' als eerste (en blijvende) reactie op de eerste Februari? Lees dan het artikel van onze verslaggever KLAAS GRAFT- DIJK, die op deze pagina een indruk geeft van de ontzagwek kende moeilijkheden, maar ook van de fascinerende mogelijkhe den, die schuil gaan achter het populaire „Gooi die gaten dicht". Hij maakt daarbij gebruik, zo als vanzelf spreekt, van inlich tingen, die hij in gesprekken met een groot aantal deskundigen verzamelde. Grote stuw naar Tholen. Dan eentje van Zierik- tige paalworm is in staat alle plan- zee naar Noord-Beveland. Maar eerst nen op losse schroeven te zetten, nog even een kleintje van Tholen Maar brengt men het reuzenwerk naar Sint-Philipsland, omdat anders tot stand, dan is het profijt groot en in de nauwe Eendracht (tussen Tho- de naam der Nederlandse water-inge- len en Brabant) het water zo onbe- nieurs steviger dan ooit gevestigd, heerst heen en weer gaat stromen. Een andere tussendam gaat bij voorbeeld over het wantij van Brui- nisse van Schouwen-Duiveland naar De Noordelijkste der nieuwe af- Goeree-Overflakkee. Verder naar het siuitdijken ligt op onze tekening niet Noorden is tegen die tijd allang het in het Goereesche Gat. maar meer Spui afgedamd; hiertoe is zelfs enige naar binnen, in het Haringvliet, tijd geleden al besloten, omdat hei. Daarbij is gedacht aan de grotere in alle plannen past, lOm die reden kwetsbaarheid van deze dam. Er ral zou men met het drie eilanden-plan namelijk een stuw in moeten zitten ook meteen in zee kunnen gaan.) van zeer grote afmetingen om over- En nadat men aidus vooral met de 55/""™ W grote tussendammen ervaring heeft ™aas i !?a[v0P™ kan n'iet al het opgedaan en de moeilijkheden voor ^ol" r.vieratvoeren kan met ai net HET GROTE OGENBLIKDE SLUITING VAN HET LAATSTE GATDeze prachtige K.L.M.-luchtfoto laat zien hoe de hals van de Braakman (in Zeeuwsch-Vlaan- deren) enkele jaren geleden voorgoed werd toegesnoerd. Een ponton van zestig meter lengte ligt al op zijn plaats. Een tweede, even groot, wordt in het sluitgat gevaren in de korte tijddat eb en vloed elkaar in evenwicht houden. Op de hoofden staan, bijna onzichtbaar, de mensen. Groots werk Maar de sluiting van bijvoorbeeld de Oosterschelde (als men die in zijn geheel aan zou pakken) is nog heel andere pap! Dat sluitgat zou veel dieper zijn en ook veel breder. Daartoe moet men zich de ponton-batterij van de foto enige tientallen malen vermenigvuldigd denken! Tiental len zulke moeilijke manoeuvres naast elkaar, in de kritieke minuut. En een catastrophe als er een mislukt opgeaaan en ae muein.iwueuen vuui "rC),„nB„ Hop,, van Holland en SlouTn cS toveTzi pn maal in het nieuwe buffei-bassin dei Laboratorium te Delft al enige jaren duurt hier minuten. Hoe hoog komt afgesloten armen te worden geborgen. een reusachtig model, waarin het ge- nu dat Delftse leidingwater in die lijke afsluitdijk beginnen. Tezamen zijn zij bijna even lang als de Afsluitdijk van de Zuiderzee, Maar er dreigt weer leeg. En hoe groter die lcom is komt én sneller c stroom. ven. zou ondragelijke risico's mee- maar oneindig moeilijker, brengen, zo met onmogelijk zijn. Om te beginnen voeren we even'' Men 231 blootgesteld zijn aan stor- um ie Deginnen voeren we „even men misschien zelfs -s wmters. Een Weet men nu, dat die Braakman een „knap karwei" was en dat het i tweede gevaar vloedbekken (hiermee wordt de in- uit de Noordzee, zo groot, dat het houd bedoeld van de waterschijf, die op zich zelf reeds de gedachte aan de vloed er op zet) van de Braakman afdamming doet opkomen. Dat is de toch „maar" 20 millioen kubieke verzilting, de verzouting, het steeds meter was tegenover dat van de verder oostwaarts opdringen van het Oosterschelde 900 millioen kubieke punt waar het uitstromende zoete meter, dan zal het wel duidelijk zijn. rivierwater en het zoute buitenwater dat men zich eerst even achter lie; elkaar ontmoeten. Dat betekent (met oor krabt, dc aanval van het zout ook op andere punten van onze kust) een vergif- I rj/nipv tiging van ons polderland. ul-jl-ö Hadden wij een droge zomer ge- Uitgesloten dus? Misschien niet. kregen, even uitzonderlijk en zeld- Als we namelijk een groter sluitgat zaam als de stormvloed van 1 Fe- nemen, zal de stroomsnelheid kleiner bruari het op zijn manier was. dan worden. En in plaats van een groter zouden we wellicht voor een (econo- sat kunnen we ook een reeks kleine misch gesproken althans) even grote Sa5en nemen, waar stuk voor stuk catastrophe gestaan hebben als nu. net een caisson in kan. Ook tegen het sluipende zout is Dan wordt het de bekende sluitings- het stoppen der riviermonden het af- manoeuvre (van de foto) in meer- weermiddel bij uitstek. voud, enige tientallen malen, netjes „Tiu„„«. j naast elkaar op een rijtje'en... op w <5 w precies hetzelfde tijdstip, zonder dat het met de leus „Sluit de zeegaten er ook maar iets misiukken mag. gemakkelijker gezegd is dan ge- daan. Onze waterbouwkundigen -^Ut-.kom,fc eJ' "og een kleinigheid toch behorende tot de knapste der bij. De vloedbekkens achter Brou- wereld fronsen hun wenkbrau- werhavensche Gat en Goereesche Ga t wen er bij. ..Razend moeilijk. Nooit respectievelijk 600 en 400 mil- vertoond". is hun oordeel. Maar boen kubieke meter. En de sluitings- „onmogelijk" hebben wij niet ge- gaten van deze riviermonden, ook hoord weer tientallen tegelijk, zouden op hetzelfde ogenblik moeten worden Hoe zou zo'n afdamming er dan dichtgevaren als dat van de Ooster eigenlijk uit moeten zien? Dat blijkt schelde! uit het kaartje onderaan. Dit geeft Deze bekkens staan immers in open geen vastgesteld plan weer, want dat verbinding met elkaar en zodra een is er niet, maar een voorbeeld hoe het ervan aan de voorzijde wordt afge- zou kunnen. sloten, gaat het zijn eb en vloed ont- Spelregel nummer één is: Wester- vangen via die andere, schelde en Nieuwe Waterweg blijven Nu wordt het langzamerhand wel optn. Antwerpen en Rotterdam roo- duidelijk waarom er m onze tótaung den al, grote internationale haven, "Sj^SS^SS. - gaat erom, de vloedkommen kleiner iets anders niet dulden. tg maken en van ei^aar te scheiden. Dan krijgen we van boven af eerst De operatie, zoals hierboven beschre- de Brielsche Maas. Deze is reeds ge sloten, zowel „van voren" (westkant) als „van achteren" (oostpunt van Rozenburg). Daar tussenin is deze Brielsche Maas nu een zoetwater-reservoir ge worden: precies wat men hebben moet om het omringende land tot hogere productie te brengen. Maar ten zuiden van de Brielsche Maas begint het. Drie grote wijd opengesperde monden! Goereesche Gat, Brouwershavensche Gat en Oosterschelde. Om deze drie gaat het, Watervallen Bij de Afsluitdijk van Wielingen naar Friesland was de grootste diep te. waar men doorheen moest, elf meter. Bij de „grote drie" komen diepten tot 40 meter voor. Bij de Afsluitdijk was het verschil tussen eb en vloed 80 cm. Hier bedraagt het drie en een halve a vier en een halve meter Wat betekent dat? Dat men te maken krijgt met watervallen van onvoorstelbaar geweld, wanneer men de sluitingsmanoeuvre normaal zou trachten uit te voeren. Dat is: de dijk van twee kanten naar elkaar toe bouwen en in het laatste gat met dood tij een ponton of caisson (be tonnen schip) laten zinken. Op de foto van de sluiting van de Braakman kunt u zien, hoe het gaat. Om met zo'n caisson te kunnen varen en het op centimeters nauwkeurig da&r te krijgen waar men het hebben wil, dient er niet al te veel stroom te staan. (Hard waaien mag het na tuurlijk niet.) In zo'n sluitingsgat echter is het maar een heel klein ogenblik werke lijk rustig. De „kom", die er achter zit, stroomt bij vloed vol en bij eb Vroeger of later zal wellicht een bied van de riviermondingen tot op betonnen beddingen? Daaruit tweede stuw in het complex nodig twee millimeter nauwkeurig (met elk aanstonds in het kader der nieuwe blijken om het zo waardevolle zoet- ondieptetje. de dijken en zelfs de afsluitmgsplannen worden afgeleid waterbassin volledig te kunnen pijlers van de Moerdijkbrug midden wat de verkregen veiligheid is van bespelen" 'n het HoUandsehe Diep) in beton is plaatsje A, als er een dam ligt bij B nagebootst. (of bij C of bij D; in deze miniatuur- oeer aj gaat hoe uue-«m»uueii-pmii. uai. waicuereu en oH«iaiieAarheiders moeten Het onderzoeken van al deze moge- wereld kan men 't krijgen zoals men onhandelbaarder de cle beide Bevelanden aan elkaar kop- «vonden A an dè orlanfsatiè lijdeden (of onmogelijkheden) is En daarin bootst men meei na. hebben wiU bij tij X, wind Y en pelt. (Zie kaartje.) Daar zit nog wat worden gevonden. Aari deoigamsatie j millioenen. Met becijfe- stormvloeden worden hier volgens de rivieralvoer Z- landwinst in óók. s eiseii woirden gesteld eQ formules aneen komt men historische gegevens, die erover be- fean j voorstellen j m net diepe water van ae open zee kend zijlli door het model gejaagd. h ineewikkeld en eevoelie reaee- We delen verder de Oosterschelde zullen schade en schande voortdu- ei niei- noeingewiKkeia en gevoeng reage- in drieën. Eerst een dam van Ierseke rend op de loer liggen. Zelfs de me- Zo ligt bij het Waterloopkundig Wat m werkelijkheid uren duurt, rend een nvierenstelsel als dit. bot- send op de open zee, wel is. ,,Als gevolg van een nu reeds eeuwen verslechterende toestand moet het thans mogelijk worden geacht, dat- een storm van uitzonderlijke hevigheid de stadsdijk van Dordrechtzou doorbreken en een ramp van ongekende omvang zou veroorzaken Maar ook andere dijken verlangen een goede beurt. „Tot nu toe zijn we er maar met de stofdoek overheengegaan aldus prof. Tliijsse." ,,De laatste honderd jaar is er geen storm geweest, plan": eigenlijk niet zoz - als wel een wirwar van m o g e 1 ij k e 'échter sWed^mëer'vast testaan. dat van de gebleken verliogingsnoodzaak Nederland tot- een dijkbreuk zou nebben geieia. :\laar plannen, waaraan wij voor het gemak hel lapwerk bleef zolang men de zee- maar te zwijgen. het bewijsdat die Storm nooit komt, kan niemand naam gaven. Het ging om_*Uer- ga^en verde^zuidwaarts open^t^ Men zegt, dat het werk der afdam- D.AT STOND IN VOLK. nu vijf ja Wij schreven toen ovi Elke kunstmatige verandering die men aanbrengt, heeft tientallen moei lijk te voorziene gevolgen: een haven tje dat verzandt, een dijk die wordt ondermijnd, een vaargeul die gaat kronkelen als een aal. Daarom is studie nodig, ongetwijfeld jaren lang, voordat er ook maar één zinkstuk de diepte in gaat. Ierseke zal, als het zoute water zoet wordt, zijn oestercultuur verliezen, helaas... Dat is het voorbeeld van een schadepost. En zo zal men moeten zorgen, dat scheepvaart mogelijk blijft, door het aan leggen van schutsluizen. Maar de voordelen zullen verre HET VRIJE eilandenplan, een vijf-eilandenplan overwegen. Nog eens: De veiligheid, ir eel cd en 'op de Zuidhollandse eilanden be- De in tweede linie teruggedrongen !,J trekking hebbende» en een afsluiting oude dijken kunnen voorzichtig in- net ,.ueiu- van het Haringvliet, uit de proeven dutten; zij zullen millioenen per Jaar leverend lei combinaties van rivierafdammin- Ën zo kwam het, dat juist een paar mingen zeker één, anderhalf, twee ccn die toen reeds volop in studie maanden voor de ramp de minister milliard gulden zal kosten, verdeeld waren. Daarbij sneelde een grote rol opdracht gaf tot het bestuderen van - - - -- de totale afsluiting. Dat wil zeg- over de twaalf, vijftien, twintig, der tig jaren die het zal duren. (Het gat ,.Het Staat wel vast. datzoals m de achter ons hg- PJ0/' .^.J; J a'. I gen: van alle zeegaten tussen Nieuwe van het verschil tussen de schattin- i i <7 j het Waterloopkundig Laboratorium ^-atenvee en westerschelde. gen laat zich nog niet sluiten). gende jaren de Zuiderzeewerken m het centrum hebben te DcIft dezcifde. die thans door wate™es cn vrawwra» Bijna noodzaak „Vergeten eilanden gestaan van onze openbare-iverken politiek, in het ver- de minister uit Amerika is terugge- r ij?-- i rnpnpn nm verder te helnen zoeken beteren van de toestand aan de benedenrivieren het grote iverk moet worden gezien voor de tweede helft roepen om verder te helpen zoeken naar een oplossing op de lange baan voor ons geteisterde zuidwesten. Maar hoe ontzaglijk het cijfer van onze eeuw. (Het Vrije Volk. 7 Jan. '48) het was begonnen nlannen tot. ïndnkinsf van EN NU HEEFT VANDAAG de mi nister de commissie aan het werk ge- rtp zet, die achter die studie de uiterste 00k lijden moge, het is werk. dat een plamïen 'tot"liSjiTtag "vïn de Biet- eAete°Saan(ien Stolen ta zeer 8r0M acel van de d" bosch. Men begreep, dat daardoor RU |igt de grote ramPi die het land er in worden gestoken, laat terug- overstromingsrampen werden aan- ecn domper gaf op zijn na-oorlogs vloeien, Hoeveel is het waard, dat de getrokken. herstel en een nog onbekend aantal dammen rie vereeten eilan- Hoeveel hoger zou bij stormvloed mensen de dood in stootte. "ieu*e dammen de vergeten eilan- het water hiivoorbeeld voor Dor- den' eindelijk uit hun steeds pijn- drecht komen te staan als het in de °e flijker gevoeld isolement zullen ver- De afsluiting der zeegaten tot en Biesbosch geen wijkplaats meer zou nuna men lossen, Een snelle weg gaat Mlddel. DE NIEUWS AFSLUITDIJKENRESP. ZONDEKEN MET STUW. ANDERE DAMMEN, NODKr MObELUKE LANDAANWINNING. kunnen vinden? (Een vraag, waarop de wenselijkheid nog „Q>.. - ,Tao. mr Burger, de huidige fractievoor- schoorvoetend onder ogen had leren buig met Rotterdam verbmden. Veel- zitter der P.v.d.A. in de Tweede Ka- zien. is in één verschrikkelijke nacht zijdige ontwikkeling, ook industriali- mer. herhaaldelijk heeft gehamerd). p,ina een noodzaak geworden. Al was satie, ligt voor deze gebieden in het De deskundigen wAsten trouwens hfc maar pcn pSychoiogischpHet verschiet, wel, dat „al jaren voor de oorlog de c.tmitmopriiestP a lpr Diannen het nn^adUke)fzicehnoDdro^"^W-in -visioen van de 21e eeuw", werd een Als men daarbij optelt de overwin- ons artikel van vijf jaar geleden werd hartekreet, die om onmiddellijke ver- ning op het zout althans in dit gezegd. wezenlijking roept. deei van iiet jand met de moge- OP HET EERSTE GEZICHT zou j, ..i- lijklieid om met behulp van het ge verhoging van de dijken het eenvou- V O te Vil ll-l Oenen vormde zoewaterbassin de vrucht- aigste hebben geleken. (Dit is ge- ZAL HET MOGELIJK ZIJN, tech- haarhpid van ^bieden in ster- zichtsbedroghet zou niet alleen zeer nisch gesproken? Sommige deskundi- baarheid van grote gebieden in ster kostbaar zijn, maar gedeeltelijk ook gen aarzelen nog. Maar de tijd en ke mate op te voeren, waardoor ook onmogelijk, namelijk overal waar de wetenschappelijke ontwikkeling op deze wijze welvaart en werkge- dorpen en zelfs steden, zoals Dor- werken voor ons. legenheid groeien dan zou men drecht, op de dijk zelf liggen). Dan komt de vraag: wat is de kunnen zeeeen dat elke meter nieuwe Maar ondertussen had men zich al' prijs en kunnen wij die betalen? En kunnen zeggen, aat elke meter nieuwe wederom zal menigeen aarzelen. dijk. die in onze geteisterde rivieren- Maar er zal niemand zijn, die delta wordt gelegd, in de toekomst vergeten is, dat een storm-van-ge- een landgenoot betekent, die niet middeld-eens-in-de-duizend-jaar (die hoeft te emigreren, echter morgen wécr kan komen) ons in Februari 1953 een milliard De ramp Schrijnt nog in Onze heeft gekost en misschien nog wei gedachten en de wens om door meer. Niemand ook, die niet weet. mjddel van een reusachtige hoe de zoutvergiftiging onzer lan- derijen ons jaarlijks vele. en steeds nationale inspanning aan de meer millioenen kost. vrees voor herhaling te ont- Hoe het „Deltaplan" er uiteinde- snappen is groot. Maar op den lijk ook Uit zal zien of men de duur zal wellicht het feit de HET WERD EEN LAWINE van sluiting der zeegaten aan zal durven rionr_H_ _pvpn dat <,lnitine der mogelijkheden, waarvan de ene de of niet zeker zal men er in moe- uoorsidg geven, udi siumng uer andere meesleepte. Dat het gat van ten zien ..het grote werk voor de zeegaten, behalve genoegdoe- de Brielsche Maas dicht moest, stond tweede helft van onze eeuw" En ninfr vnnr Hp pprstp Pphmnri in elk geval vast. Dat is dan ook in daarbij weten wij. dat het hierom voor °e ee"ïe r eoruari 1950 gebeurd. (Gelukkig, want anders gaat: dit en komende geslachten 1953. voor Nederland OOK zal was de ramp stellig nog groter ge- grotere bestaansmogelijkheden te betekenennog niet te bereke- 1 geven: ons en onze kinderen te vrïj- dicpcr vastgebeten in een angstaan jagende ontdekking: de zee dringt steeds verder ons lage land binnen en dreigt het met zijn zout te ver giftigen. Hoe die twee vliegen (de storm vloeden en de verzilting) in een klap te slaan? Dat kon door de zee met behulp van dammen de voet dwars te zetten en buiten de voordeur te houden. Een lawine Verder peinsde men over een vier- waren voor angst. nen materieel voordeel.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2