Sikkel en hamer tegen de Davidsster U/fii R Vulkaan door Rebecca West Einde van een wapenstilstand door N. Basseches HET EEUWIGE DILEMMA VAN STALIN door Donald McLachlan Zaterdag 21 Februari 1953 ELSEVIERS WEEKBLAD 5 BOBADILLA Y COMPANIA, JEREZ OE LA FRONTERA Voordehandel-.JACOBUSBOELEtT-AMSTERDAM In de afgelopen drie maanden is Moskou een vulkaan van antisemitisme gewor den die zijn lava over het hele land en over de satellietstaten uitwerpt. In Praag heeft een justitiële massamoord op Joden plaats gehadeen tweede moordpartij wordt nu in Moskou voorbereid. Van Oost-Duitsland tot Roemenië worden thans Joden gevangen genomen en onderdrukt. Men dient zich te realiseren- dat het hier echt antisemitisme betreft. Het is niet zo, dat een aantal mannen die beschuldigd zijn van misdrijven tegen de Sovjet-staat toeval lig Joden zijn. De waarheid is dat een reeks mannen beschuldigd worden van misdrijven j u i s t o m d a t zij zionisten zijn en bewust van hun Jodendom, terwijl beweerd wordt dat zy deze daden hebben begaan via de zionistische en Joodse organisaties. In be paalde gevallen is zionisme op zichzelf reeds aanleiding geweest tot een doodvonnis. Dit antisemitisme moet in de afgelopen jaren aangewakkerd zijn door een gevoel van teleurstelling. De Sovjet-Unie heeft namelijk lange tijd de hoop gekoesterd dat Israël uit eigen beweging een satellietstaat der Sovjet-Unie zou worden. Voor deze hoop bestond meer dan één reden. In de eerste plaats waren vele zionistische kolonisten in Palestina, vooral die uit Midden-Europa kwamen, communisten. In de tweede plaats was de omvang van de communistische invloed onder de zionis- REBECCA WEST waarschuwing ten sterk overdreven door de Joodse experts die Rusland van de situatie op de hoogte moesten houden. Om deze redenen kondigde Gromyko in 1947 aan dat de Sovjet-Unie van mening was dat de Joden recht hadden op een eigen staat, en dat zü derhalve het zionis tische program zou steunen. Intussen ontstond er nog een derde aan leiding om te hopen dat Israël een commu nistische satellietstaat zou wordende Joodse strijdkrachten in Palestina kregen hun wapens grotendeels uit Tsjeeho- slowakije. De meeste wapens waren ge leverd voordat dit land definitief commu nistisch werd, maar vele dezer wapen leveranties waren bevorderd door een lid der Tsjechoslowaakse regering die geheime instructies der Sovjet-Unie opvolgde. Ook na de communistische staatsgreep werden er nog wapens geleverd. Wat de officiële transacties betrof, werden deze wapens met dollars betaald het zou echter merk waardig zijn als deze dollars niet waren begeleid door dankbetuigingen die de Sovjet-Unie had kunnen uitleggen als een belofte van steun in de toekomst. Er waren echter ook wapens gekocht door extremis tische organisaties die waarschijnlijk niet altijd met dollars konden betalen, maar welker dankbetuigingen des te verder gin gen. Stalin had dus alle reden om aan te nemen dat hij Israël in zijn zak had. Weidra verschenen er aanwijzingen dat dit niet het geval was. In de herfst van 1948 arriveerde mevrouw Golda Myerson te Moskou als eerste Israëlische gezant in de Sovjet-Unie. Zij werd door de Joodse be volking met enorme geestdrift ontvangen. Toen In September het Joodse nieuwjaar werd gevierd, verzamelde zich een menigte van twintigduizend koppen om haar hotel #n begeleidde haar naar de synagoge. Deze demonstratie ten gunste van een buiten landse mogendheid verblufte het Kremlin, fee gehoorzame Ilya Ehrenburg kreeg op- Zoals bekend was Rusland de laatste staat die de antisemietische wetten van vóór de Franse revolutie tot het einde heeft gehandhaafd. Eerst na de val van het czarisme in Februari 1917 wer den deze wetten afgeschaft. In het keizer lijke Rusland was aan de Joden een reeks beperkingen opgelegd. Op enkele uitzon deringen na mochten zij slechts in het Westen van het land en dan nog maar in bepaalde stadsgedeelten wonen. Ge legenheid tot ontwikkeling werd hun moeilijk gemaakt. Oorspronkelijk streefde de gehele wet geving naar gedwongen assimilatie van de Joden. Zij richtte zien uitsluitend tegen per sonen van het Joodse geloof en niet tegen een bepaald ras. Door het aannemen van het Christendom werd elke Jood een volwaardig onderdaan van de Czaar en voor hem gold verder geen enkele beperking. In beschaafde Russische kringen gold het antisemitisme als een schande en vóór de eerste Wereldoorlog beschouwde men in de goede gezelschappen van Moskou als onbe hoorlijk wie antisemietisch dacht. Begrijpe lijk is echter dat het antisemitisme de Joden toch naar de tegen het Czarisme oppone rende, of naar de revolutionnaire partijen deed trekken. De partij van Lenin lokte de Joden niet aan, uitgezonderd enkelingen die dan na de revolutie zeer in het oog vielen, omdat deze kleine kring rondom Lenin dadelijk de aan dacht van de gehele wereld trok. De welge stelde Joden, de bekende doktoren en rechts geleerden gingen veelal over naar de gema tigde constitutioneel-democratische partij, die destijds slechts een constitutionele mo narchie nastreefde en de rechtsgelijkheid van alle burgers wilde. Voor zover zij revo- lutionnair aangelegd waren, gingen zeer veel Joden over naar die grote revolutionnaire partij die in hoofdzaak het Czarisme be streed, dus tot de sociaal-revolutionnaire. De gematigde vleugel van de Russische sociaal-democratie, de mensjewiki, trok de Joodse kleine burgers en het arbeidersprole tariaat aan. Daar er naast de Russische revolutionnaire partijen ook groepen van de afzonderlijke nationaliteiten zoals de Georgiërs, de Armeniërs, de Baltische vol keren en de Mohammedaanse gemeenschap pen bestonden, die met revolutionnaire middelen naar hun onafhankelijkheid van Rusland, of tenminste naar een nationale autonomie streefden, vormde rich ook in Rusland in de Joodse massa een soort natio nalistische bewegingen. Juist de eeuwige spot en de beledigingen leidden tot een tegenactie onder de Joden, die psycholo gisch uitmonde in een openlijk bekennen van hun eigen karakter. Zo ontstond de Joods-sociaaldemocratische partij BUND, die aan de uiterst rechtervleugel van de Rus sische sociaal-democratie stond en die natio nalistische tendenzen had. Daarnaast verrezen de burgerlijke Joods- nationalen en eindelijk de Zionisten. Lange tijd werden de Zionisten door vele Joden bestredenvooral het conservatieve Joden dom en de geestelijkheid waren tegen hen. De orthodox-Joodse geestelijkheid zag in het Zionisme iets van godslastering, een bewe ging die zich in Gods beschikkingen mengde en Hem wilde terechtwijzen, God die Zijn uitverkoren volk zou terugvoeren in het be loofde land wanneer het Hem behaagde. Onmiddellijk na de revolutie golden de Joden, de vervolgden onder het czarisme, voorzover zij niet tot de vroegere bourgeoisie behoorden, als de meest getrouwe aanhan gers van de nieuwe regering. Daardoor had den zij vrij gemakkelijke toegang tot de lage en de middelmatige ambten. Het op komen van Joden als ambtenaren, o.a. bij de politie en als commissarissen, gaf welis waar in het witte kamp aanleiding tot ver sterkte antisemietisbhe propaganda, doch voor de Joden leek het een teken van hun eindelijk veroverde veiligheid en rechtsge lijkheid. In het eerst scheen zich de toe stand zelfs nog te verbeteren. Toen kwam de nieuwe economische poli tiek van Lenin. Daarbij werden de privaat- handel en het vrije beroep toegestaan en zelfs de Joodse kleinburgers schenen met het nieuwe regiem tevreden. Politiek slaagde het jonge bolsjewisme erin, alle mogelijke partijen aan zich te binden. Lenin en Stalin verschilden met betrek king tot de Joden van mening. Natuurlijk was Lenin in geen enkel opzicht antisemie tisch en, zoals alle Russische revolutionnaire intellectuelen, was hij vóór de absolute rechtsgelijkheid van de Joden. Doch Lenin zag in de Joden, noch een volk noch een nationaliteit. Hij noemde de Joden een kaste die door de godsdienst en door historische omstandigheden waaronder zij leefden, zich had gevormd. Stalin zag reeds toen in de Joden een nationaliteit. Het bleek, dat deze behandeling van de Joden in de eerste jaren, toen Stalin volkscommissaris voor de natio naliteiten was, politiek succes had. Daar de Sovjet-regering de Joden als nationaliteit erkende, erkende zij ook de Joodse taal als de taal van de nationaliteit. Zij stond de Joden toe hun eigen (jiddische) moedertaal te gebruiken, zoals alle andere niet-Rus- sische nationaliteiten. Van het Zionisme wilde men van het be gin af niets weten. Dat stuitte by de brede massa niet op verzet, want de Joods-natio nalisten waren van meet af aan tegen het Zionisme. De toestand na de revolutie en na de burgeroorlog scheen diegenen in het gelyk te stellen, die het Zionisme dat nog steeds emigratie naar Palestina, en het aan leren van een nieuwe moedertaal predikte als een fantastische en „volksfremdc" be weging afschilderden. Waarom zou men emigreren als de Jood in het nieuwe Rus land burgerlijke rechtsgelijkheid en een ANTISEMTFSME in "DE U.S.S.R. ALWEER Mr. O. U. der Wets: Ik zie geen oplossing voor het opbergen van mijn duizend en één artikelen. Mr. F. I. Sjent: Neem een voor de hand liggende oplossing: Neem een „Lundia"-magazijnlnrichting. Demonteerbaar en verstelbaar: dus daardoor efficiënt. LUNDIA VARSSEVELD (GLD.) TELEFOON 256 Vraag onze grote catalogus nationale culturele autonomie had, zoals de andere volkeren van het oude Rusland? De Sovjet-regering begon een diepgaande sociale indeling van de Joodse massa te be werkstelligen. Zij ving aan het Joodse arbei dersproletariaat naar de fabrieken te stureu. In Zuid-Rusland werden grote staatslan- derijen vrijgemaakt en daar werden Joden als landarbeiders te werk gesteld. Dat leek opnieuw een zware slag voor het Zionisme. Want het duurde niet lang of er waren bijna een half millioen Joodse boeren. Het was ook een doeltreffende slag tegen het anti semitisme, want de gemeenschappelijke be langen brachten de Joodse boeren met hun buren tot elkaar, zodat zelfs in -deze streken gemengde huwelijken voorkwamen met de eertijds zo fanatiek antisemietische Kozakken. Ongetwijfeld zap men hier iets zeer merk waardigs. Op grond van de Stalinistische be grippen over de nationaliteit waren er plot- seling in de Sovjet-Unie niet één maar meer Joodse nationaliteiten, die doordat het geloof bestreden werd, weinig met elkaar gemeen hadden. Het grootste gedeelte bestond uit die Joden die ambtelijk Westjoden genoemd werden, d.w.z. de Joden met een jiddische moedertaal. Juist bij de „Westjoden" vertoonde zich tengevolge van de geloofspolltiek der Sovjets een sterke afwijking van de eigen nationali teit. Als het niet ging om kringen, wier roeping het juist was de Joodse taal te ont wikkelen en een Joods-nationale levensvorm te scheppen, bleek duidelyk dat bij het bereiken van een zeker cultuurniveau steeds meer Joden zich van de eigen taal afwend den en geen waarde meer hechtten aan een eigen nationale cultuur. In Moskou stuurden ouders die zelf het jiddisch spraken meestal hun kinderen naar Russische scholen. In zeer vele gebieden waren gemengde huwe lijken meer regel dan uitzondering. Van begin af aan stond natuurlijk de nieuwe staatsmacht vijandig tegenover de religie. Doch daar het een „door het Czarisme vervolgde" religie gold, waren ook hier de vervolgingen minder hevig. Het onderwijs in de Hebreeuwse taal was in elk geval verboden, niet als strijd tegen het Zionisme, maar uit vijandschap tegen het geloof. Godsdienstonderwijs voor minder jarigen was ook verboden. Natuurlijk moes ten de leden van de communistische partij en de staatsambtenaren uit de geloofsge meenschap treden. Hun was het deelnemen aan godsdienstige ceremonieën verboden. De besnijdenis werd als barbaars bijgeloof ver oordeeld en mocht alleen door doktoren uitgevoerd worden. Doch deze wapenstilstand tussen het regiem en de gelovige Joden zou spoedig eindigen. Daarmede vertoonden zich ook de eerste tekenen van antisemitisme. dracht om het sein te geven tot een omme keer in het beleid, zoals hij reeds zo dik wijls had gedaan. In de „Prawda" kondigde hij aan dat het zionisme een verwerpelijke uiting der reactie was. Er zijn meer dan twee millioen Joden in de Sovjet-Unie en velen hebben iets wat het Kremlin nooit en te nimmer kan goedkeu ren, namelijk verbindingen met het buiten land. Daar Stalin al sinds lang gewend is om bevolkingsgroepen met buitenlandse con necties te vervolgen, is het niet meer dan natuurlijk dat hij zich thans op de Joden heeft geworpen vooral nu hij de kans krijgt om wraak te nemen op Israël en tevens by de Arabieren in de gunst te komen. De Joden zouden in de Sovjet-Unie on mogelijk een vijfde kolonne kunnen vor men. Zij maken minder dan één procent der bevolking uit, leven zeer verspreid en slechts weinigen hebben zulke hoge posities dat zij volle bewegingsvrijheid genieten. Een samenzwering zouden zij grotendeels via de post moeten organiseren. Deze anti- Joodse zuivering is daarom een zinloos werk, dat slechts twee betekenissen kan heb ben. In de eerste plaats dat Stalin kinds zou zijn geworden maar er is nog een tweede verklaring De vervolging zou namelijk een stadium kunnen zijn van de strijd om de opvolging van Stalin, die feller wordt naarmate Stalins leeftijd toeneemt. Zhdanov, van wie thans gezegd wordt dat hij door de negen artsen werd vermoord, was een kundig man die vaak als Stalins opvolger werd genoemd. Na Zhdanovs dood werd zijn rivaal Malenkov als Stalins erfgenaam aangewezen. Malenkov hoeft Zhdanov niet meer te wezen, maar er zijn veel lieden die zo voorbarig zijn geweest om te laten mer ken dat zij aanhangers van Zhdanov waren. Tegen deze categorie trekt Malenkov thans ten strijde, en hij doet dit onder het mom van een aanval op het zionisme. De anti-Joodse zuiveringen in de Sovjet- Unie zijn ongetwijfeld een poging om in het Nabije Oosten pro-Russische, anti- Israëlische en anti-Amerikaanse gevoelens op te wekken die de Sovjet-Unie een be langrijk voordeel zouden verschaffen in het geval van een kleine oorlog of een derde wereldoorlog. Waarschijnlijker is echter dat wij getuige zijn van een gebeurtenis in de strijd om de opvolging die op de buitenwereld misschien geen directe uitwerking zal hebben, maar die toch de waarschuwing inhoudt dat, als de Sovjet-Unie een nieuwe leiding krijgt, deze niet fatsoenlijker of beschaafder zal zyn dan de tegenwoordige. Hoe spoediger de artsen van het Kremlin worden berecht, hoe beter het voor alle betrokkenen zal zijn. De negen mannen zijn toch verloren niemand kan beschuldigd worden van moord op twee leden van het Politburo en vrijspraak verwachten. Intussen zal het publiek in het Westen voortgaan met het opperen van de meest fantastische en gevaarlijkste veronderstel lingen over de stand van zaken in Rusland. Sommigen zeggen dat er geschil is over de opvolging van Stalin, anderen dat het regiem een crisis doormaaktsommigen menen dat de oorlogspartij in Moskou aan het winnen is, anderen dat de vredespartij heeft gezegevierd. Weten doen wij slechts weinig. Ik be twijfel of er ook maar één betrouwbaar be richt over deze artsen de Verenigde Staten of Europa heeft bereikt. Tk neem natuurlijk aan dat zij geen Britse of Amerikaanse agenten zijn, want ik geloof niet dat men die in Rusland vindthet leven is er voor hen te gevaarlijk. Als zij wel agenten waren, zou Beria, het hoofd van de Rus sische veiligheidsdienst, in moeilijkheden komen en dat zou een ernstige zaak wor den, want hij is vrijwel zeker Stalins neef. Beschuldigineen tegen hem gericht zouden wijzen op een samenzwering in de naaste omecving van Stalin. Wij weten zelfs niet of Stalins angst voor Amerikaanse agenten slechts geveinsd is, teneinde zijn volk door middel van oorlogsvrees waakzaam te houden. Het schijnt dat de arbeid op velden en in fabrieken, en de ijver van partij en strijdkrachten telkens verminderen wan neer verteld wordt dat Stalin bereid is over vrede te praten. De huidige grote actie tegen buitenlandse agenten kan daarom zuivere propaganda zijn, maar ook op werkelijke vrees berusten. Het is mogelijk dat er reeds een grote politieke zuivering plaats heeft die haar climax zal bereiken in het proces tegen de negen artsen en tegen anderen. Ten eerste zijn de kranten zeer duidelijk en onheil spellend in hun beschuldigingen van „lanterfanterij", ..spionnage", „zorgeloos heid met staatsgeheimen" enz. Zij hebben kennelijk order gekregen het publiek voor te bereiden. Ten tweede hebben Stalin en Malenkov op het grote congres in October gewezen on fouten in de partij. Ten derde heeft Stalin in zijn thans beroemd geworden artikel in „Bolsjevik" zinswendingen en argumenten gebruikt die in het verleden aan ernstige ontwikkelingen plachten vooraf te gaan. Hij keerde zich tegen hen die meenden dat het communistisch ideaal reeds bijna bereikt is en die daarom hun inspanning wilden verminderen bij laakte ook hen die het niet eens waren met zijn mening dat de kapitalistische landen elkaar vroeg of laat zullen bestrijden. De militante revolutionnairen noemde hij afvalligen van de linkervleugelzij die passief willen zijn, veroordeelde hij als opportunisten van de rechtervleugel. Dit wekt de indruk dat Stalin misschien niet tegen een bepaalde groep van de leiders der Sovjet-Unie zal optreden, maar tegen alle ontevredenen, critici en betwe ters. Het is bekend dat hij gekant is tegen de dynamische imperialistische opvattingen die Zhdanov verkondigde voordat deze in 1948 door de artsen als dat tenminste zo is werd vermoord. Zhdanovs volge lingen in Oost-Europa zijn geliquideerd en in Frankrijk uit de communistische partij gezet. Misschien komen zij in Rusland nu aan de beurt. De communistische partijen hebben bevel gekregen rustig, patriottisch en onrevolutionnair" te zijn en met alle andere groepen en partijen samen te werken tegen de Verenigde Staten en tegen oorlog en bewapening. Maar het schijnt dat Stalin zich ook keert tegen hen wie het aan deze ijver ontbreektdie zeggen dat er geen gevaar vooi oorlog is dat het socialisme bereikt is en dat het thans tijd is om te rusten en de vruchten van de arbeid te genieten. Hier zien wy Stalins eeuwige dilemmahoe kan hy tonen dat hy vrede wil zonder z(jn volk In de waan te brengen dat er geen oor logsgevaar heerst? En hoe kan hij het Russische volk tot de uiterste krachtsinspanning aanvuren als het meent dat er geen werkelijke bedrei ging bestaat? Gesteld dat hij de mogelijkheid ziet van onderhandelingen met de nieuwe Amerikaanse regering onder Eisenhower, zoals hij die ook voerde met Hitierhij zal daarop niet dur ven ingaan voordat hij zeker is van perfecte discipline in het binnenland en in Oost-Europa. Alleen reeds het bericht dat hij besprekingen met Eisenhower verwacht, zou de mil- lioenen in het Oosten zoveel op- luchting geven een hogere levens standaard en vermindering van de tyrannie der communistische party dat dit een zeer ongewenste uitwerking zou kunnen hebben. Om de discipline in het binnenland te handhaven moet Stalin zowel de activisten als de passivisten terecht wijzen. De beste manier om ieder in het gareel te houden en de weg vrij te maken voor rijn wil is een zuivering. Dit is een zeer plausibele theorie. Maar de tegengestelde these is ook niet onaan nemelijk. Volgens deze verwacht Stalin bin nen twee of drie jaar oorlog, waarbij republikeins Amerika Rusland zal aanval len of een oorlog in het Verre Oosten zal beginnen. Daarom elimineert hij snel alle gevaren van verzet in de Sovjet-Unie en in Oost-Europa. Hij kan niet een tweede Tito riskeren. Hij moet kunnen vertrouwen op de grenzen en op de verbindingslijnen van het Rode Leger. Vandaar de zuiveringen in Tsjechoslowakye, Polen, Oost-Dnitsland en in Rusland zelf. Wat zijn Stalins plannen? Worden zijn manoeuvres ingegeven door verstandelijke overwegingen, of zijn zij het gevolg van een pathologische angst die het regiem zelf heeft veroorzaakt? Het is verstandig ons oordeel op te schorten en onze politiek niet door allerlei veronderstellingen te laten beïnvloeden. Wéér een Russische „uitvinding" (Louisville Courier-Journal^

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3