KENTERING VAN HET WERELD-GETIJ? Parallellen tussen Rusland en de Islam door Arnold J. Toynbee BEA 4 ELSEVIERS WEEKBLAD Zaterdag 21 Februari 1953 Ik heb reeds gewezen op twee aspecten van Ruslands ontmoeting met het Westen ten eerste dat Rusland er in geslaagd was zich tegenover het Westen te handhaven door westerse wapens te gebruikenten tweede dat een dezer wapens een levensbeschouwing was, en dat de aanvaarding van deze westerse communistische levensbeschou- 0wing Rusland in staat heeft ge steld om van het defensief over te gaan tot het offensief dat ons in het Westen thans zo veel zorgen baart. De jongste geschiedenis van Rus lands betrekkingen met onze westerse maatschappij is in sommige opzichten een herhaling van een vroegere geschie denis, waarin de rol der moderne wes terse beschaving door haar voorgangster, namelijk de Grieks-Romeinse beschaving, en Ruslands rol door de Islam werd ge speeld. Ik heb het communisme een Christelijke ketterij genoemd, deze I omschrijving is op de Islam eveneens van toepassing. Evenals het communisme ont- stond de Islam als een hervormingsprogram I dat een einde wilde I maken aan de mis- standen in de Christe lijke praktijk. Het f succes dat de Islam in zijn begin had, be- wijst hoe sterk de aantrekkingskracht van een ketterse leer kan zijn wanneer de orthodoxen die aan gevallen worden, zich niet snel willen be teren. in de zevende eeuw van het Christendom bevrijdden de Mohammedaanse Arabieren een lange reeks oosterse landen van Syrië door Noord-Afrika tot Spanje van de Christelijke Grieks-Romeinse erfenis. Deze landen hadden bijna duizend jaar, sedert Alexander de Grote het Perzische Rijk had veroverd en de Romeinen Carthago hadden verslagen, onder Grieks of Romeins bestuur gestaan. Hierna, tussen de elfde en de zestiende eeuw, veroverden de Moslims bij gedeelten het grootste deel van India, en langs vreed zame weg verspreidde hun godsdienst zich nog verder in oostelijke richting naar Indo nesië en China, en in zuidwestelijke richting naar tropisch Afrika. Wij hebben gezien dat ook Rusland, in de late middeleeuwen, tijdelijk werd onderwor pen door Tartaren die tot de Islam waren bekeerd, terwijl het hele overige Oosters- Orthodoxe Christendom in Klein-Azië en Zuid-Oost Europa in de veertiende en vijf tiende eeuw door de Mohammedaanse Otto maanse Turken werd veroverd. Wenen werd nog van 1682 tot 1683 door de Turken be legerd, en hoewel de mislukking van dit beleg de aankondiging was van een keren van het tij ten gunste van het Westen in deze ontmoeting met het agressieve Otto maanse Rijk, heb ik zelf nog in 1912 de vlag met de halve maan zien wapperen aan de oostelijke kust van de Adriatische Zee, recht tegenover de hiel van Italië. Arn. J. Toynbee .ketterij. Traag in het navolgen De enorme militaire en politieke succes sen die de Islam in het begin van zijn ge schiedenis behaalde, verklaren waarom de Turken en andere Moslimlanden zo traag waren in het navolgen van Peter de Grote's politiek om zich tegen het Westen te ver dedigen met westerse wapens, werktuigen, instellingen en denkbeelden: De technische verwesterlijking van Rus land begon binnen honderd jaar nadat Rus land had beleefd dat Moskou van 1610 tot 1617 door de Poolse invallers uit het Wes ten was bezet. Anderzijds verliepen na de Turkse nederlaag bij Wenen in 1683 meer dan honderd jaren, voordat een Turkse sultan de eerste stap deed om Turkse troe pen volgens westers voorbeeld op te leiden. Tweehonderd en zesendertig jaren duurde het nog totdat een Turks staatsman zijn land genoten aanspoorde om de westerse levens wijze van ganser harte en zonder voorbe houd te aanvaarden. Dc militaire hervormingen van Sultan Selim III, die in 1789 de troon besteeg, waren ingegeven door Turkije's nederlaag in de grote Russisch-Turkse oorlog van 1768 tot 1774. Tot op dat ogenblik hadden de Turken de Russen beschouwd als boerse familieleden van hun eigen geminachte Orthodox-Christelijke Griekse en Bulgaarse onderdanen. Nu leden de Turken echter een vernietigende nederlaag tegen de Russische boeren die" zich dc westerse militaire tech niek eigen hadden "emaakt. Wat betreft de grondig verwesterlijkende beweging die Moestafa Kemal Ataturk in 1919 begon het is twijfelachtig of Ataturks verbeeldings kracht, inzicht en demonische stuwkracht de Turken had kunnen losrukken uit hun eeuwenoude conservatisme als niet na de eerste wereldoorlog de Turken voor de on ontkoombare keuze hadden gestaan tussen algehele verwesterlijking en volkomen ver nietiging. Het is een feit dat de westerse tegenaan val op de Islamietische wereld, die na de Turkse debacle 'bij Wenen in 1683 onver mijdelijk was, vertraugd werd door dc sterke herinneringen die in het Westen bestonden aan de historisohe militaire bekwaamheid van Turken en andere Mohammedanen. Op de Turkse verovering in de veertiende cn vijftiende eeuw van het Orthodoxe Christen dom had het Westen niet gereageerd met een frontale aanval op de Islam naar voor beeld van de op rampzalige wijze mislukte kruistochten maar met het insluiten van de Islam door de zee te veroveren^ De omzeiling van Afrika had Portugese zeevaarders naar de Westkust van India ge bracht enkele jaren voordat de Mogoels, de laatste Mohammedaanse invallers van India, hier over land uit Centraal-Azië arriveerden. De overtocht over de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan via Mexico door de Spanjaarden, schiep op de Philippijnen een nieuw Oostaziatisch front tussen het wes terse Christendom en de Islam die tot dus ver alleen aan de andere kant van de aard bol, in de Donauvallei en het westelijke deel van de Middelandse Zee buren waren geweest. Vóór het einde der zestiende eeuw was het Westen er in geslaagd om een lasso om de hals van de Islam te werpen, maar pas in de negentiende eeuw waagde men het touw strak te trekken. Tot zolang maakte de herinnering aan de Mohammedaanse dap perheid in het verleden dat de westerlingen voorzichtig en de Mohammedanen zelfver zekerd bleven. De ervaringen die langzaam een einde maakten aan deze Mohammedaanse zelf verzekerdheid, waren dea herhaaldelijke militaire nederlagen van het Ottomaanse Rijk en andere Mohammedaanse mogend heden tegen vijanden die beschikten over westerse wapens en over de westerse tech niek cn wetenschap, die het geraamte vormen van de moderne westerse oorlogvoering. De Mohammedanen reageerden hierop op dezelfde manier als destijds de Russen Sultan Mohammed H die Constantlnopel ver overde maal westerse talen hadden mogen leren teneinde westerse militaire leerboeken te kunnen gebruiken, bleek het onmogelijk hen van de westerse politieke denkbeelden geïsoleerd te houden. De cadetten waren in het Turkije van Hamid de enige klasse die een venster naar het Westen open kon houden. Dat was de oorzaak waarom in 1908, na een dertigjarig obscurantistisch en despotisch regiem, de voorhoede in de nieuwe aanval van het wes terse liberalisme in Turkije werd gevormd dóór de jongste generatie in het officiers corps. Minimale dosis de ondergang kunnen ontkomen door zich met hart, ziel en geest en kracht te ver- westerlijken. Nadai zij hun land op de rand van de vernietiging hadden gebracht door de eerste weg te kiezen, redden zij zich op het laatste nippertje door zich, voordat het te laat was, onder de leiding van Moestafa Kemal Ataturk op de weg van een onbe perkte verwesterlijking te begeven. Sterke persoonlijkheid De noodzakelijkheid van de verwester lijking van het Turkse leger, die zelfs was erkend door een aartsreactionnair als Sultan Abd-el-Hamid, was reeds zoals ik al heb gezegd honderd jaar tevoren ingezien door zijn onfortuinlijke liberale voorganger Selim III. Maar in dit eerste hoofdstuk van de geschiedenis waren zelfs de overtuigde voorstanders der verwesterlijking in Turkije niet werkelijk gesteld op de westerse bescha ving die zij opzettelijk invoerden. Hun be doeling was om een minimale dosis van westerse cultuur te nemen die juist vol doende zou zijn om de „Zieke Man van Europa" in leven te houden. De tegenzin had tot gevolg dat de periodieke hervormin gen stuk voor stuk mislukten. De uitspraak der Historie over deze oude school van Turkse hervormers luidt„Tel kens iets te weinig en telkens iets te laat." Zij hoopten Turkije sterk genoeg te maken om zich in een oorlog te kunnen weren Moestafa Kemal was een van die jonge officieren die westerse denkbeelden had ge absorbeerd toen hij in de laatste dagen van Hamids regiem zijn westerse militaire op leiding had gekregen. Hij had een actieve rol gespeeld in de revolutie van 1908. Moestafa Kemal kreeg zijn grote kans toen Turkije uitgeschakeld was door de nederlaag die het in de eerste wereldoorlog samen met zijn Duitse bondgenoot had geleden. Kemal was zo verstandig om in te zien dat de halve maatregelen tot verwesterlijking, die voor Turkije altijd rampzalig waren geweest, thans noodlottig zouden zijn bovendien was zijn persoonlijkheid sterk genoeg om zijn landslieden ertoe te bewegen hem te volgen. Moestafa Kemals politiek streefde naar niets minder dan een totale overgang van Turkije naar de westerse levenswijze. In de twintigerjaren van deze eeuw verwe zenlijkte hij in Turkije een revolutionnair program zoals dat waarschijnlijk in geen enkel land ooit zo weloverwogen en syste matisch in zulk een korte tijd tot stand is gebracht. Het was alsof, in onze westerse wereld, de Renaisance, de Reformatie, de secularistische wetenschappelijke revolutie aan het einde van de zeventiende eeuw, de Franse Revolutie en de industriële revolutie alle in één enkel mensenleven waren ge comprimeerd en door de wet verplicht waren gesteld. De emancipatie van de vrouw, de onttroning van de Islam, en de vervanging van het Arabische alphabet door het Latijnse voor de Turkse taal werd tussen 1922 en 1928 tot stand gebracht. Handhaven tot elke prijs In de nieuwe situatie waar de westerse samenleving zich sedert de tweede wereld oorlog in bevindt, dreigt de verdeling in ongeveer veertig souvereine en onafhanke lijke nationale staten dit onderling verdeelde huis ten val te brengen. Toch is het prestige van het Westen nog groot genoeg om de westerse virus van het nationalisme infec tious te maken. Het is te hopen dat ten minste in de Islamietische wereld de uit breiding van deze westerse politieke ziekto zal worden gestuit door de kracht van het traditionele Islamietische eenheidsgevoel. Wij mensen hebben thans voor onze redding nog veel meer dan in het ver leden een wereldomvattende politieke en sociale eenheid nodig. Ten slotte leven wij nu in het atoomtijdperk, een tijdperk waarin de mens is als een kind met reus achtige vlijmscherpe messen. Deze revolutie werd doorgedreven door een dictator die steunde op slechts één partij met een machtsmonopolieeen min der eigenmachtige methode zou waarschijn lijk niet zo snel hebben kunnen zijn. In de twintiger jaren moest Turkjje zijn leven bin nenste buiten keren of ten onder gaan, en het Turkse volk besloot zich tot elke prijs te handhaven. De prijs was de onderwerping een fascistLsch-nazistisch-communistisch regiem, hoewel in Turkije dc dictatoriale instelling van een éénpartij-regering nimmer tot totalitaire "xcessen heeft geleid. Het vervolg belovend. Na machinaleen handgeknoopte tapijten tA» llli^s» Alleen echt indien gemerkt met de naam BERGOSS Evenals in Rus land tussen 1699 en 1825, was in Turkije tussen 1789 en 1919 de typische revolu- tionnaire voorstan der van verwestelij- king de jonee leger- of marine-officier. Voor westerlingen is dit iets merkwaar digs, want in wester se landen pleegt het corps van beroeps officieren niet een revolutionnair broei nest, maar integen deel een bolwerk van conservatisme te zijn. De feiten zijn echter onweerleg baar. In Rusland wa ren de jonge garde officieren de ijve rigste uitvoerders - van Czaar Peters westerse plannen en meer dan hon- der jaar later waren het wederom leger officieren die 1825 de mislukte revolutie tegen de conservatieve Czaar Nikolaas I organi seerden. In 1814, toen zij in het inter nationale bezettings leger in Frankrijk hadden gediend, wa ren zij besmet met de toenmalige wes terse politieke denkbeelden. In de negen tiende eeuw was de typische carrière van een Russische revolutionnaire pro feet of leider, om geboren te worden als zoon van een welgesteld land eigenaar, zich in het leger of in staatsdienst te begeven, philosofische artikelen te publi ceren in een literair tijdschrift, de staats dienst vroeg te verlaten en de rest van zijn leven als rentenier te leven en zich te wijden aan de politieke en sociale hervorming van Rusland volgens westers voorbeeld. In Tur kije was hel in de grond niet anders. De onsuccesvolle pionier der verwesterlijking. Sultan Selim II en zijn beter slagende op volger Mahmoed II, begonnen beiden met het opbouwen van op westerse leest ge schoeide militaire eenhedenen in de Turkse revolutie van 1908, de geslaagde tegenhanger van de mislukte Russische revolutie van 1825, waren jonge officieren de stuwende kracht. Herstel van de constitutie as echter groots en vecl- I'urkse algemene verkie zingen in 1950, ging het land van een één-tpartij-regerin g over naar een rege ring van twee par tijen, en dat zonder geweld en bloedver gieten. De partij die zo lang het machts monopolie had be zeten, respecteerde thans de wil der kiezers. Eerst liet zij vrije verkiezingen houden en toen vatte zij het afwij zende resultaat op als een teken dat de tot dusver domine rende partij zich moest terugtrekken en de oppositie aan het bewind moest laten komen. De oppositie van haar kant gaf blijk van dezelfde eerbied voor de grondwet. Toen zij aan de regering was, maak te zij van haar macht geen mis bruik. Zij nam geen strafmaatregelen te gen de tegenstan ders, die de resul taten van een vrije verkiezing hadden gerespecteerd door vrijwillig plaats te maken voor de win naars. Het schijnt dat in Turkije, welks staats lieden gedurende zo vele generaties getracht hadden om alleen met de westerse krijgs kunde te werken, het westerse parlementaire constitutionele regeringsstelsel, dat dichter bij het hart van onze westerse beschaving ligt dan onze krijgskunde, thans werkelijk wortel heeft geschoten. Als dit zo is. be tekent dit een belangrijke overwinning voor het eerlijk spel en de gematigdheid in de politiek die zo menen wij westerlingen Turkse hervormers blind voor waren, hoe- tenminste een van de goede gaven is die wel Peter de Grote zo geniaal was geweest het westen de wereld kan schenken. Sedert Kemal Ataturk machtsmonopolie 'ë.l al Westerse geest overwon in Turkse sfeer.., tegen westerse mogendheden als Oostenrijk of verwesterlijkende mogendheden als Rus land, door Turkse soldaten westerse unifor men aan te trekken en westerse wapens in handen te geven, en door Turkse officieren een westerse opleiding te geven. De hele rest van het Turkse leven wilden zij op de tradi tionele Islamietische basis laten rusten. De reden waarom deze politiek van mini male verwesterlijking faalde, was dat zü recht indruiste tegen een waarheid waar de In het Turkse geval ligt het voor de hand waarom jonge officieren een voorname plaats in de westerse beweging innamen. Het doel der Turkse revolutie van 1908 was het herstel der op het westen georiënteerde parlementaire constitutie van 1876, die bijna onmiddellijk door de reactionnaire Sultan Abd-al-Hamid II was afgeschaft. Gedurende zijn dertigjarige absolute bewind bad Abd-al- Hamids politieke strategie bestaan uit de onderdrukking van alle „gevaarlijke gedach ten", opdat het westerse liberalisme in Tur kije nooit opnieuw de kop zou opsteken. Er bestond onder zijn regering een strenge censuur op boeken en controle op het onder wijs. Abd-el-Hamids obscurantische bewind maakte échter een uitzondering bij de op voeding van de cadetten voor het beroeps leger. Abd-el-Hamid had een ziekelijke vrees voor revoluties, maar hij was verstandig ge noeg om te weten dat hij zijn rijk ook op een andere manier kon verliezen namelijk door verovering door een militair hoog ont wikkelde mogendheid als hij de Turkse cadetten niet in staat stelde om gelijke tred te houden met de vooruitgang der westerse militaire wetenschappen. Natuurlijk trachtte hij de westerse ontwikkeling van zijn cadet ten binnen nauwe professionele grenzen te houden, maar toen de Turkse cadetten een- haar te zien. Deze waarheid was dat elke beschaving en elke levenswijze een onver deelbaar geheel is waarvan alle onderdelen samenhangen en van elkaar afhankelijk zijn. Krijgskunde en levenswijze Het geheim van de westerse superioriteit boven de rest van de wereld op het gebied der oorlogvoering van de zeventiende eeuw af, schuilt niet in de westerse wapens, disci pline en training. Het sohuilt ook niet in de burgerlijke techniek die de militaire uitrus tingen levert. Men kan hier geen inzicht in krijgen als men geen»rekening houdt met de geest en de ziel van de westerse beschaving van die tijdde waarheid is dat de westerse krijgs kunde steeds deel heeft uitgemaakt van de westerse levenswijze. Een poging van een vreemde maat schappij om zich de krijgskunde eigen te maken zonder te trachten de levenswijze over te nemen, was daarom tot mislukking gedoemd. Een Russische, Turkse of andere niet- westersc officier die in zijn beroep volgens westerse maatstaven slaagde, kon dit alleen door zich van de westerse beschaving veel meer eigen te maken dan in de leerboeken of op het exercitieterrein te vinden was. De gezochte minimum-oplossing voor Turkije's steeds nijpende „westerse kwestie" was in werkelijkheid helemaal geen oplossing en de geschiedenis kon slechts op twee manieren eindigenóf de Turken zouden moeten boeten voor hun vergissing om slechts mi nimale doses der westerse beschaving te nemen en ten onder gaanóf zij zouden aan I zonderlijke naties. 1917 hebben wij zovele gedeeltelijk of in naam democratische volkeren zien verval len tot diverse vormen van tyrannie, en sommige van deze volkeren bijvoorbeeld de Italianen en Duitsers waren geen jonge proselieten onzer westerse beschaving, maar oorspronkelijke leden van onze wes terse volkerenfamilie. De overwinning van de westerse constitutionele geest in de Turkse verkiezingen van 1950 is daarom een haken, dat misschien zelfs een kentering van het politieke tij in de hele wereld aangeeft. Twijfelachtige zegening Er bestaan natuurlijk nog andere westerse zegeningen, die twijfelachtig zijn. Eén hier van is ons westerse nationalisme. De Turken en vele andere Islamietische volkeren met hen, zijn even sterk geïnfecteerd met natio nalisme als met andere zegenrijke of schade lijke westerse denkbeelden. Wij moeten ons daarom afvragen wat de gevolgen zullen zijn van dit doordringen van een enghartig westers politiek ideaal in een Islamietische wereld, wier eigen traditie zegt dat alle Mos lims verbroederd zijn door hun godsdienst, ongeacht verschillen in ras, taal en woon plaats. In de huidige wereld waar de afstanden zijn opgeheven door de westerse techniek, en waar de westerse levenswijze met de Russische wedijvert om de gunst van hel mensdom, zou de Islamietisrhe traditie van broederschap eenbeter 'deaal zijn voor onze tijd, dan de westerse ,.aditie van sou- •ereine onafhankelijkheid vor dozijnen af- Onbeperkte aanvaarding Het Turkse volk heeft onder Ataturks leiding dc hele Mohammedaanse wereid on getwijfeld een dienst bewezen door het ge meenschappelijke „westerse probleem" te trachten op te lossen door onbeperkte aan vaarding der westerse levenswijze met inbegrip van het westerse nationalisme en al het andere. De andere Mohammedaanse landen be hoeven echter het pad dat deze Turkse pio niers gebaand hebben, niet precies te volgen. Er zijn Arabisch sprekende Mohammedaan se landen bijvoorbeeld, waar dezelfde taal in verschillende dialecten wordt gesproken, maar geschreven wordt in eenzelfde li teraire taal van de j Atlantische kust van j Marokko tot de West- j grens van Perzië van Aleppo en Mosoel in het Noorden tot Khar toem en Aden in het i Zuiden. Boeken tijdschriften die Cairo, Damascus en I Beiroet worden uitge geven circuleren in dit hele reusachtige Ara bisch lezende gebied en zelfs er buiten want het Arabisch is de taal van de godsdienst ook in die Moham medaanse landen waar het niet de dagelijkse spreektaal is. Is het werkelijk noodzakelijk dat de Ara bisch sprekende wereld uiteenvalt, zoals ook het Spaanse rijk in Amerika rampzaliger- wijze uiteenviel in twintig nationale staten die volgens westers voorbeeld in evenvele waterdichte compartimenten leven? Dit is de minder mooie kant van onze westerse beschaving, en het zou zeker jammer zjjn als dc Arabisch sprekende volkeren dit voor beeld zouden navolgen. Geen leven maar doodvonnis Bovendien leven er aan de peripherie der Islamietische wereld in tropisch Afrika, India, China en in de Sovjet-Unie Mo hammedaanse minderheden verspreid in een niet-Mohammedaanse meerderheid, die nim mer in staat zullen zijn om zich te verenigen tot geografische compacte blokken en on afhankelijke souvereine staten. Deze ver spreide Mohammedaanse gemeenschappen die in totaal vele millioenen mensen om vatten, zijn, zoals wij zullen zien, niet de enige van dergelijke gemeenschappen. Voor al deze verspreide gemeenschappen betekent het westerse nationalisme, zoals blijken zal, niet nieuw leven, maar een doodvonnis. Laten wij bijvoorbeeld het geval nemen van de grote Mohammedaanse gemeenschap die over India verspreid is. In 1947, toen Engeland zich uit India terugtrok, volgde het nationalisme helaas niet het goede voor beeld van de vertegenwoordigers van de westerse natie, die deze westerse ideologie in India hadden ingevoerd. Toen de Britse bestuurders waren vertrokken, bleef het westerse nationalisme in India achter en spleet het voorheen verenigde land in twee kibbelende opvolgerseen Hindoese In dische Unie en een Mohammedaans Pa kistan. Voor beiden is deze splitsing een ramp ggworden. De Indische Unie betekent heel wat minder dan een verenigd India Pakistan bestaat uit twee delen die van elkaar gescheiden worden door de Indische Unie. En zelfs na deze legpuzzle moeten millioenen Hindoes en Indische Mohamme danen aan de verkeerde kant van de grens leven en zijn voor de wrede keuze gesteld om óf hun woonplaats te verlaten óf ge regeerd te worden door een regering die weinig met hen op heeft. De Pakistani's hebben thans een eigen nationale staat die groot is en dicht be volkt. _Maar de Indische Moslims heb ben hier een hogere prijs voor moeten betalen dan de Turken, en een veel hogere prijs dan de Egyptenaren. Uit eigen ervaring hebben zij ontdekt wat het nadeel en de prijs van ons Westerss nationalisme zijn. Zowel de Pakistani's als de Turken hebben politieke lessen ge leerd, die niet alleen voor andere Mo hammedaanse landen, maar voor de hele wereld van waarde zijn. BEA services are f frequent and reliable..- punctual Bock via Uw reisbureau of bij de BEA, Leidse- plein 29 - Amsterdam, telefoon 64848 (3 lijnen). B MTOon Ptncngtrs Yai tf «sfstjs etntopiafl aixtays

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3