Onder de Haagse Toren Een procent inspiratie en negen-en-negentig transpiratie VJntmoeL mcf meteen Amerikaanse sopraan en een Hollandse pianist Letterkundige Kroniek DE TWEEDE MIJL WEKELIJKS BIJVOEGSEL van de HAAGSCHE COL RANT Zaterdag 21 Februari 1953 Pagina 2 Van Oude Jongeren en Jonge Onderen Naar aanleiding van Frits Huël: „DE VERLATE HUWELIJKSREIS" ren, en al behoeft dit op zichzelf lang niet altijd onverdienstelijk te is er bij die splitsing niet de figuur duidelijk en zichzelf zichtbaar te maken. Zo krijg zer telkens het gevoel dat hij behal ve Pieter en Helena en Suze ook lluël ziet. En daarmee beseft hij dan opeens weer: „dit is een verhaal" en hij is op hetzelfde ogenblik weggc- stoten uit de wereld van illusie, die de auteur voor hem opriep. Voor beelden zijn er vele: „Hij overtuigt izen lang zijn, hij St'otl l L HELEN TRAUBEL EN COENRAAD V. BOS Het ogenblik waarop de auteur, de dichter, in een mens geboren wordt is moeilijk te bepalen, volkomen duidelijk is het moment waarop de dichter zich manifesteert: want dan begint de mens in wie die dichter leeft.te schrijven. Bij velen ligt dat ogenblik in hun jonge jaren: zij schrijven dan nog stuntelig, met on wennig kinderschrift, dat wemelt van fou ten. Maar het trachten om tot een vers of tot een ver haal te komen is hoe in fantiel misschien ook naar in houd of vorm in feite reeds aanwezig. Het zijn meest avon turen, gedroomde reizen, India nen- en heldengeschiedenissen bij jongens, vertelsels over lieve. zich, dat het bootje geheel in orde i- gebracht. Dan verlaat hij het vlon- Wie maar enigszins op de hoogte is van de vocale sterren van het St. Louis Symphony Orchestra kleine kinderen bij meisjes. Dit is een eerste dertje we^c,. Hij heeft een plannetje het huidige internationale podium, kent de sopraan Helen Tiau- tegenwoordig niets anders dan begin. Er volgt een latere periode: die van de puberteit. In die phase van het leven beginnen de mééste „dichters" te schrijven. Het zijn de jaren op het gymnasium, de gemaakt; maar daarover later' ivoorden „maar daarover li nielcn als het ware de voortgang der gebeurtenissen, die wij zien: de man bij het bootje, het verlaten van de vlonder, het krijgen van een pk door BEN VAN EYSSELSTEIJN jaren zijn geloof een Van de tientallen schrijvers en dich ters in de dop, die de kameraden uit de puberteitsjaren opleverden, blij ven er tenslotte maar twee of drie die voor letterkunde belangstel- IDEALE SAMENWERKING Zij is vol lof over „Coenic", die al sinds 1939 haar vaste begeleider is. H.B.S. of cfe kweekschool. Het onderwijs brengt de leerling in contact met de lite- Hier had deze alinea moeten eindi- ratuur en haar meesters. Er worden school- Sen: "bii keeft ecn plannetje ge- blaadjes opgericht en gewichtig- maakt-- .Dit heeft veel meer te zeg- l 1 gen en belooft zelts meer dan de ver doende redactie- commissies >mkeTinv „doeb daarover later", waar nemen de leiding. Men schrijft bij bet"js alsof de heer Huël als de over de ouderen, men leest hun auctor intellectualis even om het boeken en men becritiseert ze vlondertje heengluurt en ons toeknikt, vooral. Men weet en kan het En opeens weer het besef: „dit is zelf oneindig veel beter. Enkele cen koek - oldoende om aar dat N°8 v'el fMrker dit illusie- storend geval in ons op. mi een be- einde te maken. schrljvin| (|e vo|ge^dci dit alles behoorde niet tot menselijke gevoelens, die bier tot in dit boek dan ook neer op het lite- haar taalkundige appreciatie. Laat ik uiting komen. En juist om dit menso- raire kunnen, op de vormgeving, op daarom weer aandacht besteden aan lijkc koesteren wij voor deze bundel het métier. En daarin schoot Frits Huël Pjctcr en dan zie ik hoe hij een sta- En hij over haar. „Ik heb al die 14 genegenheid". Victor E. v. Vriesland, (naar mijn persoonlijk inzicht) te kort peltjc maaktvan deverjaarsantwoord- jaar even prettig met haar gewerkt", voorzitter van de Nederlandse P.E.N.- Over het geschoolde en virtuoze vak- brieven, waarmee hij juist gereed ge- zegt Coenie in onvervalst Hollands, ling behouden en misschien één, die Club en vice-voorzitter van de In- manschap dat zijn onderwerp (naast komen is". Om het eens on-elegant niettegenstaande hij al jaren in New op latere leeftijd nog steeds schrijft temationale P.E.N.. schreef: „Aan- de innerlijke begaafdheid)meedogen- te zeggen: het laat de lezer volkomen York woont, „er is nooit één hard en publiceertcén. die werke- sluitend bij de toon en de geest van loos eiste, kon hij (vooralsnog) niet koud wat Fritz Huël ziet, hij eist al- woord tussen ons gevallen en even- lijk schrijver is geworden. Er zijn ook onze 19e eeuwse dichtkunst vertonen beschikken. leen dat Huël hém laat zien wat Pie- m;n tussen haar en haar man en dat vele jongeren die hun hoofdwerk in zijn (Huëls) verzen een gaafheid en Want in dit boek heeft de schrijver ter doet en dat de schrijver zich niet wj] wat zeggen, want ik heb zange hun jeugd blijken te hebben uitge- bij dc beste traditie der moralisten Huël een principele fout gemaakt, tussen Pieter en de lezer inschuift. ressen begeleid, die om 6 uur nog schreven. Zulke Jongeren onder de, aansluitende evenwichtige levenswijs- nog afgezien van bepaalde „ouder- Of in het beste geval: naast de lezer me(. hup man in «evecht waren en Ouderen in onze letterkunde zijn de beid". wets" aandoende elementen in zijn komt te staan. Een dergelijk ontnuch- om g uur Qp |)et podium stonden te de Mei. Gorter, Jacq Perk Het opmerkelijk „oude" in de Stijl. Hij opent een zijner hoofdstuk- terend element schuilt ook in een zin glimlachen! Ja, ik ben al dc* coach ken als volgt: Wie zich in het als: het gesprek is nog levendig van jiee] wat zangeressen cn zanders grote vertrek met aangebouwde „wanneer zij Praag toen nog het „eweesl. U hebt me in Diligentia seire bevindt, dat in het huis van Praag van Masaryk bereiken" llmtt uls l)egc|oidcr va„ Mack Pieter en Helena Dalhof de naam O Ja.... Praag ligt nu achter het Harrcl e„ voord,e„ 80ae|,te ik Rost. van ontvangkamer heelt gekregen, ijzeren gordijn, dat is rvnar ook Bampton. Met Wiillner ging ïk voor krijgt dadelijk den indruk datIk was onze tijd bijna vergeten, door- Algezien van bet snel opeenvolgend dat bet verhaal in het verleden „wer- „gekregen" en „krijgt", is deze zin kelijkhcid" voor mij ging worden, dc aangehaalde voorbeelden, nog vele üek de aandacht van de lezer wordt een nuchtere uitnodiging om binnen Maar nu heeft de auteur zélf die andere zouden kunnen worden gcci- gevraagd. te komen. Op deze wijze opende men „werkelijkheid" weer gebroken. tcerd; maar het is oneindig veel be- het eerst Opzet cn compositie van Huëls ro- hoofdstukken in de tijd van Jacob Men denke na deze voorbeelden ter en hoopvoller dat men in 1908. En ater'". Die bel. Hij heeft haar granioloonopnamen bewonderd en heeft ver- Jlieuwe Amerikaanse muziek speelt? later' ver- lapgd ]iaar hjer eens jn werkelijkheid te kunnen horen. Zo ver is Zc. sc,11inen daar tc redeneren, dat het nog niet helemaal, maar onlangs landde zij op Schiphol met a° ,n(i®v =een liome-grown 1 1Beethoven hebben, ze er naar moeten een K.L.M.-vliegtuig int Stockholm om voor de k.R.O.-microfoon zoebcll en nu <reVen ze aldoor op een liederen-recital te zingen. drachten aan componisten daar in de „Wat een verrukkelijk comfort bieden die K.L.M.-planes en buurt, wat bovendien nog zijn prac- wat een heerlijke maaltijden!" was het eerste, dat zij enthousiast tisch nut heeft, want vele van die zei, toen wij elkaar een uur 11a haar aankomst in haar hotel te componisten zijn tevens critici en dat Amsterdam ontmoetten. „E11 dit is meneer Bos". Zij wees op de in Leiden geboren en door Julius Röntgen in Amsterdam opge leide pianist, die men hoogstens 60 jaar zou geven als niet bekend was. dat hij al 77 jaar oud is (en nog geen rimpeltje in het ge zicht!). „In Oslo en Stockholm werd hij beschouwd als de prima donna, want ze herkenden hem daar van vroeger toen hij als be geleider van Wüllner in die steden optrad!" liet orkest dichter van de Mei, Gorter, Jacq Perk Het en Herman v. d. Bergli. vormgeving van Huëls poëzie blijkt Veel zeldzamer komt het voor, dat ook kenmerkend te zijn voor zijn pro za, want thans kwam deze oudere jongere met zijn debuut als roman eier: liet bij Nijgli en Van Ditmar NA', te Rotterdam en 's-Gravenhage verschenen verhaal „De Verlate Hu welijksreis", waarvoor in deze kro- Helen Truubel 1 zijn duidelijk en zeer evemvich- van Lennep en mevrouw Bosboomniet, dat „De Verlate Huwelijksreis" tien exempels één-en-dezelfde fout Wat hij te zeggen heeft ziet de Toussaint. De moderne schrijver weet geen goede elementen zou bevatten, aanwijst, clan dat men in één, ar de U.S.A. Dat was in :et U, dat ik in 1912 nog s ging met Julia Cnlp? In 1922 en hen geschrei ene. cen halve mensen leeftijd lang uitsluitend te bestem men voor de prulleinand. En zo ko men zij dan „plotseling" als verras sing als overrompeling bijna voor de dag. De meeste debutanten op leeftijd, kunnen de moeilijkheden en onh; huwelijksfeest, dat we - twee jaar terug in New York gevierd zelf te veel buiten het verhaal wilde hebben bjer ,U)„ eens overdoen. zict houden en er daardooMmsMelke^ y. En l10pelijk kom ik het volgend c in nr-mooi- jaar nog eens met Helen Traubel!" „Ja, dat is inderdaad mijn pk de „dichter" in iemand zich op la tere jaren gaat openbaren. Eerst dan als een maatschappelijke carrière, buiten de letterkunde om, reeds lang is gemaakt en ten dele zelfs tot het verleden behoort. Zulke auteurs zijn sóms verrassend begaafd en verbluf fen de meer ingewijde lezer door hun geweldig technisch kunnen; maar eerlijk gezegd heb ïk hen er in stilte altijd van verdacht, dat zij geen nieu welingen zijn, doch auteurs, die de auteur klaar en helder voor zich, het dat hij dc indruk, die de ontvangka- Behalve de zeer klare opzet van het vangrijk voorbeeld tien fouten kan Wcer hier maar ik ben van d1 moed en de kracht vonden het door conflict is doordacht, het boek bezit mer moet maken, z 1 i beeft te sug- verhaal is er b.v. de alleraardigste aantonen. Immers, de voorgaande ei- dc zonur nofT eens hier term geen donkere plekken, geen onzeker- gereren. „Sfeer" is iets. dal men niet vondst om een proloog en epiloog te taten bewijzen tenslotte alléén, dat bomen want n^jjn vrouw en ik willen heden en geen verwardheid. De door zulk een mededeling oproept, schrijven waarin de lezer ziet hoe dc Frits Huël zich niet bewust is ge- ons gg schrijver weet wat bij wil. Hij brengt Het is deze nuchterheid tegenover auteur er toe komt, dank zij gesprek- weest van deze éne fout; dat hij zich ons het leven van Pieter Dalhof, zijn eigen sujetten, die Huël telkens ken met de Amerikaanse auteur Bru- diens jeugd, diens studie en diens weer parten speelt, zij is als bet ware cefield, zijn dramatis personae te kie- plaats in het maatschappelijk bestaan, deel van zijn stijl-van-nu; ik vermoed zen. Men maakt dus als het ware de En zijn rustige liefde voor Helena dat hij hier (psychologisch) toe geko- compositie van de roman mee. Zodra Mautner, een warm gevoel zonder men is. omdat hij het beheerste in men echter het verhaal zelf gaat le digheden der jonge debutanten ech- hevige schokken en emoties, zoals het leven van zijn hoofdfiguur en zen, treedt de herinnering aan die ter niet omzeilen. Hun werk kan blijkt uit de wijze waarop deze twee diens aangeboren afkeer van het ,.be- proloog terug. Alleen bij Suze doemt veelbelovend zijn. het bezit zelfs een elkaar hun wederzijdse genegenheid zetene" heeft trachten uit te drukken ze ineens weer voor ons op: „een fi- dank zij hun grotere levenserva- verklaren. Eerst later komen in Pie- in de weinige geëmotioneerdheid van guur, die al beloofd was". Een uit- ring dieper-en evenwichtiger in- ter Dalhofs bestaan emoties van an- zijn verteltrant. Doch hij bereikte glijding, die au fond van dezelfde houd, de vormgeving verraadt echter dere aard, maar hij beheerst ze, zij daarmee een voor zijn verhaal scha- soort is als al de voorgaande, het gebrek aan technische ervaring, leiden noch tot tragische eenzaam- delijk effect: herhaaldelijk distan- Want dit is het opmerkelijke in Het métier is nu eenmaal iets, dat heid, noch tot fatale catastrophes. geleerd moet worden. „En forgeant Maar wél tot het vernieuwd en nu on devient forgeron" leerden wij verdiept besef van zijn gebondenheid reeds op school: Al doende leert men aan Helena. Een reis naar ülvik en en al schrijvende wordt men de Fjorden van Noorwegen wordt auteur. daardoor een „Honeymoon belated". De volkomen logische splitsing, waaraan de roman zijn titel „Dc Ver- veroorzaakt door een gerijpt, verdiept late Huwelijksreis" ontleent, levensinzicht naast een nog onge- Huël had zich moeilijk een zwaar- vormd, onrijp schrijverschap, vindt der taak kunnen kiezen. Dc mens, men b.v. ook terug in het werk van die grote emoties en vooral het de jonge auteur, die de oudere Frits „dvonisische", het willoos meege- Hucl is. sleurd worden door bewogen gebeur- Frits Huël debuteerde met een tenissén, met de bewuste inzet van verzenbundel „Een enkel woord" zijn harmonische „apollynische" per- (Stols, 1951), waarover bekende cri- soonlijkheid bevecht, is oneindig moei- tici uitvoerig schreven. Dr. P. H. Rit- lijker uit te beelden en voor de lezer ter Jr. wees op de typisch ouderwets belangwekkend te maken, dan de ge- aandoende vormgeving van dit werk tourmenteerde en gespleten mens, en verklaarde: „Huël zal tot velen in wie wij immers veel sneller be spreken, omdat zijn poëzie onmiddel- paalde elementen uit ons diepste en lijk verstaanbaar is. Het zijn zeer verborgen ik herkennen. Alles kwam de goede pers bevorderen". Helen Traubels heldere lach tintelt ineens door de hotel-lounge. „Het kan zijn, maar ik weet er niets van! Thuis luisteren wij nooit naar The Voice of America en ik heb die uitzendingen pas in den vreemde leren kennen en waarderen. Maar ook al zou dit niet waar zijn (ofschoon uitgesloten is het allerminst), dan is het toch een goede joke!" „En zegt U nu eens, kunt U me soms een „good joke" of een merk waardige ondervinding uit Uw prac- tijk vertellen?" Kerstmis in Korea „Dan moet ik U van Korea vérs- tellen! Op mijn tweede wereld-tour- née heb ik voor het eerst Korea be zocht, Dat was inderdaad een heel merkwaardige belevenis. Wist U, dat de Koreanen zo muzikaal waren? Ik was daar met Kerstmis. Op de avond voor Kerstmis had ik in cen kerk in Seoel in twee Christmas-Eve-dien- sten gezongen cn daarvoor warén de Koreanen zo dankbaar, dat zij in de Kerstnacht drie maal (om midder nacht, om 6 uur en om 7 uur) voor liet raam van mijn hotelkamer de Carols kwamen zingen, die ze ach ter liet geallieerde front geleerd had den. En het klonk zo ontroerend, dat voorkomt. Als hij zich meer over geeft aan en inleeft in de anderen" (die hij tenslotte tocli zélf is, het zijn zijn scheppingen) zal, wonderlijk ge noeg, deze storende aanwezigheid verdwijnen en zal zijn proza er aan- bbe|. zienlijk bij winnen. met En wie zal zeggen waarmee een zo beb 1923 ging zij nog eens. En nu zit ik het me helemaal niet schelen kon iedere keer weer op te staan, mijn te peignoir aan te schieten en voor dat raam te gaan slaan. De volgende morgen zong ik op mijn beurt weer tweemaal in Kerstdiensten. Daar wa ren ook reel soldaten bij, die in de gelegenheid waren gesteld om indien enigszins mogelijk zelfs van heinde •oegt zij er aan toe, „als ik enigszins en verre daarheen te komen. Er wa- kans zie, wil ik graag in nader con- ren zelfs Ethiopiërs bij en U had die tact komen met liet Nederlandse pu- gezichten eens moeten zien, als ik op dit ogenblik volsta ik Italiaans tegen hen sprak! En wat me' met de Nederlandse radio, want ik m verrastte> da, was de „stekend. Huël ons verrast als hij de achter- tïeert de auteur zich van zijn figu- -De Verlate Huwelijksreis", dat naast stand van het métier gaat inhalen? ^^AA*VV^'^^A»V^*VV^A»AA«<\*'VV\A<VV^AA*^A*^AA•A^^AAl*<^A*^l^l'^/'»'^*w^A/V^AA*/VVVVlV\<VVVVV'*^ sdierprinnig, betvnst levend mens als ge"' i0ei° ™'*d- Er staat in hel Evangelie van Mat- theüs, in de Bergrede, een merk- Het is eigenlijk een fantastisch ge beuren geweest, zoals ons volk als iemand u voor een mijl pressen, er twee met hem!" Het is een woord, dat ons mi waardige uitspraak van Jezus: „Zal één man is opgerezen om de be dreigde gebieden te hulp te snellen. En wat liet buitenland hierbij gepres teerd heeft, is al evenzeer verbazing- schien op het eerste gezicht niet zo wekkend. Ik ben overtuigd, dat de veel zegt. Maar ik ben overtuigd: radio en in mindere mate ook de wie het nader bekijkt, zal zien, dat televisie een nieuwe kant van hun er veel in zit. Ik heb er jaren geleden mogelijkheden hebben laten zien, eens een preek van een Amerikaans doordat zij de nood van deze dui- predikant over op zijn warme 1 ;elezen en deze wist zenden, die ons anders ongetwijfeld 1 tegelijk rake wijze niet zé na gekomen zou zijn, vlak goed duidelijk te maken, dat juist die tweede mijl in ons leven een grote rol speelt. De eerste mijl, die brengen wij wel op, maar tweede bij ons in de huiskamers hebben ge bracht. Dit was de eerste mijl. Doeli de komt de tweede! Ons volk heeft zich van zijn beste Wij willen wel iemand een lift kant laten kennen! Natuurlijk: er zijn geven, als wij met onze auto voorbij komen, maar hij moet ons niet lastig helaas uitzonderingen geweest. Maar het volk als geheel mogen wij vallen met zijn persoonlijke moeilijk- dit zeggen. Wij moeten ons nu ech- heden. Wij willen wel iemand helpen ter aangorden 0111 op de tweede mijl door hem voor een poosje in huis te niet te versagen. r het mag niet j 1 ten Wij kennen alle liet voorbeeld van koste van onze vrijheid. Wij willen het treurige sterfgeval, waarbij wel tegen iemand zeggen, dat wij jonge vrouw en kinderen achterblijft, hem vergeven, maar zijn wij er De deernis is algemeen, Men begint zeker van, dat wij het nu ook zullen met allerlei te helpen. Maar als de vergeten? eerste mijl achter de rug is, blijft Men zou haast kunnen zeggen: het de tweede vaak achterwege. Zij staat gaat in het Christelijk geloof om de er alleen voor en blijft er alleen voor tweede mijl. De liefde, zoals Christus staan. Wij hebben allen onze eigen die bedoelt, is de liefde van juist moeilijkheden en beslommeringen weer. Binnenkort staat ons volk ook voor de tweede mijl. Wij zullen de getrof- beklagen. Zij er moeten aan gorden. Maar de gevolgen van deze deze mijl! Ik moet nu telkens aan dit woord van Jezus denken. De opwinding van de eerste weken van onze waters- fenen niet blij nood is voorbij. Het leven is nu rus- zullen zich zelf ook tiger geworden. Onze gedachten wor den niet telkens meer opgeschrikt ramp, geestelijk en stoffelijk, zullen door de alarmerende berichten in de nog een generatie lang voelbaar zijn. radio en het geeft de zakelijke Nederlander e< voel, dat wij nu aan 't werk van her stel en wederopbouw begonnen zijn. rbeidzame, Laten wij dit niet vergeten! rustig Dr H. Faber, Pred. Ned. Prot. Bond. I11 eendrachtige samenwerking heeft ieder zich ingezet om bij de ramp die ons land trof, te helpen waar ge holpen moest worden. Beschamend is het wel, dat bij al die prachtige en spontane hulp, er mensen geweest zijn, die de nood van medemensen gebruikt hebben als aanleiding voor zolderopruiming. Want als men dan leest dat van de ingezamelde goederen tien procent uit vod den bestond, waarvan men een deel zelfs heeft moeten ver branden, dan begrijpt men niet hoe deze „gulle" gevers zon der een blos van schaamrood op de kaken zoiets hebben kunnen doen. We begrijpen dat er mensen zijn, die geven wilden en die niets anders hadden dan oude kleren, maar dat er gegeven is, wat zó naar de lom penhandel kon, is beschamend, om geen lelijker woord te gebruiken. 0 We moeten elkaar helpen. En als er dan mensen zijn, die beweren dat de z.g. natte aardappelen uit het rampgebied niet goed zouden zijn voor de consump tie, dan bevordert dat dit helpen niet bepaald. Er is van officiële zijde een bericht gelanceerd over te ver wachten zgn. natte aardappelen. Dit zijn natuurlijk geen aardappelen uit geinnundeerde gebieden, want die zijn voor een groot deel als verloren beschouwd. Maar de aardappelen uit drassige terreinen daarente gen zijn geheel consumptiewaardig. Wel moeten zij met voorrang in de consumptie, worden gebracht, daar zij natuurlijk niet lang houdbaar zijn. Het redden en het kopen dezer aardappelen betekenen uiteraard steun aan de belanghebbenden getroffenen in de noodgebie- den. En alle verhalen, dat deze, in veiligheid gebrach te en nog verkoopbare aardappelen niet goed zijn, be vorderen dit streven niet bepaald. 0 Bij alle berichten over de noodgebieden is herhaal delijk het amphibievaartuig ter sprake gekomen, dat daar zulke goede diensten heeft bewezen. Men spreekt dan meestal van een „duek". De uitspraak is wel goed en men denkt bij zo'n rijdend en varend voertuig na tuurlijk direct aan het Engelse woord voor „eend". Maar de naam wordt geschreven Dukw, en dit woord is een afkorting van „Detroit United Keith Works". Zodat Dukw goed is en „duck" fout. Dit in antwoord op de vele vragen, welke van de twee namen nu eigenlijk de juiste is. 0 Velen vroegen „hoe het toch eigenlijk zit, met die Actie-Torenspits", en „of er nog wel wat aan gedaan wordt". Ter geruststelling van al deze mensen, die de Haagse toren blijkbaar een warm hart toedragen, kan medegedeeld worden, dat het actie-comité nog leeft en zelfs al met plannen bezig is, om de actie te zijner tijd weer nieuw leven in te blazen. Houders van bouw-steentjes en tramkaarten, waarop prijzen in uit zicht gesteld werden, moeten zich dan ook niet onge rust maken. Alle steentjes zijn nog niet aan de man of vrouw gebracht. Zo gauw als dat gebeurd is, zal ook de lijst van prijswinnaars bekend gemaakt worden. 0 U kent natuurlijk allemaal die jeugdige knapen, die met hun witte „bat" of spiegelei verkeersregelend op treden als hun schoolmakkers proberen veilig over te steken. Zij doen nuttig en goed werk. En daarom zou liet zo jammer zijn als daaraan schade werd toege bracht. Dat gebeurt min of meer, zo hoorde Toren wachter uit de mond van een automobilist, door kin deren die, niet behorend tot de schoolverkeersbrigade, toch met zo'n „spiegelei" op straat verschijnen. Er schijnen nl. spellen in de handel, waarin behalve knip tang, kaartjes enz., ook zo'n spiegelei voor dc „sta tionschef" zit. Met dat spiegelei gewapend gaan de kinderen dan op straat spelen en zij scheppen door het zwaaien met zo'n ding op de straat verwarring bij automobilisten, die hen voor verkeersbrigadiertjes aan zien. Het is gevaarlijk speelgoed op de straat en ouders wier kinderen dergelijk speelgoed bezitten, doen er goed aan er op te letten, dat de kinderen de attributen niet op straat meenemen, maar er alleen binnenshuis mee spelen. Er is vaak al verwarring ge noeg in het verkeer 0 Onbegrijpelijk komt het Torenwachter voor, waar om men nog maar steeds niet die Grote Halstraat on der handen genomen heeft. Er komt toch nogal wat verkeer over. Zelfs niet zo heel weinig. Maar de toe stand van het wegdek is* hoogst abominabel voor zo'n belangrijke verkeersader in het centrum. Veel onge lijkheid, kuilen cn naast de tramrails gelegenheid te over om tc vallen en te slippen, doordat alle keien scheef liggen en lager dan de rails. Eu dat in liet hartje van de stad 0 In de Weimarstraat wordt druk gegraven en ge werkt aan huizen etc. onder het trottoir-plaveisel. Zulks vermoedelijk in verband met de toekomstige as- phaltering van deze straat. De uitvoering geschiedt hij gedeelten. Maar waar het werk klaar is worden weer netjes dc trottoirs gemaakt zoals zij waren. Waarom neemt men nu niet meteen de gelegenheid te baat 0111 de trottoirs wat te versmallen. Dan komt men eindelijk eens af van die misère van trams, die langzamer rijden 'of stoppen moeten, omdat ze ternau wernood of in het geheel niet langs en tegen de rand geparkeerde auto's kunnen. Dat tijdverlies maakt dat het rijden op lijn 2 of lijn 5 nog een beetje langer duurt, dan gewoonlijk het geval is. Dit terugbrengen van de trottoirband had nu prachtig meteen kunnen ge schieden. Met ecn beetje meer overleg althans 0 Een chauffeur van bus D stopte Maandagavond jl. op de hoek van de Thorbeckelaan en de Laan van Meerdervoort voor een passagier. Deze passagier vroeg een 8-rittenkaart en haalde een bankbiljet van 25 gul den voor de dag, terwijl hij een gesprek over motoren begon. De chauffeur telde ondertussen een bankbiljet van 10 gulden, 2 van 2.50 en 9 van I gulden neer. De heer nam liet geld op, gaf de chauffeur 10 cent fooi en vergat liet bankbiljet van 25 gulden te geven en dc chauffeur vergat er om te vragen. Misschien wil die betreffende heer alsnog de 25 gulden aan de gedu peerde chauffeur, die het bedrag zelf moet bijpassen, ter hand stellen. Het hoofdkantoor van de H.T.M. is gemakkelijk genoeg te vinden! 1 'j?^ C VwT al die soldaten heerste. Nergens een zoveel anders. Dat komt ervan 0 als men even graag liederen als wanklank en overal 'ntense belang- opera's zingt; als iels werkelijk mooi stelling. Ja, ze zijn daar moreel is, heb ik geen voorkeur". zeker tegen de omstandigheden op- „Een criticus in Oslo vergeleek gewassen. En wat voor omstandig- liaar stem met die van Kirsten Flag- lieden soms! O, nu scliiet me een stad", brengt Coenic in het midden; gGod jobe te binnen! Dat was in een „hij vergeleek Flagstad met een koele andere waar ik v00r ds t diamant en Helen Traubel met een t->- 1 _i 1 zou zingen. Die kerk was cloor een warme robijn en zo is het! 111 1 ..Op de programma's stonden de bombtmkmf»* ewaar besehad,gd en liedteksten alleen in de originele do 1*8» Siberische wind, die Korea talen afgedrukt zonder vertaling; wat vee^ en vee' kouder maakt dan knap, dat al die mensen dat zo maar Japan, waar ik juist vandaan kwam, kunnen begrijpen. Trouwens, U had er vrij spel. Ik kon er letterlijk spreekt hier allemaal zo goed En- zien wat ik zong, want de waterdamp geIs! kwam telkens in wolkjes uit mijn „Maar U zingt toch ook voortreffe- mond. Maar bet ergste heb ik U nog i D"i,s red- niet verteld. Voordat ik opkwam, had proceer ik, „en als ik me met vergis, a i ,a i - o- 'k door de deur gezien, dat de vleu- zingt U toch ook Italiaanse operas? „Zeker, ik zing La Tosca, La Cio- "cl helc,naal achter °P het Pod,um eonda. La Forza del Destino en der- was geplaatst en daarom vroeg ik, gelijke cn ik houd zeer veel van of zc hem wat meer naar voren kon- Verdi, maar men had destijds aan de den rollen. Dit deden ze met zo'n Metropolitan Opera Italianen genoeg ijver, dat er ineens een poot compleet en geen Wagner-zangers en daar ik afbrak! Maar geen nood, want ze M agner ook zeer bewonder en gron- haalden een enorm stuk hout en dig gestudeerd heb, lieten ze mij mg<j8n d(mr ,Mt „weM em aldoor in Wagncr-opera s optreden en - daarom heet ik Wagner-zangeres". „En zingt U ook in oratoria?" „Och, daartoe lenen zich de om standigheden in de U.S.A. tegemvoor- af, die juist groot genoeg was om de poot te vervangen. Het ging, maar erg solide zag het cr niet uit. Om alle eventualiteiten voor te zijn, dig niet zo bijzonder i dat sinds mijn begintijd niet meer ge daan". „U maakte Uw debuut in 1925, is 't niet?" „Precies! Mine Karst had me toen helemaal podiumklaar opgeleid. Zij was een l 'rangaise, dc vrouw van een Franse diplomaat, die zijn stand plaats had in St. Louis, waar ik i heb ik klopte ik de vleugel toen ik opkwam, Ticndschappelijk op zijn bezeerde plek, sprak een paar bemoedigende woorden en zei te hopen, dat de be geleidingen zo zacht zouden zijn, dal er niets met het instrument zou gebeuren. De jongens juichten en het ging allemaal werkelijk goed, tot aan het eind het applaus zo daverde en geboren ben. Zij is de enige dreunde, dat dc vleugel, terwijl ik lerares, die ik ooit heb gehad. Zij boog, liet ineens begaf en omviel. En was fantastisch. En toen ze 111e hele- toen had U de jongens eens moeten maal zo ver had. deed zich weldra horen! Ik wilde, dat ik daar nog eens de unieke gelegenheid voor, dat het been bon St. Louis Symphony Orchestra een tournée van 7 weken op touw zette en ik mocht mee als soliste in een programma, dat vijf sopraan-aria's bevatte. U kunt zich voorstellen, wat dat voor een 'n begin-training was!" „Maar als er ook zulk een onder nemend orkest bij de hand is! Is het waar, wat ik cen maand geleden door The Voice of America hoorde, dat maar eigenlijk hoop ik, dat het spoedig niet meer nodig is.." „Komt U dan maar eens hier op treden! Onze vleugels zijn prima!" „Ja, hopelijk het volgende jaar, als het enigszins kan". „Tot zo lang dan, Mrs. Traubel en tot ziens ook meneer Bos!" J. van Voorthuysen. Advertentie GROTE BOEKENWEEKVIERING op ZATERDAG 28 FEBRUARI, 8 uur precies in het KURHAUS te Scheveningen Medewerkenden: Prof. Anton van Duinkerken, Nel Oosthout, Georgette Hagedoorn, Cor en Annie van der Lugt Melsert-van Ees. Tijdens gezellig samenzijn, met medewerking van Wim Kan en Corry Vonk, trekking GROTE BOEKENVERLOTING Plaatskaarten van ƒ2.tot ƒ4.bij Uw boekhandelaar Van 26 Februari af aan de zaal. De netto-opbrengst van deze avond is voor het RAMPENFONDS

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 6