ELSEVIER JE MAINTIENDRAI j EEKBLAD Het trouwe schip richtte zich weer op... door J. W. F. Werumeus Buning h land heeft aan§edaan' Buitenlandse vloedgolf van geld en goederen Prof, mr J. A. VAN HAMEL: GEMENEBEST DER DIJKEN SPORT, PUZZLE, KORTE VERHALEN, REIZEN EN TREKKEN, VROUW Zaterdag 21 Februari 1953 27 Het is goed, na de ellende die de zee het /r-530 weer °P een schip te aU' i /f staan dat de zee de v illMtLr ^aas 's SeEleven, ook Irlj 'n fata'e nachten. II Het geeft een groot gevoel van trots en j blijdschap, weer met y de zee te verkeren, die ons de dood in het B t S|h- A land heeft gebracht, 1die ons het vee heeft /sJUiF rT* gestolen, de akkers fljg^ overweldigd, en ster- <^^2* ker geloof aan het volk teruggegeven. Er is een blijdschap van de zeeer is een meten van kraohten als tussen mensen en volkeren, als tussen man en vrouw, land en water. Men kan de zee haten en lief hebben om wat zij neemt en geeft, maar bet is in ieder geval geen kleine liefde en geen kleine haatde zee houdt ons wak ker en strijdvaardiggezegend het land dat zulk een bezielende minnares heeft, door dood en leven heen, ep reuwen lang. En daarom zag ik vandaag het water zo graag wit wegspringen en tuimelen en schuimen in de boeg-golfen daarom stond ik met zoveel blijdschap wijdbeens in de stuurbrugomdat ik, wat zij ook doet, zo veel van de onbegrijpelijke zee houdde gevaarlijke, de weerstand-waardige, de leven-gevende. Allemaal veel te mooie woorden van een leek en intellectueel over de aller simpelste vergeten zaken van deze oude wereldnamelijk dat de mens ge schapen is om het geweld de baas te blij ven, al zou de dood er meè gemoeid zijn. Als wij keren, zit ons, wèèr op de drem pel van het Molengat, een snellopende grondzee achterna, met het schuim op de bek, om zo ie zeggen. De man aan het roer kijkt niet meer vooruitdaar is het eerlijk sterk water, als bekend. Het slui pend waterbeest komt van achteren. De man aan het roer kijkt achteruit. Wij staan met een man of vier in de stuurbrug van dit sterk en prachtig klein schip, dat .die grondzee ontwijkt. „Hoe hoog heeft het gestaan?", vraagt de man in de gele jas. „Nou, wel tot hiertoe, mijnheer De Booy", zegt schipper Bot. en hij wijst tot boven zijn hart. „En wij konden wel op de kant gaan staan, ze had wel 80° slagzij." En behalve dan dat er veel kopjes en schoteltjes gebroken zijn, maar dat het een best schip is gebleken, krijgt men er niet meer uit Wij hebben echter de rapporten van die noodnachten. Dat zijn brede vellen wit papier Stranding Rapport van de motorreddingboot Prins Hendrik, met als onderkopOmschrijving der gebeur tenis. In dit en dergelijke rapporten, en scheepsjournalen, staat het beste en kort- bondigste proza dat thans in Nederland ge schreven wordt toen besloot de schipper P. W. Bot de koers Zuid te gaan maken omdat de zee zeer lastig was, het schip zwaar wer kend voortdurend stortzeeën overnam en de motoren door de zware slagzij al enige malen waren afgeslagen." Dat is dus toen zij 80° lagen, en hun doel niet vonden. Het rapport gaat voort (de Prins Hendrik was ISV2 uur in de weer, in de hel van de Noordzee „Onnodig te zeggen dat de bemanning buitengewoon vermoeid was en de stem ming terneergeslagen over het feit dat er die nacht niets was gevonden. Hen werd aangeraden ogenblikkelijk te gaan slapen in afwachting van eventuele gebeurtenissen in de komende nacht" (En in de komende nacht vónden zij hun doel, en haalden zes mensen van de ge broken „Oder" RAPPORT VAN „DE BRANDARIS" „Bij het overboord vieren van het drijfanker kwam de vinger van de schipper1) tussen de tros. zodat van de vinger de helft van 't vlees overbleef. Bii 't naar binnen gaan brak de tros van het drijfanker, zodat de Brandaris verder door de branding op zijn beide schroeven was aangewezen, dit ging echter zeer goed. De Brandaris kwam goed naar binnen doch kreeg zware zeeën over, twee reddingsboeien sloegen weg, ook raakte de luchtfluit onklaar. Zoals u wel kunt begrijpen is dit een van de zwaarste tochten geweest gedurende het bestaan van de Brandaris." Rapport van de „Insulinde"die na een zware tocht meende bijna in veilig water te •ja: „En toen gebeurde het ongelofelijke, ineens kwam er een muur van water vlak naast ons opsteken, ik probeerde nog de boot op de zee te krijgen, maar het was te laat, met een donderende klap, werd de Insulinde weggeslingerd, we stonden met drie man in de stuurbrug vastgesjord, we gingen voor een paar seconden onder water, we lagen zeker 90°, de masten over het water. En mijn gedachte/i waren het is gebeurd, hij gaat onderste boven, maar God zij dank richtte het trouwe schip zich weer. Toen ik mijn positieven weer by elkaar had, zag ik Janus staan, maar Sjoerd Dyk was verdwenen, angst bekroop me, maar wonder boven wonder hing hij buiten boord aan de touwen van de reddingriem. En had den we niet vastgeze ten dan waren we alle drie van de Insulinde weggevaagd. Ik sjorde hem binnen, maar nu kwam er weer een stuk water opzetten vlug met de kop op zee, maar de beide motoren stonden stil, en gelukkig ging het goed. En binnen twee minuten draaiden de karren weer." „Toen wij boven op een stuk water ston den. zagen wc de to ren van Schiermon nikoog." Rapport van de Joan Hodshon, (dat is een open motorstrand- reddingboot)Roer koning min of meer verwrongen, patrijs poortglas boven de schroef ingeslagen." Zij jaagde eveneens op het wrak van de „Oder waar nog licht te zien was.... tot het licht verdween en niet meer zichtbaar werd. Dit was om 7.15. Zekerheidshalve bleef schipper Bak ker in deze omgeving rondkruisen in de hoop weer eens iets van het licht te zien. Het weer in de Gronden was niet ge makkelijk. De reddingboot nam dan ook van alle kanten veel water over, hetgeen een behoorlijk zicht in sterke mate belem merde, zo dat toen men niet meer van het licht ontdekte, zoeken volkomen vruchte loos was. Toch bleef de reddingboot onder zeer moeilijke omstandigheden circa IVz uur op en neer houden. Toen het licht ge durende die tijd niet meer verscheen be sloot Bakker terug te keren." (De Prins Hendrik heeft er later de mensen afge haald.) Rapport Prins Hendrik (tweede tocht, naar de in tweeën gebroken „Oder"). Ten 0.855 kwam de m.r.b. in de nabij heid van het voorschip waarop volk was gezien. Ten 0.910 uur was de m.r.b. goed door de branding gekomen, doch de ge weldige zuiging gooide de reddingboot bij herhaling 180° uit de koers. Verschillende malen moest het langszij komen worden herhaald doch om 0.10.05 alle opvarenden gered. Vervolgens werd door de geul naar open zee gemanoeuvreerd, en om 11.05 passeerde de m.r.b. de verkenningston Molengat en 12.00 uur meerde de m.r.b. veilig aan de steiger van de Texelse boot. Resumerendedit is de eerste reddingtocht van enig formaat, en met succes bekroond, van de nieuwe m.r.b. Prins Hendrik. Er is enige lichte schade aan banken, komalie- want, lekkende poorten, e.d. Voorts is aan de s.b. fender geheel vooraan, de hoeklijn waarin de rubber ligt. iets omhoog gezet, kennelijk heeft de reddingboot daar even gehangen." de Virgo bij Vlieliors.. ..motorstrandreddingboot op de Eierlandse gronden.. Dit is dan maar een korte bloem lezing uit de rapporten van de K.N.Z.H.R.M. Het prachtig werk van de Zuid-Hollandsche, die de zee voorziet van Kijkduin tot Cadzand is er niet bij inbegrepen, noch het werk van beide maat schappijen in het rampgebied. Moge het de lezer helder worden, waarom ik van vele bekroonde ziekelijke en vieze romans en gedichten in deze tijd haast kots misselijk kan worden, wat mij niet over komt op de zee was stil veer gewordenwij wachtten op de schepen. Het waren de „Ridderkerk" en de „Reggestroom", twee brave koopvaardijers, zo helder en schoon gewassen als kinderen na het Zaterdagse bad, door het geweld van de orkaan, die ons onheil gebracht heeft. De rand van de Velserpont zat vol donkere mussen op een rijtje, de wind nog in de veren, maar het werd weer licht weer. Het Noordzeekanaal lag stil in late en rus tige zon. Ik dacht aan het rapport van Klaas Toxopeus„maar God zij dank richtte het trouwe schip zich weer. Gravure Jean Paul Vroom Daar de gravure van Jean Paul Vroom in Parijs wordt gedrukt en dit zeer zorgvuldig moet geschieden, zal de aflevering van deze plaat naar alle J waarschijnlijkheid in de eerste week van Maart kunnen plaatsvinden. Administratie t l ELSEVIERS WEEKBLAD Spontane steun van staatshoofden Vele regeringshoofden toonden hun persoonlijke belangstelling. Haa kon, de koning van Noorwegen zond H.M. de Koningin een telegram van deelneming. De hulp die Portugal bood, een rijk geladen schip vol met goederen, kwam tot stand door de be moeienis van president Salazar. Het initiatief dat West-Duitsland nam en dat Bonn vijf millioen mark zal kosten ging uit van Bondskanselier Adenauer. President Eisenhower heeft een Comité van Vier ingesteld bestaande uit de mi nisters van Buitenlandse Zaken, van Defensie en van Landbouw en directeur van het Bureau voor de wederzijdse be veiliging. Dit comité zal belast worden met de hulpverlening aan de door de overstroming geteisterde gebieden in samenwerking met het Amerikaanse Rode Kruis. De Deense koning stuur de een auto met geschenken, o.a. wollen dekens. De Zweedse koninklijke fa milie schonk een bedrag van 3500 kro nen. De president van Italië Einaudi hechtte zijn toestemming aan een gift van 500.000 gulden en bood zijn privé- vliegtuig aanminister-president De Gasperi zond een bewijs van deelneming. De minister-president van Nieuw- Zeeland heeft aan de Immigratie Com missie van zün land verzocht zich te beraden over de mogelijkheid slacht offers uit Nederland prioriteit en facili teiten te verlenen voor het geval zij willen emigreren. De Canadese rege ring besloot prioriteit te verlenen aan alle door de ramp getroffen emigranten vjjftig zwaar getroffen boeren zullen direct een eigen boerderij in Canada kunnen krijgen. Ook de Australische regering bood immigratiefaciliteiten aan de getroffenen aan. De Zwitserse bondspresident betuigde zijn deelneming aan H.M. de Koninginzijn regering stelde 100.000 francs beschikbaar. President Paasikivi schonk een bedrag van 50.000 Mark, zijn regering 50 mil lioen Mark. De Groot-Hertogin van Luxemburg zond het volgende telegram aan Hare Majesteit de KoninginZeer ontroerd door de ramp die uw land zo smartelijk getroffen heeft betuig ik u en uw dapper volk mijn innige deelneming. De Paus schonk tot tweemaal toe een bedrag van 30.000 gulden. Vóór 1 Februari kon men hier te lande nog van mening verschillen over het antwoord op de vraag of Holland in de rest van de wereld nog veel vrienden telde, nog enig „goodwill" bezat. En als dan het tegendeel werd beweerd, hetgeen nog al eens gebeurde, dan was het moeilijk het bewijs te leveren van het feit dat de naam van Nederland in talloos veel landen nog altijd een goede klank bezat. Het is tragisch dat het een der grootste natuurrampen uit de historie van dit volk moest zijn, die de Nederlanders op zulk een onverbloemde Onder de waterlichte valse luchten van Den Helder, onder de geprikkelde stuifsneeuw, boven het grauwe water, bij de grijsgesohilderde schepen van oorlog, staat er een wapen op een deur met gouden leeuwen en een gouden spreuk JE MAINTIENDRAI Wij reden terug op Amsterdam overal schepen in kanaal en weiland. De Velserbrug was open en de Velserpont wachtte. Het Aankomst op Schiphol van 1200 paar rubber lieslaarzen die door het Canadese Rode Kruis aangeboden en verzonden werden. Het geschenk werd met auto's van het Deense Rode Kruis naar de getroffen gebieden getransporteerd. en indrukwekkende wyze heeft getoond hoeveel goede vrienden zij in alle delen van de wereld bezitten. Deze in de daad omgezette sympathie van het buitenland heeft geleid tot zulk een overstelpende stroom van goederen en gel den dat het moeilijk is de passende super latieven te vinden, waarmede ons volk van groot tot klein zijn erkentelijkheid tot uit drukking wil brengen. Want dat deze dank baarheid groot is, kan men in elk gesprek beluisteren, waar meer dan twee landsgenoten aan deelnemen. Zo verbijsterend groot is het aantal giften is allerlei valuta's, dat men in Den Haag nog niet eens tot een telling van bet totaal bedrag is kunnen komen. Geteld zijn alleen de gelden die definitief bij het Nationaal Rampenfonds zijn binnengestroomd en dat bedrag was op het ogenblik dat wij dit schrij ven 42 millioen gulden. Daarvan is van buitenlandse herkomst nog slechts een kleine 2 millioen. Een ruwe schatting heeft echter uitgewezen dat er zeker nog wel een bedrag van 40 millioen gulden „onderweg", name lijk toegezegd is. Dit geld komt uiteraard langzamer binnen, in de eerste plaats omdat vde geldinzamelingen nog niet gesloten zijn en in de tweede plaats omdat het veelal de „deviezen-barrière" moet passeren. Vijftig vellen papier De gesohonken goederen bereiken ons land per vliegtuig en auto, per schip en trein veel sneller en zo verrassend groot is de stroom van zandzakken, dekens, lakens, schoppen, bedden, rubberlaarzen dat men in Zeeland reeds spreekt van een nieuwe vloed golf gepaard gaande met een springtij Overigens is het ook hier moeilijk een to taalindruk te krijgen van hetgeen reeds is aangekomen en wat nog te wachten is. Er is deze week een volledige lijst opgemaakt van alle hulp die het buitenland bood en deze. lijst, in telegramstijl opgesteld, omvat bijna vijftig dicht betikte quarto-vellen pa pier. Danville (Pennsylvania) adopteert Zierik- zee, Hays (Kansas) adopteert eveneens 'Zierikzee, Ottawa (Canada) wil Nederlandse stad adopteren, Firma Merck te New York aangeboden 50.000 ampullen procaine- penicillinewaarde 100.000, Kardinaal Spcllman schenkt 10.000 dollar persoonlijk en 5000 dollar uit de John Rashop-Stichting. De 2ste Amerikaanse luchtlandingsdivisie, by Nijmegen in actie geweest en nu in het kamp Crum in de staat New York gelegerd, overhandigde de consul-generaal te New York een cheque van 12.255 dollar. Amerikaanse leger in Duitsland heeft 1300 voertuigen gezonden. Militairen aldaar brachten 1400 dollar bijeen. H.C. biedt vervoer aan. Een dame in Ogden (Utah) begon in haar eentje een hulpactie die zoveel succes had dat het transport van de binnengekomen kleding enz. een groot probleem werd. De burgemeester van Detroit heeft 16 Februari tot „Holland Day" geproclameerd. Boston adopteert Brouwershaven. Uir de gehele wereld Zo gaat het bijna vijftig bladzijden door, vijftig bladzijden vol feiten die een oprecht getuigenis geven van het medeleven en de hulpvaardigheid van nagenoeg de gehele we reld. In landen als Zwitserland (dat reeds op 3 Februari een grote collecte organiseer de, die in enkele uren tijd 450.000 francs op leverde), Zweden, Noorwegen en Denemar ken beschouwt men de hulp aan Nederland als een nationale erezaak. In een paar dagen tijd hadden de Denen meer dan 5Vz millioen gulden bijeengebracht. Daar waren grote giften bij van industriëlen maar ook 50 kro nen van een bejaarde man, die van zijn ouderdomsrente moet rondkomen. Hij kwam ze zelf op het Nederlandse gezantschap brengen. (Vervolg op pagina 34) De zon glinstert en glimt op de zee. De over-wal van Texel verschijnt met krijt wit besneeuwde duinen in het valse licht, en plotseling daarna is het duister van een stuivende sneeuwbui. Er is niet veel zee. Links in de verte blinken de repen branding van de Razende Bol, op de drempel van het Molengat komen wij nog wat gewoel tegen van een grondzeetje, en de naslaande deining van de grote storm, die alweer voorbij is. Er staat zee genoeg om het sterke kleine schip te laten plonzen en golfbreken en doorzetten, dat het boegwater in grauwe en witte spuiters hoog en terzijde springt, en soms fonkelt en flikkert van kracht.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 18