STER VAN VAL D'ISERE Henri Oreiller: menselijke meteoor op ski's Gevaren voor het verkeer op de weg Polderland kent talloze wrakke bruggen De tien beste restaurants van Parijs door Art Buchwald Reizen en trekken Zaterdag 21 Februari 1953 ELSEVIERS WEEKBLAD 29 De tijd breekt aan, waarin men zich weer gaat verdiepen in de komende genoegens der vacanties. Als Maart in het land komt, gaat men zoeken in reisgidsen en prospectussen, men telt het geld in beurs en op bank en neemt besluiten over de tochten, die men hoopt te ondernemen. Onze rubriek „Reizen en Trekken" gedurende de wintermaanden sterk gereduceerd herkrijgt nu weer haar volle omvang. Zij zal als voorheen reisverhalen, foto's en reportages bevatten, en bovenal veel nieuws over het binnenlandse en het buitenlandse toerisme. De vragenrubriek voor reizigers, waarvan verleden jaar duizenden lezers gebruik hebben gemaakt, functionneert eveneens weervragen over reizen zijn te adresseren aan de redactie, met op de enveloppe de aanduiding links bovenaan „Reizen en Trekken". OVERGANG VOOR EIGEN RISICO" Hendrik van Emmerik uit Nederhorst den Berg, die jarenlang met de over heid streed voor een stevige brug in zijn gemeente, vond enige weken terug met rijn knecht de dood op één der zwakste bruggen in de Hollands-Ankeveense polder, luttele kilometers verwijderd van de brug waarvoor hij tot zijn dood toe vocht De kleine ophaalbrug te Ankeveen die hij met zijn knecht passeerde, toen de ketting van het contragewicht brak en bet volle gewicht van 1500 kg de cabine van zijn wagen verpletterde, blijkt bij nader onder zoek hoogst ondeugdelijk te zijn geweest Eén der kettingen waaraan het dek van de ophaalbrug bevestigd was was grotendeels doorgeroest terwijl ook het hout van één der hefbomen gedeeltelijk verrot was Allerlei deskundigen op het gebied van bruggenbouw hebben nu een nauwgezet on derzoek ingesteld Men weet het tragisch ongeluk thans precies te reconstrueren. Maar met al deze wetenschap is het ver lies, dat de familie Van Emmerik en de familie Van Dijk tijt Hilversum trof. niet goedgemaakt. Het zal nimmer goed te maken zijn. De oude wrakke brug, waarmede het ongeluk gebeurde, was afkomstig uit een ander deel van de polder waar zij enige jaren geleden niet meer nodig was. rnnar volgens de deskundigen nog goed genoeg was om opnieuw dienst te doen aan de Dorpsstraat. Wat er van de controle op vele pelderbruggen terecht Komt beef dit ont stellende ongeval wel zeer duidelijk be wezen. Vrachtauto's met kolen Hendrik van Emmerik vocht sinds ver scheidene iaren met tal van autoriteiten in zijn gemeente en daar buiten over de even eens zo slechte brug te Nederhorst den Berg waar hij dagelijks met zware kolenvrachten moest passeren en telkens en telkens weer in angst en vreze leefde bij de gedachte of de brug het wèl of niet zou houden Hendrik van Emmerik had in zijn ge meente een groot kolenbedrijf opgebouwd Voor het vervoer van kolen naar alle wind streken was er voor de chauffeurs geen andere weg dan over die gevaarlijke brug Niet voor niets heeft de gemeente Utrecht twee borden aan die bewuste brue doen be vestigen waarop nog te lezen staat GEVAARLIJKE BRUG OVERGANG VOOR EIGEN RISICO waarmede de Utrechtse overheid heeft wil len zeggen ..Wie de brug durft passeren moei zeil maar het risico dragen'" Er worden nu wat versterkingen ondet het brugdek aangebracht doch een leek kan zien dat dit slechts lapmiddelen zijn die zeker onvoldoende moeten worden geacht om volgeladen kolenwagens te kunnen dragen. Het gekibbel tussen de gemeente Utrecht en Nederhorst den Berg is nu al verschei dene jaren oorzaak van deze levensgevaar lijke toestand Bij schrijven van 2 Mei 1951 hebben Gedeputeerde Staten van Noord- Holland aan het gemeentebestuur van Ne derhorst den Berg doen weten dat zij het noodzakelijk achten op deze Vechtbrug slechts een maximumdruk van 1000 kg toe te staan. Op 12 luni 1951 besloot de raad van Nederhorst den Berg de minister van Ver keer en Waterstaat en Gedeputeerde Staten van Noord-Holland te verzoeken hun be middeling te verlenen in de betahngskwestie tussen Utrecht en de gemeente Nederhorst den Berg. Niet over te gaan tot een gedeel telijke gesloten verklaring van de Vechtbrug in dier voege dat de op de brug toe te laten maximum asdruk wordt gesteld op 1000 kg en om ten slotte de onderhoudsplichtigen, de gemeente Utrecht en de N.V. Amstel- burebt te Amsterdam uit te nodigen op korte termijn over te gaan tot het uitvoeren der noodzakelijke herstelwerkzaamheden. Het is thans Februari 1953. Maar nog staat op de brug de waarschuwing „Gevaarlijke brug. Overgang voor eigen risico' De drie van Weesp Het zijn niet alleen de brug te Ankeveen en die te Nederhorst den Berg die oud en wrak zijn. Ln het kleine plaatsje Weesp zijndrie bruggen die het gemeentebe stuur onbetrouwbaar acht en dus voor zwaar verkeer heeft moeten sluiten. Het brugdek van de Stadhuisbrug gat nog niet zo lang geleden de geest, de Sluisbrug moest vanwege bet gevaar worden afgeslo ten, op de Zwaantjesbrug wordt slechts een belasting van 1200 kg toegelaten Ver der moeten de vrachtrijders maai zien hoe zij in het doolhof van straten en straatjes langs al die verboden bruggen hun plaats van bestemming vinden. Er zijn in het water rijke Nederland honder den bruggen en brugge tjes die wrak en oud zijn. ja uiterst gevaar lijk voor het verkeer. „Dc oude bruggen zijn niet meer berekend voor dat zware moder ne verkeer", zegt bur gemeester Mol van Weesperkarspel. „Een nieuwe sterke brug kost al gauw 20.000. Er zyn vee? bruggen in de polders die wel eens mochten worden na gekeken, doch daarbij zal men radicale maat regelen dienen te ne men, als een brug hoogst onbetrouwbaar VAL d'ISÈRE, eind Jan. Hoe zoudt het vinden als u 's morgens, het windjack om de schouders, de sneeuwbril om de hals en de voeten gestoken in de vetleren ski-schoenen, uw huis verliet en dan steevast een blik kon werpen in een propvolle dokterswachtkamer, waarin stoel naast stoel de patiënten zaten met gespalkte kuiten en dik-gezwachtelde enkels? Zoudt u dan vijf minuten later ge heel onbekommerd uw ski's onderbinden om u op de besneeuwde hellingen van de Bellevarde en de Solaise in een sportief avontuur te storten? Ik moet bekennen dat die dagelijks terug kerende aanblik van die wachtkamer vol gekneusde skiërs mij als „middelmatig skiër op jaren" wel wat in mijn bewegingsvrijheid heeft geremd.... Dit alles was het gevolg van de omstandigheid dat ik in Val d'Isère de gast ben geweest van dr F. Pétri, de burgemeester, doch tevens de geneesheer van dit boog in de hoogste bergen van Savoie gelegen wintersportoord. Een merk waardige cumulatie van ambten, die dunkt mij toch wel enige voordelen biedt. In elk geval mag dr Pétri zich zo langzamerhand een gebroken-benen-expert noemen, want in de jaren van zijn burgervaderschap zette hij er omstreeks zeshonderd in het gips. Boeren-initiatief Men beschouwt hem en monsieur Charles Diebold. die de directeur is van het Syn- dicat d'Initiative allebei zijn zij Elzassers als de ontdekkers en de bouwers van Val d'Isère. Dr Pétri wijst zijn aandeel van de hand. als men hem er naar vraagt. „Het is mijn voorganger geweest", zegt hij. „Nicolas Baztle. die tn 1947 is overleden een eenvoudige boer. die door zijn intelli gentie en zijn stugge vasthoudendheid van Val d'Isère een wintersportplaats van for maat heeft gemaakt". Hij is hei geweest die het dorp, dat vóór 1933 in de winter nauwe lijks en slechts met levensgevaar te bereiken was, heeft open gesloten. De kans dat men onderweg door een lawine werd besprongen schatte men op 50%. In die tijd stonden er slechts drie hotelletjes, welke alleen in de zomer wat toeristen trokken, die het dorp hadden uitgekozen als uitgangspunt voor hun bergtochten. Nu bezit Val d'Isère dertig hotels die zomer en winter geopend zijn en die merendeels in en na de oorlog ge bouwd werden, zodat er aan -het moderne comfort weinig ont breekt. Val d'Isère (1850 m boven de zeespiegel) is Frankrijks hoogst gele gen „Station de Sports d'Hiver". Het ligt ho ger dan Chamonix en veel hoger dan Mégè- ve. Slechts 20 km ver der ligt de Col d'Ise- rau, de beruchte berg pas. Europa's hoogste autoweg, die monsieur Goddet nooit vergeet om er zijn Tour de France-wielrenners te genop te laten tornen. In dit woeste Alpen land rüzen bü Val d'Isère twee bergtoppen op de Bellevarde (2850 m) en de Solai se (2550 m) wel ker flanken voor de skiërs een paradijs vor men. Ik ben er niet in geslaagd het aan tal pistesdat van de toppen naar beneden voert, te tellen, zoveel zijn het er. Zij zijn over het geheel genomen niet gemakkelijk, maar er zijn er verschillende bij, die ook de middelmatige skiërs wel aan kunnen. Van de Bellevarde slingert zachtglooiend een „piste familiale" naar het dal, waarop elke skiër met een „ervaring" van hooguit twee weken ski-onderricht, zich kan wagen. Alleen de start is wat stijl, maar als men de moed heeft kunnen opbrengen met wijd open gesperde ogen de duik te nemen „kom niet flauw zijn" dan vinden de ski's spoedig een verrukkelijke descente die weinig of geen moeilijkheden meer biedt. Waag u als Hollander niet te gauw op de „piste compétition". waarop bet vorige jaar de Franse skikamptoenschappen werden gehouden. Zes deelnemers bekochten het met een gebroken been. Men zou aan al die pistes weinig hebben als Val d'Isère niet twee télépheriques rijk was, één naar de Tête de Solaise en éen naar de top van de Bellevarde. Het uitzicht onderweg, zacht schommelend aan de staal draad, is onvergetelijk schoon. Niet de peil loze afgronden en gorges beangstigen, wel de kille vijandigheid van de witte, hybridi sche Alpenkammen. die zich kantig af tekenen tegen het azuur van de hemel. Het tarief is nog al gepeperd voor Hollandse beurzen en even jammer als onbegrijpelijk is het dat er boven geen zitje is, waar men wat kan zonnen en een groc drinken. De Franse methode M RECKMAN Ankeveen twee doden Als aankomend skiër die in Zwitserland en Oostenrijk het een en ander geleerd heeft van Stemmbogen en Schneepflug voelt men zich op de Franse skivelden enigszins uit de toon vallen. De Franse Ski-school houdt er wat de opleiding van nieuwe skiërs be treft geheel andere inzichten op na. Men veracht in Frankrijk en dus ook in Val d'Isère dat „wijdbeense" gedoe der Zwitsers Reeds de beginneling in de allerlaagste klas wordt ingeprent de ski's bij elkaar te houden. De Stemmbogen komt er in het geheel niet meer aan te pas. Terwijl de Zwitserse instructeurs steeds maar hameren op het overbrengen van het lichaamsgewicht van de ene ski op de andere, zweren de Franse moniteurs bii de zwaai van het Nederhorst den Berg Ieder jaar is het ons een genoegen om een lijst samen te stellen van de tien beste restaurants, die wij de afgelopen twaalf maanden hebben ge vonden. De lijst is. zoals gebruikelijk, goedgekeurd door de Société des Amis des Maladies du Foie. De prijzen gingen in 1952 gestaag naar boven en het diner van 350 francs is practisch van de kaart. Nu brengen de restaurants die als niet duur worden beschouwd, voor een maaltijd een be drag van 500 tot 70U francs in rekening. Middelprijs-restaurants berekenen 1000 francs en de prijzen in dure restaurants volgens de Parijse maatstaf variëren" van 1800 tot 4000 francs voor lunch of diner. De meest opvallende prijsstijging kwam in de berekening van het couvert. Het couvert wordt ver ondersteld uw servet, tafellaken en brood te betalen, maar wij hebben een klein vermoeden dat vele restaurant- eigenaars deze handige extra-berekening gebruiken om er zich een nieuwe Citroën of Jaguar van aan te schaffen. In de niet "dure restaurants bedraagt de berekening van het couvert gemid deld 20 francs meer en in de dure res taurants 50 francs. De hieronder aangegeven restau rants zijn niet de tien beste restaurants van Parijs, maar de tien beste restau rants. die wij verleden jaar hebben ge vonden. LE BEAUJOLAIS, Quai de la Tournelle 19. Gelegen ongeveer twee huizen van de Tour d" Argentdoor de Fransen de „Tour du Minimum" ge naamd. De quenelles de brochet zijn zo goed als waar ook en de steak marchand de vin, coq au vin, steak au poivre en, natuurlijk, de Beaujolats zijn uitstekend. Een lunch of diner zal u niet meer dan 1000 francs kosten. U moet wel uw tafeltje reserveren (Ode 67-74). A LA CIGOGNE, Rue Duphot 17. Elzasser specialiteiten vormen de hoofd schotel en er is elke dag een andere spe cialiteit. Op Maanda.' is het Coq au Riesling; Dinsdag: Gigot d'Agneau Jambon de Donderdag GuebwillerWoensdag: Strasbourg en Croüte Poulet de Bresse a la Colmarienne Vrijdag Sole Farcie Cicogne Zater dag Rognonade de Veau Alsacienne Zondag Filet de Boeuf en Chemise. U moet niet vergeten voor het dessert de Sorbet Framboise te bestellen. Lunch of diner bedraagt gemiddeld 1500 en 2000 francs per persoon. AUBERGE DES DUCS DE BOUR GOGNE, Place d'Anvers 2. Curnon- sky noemde de heer Légère, de eigenaar van het restaurant, „Le plus Grand des Jeunes Chefs et le plus Jeune des Grands Chefs." Deze auberge heeft een 900 francs diner van vier gangen met wijn inbegre pen. A Ia carte is het menu ook heel interessant. Onder de smakelijkste ge rechten zijn de quenelles de brochet, truite aux amandes, grenouillcs, santé de boeuf bóurguignon en caneton aux olives. Een gemiddeld diner wanneer u niet het vaste menu neemt komt u zelden op meer dan 1100 francs. RESTAURANT KUNTZ, Ruc d'Al sace 31. Dit is een ander Elzasser restaurant. Het ligt vlak achter de Gare de l'Est. De foie gras, potée aux haricots rouges, choucroute garnie en carré de porc fumé zijn de moeite van het pro beren waard. Alhoewel dit restaurant een beetje van de gewone weg af is. me nen wij toch, dat het de moeite waard is. COCHON d'OR, Avenue Jean-Jaurès. Gelegen tegenover de Parijse abat toirs, wordt hier waarschijnlijk de beste biefstuk in de stad geserveerd. De Cochon d'Or heeft een vast menu van 1800 francs waarbij inbegrepen is een terrine maison, een biefstuk of een ander stuk geroosterd vlees, dessert en een half flesje wijn. A la carte zal uw lunch of diner op ongeveer dezelfde prijs komen. Vergeet er niet heen te gaan. CHEZ MICHEL, Rue de Belaunce 10. Niet ver van de Gare du Nord. De specialiteiten zijn de fruits de mer au curry, coq au chambertin, chicken curry, steak au poivre en de tarte maison, die slechts op bestelling wordt gemaakt. Chez Michel is klein en schoon. Lunch of diner komt u op 1000 francs. Geslo ten op Zaterdagen. PHARAMOND, Rue de la Grande- Truanderie 24. Een grote naam in de Parijse restaurantwereld, gelegen in het hart van de Hallen, de befaamde Parijse grossiersmarkt. De specialiteit van het huis is tripes d la mode de Caen. An dere specialiteiten zijn o.a. chateaubriand en filet de sole. Lunch of diner komt op ongeveer 1200 francs. Gesloten op Zon- LE RIGH1, Rue La Trémoüle 11. Deze lijst zou niet compleet zijn zonder een goed Italiaans restaurant. Le Rtghi is eigendom van en wordt gedreven door drie broers die hun eigen pasta vlak voor uw neus klaarmaken. Specialiteiten zijn bouillabaisse, soupe de poissons, scampi, sole meunière, fritto misto en tagliatelli bolognese. Het restaurant is niet ver van de Champs-Elysées af gelegen. Een lunch of diner komt op gemiddeld 1000 francs. LA BOURGOGNE, Avenue Bosquet 6. Dit restaurant behoeft niet ge ïntroduceerd te worden bij de Parijse fijn proevers die zich reeds te goed hebben gedaan aan Bourgogne's quenelles de brochet, boeuf bourguignon en de vele grote wijnen, die zich reeds jaren in de kelder bevinden. Alhoewel het er als een bistro uitziet, zijn de prijzen helemaal niet die van de bistro-klasse. Een maal tijd kan er gemakkelijk een 2000 francs kosten. CHEZ TAILLEVENT, Rue Lamme nais 15. Dit restaurant is een beetje aan de pompeuze kant. Het heeft ver moedelijk de beste wijnkaart van alle restaurants in Parijs. De specialiteiten, die wij kunnen aan bevelen, zijn quenelles de brochet, steak Beaulieu en de médaillon de ris de veau. Een lunch of diner komt op gemiddeld 2000 francs. Het volgend jaar hopen wij het een beetje uitvoeriger te doen en te trach ten meer voedsel tot ons te nemen dan wij in het verleden hebben gedaan. Drie maaltijden per dag is nauwelijks voldoende om een man in het leven te houden. ....dorpsstraatje in Val d'Isère.... lichaam die men zich met behulp van een krachtige beweging van armen en schouders moet trachten eigen te maken. De Franse methode is moeilijker omdat de factor snelheid er eerder aan de pas komt, maar het resultaat is veel eleganter en vloeiender. Een klasje gevorderde leerlingen onder aanvoering van hun moniteur een helling te zien afschieten is een feest voor de toe schouwer. Het oog kan dit gedurfde lijnen spel niet loslaten. Het oor luistert wel eens verbaasd toe, want deze moniteurs pakken hun discipelen voor onze begrippen nogal hardnekkig en rauw aan. Zij doceren op een militaire commando-toonAppèlel Rotation ViragelSki d platI Pas de chasse neige!A ttaquez dans le viragel Ook de Engelsman en de Hollander moeten dit dadelijk maar verstaan en be grijpen, want gróót is de kennis der vreemde talen die onder de gebruinde schedels van deze moniteurs schuilt, niet. Op dit punt blinkt de service van Ecole's Fran?ai- ses de Ski bepaald niet uit. De skitech- niek beeft er echter niet onder te lijden, 'v want er wordt over het algemeen goed ge skied in Frankrijk. Menselijke meteoor Val dlsère's grootste skiër Is Henri Oreiller, oud-wereld- en Olympisch kam pioen, die tn het dorp een winkel in sport artikelen drijft. Deze 24-jarige, op 't oog wat slungelachtige sportkerel met zijn mager gezicht en steil kuifje was de Neder landse skiërs goed gezind. Hij opende steeds de baan voor hen, betgeen zeggen wil, dat hij als eerste de slalom nam of zich in de afdaling stortte. Met een ongebreideld élan en in een stijl, die alle toeschouwers van geestdrift vervulde, schoot hij als een men selijke meteoor naar beneden Dat de Hol landers dan tocb nog de moed konden opbrengen zich in zijn voetspoor te wagen, pleit voor hen Henri Oreiller haalde nog dagelijks dit grapje uit Hij stoof met eeD Schuss-vaart van tegen de 70 ki" van de Solaise af sn schoot dan recht op de 2rote spiegelruit af, waarachter hij de ski's, truien en zonne brillen uitstalt, waarmee hij zijn brood verdient Precies op het moment dat ieder een. die deze sensatie-stuni voor het eerst aanschouwde, dacht dat hij dwars door zijn eigen winkelruit zou vliegen, maakte de kampioen een even gewaagde als briljante dwarssproog en wierp hij de verblufte menigte, die zich op de omliggende ter rasjes aan het ultra-violet van de winterzon tegoed deed, onschuldige glimlachies toe. De legende wil dat Hen i Oreiller de laatste drie jaar geen enkele maal op ski's is gevallen. Er zijn echter mensen die blijven beweren dat de eerste maal dat dit weer eens zal gebeuren, in zijn winkel zal zijn en dat de splinters glas hem dan in de huid zullen steken. De wet van de zwaartekracht laat niet élke dag met zich spotten, zeggen zij. H. J. LOOM AN Borgharen wordt Jeugdherberg Het bekende kasteel Borgharen bij Maastricht zal een jeugdherberg met res taurant worden. Binnenkort wordt met de noodzakelijke restauratie begonnen. Het ligt in de bedoeling nog deze zomer de nieuwe jeugdherberg te openen. Wintersport Noorwegen Ook in Noorwegen wordt het de win- tersportgasten gemakkelijk en goedkoop gemaakt, wanneer zij daar hun vacantie gaan houden. Daar worden nl. belangrijke kortingen op de treintarieven gegeven bij minimumverblijf van zes dagen in een der aangesloten hotels en pensions. Iedereen die zijn vaste woonplaats buiten Noorwe gen heeft, kan een dergelijk arrangement bestellen bij een erkend reisbureau. Een andere voorwaarde is, dat de af te leggen afstand van de enkele reis minstens 150 kilometer op Noors grondgebied bedraagt. Emigrantenreizen naar Canada De „Groote Beer" zal dit jaar tien emi grantenreizen naar Canada maken en de „Waterman" zal vijf keer zulk een reis ondernemen. Voorts zullen nog de Rijn dam, Maasdam en Veendam met emigran ten naar Canada varen. De reisprogram ma's van de Groote Beer en Waterman zijn reeds opgesteld.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 14