Landbouw wenst beheerste grondprijzen Nieuwe regeling verdient royale kans gntge reeds de) Waarover men op de beurs spreekt „DE POOL" Zaterdag 21 Februari 1953 ELSEVIERS WEEKBLAD 17 (Van een bijzondere-medewerker) De vraag afschaffing of handhaving van de prijsbeheersing van landbouwgron den houdt de laatste twee jaren de gemoederen in landbouwkringen in toe nemende mate in beroering. Symptomen hiervan zijn twee adressen van hef Hoofd bestuur van de Stichting voor de Landbouw aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Het eerste van October 1951, waarin op afschaffing werd aangedrongen het tweede van enkele weken geleden waarin met klem handhaving wordt bepleit. In de tussentijd is in de landbouworgani saties, in de landbouwbladen en op weten schappelijke congressen het voor en tégen grondig en breed uitgemeten. Vooral de spontane discussie in het Groninger Land bouwblad van tal van vooraanstaande land- bouwmensen is een goed voorbeeld van vrije, publieke meningsvorming. Ook op het Landbouwkundig Congres te Groningen en de Landbouwweek te Wageningen in 1952 werd bet vraagstuk grondig behandeld. Het afwijzende adres van de Stichting voor de Landbouw in 1951 is buitengewoon nuttig geweest als prikkel om de belanghebbenden te brengen tot het zich goed rekenschap geven van betgeen op het spel staat.1) Verouderde regeling I'irurK'icn feu economie De adressen van de Tweede Kamer houden nauw- verband met de behandeling van het wetsontwerp Regeling Rechtshande lingen Landbouwgronden, waarvan een belangrijk onderdeel is de prijsbeheersing. Voor de oorlog was de prijsvorming van landbouwgronden vrij. Tijdens de bezetting gold een prijsstop op het peil van de prijzen van 1939. Na de bevrijding werd deze pr-ijs^ stop gehandhaafd. Daar het vervreemdings- besluit landbouwgronden buiten werking werd gesteld bij de bevrijding, werd de prijsbeheersing van landbouwgronden nu gebracht onder het Vervfeemdingsbesluit Onroerende Zaken, dat eveneens uit de bezettingstijd stamt, maar wel werd gehand haafd. Hoewel de prijsbasis nu 9 Mei 1940 werd, maakte dit in de practijk geen verschil met de vorige regeling. Deze regeling is nog steeds onverkort van kracht, al wi|kt de practijk van de uitvoering er hier en daar wel eens wat van af. Er zijn nu eenmaal zoveel kwaliteitsverschillen in grond en ook de prijs van 9 Mei 1940 is geen geheel vaststaand gegeven. De bestaande regeling is evenwel vol komen verouderd en in hoge mate on rechtvaardig. Ten onrechte wordt geen rekening gehouden met de veranderde omstandigheden sinds Mei 1940, zoals de stijging van de rentabiliteit Van de land bouw en de sterke waardedaling van de gulden. fe' In gebreke. Reeds in het zittingsjaar Van■4947/48 heeft de Regering het wetsontwerp Rechts handelingen Landbouwgronden ingediend. Ten aanzien van de prijzen werd voorge steld de normen met 10 pet te verhogen. Dit stond kennelijk in verband met de uitvoe ring van de Heffingen ineens, waarbij werd verondersteld, dat de waarde van de land bouwgronden op de tweede peildatum 10 pet hoger lag dan op de eerste. Deze prijsrege ling kon terecht in de Tweede Kamer geen instemming verwerven- Het gehele wets ontwerp kwam er trouwens in het Voorlopig Verslag niet best af Dit leidde tot langdurig beraad bii de Regering. Pas in Augustus 1951 kwam de Regering met haar Memorie van Antwoord. Het bleek dat een bijkans nieuw en sterk gewijzigd ontwerp werd aangeboden Het principe van de prijsbeheersing werd gehandhaafd, maar de grondslag voor de prijsbepaling was geheel veranderd Niet langer vormde een toestand in het verleden het uitgangspunt van het voor stel, maar de kapitalisatie van de netto opbrengst. Dit is een gezond economisch beginsel. Had de georganiseerde landbouw in 1945 zich met verzoekschriften tot de Regering gewend om de prijsbeheersing van land bouwgronden niet los te laten, in 1951 stuurde het Hoofdbestuur van de Stichting voor de Landbouw haar geruchtmakende adres om de prijsbeheersing overboord te werpen. De afschaffing van de meeste prijsbeheer- singsmaatregelen en wel vooral die van huizen en andere stedelijke onroerende goe deren had op dit standpunt ongetwijfeld invloed. Men zag ook nog wel bezwaren tegen vrijlating van de prijzen in een waar schijnlijk hoog oplopen van de grondprijzen in streken met een grote landhonger. Door slag gaf evenwel de ergernis over de gebrek kige naleving van de prijsvoorschriften en de onmacht, zonder al te diep in te grijpen, om de ontduikingen zo goed als te voor komen. Door het lange dralen met de be handeling van het hangende wetsontwem bleef de prijsstop „op papier" van kracht. Algemeen werd en wordt noe deze nrijsstoo als een onrechtvaardigheid gevoeld. Van onrechtvaardige Overheidsvoorschriften kan men van de onderdanen moeilijk een goede naleving verwachten. De practijk is vinding rijk. Allerlei ontduikingsmogelijkheden wer den bekend en kwamen in zwang. Ontdui kingen, waartegen formeel weinig of niets kon worden ingebracht en die dus niet ver volgd kunnen worden. De koppelverkoop, waarbij het land tegen de officieel toegestane prijs, maar gewassen op stam, inventaris of een woonhuis tegelijkertijd tegen een veel te hoge prijs worden overgedragen, is een van de bekendste. Voor deze laatste zaken bestaan geen maximumprijs-voorschriften. Velen laten zich niet in met deze practijkcn. Daarom is er weinig handel in land. Maar voorzover koop en verkoop plaats vindt, vormt de werkelijkheid, volgens het oordeel van ingewijden, een aanfluiting van de prijsbeheersingsvoorschriften. Het lange uitstel heeft de prijsbeheersing voor landbouwgronden een gevaarlijke knauw gegeven. De Regering is hier ernstig in gebreke. Ook los van het aanhangige wetsontwerp had zjj de verandering van het stelsel van prijsbepaling voor de prijsbeheer sing onder het Vervreemdingsbesluit Onroe rende Zaken onge twijfeld kunnen aan brengen. Het gezag van Overheidsvoor schriften zou dan niet nodeloos te grabbel zijn gegooid. Het herstel van de gegroeide moraal is geen gemakkelijke taak. Landbouw nu voor beheersing Binnenkort opnieuw na een grote tussenpoos zal de mondelinge behande ling van wetsontwerp Rechtshandelingen Landbouwgronden in de Tweede Kamer plaats vinden. Opnieuw is de Regering dezer dagen met een „Nader gewijzigd ontwerp van wet" gekomen. Ten aanzien van de prijsbeheersing bestaan de belangrijkste ver anderingen in de strafbepalingen tegen over- tredingén. Op dit moment is liet tweede adres van het Hoofdbestuur van de Stichting voor de Landbouw gekomen, waarin als reactie op de meningsvorming in de landbouworgani saties nu de Tweede Kamer tot handhaving van de prijsbeheersing, en op de wijze als de Regering voorstelt, wordt geadviseerd. Blijk baar is men nu wat optimistischer gestemd ten aanzien van de mogelijkheden om door strafbepalingen ontduikingen binnen rede lijke grenzen te houden. De bezwaren tegen vrijlating worden nu blijkbaar hoger ge taxeerd dan voorheen. Zij geven nu zelfs duidelijk de doorslag. Prijs-perikelen Welke zijn de bezwaren, die men alge meen .voelt tegen vrijlating van de prijzen van de grond? Al de bezwaren vloeien voort uit het vermoeden, da,t de prijzen vari de landbouwgrond veel hoger zullen komen te liggen dan op basis van het rendement gerechtvaardigd is en dit wel speciaal in de zandstreken. Grond voor dit vermoeden wordt gegeven door de prijzen, die bij boe delscheidingen, welke vrij zijn van prijs beheersing, worden besteed en welke men hoort fluisteren over zwarte transacties. Waarom zal men nu hogere prijzen bieden dan overeenkomt met het rendement zal men vragen. Grond is toch een productie middel, dat zijn kosten zal moeten kunnen opbrengen. Het boerenbedrijf kan trien evenwel eco nomisch niet zien als een onderneming, waar er in de eerste plaats naar gestreefd wordt met het in het bedrijf gestoken kapitaal winst te maken. Het boerenbedrijf is over wegend gezinsbedrijf, waar men met behulp van de onmisbare grond, vee en werktuigen in de eerste plaats een loon voor eigen arbeid wil verwerven. Zonder grond kan men zijn arbeidskracht niet kwijt of heeft niet vol doende emplooi voor alle gezinsleden. Om zich toch een bestaan zij het schamel in de landbouw te verwerven is men bereid een deel van het arbeidsinkomen af te staan in de vorm van een hogere koopprijs, even als dat voor het inwerkingtreden van de pachtwet het geval was met de hoge pacht prijzen. De grote bevolkingsdruk in de land bouw dreigthet bestaan van boer en land arbeiders bij een vrije gang van zaken ten aanzien van pacht en koopprijzen blijvend tot een laag peil neer te drukken. Dit be vordert de productiviteit zeker niet. De huidige grondprijzen zijn te laag, vooral op de vruchtbare gronden. Dit is niet bevorderlijk voor een zo intensief mogelijk gebruik. Te hoge prijzen daarentegen kunnen de financiering van het bedrijf bemoeilijken, daar te veel kapitaal in de grond moet wor den gestoken. Deze bezwaren gelden natuur lijk niet voor de huidige eigenaren-gebrui kers, maar wel voor alle toekomstige eigena ren. Ook voor die welke door vererving eigenaar worden, indien ook broers en zus ters meedelen, die buiten de landbouw staan. Uit de landbouw vindt voortdurende afvloei ing van mensen plaats. Des te hoger de grondprijzen, des te groter de aderlating van kapitaal van de landbouw. Bij een teruggang van de economische toestand komt een zwaar met schuld belaste landbouw gauw eri ernstig in de moeilijkheden. De pachter Vrijlating van de koopprijzen, gevolgd door exorbitant hoge prijzen, wordt ook door de pachters gevreesd. Maar die worden toch door de pachtwetgeving beschermd, zal men opmerken. Inderdaad, momenteel zelfs meer dan in de bedoeling van de wetgever ligt. De pachten liggen voor vele boerde rijen belangrijk te laag. De Grondkamers zijn na de oorlog wel erg voorzichtig ge weest. Er is evenwel duidelijk een kente ring tot vlottere aanpassing aan de ge wijzigde rentabiliteit merkbaar. isUS priji "2(T een? Pilt, 'S van j r s/"kjes VRAAGT ZE UW WINKELIER! f>e,ftber" Wat baat evenwel een pachter, de pacht wet als de eigenaar-verpachter, aangelokt door de hoge landprijzen tot verkoop besluit om meer inkomen van zijn geld te krijgen? De pachter zal dan noodgedwongen zelf moeten gaan kopen tegen de hoge prijs of indien dit hem financieel niet past in de verleiding komen de verpachter boven de toegestane pacht nog een extra bedrag aan te bieden. Het euvel van een bedrijf onder pachter wegkopen door een adspirant- februiker komt nu al voor bij de niet-wer- ende prijsbeheersing. Onlangs is daarom reeds de pachter bij verkoop een continuatie- recht van vier jaren gegeven. Het helpt ongetwijfeld iets, maar verhelpt het kwaad zeker niet. Uit een algemeen gezichtspunt geldt nog het bezwaar dat overdreven hoge grond prijzen en lage inkomens van de boeren tot een voortdurende politieke druk zullen leidén om hogere prijzen voor de landbouw producten te bereiken. Zowel voor de export van de landbouwproducten als voor de kósten van levensonderhoud in ons land is dit bedenkelijk. Een gevaarlijke prijzen- spiraal van hogere grondprijzen, hogere productenprijzen én weer hogere grond prijzen dreigt hier. De Zwitserse politiek kan hierbij tot lering strekken. Nieuwe kans Het merkwaardige is, dat men het er ajgemeen over eens is, dat de huidige offi ciële prijsbepaling naar niets lijkt en dat de prijzen aangepast moeten worden en blijven aan de rentabiliteit van de landbouwbedrij ven in de verschillende streken. Men is het er ook over eens, dat overdreven hoge prijzen, die bij vrije prijsvorming stellig te verwachten zijn, ongewenst zijn. Het voor of tegen handhaving van de prijsbeheersing wordt vrijwel geheel bepaald door het ver trouwen of het ontbreken hiervan in de middelen om ontduikingen van de prijs voorschriften binnen draaglijke proporties te houden. Middelen, die niet als te grote in breuk op de eigendomsrechten worden beschouwd, zoals de door de Regering nu voorgestelde strekkingsbepaling, waarbij zware straffen kunnert worden opgelegd bij misbruik van koppelverkoop. Een middel, dat algemeen wel als doel treffend wordt beschouwd, nl. de koper te laten aanwijzen door de Grondkamers, wordt in de landbouw in meerderheid en trouwens ook door de Regering afgewezen. Daar er 'zulke grote belangen op het spel staan en er blijkbaar geen voldoende zekerheid bestaat over het al of niet doeltreffend zijn van de nieuwe voorge stelde maatregelen, zou het wellicht over weging verdienen de prijsbeheersing op de nieuwe basis en met de nieuwe midde len nog enige jaren een royale kans van slagen te geven, alvorens men ten einde raad de afschaffing node aanvaardt. Men zie de beschouwingen over dit onder werp' van dr ir J. E, Muntinga in onze edities van 11 Oot., 18 Oct. en 1 Nov. 1952 en 10 Jan. j.i. Bravo voor de huisvrouw Wanneer ik in eeb doorsnee-winkel kom, valt het me steeds weer op wat een bevoor rechte plaats de buitenlandse artikeleh op de toonbanken innemen. Eerst zie je „Cere- bos Salt" staan en ergens op een schap staat onze Jozo. Blikjes met buitenlandse etens waren Franse champignons, Belgische „Soups" enz., enz. De winkelier zegt„Jaèè mevrouw, ik heb op het ogenblik niets an ders. Volgende week krijg ik weer import. Maar dit is ook wel goed hóór." Waarom Nederlandse aftikèlen met bui tenlandse namen bestempelen? „Safety mat ches", „Tea-balls", „Knacks", „Sausages", Pick-me-ups", „Mixed Nuts", „Chicken Soup", „Toilet Paper", „String Beans", en fin u zult zelf nog wel honderden kunnen noemen Waarom kan „Van Houten's" cacao in Nederland het in de handel doen met een Nederlandse verpakking en met een vreemd talige verpakking voor 't buitenland en waarom kunnen zo veel andere firma's dat niet? Enige aarzeling De beurs vertoonde in de achter ons lig gende verslagperiode voor liet eerst sedert geruime tijd enige aarzeling. Lr trqd een koersreactie in en de voortdurend stjigende lijn werd hierdoor onderbroken. Waarschijnlijk hebben wij hier te maken met aanbod uit hoofde van winstnemingen. In dit geval betekent de reactie geen einde van de periode van kocrsherstel, doch slechts een tijdelijke technische teruggang. Een van de vele „ups and downs", waarmede ieder gezond herstel nu eenmaal gepaard gaat. Er waren althans geen speciale motieven voor de koers reactie aan te wijzen. Dat de ondergrond van de markt gezond ia. blijkt wel uit het feit. dat de beurs op gunstige berichten met kocrsslijgingcn voor het betret- fende fonds blijft reageren. Dit kwam tot uit drukking met het bericht over de H.V.A., vol gens welke de eerste suikeroogst in Ethiopië in October kan worden verwacht. Een grote belangstelling ontstond voor het desbetreffende fonds, dat in een open hoek bij stijgende koer sen werd verhandeld en tot boven pari steeg. De gehele Indonesische afdeling heeft zich i haar isolement weten te verlossen. Het be gon met de tabakswaarden, daarna volgden de ruhberwaarden, speciaal Amsterdam Rubber, en ten slotte sloot het derde hoofdfonds, H.V.A., Zich bij het koerslierstel aan. Een uitzondering bleef echter bestaan aan delen Billiton Mij bleven veronachtzaamd en verwaarloosd. Zij konden zich niet bij de alge mene koersstijging voor de andere Indonesische waarden aansluiten. Het wachten is hier nog steeds op de onderhandelingen, welke met het Indonesisch gouvernement gevoerd worden. 1952 1953 Laatste L. H. 1G Febr. dlvld. H.V.A80 i% 103J% 10tJ% 6% Amst. Rubber 6SJ% 933% 93 9% Deli Mij 60J% 83 S3 6% Billiton II 150 195 176 12% gKiB»M<13CR spreek liever rustig afin (op het Damrak!) Ook om de koffie - Om de service - Om de aan trekkelijke prijzen iu4) De gulden sfeer van smaak en klank """Wooo De huidige koersen hebben reeds weder het hoogste koersniveau van 1952 bereikt, zodat de grote koersdaling in het achter ons liggende jnnr werd ingehaald. Dit blijkt ook uit het koersgemiddelde voor Indonesische aandelen. Dit was voor 1952 als hoogste en laagste 47 en 40. terwijl het koersgemiddelde op 13 Februari jl. 48.73 bedroeg. Bankaandelen Verblijdend is, dat een van onze grote bankinstellingen er toe is overgegaan haar zojuist verschenen jaarverslag in een geheel nieuw kleed te steken. De Amstcfdamsche BankIncasso Bank heeft de monotone grijze, sombere omslag van haar jaarverslag thans vervangen. Het document ziet er nu fris en helder uit en werd ook typo grafisch zeer verzorgd, zodat een fraai geheel werd verkregen. Het verslag is verlucht met verschillende grafieken en illustraties, welke de belangstelling van de lezer ongetwijfeld zullen trekken. Doch nog meer de inhoud verdient de volle aandacht van de beursleden, aangezien hier de vinger gelegd wordt op verschillende wonde plekken, de beurshandel betreffende. Voor een goed functionneren van de beurshandel wordt gepleit voor een vrijstelling van vennootschaps belasting van een primair dividend. De regering heeft juist een dezer dagen echter verklaard, dat deze faciliteit nog niet hjj een herziening der belastingen verleend kan worden. Voorts acht het jaarverslag de afschaffing van de speculatiewinstbelasting, de dividend stop, het rentegamma en de wederinvoering van het prolongatiesysteem noodzakelijk. Wat de behaalde bedrijfsresultaten betreft, zal menigeen na de dividendverhoging van 9% tot 10%, een hoger winstcijfer hebben ver wacht. De bruto winst, welke in 1951 steeg van 54.2 millioen tot 59.6 millioen, bedraagt in 1952 60.7 millioen. De toeneming blijft dus belangrijk ten achter bij het voorafgaande jaar, toen een onveranderd dividend van 9% *-erd uitgekeerd-. De Twentsche Bank, waarvan het jaarverslag nog niet is verschenen, declareert een onvci- anderd dividend van 9%. dè Ned. Crediet Bank een onveranderd dividend van 6%. Ook de Ned. Middenstandsbank stelt een onveranderd dividend van 5% voor en doet tevens een voor stel tot omruil der Oprichtersbewijzen, waar door de vaste stemming voor de aandelen de laatste tijd te verklaren viel. Aandelen Mendes Gans waren zeer vast. Duitse leningen De beurshandel in Duitse fondsen is verder uitgebreid-, doordat met ingang van Maandag, 16 Februari 1953, de handel in de bekende Young- en Dawes-obligaties werd hervat, alsmede in andere Duitse leningen, luidénde in guldens, dollars, ponden en Zwit serse francs. De handel in Kali-leningen, alsmede in Duitse leningen, waarvan de debiteuren in Oost-Duits- land zijn gevestigd, werd nog niet vrijgegeven, hiervoor is dus nog speciale vergunning van De Nederlandscbe Bank noodzakelijk. Er was Maandag jl. voor deze Duitse obli gaties grote belangstelling. Merendeels werden er echter de eerste dag nog biedkoersen geno teerd, hetgeen begrijpelijk is. Voor de meeste soorten lagen de advieskoersen rond de 60%. De Younglening werd echter levendig verhan deld tegen koersen variërend van 77% tot 83%. Obligatiemarkt prijshoudend De obligatiemarkt blijft prijshoudend. Om trent een nieuwe staatslening wordt ter beurze niet veel meer gehoord. De laat ste geruchten maakten melding van een 3'A% Staatslening met een looptijd van 20 /aar. Nu wij gewend zijn geraakt aan de 4% Ge- mëentéleningen, lijkt een VA% Staatslening op het eerste gezicht een mager aanbod. Hierbij moet echter niet uit het oog worden verioren, dat bij de huidige koersstand ter beurze van verschillende Staatsleningen ;wactisch geen hoger effectief rendement wordt verkregen. Volgens de rendementsberekeningen van de msterdamsche BankIncasso Bank bedraagt het effectief rendement voor vèrschillcnde Staatsleningen als volgt Effectief rendement 25% N.W.S. 3.20 3 Ned. Grootboek 3.20 3—35% Nederland 1947 3.70 34% Nederland 1950 3.65 3 Nederland 1937 3.40 3 Dollarlening Nederland 1947 3.45 3 Investeringscertificaten 3.50 3 Nederland 1962'S4 3.47 Gezien deze rendementen wijkt een 3'A% Staatslening met 20-jarige looptijd a pari niet zoveel af van de huidige marktverhou dingen. Rechtsherstel Van grote betekenis voor de Amsterdamse beurs is de mededeling van de minister van Financiën aangaande het rechts herstel effecten. In zijn Memorie van Antwoord deelt de minister aan de Eerste Kamer mede, dat ofschoon het overleg met de desbetreffende Commisie uit de Tweede Kamer thans is beëin digd nog geen opening van zaken kan wor den gegeven, aangezien omtrent bepaalde modaliteiten van de regeling en omtrent de daaraan te geven uitvoering nog intern overleg plaats vindt. De minister verwacht echter, dat binnenkort nadere mededelingen hierover kun nen worden gedaan. Ter beurze is men over de uiteindelijke totstandkoming van een voor alle partijen bevredigende oplossing zeer optimistisch gestemd, zodat aangenomen mag worden, dat onder het Reclitsherstelvraagstuk nu binnen niet al te lange tijd een streep zal worden gezet. Advertentie Onmatig, gejaagd? Mijnhardt's Zenuwtabletten sterken en kalmeren Uw En die advertenties alleen al. „House- Coat" (komt uit Drente of Overijsel), „An kiets" (uit Tilburg). Zó brengt men het volk geen Nederlands fabrikaat-gevoel bij. En dan die cigaretten-merkenü Ze wor den hier gemaakt in ingepakt, maar komen onder de meest „fancy"-achtige namen in de winkels. Waar blijft de Nederlandse trots? We heb ben nu nog zo Weinig meer om trots op te zijn, maar toch zeker nog wèl op de prima Nederlandse artikelen. Maardan moeten ook alle Ne derlandse artikelen goed zijn geen kunst matige bijgekleurde vermicelli, geen „Sardi nes" die harinkjes blijken, geen pakjes bis cuit, die blijken reeds met enkele halve exemplaartjes te zijn gevuld. Mevrouw B. C. Verberne in het Maand blad Vereniging Nederlands Fabrikaat Duitse vrouw Er zijn in Duitsland 130.355 vrouwen, die zelfstandig een beroep uitoefenen. Hier van maken de weduwen slechts een klein deel uit. De typisch-vrouwelijke beroepen overheersen verreweg. Toch zijn er 6666 zelfstandige photographen, 2711 bontwerk sters, 1413 bezitsters van een reinigings- en vervcrijbedrijf, 747 horlogemaakstérs, 247 borstel- en pcnseelmaaksters en 161 „opti ciennes". Dr IV. Reinermann in het Bulletin des Presse- una Informations- amtes der Bundesregierung E pur se muove Het is opvallend, dat in de allerhoogste functies in het bedrijfsleven op het ogenblik nog maar weinig economen vertegenwoor digd zijn. Dr Ch. L. H. Truyen in „Economie" Achterlicht in orde? Op elke 100 aanrijdingen van achteren van geparkeerde auto's overdag, telde men voor de oorlog in Engeland 230 van zulke aanrijdingen "s nachts. De betere achterlich ten na de oorlog hebben deze verhouding radicaal gewijzigd in 100 overdag en 40 's nachts. Road Research Technical Paper No. 25 De dokter en u Verscheidene jaren lang reeds heeft de Standard Oil Company de gewoonte om het personeel op sleutelposities uit te nodigen tot het ondergaan van een volledig genees kundig onderzoek. Van de 340 Het vorig jaar onderzochte personen vond men bij 31% geen enkele afw:;king, terwijl 69% aanleiding gaf tot nader onderzoek. Dr IV. Schweisheimer in „de Verzekeringsbode" Rubber uit Malakka HANDEL, NIET HULP. Natuur-rubber zal in 1953 helpen om 1. de dollarschaarste op te heffen; 2. steun te verlenen aan Malakka's strijd tegen de Rode Agressors 3. Amerikanen een hoger levenspeil te ver schaffen. Natural Rubber Bureau (extract uit volle pagina-advertentie in de Amerikaanse bladen) Recept Het geheim van de economische vooruit gang en van de sociale welvaart ligt in de drievoudige eis„meer, beter en goedkoper produceren". Prof. dr Ludwig Erhard. Duits minister van Econ. Zaken Zalm Het ministerie van Visserij heeft een con tract van S 500.000 afgesloten voor het op ruimen van 130.000 kubieke yard aarde en rots, die door een aardverschuiving in de Babine River (Br.,Columbia) zijn neraakt en de „runs", langs welke de zalmen in de lente naar de paai-plaatsen trekken, versperren. Canadian Weekly Bulletin

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 9