DE VALSE VLAG
doot AtfohZ Códisj
Amsterdamse Filmpremières
j TELEURSTELLING OP NIVEAU j
Umberto D'\ verhaal
van een simpel leven
PUZZLE
r
y
Flint van de Vliegende Brigade 219
Werkkleding
nodig..?
2
DE COURANT—NIEUWS VAN DE DAG
ZATERDAG 21 FEBRUARI 1953
„Ga door", zei zij, terwijl
haar hart haar in de keel klop
te. „Om wat te zien?"
„Wel, om te zien, of we wer-
x kelii'k of er inderdaad..!!
Hij zweeg plotseling, streek
zenuwachtig met zijn hand door
zijn haar en ging met een tame
lijk onvaste stem voort: „Ik
wist, toen nog niets van jou en
Roger natuurlijk".
*7IEDAAR, hij had het nu ein
delijk gezegd. Datgene, waar
zij nu'al bijna twee dagen om-
heengedraaid
"Roger en zij.
„Wel", zei zij, „er viel niets
hadden. Roger.
wei tyi „*-A
te weten. Toen niet, bedoel ik.
Dat was iets, wat eerst later
gebeurdeVeel later na
dat zij meende, dat hij ge
sneuveld was. Nadat zij dacht,
dat hij voor altijd voor haar
verloren was.
„Oh, Dave, oh lieveling",
dacht zij, „wat moeten wü
doen? we moeten iets doen, dat
zie je toch ook wel. We kunnen
niet doorgaan, alsof er niets
gebeurd is.... dat ik met Ro
ger zou gaan trouwen en jij te
rug zou gaan naar Korea
Het hangt nu helemaal van jou
af, is het niet? Niet van mij. Ik
kan mezelf niet aan je opdrin
gen, lieveling. Jij moet de eer
ste geste maken. En dat zul je
natuurlijk niet willen doen. Je
zou liever sterven dan Ro
ger Gilmore z'n verloofde af
nemen; speciaal nu niet, nu Ro
ger zo vriendelijk voor je ge-1
weest is.... om je boek te le
zen en er met je over te pra
ten.Of heeft hij er nog niet
met je over gesproken?"
Zij vroeg het hem en hij zei;
„Neen, nog niet. Maar er is
geen haast bij. Hij heeft het ge
lezen en hij zegt, dat het goed
is en dat het zeer beslist moge
lijkheden heeft. Er moet na
tuurlijk nog heel wat aan ge
schaafd worden en hij zou
sommige scènes eens grondig
met mij willen doornemen. We
zullen morgen vroeg opstaan en
een paar geweren meenemen en
met ons tweeën op stap gaan.
Roger wil zien, of hij niet een
paar patrijzen kan schieten. Het
zal daar rustig zijn in de ber
gen en wij kunnen daar praten
zonder eestoord te worden.."
„Precies", zei Roger, die er
juist bijtijds bijkwam, om te
horen, wat Dave gezegd had.
„Het zal daar rustig zijn en we
kunnen praten zonder door
iemand lastig gevallen te wor
den".
Het zou daar zeer zeker rus
tig zijn en als Dave's geweer
misschien bij ongeluk zou af
gaan, terwijl hij over een ste
nen muur klom en hij op die
manier zichzelf door het hoofd
zou schietenwel, dan zou
dat een verschrikkelijk iets
zijn, maar het zou eens voor
goed een eind maken aan die
nachtmerrie, waarin Roger nu
al acht en veertig uur verkeer
de.
Was het werkelijk eerst twee
dagen geleden, dat hij de deur
voor Dave Malfrey had open
gedaan en hij hem daar in de
hall zag staan?
Het scheen een heel leven.
Rogers eerste impuls was ge
weest, om de deur snel weer
dicht te gooien, alsof hij door
dat te doen Dave eens voor
goed uit zijn leven kon ban
nen; hem volkomen vernieti
gen.
Maar zo eenvoudig was het
niet en aan de andere kant van
die deur zou .Dave Malfrey
even rustig blijven bestaan en
zolang hij in New York vrij
bleef rondlopen, zolang hi1 ook
maar ergens in de wereld vrij
bleef rondlopen, zou hij een
bedreiging blijven, een
tentiële tijdbom. Van
ogenblik af, dat een boek, ge
titeld: „Vorst in de Hemel" op
het publiek zou worden losge
laten, zou de gehele wereld
voor hem en Dave Malfrey te
klein zijn. De een of ander zou
ten faveure van de ander moe-
he":
„Tk kan toch nooit iets voor
me houden..."
ten abdiceren en hij, Roger,
was nog nooit voor iemand op
zij gegaan.
Dat was de reden, dat hij
Dave meegenomen had naar
deze logeerpartij. Als hij Dave
hier had, kreeg hij een beetje
tijd, om tot rust te komen en
te besluiten, wat hem eigenlijk
te doen stondMaar hij
wist maar al te foed, wat hem
te doen stond, niet waar? Of
morgenochtend in de bossen,
of de volgende dag, maar zon
der enige twijfel voor zij van
hier weggingenJa, natuur
lijk wist hij. wat hem te doen
stond en wanneer. Het enige,
dat hij niet wist. was, hoe hij
het doen moest. Het moest een
ongeval lijken natuurlijk; het
moest er niet uitzien als
Plotseling week zijn geest
voor het volgende woord terug,
als zijnde al te afschuwelijk.
Te melodramatisch. Je moest nu
eenmaal een bepaald type zijn,
om iemand te kunnen ver
moorden, is het niet? Je moest
daarvoor een misdadiger zijn.
Hij, Roger, was geen misdadi
ger. Hij was alleen maar een
vent. die hevig in het nauw zat
en daar iets aan doen moest.
Men kon toch niet verwachten,
dat hij maar rustig terzijde zou
blijven staan en zijn gehele
wereld in elkaar zou laten stor
ten. Zeer zeker nu niet, nu al
les voor hem zo goed ging
al die roem, al die glorie en
Ashley.
Zijn ogen zochten met een
hongerige blik Ashley's ge
zichtje. Zij was zo jong, zo on
gerept. Zoals zij daar zat in
haar gele tweed rok en bij
passende sweater. Heur haar
zo nonchalant en haar ogen zo
ongelofelijk blauw. Haar mond
zo rose-rood en met zulke te
dere trekken in haar knappe
gebruinde gezichtje. Ashley
hield van hem en had beloofd
met hem te zullen trouwen.
Zodra zijn boek uitkwam. Zo
dra Dave Malfrey's boek ver
schenen zou zijn.
Maar het wès Dave's boek
niet, het was z ij n boek'. Het
was nu al maandenlang zijn
boek geweest. Dave had er
geen recht op; Dave werd ver
ondersteld dood te zijn....
WE hebben nog tijd voor één
rondje", annonceerde Sy
bil Patterson met haar harde
opgewekte stem, terwijl zij
met een zilveren cocktailsha
ker zwaaide, „en dan moeten
we naar boven gaan, om ons te
kleden. We zullen voor ons di
ner naar de Jachtclub gaan en
zij bedienen na acht uur niet
meer
Op dat moment kwam Sally
June Parsons, een van Eds
dochters, die altijd kwam hel
pen, als er bijzonder veel men
sen waren, het terras oplopen
en zei tegen Sybil, dat er bin
nen naar haar gevraagd werd.
„Iemand, die u spreken wil",
zoals zij het uitdrukte.
Sybil ging naar binnen en
bleef ongeveer vijf minuten
weg. Toen zij terugkwam, zag
zij er een beetje opgewonden
uit.
„Nu raad eens" zei zij met
een dramatisch, gebaar net voor
de openslaande deuren blijvend
staan. „Wiley Scofleld, Rogers
uitgever is hier. Hij is uit New
York hierheen gevlogen en Ed
heeft hem juist van hét vlieg
veld gehaald. Hij is zich gaan
opfrissen, maar zal onmiddel
lijk hier zijn. En dat is nog
hièt alles!", voegde zij er aan
toe. „Dit hele geval wordt Ver
ondersteld een verrassing voor
Roger te zijn, maar jullie weet
nu eenmaal, hoe ik ben.... ik
kan toch nooit iets voor me
houden. Wiley is niet alleen
hierheen gekomen. Hij heeft
wat meegebracht".
Zij was blijven staan met
haar handen achter haar rug,
maar nu bracht zij ze met een
snel gebaar naar voren.
„Kijk eens!", zei zij. „Een
exemplaar van Rogers boek!
Het zal pas over zes weken
verschijnen en zelfs Roger
heeft het nog niet gezien is
het niet. m'n beste?"
Zü hield het boek voor zich
uit, zodat allen het zien kon
den.
„Is de band niet prachtig?"
zei zij. „En vinden jullie de ti
tel niet enigVorst in de
Herhei"?"
(Wordt vervolgd).
Radio-agenda^
ZONDAG 22 FEBRUARI
Hilversum I, 402 m. VARA: S.ÜO
Nieuws en weerber. 8.18 Gram. 8.30 Voui
platteland. 8.40 Orgel, harp, viool en ïang
8.58 Sportmedcd. 9,00 Gram. 9.45 „Geestel
leven caus. - VPRO: 10.00 „Geef het
door", caua. 10.05 Voor de jeugd. - IKOR:
10.30 Romonstr. kerkd.
AVRO: 12.00 StrUkork. 12.33 „Even af.
rekenen, heren". 12.45 Surin. volksmui.
13.00 Nieuws en weerber. 13.05 Medcd.
ot gram. 13.10 Gcvar. mui, 14.00 Book-
bespr. 14.20 KI. koor en sol. 14.45 Toneel-
besch. 15.00 Radio-Phllh. Ork. 15.55 Gram.
16.30 Sportrevue. - VPRO: 17.00 Gesprek
ken met luisteraars", caus. 17.20 „Van het
Kerkelijk Erf", caus. - VARA: 17.30 Voor
de jeugd. 17.50 Sportjournaal.
18.15 Nieuws en sportuitsl. 18.30 Plano-
«pel. 18.45 Volkszang en woordenspel.
19.30 Radiolympus. - AVRO: 20.00 Nieuws
20.05 Gevar. mui. 21.05 „Paul Vlaanderen
en het Jonathan Mysterie", hoorspel. 21.45
Lichte mui. 22.15 Meded. 22.20 Dansmuz
23.00 Nieuws. 23.15 Report, of gram.
23.2524,00 Gram.
Hilversum 11, 298 m. NCRV: 8.01)
Nieuws en weerber. 8.15 Gram. - IKOR.
8.30 Morgengebed. 9.15 Koor en orgel.
KRO: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram
9.55 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.40 Kamer
orkest.
12.15 Apologie. 12.33 Gram. 12.40 Idem
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws cn kath
nieuws. 13.10 Lichte mm. 13.40 Boekbespr.
13.55 Gram. 14.OU Voor de jeugd. 14.30
Pianorecital. 14.30 Gram. 15.00 „Eeuw
feest Kerkel. Hiërarchie", causerie. 15.30
Kamerkoor. 16.00 Gram. 16.10 Katholiek
Thuisfront Overall 16,15 Sport. 16.30
Vespers. - NCRV: 17.00 Chr. Geref, kerkd.
18.30 Gewijde mui, 18.50 Kamerkoor.
19.00 Samenzang. 19,30 „Gelooft U dat?"
caus. - KRO: 19,45 Nieuws. 20.00 Gram
20.25 „Do gewone man". 20.30 Wecnse
rouz. 20.50 „De appel valt niet ver van
de boom". 21.08 Operettcconccrt. 21.38
Actualit. 21.45 „En het zaad is het woord
Gods", hoorspel. 22.45 Gebed cn Ut. kal
23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
ZONDAG 22 FEBRUARI
Engeland, BBC Home Service, 330 m.
12.15 Caus. 12.30 Muz. caus. 13.10 Crl-
tleken. 13.55 Weerber. 14.00 Nieuws. 14.10
Caus. 14.30 Operamuz. 15.00 Tuinwenken
15.30 Hoorspel, 17.00 Concertork. 17.45
Bookbespr. 18.00 Voor kinderen. 18.50
Caus. 18.55 Weerber. 19.00 Nieuws. 19.15
Caus. 19.30 Kamerork, 20.45 Avondd. 21.25
Lieidadigheldsoproep. 21.30 Hoorspel. 22.00
Nieuws. 22.15 Klankb. 23.15 Symph.-ork
23.52 Epiloog. 24.00—0.03 Nieuws.
Engeland, BBC Light Programme, 1600
•n 247 m. 12.00 „Can I come in?" 12 30
Xerkd. 13.00 Verzoekprogr. 14.00 Rcvue-
ork. 14.15 Lichte muz, 14.45 Gevar. progr
1515 Idem. 10.00 Interviews en gram
37 00 Gevar. progr. 17.30 Idem. 18.00
Gram, 18.30 Gevar. progr. 19.00 Rouno
Britain Quiz. 19.30 Hoorspel met muziek
20.00 Nieuws, 20.30 Hoorspel. 21.30
Community hymn singing. 22.00 Gevar
muz 23.00 Nieuws 23.15 Lichte muziek
23.30 Muz. caus. 23.45 Orgelspel. O.lfi
Gram. 0.561.00 Nieuws
Brussel Vlaams, 324 m. 12.00 Gram
12.30 Weerber. 12.34 Grom. 13.00 Nieuws
13.15 Vlaamse lied. 13.30 Voor soldaten.
14.00 Gram. 15.30 Idem. 15.45 Sport 16.30
Mannenkoor. 17.00 Lichte muz. 17.45 Sport
uitsl. 17.50 Gram. 18.00 Vioolrecltal 18.30
Godsd, ultz. 19.00 Nieuws. 19.30 Gevar
progr. 2130 Gram. 22.00 Nieuws. 22 15
Verzoekprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05 en
23.3024.00 Gram.
Engeland. BBC European Service. Uit
zendingen voor Nederland 8.008.15
Eng. les voor beglnn. (op 464. 49 en 42 m
17.0017.15 Eng. les voor beglnn. (op 224
49. 42 en 31 m.l. 22.00—22.30 Nieuws
De Eng graafschappen: Surrey (op 224
en 49 m.).
MAANDAG 23 FEBRUARI
Hilversum L 402 m. AVRO: 7.00
Nieuw». V.lO-Gram. 8.00 Nieuw». 8.15
(Advertentie)
Jilll'JdiUIISI
VRAAGT
PROSPECTUS
Bekende Schriftelijke Cursus
Onderwijzersakte - H.B.S. A en B Staat,examen
Gram. 8.45 Idem. 9.00 Morgenwijding.
9.15 Lied. 9.25 Voor de huisvrouw. 9,30
Waterst. 9.35 Gram. 11.00 35ste verjaardag
Republiek Estland, caus. 11.45 „Lucia dl
Lnmincrmoor", opera (2e acte).
12.00 Orgel en piano. 12.30 Lnnd- en
tuinbouwmeded. 12.33 „In 't spionnetje"
12.38 Metropole-Ork. 13.00 Nieuws. 13.16
Meded. en gram. 13.40 Dansmuz. u.ou
„Wat gaat er om in de wereld?", caus
14.20 Gram. 14.30 Voordracht. 14.45 Alt
en plano. 15 15 Voor de vrouw. 16.15
Cembalo-gezelschap. 17.30 Voor padvinders
17.45 Gram. 17.50 Mil. commentaar.
18.00 Nieuws. 18.15 Gram. 18.25 Report
of gram. 18.30 Accordeonork. 19.OU Muz
caus. 19.15 Strijkkwartet. 19.45 Reg ultz
Landbouwrubr. 20.00 Nieuws. 20.U5 Ope
rette-concert. 21.05 Cabaret. 21,30 Kamer
ork. 22.35 Gram. 23.00 Nieuws. 23 15
Filmprogr. 23.45—24.00 Gram.
Hilvorsum II, 298 m. NCRV: 7.00
Nieuws. 7.10 Gram 7 15 Gymn 7.30 Gram
7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws
en weerber 8,10 Sportullsl, 8.23 Gewijde
muz. 8 45 Gram. 9.00 Voor zieken. 9.31
Voor de vrouw 9.35 Gram. 10.00 Sopraan
en plano. 10.30 Morgcnd. 11.00 Gram
11.15 „Het Conflict", hoorspel.
12.00 Gram. 12.25 Voor boer en tuinder
12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Orgelconc. 12.59 Klokgelui. 13,00 Nieuws
13.15 Lichte muziek. 13.45 Gram. 14 00
Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Voor dc
vrouw. 15.15 Gram. 15,30 Strijkkwartet
15.55 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16 30 Lichte
muz, 17.00 Voor kleuters. 17.15 Gram
17.30 Voor de Jeugd. 17.45 Rog,ultz.. mi
N. Debrot: „Ut. leven in Ned. Antillen"
N. Debrot: „Llt. leven op Ned. Antillen"
18.00 Koorzang. 18.20 Sport. 18.30 Lichte
muz. 18.45 Eng, les. 19.00 Nieuws en weer
ber. 19.10 Gram. 19.30 „Volk en Staut"
caus. 19.45 ZJgeunerkwintet. 20.00 Radio
krant. 20.20 Orkest, koor en sol. 21 25
„Het kind van Europa", hoorspel. 22 15
Kamerkoor. 22.45 Overdenking, 23.00
Nieuws en SOS-berlchten. 23.15 „Man en
vrouw", caus. 23.3024.00 Gram.
MAANDAG 23 FEBRUARI.
Engeland, BBC home service 330 ni
12.OU Schoolradio; 13 00 Gram.; 13 2 j
Gcvar. progr.: 13.55 Weerber.. 14.00
Nieuws; 14,10 Orkestconc., 15.00 School
radio; 16.20 Crilieken; 17.05 Gram.; 17.80
interviews. 18.00 Voor kinderen; 18.35
Weerber., 19.00 Nlcuwa; 19.15 Sport; 19.20
Caus.; 19 30 BBC Northern Orchestra: 20.30
Caus,: 21.00 Gevar. progr.; 21,45 Atner
commentaar; 22.00 Nieuws: 22.15 Hoorspel;
23.35 Gram.; 23.45 Pari. overz.: 24.000.03
Nieuws.
Engeland, BBC light programme I30U
en 247 m 12.00 Mrs. Dale's OagDOeK;
12.15 Voordr.; 12.30 Dansmuz.; 13.15 Ur-
«elspel; 13 45 Orkestconc.. 14.45 Vour kin
deren; 15 00 Voor de vrouw, 16.00 Saion-
Ofk.; 16.46 Lichte muz.. 17 15 Mrs. Dales
Dagboek; 17.30 Hoorspel; 19 00 Mil. ink.,
19 45 Hoorspel; 20.00 Nieuws; 20.25 Sport.
20.30 Gevar progr.; 21.00 Vragenbeanuv
21 30 Sport; 22.00 Verzoekprogr.; 22.30
Gevar. progr 23 00 Nieuws: 23.15 Actua
lit.; 23.20 Dantrmuz.; 0.05 Voordr.; 0.20
Lichte, muz.; 0.56—1.00 Nieuws.
Brussel. Vlnams 324 m 1145
Gram.; 12 30 Weerber.; 12 34 Voor land-
oouwers: 12 42 Gram. 1 Om 12.50 Koer
sen): 13.00 Nieuws: 13.15 Lichte muz..
13.30 Gram 13,45 Lichte muz.. 14.00 „11
Matrimonic segreto". opera (gr. pi 16.20
Gram.; 17,00 Nieuws: 17 10 Lichte mur.:
18.00 Franse les: 18.15 Gram.; 18.25
Financ. Icrojj.; 18.30 Vooc soldaten; 19.00
Nieuws: 19.40 Gram.: 20.00 Omroepor'c.;
01 nn o, (jrami. 22.00
i gram.: 22.55
dingen 1
les voor beglnn. (Op 464, 49
22.0022.30 Nieuws. Eng. les vo
(Op 224 en 49 m),
Advertentie
VANAVOND
THEATER.
Centraal Theater 8 u,, Zond. 2 en 8 U„'
U spreekt met Uw moordenaar (Ned.
Comedle)
KI. Komedie. 8 u.. Zond. 2 en 8 u,:
Potasch en Perlemoer (Gez, Joh. Kaart;
Lcidseplelnthcatcr, 8 u.: Biuelomê iABC-
Cabaret)
Nieuwe Dc I.» Mar-Theater. 8 u.. Zond
2 15 en 8 u.: Het meisje met de grote
voeten (Ensemble Wlm Sonneveld).
Extase, van 4 u. af: The dansant Maiands
met ztjn orkest'.
Cnramclln van 8 u. af: Russisch Cabaret
Balalaika.
Palace van 8 u. af: Rhythm. Club m. m
v. Pola Raymonds (dans).
Carré, 8 u.: Zat., Zond cn Woensd. 2 en
8 u.: Circus Strassburger
Stndischouwburg, Zat. B u.: Besloten
voorst.; Zond. 1 u.: Butterfly (N'ed.
OpcrB); Zond. 8 u.' Koning Lear (ATGi
Doelenzaal, Zat. 8 u.: Het Woord (Ned
Volks-Toneel)Zond. 8 u.: Het huis
van de Saltlmbank» (Ncd. Volks-Toneel)
Hypokrllerlon, Zond. 2 cn 4 u,; Flip Wa-
feibnkkor's Poppenkast (kindervoorst.).
Concertgebouw, Zond. (kl. z.) 8.15 u.:
Nel Oosthout ivoordr. t.b.v. hot Ram
penfonds).
MUZIEK.
Concertgebouw, Zat. (gr. z.) 8.15 u.: Het
Concertgebouw Orkest o.l.v. Pierre
Monteux. Solist: Klaas Boon (altviool),
buitengewoon concert voor loden van
Personeels- en Ontwikkeling® Ver.; Zat
(kl. z.) 8.15 u.: Het Ncd. Kamerkoor
0 l.v, Fcllx de Nobel; Zond. (gr. z.)
2.30 u.: Abonnementsconcert. Het Con
certgebouw Orkest o.l.v. Pierre Mon
teux. Solist: Ida Haendcl (vlooi).
BachzanI, Zat. 8 u.: Accordeonver. „Excel
sior" en „Con Forza".
TENTOONSTELLINGEN.
Stcd. Museum t/m 2 Maart: Collectie
Dommck; t/m 24 Febr.: Tentoonstel
ling weken Kunstenaarsverenigingen
t. b. v Nat. Rampenfonds; t/m 8 Mrt.:
Kindertekeningen van Dr. Minkowsky.
De Wiiag t/m 1 Mrt.: Kunst en Smaak.
drie ecuwen eetcultuur.
Willet Holthuyzen: Eigen verzameling.
Zutiloglsch Museum: Tentoonstelling „Dier
en Mens".
Mn». Factor t/m 4 Mrt.: Collectie Singer.
Kunslh. Iluinck cn Schcrjon t/m 21 Mrt
Aquarellen en tekenlgen van AU Gou-
bltz en beeldhouwwerken van Jules
Vcrmelre.
BIOSCOPEN, o
Alhnmhra 2 15, 7, 0.30, Za, en Zo, 1.30
3.45, 7. 9 30: Do Ernst van Ernst, a.l.
Apollo 2, 7 15, 9.30, Zo. 1.30, 3.30, 7.15.
9.30: Achter gesloten gordijnen, 18 J.
Ulo 2, 7.15. 9.30, Zo. 1.15. 3,30, 7.15, 9,30:
Vrouwen ln de nacht. 18 j.
Ceintuur 2 7.15, 9 30, Zo. 1.30. 3.30. 7.15,
9.30: Singtn' In the raln, a.l.
Capitol 2. 7 15, 9.30. Zo. 1.30. 3.30, 7.15,
9 30: Bureau Zedenpolitie, 18 J.
Cineac (Reguliersbr.str.) doorl, voorst, a.l
Cineac (Dsmrak) van 0 30. Zo. van 11.30
af doorl. voorst.: Ivanhoe, 14 j.
Cinema Pnrislen van 12 af doorl. voorst.:
De verboden dana. 18 J.
City 2.15, 7, 9.30. Zo. 1. 3.43. 7, 9.30: De
Troubadour. 14 J.
Corso 1.30. 3.45, 7.15. 9.30: Café „De
Rode Engel". 18 J.
Culture 2 15. 8. Za. en Zo. 2.15, 7.15, 9.30:
De zonen van de Muskettera, 14 J.
Desmet 2.15, 7. 9 30. Za. en Zo. 1.30, 4,
7. 9.30; Wanda, de zondares. 18 1„
Do.: Faust, 18 J.
Edlsnn 2. 7, 9.30, Zo. 1.15, 3.45. 7. 9.30:
The greatest show on eartn. 14 J.
Hallen 2, 7.15, 9.30, Zo. 1.30, 3.30, 7.15,
9.30: Een romer-Idylle, 18 J.
Kriterlon 2 30, 7.15. 9.30, Zo. 1.30, 3.46.
7.15, 9.30: Le Plalslr, 18 J.
Luxoi 11.30. 1.30, 3.45, 7.15, 9.30, Zo.
11.30. 1.15. 3.15. 5.15, 7.15, 9.30: De
Koning der Wildernis 14 J.
Nhsgeralh 1.30, 3.45. 7.15. 9.30: Het uur
middernacht. 18 J.
Passage 1 30, 3.45. 7.15. 9.30: MUn don-
verledcn, 18 J.
Plnza 11.15, 1.30, 3.45, 7.15, 9.30, Zo
11.30, 1 45. 4. 7.15. 9.30: ivanhoe, 14 J.
Re* 2, 7.15, 9.30. Zo. 1.30, 3.30, 7.15. 0.30.
De zoon van Dr. Jekyll, 18 J.
Klullo 1 15. 3.30. 7.15. 9.30: Zo zijn Wl)
niet getrouwd, 18 j.
Roxy 1.30. 3 45. 7.15. 9.30: Gevaar klopt
Ru""' L30.3'3.45. 7. 9.30: Hongkong, 14 J
Tuschlnski 2,15. 7, 9 30, Za. en Zo. 1.30.
3 45, 7. 9.30. Sterren stralen overal.
UUkUk 1.15, 3.30. 7.15,
Umberto
Victoria *2! 7.15, 9.30. Zo._, 1.30^ 3.30. 7.13.
1.3oï\.3r>,
De kleine wereld
mlllo, a.l
Vest End I
7.15, 9.30.
Het neusje van de zalm...
En niet 'duurder dan andere.
Journaals
Polvgoon heeft thans de wederop
bouw' in beeld gebracht. Men krijgt
een duidelijk beeld hoe mede dank zij
de hulp der buitenlandse militairen
de dijken gedicht worden en het water
wijkt. De huizen worden bewoonbaar
gemaakt en het land ontdaan van oe
slib- en modderlaag. Eerst thans
dringt goed tot ons coor het leed der
evacuatie. Polygoon brengt ons naar
Zierikzee bij de proclamaties van de
overheid en het bevel tot evacuatie,
""'ij zien het vertrek der bevolking.
_ij wijze van tegenstelling kan men
zich verheugen over de torugkeer tot
het normale leven en het herstel el
ders: eerste leken van opleving, er
komt een melkboer aan de dour der
teruggekeerde bewoners. En dan zijn
wij getuige van het medeleven van
het koniflklijk huis en maken we het
bezoek van H.M. de Koningin aan
Texel mee.
Prolongaties en reprises
Voor de 4de week stralen de
sterren in Tuschinski, een goede
start ondanks ongunstige omstan
digheden van een Nederlandse
film, die de spits van een regel
matige Nederlandse filmproductie
moet afbijten.
Natuurlijk blijft Wilde's „De
Ernst van Ernst" met zijn geesti
ge spitsvondigheden in Alhambra
en duurt de Franse esprit onder
„Le Plaisir" in Kriterion voort.
Liever romantiek? All right. Pro
beert U „Ivanhoe" in Cineac en
Plaza of „De Zonen van de Mus
ketiers" in Cultura, goede roman
tische kost. Een goede pobleem-
film? Misschien is de Deen „Bu
reau Zedenpolitie" iets in die
richting.
Verder is er luchtigheid genoeg:
De Amerikaanse comedie „Zo zijn
we niet getrouwd" in Rialto, de
goede show van „Singing in the
rain" in Ceintuur, de meer pom
peuze show van De Mille in „The
Greatest Show on Earth" (Edison),
het nog altijd goede paradepaard
Don Camtilo" (Victoria), de ori
ginele Western „Opmars der vrou
wen" in West-End. Voelt U voor
iets speciaals, iets dichterlijks met
het oog op het komende voorjaar,
mag ik U dan de Zweedse film
,,'n Zomeridylle" in Hallen aan
bevelen?
Oplossing vorige
KWAADSAPPIG
A^CRUéFEEéE
NORM#R4RU 1M
TOuéRITéREE
OM»ROBOT»TE
O M IJ L T IJ D N
RAAD GU IT
LéNEKéLEFéE
OK«RIJPEN«PG
KOPéFUT#KAR
A K I E 1 S 1 L O
A O N S K I N N
LENGTEGRAAD
KRUISWOORD
HORIZONTAAL:
1 slecht leven
2 zeer groot: alvorens:
Frans telwoord
3 wedergeboorte
4 vlaktemaat; Eng.
titel
5 lijst
6 traag; familielid
7 boom; voorzetsel
8 sluJs; slot
9 groente
10 Eng voegwoord:
spoedig
11 eiland in Midd. Zee;
sleepnet
12 onb. v.n.woord: zoog-
diertje
13 ootmoedig vragen;
broeibak; schulfbak
VERTICAAL:
1 Griekse held: rechter
in schoonheidstwlst
2 drukkend; prov.
hoofdstad
3 interval: overledene
4 gauw: deel v. schip:
5 Oosterse titel: ploeg-
snede
8 tijdperk', meisjes
naam (afk.)
9 muf; weke aarde
10 voegwoord: onderne
mingsvorm (afk.):
delfstof
11 Eur land; schep
MIDDENIN
HOR EN VERT.
1 sterk uitkomen
2 neerslag
3 verlaten
4 insect
5 schamen
1
X
3
4
5
6
7
S
9
10
ll
i
V
1
i
1
X
4
i
X
■f
3
ti
4
S
10
1)
IX
li
DE AUTO
De taxi-chauffeur heeft Flint en Hopkins intussen naar de
plaats gebracht, waar hij de auto heeft zien staan.
„Dit is hem," zegt hij. „Ik Ayeet het zo zeker als tweemaal
twee vier is."
Hopkins grijpt met een nadenkend gebaar naar zijn kin.
„Is dat niet de Bugatti van Pa Jongg? Het staat mij voor de
geest, dat die zo'n soort wagen had."
Flint maakt er een einde aan.
„In ieder geval is nu voor ons de tyd gekomen om te wachten."
En dan tot de chauffeur: „Dank je wel. Als ik eens iets voor je
doen kan.... je weet, dat je dan op mij kan rekenen."
Lauri heeft haar tijd niet zonder meer voorbij laten gaan. Zij
heeft de gehele kamer afgezocht naar mogelijke uitgangen. Maar
tevergeefs. Als Flint nu niet snel komt, denkt zij....
De bespreking tussen de bandieten is intussen afgelopen, Pa
Jongg draagt de koffers met verdovende middelen naar beneden
en Chloë volgt hem. Maar boven aan de trap blijft zij nog even
staan en kijkt op naar Gurd, die hen uitgeleide doet.
„Wel, het ging goed, zolang het duurde....," zegt hij met spijt
in zijn stem.
„Het zal nog beter gaan, wanneer je de nieuwe aanvoerlijnen
hebt georganiseerd, Gurd," antwoordt zij.
ALS DROESEM IS de gepen-
sionneerde ambtenaar Um-
oerto D. in het leven achtergeble
ven. Geen naamloze, maar een
man met hoegenaamd geen naam
en uitermate schimmige rechten
in een onbarmhartige maatschap
pij, die bij haar weigerachtigheid
om de levensstandaard harer oud
gedienden te verhogen, ziekte, af
takeling en dood als bondgenoten
heeft.
Een karig pensioen, een kaal
pension, harteloze lieden die, met
uitzondering van een andérc ver
worpene een slonzig dienst-,
meisje, dat een kind verwacht van
een militair, die zich tactisch
heeft teruggetrokken de han
den van hem hebben afgetrokKen.
Een krampachtige, krachteloze
poging om zioh vast te klampen
aan de schone boord van een stipt,
oppassend leven een hopeloos
acnterhoedegeveoht tegen een fi.
nanciële achterstand.
Wat zijn
/Vo eigenlijk nog
de bindingen
van de oude
Umberto D. met het leven? De
gewoonte, uitgesleten als een
drempel? Herinneringen, duizend
maal uitgeteld, maar evenals het
pensioen onder de druk van een
onbarmhartig heden in waarde
verminderd? De onder een een
zaam bestaan al te zeer gekoes
terde trouw van een zielig straat,
hondje?
Wie of wat belet Umberto D.
tenslotte er een eind aan ie ma
ken voor zich en zijn hondje, dat
niemand meer wil hebben? Niets.
Ja toch: het simpele, triesde, bijna
waardeloze leven, dat zich mèt
het miserabele straathondje los
rukt uit de greep van de dood.
Geen ivarmte
ZIEHIER in korte trekken het
wederom sociaal gekleurde ge
geven van Vittorio de Sica's film
Umberto D.", waarvoor ook thans
weer scenarioschrijver Cesar e Za.
vattini verantwoordelijk is, een
indrukwekkend gegeven, da: toch
om verschillende redenen als
filmverhaal op jnij weinig ir.druk
heeft gemaakt. Ook hier ontbre
ken nagenoeg de bezieldheid en
de warmte van „Sciucia" en „Fiet
sendieven", die in „Mirakel in
Milaan" reeds verloren gingen in
een virtuoos vertoon van diverse
filmstijlen met als kitschige cli
max de hemelvaart op bezemste
len van paupers voor w!e De Sica
geen plaats op aarde had weten
op te eisen.
Wil men De Sica's stijl nog al
tijd neo-realistisch noemen in
elk geval is „Mirakel in Milaan"
dan een moeilijk te plaatsen tus-
senproduct dan moet men ook
constateren, dat door de smalle
deur van dat „neo" een eigenaar
dige aesthetiek is binnengesiopen,
die in lange reeksen fotografische
cetails wordt afgewikkeld en op
den duur vervlakkend wordt.
Op zichzelf genomen zijn deze
détails realistisch, maar De Sica
verwijlt er te lang bij. belicht
ze zonder onderscheid naar be
langwekkendheid te sterk, zodat
zij door hun intensiteit en hun
Professor Battisti als Um
berto D. met het trouwe
straathondje.
eigenaardigej vaak wrange
schoonheid zichzelf en het verhaal
in de weg kómen te staan. Tege
lijk wordt de Historie door deze
opeenstapeling van uitgerekte en
versterkte „realiteitjes" realisti
scher dan de realiteit en dus nau
welijks reëel meer.
Documentair
DE TRAGIEK, die de levens
geschiedenis van de oude Umber
to D. in zich bergt, heeft op deze
wijze een documentaire, geen dra
matische vorm gekregen, behalve
in enkele onderdelen, die dan ook
uitermate sterk zijn: de scène,
waarin de oude man, geremd door
zijn fatsoen, al te schuchter aan
het bedelen slaat en zijn hondje
er voor gebruikt, de scènes, waar
in hij het dier tracht kwijt te ra
ken. Het is te weinig, omdat men
van de kunstenaar, die „Fietsen
dieven" heeft gemaakt, meer ver
wacht en mag verwachten.
Ook deze keer werkt De Sica
niet met beroepsacteurs. Umberto
D. wordt gespeeld door een zekere
professor Battisti, sober, doodge
woon, precies wat het zijn moet in
deze stijl. Het slonzige meisje is
zo maar een meisje en meer valt
Zoetzuur
van de haringman
HEPPU gelese, meneer? Am
sterdam gaat Schouwe en
Duiveland adopsiëre. Al onse hul-
lepmiddele staan tot hun beschik
king. Ja, wat bouwe betreft kenne
se ons de ruimte gefe, hoor. We
late hier sellef ook geen plekkie
onbenut en in organisaasie sijn we
ook lang niet misselijk, so lang.
samerhand is t'r op iedere Am.
sterdammer een plan. Ik vinnut
een reuse simpetiek idee, meneer,
cn niks is te goed voor Schouwe
en Duiveland. Maar late we nou
toch weer es ouwerwets late sien,
dat we niet alleen de stad van de
planne, maar ook van de dade sijn.
Wat seggu anders van die mui
terij in het Deense ieger! Se
kwamme alleen in het geweer,
voor de kok in de keuke. So sie je,
meneer, wie de keuke beheerst is
de baas. Dat segt me vrouw ook
altijd.
En Sjang Kai Sjek wil in actie
komme tegen de rooie Chinese.
Heppu wel es een rooie Chinees
gesien, meneer? Ik nog nooit. Maar
hij sal wel wete wat ie wil en niet
kleureblind wese. Al sou je dat
van de polletiek soms wel eris
worde
Met uitjes, meneer?"
er helaas ook niet van af te zien.
Met dat al is „Umberto D." voor
mij een teleurstelling geworden,
maar dan nog altijd een teleur
stelling op niveau, die menig ge
makkelijk succes in de schaduw
stelt.
JAN SPIERDIJK.
De Troubadour
m Carmine Gallone's
verfilming heeft
aan de gruwelge-
schiedenis van
Verdi's Troubadour een nieuwe
tragiek toegevoegd, namelijk de
ongelijke strijd van een bekwaam
filmregisseur tegen een algemeer,
bekende en dus onaantastbaar be
schouwde operapartituur.
De aria's en duetten werden ge
handhaafd in al hun onbarmharti
ge lengte en wat kan- men hier
anders bij vertonen dan panopti-
cum-achtige figuren met op de
maat van de muziek bewegende
lippen? Het is, ondanks enkele
fragmentjes massa-regie en goede
buitenopnamen in de gevechtsscè
nes, niet tot film kunnen worden
Maar de minnaars van bel canto
komen hier volledig op hun kos
ten en zij zullen de weinigzeggen
de beelden gaarne op de koop toe
nemen. (Lk.)
De koning der wildernis
/n Wyoming, een der
//V Middenwestelijke
staten van Ame
rika, is een der
weinige plaatsen, waar nog paar
den in het wild voorkomen. Kud
den fiere, vrije dieren, die meestal
een stoere hengst tot aanvoerder
hebben. Zo'n aanvoerder, een
prachtige zwarte hengst, is in deze
film de Koning der Wildernis, en
met recht, want geen ruiter wil
hij als zijn meester erkennen en
zelfs een leeuw weet hij in eer.
gevecht op leven en dood te ver
slaan. Slechts de man, óie hc-m
vangt en later uit de handen van
een ongure „rodeo" redt, kan hem
temmen en die man blijft hij
trouw. Zeldzaam mooie natuur
opnamen en opmerkelijk weinig
goedkoop sentimenteel gedoe ma
ken de „Koning der Wildernis"
tot een sympathieke film.
Hongkong
Hongkong is de
n stad der duizend
gevaren en Jeff
Williams (Ronald
Reagan) krijgt daar
ruim zijn deel van als hij vluch
tend voor de communisten zijn
zorg uitstrekt ever een verlaten
Chinees jongetje, dat de gelukki
ge bezitter is van een met juwe
len versierd afgodsbeeldje van
onschatbare waarde. Van alle
zijden wordt hij belaagd. Maar
als een held slaat Jeff zich door
de vele gevaren, die tevens een
Amerikaanse onderwijzeres, Vic
toria, bedreigen. Ten slotte brengt
hij onderwijzeres, kind en afgods
beeldje dwars door een vuurge
vecht aan boord van een bran
dend schip in veiligheid. En dat
alles in technicolor.
Het uur voor middernacht
Het lijkt allemaal erg verwar
rend en onoplosbaar in deze „Entre
onze heures et minuit". Er zijn
twee moorden gepleegd, waarvan
7\7 -- .7 één in een tun-
LyOggeratll nel vanuit een
00 snel voorbij rij
dende auto. Politie-inspecteur
Carrel neemt de tunnelmoord
voor zijn rekening, wanneer blijkt,
dat het slachtoffer en hij als twee
druppels water op elkaar lijken, of
moet men zeggen leken?
Hij gaat het leven van de tegen
wil en dank overledene een tijdje
voortzetten met alle riskante ge
volgen van dien, want het heer
schap was een bijzonder zware
jongen, die zijn onedele bedoelin
gen in eigen kring niet onder
stoelen of banken placht te ste
ken. Natuurlijk brengt Carrel de
zaak tot een oplossing, waarmee
ook nog een tikje liefde is ge
moeid.
Het scenario is niet bepaald
kristalhelder, maar regisseur
Henri Decoin heeft er uit gehaald
wat er uit te halen viel, uitstekend
werkend met geluids- en licht
effecten. En natuurlijk gaat men,
hoe dan ook, om een van de laat
ste rollen van wijlen Louis Jouvet.
Men kent zo'n ietwat sinistere,
cynische politie-inspecteur van
hem, zo'n onverschillige, aan 's le
vens buitenkant, met eeuwig die
hoed in zijn ogen, die indrukwek
kende loop en die fascinerende,
donkere stem. (JSp.)
(Advertentie)
HET zijn grote da
gen geweest voor
de helicopter en
wat een recensies. Tot
voor kort had men on
der dit vreemde woord
nog een of ander exo
tisch dier kunnen ver
staan of de naam van
de nieuwste fascine
rende vruchtendrank
of van het laatste re-
volutionnaire snufje
op het gebied van
synthetische wasmid
delen. Nu spreekt men
net zo gemakkelijk
over helicopters als
over zijn vulpen,' zijn
fluitketel of zijn
tante, om eèns iets
gangbaars te noemen.
En de kwaliteiten van
deze toestellen, die in
rechte lijn kunnen
stijgen en dalen en
desgewenst een tijd
lang op dezelfde plaats
in de lucht verblijven,
zijn sinds hun succes
volle deelneming aan
het reddingswerk al
gemeen bekend.
De helicopter is ons
vertrouwd, al hebben
we er nooit ingezeten
alleen die landge
noten die er hun leven
aan danken. Maar dat
kan ook nog vrij spoe
dig veranderen. Dit is
de eeuw der techniek
en de helicopter lijkt
me nu net een ver
voermiddel om nog
eens heel algemeen te
worden. De volgende
generatie zal wellicht
beleven, dat vrijwel
iedereen zo'n ding
heeft.
Tegen die tijd heb
ie natuurlijk popu.
aire. langzame mo
dellen. opvouwbaar
misschien, voor het
burgerverkeer. Je
platje is start- en lan
dingsplaats en een
beetje diepe muurkast
kan heel goed als
hangar dienen.
Wat een mogelijk
heden! Last van
schuldeisers? Je gooit
je „heli" vol proviand
en gaat een paar da
gen boven zee han
gen. Hoewel, aan de
andere kant, je bent
ook gemakkelijker be
reikbaar. Je kijkt in
je spionnetje en zegt
verontrust tot je gade;
„Daar komt nou al
weer die helicopter
van je moeder aan
zweven." Of: „Dat
landingsgestel van je
zuster hangt, me ook
vaker boven m'n
hoofd dan me lief is."
Maar toch, wat een
tiid. Als je verliefd
bent. stijg je op een
zoele zomeravond op
en blijft romantisch
voor haar raam han
gen. Staat het raam
open, dan kun je nog
een lief briefje of een
rolletje frujetta of een
ander teken van aan
bidding naar binnen
werpen. En als haar
vader kwaad wil, zal
hij toch minstens in
z'n eigen heli de
ruimte in moeten
gaan en een luchtge
vecht met je riskeren.
Alle kans. dat dan een
oom agent, die juist
zijn ronde helicoptert,
hem in de kuif pikt
wegens ordeverstoring
in de openbare lucht.
Wat een tijden wor
den dat! Dan kunnen
jonge paartjes nog
eens werkelijk de ze
vende hemel bereiken,
al zullen ze toch ook
weer naar beneden
moeten komen dat
is nu eenmaal het le
ven.
Geen kaartje be
machtigd voor Hol
landBelgië? Geen
nood. je gaat dood
rustig boven het sta
dion hangen en je mist
geen schop. Alleen zul
je er erg vroeg bij
moeten zijn, denk ik.
Je kunt kalmpjes
gaan zonnen (als er
zon is) ter hoogte van
Westertoren of wol
kenkrabber, in plaats
van op een terrasje te
zitten.*Als je wat be
stelt, stijgen de kell-
ners in straal-hel.cop
ters op met je con
sumptie. De café-di
recties vragen dan
obers met vliegbrevet.
Welk een perspec
tieven. Alleen, het
moet niet te druk
worden. Als ze man
netje aan mannetje
vliegen, krijg je daar
boven ten slotte het
zelfde als nu hier be
neden: eenrichtings
verkeer. stoplichten en
oversteekpaden, ma
ximumsnelheid binnen
de kom der gemeente
en een bonnetje als je
by de verkeerde wolk
linksaf slaat. Heus, het
luchtruim zal ook zijn
Cohen wel krijgen en
dan zijn die moderne
lui even ver als wij
nu, al hebben wij dan
niet de hoogte.
Mijn zoontje leeft
in gedachten nu al in
die tijd. Door al d:e
foto's van helicoDters
in dc krant gelooft hij,
dat die apparaten
thans reeds b:nnen
ieders bereik liggen en
hij heeft er een voor
zijn verjaardag ge
vraagd. „Als de sala
risschaal net zo lood
recht en snel de hoog
te ingaat als een heli
copter" heb ik beloofd.
GIJSBREGHT