DE VALSE VLAG doot AtfohZ Códisj Amsterdamse Filmpremières j TELEURSTELLING OP NIVEAU j Umberto D'\ verhaal van een simpel leven PUZZLE r y Flint van de Vliegende Brigade 219 Werkkleding nodig..? 2 DE COURANT—NIEUWS VAN DE DAG ZATERDAG 21 FEBRUARI 1953 „Ga door", zei zij, terwijl haar hart haar in de keel klop te. „Om wat te zien?" „Wel, om te zien, of we wer- x kelii'k of er inderdaad..!! Hij zweeg plotseling, streek zenuwachtig met zijn hand door zijn haar en ging met een tame lijk onvaste stem voort: „Ik wist, toen nog niets van jou en Roger natuurlijk". *7IEDAAR, hij had het nu ein delijk gezegd. Datgene, waar zij nu'al bijna twee dagen om- heengedraaid "Roger en zij. „Wel", zei zij, „er viel niets hadden. Roger. wei tyi „*-A te weten. Toen niet, bedoel ik. Dat was iets, wat eerst later gebeurdeVeel later na dat zij meende, dat hij ge sneuveld was. Nadat zij dacht, dat hij voor altijd voor haar verloren was. „Oh, Dave, oh lieveling", dacht zij, „wat moeten wü doen? we moeten iets doen, dat zie je toch ook wel. We kunnen niet doorgaan, alsof er niets gebeurd is.... dat ik met Ro ger zou gaan trouwen en jij te rug zou gaan naar Korea Het hangt nu helemaal van jou af, is het niet? Niet van mij. Ik kan mezelf niet aan je opdrin gen, lieveling. Jij moet de eer ste geste maken. En dat zul je natuurlijk niet willen doen. Je zou liever sterven dan Ro ger Gilmore z'n verloofde af nemen; speciaal nu niet, nu Ro ger zo vriendelijk voor je ge-1 weest is.... om je boek te le zen en er met je over te pra ten.Of heeft hij er nog niet met je over gesproken?" Zij vroeg het hem en hij zei; „Neen, nog niet. Maar er is geen haast bij. Hij heeft het ge lezen en hij zegt, dat het goed is en dat het zeer beslist moge lijkheden heeft. Er moet na tuurlijk nog heel wat aan ge schaafd worden en hij zou sommige scènes eens grondig met mij willen doornemen. We zullen morgen vroeg opstaan en een paar geweren meenemen en met ons tweeën op stap gaan. Roger wil zien, of hij niet een paar patrijzen kan schieten. Het zal daar rustig zijn in de ber gen en wij kunnen daar praten zonder eestoord te worden.." „Precies", zei Roger, die er juist bijtijds bijkwam, om te horen, wat Dave gezegd had. „Het zal daar rustig zijn en we kunnen praten zonder door iemand lastig gevallen te wor den". Het zou daar zeer zeker rus tig zijn en als Dave's geweer misschien bij ongeluk zou af gaan, terwijl hij over een ste nen muur klom en hij op die manier zichzelf door het hoofd zou schietenwel, dan zou dat een verschrikkelijk iets zijn, maar het zou eens voor goed een eind maken aan die nachtmerrie, waarin Roger nu al acht en veertig uur verkeer de. Was het werkelijk eerst twee dagen geleden, dat hij de deur voor Dave Malfrey had open gedaan en hij hem daar in de hall zag staan? Het scheen een heel leven. Rogers eerste impuls was ge weest, om de deur snel weer dicht te gooien, alsof hij door dat te doen Dave eens voor goed uit zijn leven kon ban nen; hem volkomen vernieti gen. Maar zo eenvoudig was het niet en aan de andere kant van die deur zou .Dave Malfrey even rustig blijven bestaan en zolang hij in New York vrij bleef rondlopen, zolang hi1 ook maar ergens in de wereld vrij bleef rondlopen, zou hij een bedreiging blijven, een tentiële tijdbom. Van ogenblik af, dat een boek, ge titeld: „Vorst in de Hemel" op het publiek zou worden losge laten, zou de gehele wereld voor hem en Dave Malfrey te klein zijn. De een of ander zou ten faveure van de ander moe- he": „Tk kan toch nooit iets voor me houden..." ten abdiceren en hij, Roger, was nog nooit voor iemand op zij gegaan. Dat was de reden, dat hij Dave meegenomen had naar deze logeerpartij. Als hij Dave hier had, kreeg hij een beetje tijd, om tot rust te komen en te besluiten, wat hem eigenlijk te doen stondMaar hij wist maar al te foed, wat hem te doen stond, niet waar? Of morgenochtend in de bossen, of de volgende dag, maar zon der enige twijfel voor zij van hier weggingenJa, natuur lijk wist hij. wat hem te doen stond en wanneer. Het enige, dat hij niet wist. was, hoe hij het doen moest. Het moest een ongeval lijken natuurlijk; het moest er niet uitzien als Plotseling week zijn geest voor het volgende woord terug, als zijnde al te afschuwelijk. Te melodramatisch. Je moest nu eenmaal een bepaald type zijn, om iemand te kunnen ver moorden, is het niet? Je moest daarvoor een misdadiger zijn. Hij, Roger, was geen misdadi ger. Hij was alleen maar een vent. die hevig in het nauw zat en daar iets aan doen moest. Men kon toch niet verwachten, dat hij maar rustig terzijde zou blijven staan en zijn gehele wereld in elkaar zou laten stor ten. Zeer zeker nu niet, nu al les voor hem zo goed ging al die roem, al die glorie en Ashley. Zijn ogen zochten met een hongerige blik Ashley's ge zichtje. Zij was zo jong, zo on gerept. Zoals zij daar zat in haar gele tweed rok en bij passende sweater. Heur haar zo nonchalant en haar ogen zo ongelofelijk blauw. Haar mond zo rose-rood en met zulke te dere trekken in haar knappe gebruinde gezichtje. Ashley hield van hem en had beloofd met hem te zullen trouwen. Zodra zijn boek uitkwam. Zo dra Dave Malfrey's boek ver schenen zou zijn. Maar het wès Dave's boek niet, het was z ij n boek'. Het was nu al maandenlang zijn boek geweest. Dave had er geen recht op; Dave werd ver ondersteld dood te zijn.... WE hebben nog tijd voor één rondje", annonceerde Sy bil Patterson met haar harde opgewekte stem, terwijl zij met een zilveren cocktailsha ker zwaaide, „en dan moeten we naar boven gaan, om ons te kleden. We zullen voor ons di ner naar de Jachtclub gaan en zij bedienen na acht uur niet meer Op dat moment kwam Sally June Parsons, een van Eds dochters, die altijd kwam hel pen, als er bijzonder veel men sen waren, het terras oplopen en zei tegen Sybil, dat er bin nen naar haar gevraagd werd. „Iemand, die u spreken wil", zoals zij het uitdrukte. Sybil ging naar binnen en bleef ongeveer vijf minuten weg. Toen zij terugkwam, zag zij er een beetje opgewonden uit. „Nu raad eens" zei zij met een dramatisch, gebaar net voor de openslaande deuren blijvend staan. „Wiley Scofleld, Rogers uitgever is hier. Hij is uit New York hierheen gevlogen en Ed heeft hem juist van hét vlieg veld gehaald. Hij is zich gaan opfrissen, maar zal onmiddel lijk hier zijn. En dat is nog hièt alles!", voegde zij er aan toe. „Dit hele geval wordt Ver ondersteld een verrassing voor Roger te zijn, maar jullie weet nu eenmaal, hoe ik ben.... ik kan toch nooit iets voor me houden. Wiley is niet alleen hierheen gekomen. Hij heeft wat meegebracht". Zij was blijven staan met haar handen achter haar rug, maar nu bracht zij ze met een snel gebaar naar voren. „Kijk eens!", zei zij. „Een exemplaar van Rogers boek! Het zal pas over zes weken verschijnen en zelfs Roger heeft het nog niet gezien is het niet. m'n beste?" Zü hield het boek voor zich uit, zodat allen het zien kon den. „Is de band niet prachtig?" zei zij. „En vinden jullie de ti tel niet enigVorst in de Herhei"?" (Wordt vervolgd). Radio-agenda^ ZONDAG 22 FEBRUARI Hilversum I, 402 m. VARA: S.ÜO Nieuws en weerber. 8.18 Gram. 8.30 Voui platteland. 8.40 Orgel, harp, viool en ïang 8.58 Sportmedcd. 9,00 Gram. 9.45 „Geestel leven caus. - VPRO: 10.00 „Geef het door", caua. 10.05 Voor de jeugd. - IKOR: 10.30 Romonstr. kerkd. AVRO: 12.00 StrUkork. 12.33 „Even af. rekenen, heren". 12.45 Surin. volksmui. 13.00 Nieuws en weerber. 13.05 Medcd. ot gram. 13.10 Gcvar. mui, 14.00 Book- bespr. 14.20 KI. koor en sol. 14.45 Toneel- besch. 15.00 Radio-Phllh. Ork. 15.55 Gram. 16.30 Sportrevue. - VPRO: 17.00 Gesprek ken met luisteraars", caus. 17.20 „Van het Kerkelijk Erf", caus. - VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en sportuitsl. 18.30 Plano- «pel. 18.45 Volkszang en woordenspel. 19.30 Radiolympus. - AVRO: 20.00 Nieuws 20.05 Gevar. mui. 21.05 „Paul Vlaanderen en het Jonathan Mysterie", hoorspel. 21.45 Lichte mui. 22.15 Meded. 22.20 Dansmuz 23.00 Nieuws. 23.15 Report, of gram. 23.2524,00 Gram. Hilversum 11, 298 m. NCRV: 8.01) Nieuws en weerber. 8.15 Gram. - IKOR. 8.30 Morgengebed. 9.15 Koor en orgel. KRO: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram 9.55 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.40 Kamer orkest. 12.15 Apologie. 12.33 Gram. 12.40 Idem 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws cn kath nieuws. 13.10 Lichte mm. 13.40 Boekbespr. 13.55 Gram. 14.OU Voor de jeugd. 14.30 Pianorecital. 14.30 Gram. 15.00 „Eeuw feest Kerkel. Hiërarchie", causerie. 15.30 Kamerkoor. 16.00 Gram. 16.10 Katholiek Thuisfront Overall 16,15 Sport. 16.30 Vespers. - NCRV: 17.00 Chr. Geref, kerkd. 18.30 Gewijde mui, 18.50 Kamerkoor. 19.00 Samenzang. 19,30 „Gelooft U dat?" caus. - KRO: 19,45 Nieuws. 20.00 Gram 20.25 „Do gewone man". 20.30 Wecnse rouz. 20.50 „De appel valt niet ver van de boom". 21.08 Operettcconccrt. 21.38 Actualit. 21.45 „En het zaad is het woord Gods", hoorspel. 22.45 Gebed cn Ut. kal 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. ZONDAG 22 FEBRUARI Engeland, BBC Home Service, 330 m. 12.15 Caus. 12.30 Muz. caus. 13.10 Crl- tleken. 13.55 Weerber. 14.00 Nieuws. 14.10 Caus. 14.30 Operamuz. 15.00 Tuinwenken 15.30 Hoorspel, 17.00 Concertork. 17.45 Bookbespr. 18.00 Voor kinderen. 18.50 Caus. 18.55 Weerber. 19.00 Nieuws. 19.15 Caus. 19.30 Kamerork, 20.45 Avondd. 21.25 Lieidadigheldsoproep. 21.30 Hoorspel. 22.00 Nieuws. 22.15 Klankb. 23.15 Symph.-ork 23.52 Epiloog. 24.00—0.03 Nieuws. Engeland, BBC Light Programme, 1600 •n 247 m. 12.00 „Can I come in?" 12 30 Xerkd. 13.00 Verzoekprogr. 14.00 Rcvue- ork. 14.15 Lichte muz, 14.45 Gevar. progr 1515 Idem. 10.00 Interviews en gram 37 00 Gevar. progr. 17.30 Idem. 18.00 Gram, 18.30 Gevar. progr. 19.00 Rouno Britain Quiz. 19.30 Hoorspel met muziek 20.00 Nieuws, 20.30 Hoorspel. 21.30 Community hymn singing. 22.00 Gevar muz 23.00 Nieuws 23.15 Lichte muziek 23.30 Muz. caus. 23.45 Orgelspel. O.lfi Gram. 0.561.00 Nieuws Brussel Vlaams, 324 m. 12.00 Gram 12.30 Weerber. 12.34 Grom. 13.00 Nieuws 13.15 Vlaamse lied. 13.30 Voor soldaten. 14.00 Gram. 15.30 Idem. 15.45 Sport 16.30 Mannenkoor. 17.00 Lichte muz. 17.45 Sport uitsl. 17.50 Gram. 18.00 Vioolrecltal 18.30 Godsd, ultz. 19.00 Nieuws. 19.30 Gevar progr. 2130 Gram. 22.00 Nieuws. 22 15 Verzoekprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05 en 23.3024.00 Gram. Engeland. BBC European Service. Uit zendingen voor Nederland 8.008.15 Eng. les voor beglnn. (op 464. 49 en 42 m 17.0017.15 Eng. les voor beglnn. (op 224 49. 42 en 31 m.l. 22.00—22.30 Nieuws De Eng graafschappen: Surrey (op 224 en 49 m.). MAANDAG 23 FEBRUARI Hilversum L 402 m. AVRO: 7.00 Nieuw». V.lO-Gram. 8.00 Nieuw». 8.15 (Advertentie) Jilll'JdiUIISI VRAAGT PROSPECTUS Bekende Schriftelijke Cursus Onderwijzersakte - H.B.S. A en B Staat,examen Gram. 8.45 Idem. 9.00 Morgenwijding. 9.15 Lied. 9.25 Voor de huisvrouw. 9,30 Waterst. 9.35 Gram. 11.00 35ste verjaardag Republiek Estland, caus. 11.45 „Lucia dl Lnmincrmoor", opera (2e acte). 12.00 Orgel en piano. 12.30 Lnnd- en tuinbouwmeded. 12.33 „In 't spionnetje" 12.38 Metropole-Ork. 13.00 Nieuws. 13.16 Meded. en gram. 13.40 Dansmuz. u.ou „Wat gaat er om in de wereld?", caus 14.20 Gram. 14.30 Voordracht. 14.45 Alt en plano. 15 15 Voor de vrouw. 16.15 Cembalo-gezelschap. 17.30 Voor padvinders 17.45 Gram. 17.50 Mil. commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Gram. 18.25 Report of gram. 18.30 Accordeonork. 19.OU Muz caus. 19.15 Strijkkwartet. 19.45 Reg ultz Landbouwrubr. 20.00 Nieuws. 20.U5 Ope rette-concert. 21.05 Cabaret. 21,30 Kamer ork. 22.35 Gram. 23.00 Nieuws. 23 15 Filmprogr. 23.45—24.00 Gram. Hilvorsum II, 298 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram 7 15 Gymn 7.30 Gram 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber 8,10 Sportullsl, 8.23 Gewijde muz. 8 45 Gram. 9.00 Voor zieken. 9.31 Voor de vrouw 9.35 Gram. 10.00 Sopraan en plano. 10.30 Morgcnd. 11.00 Gram 11.15 „Het Conflict", hoorspel. 12.00 Gram. 12.25 Voor boer en tuinder 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Orgelconc. 12.59 Klokgelui. 13,00 Nieuws 13.15 Lichte muziek. 13.45 Gram. 14 00 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Voor dc vrouw. 15.15 Gram. 15,30 Strijkkwartet 15.55 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16 30 Lichte muz, 17.00 Voor kleuters. 17.15 Gram 17.30 Voor de Jeugd. 17.45 Rog,ultz.. mi N. Debrot: „Ut. leven in Ned. Antillen" N. Debrot: „Llt. leven op Ned. Antillen" 18.00 Koorzang. 18.20 Sport. 18.30 Lichte muz. 18.45 Eng, les. 19.00 Nieuws en weer ber. 19.10 Gram. 19.30 „Volk en Staut" caus. 19.45 ZJgeunerkwintet. 20.00 Radio krant. 20.20 Orkest, koor en sol. 21 25 „Het kind van Europa", hoorspel. 22 15 Kamerkoor. 22.45 Overdenking, 23.00 Nieuws en SOS-berlchten. 23.15 „Man en vrouw", caus. 23.3024.00 Gram. MAANDAG 23 FEBRUARI. Engeland, BBC home service 330 ni 12.OU Schoolradio; 13 00 Gram.; 13 2 j Gcvar. progr.: 13.55 Weerber.. 14.00 Nieuws; 14,10 Orkestconc., 15.00 School radio; 16.20 Crilieken; 17.05 Gram.; 17.80 interviews. 18.00 Voor kinderen; 18.35 Weerber., 19.00 Nlcuwa; 19.15 Sport; 19.20 Caus.; 19 30 BBC Northern Orchestra: 20.30 Caus,: 21.00 Gevar. progr.; 21,45 Atner commentaar; 22.00 Nieuws: 22.15 Hoorspel; 23.35 Gram.; 23.45 Pari. overz.: 24.000.03 Nieuws. Engeland, BBC light programme I30U en 247 m 12.00 Mrs. Dale's OagDOeK; 12.15 Voordr.; 12.30 Dansmuz.; 13.15 Ur- «elspel; 13 45 Orkestconc.. 14.45 Vour kin deren; 15 00 Voor de vrouw, 16.00 Saion- Ofk.; 16.46 Lichte muz.. 17 15 Mrs. Dales Dagboek; 17.30 Hoorspel; 19 00 Mil. ink., 19 45 Hoorspel; 20.00 Nieuws; 20.25 Sport. 20.30 Gevar progr.; 21.00 Vragenbeanuv 21 30 Sport; 22.00 Verzoekprogr.; 22.30 Gevar. progr 23 00 Nieuws: 23.15 Actua lit.; 23.20 Dantrmuz.; 0.05 Voordr.; 0.20 Lichte, muz.; 0.56—1.00 Nieuws. Brussel. Vlnams 324 m 1145 Gram.; 12 30 Weerber.; 12 34 Voor land- oouwers: 12 42 Gram. 1 Om 12.50 Koer sen): 13.00 Nieuws: 13.15 Lichte muz.. 13.30 Gram 13,45 Lichte muz.. 14.00 „11 Matrimonic segreto". opera (gr. pi 16.20 Gram.; 17,00 Nieuws: 17 10 Lichte mur.: 18.00 Franse les: 18.15 Gram.; 18.25 Financ. Icrojj.; 18.30 Vooc soldaten; 19.00 Nieuws: 19.40 Gram.: 20.00 Omroepor'c.; 01 nn o, (jrami. 22.00 i gram.: 22.55 dingen 1 les voor beglnn. (Op 464, 49 22.0022.30 Nieuws. Eng. les vo (Op 224 en 49 m), Advertentie VANAVOND THEATER. Centraal Theater 8 u,, Zond. 2 en 8 U„' U spreekt met Uw moordenaar (Ned. Comedle) KI. Komedie. 8 u.. Zond. 2 en 8 u,: Potasch en Perlemoer (Gez, Joh. Kaart; Lcidseplelnthcatcr, 8 u.: Biuelomê iABC- Cabaret) Nieuwe Dc I.» Mar-Theater. 8 u.. Zond 2 15 en 8 u.: Het meisje met de grote voeten (Ensemble Wlm Sonneveld). Extase, van 4 u. af: The dansant Maiands met ztjn orkest'. Cnramclln van 8 u. af: Russisch Cabaret Balalaika. Palace van 8 u. af: Rhythm. Club m. m v. Pola Raymonds (dans). Carré, 8 u.: Zat., Zond cn Woensd. 2 en 8 u.: Circus Strassburger Stndischouwburg, Zat. B u.: Besloten voorst.; Zond. 1 u.: Butterfly (N'ed. OpcrB); Zond. 8 u.' Koning Lear (ATGi Doelenzaal, Zat. 8 u.: Het Woord (Ned Volks-Toneel)Zond. 8 u.: Het huis van de Saltlmbank» (Ncd. Volks-Toneel) Hypokrllerlon, Zond. 2 cn 4 u,; Flip Wa- feibnkkor's Poppenkast (kindervoorst.). Concertgebouw, Zond. (kl. z.) 8.15 u.: Nel Oosthout ivoordr. t.b.v. hot Ram penfonds). MUZIEK. Concertgebouw, Zat. (gr. z.) 8.15 u.: Het Concertgebouw Orkest o.l.v. Pierre Monteux. Solist: Klaas Boon (altviool), buitengewoon concert voor loden van Personeels- en Ontwikkeling® Ver.; Zat (kl. z.) 8.15 u.: Het Ncd. Kamerkoor 0 l.v, Fcllx de Nobel; Zond. (gr. z.) 2.30 u.: Abonnementsconcert. Het Con certgebouw Orkest o.l.v. Pierre Mon teux. Solist: Ida Haendcl (vlooi). BachzanI, Zat. 8 u.: Accordeonver. „Excel sior" en „Con Forza". TENTOONSTELLINGEN. Stcd. Museum t/m 2 Maart: Collectie Dommck; t/m 24 Febr.: Tentoonstel ling weken Kunstenaarsverenigingen t. b. v Nat. Rampenfonds; t/m 8 Mrt.: Kindertekeningen van Dr. Minkowsky. De Wiiag t/m 1 Mrt.: Kunst en Smaak. drie ecuwen eetcultuur. Willet Holthuyzen: Eigen verzameling. Zutiloglsch Museum: Tentoonstelling „Dier en Mens". Mn». Factor t/m 4 Mrt.: Collectie Singer. Kunslh. Iluinck cn Schcrjon t/m 21 Mrt Aquarellen en tekenlgen van AU Gou- bltz en beeldhouwwerken van Jules Vcrmelre. BIOSCOPEN, o Alhnmhra 2 15, 7, 0.30, Za, en Zo, 1.30 3.45, 7. 9 30: Do Ernst van Ernst, a.l. Apollo 2, 7 15, 9.30, Zo. 1.30, 3.30, 7.15. 9.30: Achter gesloten gordijnen, 18 J. Ulo 2, 7.15. 9.30, Zo. 1.15. 3,30, 7.15, 9,30: Vrouwen ln de nacht. 18 j. Ceintuur 2 7.15, 9 30, Zo. 1.30. 3.30. 7.15, 9.30: Singtn' In the raln, a.l. Capitol 2. 7 15, 9.30. Zo. 1.30. 3.30, 7.15, 9 30: Bureau Zedenpolitie, 18 J. Cineac (Reguliersbr.str.) doorl, voorst, a.l Cineac (Dsmrak) van 0 30. Zo. van 11.30 af doorl. voorst.: Ivanhoe, 14 j. Cinema Pnrislen van 12 af doorl. voorst.: De verboden dana. 18 J. City 2.15, 7, 9.30. Zo. 1. 3.43. 7, 9.30: De Troubadour. 14 J. Corso 1.30. 3.45, 7.15. 9.30: Café „De Rode Engel". 18 J. Culture 2 15. 8. Za. en Zo. 2.15, 7.15, 9.30: De zonen van de Muskettera, 14 J. Desmet 2.15, 7. 9 30. Za. en Zo. 1.30, 4, 7. 9.30; Wanda, de zondares. 18 1„ Do.: Faust, 18 J. Edlsnn 2. 7, 9.30, Zo. 1.15, 3.45. 7. 9.30: The greatest show on eartn. 14 J. Hallen 2, 7.15, 9.30, Zo. 1.30, 3.30, 7.15, 9.30: Een romer-Idylle, 18 J. Kriterlon 2 30, 7.15. 9.30, Zo. 1.30, 3.46. 7.15, 9.30: Le Plalslr, 18 J. Luxoi 11.30. 1.30, 3.45, 7.15, 9.30, Zo. 11.30. 1.15. 3.15. 5.15, 7.15, 9.30: De Koning der Wildernis 14 J. Nhsgeralh 1.30, 3.45. 7.15. 9.30: Het uur middernacht. 18 J. Passage 1 30, 3.45. 7.15. 9.30: MUn don- verledcn, 18 J. Plnza 11.15, 1.30, 3.45, 7.15, 9.30, Zo 11.30, 1 45. 4. 7.15. 9.30: ivanhoe, 14 J. Re* 2, 7.15, 9.30. Zo. 1.30, 3.30, 7.15. 0.30. De zoon van Dr. Jekyll, 18 J. Klullo 1 15. 3.30. 7.15. 9.30: Zo zijn Wl) niet getrouwd, 18 j. Roxy 1.30. 3 45. 7.15. 9.30: Gevaar klopt Ru""' L30.3'3.45. 7. 9.30: Hongkong, 14 J Tuschlnski 2,15. 7, 9 30, Za. en Zo. 1.30. 3 45, 7. 9.30. Sterren stralen overal. UUkUk 1.15, 3.30. 7.15, Umberto Victoria *2! 7.15, 9.30. Zo._, 1.30^ 3.30. 7.13. 1.3oï\.3r>, De kleine wereld mlllo, a.l Vest End I 7.15, 9.30. Het neusje van de zalm... En niet 'duurder dan andere. Journaals Polvgoon heeft thans de wederop bouw' in beeld gebracht. Men krijgt een duidelijk beeld hoe mede dank zij de hulp der buitenlandse militairen de dijken gedicht worden en het water wijkt. De huizen worden bewoonbaar gemaakt en het land ontdaan van oe slib- en modderlaag. Eerst thans dringt goed tot ons coor het leed der evacuatie. Polygoon brengt ons naar Zierikzee bij de proclamaties van de overheid en het bevel tot evacuatie, ""'ij zien het vertrek der bevolking. _ij wijze van tegenstelling kan men zich verheugen over de torugkeer tot het normale leven en het herstel el ders: eerste leken van opleving, er komt een melkboer aan de dour der teruggekeerde bewoners. En dan zijn wij getuige van het medeleven van het koniflklijk huis en maken we het bezoek van H.M. de Koningin aan Texel mee. Prolongaties en reprises Voor de 4de week stralen de sterren in Tuschinski, een goede start ondanks ongunstige omstan digheden van een Nederlandse film, die de spits van een regel matige Nederlandse filmproductie moet afbijten. Natuurlijk blijft Wilde's „De Ernst van Ernst" met zijn geesti ge spitsvondigheden in Alhambra en duurt de Franse esprit onder „Le Plaisir" in Kriterion voort. Liever romantiek? All right. Pro beert U „Ivanhoe" in Cineac en Plaza of „De Zonen van de Mus ketiers" in Cultura, goede roman tische kost. Een goede pobleem- film? Misschien is de Deen „Bu reau Zedenpolitie" iets in die richting. Verder is er luchtigheid genoeg: De Amerikaanse comedie „Zo zijn we niet getrouwd" in Rialto, de goede show van „Singing in the rain" in Ceintuur, de meer pom peuze show van De Mille in „The Greatest Show on Earth" (Edison), het nog altijd goede paradepaard Don Camtilo" (Victoria), de ori ginele Western „Opmars der vrou wen" in West-End. Voelt U voor iets speciaals, iets dichterlijks met het oog op het komende voorjaar, mag ik U dan de Zweedse film ,,'n Zomeridylle" in Hallen aan bevelen? Oplossing vorige KWAADSAPPIG A^CRUéFEEéE NORM#R4RU 1M TOuéRITéREE OM»ROBOT»TE O M IJ L T IJ D N RAAD GU IT LéNEKéLEFéE OK«RIJPEN«PG KOPéFUT#KAR A K I E 1 S 1 L O A O N S K I N N LENGTEGRAAD KRUISWOORD HORIZONTAAL: 1 slecht leven 2 zeer groot: alvorens: Frans telwoord 3 wedergeboorte 4 vlaktemaat; Eng. titel 5 lijst 6 traag; familielid 7 boom; voorzetsel 8 sluJs; slot 9 groente 10 Eng voegwoord: spoedig 11 eiland in Midd. Zee; sleepnet 12 onb. v.n.woord: zoog- diertje 13 ootmoedig vragen; broeibak; schulfbak VERTICAAL: 1 Griekse held: rechter in schoonheidstwlst 2 drukkend; prov. hoofdstad 3 interval: overledene 4 gauw: deel v. schip: 5 Oosterse titel: ploeg- snede 8 tijdperk', meisjes naam (afk.) 9 muf; weke aarde 10 voegwoord: onderne mingsvorm (afk.): delfstof 11 Eur land; schep MIDDENIN HOR EN VERT. 1 sterk uitkomen 2 neerslag 3 verlaten 4 insect 5 schamen 1 X 3 4 5 6 7 S 9 10 ll i V 1 i 1 X 4 i X ■f 3 ti 4 S 10 1) IX li DE AUTO De taxi-chauffeur heeft Flint en Hopkins intussen naar de plaats gebracht, waar hij de auto heeft zien staan. „Dit is hem," zegt hij. „Ik Ayeet het zo zeker als tweemaal twee vier is." Hopkins grijpt met een nadenkend gebaar naar zijn kin. „Is dat niet de Bugatti van Pa Jongg? Het staat mij voor de geest, dat die zo'n soort wagen had." Flint maakt er een einde aan. „In ieder geval is nu voor ons de tyd gekomen om te wachten." En dan tot de chauffeur: „Dank je wel. Als ik eens iets voor je doen kan.... je weet, dat je dan op mij kan rekenen." Lauri heeft haar tijd niet zonder meer voorbij laten gaan. Zij heeft de gehele kamer afgezocht naar mogelijke uitgangen. Maar tevergeefs. Als Flint nu niet snel komt, denkt zij.... De bespreking tussen de bandieten is intussen afgelopen, Pa Jongg draagt de koffers met verdovende middelen naar beneden en Chloë volgt hem. Maar boven aan de trap blijft zij nog even staan en kijkt op naar Gurd, die hen uitgeleide doet. „Wel, het ging goed, zolang het duurde....," zegt hij met spijt in zijn stem. „Het zal nog beter gaan, wanneer je de nieuwe aanvoerlijnen hebt georganiseerd, Gurd," antwoordt zij. ALS DROESEM IS de gepen- sionneerde ambtenaar Um- oerto D. in het leven achtergeble ven. Geen naamloze, maar een man met hoegenaamd geen naam en uitermate schimmige rechten in een onbarmhartige maatschap pij, die bij haar weigerachtigheid om de levensstandaard harer oud gedienden te verhogen, ziekte, af takeling en dood als bondgenoten heeft. Een karig pensioen, een kaal pension, harteloze lieden die, met uitzondering van een andérc ver worpene een slonzig dienst-, meisje, dat een kind verwacht van een militair, die zich tactisch heeft teruggetrokken de han den van hem hebben afgetrokKen. Een krampachtige, krachteloze poging om zioh vast te klampen aan de schone boord van een stipt, oppassend leven een hopeloos acnterhoedegeveoht tegen een fi. nanciële achterstand. Wat zijn /Vo eigenlijk nog de bindingen van de oude Umberto D. met het leven? De gewoonte, uitgesleten als een drempel? Herinneringen, duizend maal uitgeteld, maar evenals het pensioen onder de druk van een onbarmhartig heden in waarde verminderd? De onder een een zaam bestaan al te zeer gekoes terde trouw van een zielig straat, hondje? Wie of wat belet Umberto D. tenslotte er een eind aan ie ma ken voor zich en zijn hondje, dat niemand meer wil hebben? Niets. Ja toch: het simpele, triesde, bijna waardeloze leven, dat zich mèt het miserabele straathondje los rukt uit de greep van de dood. Geen ivarmte ZIEHIER in korte trekken het wederom sociaal gekleurde ge geven van Vittorio de Sica's film Umberto D.", waarvoor ook thans weer scenarioschrijver Cesar e Za. vattini verantwoordelijk is, een indrukwekkend gegeven, da: toch om verschillende redenen als filmverhaal op jnij weinig ir.druk heeft gemaakt. Ook hier ontbre ken nagenoeg de bezieldheid en de warmte van „Sciucia" en „Fiet sendieven", die in „Mirakel in Milaan" reeds verloren gingen in een virtuoos vertoon van diverse filmstijlen met als kitschige cli max de hemelvaart op bezemste len van paupers voor w!e De Sica geen plaats op aarde had weten op te eisen. Wil men De Sica's stijl nog al tijd neo-realistisch noemen in elk geval is „Mirakel in Milaan" dan een moeilijk te plaatsen tus- senproduct dan moet men ook constateren, dat door de smalle deur van dat „neo" een eigenaar dige aesthetiek is binnengesiopen, die in lange reeksen fotografische cetails wordt afgewikkeld en op den duur vervlakkend wordt. Op zichzelf genomen zijn deze détails realistisch, maar De Sica verwijlt er te lang bij. belicht ze zonder onderscheid naar be langwekkendheid te sterk, zodat zij door hun intensiteit en hun Professor Battisti als Um berto D. met het trouwe straathondje. eigenaardigej vaak wrange schoonheid zichzelf en het verhaal in de weg kómen te staan. Tege lijk wordt de Historie door deze opeenstapeling van uitgerekte en versterkte „realiteitjes" realisti scher dan de realiteit en dus nau welijks reëel meer. Documentair DE TRAGIEK, die de levens geschiedenis van de oude Umber to D. in zich bergt, heeft op deze wijze een documentaire, geen dra matische vorm gekregen, behalve in enkele onderdelen, die dan ook uitermate sterk zijn: de scène, waarin de oude man, geremd door zijn fatsoen, al te schuchter aan het bedelen slaat en zijn hondje er voor gebruikt, de scènes, waar in hij het dier tracht kwijt te ra ken. Het is te weinig, omdat men van de kunstenaar, die „Fietsen dieven" heeft gemaakt, meer ver wacht en mag verwachten. Ook deze keer werkt De Sica niet met beroepsacteurs. Umberto D. wordt gespeeld door een zekere professor Battisti, sober, doodge woon, precies wat het zijn moet in deze stijl. Het slonzige meisje is zo maar een meisje en meer valt Zoetzuur van de haringman HEPPU gelese, meneer? Am sterdam gaat Schouwe en Duiveland adopsiëre. Al onse hul- lepmiddele staan tot hun beschik king. Ja, wat bouwe betreft kenne se ons de ruimte gefe, hoor. We late hier sellef ook geen plekkie onbenut en in organisaasie sijn we ook lang niet misselijk, so lang. samerhand is t'r op iedere Am. sterdammer een plan. Ik vinnut een reuse simpetiek idee, meneer, cn niks is te goed voor Schouwe en Duiveland. Maar late we nou toch weer es ouwerwets late sien, dat we niet alleen de stad van de planne, maar ook van de dade sijn. Wat seggu anders van die mui terij in het Deense ieger! Se kwamme alleen in het geweer, voor de kok in de keuke. So sie je, meneer, wie de keuke beheerst is de baas. Dat segt me vrouw ook altijd. En Sjang Kai Sjek wil in actie komme tegen de rooie Chinese. Heppu wel es een rooie Chinees gesien, meneer? Ik nog nooit. Maar hij sal wel wete wat ie wil en niet kleureblind wese. Al sou je dat van de polletiek soms wel eris worde Met uitjes, meneer?" er helaas ook niet van af te zien. Met dat al is „Umberto D." voor mij een teleurstelling geworden, maar dan nog altijd een teleur stelling op niveau, die menig ge makkelijk succes in de schaduw stelt. JAN SPIERDIJK. De Troubadour m Carmine Gallone's verfilming heeft aan de gruwelge- schiedenis van Verdi's Troubadour een nieuwe tragiek toegevoegd, namelijk de ongelijke strijd van een bekwaam filmregisseur tegen een algemeer, bekende en dus onaantastbaar be schouwde operapartituur. De aria's en duetten werden ge handhaafd in al hun onbarmharti ge lengte en wat kan- men hier anders bij vertonen dan panopti- cum-achtige figuren met op de maat van de muziek bewegende lippen? Het is, ondanks enkele fragmentjes massa-regie en goede buitenopnamen in de gevechtsscè nes, niet tot film kunnen worden Maar de minnaars van bel canto komen hier volledig op hun kos ten en zij zullen de weinigzeggen de beelden gaarne op de koop toe nemen. (Lk.) De koning der wildernis /n Wyoming, een der //V Middenwestelijke staten van Ame rika, is een der weinige plaatsen, waar nog paar den in het wild voorkomen. Kud den fiere, vrije dieren, die meestal een stoere hengst tot aanvoerder hebben. Zo'n aanvoerder, een prachtige zwarte hengst, is in deze film de Koning der Wildernis, en met recht, want geen ruiter wil hij als zijn meester erkennen en zelfs een leeuw weet hij in eer. gevecht op leven en dood te ver slaan. Slechts de man, óie hc-m vangt en later uit de handen van een ongure „rodeo" redt, kan hem temmen en die man blijft hij trouw. Zeldzaam mooie natuur opnamen en opmerkelijk weinig goedkoop sentimenteel gedoe ma ken de „Koning der Wildernis" tot een sympathieke film. Hongkong Hongkong is de n stad der duizend gevaren en Jeff Williams (Ronald Reagan) krijgt daar ruim zijn deel van als hij vluch tend voor de communisten zijn zorg uitstrekt ever een verlaten Chinees jongetje, dat de gelukki ge bezitter is van een met juwe len versierd afgodsbeeldje van onschatbare waarde. Van alle zijden wordt hij belaagd. Maar als een held slaat Jeff zich door de vele gevaren, die tevens een Amerikaanse onderwijzeres, Vic toria, bedreigen. Ten slotte brengt hij onderwijzeres, kind en afgods beeldje dwars door een vuurge vecht aan boord van een bran dend schip in veiligheid. En dat alles in technicolor. Het uur voor middernacht Het lijkt allemaal erg verwar rend en onoplosbaar in deze „Entre onze heures et minuit". Er zijn twee moorden gepleegd, waarvan 7\7 -- .7 één in een tun- LyOggeratll nel vanuit een 00 snel voorbij rij dende auto. Politie-inspecteur Carrel neemt de tunnelmoord voor zijn rekening, wanneer blijkt, dat het slachtoffer en hij als twee druppels water op elkaar lijken, of moet men zeggen leken? Hij gaat het leven van de tegen wil en dank overledene een tijdje voortzetten met alle riskante ge volgen van dien, want het heer schap was een bijzonder zware jongen, die zijn onedele bedoelin gen in eigen kring niet onder stoelen of banken placht te ste ken. Natuurlijk brengt Carrel de zaak tot een oplossing, waarmee ook nog een tikje liefde is ge moeid. Het scenario is niet bepaald kristalhelder, maar regisseur Henri Decoin heeft er uit gehaald wat er uit te halen viel, uitstekend werkend met geluids- en licht effecten. En natuurlijk gaat men, hoe dan ook, om een van de laat ste rollen van wijlen Louis Jouvet. Men kent zo'n ietwat sinistere, cynische politie-inspecteur van hem, zo'n onverschillige, aan 's le vens buitenkant, met eeuwig die hoed in zijn ogen, die indrukwek kende loop en die fascinerende, donkere stem. (JSp.) (Advertentie) HET zijn grote da gen geweest voor de helicopter en wat een recensies. Tot voor kort had men on der dit vreemde woord nog een of ander exo tisch dier kunnen ver staan of de naam van de nieuwste fascine rende vruchtendrank of van het laatste re- volutionnaire snufje op het gebied van synthetische wasmid delen. Nu spreekt men net zo gemakkelijk over helicopters als over zijn vulpen,' zijn fluitketel of zijn tante, om eèns iets gangbaars te noemen. En de kwaliteiten van deze toestellen, die in rechte lijn kunnen stijgen en dalen en desgewenst een tijd lang op dezelfde plaats in de lucht verblijven, zijn sinds hun succes volle deelneming aan het reddingswerk al gemeen bekend. De helicopter is ons vertrouwd, al hebben we er nooit ingezeten alleen die landge noten die er hun leven aan danken. Maar dat kan ook nog vrij spoe dig veranderen. Dit is de eeuw der techniek en de helicopter lijkt me nu net een ver voermiddel om nog eens heel algemeen te worden. De volgende generatie zal wellicht beleven, dat vrijwel iedereen zo'n ding heeft. Tegen die tijd heb ie natuurlijk popu. aire. langzame mo dellen. opvouwbaar misschien, voor het burgerverkeer. Je platje is start- en lan dingsplaats en een beetje diepe muurkast kan heel goed als hangar dienen. Wat een mogelijk heden! Last van schuldeisers? Je gooit je „heli" vol proviand en gaat een paar da gen boven zee han gen. Hoewel, aan de andere kant, je bent ook gemakkelijker be reikbaar. Je kijkt in je spionnetje en zegt verontrust tot je gade; „Daar komt nou al weer die helicopter van je moeder aan zweven." Of: „Dat landingsgestel van je zuster hangt, me ook vaker boven m'n hoofd dan me lief is." Maar toch, wat een tiid. Als je verliefd bent. stijg je op een zoele zomeravond op en blijft romantisch voor haar raam han gen. Staat het raam open, dan kun je nog een lief briefje of een rolletje frujetta of een ander teken van aan bidding naar binnen werpen. En als haar vader kwaad wil, zal hij toch minstens in z'n eigen heli de ruimte in moeten gaan en een luchtge vecht met je riskeren. Alle kans. dat dan een oom agent, die juist zijn ronde helicoptert, hem in de kuif pikt wegens ordeverstoring in de openbare lucht. Wat een tijden wor den dat! Dan kunnen jonge paartjes nog eens werkelijk de ze vende hemel bereiken, al zullen ze toch ook weer naar beneden moeten komen dat is nu eenmaal het le ven. Geen kaartje be machtigd voor Hol landBelgië? Geen nood. je gaat dood rustig boven het sta dion hangen en je mist geen schop. Alleen zul je er erg vroeg bij moeten zijn, denk ik. Je kunt kalmpjes gaan zonnen (als er zon is) ter hoogte van Westertoren of wol kenkrabber, in plaats van op een terrasje te zitten.*Als je wat be stelt, stijgen de kell- ners in straal-hel.cop ters op met je con sumptie. De café-di recties vragen dan obers met vliegbrevet. Welk een perspec tieven. Alleen, het moet niet te druk worden. Als ze man netje aan mannetje vliegen, krijg je daar boven ten slotte het zelfde als nu hier be neden: eenrichtings verkeer. stoplichten en oversteekpaden, ma ximumsnelheid binnen de kom der gemeente en een bonnetje als je by de verkeerde wolk linksaf slaat. Heus, het luchtruim zal ook zijn Cohen wel krijgen en dan zijn die moderne lui even ver als wij nu, al hebben wij dan niet de hoogte. Mijn zoontje leeft in gedachten nu al in die tijd. Door al d:e foto's van helicoDters in dc krant gelooft hij, dat die apparaten thans reeds b:nnen ieders bereik liggen en hij heeft er een voor zijn verjaardag ge vraagd. „Als de sala risschaal net zo lood recht en snel de hoog te ingaat als een heli copter" heb ik beloofd. GIJSBREGHT

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1