fm comra televisie: Angstaanjagende diepte-film Wat Kan Pagina 16 Haagse Post 21 Februari 1053 Van de H.P.-correspondenten in Londen en New York DE voorgeschiedenis van de „Cinera- ma"-film is spannend als een film- slot behoort te zijn. De held van de story is mr. Waller; een goede zestig jaar oud, zoon van emigranten en geboren in Brook lyn, die proletarische smelkroes van New York. De tweede plaats wordt bezet door Hazard E. Reeves, een energiek, ambitieus en nerveus geluidsingenieur, die patenten aanvraagt en maatschappijen opricht om die gepatenteerde vindingen te exploite ren. Met „Cinerama" oogstte hij het lang verwachte succes, want door het stijgen van de aandelen na de enthousiaste ont vangst van de pers werd hij in een paar dagen een schatrijk man. Verdere medespelers zijn een ingebeelde zieke (een filmregisseur die op dood spoor geraakt was), een beroemde radio-repor ter en een eerzuchtige multimillionnair. Knutselaar Waller is een echte knutselaar, die op tienjarige leeftijd al ontdekkingen deed, maar weigerde naar de middelbare schooi te gaan omdat „je daar maar bedorven wordt." Toen hij veertien was begon hij een eigen zaakje en toen hij achttien jaar oud was verkocht hij zijn eerste uitvin ding op fotografisch gebied. Nadien vond hij water-ski's uit, een nieuw soort wind meter, een gevoelig reagerend roer voor zeilboten en een camera, die het omslach tig maatnemen voor een costuum verkort tot een handgreep, die maar een fractie van een seconde in beslag neemt. Bezeten door de drang met het gezichts vermogen van de mens te experimenteren ontwierp Waller een zwart masker, waar in hij twee kleine gaatjes maakte, die sa menvielen met het middelpunt van het oog. Het bleek dat iemand, die dit masker opheeft, zich niet door een kamer kan bewegen omdat zijn gezichtsveld te klein is. Nu probeerde Waller het tegenover gestelde. Hij ontwierp een buitenissig© hoofdbedekking met daaraan twee reepjes, die alleen het midden van het oog be dekten, terwijl zij de rest van het oog vrij lieten. Iemand, die deze narrekap op heeft is beslist in staat zich zonder hulp te redden. Waller's volgende gedachte ontstond als vanzelf. Een camera die niet alleen maar rechtuit maar ook opzij zou zien en een scherm, dat groot genoeg zou zijn om het perifere gezichtsvermogen te bevredigen, zouden te zamen de illusie van drie di mensies moeten kunnen wekken. Maar het realiseren van dit idee stuitte op een onoverkomelijke hindernis. Waller be merkte dat hij bovengenoemd effect slechts zou kunnen bereiken als een vjjf- tot zevenmaal zo breed scherm als nor maal gebruikt wordt. Dit zou ten gevolge hebben, dat men nieuwe bioscopen van zo geweldige afmeting zou moeten bou wen, dat zijn uitvinding nauwelijks te realiseren zou zijn. Terwijl Waller peins de hoe dit probleem op te lossen, kwam een toeval hem te hulp. In 1937 wendde een architect in New York een zekere Ralph Wal ker zich tot de bekende Kodak firma met het verzoek, hem een handige foto-technicus aan te be velen. Kodak raadde hem Waller aan. En zo vernam die Walker's plan om voor de komende New Yorkse wereldtentoonstelling een heel bij- vcwoj. zondere cinema te bouwen met een halfrond projectiescherm. Toen beide mannen in Laurence Rocke feller (een nazaat van de beroemde olie koning) een geldschieter vonden, zag het er naar uit dat de weg naar succes voor hen openlag, maar spoedig bleek dat een misrekening. De met elf camera's opge nomen „uitarama"-films bleken te kost baar te worden, zowel om ze op te nemen als af te draaien, want er waren bij de projectie eveneens elf toestellen nodig. Rockefeller verloor het vertrouwen in de zaak en wenste geen nieuw kapitaal meer te verstrekken. Ondanks dat liet hij Wal ker en Waller de voorvaderlijke renstal len, die zij als atelier mochten blijven ge bruiken. Walker en Waller kregen echter misnoegen. En zij gingen uiteen. Ondertussen was Amerika in de oorlog gegaan. Iedereen die daar kans toe zag, zorgde er voor aan een legeropdracht te komen en Waller dacht niet geheel ten onrechte: „Wie weet of nu is mijn Cine ramate gelde te maken." Hij nam een drie-dimensionale opname van een vlieg- manoeuvre op en toonde die 't luchtwapen. De staf begreep ogenblikkelijk dat de luchtvaartbemanning door het zien van een dergelijke film voor de strijd beter kon worden voorbereid dan op welke an dere manier öok. Waller bouwde eveneens een kanon, waarbij men op een drie-dimensionaal op genomen vliegtuig leerde instellen en schieten. Een geluidsignaal registreerde de treffers. De „Waller Gunnery Trainer" was ge boren. Duizenden Amerikanen kregen via deze training hun opleiding en het Ame rikaanse luchtwapen verklaarde na de oorlog, dat Waller's uitvinding de U.S.A. ten minste 350.000 doden en gewonden be spaard had. Het bekende weekblad Life interesseer de zich daarbij voor het project en stelde een groot bedrag ter beschikking voor Ondertussen trok men lering uit het enthousiasme van het publiek voor de speelfilm „Bwana Devil" door het andere, het z.g. Natural Vision"-systeem (dat met de bril, die voor tien dollarcent aan de kassa te verkrijgen is) uitgebracht. Ook bij dit systeem ziet men drie-di mensionaal, maar de bril zit ongemakke lijk, terwijl de minste beweging van het hoofd het beeld verstoort. Daarbij is de indruk veel minder sterk. Toch staan de mensen, waar „Bwana Devil" na maanden ook heen reist, in lange rijen voor de kas sa's, aangelokt door beloften als „Een leeuw zal op uw schoot zitten en een ge liefde zal in uw armen rusten." Een buitengewoon meevallertje voor de „Natural Vision" is daarbij, dat het „John son's Office" een Amerikaanse censuur- instelling tegen de „Bwana Devil" is, omdat het de liefdestaferelen, drie-dimen sionaal getoond, indecent vindt. Toen eerst moest iedereen er eerst recht heen, want dat moest iedereen noodzakelijk eens gaan zien. Het succes van deze eerste „3 D. Devil" heeft de producers in Hollywood aange spoord zo snel mogelijk „3 D.-films" aan te maken. Als eerste ging „Warner Bro thers" aan de slag om een geschiedenis op te nemen, die speelt in het wassenbeelden kabinet van de al lang geleden overleden Zwitserse Madame Tussaud. Regisseur de Todt vertelde, dat de spelers zich weer eens dienen over te schakelen als zij suc ces willen hebben bij de „3 D.". Om tech nische redenen Zullen de scènes nl. langer duren dan bij de normale film. Daarbij zal slechts hij of zij, die over een goed geheu gen beschikt, zich bij de „3 D." kunnen handhaven. De opname-kosten zijn nl. zo hoog, dat iedere speelscène ten hoogste een beslissende zege op hun rivale de tele visie, in zich bergen, klinken er reeds waarschuwende stemmen op van de zijde der film-theoretici. Paul Rotha, een pio nier van deze nauwelijks vijftig jaar oude kunst, heeft in een brief aan de Londense „Times" zijn vrees uitgesproken, dat de Fred Waller en zijn vrouw verder experimenteren. Niet ver van New York in Austernbay werd een ten- nishal gehuurd en filmmagnaten werden uitgenodigd hierheen te komen om de rutschbaan-opnamen te komen zien, die in diezelfde tijd half New York zeeziek maakten. De magnaten waren verrukt en zegden millioenen toe. Daarop vertrokken zij om niets meer van zich te laten horen. Het is mogelijk dat zij toen al beseften, dat de nieuwe uitvinding hun grote voor raad twee-dimensionale films zo goed als waardeloos maakte. Hoe het ook zij: Weer stond de maatschappij „Cinerama" alleen met onvoldoende middelen. De „Eerste Ci nerama Studio" moest gesloten worden. Twee mensen verloren in deze tijd hun vertrouwen in „Cinerama" niet. Het waren twee mannen: de radio-reporter Lowell Thomas en de geluidsingenieur Reeves, die „Cinerama" verrijkt had met drie-di mensionaal geluid. Daarbij had hij min of meer parallel gehandeld aan de vinding van Waller. Hij gebruikte bij de opnamen meerdere microfoons en bij de weergave meerdere luidsprekers, die hij niet achter het doek aanbracht, maar terzijde van het scherm en achter in de zaal. Zeven jaar na de oorlog, om nauwkeu rig te zijn op de 30ste September 1952, werd de eerste „Cinerama"-voorstelling werkelijkheid Denk nu niet dat daardoor een eind kwam aan de financiële moeilijkheden. Wel is waar zouden er voor 'het verstrijken van 1953 2000 „Cinerama"-theaters in de Ver enigde Staten gebouwd zijn en een tiental Europa, maar een staking in Chicago dreigde alles op losse schroeven te zetten. De vakbonden eisten nl. dat ieder van de 3 projectie-apparaten die gelijktijdig de drie fUmbanden vertonen, door ten minste twee man bediend zouden worden. Hierdoor zouden de kosten echter zo hoog worden, dat het voor het publiek be duidend goedkoper zou zijn naar een wer kelijk theater te gaan en daar naar door God drie-dimensionaal geschapen acteurs te gaan zitten kijken. twee keer gedraaid kan worden. Het zal dus uit moeten zijn met het zich ver spreken of zijn rol onvoldoende kennen. Bij „Cinerama" is men er van overtuigd, dat alleen superioriteit van het product de moeilijkheden, waarin men daar nog steeds verkeert, overwinnen kan. Onder tussen is men er begonnen met de opna me van een reisfilm, waarin cirerama- camera's „de vlieger Paul Mantz" op zijn wereldreis volgen. En een speelfilm over de geheimzinnige „Lawrence van Arabië" wordt voorbereid. Er valt niet aan te twijfelen: de „3D"-film heeft zich in marstempo op weg begeven. Hollywood, dat hoe langer hoe meer gehinderd wordt door censuur van morele, zowel als van politieke aard, kan geen frisse rolprenten meer maken. Daarom wil men er tonen wat men er op tech nisch gebied vermag. EEN paar dagen geleden maakte Sir Alexander Korda bekend, dat hij in Mei van dit jaar een drie-dimensionale speelfilm zou gaan draaien. Daarop ver klaarde Arthur Rank, dat hij bezig was met de voorbereidingen om ai in Maart de eerste plastische kleurenfilm, die met succes in Amerika werd vertoond („Bwa na Devil"), naar Londen en de belangrijk ste Engelse steden in de provincie te bren gen. Tegelijkertijd kondigde Metro Gold- wyn Mayer aan, dat zij een korte drie dimensionale speelfilm in hun voornaam ste Ixmdense theaters zouden tonen. De „Drie-D" of „Deepie", zoals men haar al noemt, maakt zich op om in de komende weken Engeland te veroveren. Terwijl de vakmensen en geldmagnaten uit de filmwereld de hoogste verwachtin gen hebben van de „Deepie" en haar.nieu- we mogelijkheden, die naar zij hopen ook technische vooruitgang weer eens de kunstzinnige ontwikkeling zal overvleu gelen en zelfs zal remmen. Het is volgens hem onzinnig om de toe voeging van de derde dimensie te verge lijken met de invoering van bet geluid bij de stomme film. Want in plaats van het medium film een artistiek hulpmiddel er bij te geven wat het geluid onge twijfeld was vormt de derde dimensie integendeel een hindernis voor die koene sprongen in tijd en plaats, die als de meest specifieke verworvenheden van de film gelden. Meer dan dat, de „reprises van oude films heeft ons geleerd, dat het ons in de laatste 25 jaar nog nauwelijks gelukt is de onbegrensde mogelijkheden van de cinematografie te onitdeken en te benut ten. Laten wij onszelf niets wijsmaken: er zijn op het ogenblik stellig niet meer dan een half dozijn regisseurs die het medium film werkelijk in alle opzichten beheersen. Voordat men in blinde ijver aan de slag gaat om bioscopen en projectie-apparaten om te bouwen, zou men beter kunnen overleggen, hoe men aan de open lijke ontevredenheid over de films der massaproductie tegemoet zou kunnen komen en eerst eens ten volle gebruik moeten maken van de ontel bare mogelijkheden van de zoge naamde vlakke film." HET vaderlandse cabaret rust voor een groot deel op de schouders van de heren Kan en Sonneveld. Een zware verantwoordelijkheid voorwaar! Wie beide heren echter op ziet treden tegen het décor van hun ge zelschapjes krijgt de indruk dat geen van beideji voldoende door drongen is van die verantwoorde lijkheid: zij gooien er (zoals de uit drukking dat zo aardig willelijk met het petje naar. Dat wil niet zeggen, dat zij geen succes hebben: integendeel! Zalen vol goedlachs volkje klapt hartelijk in de handen. Maar juist daar schuilt het gevaar. Want hoe meer de beide heren er met de pet naar gooien hoe gretiger de schateraars toestro men „om 'es lekker een avondje te gaan zitte' lache". Bernard Shaw heeft, naar de legende volhoudt, eens gezegd, dat wanneer tien procent van het volk een schilderij mooi vindt, dat daarom stellig lelijk is en vernietigd dient te worden. Het is een weinig in de schone nuance der wijsheid getinte uitspraak maar er zit iets in! En wie de diffuse weerschijn er van herkent zal met betrekking tot het cabaret zeggen: „Als te veel „groot publiek" een cabaretprogramma mooi gaat vinden dan is er iets mis met de kwaliteit van dat programma". Want er is wel geen kunstvorm te vin den die zo typisch een grenskunst is als die van het cabaret. Dit bevindt zich op een gebied zo begrensd als het scherp van een scheermes. M.a.w. het „grote publiek" zal men nimmer kunnen boeien met waar cabaret; „groot publiek" kan zich niet thuis voelen op zulk een smal territorium. Het schrijdt met logge voeten voort door afgezaagde scènes en te uit en te na be speelde sketches en lacht dat het schudt. Schaterlachen echter is niet het gerucht van het cabaret: daarbij past de glim lach. Er zijn trouwens nog enkele andere kunstvormen die hun domein hebben in het niemandsland tussen kunst en „groot

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 7