hamol Problemen van het Rampenfonds Niet Europa, maar een leger Amerikaanse druk op Bonn, Parijs en op Londen 21 Februari 1953 Haagse Post Pagina 3 rechtstreeks noch zijdelings onder invloed van eenige partij of groep, noch van eenig particulier belang, geen parti pns, geen vooroordeelen, en geen stokpaardjes. in politieke kwesties geleid door hetgeen 's lands belang eischt. Tegenover niet-politieke gebeurtenissen, toestanden en vraagstukken de houding van den goeden staatsburger die aller eerst wenscht te doen hetgeen recht is." Eerste hoofdartikel 10 Jan. 1914. yQ? so> Het grandioze antwoord van het Nederlandse scp volk op de oproep van het Rampenfonds heeft enkele heel zonderlinge, maar gewichtige problemen in het leven geroepen. Dat komt omdat het Rampen fonds vier a vijf keer zoveel heeft opgehaald als opti mistische schattingen hadden verwacht. Nu spreekt het vanzelf, dat men moeilijk kan treuren over dit treffende bewijs van de geestelijke gezondheid van ons volk en wat dit betreft kan het resultaat alleen maar verheugend worden genoemd. Niettemin mag men toch de realiteit niet uit het oog verliezen en dan is het toch zaak om vast te stellen dat in de niet-getroffen gebieden practisch géén cent meer in de zak is overgebleven. Het zijn waarlyk niet alleen plaatsen van openbaar vermaak die dit bemerken, neen, de gehele neringdoende middenstand en het za kenleven ondervinden hiervan de gevolgen. Natuurlijk zal die terugslag wegebben, maar er is toch aan de vlottende middelen buiten de noodgebieden wel zeer veel geld onttrokken en het is de vraag of dit nu alleen maar gunstig genoemd mag worden. Aan de andere kant rijzen ook pro blemen. Het Rampenfonds dateert van 1935 en is eigenlijk een sluime rende, overkoepelende instantie die het Rode Kruis en enige andere ver enigingen te zamen hebben opge richt. Het is in het geheel niet ge ëquipeerd op het verwerken van bijna 50 millioen gulden. Men weet dat daarom op korte termijn de directie en een staf uit de grond moes ten worden gestampt. Nu moet men zich het verstandig verdeden van 50 millioen gulden met alles wat daar aan administratie en controle bij te pas komt niet al te gemakkelijk voorstellen en het fonds heeft daarom ook adviseurs en controleurs tot zich getrokken om t.z.t. een behoorlijk verslag te kunnen produ ceren. Dit alles echter geschiedt uiter aard provisorisch en het grootste gedeel te van de bijeengebrachte gelden blijft eigenlijk voorlopig ongebruikt. Oorspronkelijk was de bedoeling óm het Rampenfonds te laten bijspringen in wat men noemt „de persoonlijke sfeer", dus ter verzorging van levensonderhoud, .kleding, schoeisel, dekking etc. Merk waardigerwijs zijn de eerste uitkeringen van het fonds voor dit doel waarlijk be lachelijk laag. Want een uitkering van 10 aan een geëvacueerde kan men toch nauwelijks hulp van betekenis noemen. Daar komt bij dat de giften in natura uit binnen- en buitenland grandioze afmetin gen hebben aangenomen en de leniging van de nood in de persoonlijke sfeer daardoor zeer veel is vergemakkelijkt. Naar ons gevoel is het daarom wel zaak om enige duidelijke lijnen te trekken en in de eerste plaats vast te stellen wat nu eigenlijk de Overheid denkt te doen. De Overheid is van ons allen het rijkst en gelijk iedere burger zich iets heeft ont zegd om bij te springen zal ook de Over heid dat moeten doen. Zij zal haar budget moeten herzien en een aantal kapitaals uitgaven moeten uitstellen, omdat thans de dijken moeten worden hersteld en een groot aantal woningen moet worden ge bouwd. Het merkwaardige is dat in de achter ons liggende periode de Overheid zich veelal taken toeeigende, die normaliter de burgers toevallen. Op dit ogenblik zien wij echter hoe de burgers taken op zich namen die eigenlijk aai. de Overheid toe komen. Zo is het devies van de radiohulp nogal ongelukkig gekozen: Het luidt: Beurzen open, dijken dicht. Maar het dich ten van de dijken is nu toch juist wel typisch Overheidstaak. Het spreekt vanzelf dat het op dit ogen blik niet gewenst is om al te diep op deze materie in' te gaan, maar zoveel staat dunkt ons toch wel vast, dat opheldering dringend gewenst is. Wat denkt de Overheid te doen en waar zal het geld van het Rampenfonds eigen lijk voor gebruikt worden? POST SCRIPTA door DIPLOMATICUS ,-p^ERWIJL in Nederland de belangstelling uitsluitend gericht was op de watersnood hebben J_ zich in de wereldpolitiek veranderingen voltrokken, die men zonder enige overdrijving sensationeel kan noemen. Met zijn State of the Union-boodschap zijn regerings verklaring dus heeft president-Eisenhower een geheel nieuwe Amerikaanse politiek aan gekondigd en uit de daarop volgende reizen en mededelingen van de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken, John Foster Dulles, blijkt, dat die nieuwe politiek terstond en met kracht zal worden gevoerd. Dit is niet verwonderlijk, want die nieuwe politiek is niet maar alleen de opvatting van een president of van een partij, maar de logische expressie van hetgeen leeft en gedacht wordt in het Amerikaanse volk. Ame rika is in wezen een hard, sterk en jong land en de stem van president Eisenhower is meer de uitdrukking van Amerika dan de stem van zijn voorgangers. .Amerika is niet conservatiever of rechtser geworden; Amerika is zichzelf geworden. Dat betekent in het buitenlandse vlak, dat het gedaan is met ethische dikwijls innerlijk tegenstrijdige concepties en met eerbied voor histo rische groei en dat met kracht de verwezenlijking van Amerika's plannen zal worden nagestreefd. In drie sectoren heeft die nieuwe Amerikaanse poli tiek sensationele wijzigingen in de bestaande toestand gebracht. Hel succes van de werkende vrouw in haar beroep wordt voor een aanzienlijk deel bepaald door een verzorgd uiterlijk. Er is een simpele manier het te verwerven: met twee maal per dag) (Schoonheid uit Zwitserland) Voor overdag Hamol- MEDIUM. Voor de nacht Hamol- NOVA Voor ruwe huid, kloven, bij vorst: HamoI-'UNIVERSELLEA sCp AVRO in gevaar Wie de verklaringen van de AVRO-voorzitler en de verkla- <P ringen van de leiders van de an dere omroepverenigingen leest en naast elkaar legt, ziet hoe juist wij vorige week de toestand hebben gekenschetst. Het blijkt nu wel dat de AVRO-voor- zitter voortdurend formeel wel gelijk had, maar daar toch op wel ongelukkige wyzc van deed blijken. Men moet nu bü de AVRO toch waar lijk oppassen, want de collega's zouden de zendtijd van de AVRO best samen willen opdelen en het is toch niet ver standig om bij voortduring zoveel aan stoot te geven. Men mag nu niet lang talmen met uit breiding van het AVRO-bestuur met en kele vooraanstaande onbesproken rustige figuren. Ongewenste onrust De geruchten omtrent de Bélgi- vO> sche koninklijke familie blijven aanhouden en het verblijf van koning Boudewijn aan de Middellandse Zee tot hersteil van gezondheid heeft vele anti- monarchistische pennen in beweging ge bracht. Het is bijzonder ongewenst wanneer buitenlanders zich mengen in zulke de licate aangelegenheden als de verhouding tot het koningshuis, maar wij zouden toch wel de hoop willen uitspreken, dat de al tijd wat levendige Belgen zich toch wel zouden bedenken dat in deze bewogen tijden rust om het Hoofd van de Staat een bijzonder waardevol goed is. Last van zenuwen? Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen. Allereerst in het Verre Oosten, waar Tsjiang Kai-sjek de vrije hand is gegeven om de guerillastrijd aan te binden tegen communistisch China. Het spreekt vanzelf, dat de troepen van de generaal op For mosa van weinig betekenis zijn. De vraag is niet wat of de nationalistische Chinese troepen zullen gaan doen, maar de vraag is welke steun de Amerikanen aan deze troepen verder zullen geven nu het Ko reaanse conflict niet meer geïsoleerd wordt gehouden. Het tweede front, dat een geheel nieuw beeld biedt, is dat van het Nabije Oosten, dat in de toekomst zulk een belangrijke rol zal spelen. Op dat front is de eerste tegenzet zichtbaar geworden. De Sovjet- Unie heeft een aanslag op haar ambassade in Israël aangegrepen om ie betrekkingen met Israël te verbreken. Het lijdt geen twijfel of de Sovjet-Unie gebruikt een ze ker anti-semitisme om zich steun te ver werven van de bevolkingen in de Midden- Europese satellietstaten, waar het anti-se mitisme altijd populair is geweest en toont vijandschap jegens Israël, ten einde zich in het Nabije Oosten van de sympathie van de Arabische landen te verzekeren. In de derde en laatste plaats is het po litieke beeld in West-Europa veranderd. John Foster Dulles heeft de Europese hoofdsteden bezocht en hetgeen hij daar te berde heeft gebracht is niet zozeer hof felijk als weJ duidelijk. Hij heeft de Euro pese regeringen laten weten, dat Amerika het van primair belang acht, dat de Eu ropese Defensie Gemeenschap tot stand komt. Dit is iets anders dan een Verenigd Europa. De laatste maanden heeft men in West-Europa naarstiglijk gezocht naar al le ingewikkelde formules om Europese sa menwerking, integratie of federalisatie mogelijk te maken. De hoofdrolspelers hebben daarbij nooit iets anders ge tracht dan de basis van iedere Europese bundeling: een Frans-Duitse overeenstem ming met een Engelse sanctie, voor bin nenlands gebruik te versieren, aanvaard baar te maken of tot hun voordeel te keren. Idealisten vooral in de kleine landen hebben in die periode wel eens ge meend dat alle vrije Europeanen gelijk gerechtigd aan een overleg deelnamen. Minister Dulles heeft hen wel uit de droom geholpen. Hij heeft ondubbelzinnig laten weten dat voor getheoretiseer nu geen tijd meer is en dat de Verenigde Staten nu wel graag op korte termijn Europese legers willen zien. In Bonn, in Parijs en in Londen heeft men dit alles zeer goed begrepen en het is dan ook geen wonder, dat er sedert dat bezoek in Bonn en in Parijs hevig wordt gedokterd aan protocollen en amendementen en dat men in Londen nogmaals de mate van steun die het Britse Gemenebest aan zulk een Frans-Duitse bondgenootschap zou kun nen geven, heeft geformuleerd. De Westeuropese landen staan van nu af aan tegenover harde feiten. De illusie als zou in West-Europa rustig kunnen wor den gezocht naar een nieuwe politieke constellatie is in rook vervlogen. In West- Europa dient een Frans-Duitse alliantie tot stand te worden gebracht die Engeland wel zal willen steunen. Het schijnt dat de Nederlandse regering uit deze gang van zaken de consequentie heeft aanvaard. Er bestaat in Den Haag de neiging om minder belangstelling te tonen voor het onvruchtbare woordenspel in de nieuwe organen van Straatsburg, nu wel blijkt dat de grondslag van de Euro pese samenwerking niet vla deze organen tot stand zal komen. Terwijl echter de le gers van Frankrijk en Duitsland en En geland het belangrijkste zijn en van de overige landen maar geringe bijdragen kunnen worden verwacht, zijn de econo mieën van ie kleinere landen van veel betekenis. Terecht streeft men er daarom in Den Haag naar om in de economische sector Europese samenwerking te berei ken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2