De Helicopter Wekelijkse bijlage Zaterdag 21 Febr. 1953 ctyejóchroeloliegtuig met grote mogeiykhecletx-, Reecis velen hebben aan deze vreemde vogel hun leven Ie danken Ook tijd ens de watersnoodramp bewees bij goede diensten 1923 de „Sikorsky Aero Engineering Corporation" werd opgericht. Vooral met de bouw van de z.g „clippers" verwierf hij grote bekendheid. Toen in 1937 prof Focke in Duits land zijn eerste helicopter demon streerde, ging hij eens een kijkje ne men en het resultaat hiervan was, dat hij in 1939 voor de dag kwam met de VS-300. een helicopter, waarmee men hoofdzakelijk experimenteerde. De legerleiding zag wel iets in dit bij zondere soort vliegtuig en gaf uitein delijk opdracht tot de bouw van een hefschroefvliegtuig, dat echter aan be paalde eisen moest voldoen. Dit nieu we type werd de XR-4. In totaal wer den 130 van deze machines aan de Amerikaanse luchtmacht en marine geleverd. Men bleef echter experimen teren en na de XR-4 volgden de XR-5 en de XR-6, Van deze typen waren er in de laatste oorlog 400 in gebruik. Na de oorlog ging Sikorsky door met de bouw van heli^mjters. De XR-6 werd verbeterd er^Ht resultaat was de S. 51. w In 1945 werd de United Helicopters opgericht en aan het hoofd van deze onderneming stond de 20-jarige be gaafde Stanley Hiller, die in 1944 zijn eerste toestel had^fctworpen en ge bouwd. In 1947 l^Pk'de deze Hiller een geheel nieuw tvpe hefschroefvlieg tuig: de Hiller 3G0. Deze helicopter wor.dt hoofdzakelijk gefabriceerd met open cockpit en is daardoor bijzonder geschikt voor het gebruik bij land en tuinbouw Het toestel is uitgerust met een 180 pk motor en de kruis snelheid bedraagt 135 km per uur. Bij de Amerikaanse marine in Ko rea is momenteel de XHRP-1 „Res cuer" (Redder) in gebruik. Dit toestel kan 10 passagiers vervoeren en heeft een bemanning van twee koppen. Het wijkt enigszins af van de gebrui kelijke modellen en heeft bijv. twee rotoren (draagschroeven) in plaats van één. Het voordeel hiervan is, dat er midden in de romp ruimte overblijft voor passagiers en vracht. De roto ren zijn n.l. voor en achter op de romp aangebracht. In Engeland, Frankrijk en Rus land wordt druk geëxperimenteerd met hefschroefvliegtuigen, waarbij ve le tekortkomingen reeds zijn verbe terd. DE mogelijkheden van de helicop ter zijn legio. Daar het toestel niet gebonden is aan snelheid, loodrecht kan opstijgen, voor- en achteruit kan vliegen en zo nodig stil in de lucht kan blijven hangen, wordt dit type vliegtuig dan ook meer en meer ge bruikt voor doeleinden, waarvoor nor male machines .ongeschikt zijn. Zo heeft men het hefschroefvlieg tuig in verschillende landen, o.a. bij onze Zuiderburen, de Belgen, inge schakeld bij het postvervoer. Afgele gen dorpen, die vooral in de winter moeilijk te bereiken zijn. zijn nu ver zekerd van een geregelde postverbin ding. Ook bij het redden van schip breukelingen maakt men een dank baar gebruik van de helicopter. Langs verschillende kusten zijn dan ook reeds hefschroefvliegtuigen gestation- neerd. Menig soldaat heeft reeds zijn le ven te danken aan de helicopter, aan gezien ook op de slagvelden deze vreemde vogel goede diensten bewe zen heeft. Gewonden konden op snel le wijze uit de gevaarlijke omgeving worden weggehaald door toestellen, die dikwijls met speciale brancards zijn uitgerust. De reeds eerder ge noemde XHRP-1 „Rescuer" heeft aan dit mooie werk zijn naam te danken. TALRIJKE mensen verwarren de helicopter met de autogiro. uitge vonden door Juan de Cierva. Hoewel Demonstratie in het redden van mensenlevens met een transport- helicopter in de Verenigde Staten. Vijf mannen klimmen langs een touwladder in het vliegtuig, dat 15 meter boven de begane grond hangt. Deze helicopter kan tien personen of een ton lading dragen. beide toestellen uiterlijk veel op el kaar gelijken, zijn er toch grote ver schillen tussen de voormalige autogi ro en de moderne helicopter. De au togiro was voorzien van een trek- schroef en deze ontbreekt bij de heli copter. De rotor van de autogiro nam alleen de taak van de vleugels over, terwijl de draagschroeven van de helicopter als voortbewegingsorgaan dienst doen en dus door een motor worden aangedreven. Bij de autogiro werden de rotoren aangedreven door de wind. Stilhangen was dan ook to taal uitgesloten. Om een helicopter te mogen bestu ren moet men een speciaal brevet ha len en zelfs ervaren piloten van nor male vliegtuigen kunnen niet zomaar in 'n wip een helicopter het lucht ruim doen kiezen. Dat de helicopter tot schitterende prestaties in staat is, bewezen vier piloten van de Amerikaanse lucht macht, door in Juli 1952 met twee toe stellen de Oceaan over te steken. Op 15 Juli startten zij van het vliegveld Wetsover. in de staat Massachussets, en landden op 31 Juli op het vliegveld Prestwick in Schotland. Twee dagen later werd de reis voortgezet en land de zij op Ypenburg, welkom geheten door de Amerikaanse gezant in ons land, Selden Chapin en de president- directeur van de K.L.M. dr Plesman. Deze laatste verklaarde, dat hij wel iets zag in een helicopter. Dat ..wel iets zien" zal nu wel plaats gemaakt hebben voor diepe be wondering voor deze toestellen, die met hun piloten ons land zo'n grote dienst bewezen hebben, door het red den van talrijke slachtoffers van de enorme ramp, die ons land trof en het uitwerpen van voedsel, medica menten, enz. Moge ons land spoedig beschikken over een groot aantal van deze toestellen! J. TREFFERS^ BIJ de reddingswerkzaamheden in het gebied van de overstromings ramp, heeft de helicopter een zeer bijzondere plaats ingenomen. We hebben met verbazing geluisterd naar de berichten, waarin werd me degedeeld. dat weer talloze mensen door dit vliegtuig van de daken der huizen en vanaf eenzame dijken wer den „opgepikt" En zij, die in het zo zwaar getroffen gedeelte van ons land werkzaam waren, hebben vol verwon dering staan kijken naar de vreemde manoeuvres die het toestel uitvoerde. Men zag het van de grond loodrecht omhoog stijgen, om even later plot seling vooruit te schieten en daarna omlaag te duiken. Zag de piloot in de helicopter op een dak van een huis of boerderij enige drenkelingen zwaaien, dan zette hij koers naar de plaats, waar enige mensen in doodsgevaar verkeer den en liet het toestel langzaam tot op de juiste hoogte zakken en bleef dan met zijn hefschroefvliegtuig bo ven het huis hangen, totdat alle per sonen zich met behulp van een lier aan boord hadden kunnen begeven. Werkelijk, een zeer merkwaardig toe stel. deze helicopter! WANNEER men denkt, dat de heli copter (ook wel hefschroefvlieg tuig genoemd) een nieuwtje van de laatste tijd is, dan vergist men zich terdege. Leonardi da Vinei, de wereldbe roemde Italiaanse schilder, dichter, filosoof, natuuronderzoeker en beeld houwer. ontwierp reeds in de 15e eeuw een machine, die veel gelijkenis ver toont met de huidige helicopter. Na hem zijn er nog talrijke mensen be zig geweest met soortgelijke toestel len te experimenteren. Zo bouwde in 1863 een zekere Gus- tave de Ponton d'Amecourt, een Frans horlogemaker, een soort hef schroefvliegtuig, terwijl in 1877 een Italiaans werktuigkundige, Enrico Forlanini genaamd, er in slaagde een door stoom aangedreven toestel te laten vliegen. In 1924 bracht een zekere mijnheer Oehmichen de wereld in verbazing door een helicopter te bouwen, die een vlucht maakte van 1850 meter en die maar eventjes 14 minuten duur de. Hij bereikte een hoogte van 16 meter Veel gelijkenis met de heli copter van onze tijd vertoonde de „wondermachine" van Oehmichen echter niet. Zijn hefschroefvliegtuig werd aangedreven door een 120 pk motor en zag er nog al ingewikkeld uit door de twee propellers en de vijf horizontale schroeven, die voor de voortbeweging van het vliegtuig moesten zorgen. Bijna gelijktijdig bouwde De Bothe- zat in Amerika de eerste helicopter, die door de Amerikaanse luchtmacht werd gebruikt, zij het met weinig suc ces. In 1930 was het weer een Italiaan, die van zich liet spreken door het eerste officiële record van hefschroef vliegtuigen te vestigen met een ver ticale vlucht van 1078 m en een duur- tevluch^van 8 min. en 45 sec. Zes jaar lt^®heeft hij plezier van zijn record j^nad en toen werd het ver beterd door Breguet, die met zijn heli copter 1 uur, 2 min. en 58 seconden in de lucht bleef, daarbij een afstand afleggend van 44 km. Hij bereikte een hoogte van 158 m. In 1937 vestigde Duitsland de aan dacht ^■zich. De bekende professor Focke toen n.l. een hefschroef vliegtuig ontworpen, dat hij „Focke- Achgelis 61" doopte Hitiers lijfpilote, Hanna Reitsch, gaf met dit toestel demonstraties in de Deutschlandhalle. Tijdens de laatste wereldoorlog heeft men in Duitsland een helicopter ont worpen, die gebruikt zou kunnen wor den om tanks, geschut en manschap pen over rivieren te brengen. Het zou worden uitgerust met twee B.M.W-mo toren van 1000 pk. Gelukkig voor ons is dit toestel nimmer gebouwd. De bekendste helicopter-pionier is wel Igor Iwannovitch Sikorsky, die zich reeds in 1909 bezig hield met het ontwerpen en bouwen van hef schroefvliegtuigen. Ongelukkig voor hem, bleken deze toestellen vrijwel onbestuurbaar en onstabiel. Sikorsky, Rus van geboorte, week na de revo lutie in 1917 uit naar Frankrijk en ves tigde zich in 1919 in Amerika, waar in Engelse helicopter verleent hulp aan het zwaar getroffen Zierikzee.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1