Houdt U vrouw? Judo is meer dan een sport waarin men beentje licht Een vicaris uit Eexta op zijn praatstoel Financieel Overzicht [vanjof. wf.fk^ JALOERSE KINDEREN DE GESCHIEDENIS VAN AMERIKA - Prof. dr W, Banning 65 jaar nieuwe haagsche courant 7 zaterdag 21 februari 1953 Bij een vierde lustrum De geestelijke achtergrond van de kunst der zelfverdediging (Van een onzer verslaggevers) Een. twee. driehoepla! En daar zweeft een tienjarige jongen door de dojo, oefenruimte voor het judo, zoals de beoefenaars van de judosport deze noe men. Een kleine, zes-jarige knaap heeft zoeven zijn vier jaar oudere clubgenoot van zich „afgeschud". Trots kijkt hij rond en met een sportief gebaar helpt hij zijn vriendje weer op de been. Dan ma ken zij een buiging naar elkaar en knie len naast hun kameraadjes neer, die in een kring rondom de „plaats 1 veehts" zitten. Nu moet u niet denken, dat het bij judo. want dat wordt er beoefend, altijd zo ruw ;oegaat. Dat is helemaal niet het geval De knapen, die elkaar brachten beentje te l.chten. voelen in het geheel geen pijn. Van hun leraar hebben ze immers valbreken geleerd en hoe ze ook terecht komen, kneuzingen of blauwe plekken komen niet voor. Bui tenstaanders denken altijd, als ze een plaatje van een paar „vechtende" judo- ers zien. dat er veel gemene grepen bij toegepast worden en dat -judo lot doel heef:, elkaar zo vlug mogelijk op de grond ;e krijgen. Niets is minder vaar. Judo is de kunst der zelfverdediging. Niet zozeer bedoeld om zich te verdedi gen. wanneer men aangevallen wordt, maar ook bij allerlei ongelukjes in het dagelijkse leven. Als 'n judo-er uitglijdt, reageert hij onmiddellijk en brengt direct zijn balans weer in evenwicht zon der dat hij op gevoelige wijze neerkomt. Judo is ook een sport, die de beoefenaar ervan zelfvertrouwen geef:. De opvoed kundige waarde van judo bestaat daarin, da: naast de lichamelijke training ook gees:elijke training plaats heeft. Jongens hebben in hun jonge jaren dikwijls veel last van een minderwaardigheidscom plex. Zjj hebben geen zelfvertrouwen. E<zn merkwaardig feit is, dat als deze knapen judo gaan beoefenen, het min derwaardigheidscomplex bij hen ver dwijnt en zij meer vertrouwen in zich zelf gaan stellen, n-.et alleen op he', ter rein van do zelfverdediging, maar ook op ander gebied. Om enigszins een indruk te krijgen, hoe het er eigenlijk op zo'n judoles toe gaat. zijn we een kijkje gaan nemen in het Instituut voor Lichamelijke Opvoe ding en zelfverdediging van Maurice van Nieuwenhuizen aan het. Westeinde, dat onlangs twintig jaar bestond. Bij he; bin nentreden van de dojo viel ons direct de goede sfeer op. die er heerste. Tot hun twaalfde jaar trainen jongens en meisjes gezamenlijk; de jongens leren dan tege lijkertijd respect voor het andere ge slacht te hebben en dit te ontzien. Wij misten hier ook het afstandsidee, dat bij andere sporten helaas maar al t.e dik wijls voorkomt. Of het nu een zoon van een bankdirecteur is of een jongen van een dagloner, zij gaan in de dojo even gemakkelijk me: elkaar om De judo-er is ook doordrongen van de gedachte, dat je alleen van verlies leert. Wanneer hij de nederlaag geleden heeft, gaat, hij na. waarom dit het geval geweest is. Hij gaat. de fout bestuderen, die hij gemaakt heef; en tracht zijn balans weer in even wicht te brengen. Dit nu is de geestelijke achtergrond van de judosport. Typisch is de buiging, die de beoefe naars van deze sport maken bij he'. bin nentreden van de dojo. Van de Japan ners hebben zij dit overgenomen: voor zijn leermeester moet men eerbied heb ben. En op zijn beur: maakt de leermees ter een buiging, ten teken van respect. Inspannend kijkt deze acht jarige knaap naar zijn tegen standster, die hij er met een een voudige greep onder gekregen heeft. N:entvsgierig zien zijn club genoten toe, hoe dit robbertje af loopt. De leermeester geeft enkele aanwijzingen, die de twee leerlin gen ter harte moeten nemen. (Door onze oud-stadgenoot J. J. Poort) Maurice van Nieuwenhuizen vertelt ons ook nog iets over de training zelf. Wanneer nieuwelingen zich komen melden, moeten ze eerst een witte band zien te halen, voordat zy aan de verdere training mogen deelnemen. Men onder scheidt in de judosport ..banden". Df witte, de gele. de oranje, de groene, de blauwe de bruine en in de Dam-graad de z.warte hand. Om een zwarte hand te mogen dragen, moet je heel wat van di judosport afweten en die behaal je niet maar na een paar maanden. Daar gaan soms jaren overheen. In andere Westeuropese landen is de judosport zeer populair en ook in Neder land begint deze sport meer en old te winnen. Wij twijfelen er niet aan of deze voor het lichaam en geest zo heil zame sport zal vele Nederlanders ten nutte zijn. Handel in Duitse fondsen verlevendigde ongunstig gestemde beurs De effectenbeurs verkeerde deze week in een minder gunstige stemming en er ontstonden vrijwel over de gehele linie beperkte verliezen. Met name internatio nale fondsen waren gedrukt, waarop aand. Unilever een uitzondering maakte. De locale markt had te lijden onder ue iocaie marai nau u- min-geheet handhaven. Het jaarverslag winstnemingen. welke- ook cultuur waar-1 der Kon Ned stoomboot werd ter beur- gedeeltelijke compensatie vormen voor de gedaalde prijs van het artikel. Amsterdam Rubber moest eveneens een deel van de behaalde koerswinst afstaan, hetgeen in mindere mate ook voor Hand. Ver Amsterdam het geva Scheepvaartwaa^den konden zich even min geheel handhaven. Het jaarverslag (Advertentie) steiiner bloos speciaalzaak In modern» meubelen adviseurs voor beter wonen molenstraat 39 tel. 113115 uitgebreide calalogut ad 1 1verkrijgbaar Geen Rembrandt, maar een Troyen Een onderzoek in Nederland heeft aan getoond, dat een schilderij van een Zweedse eigenaar, voorstellende Abra ham en Hagar. niet een werk van Rem brandt is, zoals vermoed werd en waar over we onlangs schreven. Het is van een tijdgenoot Rombout van Troyen. In óe 19e eeuw heeft een vervalser gebruik gemaakt van de omstandigheid, dat Rembrandt en Troyen (die R. Troyen signeerde) precies dezelfde R gebruikten. Hij liet de oorspronkelijke R staan, maar schilderde over de achternaam Troyen de letters ..embrant". Dat deze naam niet met dt maar met een t geschreven werd, behoefde op zichzelf geen argwaan te wekken, want in zyn jonge jaren schreef Rembrandt z'n naam inderdaad zo. Door schoonmaken kwam de originele signa tuur aan het licht. den troffen. De Amerikaanse markt w; weder ongeanimeerd gestemd en kon dientengevolge de Amsterdamse beurs niet ondersteunen. De geruchten omtrent de nieuwe staatslening bleven aanhouden. Men ver wacht, dat 200 millioen uit de „tegen waarde-rekening" voor herstel waters- noodschade zal kunnen worden gemobi liseerd en dat de Staat 400 millioen zal lenen. De houdend gestemd. In het deze week verschenen jaarver- ag van de Twentsche Bank wordt o.a. opgemerkt, dat het overschot op de be talingsbalans uiteindelijk veroorzaakt ordt door een belastingheffing, welke de lopende uitgaven verre heeft over troffen. De directie vraagt, of we hier te doen hebben met een orthodoxe bewa king van de overheids-financiën en van het monetair evenwicht of met een natio nalisering van de vermogensvórming en daarmede allengs van de particuliere onderneming. Deze vraagstelling ver raadt de richting, welke de gedachten hebben genomen en deze uitlating is kentekenend voor de opvatting, welke in kringen van het bedrijfsleven tegenwoor dig heerst. Tengevolge van de nationale ramp is het vraagstuk der verlaging v de fiscale druk voor het bedrijfsleven min of meer op de achtergrond geraakt Maar de noodzakelijkheid daarvan blijft aanwezig, wil ons land de voorwaarden scheppen om te komen tot een verdere uitbreiding der werkgelegenheid. Er zijn redenen om aan te nemen, dat de rege ring niet heeft afgezien van haar plan om het bedrijfsleven terzake van de fis cale druk tegemoet te komen, maar of de tegemoetkoming voldoende zal zijn, moet worden afgewacht. Het belangrijkste nieuws van deze beursweck was de hervatting van ndel in Duitse fondsen. Verscheidene obligaties konden niet tot notering ko- anwege onvoldoend aanbod en de handel werd hoofdzakelijk samengetrok ken op de Younglèning. Men begon de handel in deze obligaties op 77 ln enkele dagen tijds bijna, 20 punten 'inst werd geboekt. Deze merkwaardige koersstijging is hoofdzakelijk veroor zaakt door de belangstelling van de be- roepshandel, welke zich, bij gebrek aan beter, op dit materiaal wierp en dienten gevolge waren de koersschommelingen onder beurstijd aanzienlijk. Op één beurs- dag werd in Younglèning Voor. meer dan 220.000 nom, omgezet, terwijl Da.wcslening, welke in mindere mate de belangstelling trokken, voor rüim 5000 werd verhandeld. De grote kooplust voor Younglèning werd mede veroorzaakt door het bericht, dat binnenkort d ratificatie der schuldregeling in het Duitse parle ment ter sprake komt. Gelijk men zal eten, Is de goudclausulc voor de Young lèning van toepassing verklaard en zal men voor 1000 nom. t.z.t. 1520 nom. 4 Vi pet rentende obligaties ontvangen plus een 3% obl. van een kleine 350 nom. Het is echter zo ver nog niet, want de ratificatie der schuldregeling moet nog afkomen en men kan dus zeggen, dat toekomstmuziek ter beurze is gehoord. Tabakswaarden werden deze week op lager peil verhandeld en met name Oude Deli en Senembaih moesten een deel der in vorige weken behaalde koerswinst af-, staan. Vermoedelijk zijn hier winstne mingen in het spel geweest. De rubber productie der Deli Mij was in het afge lopen jaar 3 954.750 kg. tegenover 2.639.559 kg in 1951 De vrijwel algemeen toegeno men productie van rubber, welke in sommige gevallen zeer belangrijk is, kan i ze zeer bevredigend genoemd. Het afge lopen jaar gaf, na aftrek van belastingen en reservering voor pensioenen, een netto winst van bijna f 17% millioen, bij een kapitaal van f 25 millioen. Maar van deze winst bleef het grootste gadeelte in het bedrijf en de aandeelhouders wer den met met een hogere uitkering <9fe) verblijd. De financiële positie van dit scheepvaartbedrijf is de laatste jaren i er zijn meer reserves op de balans te constateren. De gepubliceerde gegevens betreffen de de handelsbalans over Januari tonen aan, dat de export f 709 millioen bedroeg, tegenover f 599 mill, in December. Het dekkingspercentage bedroeg door deze verheugende stijging van de uitvoer 95%, hetgeen zeer bevredigend kan worden geacht. De deviezenvoorraad blijft nog toenemen en volgens de jongste bank- staat is het totaal nu geklommen tot f 3886 millioen. Het is te verwachten, dat een vermin dering der deviezenreserves in de ko- T\E LEERVICARIS is een figuur in het Hervormd kerkelijk leven, die nog maar bestaat sedert de Nieuwe Kerkorde van 1951. En nu ik mijn verplichte leer tijd achter de rug heb, kan ik werkelijk niet anders zeggen, dan dat de leer- vïcaris een bijzonder wankel mens is. Dat wankele karakter komt al direct tot uiting in de naam leor-vicaris zelve. Want. suggereert het eerste deel van die naam (het woordje „leer") het onder- •ezen worden, de leerling, het tweede deel van die naam (het woord „vicaris' betekent juist de plaatsvervanging va de predikant, en verwijst derhalve naar et ondenvijzen. naar de leraar, ankelt" de l^fcncans reedjafcdooi" de naam tussen ^^iing en Vpa: tweeslachtige karakter komt eenter ook tot uiting in de financiële kant van de zaak. Want enerzijds kan men niet zeg gen, dat hij „verdient" in de zin van verdienen aan een betrekking waar hij heeft gesolliciteerd, want hij krijgt gratis kost en inwoning. Maar anderzijds kan men evenmin zeggen, dat hij werke loos is en dan ook geen beloning ont vangt, want hij krijgt langs officiële weg ƒ25.— in de maand. Dit wankele karakter in de geving en in het geldelijk aspect is een goede illustratie van het wezen van de zaak. Want het wezen van het leer vicariaat is het beste weer te geven in de karakteristiek: overbruggingstijd. Deze iermaandelijkse periode overbrugt de afstand van universiteit naar kerk; haar ene kant begrenst de theorie en haar afidere kant begrenst de praetijk; zij vangt aan bij de student en loopt door naar de ambtsdrager. Zij wankelt tussen leerling en leraar. En in zoverre is het leervicariaat in dc kerkelijke opleiding een parallel met de co-assistent- en de assistentschai^^n van dc medicus. Men zou het zeltf^Miinen vergcljjk^flkn<-l. de auto, die zojiS^kant en klaar IWabnek heeft verlaten, maar nu eerst moet wor den ingereden. Of met iemand, die schriftelijk lessen in de zwemkunst heeft gevolgd, maar nu eerst practische oefe ningen aan de hengel ontvangt, alvorens het diep in te durven. gelijken bij een ophaalbrug. Voortdurend wordt de brug neergelaten in het prac- tisch pastorale werk. en eveneens voort durend wordt die brug door de mentor opgehaald naar de zijde van het leer lingschap. ^LS ik mijn werkzaamheden, die dus 'FOCH is het niet zo. dat het leer- vicariaat precies in het midden ligt tussen universiteit en kerk, en dat de woordjes „leer" en „vicaris" een zuiver en gelijk afgewogen accent dragen. Maar er wordt welbewust overgeheld naar dat eerste, de opleiding. Want de Kerkorde spreekt over de leervicaris niet in de Ordinantie voor het pastoraat, in haar achtste paragraaf: „Bijstand in het pas toraat". Maar zij heeft de leervicaris daar zacht, maar beslist, van terugge trokken, en hem gehouden in de Ordi nantie voor de opleiding en vorming van de dienaar des Woords. In de praetijk komt dat hierop neer. dat hij dan ook niet als vicaris wordt „beroepen", maar eenvoudig ergens wordt neergezet, dat hy in zijn werk niet wordt „ingezegend", maar slechts wordt begroet, dat hij geen „ambt" bekleedt, en' zelfs geen bedie ning, maar eenvoudig gemeentelid is. De bediening der Sacramenten is hem dan ook ontzegd, evenals, de bevestiging en inzegening van een huwelijk. Het leer vicariaat is meer het sluitstuk van de studie, dan de aanvang van het ambt. Alleen van hieruit,kan men de aard der werkzaamheden^van de leervicaris op de juiste wijzein.'het oog krijgen. Op zichzelf is er tusien'ble werkzaamheden van de predikant en van zijn leerling vrijwel geen verschil. Maar een funda menteel onderscheid is gelegen in de wijze waarop zijn hun werk verrichten. Een predikant kwijt zich van zijn taken als leraar en als ambtsdrager Maar zijn leervicaris verzet ditzelfde werk anders, hij doet dit op de wijze van de leerling: hij probéért. Als hij een catechisatie heeft gegeven, volgt dan ook daarna de beoordeling door zijn mentor zoals een scholier zijn proefwerk inlevert bij zijn leraar en op het cijfer wacht. En zoals het bij de catechisatie is, zo gaat het bij al zijn werkzaamheden: bij de preek, bij het huisbezoek, bij het vereni gingswerk, Men kan de leervicaris ver- het karakter droegen van „oefenin gen", opschrijf in de volgorde waarin ze de meeste tijd vroegen, dan zijn het: huisbezoeken, preken, catechisaties, verenigingswerk, het bijwonen van ker- keraadsvergaderingen, ring- en classicale vergaderingen. de aanwezigheid bij doopaangifte, doopbezoek, bij het ge sprek met twee, die hun huwelijk ker kelijk willen bevestigen en laten in zegenen. het bijwerken van het kerkelijk kaartsysteem, en het leren omgaan met doop-, huwelijks- en lidmatenboeken. Daarnevens zijn dan altijd nog de on voorziene oefeningen, waarvan een me wel lang zal heugen. Het was, toen het Christelijk Nationaal Vakverbond een propaganda-avond organiseerde, en ik, wegens de verhindering van de spreker, een half uur voor de aanvang van de avond te spreken werd gevraagd Nu ik dan, in dit laatste artikel over mijn leervicariaat in Eexta, het een en ander heb gezegd over het wezen ervan. erkzaamheden en haar aard. wil ik besluiten met een enkele opmerking over de waarde van deze verplichte leer tijd. Ik wil daar maar één ding over zeggen, al zouden er gemakkelijk meer kanten van te belichten zijn. De grote waarde van het leervicariaat ligt voor mij in haar preventieve kracht. Deze tijd voorkomt, dat straks een gemeente mét een dominee komt te zitten, die van de kerkelijke praetijk niet het minste be grip heeft. En deze tijd voorkomt aan de andere kant eveneens, dat de aanstaande predikant straks in zijn eigen gemeente uit louter onwetendheid brokken maakt. Zijn fouten worden van te voren uitge lokt en rechtgezet, en zijn toekomstige gemeente wordt daardoor van zijn ge brek aan ervaring en van zijn onbedacht, zaamheid - gevrijwaard FN daarmee komt de aanstaande pre- J-J dikant ook vaster in zijn schoenen te staan. Hij leert de werkelijkheid ken nen, en leert daarmee alle pessimisme en ook alle optimisme grondig af. Het optimisme heb ik eens en vooral afge leerd bij de vaak wanhopig moeilijke en uitzichtloze huisbezoeken Het pessimis me. waartoe ik daardoor geneigd was. heb ik echter ook afgeleerd, en dat dank ik aan mijn mentor. Toen ik eens zwart gallig en somber was. gestemd, verwees hij me naar de gelijkénis van het zaad. Driekwart van het uitgestrooide zaad komt niet op: het wordt opgegeten door ogels, verbrand door 'de zon of ver stikt door de doornen. Zo is. zei mijn mentor, ook de mislukking van de op dracht een normaal verschijnsel in het Koninkrijk Gods. En als ik verdrietig word bij deze gedachte, denk ik maar aan dat moedgevend woord, dat ar Berk hof ergens schrijft in zijn Geschiedenis der Kerk: .Niet de uitslag, maar de op dracht beslist". En krachtens deze op dracht moeten U en ik de Christenplicht aanvaarden. (Advertentie) Laat haar dan eens een lijstje maken van wat zij op één dag doet. U schrikt ervan. Niemand werkt zo hard en zo veel als een huisvrouw. Voor haar geen 8-uren dag. Zij staat het eerste .op en zit 's avonds om 10 uur nog met een berg verstelwerk. Als U dat lijstje eenmaal gezien hebt, wilt U Uw vrouw in het goud zetten. Maar misschien ligt Uw kelder toe vallig niet vol goud. Doe dan iets beters. Help haar van dat lang durige verstelwerk af. Geef haar een nieuwe Pfaff-naaimachine. Een schit terende draagbare eltelriseht koffer- machine kosc niet meer dan f 375 - en U kunt de machine nog op ge makkelijke condities betalen ook. U houdt van Uw vrouw? Laat haar dan niet langer een slavin van de verstelmand blijven. Verlicht de taak, die zij zo vol toewijding doet. Zij verdient het. Zij verdient een échte Pfaff! Pfaff-naaimachines zijn uitsluitend verkrijgbaar bij de speciale Pfaff- naaimachinehuizen. Mocht het adres U nier bekend zijn, schrijft U dan naar: Pfaff-Naaimachines 's-Hertogenbosch. PFAFF-NAAIMACHINEHANDEL A. J. MEERPOEL Den Haag, TTET VRAAGSTUK der jaloerse J-A kinderen in zijn geheel te be handelen is niet mijn bedoeling. Dit zou mij te ver voeren. Maar een be- langrijk punt van dit onderwerp wil maal weer op de been is. wordt ik wel bespreken, vooral ook als ant- "iet veel beter. Alle aandacht gaat naar de zuigeling. En aangezien vol gens prof. Huizinga ieder mens een homo mende tijd zal ontstaan tengevolge van de ramp, welke ons land getroffen heeft. Hoewel veel voor herstel hier te lande aanwezig is, moet het wegvallen van productie en de noodzakelijke aanvulling van materialen en grondstoffen tot een vermeerderde import leiden. woord op een vraag van ongeruste ouders. Ik bedoel de jaloersheid van het oudste (nog vrij jonge) kind bij de geboorte van een broertje of Zusje. Het merkwaardige geval doet zich namelijk voor dat een kind, dat al ettelijke maanden of zelfs jaren zin delijk is geweest, kort na de geboorte van een broertje of zusje, weer 's nachts in bed begint te wateren. Dit is een zo eigenaardig verschijnsel dat men het moeilijk aan het toeval kan wijtenMaar wat is het dan 37. De Engelsen beheersten omstreeks het jaar 1700 de Oostkust van Noord-Amerika, maar in het binnenland probeerden de Fransen vaste voet te krijgen, Franse Jezuïeten drongen tot het gebied rondom het Michigan- meer door en van pelsjagers vernamen zij dat, er iets verder naar het westen een geweldige rivier moest zyn. In het voorjaar van 1673 trok daarop de jonge pels handelaar Joliet, vergezeld van de monnik, vader Mar quette, en 5 Indianen erop uit, om die grote rivier te zoeken. 38. In lichte kano's van berkebagt voeren zjj zo ver mogelijk de rivier Fox op. Daarna droegen zy de kano's over een bergketen naar een andere rivier. Deze bracht hen naar de rivier de Wisconsin, die zij 7 dagen volgden. Op 17 Juni 1673 bereikten z\j de Mississippi zelf. Hier was nu de grote rivier, maar waar leidde die heen? 39. Zij lieten zich stroomafwaarts drijven en waren af wisselend omringd door statige oerwouden en eindeloze open vlakten. Zij' passeerden de nlek, waar de Soto 132 jaar geleden over de Mississippi keek en waar sedertdien niemand meer was geweest Pas toen zij de monding van de Arkansas bereikten en Spaans sprekende Indianen ontmoetten, begrepen zij, dat de Soto's Mississippi „De grote rivier" was. 40. De terugreis stroomopwaarts was zeer moeilijk dooh èèn van de opperhoofden dei Illlnois-Indianen wee hun een kortere weg via de rivier de Illinois naar de rivier de Chicago, die in het uiterste zuiden van hei Michigan meer uitmondde. De grote tocht was volbracht en uitgestrekte gebieden waren nader verkend. Men schrijft ons van Hervormde zijde: TF/IJ mogen wel een ogenblik stilstaan bij het fert, dat heden prof. Ban ning 65 jaar is geworden, nu hij in het kerkelijke en sociale leven van ons volk zulk een eigen en bijzondere plaats inneemt. Willem Banning is te Makkum ge boren In een zeer eenvoudig milieu: vader Banning was visser op de Vlaar- dingse haringvloot. De zoon bezoekt, na de lagere school, de Rijkskweekschool te Haarlem. Enkele jaren is hij onderwijzer en in 1913 doet hij eindexamen gymnasium t,e Leiden. Daar volgt hij de theologische studie, ondergaat de invloed van Roessingh en de vriendschap met H. Th. de Graaf, om in 1917 intree te preken als Hervormd predikant in het kleine, bij Borculo ge legen Haarloo. Tot op dat ogenblik was Haarloo. indien wij ons niet vergissen, een rechtzinnige gemeente; Banning komt er als vrijz.innig predikant. Na vier jaar arbeid daar, vertrekt hij naar Sneek, dat hij zeven jaar dient. Intussen richt zich zijn aandacht en studie op de din gen, die steeds en ook'nu nog een zeer grote plaats innemen in Bannings leven erk en die we zouden willen noe men: de sociale ethiek. Hij wordt direc teur van de Vereniging Woodbrookers in Holland en komt ais zodanig in Bent- eld. Promoveert intussen op „Jaurès als donker", maar heeft dan reeds het boek geschreven, dat zijn verantwoorde lijkheid aantoont voor mens en samen leving: „Om de groei der gemeenschap". Hij wordt redacteur van het oude reli gieus-socialistische orgaan „De Blijde Wereld" nu „Tijd en Taak" bemoeit zich met en verdiept zich in de Arbeiders beweging en verkrijgt een diepgaande invloed op de toenmalige S.D.A.P. On getwijfeld mede door deze invloed werd de S.D.A.P. behoed voor een t.e veel heengaan langs de vragen van geloof en godsdienst. Onmiskenbaar zijn de spo ren van Bannings streven kenbaar m het nieuwe programma der S.D.A.P. van 1937 het program, dat o.m. de klassen strijd achter zich laat. T~\E Duitse bezetter maakt het werk der Woodbrookers en hun Arbeiders gemeenschap onmogelijk. Barchem wordt gesloten en na de oorlog in desolate staat teruggevonden Bentveld wordt in beslag genomen. En dr Banning zelf komt in het gijzelaarskamp terecht, na dat hij eerst predikant-voorganger al geworden bij de Vereniging van Vrij zinnig Hervormden in Haarlem (1940/41). In Michielsgestel ontstaat het nauwe con tact met mensen van allerlei geestelijke herkomst. Ook met' dr GraVemeijer en prof. Kraemer. En samen behoren zij tót de Hervormde Kerk.. En deze Kerk, te lang aan het werkelijke leven onttrok ken, naar binnen gekeerd levend en in nerlijk verscheurd door een niet aflaten- Prins Hendrikstraat 153 de richtingsstrijd, wordt onderwerp van Tp| I7nn 33453^3 intens gesprek. De Kerk. die plotseling, iel. iv i (UU 35'TÖDij niaar zonder wezenlijke achtergrond Papestraat 5 (3e huisjzü ls immers de Kerk van 1816! Ki _i j i „spreekt" en tientallen van jaren bezig vanaf het Noordeinde) |ls geweest ztchzelf te hervinden, ontdekt zich aan mannen als Gravemeijer. Ban ning en Kraemer drie zeer uiteen lopende facetten, in elk opzicht, van die ene Kerk. "A TEN weet hoe zij het driemanschap -'■hebben gevormd, dat de Beweging voor Gemeente-opbouw een levende in houd heeft gegeven. Hoe zij samen, reeds in de oorlog en daarna, de gemeenten introkken met het parool: samen Kerk zyn, in een land en in een wereld, waar het getuigenis van het Evangelie alleen nog kan worden gehoord, wanneer het unisono cn uit diep apostolair bewust zijn klinkt. Banning is dan weer predikant in die oude Hervormde Kerk. In Naaldwijk. Doch slechts voor korte tijd. Want als de oorlog voorbij is en „Kerk en Wereld" gestalte krijgt, de Hervormde Kerk daar, in Driebergen naar apostolaat in oplei ding en vorming vindt, wordt dr Banning er hoofddocent. Een jaar later, in 1946, komt dc Leidse Universiteit en het bui tengewoon hoogleraarschap in de kerke lijke sociologie. Nog weer later het do centschap aan het inmiddels ingestelde Seminarium der Ned. Herv. Kerk. TjLIJFT prof. Banning van invloed op de ontwikkeling van de Arbeiders beweging tal van zijn geschriften be houden hun waarde in de innerlijke verhoudingen der Hervormde Kerk, nauw betrokken bij de vorming van de aan staande predikanten en kerkelijke mede- verkers, is hij een van de exponenten an een vernieuwingsbeweging, die, met hoeveel zorgen en moeiten zij ook gepaard moge gaan, toch omtrekken heeft gekre gen, die doen zien, dat, ook al noemen ■echtzinnigen zich rechtzinnig en veil en vrijzinnigen deze aanduiding niet prijsgeven om meer dan uitfluitend theo logische redenen, de Hervormde Kerk eer een plaats heeft gegeven in het ge heel van het volk. Deze taak zal prof. Banning, ook bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd voorlopig nog blijven vervullen naar wij hopen, nog voor menig jaar. Tenslotte: èr zullen er weinigen zijn als Banning, die, in eenvoud, maar doel bewust een weg gingen als hij. Dat kon hij, omdat hij een man is. die heel zijn leven in een strakke zelfdiscipline zijn tijd en zijn gaven aan elkaar dienstbaar kon maken. Daardoor heeft hij de dienst aan Kenk cn yolk in zo grote mate mo gen verrichten. Tel. K 1700—180707 Ik meen dat h®f onderbewustzijn hier eeii belangrijke factor is. De oudste voelt zich min of meer verlaten. Moeder is enige tijd ziek. Men schenkt wat minder aandacht aan hem. En als moeder een- ludens, een spelend wezen, is, begint ook by de oudste de zucht tot nabootsing te werken Hij zal doen ais de kleine en tonen dat hij hulpelozer is dan men denkt. Als hij in bc-d watert, moet moe der zich wel met hem bezig houden. Ja, hij zal wel een standje krijgen, maar moeder zal begrijpen dat h:j haar hulp nog^ zeer nodig heeft Zo redeneert het kind wei niet, duidelijk voor zichzelf, maar in zijn onderbewustzijn speelt zich dit af. Daardoor komt ook dat de jongen die al zo flink kon lopen, plotseling her haaldelijk valt of ten minste struikelt- Er schijnt een algemene zwakheid in zijn lichaam te gaan heersen. Hij krijgt ,.ku ren", wil opeens iets niet meer eten. waartegen hij vroege.- geen bezwaar had. Het komt ailes voort uit dezelfde oor- angen tot haar te zeggen: „Moe der, ik ben heel wat kleiner dan je denkt". Ik vermoed dat menige vader of moe der verschijnselen van deze aard heeft opgemerkt en er min of meer radeloos tegenover heeft gestaan. Wat is hieraan toch te doen? Gaarne wil ik trachten een logisch geneesmiddel te noemen. Bij a"e moeilijkheden in de opvoeding ;s steeds de beste weg te trachten de oorzaak te sporen Heeft -hten deze eenmaal 6„ vonden, dan wordt het veel eenvoudiger een geneesmiddel aan te geven dan wan neer men in het wilde weg daarnaar moet zoeken. Ik geef u een voorbeeld op een ander gebied dan dal der zeer jonge kin deren, over wie ik nu spreek. Iemand had een prachtig mooi nieuw schrijfbureau gekocht, dat het gehele ge zin bewonderde Dc zoon blufte er op tegen een van zijn schoolmakkertjes Maar deze zeide na de beschrijving: „Mijn vader heeft een veel mooier, want daar zijn geen effen kanten aan, het blad heeft van voren karteltjes en dat staat veel leuker". Dat liet de bluffer zich met zeggen. Hij wou niet onderdoen voor zyn makker cn dus nam hij thuisgekomen een zaagje uit zijn ge:eecschapsdoos en be gon ook karteltjes te maken in vaders lessenaar. Toen papa thuiskwam, jonge kunstenaar stomverbaasd dat hij niet hogelijk werd geprezen, maar een pak. op zijn broek kreeg. Natuurlijk had de vader opppcrvlakkig gezien gelijk. Voor hem was het werk van zijn zoon eenvoudig boosaardigheid en verniel zucht. Maar de oorzaak was iets geheel anders Ik wil hiermee zeggen, dat wy opvoeders vaak ver mis tasten Hoe kunnen we nu. om weer op het eerste geval terug te komen, de jaloers heid verhinderen?. Ik meen dat het veel zou helpen, wan neer we over de geboorte van te voren spreken cn daarbij laten uitkomen hoe blij We waren toen de eerste ter wereld swam. We moeten dan ook laten merken hoe hu.peioos de kleine zal zijn en welk een steun moeder zal ondervinden van naar eersteling, als d:e wat helpen wil, want hij is immers al zo groot. Maar men wachte zich er voor te spre ken over de oudste die altyd het voor beeld irioct geven en een toonbeeld van deugd moet zijn. Het is nodig dat die oudste voelt dat moeder nog evenveel van hem houdt, doch, om het eens deftig van de jongste of de ander zich niet eens wat eenzaam of verwaarloosd gevoelt. Dan dient ze hem eens extra te Dakken en te knuffelen, zodat hij of zij de'ir.dr'uk krijgt, dat de kleine op dat ogenblik haast niet meer voor moeder bestaat en dat al haar aandacht op hem (haar)- is geves tigd. Het gaat hier niet' in de eerste plaats over oen gelijkheid van behande ling dan wel over een gelykheid van ge voelens. Natuurlijk dient men er rekening mede te houden dat ieder kind een eigen ka rakter heef', en dat dit een voortdurende oplettendheid van de kant der ouders eist. ook in deze zaken- Ik heb een geval gehoord van een oud ste, die zich aan het bovengenoemde euvel schuldig maakte en bij wie het ogenblikkelijk ophield, toen de moeder hem eens een nacht by zich in bed nam. Het :s een enigszins gewaagde proef maar men zie: er ook ui;, dat een zeker verantwoordelijkheidsgevoel al vroeg kan worden aangekweekt. Dr F. C. DOMINICUS Den Haag. Donderdagavond spreekt in de kel der van de Grafelijke zalen aan het linnenhof drs H A. Korthals voor de uit te drukken: Ze moet op zyn gevoel Beweeg Euro,^ F^deSLten van eigenwaarae werken. En vooral moet over: De kolen- en staalgemeenschap en (Word; vervolgd) ze nauwkeurig opletten na de geboorte I de Raad var. Europa.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 6