Schad
ie aan
aanvankelijk
dijken
werd ge<
•elangrijker dan
lacht
R.A.I. exposeert motoren, bromfietsen en rijwielen
Op elk gebied diverse snufjes
Commissie waterstaatkundige
voorzieningen benoemd
In Waterloopkundig laboratorium dicht men dijken
Sombere mededeling van ir. Maris:
HAAGSCHE COURANT Donderdag 19 Februari 1953 Pagina 3 s
Dank voor militaire
Tal van waterkeringen zijn totaal weggevaagd
Van een onzer verslaggevers)
„De schade, welke de stormramp van 1 Februari aan de dijken heeft toege
bracht, is belangrijk groter, dan wij aanvankelijk hebben gedacht. De eerste
berichten hadden betrekking op grote gaten, welke in de waterkeringen zijn
geslagen. Thans is gebleken, dat over kilometers lengten de dijken in de ge
teisterde gebieden zwaar zijn beschadigd. De helft van het totaal van rond
11.000 km dijklengte is nog maar aanwezig".
Deze sombere mededeling deed ir. A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat,
op een gistermiddag gehouden persconferentie.
Zondag jl. heeft de heer Maris van Woensdrecht uit een vliegtocht over de overstroomde
delen van Zeeland, Zuid-Holland en Brabant gemaakt. Het was deze vlucht, welke hem
een indruk gaf van de toestand, waarin de dijken zich bevinden.
Wij zijn op dit ogenblik
bijzonder kwetsbaar
„Tal van dijken", zo zeide hij, „zijn totaal weggevaagd. De
bouw van nieuwe waterkeringen en het herstel van de nog
bestaande zal veel tijd, geld en materiaal vergen. Met behulp
van zandzakken en klei zullen kadenwerken worden ge
bouwd, die het hoog water zullen dienen te keren. Pas dan
zullen bij gunstige weersomstandigheden de polders droog
gemaakt kunnen worden. Als Voorjaarsstormen ons niet
bespaard zullen worden, dan moeten wij rekenen op tal van
teleurstellingen. Wij doen er goed aan ons te realiseren, dat
wij op dit ogenblik bijzonder kwetsbaar zijn".
Schouwen-Duiveland
het zorgenkind
Vervolgens gaf de heer Maris,
die eer. groot en aandachtig ge
hoor vond, zowel van Nederlandse
als van buitenlandse journalisten,
een overzicht van de situatie van
het ogenblik.
Op St. Philipsland zyn in enkele
gaten in de dijken al kistdammen
aangebracht. Dank zy het feit. dat
men met een kleibodem te doen
heeft, is de diepte der gaten ner
gens groter dan 2 meter NAP
Gehoopt wordt, dat de gaten zo
spoedig mogelijk gedicht zullen
kunnen worden, zonder zinkwerk
en wel tijdens het komende dood
tij. Woensdag werd op het eiland
een perszuiger verwacht, welke een
zandberg zal spuiten achter de ge
dichte gaten.
Voor Tholen is het beeld van een
analoog karakter, als van St. Phi
lipsland. Beide eilanden vormen,
wat de droogmaking betreft, geen
al te grote problemen. Wanneer
ook op Tholen de binnendijken zijn
gedicht, kan met het lozen van het
water uit de polders een aanvang
worden gemaakt. Voor deze droog
making zijn hulpgemalen nodig,
welke reeds zijn besteld. Het gat by
Stavenisse is, ook dank zij de aan
wezigheid van een kleibodem, niet
diep.
Voor Zuid-Beveland is de toe-
't Boekenplankje
SS De zee trefct velen onweer-
f; staanbaar aan. Als zij dan
If ook nog behept zijn met een
§3 zucht naar avontuur en een
S| drang om vreemde landen te
SS zien, dan loopt dit vaak uit op
I! een wilde drift om, wat het
ook moge kosten, het doel
te bereiken. Adrian Seligman,
SS een jonge Engelsman, heeft
SS deze drift gekoeld door het
H kopen van een Franse bark
van zijn erfdeel, een bedrag
van circa 3000 pond, en daar
H op te stappen als schipper
|jj met een ervaring van een ma-
8 troos en goed amateur-zeiler,
si bijgestaan door nog drie an
ti dere vaklieden en een afwis-
selend aantal geestdriftige
amateurs, die er ook een
SS spaarcentje voor over hadden
s| om de wereld te zien. Met
SS deze Cap Pilar" is het stel
avonturiers op stap gegaan
naar Rio de Janeiro, Kaap-
stad, Sidney, Callao, Panama,
SS New York. Zij hebben ge-
Vi kruisd in de Stille Zuidzee, zij
SS hebben moeilijkheden gehad
II bij de vleet, zij hebben de
storm leren kennen en de tro
ll pische hitte. Er waren weglo-
•s per8 en weer nieuwe liefheb-
SS bers, zelfs de ooievaar bleef
SS niet thuis en zou de Cap Pilar
|s nog gevonden hebben, als ze
sl hem niet bijtijds de juiste
•I route naar Australië hadden
SS gewezen. De schipper heeft
SS deze avonturen wat verward
SS verteld, nu eens verhalend,
dan weer bladen uit zijn dag-
Is boek of dat van anderen pluk-
•I kend. Het is een verhaal ge
il worden van wilskracht, van
SS doorzettingsvermogen en van
wijs inzicht. Vooral dit laat
st ste schijnt men op de onein-
II digheid van de zee in ruime
mate, na véle smartelijke er-
•5 varingen op te doen. Dit. alles
SS is beschreven in „DE KRUI8-
II TOCHT VAN DE CAP Pi
ll LAR" door ADRIAN SELIG-
II MAN, vertaald door J. W.
Schaap, (Uitgeverij v.h. C. de
II Boer Jr., Amsterdam).
si dV/t.
stand minder gunstig. By Bath is
op een punt een gat van 5 meter
in de dük geslagen. Ten Westen
daarvan bevinden zich nog drie
kleinere, en ten Oosten één gat.
De kleinere gaten zyn reeds ge
dicht.
Voor het sluiten van het grote
gat, waar het water bij vloed en eb
in- en uitstroomt, met een snelheid
In Zuid-Holland zijn alle düken
gesloten op Rozenburg, in de
Krïmpenerwaard, Schieland en
Delfland. Ook de gaten in de dyk
rond de Alblasserwaard zijn ge
dicht en het inundatiewater wordt
thans met grote capaciteit uit de
polders geloosd.
De verwachting is. dat de Al
blasserwaard in April weer geheel
droog zal zijn gevallen. Op IJssel-
monde zijn, met uitzondering van
dat by Rhoon, alle dijkgaten voor
lopig gedicht. Het Oosteiyk deel
van IJsselmonde zal binnen af
zienbare tyd weer droog zyn. Op
Voorne-Putten zyn de polders Oos-
telyk van de Bernisse bijna weer
droog. De ringdijken op de Zuid
oostelijke punt van Voorne zyn
gesloten en verwacht wordt, dat
het water in dit gebied de volgen
de maand zal zijn verdwenen. Het
deel van het eiland. Oostelijk van
Hellevoetsluis, wordt beheerst door
het grote gat. Reeds zijn verschil
lende beteugelingsmaatregelen ge
troffen. De dichting van het gat
zal geschieden met caissons, welke
reeds gemaakt worden. Westelijk
Voorne bleef gespaard, dan zy de
kistdam, die de militairen aan de
Westelijke kant van het Voornse
Kanaal hebben aangebracht. De
Oostelijke zyde is met zandzakken
versterkt.
De berichten uit de Hoekse
HET WATER'VALT TERUG'
Waard zyn zeer gunstig. Slechts
kleinere gedeelten zullen nog on
der water blijven. Binnenkort zal
de Rijksweg over Barendrecht ook
weer gebruik) kunnen worden. De
Rijksweg van Dordrecht naar
Moerdijk is weer droog. De gebie
den ten Westen van de weg, waar
van de oude rijbaan niet, maar de
in aanleg zijnde rijbaan wel ern
stige schade heeft opgelopen, zul
len in de loop van de volgende
week droog komen. Op Goeree-
Overflakkee is de drempel van een
der gaten bij Ouddorp boven het
hoogwaterpeil gebracht. Waarde
vol werk hebben hier de militairen
verricht. Verwacht wordt, dat en
kele polders bii Ouddorp binnen
een maand droog zullen vallen. De
voornaamste opgaaf is om tijdens
doodtij het gat bij Herkingen te
dichten. Met het opvullen van het
grote gat in de dijk bij Den Bom
mel is men reeds begonnen.
In West-Brabant 's het land van
Heusden-Altena feeds afgesloten
van het buitenwater. Met het
droogmalen is nu begonnen. De
gaten, op de Brabanlse zijde, in de
dyk bij de Moei dijkbrug zyn prac-
tisch alle gedicht en geven by
hoogwater geen zorgen meer. De
kaden worden nu versterkt.
Ten Westen van Roode-vaart
zijn eveneens tot aan Willemstad
de dijkgaten gevuld. Tussen Wil
lemstad en Bergen op Zoom is hal
verwege nog een groot gat, dat
met zmkst ukken moet worden
gedicht. De Nederlandse genie
werkt voort aan de voltooiing van
het door de Amerikanen zo ener
giek aangevangen werk aan de
rijweg ten Zuiden van Moerdijk.
Nu de gaten zyn gedicht wordt
met het droogmalen begonnen.
Ook de Rijksweg, die belangrijk
is beschadigd, komt droog. Met be
trekking tot de spoorverbinding
DordrechtMoerdijkBreda werd
nog opgemerkt, dat de spoorbaan
zeer ernstig heeft geleden.
hulpverlening
Behalve aan de militaire atta-
ché's van de betrokken landen en
aan de militaire commandanten
van de buitenlandse onderdelen,
die hebben deelgenomen aan het
hulpverleningswerk in de geteis
terde gebieden, heeft de minister
van Oorlog, ir. C. Staf, thans ook
zijn erkentelijkheid overgebracht
aan zijn collega's van Engeland,
Frankrijk. Amerika. België en De
nemarken voor het werk dat de
militairen uit deze landen in de
rampgebieden hebben verricht. Aan
de NATO-bevelhebber heeft mi
nister Staf ook een persoonlijke
brief gezonden.
Planologische documentatie
rampgebied
De Rijksdienst voor het Natio
nale Plan heeft een voorlopige
documentatie over het ramp
gebied in Zuid-West-Nederland
het licht doen zien. Het "boek be
vat vele kaarten, overzichten en
tabellen over bevolkingsspreiding,
werkloosheid, landbouw, nijver
heid en handel, indeling boeren
bedrijven, teeltgebieden, verkeers
verbindingen etc.
ui
oemenzee van
1400
vierkante meter
De derde tentoonstelling van
geforceerde bloembollen die jaar
lijks door de stichting Bloemlusl
te Lisse wordt gehouden, is Dins
dag geopend. Het bestuur had
gemeend het arrangement in ver
band mét de nationale ramp sober
te moeien houden. Deze soberheid
heef) echter een winstpunt opgele
verd door de bloemen zelf, die hier
bewezen hebben niet zoveel entou
rage van beekjes, bruggetjes, wa
tervalletjes en bomen zoals gebrui
kelijk, nodig te hebben. De expo
sitie is thans zeer overzichtelijk en
de ruim 3000 pannen en kisten
narcissen, tulpen en hyacinten
vormen een zeer kleurige bloe
menzee van ongeveer 1400 vier
kante meter.
Slachloffei
l drank
(Advertentie)
en storm
Gisteravond is uit het Noord
hollands kanaal te Alkmaar het lijk
opgehaald van de 73-jarige W. F.
Luksen, die sinds 31 Januari ver
mist werd.
De man is vermoedelijk onder
invloed van sterke drank geweest
en door de storm te water geraakt.
Subsidieregeling schilder
werk verlengd
Zoals bekend sluit op 28 Fe
bruari a s. de termijn voor de op
levering van het schilderwerk,
waarvoor door de Rijksdienst voor
de uilvoering van werken iDUW)
subsidie is toegezegd krachtens de
regeling voor subsidiëring van
schilderwerk in de wintermaanden.
Deze termijn voor de oplevering
van gesubsidieerd buitenwerk is
thans verlengd tot 21 Maart as,
wegens de zeer ongunstige weers
omstandigheden gedurende deze
winter.
Bovendien kunnen de uitvoer
ders van de gesubsidieerde schil
derwerken in of nabij de noodge-
bieden zich sch iftelijk wenden tot
de commissie Mebesal met het ver
zoek de termijn van oplevering
voor de betrokken werken te wil
len verlengen. Het secretariaat van
de commissie Mebesal iMeer en bo
ter schilderwerk in algemeen be
lang), is gevest.gd te 's-Gravenha-
ge, Mauntskade 33b.
Luitenant-generaal Manton S. Eddy.
opjK-rhi-velhebber der Amerikiinns"
tniepen In Europa, heeft een bood
schap gezonden aan de eenheden, die
in Nederland hulp hebben verleend ill
de overstroomde gebieden. Hij betuig
de de ruim tweeduizend Amerikaanse
militairen, die deel hebben gehad aan
de hulpverlening zün ..persoonHike
dank"' voor liet verrichte.
In Niemv-Zeeland zijn 19 inschrij
vingen uit zes landen ontvangen voor
de internationale luchtrace, die in
Qctober tussen Londen en Christ-
church (Nieuw-Zeeland) zal worden
gehouden.
Zoals bekend zal de KLM ln de
handicaprace meedingen met een DC
6A ..Liftmaster'V
De R.A.I zal van 27 Februari af tot en met Zondag 8 Maart
in haar gebouw in de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam
een expositie houden van motoren, bromfietsen, rijwielen
en onderdelen. Deze groots opgezette tentoonstelling valt
in het jaar, waarin de R.A.I. haar zestigjarig bestaan viert.
Tal van nieuwe snufjes, vooral op het gebied van de moto
ren en bromfietsen, zullen er zijn te zien.
De tijd is voorbij, dat het motor
rijwiel in de eerste plaats een
sportinstrument was. Tegenwoor
dig wordt vrijwel 80 pet. van de
motoren gebruikt voor dienst- en
zakenreizen. Dit heeft zijn stempel
gezet op de ontwikkeling van het
motorrijwiel, dat niet alleen snel
moet zijn, inaar ook zuinig en be
trouwbaar. De motoren zijn echter
tegenwoordig niet goedkoop, in
de eerste plaats door de hoge prijs
van de benodigde materialen en in
de tweede plaats door de belasting-
politiek van de regering, die dit
„volksvervoermiddel" als „luxe"
beschouwt en het daarnaar belast.
Toch is het aantal motorrijwielen
in ons land in vergelijking met
1939 meer dan verdubbeld en be
draagt thans circa 130.000 tegen
circa 60.000 in 1939. Primeurs voor
Nederland op de a.s. tentoonstel
ling zijn de Italiaanse „Rumi" 125
cc tweecylinder tweetakt, de „Ce-
mec" uit Frankrijk, geheel ge-
van 5 meter per seconde, zal de
hulp worden ingeroepen van tus
sen de 1000 en 2000 militairen.
Met de werkzaamheden daarvan,
welke o.m. zullen omvatten het
bouwen van een kade ter lengte
van 1800 meter, welke een verbin
ding zal vormen tussen de Zeedijk
en de nog bestaande binnendijk ter
verkleining van de vloedkom, zal
Dinsdag a.s. by het begin van dood
tij, worden begonnen.
Het werk zal in één week
gereed moeten zyn. Vandaar
de massale inzet van militai
ren. Het is niet mogelijk op
korte termijn hiervoor georga
niseerde arbeiders, in voldoen
de aantal, beschikbaar te kry-
gen.
Voor de aanvoer van het beno
digde zand zullen de spoorwegen
zorg dragen.
Bij Kruiningen, waarvan de ha
ven geheel is weggespoeld, bevin
den zich nog drie gaten, waarvan
er één een diepte heeft van niet
minder dan 17 meter. Het gat
wordt nog steeds breder en dieper,
vandaar dat de dichting met spoed
dient te geschieden. Slaagt men
daarin, dan zal ook het veer kun
nen worden hersteld, hetgeen voor
de communicatie in dit gebied van
grote betekenis is.
De geslagen .bressen op Noord-
Bevelnnd zijn niet van zulke grote
omvang. Wel heeft de Zuideiyke
dyk belangrijke schade opgelopen.
Het zal noodzakelijk zyn ten Oos
ten van Kortgene een geheel nieu
we dyk te bouwen, gezien de gaten,
welke hier zijn geslagen. De be
schadigingen zyn eerst nu aan het
licht gekomen Alle dijken op Wal
cheren zyn thans gedicht. De
spoorwegverbinding Middelburg
Goes v.v. zal de volgende week
weer zyn hersteld.
Het eiland Schouwen-Duive
land is het'grote zorgenkind
van Waterstaat. Van ernstige
aard zijn de gaten bij Schelp-
hoek en in de Zuidoosthoek.
Het eiland ligt diep en is door
het ontbreken van voldoen
de tussenkeringen moeilijker
droog te krijgen.
Er wordt een verbinding ge
maakt tussen Zierikzee en Brou
wershaven. Daardoor wordt het
eiland in twee delen gesplitst,
waarvan de droogmaking elk af
zonderlijk ter hand zal worden ge
nomen. De gaten by de havenwand
van Zierikzee zullen eerst worden
gedicht. Dit is een omvangryk kar
wei. Reeds thans is een baggermo
len bezig met het maken van werk-
havens zowel ten Oosten van Zie
rikzee als ten Oosten van de
Schelphoek.
Installatie a.s. Zaterdag
c
De minister van Verkeer en
Waterstaat zal komende Zaterdag
een commissie voor waterstaatkun
dige voorzieningen installeren. Deze
commissie, die onder presidium van
de directeur-generaal van de
Rijkswaterstaat ir A. G. Maris zal
staan, krygt opdracht advies uit te
brengen en de vraag te beantwoor
den, welke waterstaatkundige voor
zieningen dienen te worden getrof
fen met betrekking tot de door de
stormvloed van 31 Januari geteis
terde gebieden, waarbij, aldus de
opdracht, in het onderzoek ware te
betrekken de vraag of een afslui
ting van de zee-armen zulk een
voorziening behoort te worden.
Tot leden van de commissie zijn
benoemd dr ir V. J. P. de Blocq
van Kuffeler. oud-directeur-gene
raal der Zuiderzeewerken, dr ir N.
J. A. Harmsen. oud-directeur-gene
raal van Rijkswaterstaat, prof ir P.
P. Jansen, hoogleraar te Delft, ir
G. P. Nijhof. raadgevend ingenieur
te Amsterdam, prof. ir J. T. Thysse,
hoogleraar te Delft en directeur van
het Waterloopkundige labora-
rium, ir R. Verloren van Themaat,
Treinverkeer Dordrecht—*
Gorkum hervat
Tussen Dordrecht en Gorkum is
vanmorgen het treinverkeer volledig
hervat. Aangezien tussen Dordrecht
en Sliedrecht langzamer dan nor
maal moet worden gereden, zullen
de treinen acht minuten vroeger
dan in de reisgids is aangegeven,
van Dordrecht vertrekken en in
tegengestelde richting 10 minuten
later te Dordrecht aankomen.
Gouverneur-generaal
Niemv-Guinea
Naar „Trouw" meldt, wordt onder
de belangrijke candidaten, die in
aanmerking komen voor de post van
gouverneur-generaal van Nieuw-
Guinea, de naam genoemd van
dr J. van Baal. thans lid van de
Tweede Kamer voor de A.R.-partjj.
raadgevend ingenieur te Nijmegen,
J. W. de Vries, hoofdingenieur-
directeur van Rijkswaterstaat direc
tie beneden-rivieren en ir L. T. van
der Wal. oud-hoofddirecteur van
Provinciale Waterstaat van
Zuid-Holland
Secretaris van de commissie
wordt dr ir J. van Veen. hoofd
ingenieur van Rijkswaterstaat en
hoofd van de studiedienst voor de
beneden-rivieren en adjunctsecre
taris ir K. F. Valken, ingenieur bij
Rijkswaterstaat.
Het is niet onmogelijk, aldus
deelde minister Algera mede, dat
de commissie met nog enige leden
zal worden uitgebreid.
Adres:
„Koningin Juliana,
Nederland
Painses Marijke ontving gister
morgen uit de Verenigde Staten
een verjaardagskaartje van een
Amerikaans meisje, dat even oud
als zij is en waarin een dollar ge
vouwen was. „Wilt u dit bestem
men voor de watersnood in Neder
land?" was er bij geschreven.
Zo komen er dagelijks tientallen
brieven op Soestdijk gericht aan
de Koningin, met giften voor de
ramp, Kleine bedragen vaak. zoals
de 100 francs van een weduwe uit
Frankrijk, die dit bedrag van haar
zeer kleine pensioen afstond, giften
ook van grotere omvang zoals een
chéque van 10 000 lire uit Italië en
5.000 dollar van een Amerikaan.
Brieven van kinderen die hun
zakgeld afgestaan hebben, van Ne
derlanders die tientalllen jaren ge
leden reeds geëmigreerd zijn en
thans eigenlijk nog maar één adres
in Nederland kennen: „Koningin
Juliana, Nederland".
baseerd op de 750 cc B.M.W., de
„Adler" 250 cc tweecylinder twee-
takt, de „Horex" staande Twin
naar Engels voorbeeld, de lichte
„Ducati Sport" met kopklepmotor
van 65 cc- en een viertal Neder
landse verschijningen: de „Eysink"
100 cc Giraffe, de „Eysink" met 250
cc J.L.O. ééncylinder en tenslotte
van de „Germaan" een ééncylinder
en een tweecylinder J.L.O. van
250 cc.
Minder populair nog zijn in ons
land de Scooters. De eerste serie-
bouw van deze „automobielen op
twee wielenzoals ze door som
mige Scooterfabrikanten worden
genoemd, werd vlak na de oorlog
in Italië opgezet. Het waren meest
vliegtuigfabrieken, die geen vlieg
tuigen mochten bouwen en zich nu
op de Scooter wierpen. Dit had
tot gevolg, dat de Scooters rijden
de technische juwelen werden,
verfijnder afgewerkt dan een
motorrijwiel, maar veel duurder.
De laatste tijd echter is een
algemeen streven merkbaar om
een eenvoudig type Scooter te
bouwen met alle goede eigenschap
pen van de dure. maar tegen een
aanzienlijk lagere prijs. Op d<
tentoonstelling zal o.m. een Neder
landse creatie van ..Sparta" tt
zien zijn met een 100 cc Villiers
motor. Nieuw zijn ook de „Varelli"
met 100 cc tweetaktmotor en drie
versnellingen en de „Alpino
Scooteretie" met een 75 cc motor.
Het allerlichtste type is de „Du
cati" met een 65 cc kopklepmotor.
Plaats 16a
Dagelijks thé-dansant
vanaf 4.30 met
VOLLEDIG
CABARETPROGRAMMA
Thé-complet 1,—
heeft in de laatste jaren een storm
achtige groei en technische ont
wikkeling doorgemaakt. Meer
en meer heeft de complete combi
natie van motor met aangepast
rijwiel het terrein gewonnen. Een
gevolg hiervan is, dat er in con
structief opzicht meer eenheid is
gekomen en dat men thans de
keuze heeft tussen óf de motor
boven het voorwiel, óf de motor in
de buurt van de bracketas. Uit
zonderingen zijn er ook om de
regel te bevestigen en de lief
hebber zal het op de tentoon
stelling moeilijk hebben, zijn keus
te maken.
Er zullen weer nieuwe creaties
in het R.A.I.-gebouw komen,
de Italiaanse ..Alpino", waarvan
een speciaal model het wereldsnel
heidsrecord over de „vliegende"
kilometer bezit. Van 33 geëxpo
seerde merken zijn 9 van Neder
lands. 7 van Duits, 7 van Frans.
6 van Italiaans. 2 van Oostenrijks
en 2 van Engels fabrikaat.
De rijwielen
Tenslotte het vervoermiddel, dat
in Nederland het meest populair
is, de „fiets", een weinig specta
culair product voor een tentoon
stelling, omdat het naar buiten
weinig of geen verandering onder
gaat.
Het klassieke model zal, naar
de mening van het R.A.I.-bestuur,
nooit door de vlotte en elegante
loer- en sportfietsjes worden ver
drongen in ons land tenminste
niet omdat het publiek veelal
zulke zware diensten eist, dat een
licht rijwiel, hoe sterk en bruik
baar ook, hiervoor niet geschikt is.
De echte liefhebber zal zich op
deze tentoonstelling moeten ver
diepen in al die ogenschijnlijke
kleinigheden, die tezamen het
rijwiel comfortabel,
snel en mooi maken.
Uit Let dayboeh uan
een Uda^enaar
Week-end in het dorp (3)
De Zaterdag in het dorp is als
in de stad.
Overal worden er stoepjes ge
daan en bellen gepoetst en overal
gaan de bakkers en de slagers
rond en tóch is hel anders.
Anders om die stoepjes en om die
1 ellen en om die bakkers en die
slagersjongens. Ze zijn allemaal
van één familie en het knusse van
het straatje (waar de stoepjes
worden gedaan" en het onder-onsje
van ai deze Zaterdagse mensen
rondom het kerkje en de pomp. is
van een onuitsprekelijke intimiteit.
Je proeft het als een -zoetigheidje.
Maar ook in het huis van mijn gast
vrouw is er een ander geluid Het
werkgeluid van mensen „die aan
de Zondag bezig zijn Mijn gast
heer zit in zijn kamer boven aan
zijn bureau: maar anders dan aan
dat bureau op zijn kantoor. Inni
ger zou ik bijna zeggen. En als
tegen 1 uur mevrouw met het ge
zellige koffieblad binnenkomt,
geurt er mét de koffie mee plots
een huiselijk vertrouwd-zijn. dat
haast voelbaar wordt. De middag
is veel minder bewogen. Meer ver
stild tot de realiteit van het samen
thuis zijn. alsof het heel gewoon is.
De middag haalt pas weer wat uit,
als tegen de maaitijd de man zijn
plichten als gastheer gaat waarne
men. Dan komt er weer iets van
dat feestige van het bijéén zijn. En
tegen de avond ontstaat er een
rust die niet verstoord wordt door
de aanloop van bezoek: de notaris
en zijn vrouw. Ik huiver voor het
bridge dat nu wel zal komen, maar
het komt niet)!! Er komt een
aardige conversatie en een interes
sant debat. Het treft me. dat de
beide dames hier aan dit debat zo
geïnteresseerd deelnemen. Er is
een glas wijn. Ik denk: hoe weinig
wordt dat nog gedaan, 's avonds
een glas wijn geschonken. Dc bor
rels 's avonds is toch eigenlijk niet
op zijn plaats.
En dan komt de Zondag. Met de
kerkgang. Dan gebeuren er din
gen waar ik, als stadsmens, ja
loers orn kan zijn. De verbonden
heid. Dit kerkgaan in het dorp is
devoot, zonder effectbejag. Het is
de tastbaarheid van de
Zondag. En als het weer Maan
dagochtend is en wij weer op het
vierkant van het marktplein staan,
met de andere forensen die kwa
men en nu weer gaan, dan voel ik,
hoe deze mensen veel intenser dan
wij in de stad, het week-end heb
ben „gevierd Zij gaan met het
uitzicht op het terugkomen.
En toch
Ja: en tóch vraag ik u: zou
het zo ook willen? Van Maandag
tot Vrijdag alleen in de stad, om
dan van Vrijdag tot Maandag naar
moeder-de-vrouw te gaan? De wo
ningnood heeft hier de noodzake
lijkheid geschapen Het moet zo
(voor velen) nu eenmaal. Maar
denk niet dat het ideaal is. Als je
al deze forensen in hun hart kijkt
nou, dan weet ik het nog niet of
ze de kans niet zouden grijpen "als
ze die kregen: ergens met je
vrouw in de stad drie-hoog. of....
forens blijven met het knusse
week-end?
Minister Lans naar
New York
Haarlem Iiclitstad
Tegelijkertijd met de internatio
nale bloemententoonstelling Flora
1953 zal Haarlem zich als lichtstad
tooien. De aanvang van de feeste
lijkheden valt op 13 Maart
Heemstede sluit daarop aan met een
originele verlichting van de straten
die naar de Flora leiden. De voor
bereidingen kosten een ton.
Minister Mr J M. A. H Luns zal
zich 1 Maart a.s. naar New York
begeven om gedurende ongeveer
één week de leiding van de Neder
landse delegatie bij het tweede deel
van de Zevende Algemene Verga
dering der Verenigde Naties op
deugdelijk1 1 z,ch te nemen. heer D. J. von
Balluseck. permanent vertegenwoor-
De Nederlandse rijwielindustrie I difr Nederlanci bij de VN
üal dit jaar waarschijnlijk 200 000 fa' als p!aalsvervan8end
rijwielen exporteren. waarvan leider van de delegatie. De »n Ne-
circa 80 pet. naar Indonesië. Er derland verblijvende leden van de
wordt echter aan gewerkt om het delegatie zullen niet deelnemen aan
afzetgebied te verruimen en zo het tweede gedeelte van deze zit-
Het rijwiel met hulpmotor of heeft men zijn blikken reeds ge- ting, die waarschijnlijk medio
populair genoemd de „bromfiets" I worpen op Zuid-Amerika. 1 Maart wordt beëindigd
De bromfietsen
In het waterloopkundig labora- berekend op welke wijze en welk
torium te Delft wordt met spoed tijdstip de afsluiting van het dyk-
gewerkt aan de bouw van een gat het best kan geschieden. By
model van het eiland Voorne en de onderzoekingen zal ook zo
Putten en het ten Zuiden daarvan nauwkeurig mogelijk worden vast
gelegen water het Haringvliet. Het gestold welke kracht de lieren zul-
voornaamste onderdeel van dat ït»n moeten aanwenden om de sche
model is het in werkelijkheid 65
meter lange dijkgat bij Hellevoet-
sluis. Zoals werd verwacht zal dit
gat worden afgesloten door het
tot zinken brengen van twee be
tonnen schepen.
pen op hun plaats te brengen. De
afsluiting zal geschieden op Dins
dag 24 Februari, enige ogenblik
ken voor de vloed.
Het model van het gedeeltelijke
stroomgebied, waarover de ramp
In het laboratorium wordt n« I van 1 Februari zich uitstrekte, dat
zich in het laboratorium bevindt^,
zal worden uitgebreid met de O09*
terschelde.
Zodra er een besluit zal zijn
gevallen omtrent de afsluiting
van de zeegaten zullen met dat
model proeven worden genomen
om deze onderneming zo goed
mogelijk voor te bereiden. In het
model, waaraan de Oosterschelde
nog ontbrak, werden indertijd d«
proeven genomen met betrek
king tot de afsluiting van da
Brielse Maas.