Schad ie aan aanvankelijk dijken werd ge< •elangrijker dan lacht R.A.I. exposeert motoren, bromfietsen en rijwielen Op elk gebied diverse snufjes Commissie waterstaatkundige voorzieningen benoemd In Waterloopkundig laboratorium dicht men dijken Sombere mededeling van ir. Maris: HAAGSCHE COURANT Donderdag 19 Februari 1953 Pagina 3 s Dank voor militaire Tal van waterkeringen zijn totaal weggevaagd Van een onzer verslaggevers) „De schade, welke de stormramp van 1 Februari aan de dijken heeft toege bracht, is belangrijk groter, dan wij aanvankelijk hebben gedacht. De eerste berichten hadden betrekking op grote gaten, welke in de waterkeringen zijn geslagen. Thans is gebleken, dat over kilometers lengten de dijken in de ge teisterde gebieden zwaar zijn beschadigd. De helft van het totaal van rond 11.000 km dijklengte is nog maar aanwezig". Deze sombere mededeling deed ir. A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, op een gistermiddag gehouden persconferentie. Zondag jl. heeft de heer Maris van Woensdrecht uit een vliegtocht over de overstroomde delen van Zeeland, Zuid-Holland en Brabant gemaakt. Het was deze vlucht, welke hem een indruk gaf van de toestand, waarin de dijken zich bevinden. Wij zijn op dit ogenblik bijzonder kwetsbaar „Tal van dijken", zo zeide hij, „zijn totaal weggevaagd. De bouw van nieuwe waterkeringen en het herstel van de nog bestaande zal veel tijd, geld en materiaal vergen. Met behulp van zandzakken en klei zullen kadenwerken worden ge bouwd, die het hoog water zullen dienen te keren. Pas dan zullen bij gunstige weersomstandigheden de polders droog gemaakt kunnen worden. Als Voorjaarsstormen ons niet bespaard zullen worden, dan moeten wij rekenen op tal van teleurstellingen. Wij doen er goed aan ons te realiseren, dat wij op dit ogenblik bijzonder kwetsbaar zijn". Schouwen-Duiveland het zorgenkind Vervolgens gaf de heer Maris, die eer. groot en aandachtig ge hoor vond, zowel van Nederlandse als van buitenlandse journalisten, een overzicht van de situatie van het ogenblik. Op St. Philipsland zyn in enkele gaten in de dijken al kistdammen aangebracht. Dank zy het feit. dat men met een kleibodem te doen heeft, is de diepte der gaten ner gens groter dan 2 meter NAP Gehoopt wordt, dat de gaten zo spoedig mogelijk gedicht zullen kunnen worden, zonder zinkwerk en wel tijdens het komende dood tij. Woensdag werd op het eiland een perszuiger verwacht, welke een zandberg zal spuiten achter de ge dichte gaten. Voor Tholen is het beeld van een analoog karakter, als van St. Phi lipsland. Beide eilanden vormen, wat de droogmaking betreft, geen al te grote problemen. Wanneer ook op Tholen de binnendijken zijn gedicht, kan met het lozen van het water uit de polders een aanvang worden gemaakt. Voor deze droog making zijn hulpgemalen nodig, welke reeds zijn besteld. Het gat by Stavenisse is, ook dank zij de aan wezigheid van een kleibodem, niet diep. Voor Zuid-Beveland is de toe- 't Boekenplankje SS De zee trefct velen onweer- f; staanbaar aan. Als zij dan If ook nog behept zijn met een §3 zucht naar avontuur en een S| drang om vreemde landen te SS zien, dan loopt dit vaak uit op I! een wilde drift om, wat het ook moge kosten, het doel te bereiken. Adrian Seligman, SS een jonge Engelsman, heeft SS deze drift gekoeld door het H kopen van een Franse bark van zijn erfdeel, een bedrag van circa 3000 pond, en daar H op te stappen als schipper |jj met een ervaring van een ma- 8 troos en goed amateur-zeiler, si bijgestaan door nog drie an ti dere vaklieden en een afwis- selend aantal geestdriftige amateurs, die er ook een SS spaarcentje voor over hadden s| om de wereld te zien. Met SS deze Cap Pilar" is het stel avonturiers op stap gegaan naar Rio de Janeiro, Kaap- stad, Sidney, Callao, Panama, SS New York. Zij hebben ge- Vi kruisd in de Stille Zuidzee, zij SS hebben moeilijkheden gehad II bij de vleet, zij hebben de storm leren kennen en de tro ll pische hitte. Er waren weglo- •s per8 en weer nieuwe liefheb- SS bers, zelfs de ooievaar bleef SS niet thuis en zou de Cap Pilar |s nog gevonden hebben, als ze sl hem niet bijtijds de juiste •I route naar Australië hadden SS gewezen. De schipper heeft SS deze avonturen wat verward SS verteld, nu eens verhalend, dan weer bladen uit zijn dag- Is boek of dat van anderen pluk- •I kend. Het is een verhaal ge il worden van wilskracht, van SS doorzettingsvermogen en van wijs inzicht. Vooral dit laat st ste schijnt men op de onein- II digheid van de zee in ruime mate, na véle smartelijke er- •5 varingen op te doen. Dit. alles SS is beschreven in „DE KRUI8- II TOCHT VAN DE CAP Pi ll LAR" door ADRIAN SELIG- II MAN, vertaald door J. W. Schaap, (Uitgeverij v.h. C. de II Boer Jr., Amsterdam). si dV/t. stand minder gunstig. By Bath is op een punt een gat van 5 meter in de dük geslagen. Ten Westen daarvan bevinden zich nog drie kleinere, en ten Oosten één gat. De kleinere gaten zyn reeds ge dicht. Voor het sluiten van het grote gat, waar het water bij vloed en eb in- en uitstroomt, met een snelheid In Zuid-Holland zijn alle düken gesloten op Rozenburg, in de Krïmpenerwaard, Schieland en Delfland. Ook de gaten in de dyk rond de Alblasserwaard zijn ge dicht en het inundatiewater wordt thans met grote capaciteit uit de polders geloosd. De verwachting is. dat de Al blasserwaard in April weer geheel droog zal zijn gevallen. Op IJssel- monde zijn, met uitzondering van dat by Rhoon, alle dijkgaten voor lopig gedicht. Het Oosteiyk deel van IJsselmonde zal binnen af zienbare tyd weer droog zyn. Op Voorne-Putten zyn de polders Oos- telyk van de Bernisse bijna weer droog. De ringdijken op de Zuid oostelijke punt van Voorne zyn gesloten en verwacht wordt, dat het water in dit gebied de volgen de maand zal zijn verdwenen. Het deel van het eiland. Oostelijk van Hellevoetsluis, wordt beheerst door het grote gat. Reeds zijn verschil lende beteugelingsmaatregelen ge troffen. De dichting van het gat zal geschieden met caissons, welke reeds gemaakt worden. Westelijk Voorne bleef gespaard, dan zy de kistdam, die de militairen aan de Westelijke kant van het Voornse Kanaal hebben aangebracht. De Oostelijke zyde is met zandzakken versterkt. De berichten uit de Hoekse HET WATER'VALT TERUG' Waard zyn zeer gunstig. Slechts kleinere gedeelten zullen nog on der water blijven. Binnenkort zal de Rijksweg over Barendrecht ook weer gebruik) kunnen worden. De Rijksweg van Dordrecht naar Moerdijk is weer droog. De gebie den ten Westen van de weg, waar van de oude rijbaan niet, maar de in aanleg zijnde rijbaan wel ern stige schade heeft opgelopen, zul len in de loop van de volgende week droog komen. Op Goeree- Overflakkee is de drempel van een der gaten bij Ouddorp boven het hoogwaterpeil gebracht. Waarde vol werk hebben hier de militairen verricht. Verwacht wordt, dat en kele polders bii Ouddorp binnen een maand droog zullen vallen. De voornaamste opgaaf is om tijdens doodtij het gat bij Herkingen te dichten. Met het opvullen van het grote gat in de dijk bij Den Bom mel is men reeds begonnen. In West-Brabant 's het land van Heusden-Altena feeds afgesloten van het buitenwater. Met het droogmalen is nu begonnen. De gaten, op de Brabanlse zijde, in de dyk bij de Moei dijkbrug zyn prac- tisch alle gedicht en geven by hoogwater geen zorgen meer. De kaden worden nu versterkt. Ten Westen van Roode-vaart zijn eveneens tot aan Willemstad de dijkgaten gevuld. Tussen Wil lemstad en Bergen op Zoom is hal verwege nog een groot gat, dat met zmkst ukken moet worden gedicht. De Nederlandse genie werkt voort aan de voltooiing van het door de Amerikanen zo ener giek aangevangen werk aan de rijweg ten Zuiden van Moerdijk. Nu de gaten zyn gedicht wordt met het droogmalen begonnen. Ook de Rijksweg, die belangrijk is beschadigd, komt droog. Met be trekking tot de spoorverbinding DordrechtMoerdijkBreda werd nog opgemerkt, dat de spoorbaan zeer ernstig heeft geleden. hulpverlening Behalve aan de militaire atta- ché's van de betrokken landen en aan de militaire commandanten van de buitenlandse onderdelen, die hebben deelgenomen aan het hulpverleningswerk in de geteis terde gebieden, heeft de minister van Oorlog, ir. C. Staf, thans ook zijn erkentelijkheid overgebracht aan zijn collega's van Engeland, Frankrijk. Amerika. België en De nemarken voor het werk dat de militairen uit deze landen in de rampgebieden hebben verricht. Aan de NATO-bevelhebber heeft mi nister Staf ook een persoonlijke brief gezonden. Planologische documentatie rampgebied De Rijksdienst voor het Natio nale Plan heeft een voorlopige documentatie over het ramp gebied in Zuid-West-Nederland het licht doen zien. Het "boek be vat vele kaarten, overzichten en tabellen over bevolkingsspreiding, werkloosheid, landbouw, nijver heid en handel, indeling boeren bedrijven, teeltgebieden, verkeers verbindingen etc. ui oemenzee van 1400 vierkante meter De derde tentoonstelling van geforceerde bloembollen die jaar lijks door de stichting Bloemlusl te Lisse wordt gehouden, is Dins dag geopend. Het bestuur had gemeend het arrangement in ver band mét de nationale ramp sober te moeien houden. Deze soberheid heef) echter een winstpunt opgele verd door de bloemen zelf, die hier bewezen hebben niet zoveel entou rage van beekjes, bruggetjes, wa tervalletjes en bomen zoals gebrui kelijk, nodig te hebben. De expo sitie is thans zeer overzichtelijk en de ruim 3000 pannen en kisten narcissen, tulpen en hyacinten vormen een zeer kleurige bloe menzee van ongeveer 1400 vier kante meter. Slachloffei l drank (Advertentie) en storm Gisteravond is uit het Noord hollands kanaal te Alkmaar het lijk opgehaald van de 73-jarige W. F. Luksen, die sinds 31 Januari ver mist werd. De man is vermoedelijk onder invloed van sterke drank geweest en door de storm te water geraakt. Subsidieregeling schilder werk verlengd Zoals bekend sluit op 28 Fe bruari a s. de termijn voor de op levering van het schilderwerk, waarvoor door de Rijksdienst voor de uilvoering van werken iDUW) subsidie is toegezegd krachtens de regeling voor subsidiëring van schilderwerk in de wintermaanden. Deze termijn voor de oplevering van gesubsidieerd buitenwerk is thans verlengd tot 21 Maart as, wegens de zeer ongunstige weers omstandigheden gedurende deze winter. Bovendien kunnen de uitvoer ders van de gesubsidieerde schil derwerken in of nabij de noodge- bieden zich sch iftelijk wenden tot de commissie Mebesal met het ver zoek de termijn van oplevering voor de betrokken werken te wil len verlengen. Het secretariaat van de commissie Mebesal iMeer en bo ter schilderwerk in algemeen be lang), is gevest.gd te 's-Gravenha- ge, Mauntskade 33b. Luitenant-generaal Manton S. Eddy. opjK-rhi-velhebber der Amerikiinns" tniepen In Europa, heeft een bood schap gezonden aan de eenheden, die in Nederland hulp hebben verleend ill de overstroomde gebieden. Hij betuig de de ruim tweeduizend Amerikaanse militairen, die deel hebben gehad aan de hulpverlening zün ..persoonHike dank"' voor liet verrichte. In Niemv-Zeeland zijn 19 inschrij vingen uit zes landen ontvangen voor de internationale luchtrace, die in Qctober tussen Londen en Christ- church (Nieuw-Zeeland) zal worden gehouden. Zoals bekend zal de KLM ln de handicaprace meedingen met een DC 6A ..Liftmaster'V De R.A.I zal van 27 Februari af tot en met Zondag 8 Maart in haar gebouw in de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam een expositie houden van motoren, bromfietsen, rijwielen en onderdelen. Deze groots opgezette tentoonstelling valt in het jaar, waarin de R.A.I. haar zestigjarig bestaan viert. Tal van nieuwe snufjes, vooral op het gebied van de moto ren en bromfietsen, zullen er zijn te zien. De tijd is voorbij, dat het motor rijwiel in de eerste plaats een sportinstrument was. Tegenwoor dig wordt vrijwel 80 pet. van de motoren gebruikt voor dienst- en zakenreizen. Dit heeft zijn stempel gezet op de ontwikkeling van het motorrijwiel, dat niet alleen snel moet zijn, inaar ook zuinig en be trouwbaar. De motoren zijn echter tegenwoordig niet goedkoop, in de eerste plaats door de hoge prijs van de benodigde materialen en in de tweede plaats door de belasting- politiek van de regering, die dit „volksvervoermiddel" als „luxe" beschouwt en het daarnaar belast. Toch is het aantal motorrijwielen in ons land in vergelijking met 1939 meer dan verdubbeld en be draagt thans circa 130.000 tegen circa 60.000 in 1939. Primeurs voor Nederland op de a.s. tentoonstel ling zijn de Italiaanse „Rumi" 125 cc tweecylinder tweetakt, de „Ce- mec" uit Frankrijk, geheel ge- van 5 meter per seconde, zal de hulp worden ingeroepen van tus sen de 1000 en 2000 militairen. Met de werkzaamheden daarvan, welke o.m. zullen omvatten het bouwen van een kade ter lengte van 1800 meter, welke een verbin ding zal vormen tussen de Zeedijk en de nog bestaande binnendijk ter verkleining van de vloedkom, zal Dinsdag a.s. by het begin van dood tij, worden begonnen. Het werk zal in één week gereed moeten zyn. Vandaar de massale inzet van militai ren. Het is niet mogelijk op korte termijn hiervoor georga niseerde arbeiders, in voldoen de aantal, beschikbaar te kry- gen. Voor de aanvoer van het beno digde zand zullen de spoorwegen zorg dragen. Bij Kruiningen, waarvan de ha ven geheel is weggespoeld, bevin den zich nog drie gaten, waarvan er één een diepte heeft van niet minder dan 17 meter. Het gat wordt nog steeds breder en dieper, vandaar dat de dichting met spoed dient te geschieden. Slaagt men daarin, dan zal ook het veer kun nen worden hersteld, hetgeen voor de communicatie in dit gebied van grote betekenis is. De geslagen .bressen op Noord- Bevelnnd zijn niet van zulke grote omvang. Wel heeft de Zuideiyke dyk belangrijke schade opgelopen. Het zal noodzakelijk zyn ten Oos ten van Kortgene een geheel nieu we dyk te bouwen, gezien de gaten, welke hier zijn geslagen. De be schadigingen zyn eerst nu aan het licht gekomen Alle dijken op Wal cheren zyn thans gedicht. De spoorwegverbinding Middelburg Goes v.v. zal de volgende week weer zyn hersteld. Het eiland Schouwen-Duive land is het'grote zorgenkind van Waterstaat. Van ernstige aard zijn de gaten bij Schelp- hoek en in de Zuidoosthoek. Het eiland ligt diep en is door het ontbreken van voldoen de tussenkeringen moeilijker droog te krijgen. Er wordt een verbinding ge maakt tussen Zierikzee en Brou wershaven. Daardoor wordt het eiland in twee delen gesplitst, waarvan de droogmaking elk af zonderlijk ter hand zal worden ge nomen. De gaten by de havenwand van Zierikzee zullen eerst worden gedicht. Dit is een omvangryk kar wei. Reeds thans is een baggermo len bezig met het maken van werk- havens zowel ten Oosten van Zie rikzee als ten Oosten van de Schelphoek. Installatie a.s. Zaterdag c De minister van Verkeer en Waterstaat zal komende Zaterdag een commissie voor waterstaatkun dige voorzieningen installeren. Deze commissie, die onder presidium van de directeur-generaal van de Rijkswaterstaat ir A. G. Maris zal staan, krygt opdracht advies uit te brengen en de vraag te beantwoor den, welke waterstaatkundige voor zieningen dienen te worden getrof fen met betrekking tot de door de stormvloed van 31 Januari geteis terde gebieden, waarbij, aldus de opdracht, in het onderzoek ware te betrekken de vraag of een afslui ting van de zee-armen zulk een voorziening behoort te worden. Tot leden van de commissie zijn benoemd dr ir V. J. P. de Blocq van Kuffeler. oud-directeur-gene raal der Zuiderzeewerken, dr ir N. J. A. Harmsen. oud-directeur-gene raal van Rijkswaterstaat, prof ir P. P. Jansen, hoogleraar te Delft, ir G. P. Nijhof. raadgevend ingenieur te Amsterdam, prof. ir J. T. Thysse, hoogleraar te Delft en directeur van het Waterloopkundige labora- rium, ir R. Verloren van Themaat, Treinverkeer Dordrecht—* Gorkum hervat Tussen Dordrecht en Gorkum is vanmorgen het treinverkeer volledig hervat. Aangezien tussen Dordrecht en Sliedrecht langzamer dan nor maal moet worden gereden, zullen de treinen acht minuten vroeger dan in de reisgids is aangegeven, van Dordrecht vertrekken en in tegengestelde richting 10 minuten later te Dordrecht aankomen. Gouverneur-generaal Niemv-Guinea Naar „Trouw" meldt, wordt onder de belangrijke candidaten, die in aanmerking komen voor de post van gouverneur-generaal van Nieuw- Guinea, de naam genoemd van dr J. van Baal. thans lid van de Tweede Kamer voor de A.R.-partjj. raadgevend ingenieur te Nijmegen, J. W. de Vries, hoofdingenieur- directeur van Rijkswaterstaat direc tie beneden-rivieren en ir L. T. van der Wal. oud-hoofddirecteur van Provinciale Waterstaat van Zuid-Holland Secretaris van de commissie wordt dr ir J. van Veen. hoofd ingenieur van Rijkswaterstaat en hoofd van de studiedienst voor de beneden-rivieren en adjunctsecre taris ir K. F. Valken, ingenieur bij Rijkswaterstaat. Het is niet onmogelijk, aldus deelde minister Algera mede, dat de commissie met nog enige leden zal worden uitgebreid. Adres: „Koningin Juliana, Nederland Painses Marijke ontving gister morgen uit de Verenigde Staten een verjaardagskaartje van een Amerikaans meisje, dat even oud als zij is en waarin een dollar ge vouwen was. „Wilt u dit bestem men voor de watersnood in Neder land?" was er bij geschreven. Zo komen er dagelijks tientallen brieven op Soestdijk gericht aan de Koningin, met giften voor de ramp, Kleine bedragen vaak. zoals de 100 francs van een weduwe uit Frankrijk, die dit bedrag van haar zeer kleine pensioen afstond, giften ook van grotere omvang zoals een chéque van 10 000 lire uit Italië en 5.000 dollar van een Amerikaan. Brieven van kinderen die hun zakgeld afgestaan hebben, van Ne derlanders die tientalllen jaren ge leden reeds geëmigreerd zijn en thans eigenlijk nog maar één adres in Nederland kennen: „Koningin Juliana, Nederland". baseerd op de 750 cc B.M.W., de „Adler" 250 cc tweecylinder twee- takt, de „Horex" staande Twin naar Engels voorbeeld, de lichte „Ducati Sport" met kopklepmotor van 65 cc- en een viertal Neder landse verschijningen: de „Eysink" 100 cc Giraffe, de „Eysink" met 250 cc J.L.O. ééncylinder en tenslotte van de „Germaan" een ééncylinder en een tweecylinder J.L.O. van 250 cc. Minder populair nog zijn in ons land de Scooters. De eerste serie- bouw van deze „automobielen op twee wielenzoals ze door som mige Scooterfabrikanten worden genoemd, werd vlak na de oorlog in Italië opgezet. Het waren meest vliegtuigfabrieken, die geen vlieg tuigen mochten bouwen en zich nu op de Scooter wierpen. Dit had tot gevolg, dat de Scooters rijden de technische juwelen werden, verfijnder afgewerkt dan een motorrijwiel, maar veel duurder. De laatste tijd echter is een algemeen streven merkbaar om een eenvoudig type Scooter te bouwen met alle goede eigenschap pen van de dure. maar tegen een aanzienlijk lagere prijs. Op d< tentoonstelling zal o.m. een Neder landse creatie van ..Sparta" tt zien zijn met een 100 cc Villiers motor. Nieuw zijn ook de „Varelli" met 100 cc tweetaktmotor en drie versnellingen en de „Alpino Scooteretie" met een 75 cc motor. Het allerlichtste type is de „Du cati" met een 65 cc kopklepmotor. Plaats 16a Dagelijks thé-dansant vanaf 4.30 met VOLLEDIG CABARETPROGRAMMA Thé-complet 1,— heeft in de laatste jaren een storm achtige groei en technische ont wikkeling doorgemaakt. Meer en meer heeft de complete combi natie van motor met aangepast rijwiel het terrein gewonnen. Een gevolg hiervan is, dat er in con structief opzicht meer eenheid is gekomen en dat men thans de keuze heeft tussen óf de motor boven het voorwiel, óf de motor in de buurt van de bracketas. Uit zonderingen zijn er ook om de regel te bevestigen en de lief hebber zal het op de tentoon stelling moeilijk hebben, zijn keus te maken. Er zullen weer nieuwe creaties in het R.A.I.-gebouw komen, de Italiaanse ..Alpino", waarvan een speciaal model het wereldsnel heidsrecord over de „vliegende" kilometer bezit. Van 33 geëxpo seerde merken zijn 9 van Neder lands. 7 van Duits, 7 van Frans. 6 van Italiaans. 2 van Oostenrijks en 2 van Engels fabrikaat. De rijwielen Tenslotte het vervoermiddel, dat in Nederland het meest populair is, de „fiets", een weinig specta culair product voor een tentoon stelling, omdat het naar buiten weinig of geen verandering onder gaat. Het klassieke model zal, naar de mening van het R.A.I.-bestuur, nooit door de vlotte en elegante loer- en sportfietsjes worden ver drongen in ons land tenminste niet omdat het publiek veelal zulke zware diensten eist, dat een licht rijwiel, hoe sterk en bruik baar ook, hiervoor niet geschikt is. De echte liefhebber zal zich op deze tentoonstelling moeten ver diepen in al die ogenschijnlijke kleinigheden, die tezamen het rijwiel comfortabel, snel en mooi maken. Uit Let dayboeh uan een Uda^enaar Week-end in het dorp (3) De Zaterdag in het dorp is als in de stad. Overal worden er stoepjes ge daan en bellen gepoetst en overal gaan de bakkers en de slagers rond en tóch is hel anders. Anders om die stoepjes en om die 1 ellen en om die bakkers en die slagersjongens. Ze zijn allemaal van één familie en het knusse van het straatje (waar de stoepjes worden gedaan" en het onder-onsje van ai deze Zaterdagse mensen rondom het kerkje en de pomp. is van een onuitsprekelijke intimiteit. Je proeft het als een -zoetigheidje. Maar ook in het huis van mijn gast vrouw is er een ander geluid Het werkgeluid van mensen „die aan de Zondag bezig zijn Mijn gast heer zit in zijn kamer boven aan zijn bureau: maar anders dan aan dat bureau op zijn kantoor. Inni ger zou ik bijna zeggen. En als tegen 1 uur mevrouw met het ge zellige koffieblad binnenkomt, geurt er mét de koffie mee plots een huiselijk vertrouwd-zijn. dat haast voelbaar wordt. De middag is veel minder bewogen. Meer ver stild tot de realiteit van het samen thuis zijn. alsof het heel gewoon is. De middag haalt pas weer wat uit, als tegen de maaitijd de man zijn plichten als gastheer gaat waarne men. Dan komt er weer iets van dat feestige van het bijéén zijn. En tegen de avond ontstaat er een rust die niet verstoord wordt door de aanloop van bezoek: de notaris en zijn vrouw. Ik huiver voor het bridge dat nu wel zal komen, maar het komt niet)!! Er komt een aardige conversatie en een interes sant debat. Het treft me. dat de beide dames hier aan dit debat zo geïnteresseerd deelnemen. Er is een glas wijn. Ik denk: hoe weinig wordt dat nog gedaan, 's avonds een glas wijn geschonken. Dc bor rels 's avonds is toch eigenlijk niet op zijn plaats. En dan komt de Zondag. Met de kerkgang. Dan gebeuren er din gen waar ik, als stadsmens, ja loers orn kan zijn. De verbonden heid. Dit kerkgaan in het dorp is devoot, zonder effectbejag. Het is de tastbaarheid van de Zondag. En als het weer Maan dagochtend is en wij weer op het vierkant van het marktplein staan, met de andere forensen die kwa men en nu weer gaan, dan voel ik, hoe deze mensen veel intenser dan wij in de stad, het week-end heb ben „gevierd Zij gaan met het uitzicht op het terugkomen. En toch Ja: en tóch vraag ik u: zou het zo ook willen? Van Maandag tot Vrijdag alleen in de stad, om dan van Vrijdag tot Maandag naar moeder-de-vrouw te gaan? De wo ningnood heeft hier de noodzake lijkheid geschapen Het moet zo (voor velen) nu eenmaal. Maar denk niet dat het ideaal is. Als je al deze forensen in hun hart kijkt nou, dan weet ik het nog niet of ze de kans niet zouden grijpen "als ze die kregen: ergens met je vrouw in de stad drie-hoog. of.... forens blijven met het knusse week-end? Minister Lans naar New York Haarlem Iiclitstad Tegelijkertijd met de internatio nale bloemententoonstelling Flora 1953 zal Haarlem zich als lichtstad tooien. De aanvang van de feeste lijkheden valt op 13 Maart Heemstede sluit daarop aan met een originele verlichting van de straten die naar de Flora leiden. De voor bereidingen kosten een ton. Minister Mr J M. A. H Luns zal zich 1 Maart a.s. naar New York begeven om gedurende ongeveer één week de leiding van de Neder landse delegatie bij het tweede deel van de Zevende Algemene Verga dering der Verenigde Naties op deugdelijk1 1 z,ch te nemen. heer D. J. von Balluseck. permanent vertegenwoor- De Nederlandse rijwielindustrie I difr Nederlanci bij de VN üal dit jaar waarschijnlijk 200 000 fa' als p!aalsvervan8end rijwielen exporteren. waarvan leider van de delegatie. De »n Ne- circa 80 pet. naar Indonesië. Er derland verblijvende leden van de wordt echter aan gewerkt om het delegatie zullen niet deelnemen aan afzetgebied te verruimen en zo het tweede gedeelte van deze zit- Het rijwiel met hulpmotor of heeft men zijn blikken reeds ge- ting, die waarschijnlijk medio populair genoemd de „bromfiets" I worpen op Zuid-Amerika. 1 Maart wordt beëindigd De bromfietsen In het waterloopkundig labora- berekend op welke wijze en welk torium te Delft wordt met spoed tijdstip de afsluiting van het dyk- gewerkt aan de bouw van een gat het best kan geschieden. By model van het eiland Voorne en de onderzoekingen zal ook zo Putten en het ten Zuiden daarvan nauwkeurig mogelijk worden vast gelegen water het Haringvliet. Het gestold welke kracht de lieren zul- voornaamste onderdeel van dat ït»n moeten aanwenden om de sche model is het in werkelijkheid 65 meter lange dijkgat bij Hellevoet- sluis. Zoals werd verwacht zal dit gat worden afgesloten door het tot zinken brengen van twee be tonnen schepen. pen op hun plaats te brengen. De afsluiting zal geschieden op Dins dag 24 Februari, enige ogenblik ken voor de vloed. Het model van het gedeeltelijke stroomgebied, waarover de ramp In het laboratorium wordt n« I van 1 Februari zich uitstrekte, dat zich in het laboratorium bevindt^, zal worden uitgebreid met de O09* terschelde. Zodra er een besluit zal zijn gevallen omtrent de afsluiting van de zeegaten zullen met dat model proeven worden genomen om deze onderneming zo goed mogelijk voor te bereiden. In het model, waaraan de Oosterschelde nog ontbrak, werden indertijd d« proeven genomen met betrek king tot de afsluiting van da Brielse Maas.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3