Herziening ontslagrecht in de Tweede Kamer Van Tilburg tegen verlaging belasting voor bedrijfsleven Kolen en politiek Economisch samengaan 13de Verlieslijst Na 4 jaar: Wet moet werknemer afdoende beschermen Eerste Kamer accoord met noodregeling Ir A. G. Maris waarschuwt Spreeu wenpraa t SIROOP HET VRIJE VOLK DONDERDAG 19 FEBRUARI 1953 PAGINA 2 D e prijs van steenkolen ln Nederland is tot nu toe aanzienlijk lager dan die in andere landen. Dit is enerzijds een gevolg van de lage kostprijs van onze mijnen, anderzijds van het feit, dat de Nederlandse consument de hoge prijs van ingevoerde kolen niet ten volle hoeft te betalen. Wij hebben een zogenaamde mengprijs: op in Nederland geproduceerde kolen wordt een heffing gelegd en de op brengst daarvan wordt gebruikt als toeslag op geïmporteerde kolen Dit gaat via het zogenaamde Brandstoffen-Egalisatiefonds. Dit fond! wordt bovendien gebruikt om de vrachtkosten in Nederland te ver evenen. Iedereen die in ons land kolen koopt, betaalt ongeveer vier gulden vracht per ton, of hij nu in Heerlen of in Schagen woont. Nu is het in het kader van de Kolen- en Staalgemeenschap nodig, dat onze prijzen ongeveer gelijk worden met de buitenlandse. Nemen we de Roerkolen als maatstaf, dan zullen onze kolenprijzen in vijf jaar met ongeveer tien gulden per ton moeten stijgen. Dit zal gelei delijk geschieden. Maar handhaving van een nationaal egalisatiefonds is nu eigenlijk al in strijd met het verdrag. Nederland heeft tot 1 April toestemming gekregen zijn fonds te handhaven. Wat daarna gebeurt, is nog niet zeker. Waarschijnlijk zal de Hoge Autoriteit wel toestaan, dat er een zekere egalisatie gehandhaafd blijft voor huisbrandkolen, omdat af schaffing een vrij ernstige invloed zou hebben op de kosten van levensonderhoud. Maar dat ook voor industriekolen een egalisatie toegestaan zal worden, is minder waarschijnlijk. Intussen zal de stijging van de kolenprijzen lelden tot grotere inkomsten voor de mijnen. Voor zover daaruit hogere lonen voor de arbeiders voortvloeien, is dit voor de betrokkenen natuurlijk welkom, maar dreigt het evenwicht in het na de oorlog zorgvuldig opgebouwde loonsysteem verloren te gaan. Gevolgen voor andere bedrijfstakken zouden dan moeilijk kunnen uitblijven en een situatie als de Belgische zou voor ons land gaan dreigen. Daar is door de hoge lonen ln de zware industrie de rest van het loonpeil meegetrok ken, zeer tot schade van andere bedrijfstakken en van de werkge legenheid. Anderzijds kunnen de hogere inkomsten leiden tot hogere winsten voor de mijnen. Voor zover dit de staatsmijnen betreft, komt dit per sloc aan de gemeenschap ten goede. Maar de particuliere mijnen betalen 50 procent van de winst als belasting en de rest is vrij- Zou nu de winst toenemen, mede dank zij het laag houden van de lonen, dan krijgen de mijneigenaren een cadeautje, waar zij eigenlijk geen enkel recht op hebben. Eens te meer blijkt welk een fout het is geweest, dat de particuliere mijnen na de oorlog niet werden genatio naliseerd. Belangrijker is nog een ander probleem. Door deze kolenprijskwestie en zijn mogelijke gevolgen wordt duidelijk, dat de mogelijk heden voor de nationale regeringen om de economie van him land in de hand te houden kleiner worden, naarmate de integratie voort schrijdt en meer bevoegdheden worden overgedragen op bovennatio nale organen. Nu mag men deze zaak niet overdrijven. Het is wel zeker dat de Hoge Autoriteit alles zal doen om ongewenste schokken in de natio nale economieën te vermijden. Reeds in artikel 2 van het verdrag staat dat uitdrukkelijk voorgeschreven. Bovendien is er voortdurend overleg met de nationale regeringen en kan een land desnoods nog altijd van bepaalde beslissingen ln hoger beroep gaan. Maar desondanks is het duidelijk: naarmate de kolen- en staal- integratie voortgaat en naarmate ook landbouw, verkeer en defensie worden geïntegreerd, houden de nationale regeringen minder midde len over om hun economie te beïnvloeden. De noodzaak van een politieke eenwording wordt erdoor versterkt. Anders dreigt de Euro pese economie zij het langs andere lijnen opnieuw te verbrok kelen en wéér stuurloos te worden. De plannen voor een politieke gemeenschap der zes aan het plan- Schuman deelnemende landen Frankrijk, West-Duitsland, Italië. België, Nederland en Luxemburg beginnen in een zeer actueel stadium te komen De commissie, die belast is met de op stelling van het definitieve grondwetsontwerp, is met haar werk zaamheden gereedgekomen, en begin Maart zal de voltallige grond- wets-assemblée in Straatsburg er de laatste hand aan leggen. Daarna zal het project aan de regeringen en parlementen der zes betrokken landen worden voorgelegd. Doel van dit alles is de schepping van een boven-nationaal politie^ gezagsorgaant. Pffl of meer ngar het voorbeeld Van het plan- 3chuman, maar ruimen van opzet, waaraan de deelnemende landen een deel van hun nationale souvereiniteit zullen afstaan. Daarbij wordt in de eerste plaats gedacht aan souvereine bevoegd heden op het gebied der buitenlandse en der militaire politiek, ln verband met de Europese Defensiegemeenschap. Een supra-nationaal Europees leger is immers niet goed mogelijk, als daar niet een supra nationaal politiek gezagsorgaan boven staat, dat de buitenlandse en militaire politiek der aangesloten landen met elkaar in overeenstem ming brengt. Sommige der toekomstige partners, en met name Nederland, zijn echter van mening, dat een politieke gemeenschap met uitslui tend bevoegdheden op de twee genoemde gebieden niet voldoende is. Zij achten een politieke gemeenschap slechts dan te verwezenlijken, wanneer het gezagsorgaan ook bevoegdheden krijgt op economisch gebied. De Nederlandse regering heeft dit standpunt ln December zeer nadrukkelijk uiteengezet. De Nederlandse parlementaire ver tegenwoordigers in de grondwets-assemblée in Straatsburg waren tijdens de zitting van Januari van dit lichaam niet minder duidelijk. Zij boekten zelfs het succes, dat op hun aandringen het hele vraag stuk der economische bevoegdheden opnieuw in studie werd genomen. B4j de opstelling van het definitieve grondwetsontwerp heeft de commissie inderdaad rekening gehouden met een aantal in Januari geuite bezwaren. Maar men krijgt niet de indruk, dat het ontwerp, zoals het thans voor ons ligt, in voldoende mate aan de Nederlandse verlangens tegemoèt homt. Daar is in de eerste plaats het feit, dat de commissie heeft vast gehouden aan een twee-Kamersysteem voor het parlement van het politieke gezagsorgaan, waarvan er een rechtstreeks door het volk gekozen zou worden en wel reeds in 1954. Dat men op den duur naar een dergelijke regeling toe moet, daarvan is men ook van Nederlandse zijde overtuigd. Maar voorlopig vreest men, dat dergelijke internationale verkie zingen" toch niet meer dan gecamoufleerde nationale verkiezingen zullen zijn, aangezien het internationale besef nog ontbreekt bU de publieke opinie. Voorlopig geeft men daarom de voorkeur aan een één-Kamersysteem, waarbij deze ene Kamer door de parlementen wordt gekozen. Zwaarder weegt evenwel het feit. dat. ondanks alle verbeteringen in dit opzicht, het nieuwe ontwerp nog altijd niet in voldoende mate rekening houdt met de Nederlandse verlangens inzake de economi sche samenwerking. Men wenst ln Nederland geen vage formuleringen, maar de zeker heid. dat over enige tijd een zeer nauwe economische samenwerking een feit zal zijn, bijvoorbeeld ln de vorm van een tol-unie, zodat er een gemeenschappelijke markt tot stand komt van de zes landen. Een en ander uiteraard toegepast met de nodige soepelheid voor die landen, die door een onmiddellijke invoering van zulk een regeling in zeer zware moeilijkheden zouden komen. De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, mr Beyen, zal de volgende week in Rome besprekingen voeren met zijn ambtgenoten uit de Schuman-landen. Aangenomen mag worden, dat bovenstaande problemen daarbij uitvoerig aan de orde zullen komen. Het informatiebureau van het Nederlandse Rode Kruis heeft de 13e lijdt van slachtoffers van de watersnood uitgegeven. Deze luidt: HALSTEREN: Johannes A. A. v. d. Berg, 1903, B 47; Laurentius M. C. Rampart, 1917, B 113; Petronella M. E. Roks, 1937, B 338; Cornells Paulus, 1945, B 329; Simon van Meer, 1904, B 337. KORTGENE: Leendert Verburg, 1931, Torendijk 37L NIEUWE TONGE: Cornelia J. van Balen. 1940; Jan van Balen. 1905, echtgenoot van T. P. van Weenen. Klinkerl.weg 35; Adrianus van Erkel, 1949, Battenoordsedijk 24. NIEUW VOSSEMEER: Laurina Meeus, 1923, Paardenboek 369; Paulina van Dijk, 1866, weduwe van Marinus B. v. d. Male, Pelsen- dijk 330. STAVENISSE: Petronella Wesdorp, 1877, echtgenote van Marinus Oostdijk, Kerkstraat A 345. MEJ. TENDELOO (ARB) (Van onze parlementsredacteur) De Tweede Kamer heeft gisteren uitvoerig gediscussieerd over het voorstel tot modernisering van het ontslagrecht. Het is een wetsontwerp, dat voor drie-kwart van de werkende bevolking vfc*t ons land van betekenis is. En dat het thans eindelijk, ruim vier en een half jaar na de indiening tot open bare behandeling heeft gebracht. Van de zijde der Kamer bleek er in het algemeen veel waardering voor het voorstel te bestaan. De voldoening werd echter getemperd door de onvolledigheid van de regeling, die nl. niet voarziet in de noodzakelijke verbetering van de rechterlijke proceduren in arbeidszaken. De lange duur van het voorberei dende beraad wijst er wel op. dat dit beraad grondig is geweest. De vaste Kamercommissie voor privaat- en strafrecht, die in 1950 haar voorlopig verslag uitbracht, was daarbij dan ook niet over één nacht ijs gegaan. Haar activiteit leidde tot verschillen de wijzigingen van het ontwerp, wel ke m 1952 door minister Mulderije werden aangebracht. Intussen doet zich het merkwaardige feit voor, dat de voorzitter van de genoemde com missie. de socialist mr L. A. Donker, het ontwerp thans als minister van Justitie te verdedigen heeft! Hij zou hedenmiddag aan het woord komen. Verschillende Kamerleden hebben in het debat stilgestaan bij de ont wikkeling. welke zich ten aanzien van een regeling van de arbeidsover eenkomsten heeft voorgedaan. Zo schetste mej. mr Tendeloo (arb) gistermiddag de mensonterende toe standen. die in de vorige eeuw in Nederland en elders gebruikelijk waren. Tot 1907, het Jaar waarin een uit gebreide regeling van de arbeids overeenkomst in ons Burgerlijk Wet boek werd opgenomen, werd de ver houding tussen patroon en arbeider nog beschouwd als een simpele kwes tie van huur en verhuur. Men had het ook evengoed koop kunnen noe men zo zei zij: de persoon van de werknemer kwam immers in het ge heel niet in het geding. Het wetsontwerp bepaalt o.m., dat de rechter voortaan zal kunnen na gaan, of een ontslag als „kennelijk onredelijk" moet worden beschouwd. (De oude regeling van het Burgerlijk Wetboek laat hem slechts de recht matigheid beoordelen). Is er van kennelijke onredelijkheid sprake, dan kan de rechter zowel de verplichting tot schadevergoeding opleggen als herstel van de dienstbetrekking ge lasten. (Dit laatste eventueel te ver vangen door een afkoopsom). Van belang is ook de nieuwe rege ling van de ontslagtermijnen. Er wordt een verband gelegd tussen de opzegtermijn en de duur van de dienstbetrekking. Voor de wekgever bedraagt de termijn evenveel weken als het aantal jaren van de dienst betrekking, met een maximum van dertien weken. Voor de arbeider geldt een maximum ran zes weken. Men rekent hier één week voor elke twee jaar. Bij schriftelijke overeenkomst of collectief contract kunnen langere termijnen worden ingevoerd, tol resp. twaalf en zes maanden. De werkgever mag geen ontslag verlenen gedurende de tijd. dat de meerderjarige arbeider in militaire dienst is. Hetzelfde gelde voor de minderjarige arbeider na een dienst verband van tenminste een Jaar. In geval van ziekte mag evenmin ontslag worden gegeven, tenzij de duur daarvan langer wordt dan twee jaar. (Minister Mulderije wilde aan vankelijk niet verder gaan dan één Jaar, maar mr Donker heeft deze verlenging, waarvoor hij ook reeds als Kamerlid gepleit had, alsnog in het ontwerp opgenomen). B.B.A. niet overbodig? De vooroorlogse regeling van het ontslagrecht, gebaseerd op de bepa lingen van hei Burgerlijk Wetboek, is na 1945 overvleugeld door het in dat jaar tot stand gekomen „buitenge woon besluit arbeidsverhoudingen", dat de directeuren van de geweste lijke arbeidsbureau's de beslissing in ontslagkwesties opdraagt Bij de toepassing van deze be voegdheid waarbij ook de rede lijkheid van het ontslag in het ge ding komt laten deze functiona rissen zich adviseren door speciale commissies, waarin vertegenwoordi gers van werkgevers en werknemers zitting hebben. Deze regeling heeft in de practijk haar bruikbaarheid bewezen, maar zij is nu eenmaal een noodregellng. Waar het nieuwe ontwerp de rede- Advertentie I.M. PUISTJES... ontsieren Uw gelaat juist als U er aantrekkelijk will uitzien. Ze verdwijnen dikwijls m 24 uur door de ontsmetten. iijkheld van het ontslag ook door de rechter laat beoordelen, doet zich de vraag voor, welke de verhouding zal zijn tussen dat ontwerp, eenmaal wet geworden, en het B.B.A. Op het ogenblik immers kan de rechterlijke procedure niet geschikt geacht worden voor de snelle en des kundige behandeling van ontslag kwesties. Het ontwerp en hier stuiten wij op de onvolledigheid -*- voorziet njet in een oplossing, De 'regering is van oordeel, dat het B.B.A. gehandhaafd moet blijven, in afwachting van een bevredigende herziening van de rech terlijke proceduren in arbeidszaken, waaromtrent tal van opvattingen bestaan Aangezien krachtens het B.B.A. echter geen ontslag kan ingaan, voor dat de directeur van het G.A.B. zijn toestemming heeft gegeven en de rechter pas aan bod komt nadat het ontslag is verleend, zal voors hands het aantal gevallen, waarin een beroep op de rechter wordt ge daan, zeer beperkt blijven. En wel tot die zaken, waarin de directeur van het G.A.B. berust zou hebben in een onredelijk ontslag. Het vraagstuk van de verhouding van het ontwerp en het B.B.A. be heerste voor een goed deel de dis cussies. Prof. Oud (v.vd.), die overi gens van het voortbestaan van het B.B.A. als noodregeling niets moest hebben, erkende bijv. het grote be lang van een beslissing vooraf, zoals die thans door de directeur van het G.A.B. als vertegenwoordiger van de overheid moet worden genomen. Het is voor de betrokkenen uiroronrd «wi nadeel, dat de rechter er pas achtel- af ln gekend kan worden. De heer Stapelkamp (ar) was voor een spoedige invoering van de bedrijfsrechtspraak, die de taak van de gewone rechter zou kunnen over nemen en het B.B.A. overbodig ma ken. In dezelfde trant scheen ook het overigens zeer negatieve betoog- fan de K.VP.-er mr Van Rijckevor- sel te gaan Compliment Mej. mr Tendeloo (arb) sprak met veel waardering over het goede werk, dat door middel van het B.B.A. is verricht. Zij achtte het een com pliment voor dit noodbesluit, dat het ook in later jaren zulk goed werk heeft gedaan. Zij vond het dan ook wat menswaardig, dat de liberalen zich bij monde van prof. Oud vooj het terzijde schuiven van het B.B.A hadden uitgesproken, nadat de werk gevers er in de eerste jaren niet in de laatste plaats van hebben kunner profiteren. Mej. Tendeloo wenste het B.B.A ook gehandhaafd te zien en waar schuwde tegen onberaden stapper ter vervanging van deze regeling. Dr verbetering van de kantongerechts procedure. die in voorbereiding is. za' nuttige ervaringen kunnen opleveren Pas wanneer men daarover beschikt, zal kunnen worden nagegaan of een speciale vorm voor de rechtspraak in arbeidszaken gekozen moet worden den. Het verkrijgen van een goede pro cedure noemde mej. Tendeloo de be slissende voorwaarde voor een werke lijke verbetering van het ontslag recht. Ondanks haar waardering voor het wetsontwerp kon zij daar over dan ook slechts gematigd ver heugd zijn. aangezien het immers nog slechts de helft van het terrein be strijkt. Bescherming werknemers Tevoren had mej. Tendeloo ven klaard, het ontwerp te beoordelen naar de redelijkheid voor beide par tijen, die bij het ontslag betrokken zijn: de werkgever en de werknemer. Daarbij is het het belangrijkst dat de wet de werknemer als zwakste partij afdoende beschermt. En deze bescherming zal pas afdoende zijn wanneer er ook een waterdichte pro cedure wordt verkregen, waarbij sné en persoonlijk recht wordt gedaan. Mej. Tendeloo wilde zich neerleg gen bij het compromis, dat inzake de ontslagtermijnen is bereikt We) achtte zij het onbevredigend dat de maximum-termiin voor de werk- Advertentie l.M. Van „luchtjes" gesproken... laat de lucht van koken, bakken en 'braden niet in uw woning rondhangen. Alle keukengeuren worden door Air-Wick even prompt weggenomen als de rooklucht 'iiLuw. woonkamer. MENSt*4 EEN FlJN* NEUS (Van onze parlementsredactie) In de Eerste Kamer heeft de socia list Van Tilburg Woensdag een protest laten horen tegen de vele woorden, die de laatste weken in dit college gewijd zijn aan belastingver laging ten bate van het bedrijfsle ven. Hij stelde hier tegenover de voor stellen van de Belgische regering die de inkomstenbelasting met vijf pro cent wil verhogen. Herstel vap de storm- en waterschade, in België veel reringer dan ten onzent, schijnt de- ee maatregel noodzakelijk te maken. Minister Van de Kieft heeft eijn beantwoording van de vragen, gesteld bij de behandeling van de »egroting van Financiën uitgesteld tot volgende week, De vragen bewo gen zich in hoofdzaak om de pro blemen industrie-financiering en be lastingverlaging voor het bedrijfsle ven. Het felst in de aanval was ditmaal prof. Hellema (a.r.). Dat de mi nister de fiscale maatregelen ter be gunstiging van de industrie eerst wil behandelen als hij het samenstel van UITSTEL VAN BETALING (Van onze parlementsredacteur) De noodregeling, welke o.m. aan schuldenaars, die als gevolg van de nationale ramp hun verplichtingen niet op tijd kunnen nakomen, de ge legenheid biedt, aan de rechter om uitstel te vragen, is gisteren ook dooi de Eerste Kamer z.h.st aangenomen De Kamer heeft er geen openbaai debat over gevoerd. Zij nam haai goedkeuringsbesluit zelfs, terwijl mi nister Donker afwezig was. De Staten-Generaal hebben dus ln alle opzichten getoond, tot uiterst snel werk in het belang van de slachtoffers bereid en in staat te zijn. Vrijdagmorgen jl. ontvingen de leden van de Tweede Kamer het voorstel van minister Donker. Nog dezelfde middag werd het ontrerp in de afdelingen onderzocht en ver volgens goedgekeurd De Eerste Kamer onderzocht het ontwerp Dinsdagmiddag in de afde lingen. Het voorlopig verslag dat laaruit voortkwam, was uitgebreider lan dat van de Tweede Kamer. Gis teren zorgde de minister voor een schriftelijk antwoord en daarna kon de Eerste Kamer haar zegen aan het voorstel geven. In de genoemde memorie neert ae minister nog enkele verklaringen ter verduidelijking gegeven. Zo heeft hij o.m. meegedeeld, dat de uitstelmoge lijkheid ruim dient te worden op gevat. Ook wanneer een schuldenaar indirect door de ramp in moeilijk heden is geraakt, doordat z ij n schuldenaren hem als gevolg van de watersnood niet kunnen betalen, zal hij voor uitstel ln aanmerking kun nen komen. De regeling bevat nog andere voor zieningen op het terrein van de bur gerlijke en strafrechtspleging en van het administratieve recht in verband met de bijzondere omstandigheden. Zij is de eerste noodmaatregel van wettelijke aard. desbetreffende wetsvoorstellen In dient, noemde hij ongerijmd. Evenals prof. Molenaar (wd) kantte de heer Hellema zich tegen het uitvoeren van te veel openbare werken als object van werkloosheids bestrijding. Eerstgenoemde wilde zelfs zo ver gaan. de werken, die aangepakt zijn, stop te zetten. Voor een blijvende werkgelegenheid, meen de hij, hebben openbare werken nau welijks betekenis, zeker niet in ver- gelijking met industrialisatie. Deze dient dan ook met kracht ter hand genomen. Verlaging van belasting op de bedrijven kan een einde maken aan de schroom, waarmee beleggers tegenwoordig de weg naar de indus trieën vinden. Matiger toon In zekere zin nam mr Pollema (c.h.) de verdediging van 's ministers Memorie van Antwoord op zich. Ons .systeem van belastingen, merkte hij op, is niet willekeurig, maar gericht op behoud van het monetaire even wicht. De industrie-financiering wek te echter onrust bij deze woordvoer der. „De staat behoort niet over te nemen, wat des burgers is. Maar de minister is nu eenmaal een sieraad van de Partij van de Arbeid en in deze kring denkt men anders over staatsbemoeiing dan in de C.H.U." Bevordering van de werkgelegen heid blijve. aldus mr Teulings (k.v.p.), primair, naast herstel van door de stormramp aangerichte schade. De regering kan het verband tussen beide leggen. Wenselijk is. dat zij daarvoor het tegenwaardefonds van de dollarhulp aanspreekt Juist nu. nu de psychologische sfeer daar toe nog aanwezig is! De regering wake er voor. zei de heer Teulings. te oeweren. dat de kosten van het dijk herstel de belastingverlaging remmen Dit zou. gezien de schade aan werk gelegenheid in de industrie, een tweede ramp voor ons land betekenen Trage regeling Critick oefende Van Tilburg (arb.) op de regeling van de mate riële oorlogsschade in de publieke sector. Het tempo, waarmee de aan vragen worden afgedaan is wel zeer traag. In totaal is niet meer dan tien procent van de benodigde bedragen uitgekeerd. Ook besprak Van Tilburg hel scheepvaartverkeer op de Rijn. Sa menvoeging van douaneposten bete kent een daadwerkelijke verbetering maar er moet nog veel gebeuren, wi een vlotte vaart tussen ons land ec Duitsland verzekerd zijn. Het. desbe treffende verdrag is van 1929, maai het wordt niet meer toegepast. gevers gesteld is op dertien weken In geval van een zeer langdurig dienstverband is dat voor de werk nemer niet billijk. De C.H. Unie heeft in dit debat weer eens tweeërlei geluid laten ho ren De heer Van der Feltz be toogde. dat. men de rechtspraak in arbeidszaken best. aan de gewone rechter kan overlaten, omdat aan diens deskundigheid niet getwijfeld hoeft te worden. Zijn partijgenote, jkvr. Wttewaa! van Stoetwegen daarentegen vond dat de rechterlijke macht wel dege lijk het gevaar loopt, te ver van hel werkelijke leven af te raken. En der halve voelde zij wel voor het invoe ren van speciale arbeidskamers waarin de rechter kan worden bij gestaan door deskundige bijzitters. Prof. Oud heeft nog het denkbeeld geopperd, de herziening van het ontslagrecht maar te laten rusten, totdat het ontwerp voor het nieuwe Burgerlijk Wetboek, dat door prof Meijers wordt voorbereid, aan de orde komt. De heer Stapelkamp en mej. Tendeloo verzetten zich krachtig tegen een dergelijk uitsteL Vervolg vau voorpag. Z#r Op punten waar een bepaald gat een groot stuk achterland van in stromend water voorziet (technisch noemt men dat gebied een vloed bekken) tracht men dit achterland te verkleinen door het aanleggen van een tijdelijke dam, ver achter het gat. Zo'n dam vermindert de hoe veelheid in- en uitstromend water bij het keren van het getij, beperkt dus ook de stroomsnelheid van het water in het gat. verkleint de uit schuringskracht van het water op de bodem en vergemakkelijkt het sluitingswerk van moeilijke gaten. Deze strategie zal o.a. worden toe gepast op Zuid-Beveland nabij Bath en op SchouwenDuiveland. Het gat bij Bath op Zuid-Beve land heeft een getïjverschil van vijf meter. Het water stroomt er door met een snelheid van 5 meter per seconde. Diep in het land zal deze en volgende week voor. tijdens en na de periode van doodtij een kade worden gemaakt van 1800 me ter lang en twee meter hoog. Deze kade dus zal het vloedbckken van dit gat terugbrengen van 1000 a 1300 ha overstroomd land tot slechts 200 a 300 ha land. De Nederlandse Spoorwegen zullen naar dit gat per spoor het benodigde leand brengen. Driehonderdduizend zandzakken moeten ter plaatse wor den gevuld, waarbij tussen de 1000 en 2000 militairen zullen zijn inge schakeld. Verdeling watervlak Eenzelfde techniek zal ook worden toegepast op Schouwen—Duiveland. Een bestaande verhoging in het land schap, de richel, waarop de tram baan is gelegd, zal daarbij als basis worden gebruikt. Deze tijdelijke dam zal lopen van Zierikzee naar Brou wershaven en dus het watervlak op het eiland als het ware ln twee stuk ken verdelen. Op GoereeOverflakkee is zulks niet nodig, aldus de heer Maris, om dat dit eiland veel binnendijken heeft en de vloedbekkens van de ga ten daar dus niet zo groot zijn. De heer Mans vertelde voorts nog. dat de rijksweg van Dordrecht naar de Moerdijkbrug nu droog ligt. Het gebied er om heen zal binnen éen week droogvallen. Inmiddels is ge bleken. dat de oude rijbaan met ?mstig is beschadigd, maar dat de tweede in aanleg zijnde baan wel veel schade heeft gekregen De banen ten zuiden van de brug gen zijn beide zeer ernstig bescha digd. Zodra ook hier het water zal zijn weggevloeid, zal dit weggedeelte provisorisch worden hersteld. Maar wanneer deze belangrijke verbinding met het zuiden weer voor het verkeer open zal zijn. kon de heer Maris nog niet vertellen. Ook de spoorbaan heeft zeer ernstige 6chade geleden. Adviescommissie ter voorkoming van <Van onze parlementsredactie) Minister Algera zal Zaterdagmorgen ln Den Haag de commissie installe ren. die advies moet uitbrengen over de technische voorzieningen te: voorkoming van overtromingen in het thans geteisterde gebied. Zoals bekend moet deze commissie daarbij ook de mogelijkheid van een afsluiting der zeearmen bestuderen Voorzitter van deze commissie zal zijn ïr A. G. Maris, directeur-gene raal van Rijkswaterstaat. Leden zullen zijn: dr ir V. J. P de Blocq van Kuffelen, oud-directeur- generaal van Zuiderzeewerken, dr ir W. J. H. Harmsen, oud-directeur- generaal van Rijkswaterstaat, prof. ir P. Ph. Jansen, adviseur van Rijkswaterstaat, ir G. P. Nijhof, raadgevend ingenieur, prof. ir J. Th Thijsse, directeur van het Water loopkundig laboratorium te Delft, ir R. Ver Loren'van Themaat, raadge vend ingenieur, ir J. W. de Vries, hoofdingenieur-directeur van Rijks waterstaat, ir L. Th. v. d. Wal. oud directeur-hoofdingenieur van de pro vinciale waterstaat in Zuid-Holland. Als secretaris zal optreden dr ir J. van Veen en als adjunct-secreta ris ir K. F. Valken, beiden van Rijkswaterstaat. De commissie kan nog met enkele leden worden uitge breid. Plan Provinciehuis: architect Peutz Uit plannen vaai vyf architecten, de heren Van den Erve, Klünen, Oud, Peutz en Pot heeft een commissie dat van architect Peutz als het meest gave voor het nieuwe Provinciehuis in Den Haag gekozen. Dit plan ls echter niet zonder meer voor uit voering vatbaar. Ged Staten stellen voor de heer Peutz uit te nodigen tot het maken van een nieuw schets- plan, dat minder zal kosten dan zijn reeds ingezonden plan. De commissie van beoordeling be stond uit de heren ir Sickinghe. ir Friedhoff, ir Leupen en ir Van Ra- vesteyn. Dat Numansdorpse huis stond in vuil. drabbig water. De golven speelden door de kapotgestoten rui ten met de half doorgescheurde gor dijnen. Het dartel drijvende huisraad speelde mee, botsend tegen de beslijkte kast van een piano. Het was een ruine van een piano; de toetsen zullen niet meer door kinder handen worden aan geraakt Aan deze verdronken piano dacht Pieter. toen hij de oproep van de Ver eniging voor Huismuziek las. Voor wie het niet weet: deze vereniging tracht op vele manieren de muziek haar plaats in het huiselijk leven terug te geven. Het gaat daarbij °m het een voudige zingen en spelen in de hui selijke kring en het muziekmaken op school en in jeugdorganisaties en an dere verenigingen. Deze Vereniging voor Huismuziek heeft gedacht aan de duizenden ge zinnen. die als gevolg van de waters nood een muziekinstrument vaak een dierbaar instrument moeten missen. In overleg niet de in de Con- tactraad voor Huismuziek verenigde organisaties (en dat zijn er heel wat) is besloten een inzameling te organi seren van muziek en muziekinstru menten om straks in een zo groot mogelijk aantal gevallen te kunnen helpen. In aanmerking komen instrumen ten van allerlei aard. vooral blaas-, strijk- en tokkelinstnimenten. Ook eventueel niet in goede staat verke rende instrumenten zijn van harte welkom. Verschillende instrument bouwers hebben nl. voor de reparatie geheel belangeloos hun deskundige krachten aangeboden. Gebruikte en enigszins gehavende muziek zal on der de deskundige leiding van een boekbinder worden hersteld. Leden van de Rotterdamse afdeling hebben zich beschikbaar gesteld om alles te sorteren. Pieter vindt deze inzameling van muziek en instrumenten een prachtig idee. In de ongetwijfeld vele gelde lijke zorgen van de toekomst zullen de thans geëvacueerden nauwelijks kunnen denken aan de aanschaf van het verloren instrument. De gitaar of mandoline, die nu vergeten ergens op een Rotterdamse zolder staat of dat bundeltje muziek, dat dik onder- het stof op een plank ligt. zullen meewerken om straks in de herbouw de dorpen weer wat levensvreugde terug te brengen. Men kan wel leven zonder muziek, maar het bestaan van alledag kan er meer klank en kleur door krijgen. Voor belangstellenden: het adres van deze vereniging is Berkelselaan 38a, Rotterdam (tel. 43477) Niet gestolen Pieter heeft te vlug geoordeeld. V?ie stal dte koffer met instrumenten cn papieren van een PTT-man? vroeg ik en die vraag was fout. Want PTT- man bericht mij blijde, dat deze kof fer uit zijn auto was gevallen en dat de heer Verburch uit de Spanjaard- straat hem terugkomende uit de nachtdienst vond en met spoed, terug bracht. PTT-man geeft aan zijn gróte vreugde uitdrukking door een rijks daalder in de spreeuwenpot te depo neren, die ik er fluks uithaal en m het Rampenfonds stort. En over dat krasse stukje heeft Pieter grote spijt. Van de bruiloft Om bij het Rampenfonds te blij vendank, C. B. uit Schiedam voor de vijf gulden en voor het sym pathieke briefje. Dank óók, brullol'ts- gangers van het 45-jarige echtpaar Van P. uit de Gijzingstraat. De col lecte op het feest bracht liefst twaalf gulden opDat andere bruidspa ren of feestvarkens uw voorbeeld vol gen! Evenals het voorbeeld van B. van de Pasteursingel 10), de wed. S. uit de Zaagmolenstraat 25). P. de V. uit de Ketenstraat 5) en N. van B. uit de Woelwijkstraat IQ). Met spoed zenden wy het geld door. Muizenpolder „Wie kan precies vertellen, waar de Muizenpolder in Rotterdam ligt?", vroeg ik vorige week. Het antwoord kwam met spoed. De heren Tinga en G. A. de Vries uit Rotterdam noemen als grenzen van dit poldertje: Parklaan, Kievitslaan. Westzeedijk en Westmaaslaan. De heer De Vries meldt als verdere by- zonderheden: „Het is de kleinste polder van Nederland. Ongeveer 50 jaar geleden woonde daar ene mUn- heer Van Heel in een grote villa. Koetsier en palfenier liepen in livrei. Het huis is gesloopt". Harteiyk dank voor dit snelle nieuws. Aanbod Veel kleding noteerden we ln ons Boek der Aanbiedingen: van P. van de Staten- weg van O. uit de Klelnstraat, van Van Z, uit Rotterdam, van P. uit de Goereesc- straat en van Van D. uit de Oudeland straat. Voorts matrassen van S. uit de Stoppel- straat. een rolveger van O. van de Maas haven een kinderwagen von v. A. uit de Brederodestraat. een radio van Van O. uit de Van Oosterzeestr.. lectuur van H. uit de Oudaenstraat en capsules van L. van de Sophlakade. Veel dank! Verlies Mej. Valstar. Boomgaardstraat 136, verloor Maandagavond tussen Boezem bocht en Boomgaardstraat haar zilveren dameshorloge (gedachtenis). Een paar lichtblauwe kinderschoenen ls 16 Fehr. tussen Sophlakade en Oudedljk verloren door J. de Leeuwe, Sophlakade 59b. De heer Dullemond. Slachthulsstraat 18b, mist een portejeuille met rijbewijs, vis vergunning en andere zaken. Vondst Op het adres Fuchslastraat 10c, berust eeu gevonden handschoen. Een nieuw kinderschoentje ls ln de Gruttostraat ge vonden door Anja Raap, Korhaanstr. 32b. Belangeloos De volgende artlsten bieden zich aan geheel belangeloos op te treden ten bate van het Rampenfonds: Ted de Vries, accordeonist (corTespondentte-ndres: J. van der Vllst, Vlnkenstraat 72b): Ha waiian-ensemble „The Fox Hawaiians" (C. P. de Vos. Ramaerstr. 39); Hawallan- ensemble „De Kakoll Eilanders" (Bob van Yperen. Boezemlaan 27b); cowboy ensemble „The Singing Cowboys" (G. A. Blink, Wildbaan 9). zang- en gitaartrio „The Holiday Stars" (F. J. Böhm. Vler- ambachtsstraat U4a). Afd. dieren De fnm. Van Duim, Adamshofstraat 39c, vraagt een goed tehuis voor een klein, zwart hondje. PIETER SPREEUW. Advertentie I AL Kou,Hoesten,.Ziek I Vooral dan Uw kinderen beschermen I??**" **e gevolgen! Snel en zeker helpt:;

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2