ZWITSAL Toerisme en watersnood TAALZICHT Kerknieuws Ingezonden Ook Uw ingewanden SIROOP DONDERDAG 19 FEBRUARI 1953 LEEUWARDER COURANT 7 Verkeerde voorstellingen over omvang van het rampgebied (Van onze Haagse correspondent) Velen in het buitenland schijpen zich moeilijk een voorstelling te kunnen maken van de omvang van het gebied in ons land, dat rechtstreeks door de watersnoodramp getroffen is. Dat blijkt o.a. uit de brieven, die particulieren, wonende waar het water geen kwaad heeft kunnen doen, uit het buitenland ontvangen en waarin gevraagd wordt, of men veel geleden heeft. De gedachte, dat ons land bijna geheel overstroomd is, wordt bij velen over onze grenzen bovendien versterkt door de verheugende, spontane hulpacties in bijna de gehele wereld. De Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer de A.N.V.V. heeft alles in het werk ge steld, om het buitenland duidelijk te maken, dat de overstromingen, geheel uit toeristisch oogpunt beschouwd, mee vallen. Toeristische plaatsen hebben niet geleden. Het is schromelijk over dreven te denken, dat reizen naar Nederland gevaar zouden opleveren. Het buitenland geïnformeerd Reeds enkele dagen na de ramp heeft het reisbureau LissoneLindeman in een extra „Newsletter en European Travel", die regelmatig aan alle belang rijke Europese en buiten Europese reis- bureau's wordt verstrekt en waarin informaties over toeristische mogelijk heden in Nederland en Europa worden gepubliceerd, mededelingen ov«- de om vang van de ramp en over dwonbstane toestand verstrekt. In deze ..Newslet ter" is er de nadruk op gelegd, dat de toeristische streken niet getroffen zijn en dat geen gevaren aanwezig zijn. Dezer dagen wordt een tweede extra ..Newsletter" verzonden met de vermel ding. dat de situatie zich geconsolideerd heeft. Daarin wordt er nogmaals de aandacht op gevestigd, dat er geen enkele reden is om geen toeristen naar Nederland te sturen. De spoorlijn RoosendaalRotterdam wordt zo spoe dig mogelijk hersteld. Schevendngen een graag door vreemdelingen bezochte badplaats zal deze zomer geheel van de geslagen wonden hersteld zijn en >laatsen als Alkmaar met zijn beroemde ;aasmarkt, Marken en Volendam zijn onaangetast gebleven. De vreemdelingenindustrie vormt de laatste jaren een aanzienlijke bron van inkomsten voor ons land. Zij verwacht, dat wanneer men in het buitenland van de eerste schrik bekomen is deze zomer weer zeer veel Amerikanen, Engelsen, Fransen, Belgen, Duitsers en anderen ons land zullen bezoeken en dat reeds voorgenomen reizen naar Neder land doorgang zullen vinden. Goud en deviezen De taalgemeenschap, en. de gehele mens heid is uit deze, door de geest gevormde groepen, en daardoor cultuurvormende groepen, samengesteld. Is het wonder, dat we in deze gemeenschappen met hun moedertalen, een eersterangs object van de taalwetenschap zienWant via deze taal groep komen tie tot „volk", en dan zijn we in de onmiddellijke nabijheid van.... rechten van de taalgemeenschap, nationalileitspro- blemen en de erkenning van minderheden! Als blijken zal heeft de taalwetenschap daar in een woord, een groot woord, mee te spreken. Nalatigheid hiervan in het ver leden, is, gezien de politieke gevolgen ervan, een extra-reden hiervoor. Ihoe is de verhouding van taal en volk? Wordt „ras" bepaald door de biologische afstamming (Blut uml Bodenl); „natie" door de politiek, de macht; „volk" is gebaseerd op geest, eenheid van geest, dus door het gemeenschappelijke wereldbeeld en de cultuur van de taalgemeenschap. Reeds is het veelzeggend, dat het woord „Duits" (tlxeodisea lingua, sedert Karei de Grote) eerst taal-, en daarna ook volksterm ge worden is. Juist dóór de gemeenschappelijk heid van taal hebben die groep mensen zich als volk leren kennen en zich naar die moedertaal genoemd. Herder en Grimm geven zelfs deze definitie van volk: „der Inbegriff von Menschen welche dieselbe Sprache reden". En W. i>ot» Humboldt, enige jaren later, spreekt van „in de grond is rr een identiteit van taal en volk; een valk is een, door z'n bepaalde taal ge- kar aktiseerde, geestosvorm van de mem heid". Wij zouden zeggen: een volk krijgt in het geheel van alle andere een eigen stempel door de energeia, de werkzaamheid van z'n moedertaal. En als we hierbij aan sluitend naar de zin van die veelheid van moedertalen vragen, dan wagen we het, dit antwoord te geven: elk volk heeft in z'n moedertaal z'n gees telijke wortels, en kan daardoor zijn waarde voor de hele mensheid hebben, dat het ij n bijdrage ter bereiking van de hoogste doel einden van de hele memlieid, leveren kan We behoeven hierna niet nog te gaan be togen, dat de natuur-gemeenschap ..ras" en de staatsgemeenschap „natie" in betekenis ver achterstaan bij de geestesgemeenschap die een taalgemeemchap door z'n (moeder)- taal is. Dit geeft de sleutel tot oplossing van het probleem taal en volk. Passief en actief kunnen ras en staat een factor zijn bij de wisselwerking van taalgemeemchap en moedertaal, dominerend zijn ze niet. Thans is ook duidelijk, dat Nederland (de 12 provinciën) een natie is; dat de taalgemeen schap der Nederlanders ruim elf provinciën omvat, dat een groot deel van Friesland een andere taalgemeemchap is. Werkt op de Ned, taalgemeemchap de politieke factor sterker dan de ras-factor, op de Friese is dat omgekeerd. Uit dit gezichtspunt volgen enige belang rijke toepassingen. De eerste is deze: de staats- en volksopvatting zullen, om span ningen en catastrofen te voorkomen, in har monie gehouden (gebracht) worden, en daar bij dient van de prioriteit van het volk snorden uitgegaan. Slechts waar hel volks bewustzijn zeer zwak. het staats-behoren zeer sterk is, kunnen geen probleem en strijd be staan, 7,o in Frankrijk: waar Bretons en Trovcncaals z.g.a. slechts folkloristische be tekenis hebben. Dit is zeer typerend voor het Frame denken, en het is clan ook aan het overwicht van het Frans denken (Revo lutie, Napoleondat de slaat ook unifor merend op de talen in zijn gebied heeft gewerkt, Ook het Fries heeft daarvan de invloed ondervonden, reeds van pl. m. 1700 af. tot de dag van vandaag toe. Aan écn. schim- haar klein, feit ten deze wordt niet gedacht ril. de opheffing van de Franeker (de Friese) Hogeschool in het begin van de 19e eeuw. Juist zulk een inrichting voor wetenschappe lijk onderzoek en onderwijs, is een belang rijk brandpunt, bolwerk en krachtcentrum voor een volk en z'n moedertaal. En hij co bezoek aan het heldere, openr, eerlijke Franeker deze architectonische, eigen schappen roepen wetenschappelijke op treft ook de niet-Fries. hoeveel er mèt zo'n school aoor Friesland èn Nederland is verloren ge gaan. Eise Eisinga's planetarium. de professorenhuizen in de Voorstraat en. de Bocht van Guinee (de studentemoos). het zijn droeve dingen Heeft lver niel het uniformerend en staatscentraüstisch misver stand ren mooie toekomst tot verloren kamer gemaakt? A. 1. SCHNEIDERS. Ook ditmaal is de voornaamste mutatie op de verkorte balans van de Neder- landsche Bank te vinden in de gezamen lijke posten, die de Nederlandse goud- en deviezenpositie bepalen. De deviezen reserve is met bijna 40 millioen gestegen tot bijna 1.700 min. Alleen toen de bank begon met de omzetting van convertibele valuta in goud heeft de deviezenreserve een hoger bedrag aangewezen, n.l. 2312 min. op 10 Nov. j.l. Goud en deviezen te zamen vormen een nieuw hoogtepunt: .36 min. thans tegen vorige week 3847 min. (op 10 November 3633 min.) De goudvoorraad is deze week dus onveran derd gebleven. De bankbiljettencirculatie geeft een kleine inkrimping te zien n.l. 2967 min. tegen vorige week ƒ2982 min. Credietbons benzine Op verzoek van de benzine-maat- schappijen deelt het hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis mee. dat de uitgifte van credietbons voor auto benzine ten behoeve van transporten van en naar de noodgebieden met ingang van 18 Februari wordt stilgezet. De wederverkopers van de benzinemaat schappijen mogen deze bonnen nog tot en met 21 Februari accepteren. De eerste televisieverbinding tussen Djakarta. Bandung en Singapore is ge opend. OJ) recordhoogte Doopsgezinde solidariteit In de Doopsgezinde Broederschap be staat een „Stichting voor Bijzondere Noden", die zich inzonderheid op de be oefening van de internationale solidari teit toelegt. Op de laatste jaarvergade ring is vooral de steun aan de ontheem den ter sprake gekomen. In Duitsland zijn er twaalf millioen vluchtelingen of displaced persons en onder hen zijn er nog 7000 Mennonieten, die in mensont erende omstandigheden leven. De Pink stercollecte in de Doopsgezinde gemeen ten van Nederland, die in 1952 voor dit doel werd gehouden, bracht f 42.000 op. terwijl er een opbrengst van 30.000 ge schat was. Voor de Doopsgezinde ont heemden, die in Schoorl zijn onderge- braoht. wordt goed gezorgd; zo heeft de gemeente Hallum hen in 1952 ;-C"t,n vruchten voorzien, terwijl Leeuwa n zich met de Kerslgave belast had, Uit een toespraak van broeder Klaas- sen op deze vergadering bleek, dat er nog heel wat gedaan moet worden. Deze, een Amerikaans Mennoniet van Neder lands-Duitse afkomst, is sinds 1917 werkzaam om de Doopsgezinde vluchte lingen uit Oost-Europa zoveel mogelijk naar de Nieuwe Wereld over te brengen. In de tien jaren na de Russische revolu tie werden er 21.000 vluchtelingen naar Canada overgebracht en deze mensen behoren daar thans tot de meest geachte staatsburgers. Na 1927 ging het moei lijker, maar met hulp van Hindenburg gelukte het toch weer ettelijke duizen den naar veiliger oorden te verschepen. Over de Mennonieten, die na de Tweede Wereldoorlog meest naar Zuid-Amerika zfjn geëmigreerd, met de daarvoor ge charterde ..Volendam", vertelde Broeder Klaassen vele bijzonderheden. Het welig tierende sectendom (van ouds een Mennonietische erfenis) is in de immi gratielanden gelukkig verzwakt; „de haken en ogen secte. de dasje links en dasje rechts secte zijn verdwenen Sinds 1945 is door de Amerikaanse Men nonieten een bedrag van zes miUjgen dollar naar Duitsland gezonden. 7 is verblijven er in de Duitse ontheem\icn- kampen en elders nog 7000 Doopsgezinde vluchtelingen en voor deze mensen moeten huizen gebouwd worden hetgeen vaak geschiedt 'net hulp van Doopsge zinde dienstweigeraars uit Amerika. Ook de Doopsgezinde vredesgroep in Nederland werkt krachtdadig mee; zo zijn er sedert 1947 vijf en een halve ton goederen en f 170,000 naar Duitsland ge zonden en zijn tal van Duitse kinderen enige tijd in Nederlandse gezinnen opge nomen geworden. Eenheid trots spanningen In de na 1945 opnieuw georganiseerde Evangelische Kirche Deutschlands (EKD) bestaan nog steeds vele spannin gen, die op hun beurt bij menigeen een gevoel van teleurstelling of pessimisme hebben opgewekt. Volgens dr. Brunotte, de leider van de kerkelijke kanselarij, bestaat daarvoor geen reden, want, de wil tot eenheid is sedert de conferentie van Treysa onverzwakt gebleven cn wat de verschillende „lidkerken" metelkaar verbindt is meer dan wat hen scheidt. Het zijn vooral de- politieke en con fessionele spanningen, die de gemoede ren beroeren. De leer van Karl Barth van de verhouding van christengemeente Als protest tegen de uitspraak in hel procei het monument voor gevaUenen can Oradour heeft men in Straatsburg met een rouwsluier bedekt. en burgergemeente, die beide tot elkaar in nauwe betrekking gebracht worden, blijkt in tegenstelling te komen met de leer van de twee rijken van Luther, die de scheiding daartussen verdedigd heeft. De vraag naar de verhouding van kerk en politiek heeft daarmee natuurlijk direct te maken en daaruit vloeit weer voort de vraag naar de rechtvaardiging van de herbewapening. Overeenstemming bestaat er volgens dr. Brunotte over de zaak van de vrede. Niemand in de E.K.D. verheerlijkt de oorlog, niemand is ook principieel paci fist. Als Niemoeller en zijn aanhangers tot reacties prikkelen, dan is niet de vraag in discussie of een volk recht heeft naar de wapens te grijpen, maar alleen de vraag of het Duitse volk zich hier en nu moet bewapenen. Een „Ohne-mïch- Standpunkt" is voor een christen te enen male in politiek opzicht ontoelaat baar en daarom heeft de kerk het recht en de plicht, ten opzichte van alle actuele ijragen haar plaats en houding te bepa" Altijd ;'oet er in de kerk een zekere ruimte voor „andersdenkenden" blij ven bestaan, aldus dr. Brunotte. Wan neer mensen als broeders tezamen zijn, moeten zij ook naar elkaar willen luis teren. Een wettisch confessionalisme moet evenzeer vermeden worden als een vaag gedweep of verdoezeling van kern vragen. Toegegeven moet worden, dat een toenadering der Lutherse en Her vormde confessies inzake de avond- maalsvraag (de intercommunie) tot dus ver niet geconstateerd kon worden. De kerk moet er trouwens steeds voor waken, haar prestige gewichtiger te ach ten dan haar taak. De geschiedenis der kerk onder het Derde Rijk, maar ook haar tegenwoordige positie in de Sovjel- zone is een duidelijk bewijs, dat de ge hoorzame kerk steeds tot dienst en offers bereid moet zijn. Kerknieuws in het kort Volgens het Voorlopig Verslag van de Eerste Kamer hebben enige leden er aanmerking op gemaakt, dat. nadat de gemeente Maastricht het vorige jaar een bedrag van maximaal vijfhonderd gulden voor de bedienaren van de gods e n s t uitgetrokken had. thans weer di .eineente Vught een soortgelijk besluit heeft genomen. Zulke besluiten hebben een gevaarlijke kant aldus deze leden, omdat de financiële verhouding tussen de overheid en.de kerken alleen maar rijkszaak is. J.l. Zondagavond is in de r.k. parochiekerk van Zevenbergen de eer ste avondmis in Nederland opgedragen. Deze avondmis, mogelijk ge worden door pauselijke besluiten uit de jongste tijd. werd bijgewoond door de honderdvijftig Italiaanse brandweerlieden, die in het overstroomde gebied bij Zeven bergen werken aan het dichten der dijken De mis werd opgedragen door de Italiaanse geestelijke Don Leto Casinï. In de vacature prof. dr. J. Linde boom is aan de R-U. te Groningen be noemd tot hoogleraar in de kerk- en dogmengeschiedenis rir W. F. Dank baar, thans secretaris van de Raad voor de Zending der Ned. Hcrv. Kerk. vroeger Ned. Herv. predikant, te Kuinre, St. Anna- paroohie en Goes. Dr. Dankbaar is een kenner van de avondmaalsleer en is ge promoveerd op een proefschrift over de sacramentsleer van Calvïjn. Ook schreef hjj een boek over de hoogtepunten van het Calvinisme. De collecte in de Ncd. Herv. Kerk ten bate van het Nationaal Ram penfonds heeft tot dusver in 900 gemeenten een bedrag opgeleverd van 1 006.140.29. Er moet nog door 500 ge meenten afgedragen worden, zodat het bedrag nog wel aanmerkelijk zal stijgen. In de overblijfselen van een zeer oude basiliekkerk, die onder de gebom bardeerde kerk van St. Bride in Londen bij de opgravingen is ontdekt, werd dezer dagen door de patriarch van de As syrische kerk Mar Shimun een korte godsdienstoefening gehouden, waarbij hij een groet aan het Engelse volk overbracht in het Aramees, de taal van Jezus en zijn apostelen, en ook het Onze Vader in deze oude taal bad Deze patriarch is de 119de in een lange reeks en zijn ambt is reeds zeshonderd jaar een privilegie van zijn geslacht. Hij wees op de nauwe banden, die er tussen de Assyri- sche en Anglicaanse kerk bestaan. Ds- M. Niemoeller. voorzitter van de Evangelische kerk in Hessen, heeft een bezoek gebracht aan de Oostduitse pre mier Grotewohl, ter bespreking van d e betrekkingen tussen kerk en staat. Zoals bekend, is Niemoeller geporteerd voor een Duitse neutraliteits politiek en wil hij de banden met de Oost zone zo nauw mogelijk houden. Dr. E. Barnes, de Anglicaanse bis schop van Birmingham en, naast de „red VRIJDAG 20 FEBRUARI 1953 Hilversum I (402 m). 7.—VARA. 10.— VPRO. 10.20 VARA. 12.— AVRO. 16.— VARA. 19.30 VPRO. 21.— VARA. 22.40 VPRO. 23.-24.— VARA. VARA: 7.Nieuws. 7.13 Gramofoon- muziek. 8.Nieuws en weerberichten. 8.18 Gramofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw .9.05 Gramofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9 40 Voor de kleuters. VPRO: 10.„Kinderen en mehsen". causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gramofoonmuziek. 10.30 School radio. 10.50 Orgelspel. 11.15 Voordracht. 11.35 Pianorecital. AVRO: 12.Ham mondorkest. 12.30 Land- en tuinbouw- mededelingen. 12.33 Sport en prognose. 12.48 Gramofoonmuziek. 13.Nieuws. 13.15 Mededelingen of gramofoonmuziek. 13.20 Lichte muziek. 13.50 Gramofoon muziek. 14.Kookpraatje. 14.20 Viool en piano. 14.50 Voordracht. 15.10 Creoolse liederen. 15.30 Musette-orkest. VARA: 16.Gramofoonmuziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.Gramofoonmuziek. 17.20 Muzikale causerie. 18.Nieuws. 18.15 Felicitaties. 18.45 „Achter de Horizon", hoorspel. 19.Koorzang. 19.18 Zang en gitaar. VPRO: 19.30 „Vreugde en verdriet", causerie. 19.50 Berichten. 20.Nieuws. 20.05 Boekbespreking. 20.10 Vierhandig pianospel. 20.30 „Europa één", causerie. 20.40 „Aanpas sing". causerie. VARA; 21.„Les Troyens a Carthage", opera (acte III en IV). 21.50 Reportage. 22.10 Buitenlands weekoverzicht. 22.25 Lichte muziek. VPRO: 22.40 „Vandaag", causerie, 22.45 Avondwijding. VARA: 23.Nieuws. 23.15 „In Huwelijk en Gezin", causerie. 23.3024.Pianorecital. Hilversum H (298 m). 7.-24.— NCRV. NCRV: 7.Nieuws. 7.10 Gramofoon muziek. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.Nieuws en weerberichten. 8.18 Gewijde muziek. 8.45 Gramofoon muziek. 9.Voor de zieken. 9.30 Voor de huisvrouw. 9.35 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.Viool cn piano. 11.35 Gramofoonmuziek. 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33 Geva rieerde muziek. 12.59 Klokgelui. 13. Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 13.45 Gramofoonmuziek. 14.Schoolradio. 14.30 Gramofoonmuziek. 14.50 Sopraan en piano. 15.05 Gramofoonmuziek. 15.15 Voordracht. 15.35 Harpensemble. 16. „De aanleg van een mooi gazon", cau serie. 16.15 Sopraan, viool, clarinet en piano. 16.35 Gramofoonmuziek. 17. Harp, fluit en cello. 17.30 Militaire reportage. 17.40 Gramofoonmuziek. 17.45 Fries programma. 18.Gramofoonmu ziek. 18.10 Surinaamse volksmuziek. 18.40 Huismuziek. 19.— Nieuws en weer berichten. 19.10 Regeringsuitzending: Verklaring en toelichting. 19.30 Gramo foonmuziek. 20.Radiokrant. 20.20 Kapelkoor en solisten. 21 30 „Bij de dijken". 21.55 Marinierskapel. 22.25 Kunstoverzicht. 22.45 Avondoverden king. 23.Nieuws en SOS-beriohten. 23.15 Internationaal evangelisatiepro gramma. 23.3024,Gramofoonmuziek. Experimenteel televisie-programma AVRO. 20.15—21.45: 1. „We maken 't boni". 2. Weerpraatje. Pauze. 3. „Hoe wilt u ons zien?" Dean" van Canterbury, dr. H. Johnson, een van de meest omstreden figuren uit de Church of England, zal om gezondheids redenen zijn ambt neerleggen Dr. Barnes was een aanhanger van de radicale bi.jbclcritiek en zijn preken en geschriften getuigden steeds van een ultra-modernisme, dat de wetenschap hoven het. geloof stelde. Ook wat zijn maatschappelijke inzichten betreft, heeft hij nimmer een blad voor de mond ge nomen. Redders onderscheiden Het bestuur der Kon. N.Z.H.R.M. heeft besloten, de bemanningen van de motor reddingsboten „Neeltje Jacoba". ..Prins Hendrik". „Joan Hodshon", „Brandaris" en ..Insulinde". die gedurende de zware storm van 31 Jan.1 Febr. langdurige en uiterst inspannende tochten hebben gemaakt ter assistentie van in nood ver kerende schepen (o.m- Duitse tanklichter „Oder", Frans stoomschip „Carthage", Indiase stoomschip „Jalikunta" en Neder landse kustvaarder „Frank II"). de grote bronzen draagmedaille der maatschappij toe te kennen met inscriptie: „Voor be langrijke diensten, 31 Januari1 Febru ari 1953". Aan de bemanning van de motor reddingsboot „Prins Hendrik" (Den Helder) zal bovendien een getuigschrift worden uitgereikt voor de redding der opvarenden van de tussen Texel en Vlie land gestrande en doormidden gebroken Duitse tanklichter „Oder". NEEN, DOMINEE! De vergelijking, welke dr. Zielhuls. Geref. predikant te Arum, in de L. C. van 17 Febr. maakt met de collecten voor de Geref. diaco nieën. met die van de inzamelingen van vee handelaren. boekhandelaren, kruideniers enz,, gaat m. i. niet op. De laatstgenoemde inza melingen gaan via het Rampenfonds, ter wijl de collecten in de Geref. Kerken gehou den. (blijkbaar niet allemaal) rechtstreeks gaan naar diaconieën van Geref. Kerken. Voor de redenering van dr. Z.: ..doen wat goed is voor allen, maar inzonderheid voor ónze geloofsgenoten", voel ik niet veel. Tn elk geval niet. zoals dr. Z. het hier gaat stel len. In deze situatie, helemaal niet. Bij red dingspogingen zal wel niemand gezegd heb ben: een Gereformeerde heeft bij ons voor rang volgens Galaten 6 10. Wel kan ik voelen voor wat dr. Z. naar voren brengt, dat diaconieën bijspringen, om de getroffen diaconieën, welke door de ramp niet functionneren als voorheen, te helpen om aan hun vaste lasten te kunnen voldoen. Dit collecteren komt in de Geref. Kerken wel meer voor. Er zijn in gewone omstandig heden ook wel diaconieën, wier middelen niet steeds toereikend zijn, In welk geval andere diaconieën bijspringen. Maar dit, had men duidelijk kunnen zeggen cn dan zou veel crltiek achterwege gebleven zijn. De opmerking van dr. Z dat in het over grote deel van de getroffen gebieden kerk mensen zouden wonen, heeft bier naar mijn smaak niets mee te maken Dat doet aan bet principe van het gesignaleerde niets at of toe. Fout is fout. Of dat nu 50 om 50' of wel 95 om 5 gaat. Niemand heeft in een dergelijke nood voorrang. L. H. S. OOK IN »41 WATERSNOOD Dat ook onze voorouders te lijden hadden van watersnood, moge blijken uit het Her vormde Trouwboek van Wijngaarden (bij Dordrecht) Een jongeman en zijn bruid heb ben wel een zeer ongewone huwelijksdag ge- bad I Lees maar: 1740 Dec. 23: Sijn naar ons gebleken was dat aan liet trouwregt voldaan was met toe stemming van Bruydt's moeder zijnd Den Bruydegom medejaarig en ouderloos in wet tige ondertrouw opgenomen: Willem Claasz Kuyper. J. M. van Charluynen met Cornelia Gijsbertse de Groot. J. D. vanWijngaarden En zijn deese persoonen den 4 Febr. 1741 tot Wijngaarden in den huwelijken staat inge- zegent Zijnde wij daarna toe met eene schuyt gevaren wegens de inundatie en ver mits de heele weg omtrent 4 voeten onder water stond sno hebben wij on se standplaatse op de omverre gevallene banken genomen Zijnde ln de kerk geklommen aan de Zuyd- ziide van bet choor door een gat door bet waater geslaegen getuygen bij dese acte ;n Claas Roeien eygenaar van het y»ar- tuyg Balte Theunlsse Boss, Mayke 'te Boss! Theunis Balte Boss. Catrjjne EllXj ,-th Vissers. Lysbeth Huybertse van den Berg. Acltje Groen. Jan Groen. Anna en Mayke GijSberts de Groot. B deese voorscbrevene persoonen had den maer een huwelljksvoorstel kunnen heb ben en syn getrouwt met permissie van Bail- liuw. Den Haag. G. van Otten. TA AL-ZICHT De artikels van de heer Schneiders lees ik met veel aandacht en genoegen. De beteke nissen van „wij" heeft de schrijver echter niet alle weergegeven: b.v. inplaats van ik: wij zullen er maar niet veel meer van zeg gen. Wij (een verslaggever b.v.) zagen o.a. enz. (pluralis modestae). Wij. Juliana, bij de gratie Gods. enz. (pluralis Majestatis). Leraar tegen leerling die niet oplet: Wij weten 't na tuurlijk al lang! Ook meen ik. als Hollander, bezwaar te moeten maken tegen een samen trekking als in de zin: „Nee. met werkelijk begrip van taal heeft de spelling niets, de klanken weinig, kalt de spraakkunst, iets te maken hebben. Hierop is wellicht mijnerzijds van toepassing: „We künnen de taal oneindig beter dan we 'm kénnen." S. D. H. Sr. AFTREK NOODWET OUDERDOMS VOORZIENING in de L. C. van 30 Januari komt in de rubriek „Kent gij Uw rechten?" de vraag van een a s. 65-jarige voor. die informeert, c let niet het beste zou zijn zijn goederen aa m kinderen over te doen. teneinde in het T.ezit van de uitkering Noodwet-Drees te komen, welke uitkering hem nu dreigt te ontgaan. De bijzondere medewerker van de L C. wijst terecht op wat dienaangaande is bepaald: Aan dengene die kennelijk met het doel om in aanmerking te komen voor ouderdomsuilke- ring of verhoging dier uitkering, zijn vermo gen een vermindering doet ondergaan of van hem toekomende inkomsten afstand doet. wordt ouderdomsullkering of verhoging dier uitkering geweigerd. De bijzondere medewerker beperkte zich evenwel niet tot zijn inderdaad juiste beant woording van de gestelde vraag, hij levert hierop ook zijn commentaar en treedt hierin zelfs als verdediger van de z-g. aftrek op door te verklaren, dat deze bepaling voor zich zelf spreekt. Hetgeen wellicht in het kader van de foutieve attrekgcdachte wel juist is. doch op zich zelf o. i niet acceptabel kan worden ge- echt. helemaal niet. wanneer zulks verdedigd wordt met het volgend argument, dat een en ander ten koste van de belastingbetalers gaat Want natuurlijk komt een en ander ten koste van de belastingbetalers Ook de verhoogde pensioenen van de ambtenaren, welke verho gingen aan alle gewezen ambtenaren, ainbte- nanrsweduwen en -wezen, ongeacht hun ver dere inkomstenpositie, worden toegekend, komen ten koste van de belastingbetalers. De pep-Henen (overigens terecht) aan gewe zen K rieden toegekend komen eveneens ten kos 'van de belastingbetalers. Zoals het thans echter bij de onderhavige Noodwet gaat, komt het hierop neer. dat er zo iets als een spaar- en bezitsverbod voor de kleine man bestaat. Want wat deze enerzijds, vaak met. veel moeite en onder vele ontzeggingen heeft gespaard, wordt, hem anderzijds door de beslaande aftrek bij de Noodwet, weer ge heel of gedeeltelijk ontnomen. Dat de belastingbetalers worden ontzien, is inderdaad zeer belangrijk. Echter niet zo be langrijk. dat hierom een dergelijk grof on recht ten aanzien van de kleine spaarder zou mogen worden gepleegd. Het ontzien van de belastingbetaler zal op een geheel andere wijze dienen plaats te vinden. P. J. L. MOET DIT ZO IN MINNERTSGA? Achter de Ned. Herv. Kerk te Minnertsga is in de laatste twee jaar een 32-tal woningen gebouwd en dus een complete straat ontstaan. De straat wordt slechts gedeeltelijk door twee lantaarns verlicht, die dikwijls de onhebbe lijke gewoonte hebben te branden wanneer dit niet noodzakelijk is en verduisterd blijven wanneer hun schijnsel bijzonder welkom zou zijn. In deze straat wonen een aantal chauf feurs. die 's nachts laat uit hun-.dienst terug keren en in de vroege morgen moeten begin nen, Gezien de treurige gesteldheid van deze straat is aan de gemeentelijke autoriteiten gevraagd, 's nachts in ieder geval één lantaarn te laten branden, doch zonder resultaat. Menig bewoner, of bezoeker zakt bij het oversteken van dr yaat soms tot de enkels in de mod der. tc |l de moeders steen en been klagen als hun 'kroost (wat hier talrijk is) na een dergelijk modderbad thuis komt Maandenlang lagen in de straat vaten teer. die de wee tot weg zouden maken, doch deze zijn weer weg gehaald Zo vervloog ook de hoop om voor de winter een behoorlijke weg te krijgen. Maar waarom in elk geval niet 's nachts een enkele lantaarn in deze modderstraat? Minnertsga. Enige bewoners. KOLENDAMPVERGIFTIGING Zeker iedere onderwijzer of onderwijzeres kent het eenvoudig Instrumentje, dat we baroscoop noemen. Wordt liet nu geen tijd. dat we die kennis gaan toepassen in 't belang van onze Jeugd en ons onderwijs? Met een dood paard is 't goed sollen, maar wat hebben wij, onderwijzers en onderwijzeressen, aan half- of heel bewusteloze kinderen! Daarom zii onze vernieuwingsleuze: In elk school lokaal een baroscoop, die in verbinding met een electrische bel aanstonds waarschuwt als de atmosfeer fataal dreigt te worden. Ik denk wel. dat de eenvoudige installatie ook nog wel baar diensten kan bewijzen als er geen kachel brandt. Dan zal het toestelletje wel eens waarschuwen als het tiid wordt de ramen open te trekken en te ventileren van wege ..de onschuldige kinderasempjes." Oud-onder\v ijzer. (Advertentie 1. M.) moeten op tijd „gewassen" worden. Neem eens per week éèn of twee (Advertentie l. Al.) Kou,Hoesten,Ziek Vooral dèn Uw kinderen beschermen ^tegen de gevolgen! Snel en zeker helpt:i Advertentie l M 1 UIT ANDERE ■IIIIIIIIIII BLADEN llllllllllllli Friesland en de herboren V.D.B. In „T ij d en T a a k" (chr. soc.) be kent L. II. Ruitenberg, dat hij heel weinig in de herboren Vrijzinnig Democratische Bond ziet. noch wat de practische kansen betreft, noch wat de kracht der beginse len aangaat; de her-oprichting is een typisch reactie-verschijnsel van na-oor- logse moeheid, want de enige reden, dat deze vrijzinnige progressieve partij, die ais gevolg van de logische ontwikkeling na de oorlog met de S.D A.P. tot de PvdA was samengesmolten, thans weer voor de dag zou kunnen komen, ligt in „het klimaat", het standsgevoel en de taaie, onderlinge verbondenheid van de vroegere aanhan gers; „Men moet Friesland kennen om de reden daarvan te vermoeden. Daar zijn de sloten recht cn de groepen vrij. onbeweeglijk. Ja- •enlang was Friesland voor de helft links, /oor de andere helft rechts. En in de lin kerhelft had iedere stand zijn eigen groe pering. De arbeider had de SDAP. de in Friesland talrijke kleine middenstanders en pachtboeren waren vrijzinnig-demo craat, de grote boer en de spaarzame indus trieel liberaal. Iedere groep had zijn eigen sfeer. En juist in plattelandse verhoudin gen wordt deze eerbiedig, met een zekere plechtigheid, gehandhaafd. Juist op het platteland van Friesland kostte het dan ook moeite de echte doorbraaksfeer ook in dit opzicht te wekken. Niet zozeer voor de jongeren, maar wel voor hen, die de tijden van vroeger zich herinnerden, was 't moei lijk het verleden op vruchtbare wijze voort te zetten in nieuwe verhoudingen. Wie nu warm en enthousiast had meegedaan aan het overleg tijdens de oorlog, wie begrip had voor de grote betekenis van een nieuw te formeren democratisch-socialistische 'olkspartij, die de intellectuele standing van de vrijzinnig-democraten, de kracht dadigheid van de SDAP en het bijbels soci aal besef van de CDU zou samenvatten en verder leiden, ja, die begreep, dat van een terug geen sprake kon zijn en die nam sportief allerlei onvolkomenheden en ook terugval van anderen in het oude denk schema, zichzelf daarbij óók in de gaten houdend. Wie echter het heden afmeet naar de welbehaaglijkheid van vroeger (vaak schoner in de herinnering dan gerechtvaar digd was) voelt zich „niet thuis." Nu is heimwee een slechte politieke leermeester. En op sentimenten bouwt men geen idea len. Maar er zijn nu eenmaal een aantal mensen, voor wie het politieke leven iets heeft van een sportclub en die, als H.B.S.- ers, buitengewoon gevoelig zijn voor de sfeer van die club." Bedenkelijke mentaliteit Het is gebeurd, aldus de medische mede werker van „De Nieuwe E e u w" (r.k.), dat groepen evacué's in de laatste weken geweigerd hebben zich voorlopig in psychiatrische inrichtingen te laten on derbrengen; toch is deze vrees en afkeer niet gerechtvaardigd, want, de verpleging van geestesgestoorden heeft in de loop der tijden andere en betere vormen gekregen en door de bestudering cn de practische toepassing van de typologie, karakterelogie. psychotechniek, anatomie, hersenchirurgie e. d. zijn deze huizen geen gevangenissen, maar echte ziekenhuizen geworden: „Dat de psychiatrische inrichtingen nog altoos in zulk een slechte reuk staan en over één kam worden geschoren met tucht huizen en strafgevangenissen, is aan diverse omstandigheden te wijten. Eerstens aan de traditie, welke wortelt in verleden werkelijkheden en door overlevering tot in onze dagen voortduurt, daarbij gevoed door de in brede lagen van de bevolking levende gewoonte om „het gekkenhuis'' als opvoedkundig dreigement te gebruiken. Doordat de rechtbanken sinds ettelijke jaren psychiatrische adviezen inwinnen alvorens een veroordeling uit te spreken, worden de psychiatrische inrichtingen overstroomd met zogenaamde justitie- patiënten: lieden die wegens allerlei delic ten werden gearresteerd, en voor wie psy chiatrische behandeling wenselijker wordt geacht dan asylering in een gevangenis. Eigenlijk zouden voor deze patiënten aparte verpleeggelegenheden moeten wor den geschapen. In Nederland bestaan reeds enige inrichtingen voor deze groep; initia tieven tot de bouw van enige andere zijn genomen en wachten op mogelijkheden tot tenuitvoerlegging. Een derde omstandig heid is de ondeugdelijke crltiek van ont slagen patiënten en hun familieleden. Zij. die dankbaar zijn voor hun genezing of toestandsverbetering, verheffen nooit zo luid hun stemmen als zij die meenden on rechtmatig van hun vrijheid beroofd te zijn geworden. Deze laatsten brengen schrik wekkende geruchten over behandeling en mishandeling in omloop, geruchten welke als rollende sneeuwballen aanzwellen tot angstwekkende verhalen." The fault of the Dutch De „New York Times" be treurt het, juist nu, dat in het Engels hot. woord „Dutch" (d. i. Nederlands) in het algemeen een smadelijke en wei nig complimenteuze betekenis heeft; het befaamde blad haalt tal van voorbeelden aan („Dutch nightingale" voor kikvors, „in Duitch" voor in ongenade of dn moei lijkheden, „Dutch concert" voor veel lawaai en rumoer, „Dutch courage" dat op een zeer bedenkelijk soort moed wijst, enz. enz.), maar meent, dat deze uitdrukkingen toch geen grond in de Nederlandse werkelijkheid vinden: „De reden hiervan zal wel gelegen zijn in de lange strijd om de heer schappij over de zeeën, die Engeland met de Nederlanden jn de zeventiende eeuw heeft gevoerd. Zelfs de encyclo pedieën spreken van „het spreekwoor delijk verband tussen Nederlanders en boersheid en gebrek aan goede manie ren", wat zeker een verwrongen beeld geeft van een natie, die grote schilders als Rembrandt van Rijn, Rubens. Van Dijck en Frans Hals, de rechtsgeleerde Grotius, en in meer recente tijd. de historicus Hendrik Willem van Loon voortgebracht heeft. We zouden onze Engelse voorvaderen nog wel willen be rispen, zelfs nu nog. dat ze zulke infame uitdrukkingen in hun omgangstaal lieten binnensluipen. Het is nu te laat om het te veranderen, want deze uitdrukkingen, ofschoon jammerlijk misplaatst, zijn een deel geworden van onze taal. Gelukkig is er een genoegdoening gelegen in het feit. dat zowel Amerikanen als Britten in deze dagen een warm gevoel van be wondering voor de Nederlanders tonen en dat vooral in deze moeilijke tijden, nu de Nederlandse dijken hersteld wor den, en helicopters, bemand met Ameri kaanse en Britse bestuurders, zandzak ken, rubberboten, laarzen, lampen en ander benodigd materiaal niettegen staande het slechte Teer ter plaatse brengen. Degenen. ie deze bewonde renswaardige Nederll tders wensen te helpen en voor een ogenblik enige spijt hebben over de zorgeloosheid in het ge bruik van beoaaldë uitdrukkingen met Dutch", worden verzocht hun bijdra gen. óf naar de plaatselijke afdeling van het Roode Kruis, óf naar de penning meester van Holland Flood Relief. 74 Wall Street, New York City, te zenden".

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4