Van Pretoria naar Zwaziland PUROL Werving voor tie Radardienst en liet Korps Luclitwaclit Dienst begint De „Van der Wijck" werd in zes uur een hospitaalschip DONDERDAG 19 FEBRUARI 1953 LEEUWARDER COURANT Naar het „heilige meer" IV CAdvertentie l. M.) Overal Nederlanders (Van onze correspondent in Kaapstad) Vijf dagen bleef ik in Pretoria. Op de laatste avond ontmoette ik er mijn oude vriend Henk Muuren, de man die zestien jaar geleden met zijn laatste vijfhonderd gulden naar Zuid-Afrilca trok en die thans millionnair is. Hij heeft huizen en kerken, fabrieken en ziekenhuizen gebouwd en hij mag over de finan ciële resultaten van zijn harde arbeid niet klagen. Dat doet hij ook niet! Ik ver telde, omstreeks een jaar geleden, in een aantal Nederlandse kranten zijn levens geschiedenis en nu ik rustig in zijn fraaie woning zit, haalt hij een grote doos met brieven te voorschijn. Allemaal uit Nederland afkomstig: vijftig bedel brieven, dertig verzoeken om nadere informaties, zestig sollicitatiebrieven. Twaalf Nederlandse metselaars en timmerlieden heeft hij, naar aanleiding van die brieven, intussen laten uitkomen en binnenkort komen er nóg een paar. Henk Muuren is een eenvoudige, Nederlandse jon gen gebleven, die graag zijn landge noten een eerlijke kans geeft. „Maar" zegt hij, „als je nog één keer over me schrijft, stel ik jou persoonlijk aan sprakelijk voor de kosten van een se cretaresse. Want in de eerste plaats ben ik geen film ster en in de twee de plaats heb ik geen tijd om al die brieven zélf te be antwoorden"; Ik begrijp dat. En daarom schrijf ik ditmaal niets over de Transvaal Con struction Works, welker eigenaar en directeur H. Muu ren heet. Ik breng mijn afscheidsbezoek aan de Nederland se ambassade en hoor daar tot mijn spijt, dat de be kwame emigratie attaché, de heer Schultz, wordt overgeplaatst naar Zuid-Amerika, waar hij de resultaten hoopt te oogsten van de goodwill-rei- zen van Prins Bernhard. Als hij er met evenveel succes werkt als in de Unie, zal hii grote dingen bereiken. Een uur later begin ik mijn tocht per auto in gezelschap van een Zuid- Afrikaanse collega, een Transvaalse politicus en een Amerikaanse diplo maat. Ons eerste doel is Mbabane, de hoofdstad van het Britse protectoraats- gebied Zwaziland aan de verre Oost kust bij Mozambique. We zullen er twee dagen over doen. we handen we lippen hem geen deugd, want zijn hart is bij vrouw en kinderen. De volgende ochtend ben ik mijn schoenen kwijt. Er komen vier zwarte bedienden aan te pas. Ze rollen met hun ogen en zwaaien met hun armen ten bewijze van hun droefenis en wan hoop. Waar zijn die schoenen? Ze ko- j men uit de ijskast en natuurlijk j heeft niemand ze daar in gezet. Een half uur later rijden we in de richting van Zwaziland. We passeren jLochiel en daar ontdek ik vier huizen met trapgevels, zoals ze in Hoorn en Enkhuizen staan. Hier is een Neder landse bouwer aan het werk geweest; hij heeft oud-Nederland doen h^Ktizen in het verre Oosten van Transv „Jt! Herinneringen aan Nederland Terwijl de politicus en de diplomaat zich al gauw verliezen in allerhande principes en standpunten en problemen en terwijl mijn Zuid-Afrikaanse vriend mij de geheimenissen van de komende verkiezingsstrijd uiteenzet, geniet ik van het panorama. De wijdheid van het land, de schoonheid der bergen, het strakke blauw van de hemel, de pracht van bomen en planten en bloemen vind ik voor ditmaal oneindig veel belang rijker dan het politiek geharrewar der mensen. Terwijl wij de bergen tegemoet rij den moet ik er aan denken, dat ruim honderd jaar geleden de ossewagens der Voortrekkers dit pad hebben ge gaan. Maar. toen was het nog geen pad. Toen zwierven hier de leeuwen en de zwarte horden, toen was er overal de dood door assegaai en malaria muskiet. En als ge opziet naar de steile kransen, de bergruggen, de rotsige hel lingen en als ge dan bedenkt, dat de Boeren daar overheen zijn getrokken met vrouwen en kinderen, met ossen en schapen en met géén andere leids man dan hun ontembaar verlangen naar vrijheid, dan begrijpt ge opnieuw, waarom dé tegenwoordige Afrikaners nog altoos met zoveel eerbied de na men dier harde pioniers noemen. Gans deze streek tussen Pretoria en Zwaziland is overigens óók vol van herinneringen aan Nederland. Daar ligt bijvoorbeeld de spoorlijn, die Paul Kru- ger door Nederlanders liet aanleggen naar de havenstad Lourenco Marques. Men stichtte er de Nederlands-Zuid- Afrikaanse Spoorwegmaatschappij voor; het oude kantoortje dier onder neming staat nog altijd in het hart van Pretoria. En rond de stationnetjes van de „Nederlandse lijn" zijn dorpjes ont staan met Nederlandse namen. Ik noem alleen maar Alkmaar en Schagen. Een uit Noord-Holland af komstige ingenieur heeft de plaatsjes gecreëerd op dezelfde onderlinge af stand. als waarop ze liggen in de pol ders van het verre Nederland. „Goed materiaal" In Alkmaar breng ik een bezoek aan het station. Het kon zo overgeplaatst zijn uit Heer-Hugowaard! Het staat er thans ruim zeventig jaar, maar het ziet er nog best en solide uit. De stations chef wijst mij de blauwe vloertegel met de bloemmotiefjes: typisch Neder landse tegels. „Er liggen vijfhonderd en zestien te gels en daarvan zijn er in die zeventig jaar nog maar zeven gebroken", zegt hij met trots. Op het perron staat het grote bord met de naam Alkmaar. En daarachter staan enorme palmbomen en bloeiende kafferbomen. Een vreemd, bijna on werkelijk gezicht.! Als ik in het kleine postkantoortje een paar zegels koop, tikt een man me op de schouder. Hij kijkt me lachend aan en vraagt: „Hoe gaat het in het ouwe vaderland?,, Och. natuurlijk alwéér een Nederlander! Hij kwam hier twintig jaar geleden, heeft een boerderij, een vrouw en zes kin deren en rijdt rond in een bovenmaatse Amerikaanse ."-to. Nederlanders hebben op deze omge ving van Transvaal hun stempel gezet. Ge vindt er niet voor niets plaatsnamen Ook voor een Bantoe-meisje zijn de eerste stappen op de ..lange lindelaan" m o e il ijk als Ermelo, Middelburg, Amersfoort, Utrecht en Amsterdam. Het Transvaal se Amsterdam is overigens maar een gehucht. Het werd gesticht door een paar Schotse boeren. Toen ze een kerk je hadden gebouwd vonden ze het no dig hun nederzetting een naam te geven. Ze gingen naar president Kruger en stelden voor het dorpje New-Scot- land te dopen. Maar de president zei, dat hem zulks teveel herinnerde aan New-York (dat eens Nieuw-Amsterdam had geheten) en aan de- politieke en militaire geschiedenis, die aan die naamsverandering verbonden was. De Schotse boeren begrepen dat niet hele maal, maar Paul Kruger zei: „Julle dorpiese naam gaan Amsterdam wees!" En Amsterdam heet het gehucht tot op de dag van vandaag. Maar ge zoekt er tevergeefs naar een Kalverstraat en een Dam. En als er niet een duide lijke wegwijzer stond, zoudt ge héél lang en misschien wel tevergeefs zoe ken naar het groepje huizen en boer derijen. dat als verloren ligt in de wijdheid van het Transvaalse land. Wist u, dat de Afrikaners een weg wijzer een „predikant" noemen? Als ik een verklaring vraag voor die eer waarde naam, zegt mijn Afrikaanse collega met een verontschuldigende glimlach: „Die dingen heten zo, omdat ze veel schijnen te gelijken op een do minee: hij wijst de goede weg!" In Ermelo We komen de eerste dag nog juist op tijd voor het diner in het rustige, maar welvarende plaatsje Ermelo. In de bar van het hotel ontmoeten we een tach tigjarige oud-strijder uit de Boeren oorlog, die opgetogen wordt als hij hoort dat ik Nederlander ben. Hij heeft met de „Ollanders" samen ge vochten en hij wil vandaag nog eens samen met een „Ollander" een borrel drinken. En in de eetzaal komt er alwéér een man op me afstevenen als hij Neder lands hoort praten. Het is de heer J. Dullaart, die zestien jaar geleden naar Zuïd-Afrika emigreerde en die een loodgieterszaak heeft. Maar de heer Dullaart is in deze dagen niet helemaal op z'n gemak. Hij voelt zich onwennig en onrustig en dat komt, omdat me vrouw Dullaart, met de beide kinderen, op een vacantiereisje is naar Neder land. Een half jaar lang zal Jan Dul laart weer vrijgezel zijn, maar het doet Moderne trek! Deze twee vrouwen met hun vierspan van ezels kwamen we tegen op een bergpas, 4000 meter hoog! Sla „knaapjes" af aan het Roode Kruis Voor de klerendepots. waar de goederen voor de slachtoffers van de watersnood worden opgeslagen, zijn dringend klerenhangers nodig. Het Jeugd Roode Kruis in de grote steden is daarom een actie begonnen voor de inzameling van 400.000 ...knaapj es". Van de ontvangen kleren is een be paald percentage in dusdanige staat, dat het niet voor uitreiking in aanmerking komt. Deze artikelen worden te gelde gemaakt teneinde de opbrengst te kun nen doen toekomen aan slachtoffers van de watersnood. Bovendien worden hier mee opslagkosten, die voor deze goede ren bepaald niet verantwoord zijn. ver meden. Het Nederlandsche Roode Kruis heeft de contróle op de verkoop van deze onbruikbare goederen geregeld en heeft .baarbij de bijstand verkregen van de afflj ;ng domeinen van het ministerie Militaire Vrouwen Afdeling Voor een Liichtwachtcentrum zijn ongeveer honderd vrouwelijke vrijwilligers nodig Evenals in het burgerleven komen er in het leger werkzaamheden voor, waar voor vrouwen nu eenmaal beter geschikt zijn dan mannen. Men hoeft hierbij maar te denken aan allerlei bureauwerk, het bedienen van een telefoon centrale, de verpleging van militairen, de opleiding van koks en de inspectie van de keukens. Ook bij een op het eerste gezicht zo bij uitstek mannelijk korps als de Luchtmacht kunnen vrouwen zich zeer verdienstelijk maken. Dit is in de laatste oorlog, o. a. in Engeland, duidelijk gebleken, waar vrouwen, de W.A.A.F.'s, prachtig werk hebben gedaan in de z.g.n. operation-rooms" van de luchtmacht. Sedert 1945 heefL-^ok Nederlan.cj-^vrouwen in het leger. De twee militaire vrouwen-organisaties I, 'de Koninkl^ Landmacht, het Vrouwen Hulp Korps (V.H.K.) en het Nederlands Verpleegsters Korps Kon. Landmacht (N-V.K.L.). zijn in 1952 opgeheven. Op 1 Juli 1952 is de Militaire Vrouwen Afdeling (Milva) opgericht. De Milva begint volgende week ook in Friesland met de werving van vrijwilligers. Deze werving zal geschieden voor twee diensten: de Radardienst van de Luchtmacht en het Korps Luchtwacht Dienst (K.L.D.). Bij de radardienst van de luchtmacht zijn 800 vrouwen nodig. Zij worden „full-timers", d.w.z. zij treden in vast dienstverband. Zij worden gehuisvest in eigen, afzonderlijke kwartieren in mili tair verband. De leeftijdsgrenzen voor deze meisjes, die in vast dienstverband treden, zijn achttien en 35 jaar. Het dienstverband wordt aangegaan voor twee jaar, waarna het steeds met een jaar verlengd kan worden. De eisen voor officieren zijn HBS- diploma. of een daarmee gelijkstaand diploma. Voor de lagere rangen is een Mulo-diploma of driejarige HBS ge wenst. Kennis van de Engelse taal is van groot belang. De Milva's moeten ongehuwd zijn, Trouw en zij, dan eindigt het dienstver band. Korps Luchtwacht Dienst De andere dienst, waarvoor de Milva hier vrijwilligers gaat werven, is het Korps Luchtwacht Dienst. Voor dit Korps zijn in totaal ongeveer 800 vrou welijke vrijwilligers nodig in Nederland. Zoals bekend, worden voor het K1.D, ook mannelijke vrijwilligers geworven, die de uitkijkposten moeten bemannen. De Luchtwachtgroep. waartoe zij be horen. heeft een Luchtwaehtcentrum, waarmee de posten in verbinding staan. Over ons land verspreid komen acht van deze Luchtwaehtcentra te liggen. Eén van die Luchtwaehtcentra komt in Leeuwarden. Op dit centrum zijn een honderd meisjes nodig. Omdat zij in Leeuwarden dienst moeten doen is het dus een vereiste, dat zij in Leeuwarden, of in de onmiddellijke nabijheid van de stad wonen. Het vrouwelijk personeel op dit Lucht-; wachtcentrum zal bestaan uit reserve- Mil va's, z.g.n. „part-timers". De vrij willigers nemen de verplichting op zich om één avond per week de opleiding te volgen. Het aantal oefenuren per jaar bedraagt ten hoogste twee honderd. Voor elke oefenavond ontvangen zij ƒ1. De leeftijdsgrenzen voor de reserve-Milva' zijn achttien en 45 jaar. „Plotters" en „spotters' Het werk van de meisjes op liet Lucht- worden gekleed in het blauw-grijze uniform van de Luchtmacht. Zii be hoeven niet terug te schrikken voor onelegante, dikke kousen zoals die tot voor kort gedragen werden bij de mili taire vrouwenorganisaties: zij krijgen echte nylons! Zo komt het nieuwe korps misschien vaster en in elk geval elegan ter in de schoenen te staan. Volgende week begint de werving in Friesland. Vrijdags van tien tot vijf uur houdt de wervingsofficier zitting in het gemeentehuis van Leeuwarderadeel in de Schrans. Zii verstrekt alle gegevens, ook aan de ouders. Canadese reportage uit paleis Soestdijk Het jarige prinsesje Marijke heeft zich in de afgelopen weken erg ongerust gemaakt over de slachtoffers van de watersnood, zo vertelt de Canadese jour nalist Fred Edge in een reportage uit het paleis Soestdijk. Koningin Juliana vertelde hoe goed het haar gedaan had te zien, dat mannen in zo veel verschillende uniformen aan een dijk werkten. „De ramp heeft gren zen uitgewist en een hartverheffende eenheid tot stand gebracht". De bui tenlandse hulp noemde de koningin overstelpend en zij merkte op dat Nederland „veel verschuldigd is aan de landen die zulik een onmiddellijk en edelmoedig antwoord gaven op onze nood". Toen kolonel Reijnolds. gedelegeerde van de Liga van Roode Kruisverenigin gen vertelde, dat Zwitserland van plan is vee te zenden, vroeg de koningin of de Zwitserse koeien wel zouden kunnen aarden in ons land: „Het is zo'n heel ander leven.... voor een koe". Naar aanleiding van de discussie over de hulp van buitenlandse Roode Kruis verenigingen merkte Fred Edge op hoe verwonderlijk de koningin ook op de hoogte is zelfs van de kleine dagelijkse I noden der getroffenen. Hij eindigt zijn i artikel: nergens blijkt de kalme kracht en rustige moed van de Neder landers duidelijker dan in hun monarch wachtcentrum zal hoofdzakelijk uit koningin Juliana' „plotten" bestaan. Plotten, een Engelse i term. is het neerleggen en verplaatsen PJpf TTpin" in Tnporu^lav/iü van verschillende symbolen op een grote j »riei «clll 111 JOegO-diaVie kaart aan de hand van binnengekomen meldingen betreffende de positie van vliegtuigen. Deze meldingen kou bin nen van de uitkijktorens van de .L.D., waarop'de „spotters" zitten, de mannen die de vliegtuigen waarnemen en iden tificeren. Aan de hand van de gegevens van de spotters geven de plotters de situatie in de lucht weer op de kaart door de symbolen steeds te verschuiven. De plot ter moet zorgen, dat de kaart voort durend ..bij" blijft, zodat de comman danten. die met. de leiding van de lucht acties belast zijn. doorlopend op de hoogte zijn van de posities, waarin eigen vliegtuigen en vijandelijke machines zich bevinden. Het eigenaardige is, dat vrouwen voor dit piot-werk beter geschikt zijn dan mannen. De ervaring heeft dit geleerd. Vrouwen doen het sneller en handiger... Nylons De vrijwilligers voor deze diensten De Nederlandse torpedobootjager „Piet Hein" -is in de aan de Adriatische Zee gelei Zuidslavische haven Split aan gekomen. De ..Piet Hein" is het eerste Nederlandse oorlogsschip, dat een be zoek aan Zuidslavië brengt. De op varenden zullen inrichtingen der Joego slavische marine bezoeken en een voor stelling van de Zuidslavische opera en door de burgers van Split georgani seerde feestelijke ontvangsten bijwonen. Makelaar verloor kort geding tegen gemeente De president, van de rechtbank te Alkmaar heeft de makelaar H. Toepoel, die een kort geding aanhangig had ge maakt tegen de gemeente Alkmaar in het ongelijk gesteld. In enkele publicaties hebben B. en W. van Alkmaar gewaarschuwd tegen ..een makelaar (in Alkmaar), die herhaalde lijk in strijd met de waarheid zijn cliën ten verzekerde, dat B. en W. vergunning zouden verlenen tot het betrekken van een woning, door die makelaar verhuurd of verkocht". In zijn uitspraak over woog de president, dat in twee gevallen was gebleken, dat de eiser op te licht vaardige gronden de indruk had geves tigd. tn\ zou een vergunning tot het be- treklf van een woning worden ver leend. - Executie der Rosenbergs nog eens verschoven Het Amerikaanse hof van appèl heeft de tenuitvoerlegging van het doodvonnis tegen Ethel en Julius Rosenberg opge schort tot 30 Maart, teneinde hen in staat te stellen het hooggerechtshof herziening van hun zaak te verzoeken. Het is mogelijk dat de tenuitvoerlegging zelfs tot na 30 Maart zal worden uitgesteld, zegt Reuter. Het hof van appèl bepaalde, dat wan neer de verdediger zijn verzoek vóór 30 Maart bij het hooggerechtshof indient, de executie voor onbepaalde tijd zal worden uitgesteld, hangende het onderzoek door het hooggerechtshof. De verdediger Bloch, deelde het hof mede, dat hij dadelijk zou beginnen met het opstellen van het ver zoek aan het hooggerechtshof. De terechtstelling was aanvankelijk be paald op 14 Januari, maar werd sindsdien herhaaldelijk verschoven. In Dordrecht ligt een bekend schip Boot van Staveren-Enkhuizen bood zieken en gewonden een onderdak Bij de evacuatie van Zierikzee heeft het hospitaalschip „Van der Wijck" een belangrijke rol gespeeld. Tientallen zieken en gewonden hebben er een plaats gevonden. Een rustige Enkhuizer arts en leider van de Roode Kruis- colonne in de oude Zuiderzeestad dr. B. v. d. Heide zwaait er de scepter. Hii is een van die mensen, die zonder zich te bedenken, na de stormnacht van de laatste Januari, onmiddellijk handelden. „De „Van dei Wijck" lag toen in Enkhuizen", vertelt hij. „Het schip was al een jaar niet gebruikt. Vroeger was het ingeschakeld op de dienst Staveren Enkhuizen. Later voer het in de zomer als plezierjacht op de Noordzee. Op Dinsdag 3 Februari bood ik aan het schip in een hospitaalschip te transformeren en het zo dicht mogelijk naar het rampgebied te brengen". Men vond het plan erg mooi. Maar ik hoorde niets. De Enkhuizer Roode Kruis-colonne popelde van ongeduld, totdat de rederij-Koppe. een dochter onderneming van de Nederlandse Spoorwegen, haar toestemming ver leende. In de nacht van Woensdag op Donderdag om drie uur gaf ik opdracht om zo spoedig mogelijk in Dordrecht met ons hospitaalschip te beginnen. Al het meubilair in de „Van der Wijck" zat er vast in: het moest er uit gebroken worden. Een werk van ander halve dag. zo schatte men. Maar dank zii gemeentewerken van Enkhuizen en enkele particuliere aannemers waren wij. nadat wij Donderdagmorgen om halfnegen begonnen waren, des middags om halftwee klaar. Daarna moest de inventaris voor de ziekenverpleging erin, Gedeeltelijk werd daarvoor gebruikt het materiaal van de Roode Kruis-colonne in Enkhuizen, ge deeltelijk van het rampendepot vari het Roode Kruis in Hoorn. In de gauwig heid heb ik mijn eigen instrumentarium ook ingescheept. Er moest gezorgd wor den voor de nodige krachten en we moesten voldoende voedsel enz. aan boord hebben". Een gekkenhuis „Het leek een gekkenhuis, maar om halfdrie voeren we weg en om zes uur lagen we in de Oranjesluizen in Amster dam. Het gehele schip was toen schoon en er was een verblijf voor de verpleeg sters ingericht. Tot des avonds tien uur hebben we de „Van der Wijck" lag toen aan de De Ruyterkade doorge werkt. Daarna heb ik rust gecomman deerd: niemand mocht de stad in. Om halfzes 's morgens vertrokken we weer en om drie uur lagen we kant en klaar voor de wal in Dordt. Meteen en volle overgave aan het werk te zien, om hun lijdende landgenoten naar beste kunnen te verplegen en hun wat van hun leed te doen vergeten. Veertig Enkhuizer colonneleden zijn dag en nacht op de ..Van der Wijck" in touw. Er zijn twee ge diplomeerde verpleegsters bij. van wie er een de leiding heeft over de andere dames. Voorts zijn er vier welfare-werksters, twee machinis ten van de rederij-Koppe voor de zorg over de verwarming en het op pompen van het water, en nog twee mannelijke vrijwilligers, die als kok uitnemende diensten bewijzen en zelfs niet terugschrikken voor het bereiden van de diëten. Dr. Van der Heidë houdt de touwtjes in handen. Hij was onder critieke omstandigheden al eens eerder in Dordrecht, want in de Meidagen van 1940 zat hij als batal.ionsarts midden tus sen de gevechten tegen de Duitse parachutisten. Voorbeeldige hulp ontvangt hij van een Oostenrijkse colonne, die met tal rijke ambulance-wagens, met eigen per soneel en twaalf artsen onder leiding van dr. Kurt Braun uit Eisenstadt naar Nederland snelde. De Oostenrijkers is niets te veel; zij brengen de zieken en gewonden van de „Van der Wijck" naar verschillende plaatsen in ons land, waar zij rustig herstel van krachten kunnen vinden. Uit Numansdorp kreeg dr. Van der Heide bericht, dat een man bij werkzaamheden enige ribben had ge broken. Onmiddellijk werd een Oosten rijkse ambulance-auto op een schip ge laden en ging hulp bieden. Overal tege- De Van der Wijck". kwamen de patiënten binnen, uit 's Gravendeel uit Brouwershaven, Bruinisse. Numansdorp. Zierikzee, Strijen en andere getroffen plaatsen. Er zijn 72 bedden voor mannen, vrou wen en kinderen en zelfs hebben wij vijf wiegjes. Zo nodig kan het aantal plaatsen tot 95 uitgebreid worden. De allerergste patiënten de „voorsor tering" geschiedt door dr. Koopman, de directeur van de G.G.D. in Dordreoht, aan de haven gaan in de regel naar het ziekenhuis, doch dit is thans vol. zodat allen naar de „Van der Wijck" komen". „Op het ogenblik hebben we noa: maar dertig patiënten", zegt dr. Van der Heide. „We hebben er zoveel mogelijk doorgestuurd naar familieleden en naar het Utrechtse evacuatiecentrum, om de grote stoot uit Zierikzee te kunnen op vangen. Er moet gerekend worden op vier procent zieken en gewonden van allen, die Zierikzee moeten verlaten. Een gedeelte van de patiënten is ziek van de ellende en van de doorgestane ontberingen. Toewijding en overgave De verzorging aan boord is perfect. Het doet het vaderlandse hart goed een groot aantal vrijwilligers met toewijding Voetbal in Australië populairste sport (Van onze correspondent in Australië) Uit brieven en berichten uit Australië zou men kunnen opmaken, dat „koning voetbal" in Australië niet zo opper machtig heerst als in landen als Neder land en Engeland, en dat de Australiërs meer belangstelling zouden hebben voor hun paardenrennen, hun cricket, tennis of watersporten. Uit een zojuist gehouden publiek opinie-onderzoek is echter gebleken, dat het voetbal ook hier bovenaan de lijst staat, en dat de paardenrennen zich met de tweede plaats tevreden moeten stel len, terwijl cricket en tennis om de derde en vierde plaats mogen strijden. De verschillende vormen van hel Australische voetbal worden gespeeld met de eivormige rugbybal en zowel met de handen als met de voeten bewerkt. Het Engelse en Hollandse voetbal be gint mede door de stroom immigranten uit Europa wel aan populariteit te win nen. Men denkt zelfs over avondwed strijden doch het zal nog wel vele jaren duren wanneer het ooit zover komt voordat de eivormige bal zijn suprematie aan de ronde bal zal hebben moeten afstaan. lijk zouden onze buitenlandse helpers willen zijn. Veel zieken uit de rampgebieden heb ben in het hospitaalschip in Dordrecht hun eerste pleisterplaats gevonden. In de loop van deze week hoopt dr. Van der Heide al zijn hulpbehoevende discipelen in ziekenhuizen en bij particulieren te kunnen onderbrengen. Het hospitaal op de „Van der Wijck" zal dan geliquideerd worden. Een van de mooiste perioden in de geschiedenis van dit fraaie schip zal daarmee afgesloten zijn. Frvske tydskriften „De Tsjerne" It litteraire moanneblèd „De Tsjerne" is syn achtste jiergong yngien mei in nii omslach en dèrop de namme fan in nij lid fan de redaksje. Marten Sikkema is der ütgien en Jan Wybenga wol bikend as meïwurker is foar him yn it plak kommen. Ek oan dit nümer hat er mei arbeide, ntl. troch de bondel „Blauwe Riten" fan Marten Brouwer to skögjen. Hoe't Fokke Sierksma oer „Konduktrise" tinkt, docht düdlik bliken ut de titel, dy't er syn bisprek jown'ha;: De sünde fan Welmoed Hemrica. Yn de filmkronyk jowt Inne de Jong heech op fan „De lytse wrald fan Don Camillo". Fedde Schurer hat it winsklik achte de nije jiergong yn to setten mei jitris ütien to setten yn in spesjale foarm hwat de ündergroun fan it wurk fan dit blèd is. Fierders is er ek jit presint mei trije gedichten. Dam Jaarsma en G N. Visser binne de oare meiwurkers, dy't poëzij levere hawwe. De léste hat in ge dicht ut it Argentynsk oerset. Akkerman en G. Mulder hawwe in koart forhael skreaun. wvlst Jo Smit in lytse natuer- like histoarje swart op wyt set hat. „It Heitelan" Ek it algemien Frysk moanneblèd „It Heitelan" is oan it bigjin fan it jier mei in nijtsje kommen. De kronvk sil tonei wer forsoarge wurde fan de man. dy't dat. foarhinne ek in skoft lang dien hat. Tige nei't sin fan de lezers nei't bliken dien hat. hwant op de jiergearkomste fan de Fryske Bibleteek wie der noch al hwat krityk op de wize hwerop't dat de léste tiid barde. Prof. J H. Brouwer is slim wiis mei ..De gouden rider" fan Rixt. wylst Dam Jaarsma seit. dat by it folk alle skrifte- kennisse bigjint Hy bidoelt dërmei folksteltsjes. forhalen. annekdoten. mearkes ensfh. Dy stjerre hurd üt en hv forsiket de lju. dy't jit fan dat materiael ha. dat oan him to stjüren. Deselde hellet Ts.iibbe Gearts as gelegenheitsdichter nei foaren. Fan P. binne der inkelde fersen opnommen en ek fan J. Wardy ien. dér't ek it proaza- stikje „Merke" fan is.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2