Twee jaar studie, tien jaar werk Zwitsaletten Prof. Tliysse in ons land terug Luchtmacht was eensgezind DE MODERNE CULTUUR GEOORDEELD Magie en uit de schoonheid tropen AFSLUITING ZEEGATEN? Utrecht niet naai de stembus Prof. Brugmans over Crisis en Roeping van het Westen In Kon. Instituut Voor de Tropen In Gouda waren de kolen goedkoop... hij Britse Gemenebest DAAR IS EGYPTE WOENSDAG 18 FEBRUARI 1953 TROUW 5 (Van een onzer verslaggevers) „Ik ben een van de mensen, die grote voorstanders zijn van het in studie nemen van het plan tot afsluiting van de zeegaten. Dat was ik reeds vóór de watersnood." Dit verklaarde prof. ir. J. Th. Thijsse, directeur van het Water loopkundig Laboratorium te Delft, gistermorgen op Schiphol. Met een KLM-machine was prof. Thijsse, d> e op 27 Januari in de Ver. Staten arriveerde voor het geven van een aantal colleges aan de universiteit van Michigan, juist weer in het vade-- land teruggekeerd. In Amerika ont ving deze waterbouwkundige van minister van Verkeer en Watersi. een telegram, waarin hem dringei werd verzocht in verband met de na tionale ramp naar Nederland te komen Dit verzoek van mr. Algera maakte een ontijdig einde aan de colleges, d'.e prof. Thijsse op 3 Februari was be gonnen te geven. „Als men er de middelen voor over heeft, is het over 12 tot 15 jaar ge beurd. Fut is er genoeg en sinds kort Is de afsluiting van de zeegaten ook technisch mogelijk. Sinds Juli 1951 zijn wij op last van de minister van Ver keer en Waterstaat bezig het plan te bestuderen en a"lle3 na te gaan, wat met de uitvoering samenhangt. Zo zal bijvoorbeeld de oestercultuur ver dwijnen. Een grote moeilijkheid ia verder de afvoer van het rivierwater en vooral de afvoer van ijs. Ben ik optimistisch dan zeg ik: twee jaar voor de studie, tien jaar voor de uitvoe ring." aldus prof. Thijsse in zijn voor zichtig gestelde verklaring. „Er zijn ook tussenoplossingen", ant woordde de waterbouwkundige op een van de vragen. ..De bestaande dijken ophogen en op z'n Zuiderzees gaan werken. Maar al d'ie plannen zijn op 't ogenblik in studie, meer kan ik er onmogelijk over zeggen". Prof. Thijsse vertelde, dat Water staat juist als doelwit had om de dijken zodanig te maken, dat zij een storm ramp als deze zouden kunnen weer staan. „In het begin van deze eeuw waren onze zeeweringen helemaal niet in staat om de normaal voorkomende vloeden te keren. Na de overstroming in 1906 in Zeeland en in 1916 in Noord- Holland zijn de dijken zo stevig toe gerust, dat zij onder elke omstandig heid, die volgens betrouwbare waar nemingen zou kunnen voorkomen, het water konden tegenhouden." Prof. ir. Thijsse bij zijn aankomst op Schiphol. WAARSCHIJNLIJK IN HET NAJAAR WEDEROM VERKIEZINGEN De gezamenlijke in de Utrechtse ge meenteraad vertegenwoordigde par tijen zijn er in onderling eensgezind overleg toe gekomen te overwegen om op 14 April slechts 39 candidaten voor de gemeenteraad in totaal te stellen (overeenkomende met het aantal leden van de Utrechtse gemeenteraad). Deze 39 candidaten zullen dan bü enkele candidaatstelling gekozen zijn. Dit denikbeeld is gerezen, omdat het zeer waarschijnlijk is. dat de behan deling van de grenswijzigingsvoorstel- len door de Staten-Generaal nog dit jaar zal geschieden. In het najaar zal dan tooh de gemeenteraad van het vergrote Utrecht moeten worden ge kozen. De op 27 Mei a.s. te verkiezen Utrechtse gemeenteraad, die eerst in September zitting zal nemen, zou daar door slechts enkele maanden kunnen fungeren. Weliswaar zullen vacatures door overlijden of bedanken niet aangevuld kun-nen worden wanneer de verkie zing bij enkele candidaatstelling ge schiedt, maar hiertegenover staat zo menen de in de raad vertegenwoor digde partijen dat extra moeite en geld worden gespaard. Uiteraard ka,n van uitvoering van dit denkbeeld slechts sprake zijn, in dien andere groeperingen geen candi daten stellen. Zouden zij dat wel doen, dan zouden de politieke partijen ge noodzaakt zijn ook gewone candida- tenlijstcn in te dienen. O De chef van de luchtmachtstaf, luite- nant-generaal-vlieger I. A. Aler heeft het volgende aan alle onderdelen van de luchtmacht bekend doen maken: „Nu de militaire hulpverlening in verband met de watersnood, behoudens ■in enkele incidentele gevallen, is be ëindigd, wens ik mijn volle tevreden heid te betuigen over de uitnemende wijze, waarop het personeel van de luchtmacht van hoog tot laag zijn plicht heeft vervuld. Met grote waar dering heb ik ervaren, dat veel moei lijk en vaak gevaarlijk werk werd ver richt op een wijze, welke door zelfop offering en naastenliefde werd geken merkt. In het bijzonder gaan mijn ge dachten hierbij uit naar het personeel, van wie familieleden tot de talloze ge troffenen behoren. Hartelijke dank ben ik verschuldigd aan de buitenlandse kameraden, die op zo snelle en doeltreffende wijze te hulp zijn gesneld om in eendrachtige samenwerking met ons de bestaande nood te lenigen. De gebeurtenissen van de laatste weken hebben getoond, hoe sterk de banden tussen ons volk en zijn strijdkrachten zijn en hebben mij versterkt in mijn vertrouwen dat ook, wanneer onverhoopt gevaar van buiten af ons vaderland mocht bedreigen, de luchtmacht eensgezind haar taak zal volbrengen". CULTURELE PRIJZEN UITGEREIKT Aan A. R. Wittop Koning en A. Th. Mooy (Van onze correspondent) De Commissaris der Koningin In Groningen, de heer E. H. Ebels, heeft in een bijeenkomst ten provincichuize de provinciale culturele prijzen uitge reikt aan de architect A. R. Wittop Ko ning en de Bussumer letterkundige A. Th. Mooy, De heer Wittop Koning stelde on middellijk de hem toegekende geld prijs ter beschikking van het Nationaal Rampenfonds. Alvorens de beide kunstenaars de hun toekomende prijs en een bronzen legpen ning met inscriptie te overhandigen, hield de heer Ebels een toespraak, waarin hij de taak van de overheid ten aanzien van de kimst en ook het werk van de twee be kroonde kunstenaars aan een beschouwing onderwierp. De heer Wittop Koning heeft zich zeer verdienstelijk gemaakt bij de res tauratie van talloze kerken en torens en historisohe gebouwen in provincie en stad Groningen. Deze oude gebouwen vormen een kapitaal van sctioo/jheid dat wJU van het verleden in vruchtgebruik ontvingen en dat wij ongeschonden móeten overgeven aan hen die na ons komen, sprak de Com- der Koningin. het werk van de heer Mooy. be kend onder het pseudoniem ..Marja". die vele jaren in Groningen heeft gewoond, zei de heer Ebels: Waar het u in uw werk niet te doen is om het mooie gedicht, om het spelen met rijmen, maar om waarheid en eerlijkheid in de eerste plaats, heeft dit zonder twijfel kwaliteiten welke ons Gro ningers aanspreken. De heer Wittop Koning was zo ontroerd, dat hij zijn dankwoord met. geheel kon uit spreken. Het slot moest worden voorgelezen door jhr. mr S M. S. de Ranitz. Prof. dr. J. Lindeboom hield een voor dracht over het werk van de Groninger architect, waarvan in een nevenvertrek een foto-expositie was aangericht. Het werk van Marja werd besproken door Hendrik de "Vries en gedeclameerd door mej. Heieen van Meurs. Rende naar de kerk, maar wilde niet naar binnen Mevrouw Isobel Dix, een 23-jarige huisvrouw, heeft Dinsdag de traditio nele pannekoekwedstrijd naar de deur van de kerk te Olney in Engeland ge wonnen. Als r.-katholiek weigerde zij echter de Anglikaanee kerk binnen te igaan voor de vastenavond dienst. De predikant wees haar er nog op, dat de gehele bedoeling van de wedloop was op tijd in de kerk te komen. Ten slotte werd het compromis be reikt, dat zij in het portaal van de kerk zou blijven zitten, terwijl in de kerk de dienst gaande was. Na de wedloop viel mrs. Dix uitge- (Advertentie) KOORTSIG, RILLERIG verjaag dat lome griepgevoel met:] put aan de voeten van dominee Col lins neer, die bij de kerkdeur op de winnares wachtte. Zij moest met een glas water worden bijgebracht, voor dat zij een andere traditionele trophee in ontvangst kon nemen, nl. een kus van de koster. De vrouwen lopen in deze jaarlijkse wedstrijd met een koe- kepan, waarin een pannekoek, die on derweg tweemaal gekeerd moet wor den. ER blijven verhalen komen van aohter het IJzeren Gordijn, die bewijzen welk een belangrijk wa pen de humor is in de strijd tegen de dictatuur. In Praag vertelt men van de ontmoeting, die een Tsje chische functionaris had met pre sident Klement Gottwald. De pre sident hield een geopende paraplu boven z'n hoofd, hoewel het een heerlijke zomerdag was. „Waarom draagt u die paraplu op zo'n prachtige dag?" vroeg de functio naris stomverbaasd aan zijn presi dent. „Wat, heb je het dan niet gehoord!" antwoordde de president, waardig, „het regent al de hele dag in Moskou". p in Roemenië heeft men veel *-* heimelijk plezier om de avon turen van een dief, die inbrak bij het hoofdkwartier van de Partij in Boekarest. Halverwege zijn speur tocht naar buit werd hij echter ge stoord en ging er als een haas van door. In de vlucht griste hij nog tvat papieren uit de brandkast mee en staarde thuis verbaasd naar de verkiezingsuitslagen voor de komende drie jaren. OOK Polen ls vandaag present. De kleine Ladislaw moest voor de klas komen en voor de onder wijzer repeteren wat hij zeggen zou wanneer de volgende dag schoolinspecteurs van de communisti sche partij zouden komen voor een con trole. Wie is je va der? vroeg de ner veuze onderwijzer. Stalin, zei La dislaw prompt, de vader van alle voor uitgang. Heel goed, zei de onderwijzer, wie is je moeder? De Sovjet unie. moeder van alle vredelievende mensen. Heden ten dage vermeerderen de stemmen zich die hun bezorgdheid uitspreken over het toenemend nihi lisme in de Westerse cultuur. Zeer indrukwekkend is wel het geluid dat prof. dr. H. Brugmans laat horen in zijn grote werk Crisis en roeping van het Westen". De schrijver geeft hierin een cultuurgeschiedenis van de laat ste 250 jaar en ziet in deze periode een draad lopen die voert tot het vol komen nihilisme. Het is zoals hij zelf zegt. het verhaal van het verval een geloof zonder dat er een ander voor in de plaats gekomen is. Dit is om meer dan één reden een bijzonder boek. In de eerste plaats ge tuigt het van een geweldige belezen heid en kennis. Vooral waar het han delt over het aandeel dat Frankrijk in het geestelijk leven had het pro fessionele studieterrein van de hoog leraar -beheerst het de stof spelen derwijs. En dan is alle -kamergeleerd- beid er vreemd aan. Het is ongelofe lijk fris geschreven en met grote be wogenheid. Het is uiteraard onmogelijk om in een 'beknopt artikel een indruk te ge en van de ongelofelijke rijkdom van dit boek, dat niet minder dan 640 blad zijden telt. En toch willen wij pogen in enkele grote lijnen en met sterke vereenvoudiging de ontwikkeling na te gaan die ons bracht op het punt waar wij nu zijn aangeland. Schr. begint met het tijdperk der Verlichting, waarin de wijsbegeerte van de rede heerste. De vader van deze philosofie, Descartes, had op redelijke gronden nog wel het bestaan van God aangenomen, maar de verdere ontwik keling ging in die zin dat God en rede samenvielen. Hierdoor werd de mens de maatstaf der dingen. Later komen dan de Empiristen, die de mens zien als een bundel gewaarwordingen. Het is dan ook geen wonder, dat in deze tijd zonde en gezag vreemde begrip pen worden. Ook op moreel gebied vallen de normen weg en het is ty perend dat het woord libertin zowel vrijdenker als losbol gaat betekenen. Men ondermijnt het gezag van staat en kerk in een menigte van brochures, pamfletten en werken, doch is voor namelijk negatief, zodat men zonder vaste plannen de revolutie ingaat, waarin de verschillende richtingen el kaar meedogenloos te lijf gaan en het optreden van Napoleon een verade ming schijnt te brengen. Maar hij' stort Europa in een catastrofe en na Uitstekend! riep de onderwij zer. En vertel me nu eens Ladislaw, wat zou je willen worden als je groot bent? Een wees, antwoordde kleine Ladislaw. TJA, in Amerika heeft men geen behoefte aan dergelijke wrange staaltjes van humor. Hoewel, wrangheid is niet altijd uitgesloten in het land van Uncle Sam. Moeder, vroeg een kleine jon gen, wat betekent getrouwd eigenlijk? Wel, zei moeder, dat betekent dat vaders en moeders beloven elkaar Hef te hebben en te respec teren voor de rest van hun leven. De kleine jongen dacht even na en zei toen: Dan zijn u en vader niet altijd getrouwd, hè? VROUWEN achter het stuur! Daar is al wat over te doen geweest, vrienden. Maar die dame uit Den Haag spant tooh wel de kroon. Zij reed door het rode stoplicht en ramde een splinternieuwe dollar- wagen in volle vaart. Nog voordat de voorbijgangers van de schrik be komen waren was zij al uit haar wagen gevlogen en stond biedend van woede bij de vernielde wagen. „Kunt u niet uit uw ogen kij ken!" kreet ze, „u bent de vierde al, die ik vanmorgen raak!" TJEBT u ook geestelijke afioijkin- gen?" vroeg de keuringsarts aan een aanstaand dienstplichtige tijdens de keuring in Amsterdam „Ja. dokter", antwoordde de jonge man met hoop in z'n ogen, „geen zin." Ovtns7*ri< hnV ot»ew zijn val is men dan geneigd om de re actie maar weer te aanvaarden, die niets geleerd heeft van het protest tegen misstanden. Op economisch ge bied begint het individualistische ka pitalisme zijn industriële ontplooiing, die gepaard gaat met uitbuiting van de arbeidersmassa's. Middelerwijl heeft men genoeg ge kregen van het bewind der kille Rede en laat men zich ledden door het Ge voel: het tijdperk van de Romantiek breekt aan. Het was reeds aangekon digd door de sentimentaliteit, waarmee in de Verlichting de burger zichzelf beschouwt, en zijn neiging tot ont boezemingen. Dit dwepen met gevoe lens en verheerlijking van hartstoch ten maakt de romantische mens onge schikt voor het leven in vaste ver banden als b.v. het huwelijk. Geluk brengt het hem ook niet: In Goethe's radicaal-consequente roman „Das Lei den des jungen Werthers" schiet de hoofdpersoon zich voor het hoofd, om dat hij in het leven verward raakt. Voor de godsdienst komt weer meer belangstelling, ook voor het Christen dom en dan vooral in zijn Roomse ver schijningsvorm, die de zinnen bekoort, maar de eigenlijke godsdienstige ge voelens van de romanticus zweven binnen de ruimte van een pantheïsti sche natuurreldgie. Maar de negentiende eeuw blijft niet romantisch. Dit is de eeuw van de techniek en de statistiek, van kapita lisme en natuurwetenschap. De evolu tietheorie wordt begroet als een be lofte voor de toekomst, want men blijft optimistisch: de mens is immers in wezen goed. Alleen de knapste kop pen bespeuren toch een zekere leeg te in deze wereld van succesvolle za kelijkheid. Nu de strijd met de Chris telijke godsdienst langzamerhand in het voordeel van de kinderen der Ver lichting beslecht is, construeert Comte de cultus van het nieuwe Opperwezen: de Mensheid, die zich langs weten schappelijke banen ontwikkelt tot een zinrijk doel. En Renan, de voormalige priesterstudent, die nu een van de lichten van het verwereldlijkt Europa is geworden, peinst dat men in staat zou moeten zijn om een nieuwe cate chismus samen te stellen, maar dan zonder de Christelijke goedgelovigheid. Het Marxisme komt op, aan de ene kant een profetische heilsleer, die een beroep doet op de wil, aan de andere kant er van overtuigd dat het sociale leven zich ontwikkelt volgens starre natuurwetten: een innerlijke tegen strijdigheid. En dan verder: zonder ethiek, zonder godsdienst en zonder mensideaal. Met deze geestelijke bagage trekt het Westen de twintigste eeuw binnen. Bij de grote figuren die 9chr. bespreekt zwijgt de stem van het optimisme. Het zijn zoekers geworden, die noch voor zichzelf noch voor de gemeenschap een vervangingsmiddel weten te vinden voor wat na de opkomst van het Hu manisme in de tijd der Renaissance werd afgebroken: het geloof. Europa heeft aan de afgoden geofferd en staat nu met lege handen. Het verkeert in wanhoop. Wel ziet Brugmans enkele lichtpun ten: richtingen en personen, die wel weer uit een geloof leven. Hij noemt: het Zionisme, de R. K. arbeidersbewe ging, profetische figuren als Péguy, Léon Blois, Chesterton. O.i. had hij er wel meer kunnen noemen, al was het alleen maar dit, dat alles nog veel erger zou zijn geweest als het Chris tendom niet nog duizenden ware aan hangers had geteld. Ook is de schrijver er niet blind voor dat er dank zij het rusteloos streven, dat hij aan onze ogen laat voorbijgaan, misstanden zijn op geruimd en verbeteringen op allerlei gebied zijn aangebracht. Ook erkent hij ten volle dat er grote dingen opliet gebied van kunst en wetenschap, van staatkunde en sociaal leven zijn be reikt. Maar toch is dit een veront rustend boek. Als zodanig is het door de schrijver bedoeld. Zijn stelling is dat een cultuur niet kan bestaan als zij niet uit een geloof leeft en hij be wijst dit. Doch hier hadden wij nu graag een duidelijker en positiever geluid ge hoord. Wel zegt hij zelf dat niet alle gelo ven gelijkwaardig zijn en wij kunnen wel concluderen dat de auteur voor de Christelijke godsdienst kiest. Zijn getuigenis want dat is dit boek zou aan kracht gewonnen hebben als hij niet alleen de kwaal op de juiste wijze geanalyseerd, maar ook het ge neesmiddel had aangegeven en duide lijk had gemaakt dat er geen genezing >s voor de geestelijke ziekte van het Westen dan door de terugkeer tot het Evangelie. Maar ook zo is het verschijnen van dit werk een belangrijke gebeurtenis en men kan slechts wensen dat. velen door de bestudering van dit boek de ogen zullen opgaan. In de vergadering der Tweede Ka mer zijn gisteren de wetsontwerpen tot hernieuwde inwerkingtreding van eni ge artikelen van de Distrtbutiewet 1939 en tot hernieuwde inwerkingtreding van de Prijsopdrijvin-gs- en Ilnmster- wet 1939 z.hs. aangenomen (CPN tegenJ. De werking wordt uitgebreid tot uiterlijk 26 Septerr.be- 1954. De ontwerpen beogen bek-a^htiging van Kon. Besluiten van 26 Juli 1952. (Van een onzer redacteuren) Toen wij dezer dagen een be zoek brachten aan het museum van het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam, om daar de nieuwe, belangrijke mü- seum-aamvinsten te bezien, er wij, dwalend door het uitgestrek te en in vele opzichten fraaie ge bouw, luisterden naar wat ons welwillend werd verteld, kregen wij enigermate een indruk van het grote, culturele werk, dat door de Stichting verricht wordt. Later, lezend in het jaarverslag over 1951, werd ons respect nog in belangrijke mate vergroot. Van jaarverslagen begrijpen wij nooit veel; er staan meestal zinnen in, die ons even duidelijk zijn -als een geknoopte mededeling uit het voor-Westerse Amerika. Maar dit begrepen wij toch wel, dat het dan bij liet aanleggen van de verzame ling Indonesië het geval was, van Nieuw-Gu'inea een verzameling aan te leggen, en daarnaast, of liever: daar omheen van de om de Archipel lig gende culturen een beeld te geven. Nog onlangs is de verzameling belang rijk uitgebreid. Het viel ons op, dat de volkskunst uit de tropen een \erfijnde verwante is van de moderne, Westerse abstracte kunst. Ongetwijfeld beeft deze tropi sche kunst inspirerend en bevruchtend gewerkt. Zij vertoont een argeloosheid en een verfijn.ng. een beheersing vaak, die de Westerse zeker te boven gaat. Wij kunnen ons dan ook voorstellen, dat juist de peeldende kunstenaars zich in dit museum zullen confron teren met een kunst, die op magisoh- expressieve wijze met de !yn en de tint wist te spelen. Maar ook de Westerse minnaar van exotische schoonheid zal zich zeker verliezen in de vormen van culturen, die, hoe ver zij van hem afstaan, toch ook de mens openbaren die hij was. die hij nog een weing is. Tijdens ons bezoek klonk ons game lan-muziek in de oren: weemoedig, be zwerend, een mysterieuze boodschap. En is het niet verwonderlijk, dat het westerse hart zich daardoor bevrijd voelt en de ei-gen diepte herkent in deze klanken, die van een ogenschijn lijk zo verre cultuur de muzikale bloei zijn? Niet het minst dan ook vanwege de mogelijkheid, het bijna verstikte, het bijna afgestorvene in het e gen wezen te herkennen, is een bezoek aan het museum van het Instituut voor de Tropen aan te bevelen. Nog beter is, tevens lid te worden van de Stichting, die zeker de steun verdient van alle Nederlanders, die Indonesië, en de Tropen liefhebben. Houten masker uit Frans Equatoriaal Afrika. Koninklijk Instituut voor de Tro pen onder zeer moeilijke omstan digheden prachtig werk verricht. Er zijn vier afdelingen: „Algemene Zaken", Tropische producten", „Cul turele en Fhysisdhe Anthropologic" en „Tropische Hygiëne en Geograptr.sche Pathologie". Het museum is in twee afdelingen gescheiden: één voor Tro pische producten en één voor Cultuur en AntJh ropologie. De Stichting, die niet, zoals vaak wordt verondersteld, een rijksinstel ling is, maar een particuliere, moet het van subsidies, contribut.es en bijdra gen hebben. Helaas is het haar niet mogelijk, het gehele gebouw voor haar alleen te benutten. Teneinde aan de exploitatie-moeilijkiheden het hoofd te bieden, is dan ook een gedeelte aan commerciële ondernemingen onderver huurd. Dat is jammer. Nederland heeft een koloniale geschiedenis, waarvoor het zioh allerminst behoeft te scha men, en op wetenschappelijk gebied een grote naam. Wij denken hierbij in 't bijzonder aan de tropische hygiëne. Wie beseft, wanneer hij langs bet machtige gebouw rijdt, dat daar. in Amsterdam, in laboratoria o.a. tegen de beruchte gele koorts gestreden wordt? Het staat er zo nuchter in het jaarverslag: „In verband met de steeds toenemende uitbreiding van de oer woud-gele koorts in Midden Amerika werd, na hierover advies van de re gering te hebben ingewonnen, be sloten de voorraad vaccine uit te bre.- den tot ongeveer 100.000 doses...." En dat betreft slechts een der vele on derafdelingen van de instelling. Ook cultureel doet de stichting prachtig werk, werk dat nog veel te weinig bekend is: voordrachten, pu blicaties, concerten en exposities. Wij hadden een onderhoud met een der conservators, dr. J. II. Jager Ger- lings, die ons bij herhaling wees op het vaak unieke bezit van het museum. Het spreekt vahzeif dat de Indones.- scihe cultuur het hart van de kostbare verzameling zal blijven. Getracht wordt thans, op meer bewuste wijze, Een der laag liggende stra ten van Zierikzee, openge slagen door de kracht van het binnenstromende water. De huizen zijn ontruimd en alleen de politie heeft toe stemming deze bouwvallige woonbuurten te betreden De politie te Gouda heeft een kolen- diefstal opgelost, welke in enkele jaren tijds een grote omvang had aangeno men en waarbü verscheidene personen uit Gouda betrokken zijn. Gebleken is, dat twee knechts van een kolemhande- laar, de 38-jarige G. van H. en de 37- jarige J. van W. de laatste drie jaar aan ongeveer twintig personen kolen tegen te lage prijs verkocht hebben. Deze kolen ontvreemdden zij op de kolemopslagiplaats van hun patroon. Hun leveranties hadden een omvang aangenomen van ruim 28 ton kolen, van allerlei soort. De twee kolenknechts alstmede twee pakhuisknechts zijn gearresteerd en overgebraoht naar het huis van bewa ring te Rotterdam. Het onderzoek van" de politie strekt zich thans uit naar de twintig helers, die wisten, dat de kolen van diefstal afkomstig waren. BONN ONTVANGT EEN ARABISCHE PRINS Vandaag arriveert r-n Bonn een han delsdelegatie uit Jemen, onder leiding van de enderkoning en premier, prins Seif el-Islam Hassan. De delegatie wordt een zeer eervolle ontvangst be reid. Zoals bekend wordt de gehele han delspositie van de Duitse Bondsrepu bliek in het Nabije Oosten in gevaar gebracht, omdat Bonn zich verplicht heeft voor dne milliard mark schade vergoeding te geven aan Israël. Vorige week liepen te Cairo handelsbespre kingen tussen de Duitsers en de voorr- naamste Arabische landen spaak. Eden houdt vol in Lagerhuis: Soedan zal zich mogen aansluiten PER SE TEGEN De Britse minister van Buitenlandse Zaken, Eden, heeft Dinsdag in het Lagerhuis zijn verklaring van vorige week herhaald, dat de regering van een onafhankelijke Soedan vrij zal zijn, zich met het Britse gemenebest te ver binden. De minister zei dit in antwoord op een vraag naar aanleiding van een verklaring van generaal Neguib, dat iedere poging, om Soedan in het Britse gemenebest op te nemen, „de Brits- Egyptische overeenkomst over de toe komst van Soedan kan doen ver vallen". Eden voegde hieraan toe: ..De Britse regering houdt vast aan haar opvat ting, dat volledige onafhankelijkheid inhoudt, dat de Soedanmen het recht hebben iedere vorm van samengaan, met welke staat dan ook te kiezen". De voormalige Labour-minister McNeil vroeg, of Eden er voor wilde zorgen, dat er geen verdere onderhan delingen met Egypte worden gevoerd, voordat dit land de Britse opvatting van de woorden „volledige onafhan kelijkheid" heeft aanvaard. Eden ant woordde hierop, dat dè Britsè rege ring haar standpunt heeft duidelijk gemaakt en niet bereid is dit te wij zigen. In diplomatieke kringen te Londen neemt men aan, dat de verklaring van minister Eden haar oorzaak vindt -in de sterke critiek in de conservatieve partij op de Brits-Egyptische overeen komst. Vooral de rechtsgeoriënteerde groep Britse bladen van Lord Beaver- brook, de voorvechter van- de politiek „eerst het imperium", heeft zich zeer scherp uitgelaten over dit accoord. Beschilderde geklopte boombast, gebruikt als vrouwen- danskleding. HumboldObaaiNoordwestelijk Nieuw-Guinea) 'i

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3