Herinneringen aan bange dagen
au/we
DE KINDEREN VAN HET WOUD
Het transport in het economische bestel
Enquete voor de Middenstand
MEPPELER COURANT VAN WOENSDAG 18 FEBRUARI 1953
PI
Mannen uit de Noord-Westhoek in het rampgebied
Kloeke mannen uit de Noord-West
hoek van Overijssel gaven gehoor aan
de eerste oproep via de radio om de
nood van duizenden medemensen te hel
pen lenigen, mensen die in het Zuid-
Westen van ons land in doodsgevaar
verkeerden.
Wat zij deden was toegeven aan ge
voelens, die opkomen in de beste ogen
blikken van ons leven.
Het woord ..medemens" had nu eens
geen holle klank.
Velen van deze mannen zouden niet
graag naar het rampgebied terug gaan,
omdat zij de toestanden en omstandig
heden daar aan de lijve meemaakten.
Toch zijn ze dankbaar voor het werk,
dat zij mochten verrichten, vaak met
gevaar voor eigen leven.
Toen zij Vrijdag terug kwamen, sprak
burgemeester Voetelink namens de ge
hele bevolking van de Noord-Westhoek
woorden van dank.
Namens de punterbemanning bracht
de heer Koppers de heren Reesink en
commandant Smit dank voor hun goede
zorgen.
En toen Maandag een nieuwe oproep
kwam. vertrokken weer 25 man naar
Zierikzee.
SPONTAAN KWAM DE
REACTIE.
„Hier kunnen we iets doen". Dat was
algemeen de reactie in de Noord-West
hoek, toen Zondag 1 Februari de eerste
berichten over de ramp doorkwamen.
Met de honderden vaartuigen kon die
hulp worden geboden, die in het door
Neerlands grootste vijand en vriend
overspoelde gebied zo dringend nodig
was.
De burgemeester van Giethoorn, de
heer H. van der Goot, stelde zich on
middellijk in verbinding met zijn colle
ga's in de Noord-Westhoek, wat tot re
sultaat had. dat vooi«-hulpverlening vaar.
tuigen met bemanning uit de gemeen
ten in deze zo waterrijke omgeving wer
den ingezet.
De brug bij Spjjkenisse op Putten was
de bestemming van manschappen, boten
en motoren, Maandagavond 2 Februari.
In de nacht ging men op weg. Tegen
de morgen werd Spjjkenisse bereikt. Vijf
boten gingen onmiddellijk naar elders in
de omgeving. Mobilofoons van politie
wagens meldden, dat de toestand in
Abbenbroek zeer ernstig was. Het dorp
was gedeeltelijk reeds ontruimd, doch
mensen en vee konden hier in veiligheid
worden gebracht.
Naderhand kwam het bericht binnen
dat te Bergen op Zoom dringend hulp
nodig was. maar via de Onderzeedienst
te Rotterdam, waarmede burgemeester
Van der Goot (die de reis meemaakte
en één en ander regelde) contact onder
hield, dirigeerde men de Overijsselaren
aan boord van de Willem I, één van de
omgebouwde Engelse landingsvaartui
gen.
Uitgerust met zwemvesten van de
marine ging het naar Zierikzee. Een
deel van de boten ging met personeel
dat deel dat later was gestart, mo
toren van een Zwolse zeilvereniging en
punters uit Giethoorn naar Bergen
op Zoom. In het Brabantse heeft men
de punters echter niet van de auto's
gehad.
Inmiddels arriveerden acht Gieterse
vlotten met 16 Gieterse mannen even
eens te Rotterdam. Telefonisch waren ze
in Giethoorn „besteld" en spontaan was
weer de reactie op dit bericht.
De achtergebleven „gemeentebestuur
ders" regelden het opladen enz. uitste
kend. Weer was het de Onderzeedienst
te Rotterdam, die voor verscheping naar
Zierikzee zorg droeg.
Luitenant Visée. die de leiding had
van de marinemensen, ontving bericht,
dat op Goeree-Overflakkee eveneens as
sistentie van platboomde vaartuigen
werd ingeroepen en ook hier konden by
Oude- en Nieuwe Tonge nog mensen
worden gered.
In de nacht voer de Willem I toen
naar Zierikzee terug, de basis van de
puntervloot.
SCHOUWEN-DUIVELAND
NIEMANDSLAND.
Wat deze mannen uit de Noord-West
hoek op Schouwen-Duiveland aantrof
fen, tart iedere beschrijving.
Een sober relaas van rampzalige ge
beurtenissen, een brok realiteit van on
eindig veel leed. Hele stallen drijvende
kadavers en de bewoners geëvacueerd,
of omgekomen.
Een jongeman van 24 jaar torst een
koffer. Z'n vrouw is hij kwijt geraakt.
Hij vraagt, z'n twee maanden oude kind,
dat zich daar in de koffer bevindt, voor
hem te willen begraven
Ergens op het eiland worden door
hulpploegen de bewoners van een boer
derij gehaald. Een oude man van 78 jaar
kan niet van have en vee scheiden. Als
men hem wil oven-eden mee te gaan,
klemt hij zich aan de trapleuning vast.
„Hier wil ik sterven", is de wens van
de oude baas. En hy moet noodgedwon
gen worden achtergelaten
Het hele eiland is practisch water.
Een enkel hoger gelegen gedeelte is
weer drooggevallen. Hier is in byna alle
gevallen levend vee te redden, evenals
uit de boerderyen in de omgeving van
Kerkwerve, Dreischor, Ouwerkerk en
Zierikzee.
Enorm veel vee wordt geborgen door
de stoere kerels uit de Noord-Westhoek.
Een punter vol geiten, met daarachter
8 paarden gespannen, wordt door de
paarden teruggetrokken, ondanks pro
testen van de buitenboordmotor. Tac
tisch worden ze toch naar de dyk ge
leid.
Een echtpaar wordt in de nacht over
vallen door het water. Hun matrassen
zijn van schuimrubber, en ze dryven naar
het plafond. Een halve meter beneden
de zoldering komt het water tot staan.
Twee dagen en nachten zweven ze hier
tegen de zolder. Dan komt een hulp
ploeg en hoort in liet huis, waar de gol
ven rond het dak kabbelen geklop. Na
enig zoeken wordt het echtpaar via een
in de zolder gemaakt gat gered.
DE HUMOR, DIE ONS
NOOIT VERLAAT
Kerkwerve een geëvacueerd
dorp in het watergebied. De kerk is
weer drooggevalleneen marineman be
klimt de preekstoel en een ander be
speelt het orgel. Vreemd, onwerkelijk,
deze ploeg moedige redders in deze om
geving waar de koeien nog nieuwsgie
rig, gebrek lydend staan toe te zien.
Een tabakswinkeltje is daar de vorige
dag door hen ontdekt. Sigaretten en ta
bak zijn grotendeels droog gebleven. Een
Gieterse ploeg op weg naar boerderijen
in Kerkwerve begint een gesprek als dit
winkeltje op 20 meter is genaderd.
„Zeg heb je nog pruimtabak?"
„Alleen van die zware „Nikkel" je
weet wel".
„Jouw Nikkel is my te zwaar. Krijg
je binnenkort nog weer andere?"
.Daar reken ik de eerste dagen eigen-
iyk niet veel op
„Klant" en „winkelier" vinden elkaar
in hun „handel".
Een lokaal van de openbare U.L.O.-
school in Zierikzee is de slaapzaal. Op
avond komt één van de makker-s,
die waarneembare offerzin ten toon
spreidt, binnen. Sterke drank wordt
voldoende verstrekt en is onder deze
omstandigheden een uitstekend middel
tegen allerlei gevaren.
„Precies een zeug met biggen hier in
't stro", roept onze vriend, waarop hg
verdwijnt
De volgende morgen is z'n commen
taar: ,,'k Heb beter geslapen dan jullie
myn sigarenwinkeltje".
REDDERS IN NOOD.
Megen mensen nog niet terug, des
avonds 7 uur. De leiding in Zierikzee
maakt zich ernstig ongerust. De duis
ternis is ingevallen en een straffe Zui
denwind blaast over de troosteloze wa
tervlakte. Uitvaren en zoeken is onmo
gelijk. Lantaarns zwaaien op de dijk
Achter Kerkwerve slaat een motor
af, omstreeks 6 uur. De vaarbomen wor
den gehanteerd en het weer, hoewel on
rustiger, laat zich nog vry gunstig aan
zien. Ook de „buren" krijgen pech met
hun buitenboordmotor. Beide punters
met vlotten blijven bij elkaar en trach
ten gezamenlijk Zierikzee te bereiken. De
motoren worden gerepareerd en draaien
weer na enige tijd.
Maar de wind zit tegen. Langzaam
heel langzaam vorderen ze. De golfslag
wordt groter en de schroef der motoren
slaat telkens boven water. Op deze
windkracht had men niet gerekend en
het water slaat telkens over.
Onder de Zuidelijke zeedyk van de
buitenpolder wordt beschutting gezocht
en zo komen ze'' aan het punt waar naar
Zierikzee moet worden overgestoken.
Het is inmiddels bij achten en vol
komen donker. Als de bocht wordt ge
nomen om van de dyk naar Zierikzee
over te steken, raken beide ploegen
elkaar kwijt. Dat is onder deze om
standigheden erg. In de duisternis koer
sen ze door de hoge golven naar Zierik
zee. Wat gebeurt er of is er gebeurd
met de kameraden? Volgen ze of zyn
ze vooruit? Zyn ze vol water geslagen?
Dergelyke bange gevoelens bekruipen
de mannen. Een tocht van slechts 5 tot
600 meter vangt aan, die eindeloos
schijnt te duren. Veel water komt over
boord; enkele geredde dieren worden
meegevoerd
Uit de duisternis doemt een vlot op.
De mannen springen op de dyk.
„Thuis".
Even later komt het andere vlot
Negen mannen zoeken hun slaapplaats
op, om de volgende dag hetzelfde werk
weer te verrichten
Een walkie-talkie zendt noodseinen
uit. Een rubberboot is omgeslagen en
de telegrafist kan nog juist z'n hoofd
boven water houden om z'n „positie" op
te geven. Een marinevaartuig vaart uit
en keert met de drenkeling behouden
terug.
H.M. DE KONINGIN OP
BEZOEK.
De burgemeesters van Giethoorn en
Wanneperveen, de heren Van der Goot
en Pastoor zyn in Zierikzee by deze
kloeke redders. Kolonel Van Waninge,
de bevelvoerend officier, bericht dat Ko
ningin Juliana hier een bezoek zal bren
gen. En inderdaad.
Aan Hare Majesteit worden de bur
gemeesters voorgesteld en ook de pun
tercommandant, de heer Kp. Smit uit
Giethoorn, die een overzicht geeft van
het werk dat hier wordt verricht.
Hartelijk dankt de Koningin voor deze
spontane hulpvaardigheid uit Overijssels
Noord-Westhoek. Zij vertrekt weer per
helicoptère om haar tocht door het ramp
gebied voort te zetten.
Ondertussen komt de thuisvaart in
zicht. Donderdag 12 Februari wordt het
luatste levend vee uit dit gebied ge
haald. Dan wordt de balans zo goed
mogelijk opgemaakt. Hier waren circa
70 mannen aan 't werk met 29 vaar
tuigen. 21 punters en 8 vlotten. Ge
vaarlijk was dit werk zeker. Waak
zaamheid was geboden. Water, kada
vers, verwondingen, voor alles moest
men waken.
Naar schatting is voor een waarde
van circa een millioen gulden aan le
vend vee gered. Eén ploeg had geno
teerd: 50 paarden, 17 koeien, 5 schapen,
74 kippen, 1 duif, 2 honden, 3 geiten,
4 ossen en 1 varken. Gered gedurende
hun verblyf.
En het Rode Kruis bewyst hier on
schatbare diensten, evenals het Leger
des Heils elders. Maar ook de Wegen
wacht is zeer actief. Rode Kruis, Leger
des Heils en Wegenwacht, deze drie
menwerkend om het leed te verzachten
en wonden te helen, daadwerkelijk en
moreel. Men heeft deze mannen leren
waarderen.
GROTE DANKBAARHEID.
Afscheid van Zierikzee. Een hoofd
stuk wordt afgesloten. Kolonel Van Wa
ninge spreekt woorden van hartelijke
dank. Ook de bevolking is zeer dank
baar. De Minister van Binnenlandse
Zaken uit z'n dank in een aan burge
meester Van der Goot van Giethoorn ge
richt telegram.
De samenwerking tussen de Ovex--
ysselse punteraars en het marineperso
neel is voorbeeldig geweest, de ver
standhouding prima. Geen wanklank
werd gehoord, men was „samen één"}
ook toen in Dreischor de vlotten moes
ten worden opgeladen
Burgemeester Van der Goot toont
zich een uitstekend organisator, die
niets aan het toeval overlaat.
Vrijdagmorgen 9 uur brengt een po-
litieboot de mannen aan boord van de
mijnenvegers „Heemskerk" en „Schelde".
Over de Zeeuwse stromen gaat het naar
Rotterdam.
De marine biedt een stevige maaltyd
aan. Een bus rydt voor en een vracht
wagen voor de bagage. Dan gaat het m
de ï'ichting Giethoorn. De puntei's en
vlotten zullen later per vrachtschip de
Noord-Westhoek bereiken.
De redder uit Wanneperveen vergeet
z'n bad in het keldergat te Oude Tonge,
die uit Wetering z'n zwempartij met
een paard, Allen denken aan de eigen
familiekring, vrouwen ouders of ver
loofden. Zij beseffen ten voilé, dat zij,
althans zo goed als zeker, hun geliefden
straks terugzien
En wanneer de auto's om elf uur voor
„Het Wapen van Giethoorn" stoppen,
zyn ze allen present.
De burgemeesters uit de Noord-West
hoek en enkele wethouders hebben hun
komst mede afgewacht en in de grote
zaal van „Het Wapen van Giethoorn"
spreekt burgemeester Voetelink van
Steenwyk, mede namens zijn collega's,
een hartelijk welkomstwoord.
Met ruige baarden en in de plunje,
e ze 12 dagen en nachten hebben ge
dragen, horen deze mannen hem aan.
Een duif uit Dreischor, die daar 30
cm. boven het water in z'n kooitje aan
een touwtje hing te bengelen, koert
lustig op één der tafeltjes, wellicht om
dat hy weer een baas heeft.
Met een prachtige hazewindhond en
een konyn vormt hy de levende have,
die uit medelijden werd verzorgd en
meegenomen.
In zo'n simpel duifje wordt een bx-ok
watei-snood meegevoerd
koest
Die krampachtige hoest
iaat U geen rust. Spaar
Uw longen, neem de
slijmoplossende
AKKER'S
Adv.-lngez. Med.
VER. TER VEREDELING
VAN HET AMBACHT.
Het Bestuur van de Vereniging ter
Veredeling van het Ambacht maakt
bekend, dat ook dit jaar weer de ge
legenheid zal worden gegeven tot het
onder Rijkstoezicht afleggen van de
examens ter verkrijging van de gra
den „gezel" en „meester" in de on
derscheidene ambachten, en wel te
Amsterdam, Utrecht, Assen, Apel
doorn, Sittard en Maastricht.
Aanmelding moet vóór 15 April
plaats hebben.
Nadere inlichtingen zijn te beko
men bij het secretariaat der vereni
ging, Stadhuis, kamer 197, Amster
damC.
BINNENKORT ONTHULLING
MONUMENT „DE VERWOESTE STAD"
TE ROTTERDAM.
De beeldhouwer Ossip Zadkine, die
als blijvend memento aan de ramp
van de Meidagen 1940 voor de stad
Rotterdam een beeld maakte: De Ver
woeste Stad, heeft voor dit grootse
beeldhouwwerk enige potloodschetsen
gemaakt. Het was een goede gedachte
van de N.V. Handelmaatschappij L.
I. Akker te Rotterdam om een van
deze schetsen, die voor het nage
slacht van grote betekenis zullen zijn,
in het kader van haar reclamecam
pagne aan haar relaties te zenden.
Dit voorbeeld van reclame op goed
cultureel peil verdient zeker navol
ging.
Binnenkort zal „De Verwoeste Stad"
in Rotterdam worden onthuld.
92. Edward en zijn vrienden speel
den een eervolle rol bij de kroning van
Karei de Tweede. Toen de plechtighe
den waren afgelopen, gingen ze naar
het huis waar de oude dames Co-
ningham met zijn beide zusters woon
den. Edward was buitengewoon ver
heugd te zien, dat zijn beide zusters
waren opgegroeid tot zulke elegante,
schone jonge dames.
Toen de vreugde over het weerzien
na zoveel jaren van scheiding wat was
bekoeld, had Edward op een avond een
bespreking met zijn zuster Alice over
de toekomst. Edward vertelde haar,
dat hij Patience Heatherstone lief had,
maar dat hy er niet aan dacht Am-
wood. waarop hij krachtens zijn ge
boorte recht had, uit handen van de
heer Heatherstone als bruidsschat aan
te nemen. Alice zei, dat hy dom en
koppig was en dat hij met Patience
moest trouwen, omdat de intendant
overgelukkig zou z n het jonge paar
gehuwd te zien en door het aan Ed
ward terug geven van Arnwood het
onder Cromwell gepleegde onrecht te
herstellen. Edward gaf ten slotte zijn
zuster gelijk.
93. Ongeveer een jaar na de troons
bestijging van Karei de Tweede werd
er in Londen een groot hoffeest gehou
den ter ere van drie huwelijken. Ed
ward huwde met Patience Heathersto
ne. Chaloner met Alice en Grenville
met Edith. De koning zelf leidde de
bruiden naar het altaar en toen hij ze
overgaf aan de bruidegoms zei hij tref
fend: „Nog nooit is trouw aan de za;
van een koning beter beloond".
EINDE
Economische vraagstukken
Wijziging in de verhoudingen
Men behoeft zeer zeker geen expert
te zyn op het terrein der economische
materie om in te kunnen zien, dat het
transport van grondstoffen, halffabri
katen en gerede producten op de weg
van producent en handel naar de consu
ment vele, vaak met elkaar samenhan
gende problemen op werpt. Ook de vol
slagen leek op dit gebied zal. wanneer
hy met zijn beide voeten op de grond en
midden in het leven van alle dag staat,
zeer goed inzien, dat ieder transport
kosten met zich brengt en dus de
kostprys van elk artikel omhoog zal voe
ren. Evenzeer zal hy inzien, dat wan
neer men de keus heeft tussen verschil
lende wijzen van transport, het er om
gaan zal de meest voordelige vervoers
wijze boven de duurdere te verkiezen.
Slechts gaat het hierby om de persoon
lijke instelling of men bepaalde facto
ren mede in zyn berekeningen zal be
trekken of het nalaten zal en aan welke
van de factoren men het grootste ge
wicht zal toekennen. Een exporteur van
agrarische primeurs zal ongetwyfeld het
duurdere transport per vliegtuig verkie
zen boven het transport per boot, om
dat de factor snelheid nu eenmaal voor
hem het grootste gewicht in de schaal
legt en het nadeel van hogere transport
kosten daar niet tegen opweegt. Al
thans, dit meent hy te mogen verwach
ten. en dienovereenkomstig handelt hg
dus. Daarnaast zal het grotere gevaren-
risico voor vervoer per vliegtuig boven
transport per boot hem toch niet de
laatste wijze doen verkiezen, omdat de
verzending van dergelyke primeurs
slechts een zeer gering percentage van
het totale transport van deze goederen
uitmaakt en hg dus de calculatiefactor
gevarenrisico meent te mogen verwaar
lozen: de „bulk" lading, het massale ver
voer midden in het seizoen daarentegen
zal hg per schip doen plaats vinden,
wanneer de factor tijd veel van haar ge
wicht zal verloren hebben.
DE SPOORWEGEN
Wanneer wij nu voor Nederland de
concurrentiepositie der diverse trans
portmogelijkheden buiten het bedrijf en
van bedryf tot bedryf eens gaan be
schouwen dan is het voor het goederen
vervoer buiten kyf, dat hierby de spoor
wegen een geduchte vinger in de pap
hebben, dat de- binnenscheepvaart voor-
Gedurende de ruim 20 jaar, dat het
Economisch Instituut voor de Midden
stand bestaat, heeft het zwaartepunt
van de onderzoekingen in hoofdzaak ge
legen op bedrijfseconomisch gebied, waar
van als voornaamste resultaat kunnen
worden genoemd de omzet- en de be-
drrjfskostenstatistieken.
Enige tyd geleden heeft de Raad van
Beheer van genoemd Instituut besloten
het arbeidsveld te verbreden o.m. door,
naast het berlryfseconomisch onderzoek
werkzaamheden op sociaal-economisch
gebied systematisch en in grotere om
vang ter hand te nemen en te stimule
ren. Genoemde raad heeft zich by deze
beslissing laten leiden door de overwe
ging, dat, op grond van de in de laatste
decennia opgedane ervaringen, de hui
dige positie van de middenstand niet
voldoende kan worden onderkend en ge
analyseerd door de verschillende proble
men uitsluitend te benaderen van be
drijfseconomisch gezichtspunt, maar dat
de sociaal-economische zijde evenzeer 'n
punt van studie dient uit te maken.
Eerst hierdoor wordt het mogelijk het
inzicht in de structuur van de midden
stand zodanig te verdiepen, dat op de
meest doeltreffende wijze de belangen
van de middenstand kunnen worden be
pleit en gediend.
Het verzamelen van de hiervoor ver
eiste gegevens heeft in het verleden al
tijd grote moeilijkheden ontmoet en kon
daardoor moeiiyk tot uitvoering worden
gebracht.
Dank zy de moderne statistische me
thoden is het nu echter mogelyk, om,
met handhaving van een hoge mate van
betrouwbaai'heid der uitkomsten, te vol
staan met onderzoek van een gedeelte
van het gehele terrein, waax'door een
aanzienlijke werk- en kostenbesparing
wordt bereikt.
De Raad van Beheer van het K.I.M.
heeft thans besloten, om in samenwer
king met de Ned. Stichting voor Statis
tiek, een dergelijk steekproefonderzoek
bij de gehele middenstand te doen uit
voeren. Met dit onderzoek zal in de
tweede helft van Februari een aanvang
worden gemaakt: plm. 6000 midden
standers zullen worden aangezocht om
aan dit onderzoek hun medewerking te
verlenen. Het ligt in het voornemen de
ondernemers door enquêteurs en en-
quêtrices te doen bezoeken ten einde
niet alleen inlichtingen te verkrijgen,
maar bovendien hun zienswijze te ver
nemen over tal van actuele midden
standsproblemen.
Deze steekproefenquète zal de groot
ste zyn, welke ooit hier te lande op dit
gebied is gehouden en is vooral hierom
van zo groot belang, omdat de uitkom
sten mede de basis zullen moeten vor
men voor een systematisch sociaal-eco
nomisch onderzoek.
Uit dit materiaal hoopt het E.I.M. een
schat van gegevens te kunnen putten
om aan de hand hiervan de verhoudin
gen in de middenstand nader te bestu
deren en, waar mogelijk, de wegen aan
te geven, welke kunnen leiden tot het
oplossen van problemen en moeilykhe-
den.
Het ligt in de bedoeling de resultaten
in een aantal detailpublicaties aan een
beschouwing te onderwerpen, zodat ver
trouwd kan worden, dat op betrekke
lijk korte termyn hiermede een aan
vang zal kunnen worden gemaakt.
Voor het welslagen van het onderzoek
is het noodzakelijk, dat iedere midden
stander, op wie een beroep zal worden
gedaan, alle medewerking verleent,
welke van hem zal worden gevraagd.
Het E.I.M. meent hierop, met het oog
op het grote belang van de midden
stand, te kunnen vertrouwen.
namelijk voor de massa-ladingen op
sommige routes en voor speciale goede
ren (kolen van Zuid Limburg naar de
industriegebieden, suikerbieten naar de
verwerkende fabrieken) eveneens veel in
de wacht slepen, dat het transport over
de weg van stukgoederen zeer belangrijk
is en dat ten slotte het vrachtvervoer
door de lucht binnen de Nederlandse
grenzen practisch nihil is. Voor andere
landen met een geheel andere constella
tie van omstandigheden en factoren lig
gen deze verhoudingen natuurlijk ook
heel anders. In de Verenigde Staten van
Noord Amerika bijvoorbeeld, waar de af
standen binnen de landsgrenzen zo
enorm veel groter zyn, neemt 't vracht-
transport door de lucht verhoudings
gewijs een veel grotere plaats in dan by
ons. Dit behoeft geen verwondering te
wekken, daar in dit land door die veel
grotere afstanden de factor snelheid een
grotere rol speelt dan bij ons, waar het
transport te water en te land ook voor
een relatief snelle bezorging kan zorg
dragen en de besparing aan tyd door
luchtvervoer relatief onbelangrijk wordt.
By een en ander verlieze men niet de
omstandigheid uit het oog, dat door een
veranderende techniek ook in ons land
de verhoudingen op het gebied van het
transport zich zouden kunnen wijzigen,
hetgeen ongetwijfeld zou resulteren in
min of meer belangrijke verschuivingen
in de respectievelijke aandelen in dat
vervoer van spoorwegen, binnenscheep
vaart, vervoer langs de weg en dat door
de lucht.
In dit verband willen we twee onlangs
gehouden, belangwekkende redevoerin-
gèn memoreren, dié vooral daarom van
zulk een belang zyn, omdat ze uitge
sproken werden door leidende figuren op
dit terrein. In de eerste plaats doelen we
hierby op een rede van de directeur der
HollandAmerikalyn, die o.m. betoog
de, dat in het internationale verkeer er
moeilijk sprake van een samenwerking
tussen de lucht- en de scheepvaartmaat
schappijen zou kunnen zijn. Eveneens
wei'd door deze eminente spreker het
handhaven van een monopoliepositie van
de hand gewezen. By het lezen van dit
laatste gaan onze gedachten terug naar
de periode vóór de laatste oorlog, waar
in door één der grootste Nederlandse
scheepvaartmaatschappijen contact ge
zocht en voeling onderhouden werd
met groepen en figuren uit de wereld
der luchtschepen.
De tweede redevoering, die onze aan
dacht verdient, werd uitgesproken door
de president-directeur der Nederlandse
Spoorwegen. We horen hierin o.m. dat de
internationale spoorwegwereld met zor
gen vervuld is. met name op financieel-
economisch terrein; Daarom wordt in
deze zelfde internationale spoorwegwe
reld dan ook gestreefd naar een samen
bundeling van krachten om de concur
rentie met de andere vervoerscomponen-
ten te kunnen blijven voeren. „De Spoor
wegen staan hier voor een grote taak,
nodig om hun huid te redden", aldus ir
Den Hollander. En een ieder, die wel
eens een grote internationale trein ln
Amsterdam of Rotterdam heeft zien
binnenkomen, zy 't de „Etoile du Nord"
of de „Edelweiss-Express", en de vele
lege compartimenten der luxe wagons
zag, kan deze woorden onderschrijven.
Het is nu eenmaal een voldongen feit,
dat de scheep- en luchtvaart de positie
van de spoorwegen steeds sterker gaan
bedreigen en dat de voortschrijdende
techniek aan de twee eerste oneindig
sterkere wapens voor de concurrentie
strijd geleverd heeft dan aan de laatste.
Ook internationaal is men tot het besef
gekomen, dat de spoorwegen bij de alge
hele ontwikkeling in de wereld ten ach
ter gebleven zijn en dat er voor haar
onder de huidige omstandigheden weinig
anders over blijft dan na te gaan, wat
momenteel nog in stand kan worden ge
houden. Als men dan bedenkt, dat het
hierby niet om kleine maatschappijen
met slechts weinig werknemers, maar
om reusachtige nationale lichamen met
voor Europa alleen al 3.9 millioen ar
beidskrachten gaat, moet men wel tot
de conclusie komen, dat dit vraagstuk
ken van importantie zyn, bij welker op
lossing met beleid te werk gegaan dient
te worden.
TOEKOMSTVRAGEN
Hoe nu uiteindelijk de verhoudingen in
de wereld van het transport zullen ko
men te liggen, kan ook by benadering
De concurrentie tussen de ver
schillende vervoerscomponenten
scheep- en luchtvaart, per rail en
langs de weg de wapens, die de
techniek elk dezer componenten
verstrekt uiteindelijk resultaat
dezer concurrentiestryd niet te
voorspellen de gevolgen van
een en ander voor welvaart en
werkgelegenheid.
niet voorspeld worden. Ook hier dienen
we namelijk steeds weer te bedenken,
dat we in een dynamische wereld leven,
waarin de vex-houdingen steeds wisselen
en waarin de voorsprong van vandaag
morgen teniet gedaan kan worden. De op
bijna phantastische wijze zich ontwikke
lende techniek begunstigt nu eens da
ene vervoerscomponent (in het jongste
verleden vliegtuig en verkeer langs de
weg), dan weer een andere (wellicht in
de toekomst het spoorwegverkeer in de
vorm van de zgn. monorail). De behoef
ten van de mens némen nog steeds toe,
niet in de laatste plaats door de recla
me. En ook de menselijke smaak, de
persoonlijke voorkeur, is geen object uit
de sfeer der statica, maar bij uitstek dy
namisch van karakter.
De ontwikkeling van een en ander iB
natuurlijk van uitermate groot belang
voor de internationale welvaart en de
werkgelegenheid. Grote investeringen,
die, binnen betrekkelijk korte tyd, ver
keerd gericht blijken, zullen niet nalaten
hun gevolgen voor welvaart en arbeids-
markt te vertonen. Aan de andere kant
zal het nalaten of het slechts langzaam
doen van later succesvol blijkende in
vesteringen óók haar invloed doen gel
den en wel in de vorm van een slechts
vertraagd toenemende welvaart.
Drs. K. R.
Van Tientallen lijders
aan Brandend Maagzuur
hebben er Dozijnen Rennies op
zak....
Altijd en overal ontmoet U lijders aan
brandend maagzuur en U herkent ze
aan de lof die ze voor Rennies
hebben. Innemen doen ze die tabletjes
onopvallend, want water of wat ook komt
er niet aan te pas. Ze helpen van de ene
minuut op de andere. Ook U
Adv.-lngez. Med.
DS J. OVERDUIN VERLAAT
AMSTERDAM.
De bekende evangelisatie-predikant
bij de Geref. Kerk te Amsterdam, ds J.
Overduin, gaat binnenkort de hoofd
stad verlaten. Hij heeft n.1. een beroep
naar Veenendaal aangenomen, zulks
mede ot> medisch advies. Hem is n.l.
een minder drukke en inspannende
werkkring aangeraden.
Dochter en hond hielpen
straatroof voorkomen
Met de hulp van zijn hond Wodan
en zijn 17-jarige dochter Marianne is
het een Amsterdamse zakenman Zater
dagavond gelukt een chauffeur te over
meesteren, die enkele seconden te vo
ren gepoogd had hem voor zyn woning
te overvallen en een tas met geld te
ontroven. Vader, dochter en hond wis
ten de man in bedwang te houden tot
dat hij kon worden overgegeven aan
manschappen van de radio-autodienst.
De overvaller is ingesloten in het bu
reau Overtoom.
Het was Zaterdagavond omstreeks 7
uur, toen de 60-jarige zakenman Jac.
M. zijn woning in de Herman Gorter
straat te Amsterdam naderde. Gewoon
tegetrouw had hij een tas bij zich met
een zeer aanzilenijk geldsbedrag. Juist
had hij de deur geopend, toen er uit
het donker een gemaskerde man op
hem af kwam die de tas beetgreep. M.
sloeg van zich af, pakte zijn belager
bij de keel en schreeuwde luidkeels om
hulp. Vrijwel onmiddellijk kreeg hij
assistentie van zijn herder Wodan en
zijn dochter en het kostte toen slechts
enkele ogenblikken om de overvaller
tot capitulatie te dwingen. De man
was zo beduusd van deze plotselinge
gezamenlijke actie, dat hij er zelfs niet
aan dacht om enige tegenstand te bie
den.
De dader bleek een 48-jarige Hilver-
sumse chauffeur te zijn. Hij was reeds
enige tijd werkloos en verkeerde in
slechte financiële omstandigheden.