CPN niet in commissie voor de watersnood HELICOPTERPILOTEN OP SOESTDIJK ONTVANGEN Evacuatie van Zierikzee bittere noodzaak „Dichting zeegaten technisch mogelijk Koning Boudewijn moet rusten Am. hulpgoederen aangekomen Militaire hulp kostte 7 doden Kolen voorlopig niet duurder Alleen noodlandingen Geen Esperanto op lagere school f 200 MILLIOEN UIT AMERIKA? 's Avonds in liet licht van de T.V.-studio Dertig verboden Spoed achter amnestie Necl. geestelijke veroordeeld Roofoverval werd zwaar bestraft WOENSDAG 18 FEBRUARI 1953 DE COURANT—NIEUWS VAN DE DAG 3 SSsKÏW» Ambnlance-anto aangeboden ROTTERDAM, 17 Febr. „Bij ons kantoor in New York worden de cheques in zakken vol binnen gedragen," sprak gezagvoerder R. Brands van de „Westerdam" van de Holland-Amerika Lijn. Gisteravond arriveerde hij met gijn schip te Rotterdam. Bij de vracht bevond zich een ambu lance-auto, die een fabrikant aan de Koningin heeft aangeboden voor de geteisterde gebieden. Verder waren er ongeveer der tig ton goederen, in hoofdzaak kleding, aan boord, die waren bij eengebracht door de Amerikaanse bevolking voor de slachtoffers in Nederland. De havenarbeiders te New York vraren in staking, doch deze goe deren voor de slachtoffers werden daarin niet betrokken en inge laden. De goederen zijn belangeloos door de H.A.L. vervoerd en wor den eveneens gratis ontscheept, evenals de tweehonderd ton, die nu onderweg is naar ons land met de „Veendam". j moet evacueren, zij het met een bezwaard hart. Slechts met acrobatische toeren slaagt men er Het betekent dat. alles, waar jarenlang voor ge- in om over te steken. Wie in deze gehavende zwoègd iverd, binnen enkele dagen ontruimd huizen nog woont, moet evacueren naar elders, moet worden: de boer verliest zijn erf, de min- totdat de grootste schade is hersteld, keiier zijn zaak en alle betrokkenen hun huis met vele dierbare herinneringen. Wie het zwaar Foto rechts: Een van de velen die bij het ver- gehavende Zierikzee zietzal echter begrijpen trek nog zoveel mogelijk tracht mee te nemen, dat deze maatregelen noodzakelijk zijn. Foto De fiets is een bereidwillig lastdier. Een koffer links toont de tuoestenij in één van de eens zo tussen het frame, terwijl bagagedrager en stuur propere straatjes. Het bord „Verboden toegang" ook voor 100 worden benut. Een afscheid, dat staat op meerdere punten, om aan te duiden dat hopelijk van korte duur is. DEN BOSCH, 17 Febr. De hulpverlening, voor zover die ge schiedde door troepen van de der de miJ'taire afdeling, heeft zeven militairen het leven gekost. Van deze zeven verdronken er vier. De berichten als zou de afvoer van de militairen uit het noodge bied voor een groot deel zijn uit gesteld, zijn beslist onjuist. Het vertrek geschiedde vanmorgen ge heel in overeenstemming met het uitgestippelde plan. Slechts enkeie onderdelen blijven achter. Na scherpe Kamer-cliscussie (Van onze Haagse redactie.) DEN HAAG, 17 Febr. Met 73 tegen 11 «temmen heeft de Tweede Kamer een motie-Bur ger (PvdA) aangenomen, om geen lid der CPN-fractie op te nemen in de tijdelijke Kamer- Commissie voor de watersnood. Een scherpe en uitvoerige dis cussie werd hedenmiddag in de Tweede Kamer gevoerd naar aanleiding van een motie van orde, ingediend door mr. J. A. W. Burger (PvdA), mede onderte kend door prof. mr. C. P. M. Romme (KVP). dr. J. Schouten (AR). H. W. Tilanus (CH) en prof. mr. W. L. G. Lemaire (KNP), om in de tijdelijke Ka mercommissie voor de waters nood geen communisten te be noemen. De voorzitter, dr. L. G. Korten- horst, stelde voor hem de com missie te doen samenstellen. Mr. J. A. W. Burger had de zelfde bezwaren tegen het lid maatschap van een communist van deze Kamercommissie als te gen dat van de commissies voor de Defensie en Buitenlandse Za ken. Alarmeringssysteem, evacu atie, ook die te Zierikzee thans, kunnen aan de orde komen en het is niet gewenst, dat bij maat regelen in een rampsituatie, die zich ook in oorlogstijd kan voor doen. ook de communisten mee spreken. De heer H. Gortzak stelde vast, dat mr. Burger geen prijs stelt oo een democratische samenstel ling der commissie. Wij. aldus spreker, zijn door het volk geko zen. Men wil het critïsch element uitschakelen. De CPN-fractiele- den zijn aanstonds na de ramp zonder waterlaarzen aan naar de bedreigde gebieden gegaan. Wor den de communisten uitgesloten, dan geschiedt dit zeker om mili- 'tair-strategische redenen wegens de plannen met de dijken. Spr. (hoopte op afwijzing der motie. VVD en de CPN tegen werd aan genomen. Benoemd wérden, hierna de heren C. v. d. Heuvel (AR), mr. T. R. Sohmal (CH), mr. J. A. W. Burger (PvdA), mr, C, J. A. M. ten Hagen (PvdA), dr. A. M. Lucas, arts Chr. J. M, Mol en ir. C. J. van Meel (allen KVP), F. den Hartog (VVD), Oh. J. I. M. Weiter (KNP), mr. dr. E. P. Ver kerk (AR), mr. W. F. baron v. d. Feltz (CH), J. Schilfthuis (PvdA), .Joh. J. G. Cornelissen (VVD) en dr. ir. A. Vondeling (PvdA). ,Laat ze" 1 Prof. mr. P. J. Oud (VVD) lachtte het niet juist en niet ver standig de communisten buiten fe sluiten, al had spr. uiteraard geen grein waardering voor het optreden der communisten, die evenwel nu eenmaal in de Kamer gekozen zijn. Hun optreden de tyorige week heeft evenwel een buitengewoon slechte indruk in ons land gemaakt. „Laat ze in de commissie,' al dus prof. Oud, „dan komen ze nog grondiger dan bij het wa tersnooddebat in hun hemd te staan. Bij elke verkiezing ver liest de CPN aanhang en waar schijnlijk is de tijd niet zover meer, dat er helemaal geen com munist meer in de Kamer zetelt." Tenzij het landsbelang zich •verzet tegen zitting nemen in een (Kamercommissie, ^chtte prof. Oud het fout geen communist daarin te benoemen. Vragen van defensie en bescherming burger bevolking kunnen beter in de desbetreffende Kamercommissies behandeld worden. Ten slotte volgde de stemming over de motie-Burger met als re sultaat, dat deze met alleen de Een 10 voor gezondheid Davitamon\ hèt aangewezen preparaai voor de aanvulling van vitamine-tekorlen In Uw voedsel. Flacon Prof. Thijsse (terug uit V.S.): (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 17 Febr. Het staat niet vast, dat het tot een prijsverhoging van de Nederland se kolen zal komen, nu de ge meenschappelijke markt voor ko len, erts en schroot in werking is getreden. In elk geval blijven de huidige kolenprijzen tot 1 April gehandhaafd. De Neder landse regering houdt de be voegdheid de prijzen voor huis brand door subsidiëring op het huidige niveau te doen blijven. Dit waren de voornaamste me dedelingen, welke de minister van Economische Zaken, prof. dr. J- Zijlstra, hedenmiddag in de Tweede Kamer deed bij de be antwoording van mondelinge vragen van het Kamerlid drs G. M. Nederhorst. (P.v.d.A.). De bewindsman deed uitkomen, dat na 15 April in elk geval een stijging der schrootprijzen te ver wachten is en dat de Hoge Auto riteit bij de vaststelling van maxi mumprijzen. zal uitgaan, wat de kolen betreft, van de prijzen der kolen in het Roerbekken. Het Nederlandse voorstel, om het egalisatiefonds voor steenko len van een Nederlands fonds uit te breiden tot een Schuman-ega- lisatiefonds is nog in beraad bij de ministersconferentie. Prof. Zijlstra stelde in het licht, dat dit voorstel voor ons land met zijn grote kolenimport zeer belangrijk is. Van de egalisatiefonds-proce dure, die de Hoge Autoriteit ons land toestaat, hangt de toekom stige kolenprijs in Nederland af, Zou de prijs der Duitse kolen blijvend hoger zijn dan die in ons land, dan zouden wij, aldus minister Zijlstr, onze prijzen niet kunnen handhaven. Op een nadere vraag van de heer Vondeling verklaarde de mi nister, dat de Nederlandse rege ring haar bevoegdheid houdt om huisbrand te subsidiëren en dat zij naar gelang van de omstandig heden van deze bevoegdheid ge bruik zal kunnen maken- Prof. ir. J. TH. THIJSSE. ...vóór afsluiting zeegaten... SCHIPHOL, 17 Febr. Prof. ir. J. Th. Thijsse, directeur van het Waterloopkundig Laborato rium te Delft, is vanmorgen met zijn echtgenote per vliegtuig uit Amerika in ons land terugge keerd. De regering had hem verzocht zijn gastcolleges te Mi chigan te onderbreken, omdat men hem bij de besprekingen over hetgeen thans in Zeeland moet geschieden, niet wilde mis sen. „Ik ben een van diegenen, die voorstander zijn van het in stu die nemen van het afsluiten der zeegaten in Zeeland", vertelde ir. Thijsse na zijn aankomst op Schiphol. „Sinds Juli 1951 zijn wij reeds bezig te bestuderen wat er aan vast zit." „De afsluiting van deze zee gaten is technisch mogelijk, hoe wel dit werk veel moeilijker en kostbaarder zou zijn dan des tijds de afsluiting van de Zuider zee. Daar was hel water maar elf meter diep, in Zeeland is het hier en daar veertig. Doch behalve op technische moeilijkheden, moet men thans allereerst letten op de economi sche consequenties van een af sluiting bv. voor de scheepvaart wegen van Rotterdam en Ant werpen en bv. voor de oestercul tuur. Technische moeilijkheden zijn de afvoer van het rivierwater en van het ijs. „Wanneer men er de middelen voor over heeft, zou een afslui ting binnen twaalf tot vijftien jaar gereed kunnen zijn. Als ik erg optimistisch ben, dan zou ik zeggen: twee jaar studie en tien jaren voor de bouw doch het zal wel veel langer worden, voor het zover is", aldus prof. Thijsse. (Van een onzer verslag gevers) BUSSUM, 18 Febr. Bij de voorbereiding van de uitzending waarin de Ame rikaanse en Belgische heli- copterpiloten zouden wor den geïnterviewd, werden Dinsdagmiddag in de Bus- sumse televisiestudio groot se ideeën ontwikkeld: Een van de vliegers zou best kunnen landen op een plein tje bij de studio, vond men. Er zou een pracht van een opname in zitten en de man kon dan bovendien vlak voor de deur uitstappen. De politie zag geen be zwaar in de landing, alleen moest men nog even toe stemming vragen aan het departement van Verkeer en Waterstaat. Nee, zei het de partement. Vliegtuigen mo gen alleen maar op vlieg velden landen, behalve na tuurlijk wanneer ze een noodlanding maken of wan neer het voor dringende hulpgevallen nodig blijkt el ders te dalen. „Ja, maar", zei de studio, „vanochtend zijn de helicopters toch óók al bij het paleis geland..?" Zelfs zonder televisie zag men aan de andere kant van de liin hoog opgetrokken wenkbrauwen. „Geen nood landing?" werd er ernstig gevraagd. „Neen, geen noodlanding. En het waren er zestien tegelijk. In de achtertuin". Het. departe ment zweeg. Verbaasd, scep tisch en misschien zeer on gelovig. Want 16 helicop ters tegelijk in een achter tuin, dat klinkt zelfs in deze moderne tijd wat al te sterk. Enfin, die helicopter is er niet gekomen, bij de studio. Alléén noodlandingen, heeft het departement volgehou den. (Van onze Haagse redactie.) DEN HAAG, 17 Febr. Met 44 tegen 37 stemmen heeft de Tweede Kamer vanmiddag art. 1 van het wetsontwerp tot wijzi ging van de Lager Onderwijswet verworpen, waardoor minister Mr. J. M. 1 Th. Cals de moge lijkheid wilde openen van het facultatief invoeren van Espe ranto op de lagere school. Vóór het artikel stemden de WD, de PvdA, de CPN en mr. A. B. Roo9jen (AR). Er tegen lie ten hun stem horen de KVP. de AR minus mr. Roosjen, de CH, KNP en de Staatk. Gereformeer den. Na intrekking, resp. verwer ping van enige amendementen van de heer H. de Loor (PvdA) werd ten slotte het wetsontwerp tot wijziging van de LO-wet 1920 z.h.s. aangenomen. BRUSSEL, 17 Febr. In de Belgische Kamer heeft de eerste minister van Houtte vanmiddag een verklaring afgelegd over de omstandigheden, welke koning Boudewijn hebber, genoopt voor herstel van zijn gezondheid naar Antibes te vertrekken en over zijn eigen reis per vliegtuig van Zon dag jl. naar Nice, om daar de jonge koning te bezoeken. „De koning, die onlangs aan een keelontsteking leed, heeft zich een zeer grote insjanning getroost door een bezoek te brengen aan de overstroomde gebieden van de kust, waar zijn aanwezigheid de bevolking aanmerkelijk opbeurde. Maar de koning had rust nodig en bovendien de weldoende invloed van een gunstiger klimaat dan ons land hem bieden kan. Zulks was nodig, opdat de ziekte geen ern stiger afmetingen zou netnen. Des anderen daags moest ik de koning ontmoeten, maar hij was bedlegerig. Woensdagmiddag ont ving hij me. alhoewel hfj hoge koorts had. Ik heb hem eens te meer moeten afraden naar de ge teisterde gebieden te vertrekken. Bovendien eisten de artsen, dat de koning met verlof zou gaan voor zijn herstel. Donderdag be gaf ik mij naar het vliegveld om de koning uitgeleide te doen. En ik kan u verzekeren, dat zijn ge zondheidstoestand op het ogenblik van zijn vertrek verre van bevre digend was. Voor het gebruikelijke bezoek van iedere week heb ik mij naar Nice begeven, waar de koning mij, in gezelschap van zijn kabinets chef Verwilghen. ontving. De re gering overwoog belangrijke fi nanciële maatregelen. Voor het openbaar domein is de overstro ming een ramp gebleken. Ver leden Zaterdag had ik dan ook besloten de ministerraad bij elkaar te roepen, ten einde de nodige financiële maatregelen te kunnen nemen. Daarvan wilde ik dadelijk het staatshoofd op de hoogte bren gen. Ik betreur levendig, dat dub belzinnige en tendentieuze be richten in omloop zijn gekomen. Wellicht heeft sensatielust daar toe o.m. de buitenlandse pers ver leid. Ik lees graag eens een detec tiveroman, maar ik zou toch gaar ne zien. dat de Belgische pers bij het geven van informaties een voorbeeld van omzichtigheid is. Het parlement en het land wen sen, dat onze jonge vorst zo snel mogelijk geheel hersteld zal te rugkeren. De koning volgt aan dachtig 's lands zaken. Overigens is het waarschijnlijk, dat ik hem nogmaals over de toestand zal gaan inlichten. Ik hoop, dat hier mee ieder misverstand uit de weg zal zijn geruimd en dat de legen des, die ik belachelijk noem, geen opgeld meer zullen doen." Intussen is aan de „belachelijke" geruchten nog geen einde geko men. Zü worden opnieuw gevoed door een bericht uit Londen, dat melding maakt van een stap. door de Belgische ambassadeur, burg graaf Obert de Thieusies, onder nomen bij Sir William Strang op het Engelse ministerie van Bui tenlandse Zaken Deze stap zou tot doel hebben gehad de aandacht van de Britse staatsminister te vestigen op de pijnlijke indruk in België, veroorzaakt door onbe hoorlijke publicaties in de Engelse pers, naar aanleiding van koning Boudewijns ziekteverlof en zijn verblijf te Antibes bij koning Leo. pold en diens gemalin, in wier gezelschap ook prins Albert ver toeft. De Belgische bladen, die zelf niet geheel vrijuit zijn gegaai door onoordeelkundige en oneer biedige commentaar op het aanvankelijk ongemotiveerd ge oordeelde vertrek van de zieke jonge koning uit België, trachten thans alle schuld te schuiven op de rug van 's konings „omgeving", feitelijk zijn kabinet, waaraan venveten wordt nog steeds niet te hebben geleerd, op welke wijze het publiek over 's konings doen en laten tijdig en effectief dient te worden ingelicht. Die „omge ving", die inderdaad nogal eens tactische vergissingen beging, o.m. moeilijk de juiste weg naar de pers bleek te vinden, is reeds eerder als bliksemafleider ge bruikt. (Van onze Haagse redactie). DEN HAAG, 17 Febr. Tussen de Amerikaanse en Nederlandse- regeringsvertegenwoordigers zijn besprekingen gevoerd over het bedrag dat uit de tegenwaarderekening van het Marshallfonds zou kunnen worden vrijgegeven, ten einde Nederland te helpen de schade door de overstromingsramp geleden, te bestrijden. Hoewel een bedrag van I 200 millioen ter sprake is gekomen, is nog geen limiet ge noemd. Als Nederland met een weloverwogen voorstel zou komen, waaruit zou blijken dat men een bedrag nodig heeft dat hierboven uit zal gaan, dan zal dit zeker door Amerika in overweging worden genomen. (Van onze speciale verslaggever) BUSSUM, 18 Febr. De bemanningen van zestien helicopters, die hebben deelgenomen aan het reddingswerk in Zeeland, zijn Dinsdag tot tweemaal toe op grootse wijze gehuldigd. Eerst 's morgens op paleis Soestdijk waar zij door Koningin en Prins zijn ontvangen (en W3ar ze hun kisten al molenwiekend in de achtertuin hebben neer gezet) en voor de tweede keer 's avonds in de televisiestudio in Bus- sum. waar ze voor camera en microfoon van hun belevenissen in die eerste dagen van de watersnood hebben verteld. TE MIDDEN var. hen bevond zich Gérard Tremerie, 31-ja- rige vlieger bij de Belgische Sa bena. die op die dramatische eer ste Februari als eerste piloot met zijn bleekblauwe helicopter hoven het rampengebied verscheen. Niet minder dan 38 mensen heeft hij van een wisse dood weten te redden en zijn collega Armand Ver voort, (37), die enkele dagen later ook naar Zeeland koers zette, heeft er daar nog eens 12 bij gedaan.. Taart met vliegen Tot 6 Februari zijn deze Belgi sche piloten dag aan dag bezig geweest om met hun hologige machine hulp te bieden waar maar hulp nodig was. Toen zijn ze te ruggekeerd naar België, om weer hun routinewerk het vliegen van postzakken op te nemen. Dinsdag echter hebben ze weer een sprongetje naar Nederland genomen. Van Brussel naar het vliegveld Valkenburg, en toen naar het paleis Soestdyk, waar de Sabenahelicopter als tweede na de Nederlandse marine-heli arriveerde. „Toen we enkele uren later vertrokken, leek het paleis uit de luöht net een heel mooie taart een taart met gonzende vliegen er omheen", vertelt Gé rard Tremerie. „Op straat was het druk er stonden honderden mensen te kij ken maar in df lucht was het voor ons doen haast nog drukker: We zaten met 16 machines tege lijk boven het paleis. Negen Ame rikanen, 5 Engelsen, de Nederlan der en wij. Voor de laatkomers was er trouwens niet veel plaats bij het paleis meer over om te landen. De Engelsen zijn daarom een klein eindje verder op het voet balveld van het paleis geland". Enthousiast Beide vliegers zijn enthousiast over de ontvangst op het paleis. „Toen we landden, stond prins Bernüiard ons buiten al op te wachten. En binnen was daar uw Koningin, aan wie wij alles moes ten vertellen over ons werk in die eerste dagen. Werk, dat niet zo gemakkelijk is geweest, want in tegenstelling tot andere heli copters hadden we geen hijskraan ian boord, waarmee we mensen in nood van daken of dijken kon den takelen. We waren dus wel verplicht overal tc landen, en dat was in de gegeven omstandighe den een haast te moeilijke op gave. Een paar maal hebben we het gewaagd zo half en half op een dak te balanceren om de vluch telingen binnen boord te krijgen, en een andere keer in de buurt van Oosterland hebben we tussen enkele straten al vliegende een touw gespannen, waarlangs mensen oo zolders zich naar de vaste wal konden trekken. De laatste dagen in Zeeland hebben we nog een busdienst onderhou den. Medicamenten, ingenieurs, zendapparaten en artsen naar de eilanden gebracht en zieken ge haald". Avontnnr Voordat de Belgische vliegers £EN zwerm vreemde bijen streek gisteren rond paleis Soestdijk neer. Werkbijendie onschat bare hulp verleenden toen de wat'er snood over ons land kwam. Prinses Mar griet aarzelde dan ook niet toen zij in een der helicop ters een kort vliegtochtje mocht maken. Het toestel op het moment van vertrek. Op de achtergrond het paleis. y dit verhaal konden doen, hebben ze eerst nog een klein avontuur in het mistige Nederland beleefd. Terwijl de andere helicopters na de ontvangst ten paleize naar hun bases koersten, vlogen zü naar het vliegveld Loosdrecht, waar volgens een telefonische medede ling een cameraploeg van de tele visie op hen zou wachten. Keurig navigerend op een autokaart, koerste Gerard Tre merie naar Bussum toe, waar volgens een op de kaart gete kend 'geel vliegtuigje het lan dingsterrein moest zijn. Hoe de piloten echter ook zochten, er was géén vliegveld te beken nen. Ten slotte zetten ze de helicopter maar op de grond op die plaats, waar volgens de kaart het veld in ieder geval moest liggen: De Meent in Bussum. „Vliegveld?", zeiden een paar voorbijgangers ver baasd. „O, ja dan staat u goed. Vroeger is dit een vliegveld geweest, ziet u- En waar het vliegveld nu is? O. daar ergens En een vaag gebaar in Oostelijke rich ting moest de vliegers de weg wyzen naar Loosdrecht. In de dichte grondmist zijn Tremerie en Vervoort nog een half uurtje op zoek geweest naar iets, dat meer qp een vliegveld leek. Ten slotte werden ze opge merkt door een paar journalisten, die op hun beurt naar de op Loosdrecht al lang verwachte helicopters zochten. In ijltempo werd teruggereden naar het sport, vliegveld, waar men toen met een serie groene lichtkogels de Belgen de juiste weg heeft gewezen.... ONDANKS mijn vele en vaak ongewenste aanrakingen met de lage en hoge Justitie, was mij onbekend gebleven dat er bewon derenswaardige verbetering is gekomen in de administratie. Stikte men vroeger in de papier rommel, zo is er dan ten minste op het gebied der overtreding een prijzenswaardige versobering aan gebracht. Ik kwam daar toevallig achter omdat een onzer rappe fietsjongens, van wie wij meer afhankelijk zijn dan zij zelf weten, met een bekeuring aan kwam dragen. Wat hij gedaan had, bleek mij aan de ommezijde van de dag vaarding, die hem, midden onder het misdrijf als het ware, door de agent ter hand werd gesteld, in gevuld en alles, heet van de naald. De jongeman dan was geverba liseerd „omdat hij gehandeld had zoals aan ommezijde vermeld onder no. 13" en meer bepaaldelijk op het Stationsplein De ommezijde, zo dicht bedrukt als de spijskaart der grote restau rants, bevatte 30 overtredingen. U begrijpt nou wel en zonder gekheid, dat het leven niet de moeite van het leven zou zijn wanneer je je maar aan der tig overtredingen kon schuldig maken, doch de wijsheid heeft er de meest voorkomende uitgepikt en ik moet zeggen dat er nog keus genoeg is, zelfs onder die dertig overtredingen. Wat dan onze knaap Johannes Christiaan had gedaan, viel nogal mee, want onder 13 lees ik dat hij een rijwiel onbeheerd en niet behoorlijk af gesloten in stilstand heeft gehad (cursivering van mij). Ik denk dat Jan Christiaan als de bliksem wat heeft moeten afhalen of brengen en daarbij niet aan de dertig geboden heeft gedacht. Maar laten wij aannemen dat Johannes Christiaan van zijn fiets af wou, omdat het een sof was bijvoorbeeldMag dat niet? Tot mijn grote verbazing lees ik dat het verboden is zich als Nederlander te begeven aan boord van een schip, hetwelk bestemd was voor een reis uit Nederland. Ik acht dit het toppunt. Krijgen dan al die emigranten ten afscheid nog een proces-verbaaltje mee? En overigens is die bepaling in strijd met de Rechten van de Mens, want een ieder heeft de vrijheid zijn land te verlaten of er terug te keren. Dit was dan no. 27. No. 6 lapt iedereen er bij die als voetganger de trambaan an ders dan haaks, voorzichtig en zonder nodeloze onderbreking heeft overgestokenIk hoop dat onze agenten een hoop van die papiertjes aan de man brengen, want dat is nodig En verder zijn er twee bepa lingen die het Concertgebouw en de hele Nederlandse Toneelkun stenaarsstand in brood en kunst bedreigen, want het is strafbaar „een muziek- of zanguitvoering te geven of een vertoning". Is het geen mirakel, dat er nog iemand vrij rondloopt? PASQUINO Reeds nienwe partij in de Elzas PARIJS. 17 Jan. Alle obstakels, die vertragend zouden kunnen werken op de behandeling van een wet om 'de bij de massa moord op Oradour betrokken Elzasser dienstplichtigen in vrijheid te stellen, werden van daag met de meeste spoed in het Franse parlement uit de weg geruimd. Met deze wet hoopt men de groeiende woede in de Elzas. over de veroordeling van deze mensen, te stuiten. Op grond van deze wet zij werd vandaag in de Assemblée Natio nale ingediend wordt aan aile Elzassers amnestie verleend, die gedwongen werden dienst te ne men in de Waffen S.S. en a'.s ge volg daarvan wegens oorlogs misdaden werden veroordeeld. Reeds werden vandaag in de Elzas de klokken geluid om een pro teststaking van vijftien minuten aan te kondigen een staking, die zonder incidenten verliep. Waarnemers achten het een veeg teken, dat vandaag in dit gebied een nieuwe partij is opgericht, die autonomie voor de Elzas eist. (Reuter). HONGKONG. 17 Febr. (AFP). Uit officiële Chinese bron wordt te Hongkong vernomen, dat te Tientsin de Nederlandse pater Henri Hermans van de Congrega tie van Lazaristen tot tien jaar gevangenisstraf is veroordeeld op beschuldiging van het verspreiden van ondermijnende propaganda. Pater Hermans was de laatste Nederlandse missionaris te Tientsin. Hij is in Juni 1951 gear resteerd. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. 18 Febr De Rotterdamse rechtbank heeft de 44-jarige koopman W. H. L. te Rotterdam, die met de 44-jarige chauffeur P- C G. uit Rotterdam zich in de late avond van 14 Oc tober per auto naar Oudenhoorn (Voorne) had begeven, waar hij in de boerderij van R. aan de Zeedijk een portefeuille met 2475 stal. veroordeeld tot een jaar en drie maanden gevange nisstraf, met aftrek. De chauffeur werd veroordeeld tot twaalf maanden, waarvan vier maanden voorwaardelijk, De 47-jarige veehouder J. P de L. v. W. uit Oudenhoorn, die als „tipgever" inlichtingen had verstrekt aan de beide mannen omtrent de ligging van het huis van zijn buurman R., werd ver oordeeld tot egen maanden ge vangenisstraf. met aftrek- De rechtbank had de veehouder de vorige week in vrijheid gesteld, omdat zijn bezittingen door de watersnood waren geteisterd-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2