CPN niet in commissie
voor de watersnood
HELICOPTERPILOTEN OP
SOESTDIJK ONTVANGEN
Evacuatie van Zierikzee bittere noodzaak
„Dichting zeegaten
technisch mogelijk
Koning Boudewijn
moet rusten
Am. hulpgoederen
aangekomen
Militaire hulp
kostte 7 doden
Kolen voorlopig
niet duurder
Alleen
noodlandingen
Geen Esperanto
op lagere school
f 200 MILLIOEN UIT AMERIKA?
's Avonds in liet licht
van de T.V.-studio
Dertig verboden
Spoed achter
amnestie
Necl. geestelijke
veroordeeld
Roofoverval werd
zwaar bestraft
WOENSDAG 18 FEBRUARI 1953
DE COURANT—NIEUWS VAN DE DAG
3
SSsKÏW»
Ambnlance-anto aangeboden
ROTTERDAM, 17 Febr. „Bij
ons kantoor in New York worden
de cheques in zakken vol binnen
gedragen," sprak gezagvoerder R.
Brands van de „Westerdam" van
de Holland-Amerika Lijn.
Gisteravond arriveerde hij met
gijn schip te Rotterdam. Bij de
vracht bevond zich een ambu
lance-auto, die een fabrikant aan
de Koningin heeft aangeboden
voor de geteisterde gebieden.
Verder waren er ongeveer der
tig ton goederen, in hoofdzaak
kleding, aan boord, die waren bij
eengebracht door de Amerikaanse
bevolking voor de slachtoffers in
Nederland.
De havenarbeiders te New York
vraren in staking, doch deze goe
deren voor de slachtoffers werden
daarin niet betrokken en inge
laden.
De goederen zijn belangeloos
door de H.A.L. vervoerd en wor
den eveneens gratis ontscheept,
evenals de tweehonderd ton, die
nu onderweg is naar ons land met
de „Veendam".
j moet evacueren, zij het met een bezwaard hart. Slechts met acrobatische toeren slaagt men er
Het betekent dat. alles, waar jarenlang voor ge- in om over te steken. Wie in deze gehavende
zwoègd iverd, binnen enkele dagen ontruimd huizen nog woont, moet evacueren naar elders,
moet worden: de boer verliest zijn erf, de min- totdat de grootste schade is hersteld,
keiier zijn zaak en alle betrokkenen hun huis
met vele dierbare herinneringen. Wie het zwaar Foto rechts: Een van de velen die bij het ver-
gehavende Zierikzee zietzal echter begrijpen trek nog zoveel mogelijk tracht mee te nemen,
dat deze maatregelen noodzakelijk zijn. Foto De fiets is een bereidwillig lastdier. Een koffer
links toont de tuoestenij in één van de eens zo tussen het frame, terwijl bagagedrager en stuur
propere straatjes. Het bord „Verboden toegang" ook voor 100 worden benut. Een afscheid, dat
staat op meerdere punten, om aan te duiden dat hopelijk van korte duur is.
DEN BOSCH, 17 Febr. De
hulpverlening, voor zover die ge
schiedde door troepen van de der
de miJ'taire afdeling, heeft zeven
militairen het leven gekost. Van
deze zeven verdronken er vier.
De berichten als zou de afvoer
van de militairen uit het noodge
bied voor een groot deel zijn uit
gesteld, zijn beslist onjuist. Het
vertrek geschiedde vanmorgen ge
heel in overeenstemming met het
uitgestippelde plan. Slechts enkeie
onderdelen blijven achter.
Na scherpe Kamer-cliscussie
(Van onze Haagse redactie.)
DEN HAAG, 17 Febr. Met
73 tegen 11 «temmen heeft de
Tweede Kamer een motie-Bur
ger (PvdA) aangenomen, om
geen lid der CPN-fractie op te
nemen in de tijdelijke Kamer-
Commissie voor de watersnood.
Een scherpe en uitvoerige dis
cussie werd hedenmiddag in de
Tweede Kamer gevoerd naar
aanleiding van een motie van
orde, ingediend door mr. J. A. W.
Burger (PvdA), mede onderte
kend door prof. mr. C. P. M.
Romme (KVP). dr. J. Schouten
(AR). H. W. Tilanus (CH) en
prof. mr. W. L. G. Lemaire
(KNP), om in de tijdelijke Ka
mercommissie voor de waters
nood geen communisten te be
noemen.
De voorzitter, dr. L. G. Korten-
horst, stelde voor hem de com
missie te doen samenstellen.
Mr. J. A. W. Burger had de
zelfde bezwaren tegen het lid
maatschap van een communist
van deze Kamercommissie als te
gen dat van de commissies voor
de Defensie en Buitenlandse Za
ken. Alarmeringssysteem, evacu
atie, ook die te Zierikzee thans,
kunnen aan de orde komen en
het is niet gewenst, dat bij maat
regelen in een rampsituatie, die
zich ook in oorlogstijd kan voor
doen. ook de communisten mee
spreken.
De heer H. Gortzak stelde vast,
dat mr. Burger geen prijs stelt
oo een democratische samenstel
ling der commissie. Wij. aldus
spreker, zijn door het volk geko
zen. Men wil het critïsch element
uitschakelen. De CPN-fractiele-
den zijn aanstonds na de ramp
zonder waterlaarzen aan naar de
bedreigde gebieden gegaan. Wor
den de communisten uitgesloten,
dan geschiedt dit zeker om mili-
'tair-strategische redenen wegens
de plannen met de dijken. Spr.
(hoopte op afwijzing der motie.
VVD en de CPN tegen werd aan
genomen.
Benoemd wérden, hierna de
heren C. v. d. Heuvel (AR), mr.
T. R. Sohmal (CH), mr. J. A.
W. Burger (PvdA), mr, C, J. A.
M. ten Hagen (PvdA), dr. A. M.
Lucas, arts Chr. J. M, Mol en ir.
C. J. van Meel (allen KVP), F.
den Hartog (VVD), Oh. J. I. M.
Weiter (KNP), mr. dr. E. P. Ver
kerk (AR), mr. W. F. baron v. d.
Feltz (CH), J. Schilfthuis (PvdA),
.Joh. J. G. Cornelissen (VVD) en
dr. ir. A. Vondeling (PvdA).
,Laat ze"
1 Prof. mr. P. J. Oud (VVD)
lachtte het niet juist en niet ver
standig de communisten buiten
fe sluiten, al had spr. uiteraard
geen grein waardering voor het
optreden der communisten, die
evenwel nu eenmaal in de Kamer
gekozen zijn. Hun optreden de
tyorige week heeft evenwel een
buitengewoon slechte indruk in
ons land gemaakt.
„Laat ze in de commissie,' al
dus prof. Oud, „dan komen ze
nog grondiger dan bij het wa
tersnooddebat in hun hemd te
staan. Bij elke verkiezing ver
liest de CPN aanhang en waar
schijnlijk is de tijd niet zover
meer, dat er helemaal geen com
munist meer in de Kamer zetelt."
Tenzij het landsbelang zich
•verzet tegen zitting nemen in een
(Kamercommissie, ^chtte prof.
Oud het fout geen communist
daarin te benoemen. Vragen van
defensie en bescherming burger
bevolking kunnen beter in de
desbetreffende Kamercommissies
behandeld worden.
Ten slotte volgde de stemming
over de motie-Burger met als re
sultaat, dat deze met alleen de
Een 10 voor gezondheid
Davitamon\
hèt aangewezen preparaai
voor de aanvulling van vitamine-tekorlen
In Uw voedsel.
Flacon
Prof. Thijsse (terug uit V.S.):
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG, 17 Febr. Het
staat niet vast, dat het tot een
prijsverhoging van de Nederland
se kolen zal komen, nu de ge
meenschappelijke markt voor ko
len, erts en schroot in werking
is getreden. In elk geval blijven
de huidige kolenprijzen tot 1
April gehandhaafd. De Neder
landse regering houdt de be
voegdheid de prijzen voor huis
brand door subsidiëring op het
huidige niveau te doen blijven.
Dit waren de voornaamste me
dedelingen, welke de minister van
Economische Zaken, prof. dr. J-
Zijlstra, hedenmiddag in de
Tweede Kamer deed bij de be
antwoording van mondelinge
vragen van het Kamerlid drs G.
M. Nederhorst. (P.v.d.A.).
De bewindsman deed uitkomen,
dat na 15 April in elk geval een
stijging der schrootprijzen te ver
wachten is en dat de Hoge Auto
riteit bij de vaststelling van maxi
mumprijzen. zal uitgaan, wat de
kolen betreft, van de prijzen der
kolen in het Roerbekken.
Het Nederlandse voorstel, om
het egalisatiefonds voor steenko
len van een Nederlands fonds uit
te breiden tot een Schuman-ega-
lisatiefonds is nog in beraad bij
de ministersconferentie. Prof.
Zijlstra stelde in het licht, dat dit
voorstel voor ons land met zijn
grote kolenimport zeer belangrijk
is.
Van de egalisatiefonds-proce
dure, die de Hoge Autoriteit ons
land toestaat, hangt de toekom
stige kolenprijs in Nederland af,
Zou de prijs der Duitse kolen
blijvend hoger zijn dan die in
ons land, dan zouden wij, aldus
minister Zijlstr, onze prijzen niet
kunnen handhaven.
Op een nadere vraag van de
heer Vondeling verklaarde de mi
nister, dat de Nederlandse rege
ring haar bevoegdheid houdt om
huisbrand te subsidiëren en dat
zij naar gelang van de omstandig
heden van deze bevoegdheid ge
bruik zal kunnen maken-
Prof. ir. J. TH. THIJSSE.
...vóór afsluiting zeegaten...
SCHIPHOL, 17 Febr. Prof.
ir. J. Th. Thijsse, directeur van
het Waterloopkundig Laborato
rium te Delft, is vanmorgen met
zijn echtgenote per vliegtuig uit
Amerika in ons land terugge
keerd. De regering had hem
verzocht zijn gastcolleges te Mi
chigan te onderbreken, omdat
men hem bij de besprekingen
over hetgeen thans in Zeeland
moet geschieden, niet wilde mis
sen.
„Ik ben een van diegenen, die
voorstander zijn van het in stu
die nemen van het afsluiten der
zeegaten in Zeeland", vertelde
ir. Thijsse na zijn aankomst op
Schiphol. „Sinds Juli 1951 zijn
wij reeds bezig te bestuderen wat
er aan vast zit."
„De afsluiting van deze zee
gaten is technisch mogelijk, hoe
wel dit werk veel moeilijker en
kostbaarder zou zijn dan des
tijds de afsluiting van de Zuider
zee. Daar was hel water maar elf
meter diep, in Zeeland is het hier
en daar veertig.
Doch behalve op technische
moeilijkheden, moet men thans
allereerst letten op de economi
sche consequenties van een af
sluiting bv. voor de scheepvaart
wegen van Rotterdam en Ant
werpen en bv. voor de oestercul
tuur.
Technische moeilijkheden zijn
de afvoer van het rivierwater
en van het ijs.
„Wanneer men er de middelen
voor over heeft, zou een afslui
ting binnen twaalf tot vijftien
jaar gereed kunnen zijn. Als ik
erg optimistisch ben, dan zou ik
zeggen: twee jaar studie en tien
jaren voor de bouw doch het zal
wel veel langer worden, voor het
zover is", aldus prof. Thijsse.
(Van een onzer verslag
gevers)
BUSSUM, 18 Febr. Bij
de voorbereiding van de
uitzending waarin de Ame
rikaanse en Belgische heli-
copterpiloten zouden wor
den geïnterviewd, werden
Dinsdagmiddag in de Bus-
sumse televisiestudio groot
se ideeën ontwikkeld: Een
van de vliegers zou best
kunnen landen op een plein
tje bij de studio, vond men.
Er zou een pracht van een
opname in zitten en de man
kon dan bovendien vlak
voor de deur uitstappen.
De politie zag geen be
zwaar in de landing, alleen
moest men nog even toe
stemming vragen aan het
departement van Verkeer en
Waterstaat. Nee, zei het de
partement. Vliegtuigen mo
gen alleen maar op vlieg
velden landen, behalve na
tuurlijk wanneer ze een
noodlanding maken of wan
neer het voor dringende
hulpgevallen nodig blijkt el
ders te dalen. „Ja, maar",
zei de studio, „vanochtend
zijn de helicopters toch óók
al bij het paleis geland..?"
Zelfs zonder televisie zag
men aan de andere kant van
de liin hoog opgetrokken
wenkbrauwen. „Geen nood
landing?" werd er ernstig
gevraagd. „Neen, geen
noodlanding. En het waren
er zestien tegelijk. In de
achtertuin". Het. departe
ment zweeg. Verbaasd, scep
tisch en misschien zeer on
gelovig. Want 16 helicop
ters tegelijk in een achter
tuin, dat klinkt zelfs in deze
moderne tijd wat al te sterk.
Enfin, die helicopter is er
niet gekomen, bij de studio.
Alléén noodlandingen, heeft
het departement volgehou
den.
(Van onze Haagse redactie.)
DEN HAAG, 17 Febr. Met
44 tegen 37 stemmen heeft de
Tweede Kamer vanmiddag art. 1
van het wetsontwerp tot wijzi
ging van de Lager Onderwijswet
verworpen, waardoor minister
Mr. J. M. 1 Th. Cals de moge
lijkheid wilde openen van het
facultatief invoeren van Espe
ranto op de lagere school.
Vóór het artikel stemden de
WD, de PvdA, de CPN en mr.
A. B. Roo9jen (AR). Er tegen lie
ten hun stem horen de KVP. de
AR minus mr. Roosjen, de CH,
KNP en de Staatk. Gereformeer
den.
Na intrekking, resp. verwer
ping van enige amendementen
van de heer H. de Loor (PvdA)
werd ten slotte het wetsontwerp
tot wijziging van de LO-wet 1920
z.h.s. aangenomen.
BRUSSEL, 17 Febr. In de
Belgische Kamer heeft de eerste
minister van Houtte vanmiddag
een verklaring afgelegd over de
omstandigheden, welke koning
Boudewijn hebber, genoopt voor
herstel van zijn gezondheid naar
Antibes te vertrekken en over zijn
eigen reis per vliegtuig van Zon
dag jl. naar Nice, om daar de
jonge koning te bezoeken.
„De koning, die onlangs aan een
keelontsteking leed, heeft zich een
zeer grote insjanning getroost
door een bezoek te brengen aan
de overstroomde gebieden van de
kust, waar zijn aanwezigheid de
bevolking aanmerkelijk opbeurde.
Maar de koning had rust nodig en
bovendien de weldoende invloed
van een gunstiger klimaat dan ons
land hem bieden kan. Zulks was
nodig, opdat de ziekte geen ern
stiger afmetingen zou netnen.
Des anderen daags moest ik de
koning ontmoeten, maar hij was
bedlegerig. Woensdagmiddag ont
ving hij me. alhoewel hfj hoge
koorts had. Ik heb hem eens te
meer moeten afraden naar de ge
teisterde gebieden te vertrekken.
Bovendien eisten de artsen, dat
de koning met verlof zou gaan
voor zijn herstel. Donderdag be
gaf ik mij naar het vliegveld om
de koning uitgeleide te doen. En
ik kan u verzekeren, dat zijn ge
zondheidstoestand op het ogenblik
van zijn vertrek verre van bevre
digend was.
Voor het gebruikelijke bezoek
van iedere week heb ik mij naar
Nice begeven, waar de koning mij,
in gezelschap van zijn kabinets
chef Verwilghen. ontving. De re
gering overwoog belangrijke fi
nanciële maatregelen. Voor het
openbaar domein is de overstro
ming een ramp gebleken. Ver
leden Zaterdag had ik dan ook
besloten de ministerraad bij elkaar
te roepen, ten einde de nodige
financiële maatregelen te kunnen
nemen. Daarvan wilde ik dadelijk
het staatshoofd op de hoogte bren
gen.
Ik betreur levendig, dat dub
belzinnige en tendentieuze be
richten in omloop zijn gekomen.
Wellicht heeft sensatielust daar
toe o.m. de buitenlandse pers ver
leid. Ik lees graag eens een detec
tiveroman, maar ik zou toch gaar
ne zien. dat de Belgische pers bij
het geven van informaties een
voorbeeld van omzichtigheid is.
Het parlement en het land wen
sen, dat onze jonge vorst zo snel
mogelijk geheel hersteld zal te
rugkeren. De koning volgt aan
dachtig 's lands zaken. Overigens
is het waarschijnlijk, dat ik hem
nogmaals over de toestand zal
gaan inlichten. Ik hoop, dat hier
mee ieder misverstand uit de weg
zal zijn geruimd en dat de legen
des, die ik belachelijk noem, geen
opgeld meer zullen doen."
Intussen is aan de „belachelijke"
geruchten nog geen einde geko
men. Zü worden opnieuw gevoed
door een bericht uit Londen, dat
melding maakt van een stap. door
de Belgische ambassadeur, burg
graaf Obert de Thieusies, onder
nomen bij Sir William Strang op
het Engelse ministerie van Bui
tenlandse Zaken Deze stap zou tot
doel hebben gehad de aandacht
van de Britse staatsminister te
vestigen op de pijnlijke indruk in
België, veroorzaakt door onbe
hoorlijke publicaties in de Engelse
pers, naar aanleiding van koning
Boudewijns ziekteverlof en zijn
verblijf te Antibes bij koning Leo.
pold en diens gemalin, in wier
gezelschap ook prins Albert ver
toeft.
De Belgische bladen, die zelf
niet geheel vrijuit zijn gegaai
door onoordeelkundige en oneer
biedige commentaar op het
aanvankelijk ongemotiveerd ge
oordeelde vertrek van de zieke
jonge koning uit België, trachten
thans alle schuld te schuiven op
de rug van 's konings „omgeving",
feitelijk zijn kabinet, waaraan
venveten wordt nog steeds niet te
hebben geleerd, op welke wijze
het publiek over 's konings doen
en laten tijdig en effectief dient
te worden ingelicht. Die „omge
ving", die inderdaad nogal eens
tactische vergissingen beging,
o.m. moeilijk de juiste weg naar
de pers bleek te vinden, is reeds
eerder als bliksemafleider ge
bruikt.
(Van onze Haagse redactie).
DEN HAAG, 17 Febr. Tussen de Amerikaanse en Nederlandse-
regeringsvertegenwoordigers zijn besprekingen gevoerd over het
bedrag dat uit de tegenwaarderekening van het Marshallfonds zou
kunnen worden vrijgegeven, ten einde Nederland te helpen de schade
door de overstromingsramp geleden, te bestrijden. Hoewel een bedrag
van I 200 millioen ter sprake is gekomen, is nog geen limiet ge
noemd. Als Nederland met een weloverwogen voorstel zou komen,
waaruit zou blijken dat men een bedrag nodig heeft dat hierboven uit
zal gaan, dan zal dit zeker door Amerika in overweging worden
genomen.
(Van onze speciale verslaggever)
BUSSUM, 18 Febr. De bemanningen van zestien helicopters, die
hebben deelgenomen aan het reddingswerk in Zeeland, zijn Dinsdag
tot tweemaal toe op grootse wijze gehuldigd. Eerst 's morgens op
paleis Soestdijk waar zij door Koningin en Prins zijn ontvangen (en
W3ar ze hun kisten al molenwiekend in de achtertuin hebben neer
gezet) en voor de tweede keer 's avonds in de televisiestudio in Bus-
sum. waar ze voor camera en microfoon van hun belevenissen in die
eerste dagen van de watersnood hebben verteld.
TE MIDDEN var. hen bevond
zich Gérard Tremerie, 31-ja-
rige vlieger bij de Belgische Sa
bena. die op die dramatische eer
ste Februari als eerste piloot met
zijn bleekblauwe helicopter hoven
het rampengebied verscheen. Niet
minder dan 38 mensen heeft hij
van een wisse dood weten te
redden en zijn collega Armand
Ver voort, (37), die enkele dagen
later ook naar Zeeland koers
zette, heeft er daar nog eens 12
bij gedaan..
Taart met vliegen
Tot 6 Februari zijn deze Belgi
sche piloten dag aan dag bezig
geweest om met hun hologige
machine hulp te bieden waar maar
hulp nodig was. Toen zijn ze te
ruggekeerd naar België, om weer
hun routinewerk het vliegen
van postzakken op te nemen.
Dinsdag echter hebben ze weer
een sprongetje naar Nederland
genomen. Van Brussel naar het
vliegveld Valkenburg, en toen
naar het paleis Soestdyk, waar
de Sabenahelicopter als tweede
na de Nederlandse marine-heli
arriveerde. „Toen we enkele uren
later vertrokken, leek het paleis
uit de luöht net een heel mooie
taart een taart met gonzende
vliegen er omheen", vertelt Gé
rard Tremerie.
„Op straat was het druk er
stonden honderden mensen te kij
ken maar in df lucht was het
voor ons doen haast nog drukker:
We zaten met 16 machines tege
lijk boven het paleis. Negen Ame
rikanen, 5 Engelsen, de Nederlan
der en wij.
Voor de laatkomers was er
trouwens niet veel plaats bij het
paleis meer over om te landen.
De Engelsen zijn daarom een
klein eindje verder op het voet
balveld van het paleis geland".
Enthousiast
Beide vliegers zijn enthousiast
over de ontvangst op het paleis.
„Toen we landden, stond prins
Bernüiard ons buiten al op te
wachten. En binnen was daar uw
Koningin, aan wie wij alles moes
ten vertellen over ons werk in
die eerste dagen. Werk, dat niet
zo gemakkelijk is geweest, want
in tegenstelling tot andere heli
copters hadden we geen hijskraan
ian boord, waarmee we mensen
in nood van daken of dijken kon
den takelen. We waren dus wel
verplicht overal tc landen, en dat
was in de gegeven omstandighe
den een haast te moeilijke op
gave.
Een paar maal hebben we het
gewaagd zo half en half op een
dak te balanceren om de vluch
telingen binnen boord te krijgen,
en een andere keer in de buurt
van Oosterland hebben we
tussen enkele straten al vliegende
een touw gespannen, waarlangs
mensen oo zolders zich naar de
vaste wal konden trekken. De
laatste dagen in Zeeland hebben
we nog een busdienst onderhou
den. Medicamenten, ingenieurs,
zendapparaten en artsen naar de
eilanden gebracht en zieken ge
haald".
Avontnnr
Voordat de Belgische vliegers
£EN zwerm vreemde bijen
streek gisteren rond
paleis Soestdijk neer.
Werkbijendie onschat
bare hulp verleenden toen
de wat'er snood over ons
land kwam. Prinses Mar
griet aarzelde dan ook niet
toen zij in een der helicop
ters een kort vliegtochtje
mocht maken. Het toestel
op het moment van vertrek.
Op de achtergrond het
paleis.
y
dit verhaal konden doen, hebben
ze eerst nog een klein avontuur
in het mistige Nederland beleefd.
Terwijl de andere helicopters na
de ontvangst ten paleize naar hun
bases koersten, vlogen zü naar
het vliegveld Loosdrecht, waar
volgens een telefonische medede
ling een cameraploeg van de tele
visie op hen zou wachten.
Keurig navigerend op een
autokaart, koerste Gerard Tre
merie naar Bussum toe, waar
volgens een op de kaart gete
kend 'geel vliegtuigje het lan
dingsterrein moest zijn. Hoe de
piloten echter ook zochten, er
was géén vliegveld te beken
nen. Ten slotte zetten ze de
helicopter maar op de grond
op die plaats, waar volgens de
kaart het veld in ieder geval
moest liggen: De Meent in
Bussum. „Vliegveld?", zeiden
een paar voorbijgangers ver
baasd. „O, ja dan staat u goed.
Vroeger is dit een vliegveld
geweest, ziet u-
En waar het vliegveld nu is?
O. daar ergens En een
vaag gebaar in Oostelijke rich
ting moest de vliegers de weg
wyzen naar Loosdrecht.
In de dichte grondmist zijn
Tremerie en Vervoort nog een
half uurtje op zoek geweest naar
iets, dat meer qp een vliegveld
leek. Ten slotte werden ze opge
merkt door een paar journalisten,
die op hun beurt naar de op
Loosdrecht al lang verwachte
helicopters zochten. In ijltempo
werd teruggereden naar het sport,
vliegveld, waar men toen met een
serie groene lichtkogels de Belgen
de juiste weg heeft gewezen....
ONDANKS mijn vele en vaak
ongewenste aanrakingen met
de lage en hoge Justitie, was mij
onbekend gebleven dat er bewon
derenswaardige verbetering is
gekomen in de administratie.
Stikte men vroeger in de papier
rommel, zo is er dan ten minste
op het gebied der overtreding een
prijzenswaardige versobering aan
gebracht. Ik kwam daar toevallig
achter omdat een onzer rappe
fietsjongens, van wie wij meer
afhankelijk zijn dan zij zelf weten,
met een bekeuring aan kwam
dragen. Wat hij gedaan had, bleek
mij aan de ommezijde van de dag
vaarding, die hem, midden onder
het misdrijf als het ware, door de
agent ter hand werd gesteld, in
gevuld en alles, heet van de naald.
De jongeman dan was geverba
liseerd „omdat hij gehandeld had
zoals aan ommezijde vermeld
onder no. 13" en meer bepaaldelijk
op het Stationsplein
De ommezijde, zo dicht bedrukt
als de spijskaart der grote restau
rants, bevatte 30 overtredingen.
U begrijpt nou wel en zonder
gekheid, dat het leven niet de
moeite van het leven zou zijn
wanneer je je maar aan der
tig overtredingen kon schuldig
maken, doch de wijsheid heeft er
de meest voorkomende uitgepikt
en ik moet zeggen dat er nog keus
genoeg is, zelfs onder die dertig
overtredingen. Wat dan onze
knaap Johannes Christiaan had
gedaan, viel nogal mee, want
onder 13 lees ik dat hij een rijwiel
onbeheerd en niet behoorlijk af
gesloten in stilstand heeft gehad
(cursivering van mij). Ik denk
dat Jan Christiaan als de bliksem
wat heeft moeten afhalen of
brengen en daarbij niet aan de
dertig geboden heeft gedacht.
Maar laten wij aannemen dat
Johannes Christiaan van zijn fiets
af wou, omdat het een sof was
bijvoorbeeldMag dat niet?
Tot mijn grote verbazing lees
ik dat het verboden is zich als
Nederlander te begeven aan boord
van een schip, hetwelk bestemd
was voor een reis uit Nederland.
Ik acht dit het toppunt. Krijgen
dan al die emigranten ten afscheid
nog een proces-verbaaltje mee?
En overigens is die bepaling in
strijd met de Rechten van de
Mens, want een ieder heeft de
vrijheid zijn land te verlaten of
er terug te keren. Dit was dan
no. 27.
No. 6 lapt iedereen er bij die
als voetganger de trambaan an
ders dan haaks, voorzichtig en
zonder nodeloze onderbreking
heeft overgestokenIk hoop
dat onze agenten een hoop van die
papiertjes aan de man brengen,
want dat is nodig
En verder zijn er twee bepa
lingen die het Concertgebouw en
de hele Nederlandse Toneelkun
stenaarsstand in brood en kunst
bedreigen, want het is strafbaar
„een muziek- of zanguitvoering
te geven of een vertoning".
Is het geen mirakel, dat er nog
iemand vrij rondloopt?
PASQUINO
Reeds nienwe partij
in de Elzas
PARIJS. 17 Jan. Alle obstakels,
die vertragend zouden kunnen
werken op de behandeling van
een wet om 'de bij de massa
moord op Oradour betrokken
Elzasser dienstplichtigen in
vrijheid te stellen, werden van
daag met de meeste spoed in
het Franse parlement uit de weg
geruimd. Met deze wet hoopt
men de groeiende woede in de
Elzas. over de veroordeling van
deze mensen, te stuiten.
Op grond van deze wet zij werd
vandaag in de Assemblée Natio
nale ingediend wordt aan aile
Elzassers amnestie verleend, die
gedwongen werden dienst te ne
men in de Waffen S.S. en a'.s ge
volg daarvan wegens oorlogs
misdaden werden veroordeeld.
Reeds werden vandaag in de Elzas
de klokken geluid om een pro
teststaking van vijftien minuten
aan te kondigen een staking,
die zonder incidenten verliep.
Waarnemers achten het een veeg
teken, dat vandaag in dit gebied
een nieuwe partij is opgericht,
die autonomie voor de Elzas eist.
(Reuter).
HONGKONG. 17 Febr. (AFP).
Uit officiële Chinese bron
wordt te Hongkong vernomen, dat
te Tientsin de Nederlandse pater
Henri Hermans van de Congrega
tie van Lazaristen tot tien jaar
gevangenisstraf is veroordeeld op
beschuldiging van het verspreiden
van ondermijnende propaganda.
Pater Hermans was de laatste
Nederlandse missionaris te
Tientsin. Hij is in Juni 1951 gear
resteerd.
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM. 18 Febr De
Rotterdamse rechtbank heeft de
44-jarige koopman W. H. L. te
Rotterdam, die met de 44-jarige
chauffeur P- C G. uit Rotterdam
zich in de late avond van 14 Oc
tober per auto naar Oudenhoorn
(Voorne) had begeven, waar hij
in de boerderij van R. aan de
Zeedijk een portefeuille met
2475 stal. veroordeeld tot een
jaar en drie maanden gevange
nisstraf, met aftrek. De chauffeur
werd veroordeeld tot twaalf
maanden, waarvan vier maanden
voorwaardelijk,
De 47-jarige veehouder J. P
de L. v. W. uit Oudenhoorn, die
als „tipgever" inlichtingen had
verstrekt aan de beide mannen
omtrent de ligging van het huis
van zijn buurman R., werd ver
oordeeld tot egen maanden ge
vangenisstraf. met aftrek- De
rechtbank had de veehouder de
vorige week in vrijheid gesteld,
omdat zijn bezittingen door de
watersnood waren geteisterd-