GAAT mGELANDHET
LUCHTRUIM
VEROVEREN?
NUMANSDORP WACHT OP MEISJES
MET BOENDER EN DWEIL (Z«SfonlD
Het haar wordt toch langer
„Afsluitdijk hield
liet royaal"
Vier „Schoonheden van de nacht'
nF
H
„Minder troepen
overzee"
1116 KITFUS EN FLOK
wie?
De strijd in Parijs beslecht
TREINRAMP BIJ
NAPELS
4
DE COURANT—NIEUWS VAN DE DAG
DINSDAG 17 FEBRUARI 1953
(Van een luchtvaart-
correspondent)
ER zullen weinig luchtre
ders in de wereld zijn., die
niet ronduit zullen erken
nen, dat de Britten met hun
Grote Drie verkeersstraal-
vliegtuigen, de De Havilland
Comet, de Viekers Viscount
en de Bristol Brittannia, hun
naaste concurrenten drie a
vier jaar vooruit zijn. Maar
geen van hen zou met even
grote zekerheid durven zeg
gen, dat deze Britse lijnvlieg-
tuigen die voorsprong zullen
behouden,
Engeland heeft de afgelopen
maanden op luchtvaartgebied in
derdaad een verbazingwekkende
vooruitgang geboekt, en dat, ter
wijl het na de oorlog ver achter
stond. Dit was 'het gevolg van een
strategische overeenkomst met
Amerika, volgens welke Engeland
zich tijdens de oorlog bezig zou
houden met het ontwerpen van
gevechtsvliegtuigen, en de bouw
van transporttoestellen geheel en
al aan de Amerikanen zou over
laten. Daardoor komt het. dat de
Britse Overzeese Luchtvaartmaat
schappij (BOAC) voor zijn dien
sten op Amerika nu nog steeds
Amerikaanse machines moet ge
bruiken.
De Britse vliegtuigbouwers heb
ben echter blijk gegeven van een
ver vooruitziende blik, en zich na
de oorlog uitsluitend toegelegd op
het ontwerpen van de toestellen
van de toekomst, de ..jetliners".
Vandaar dat zij na lang zwijgen
voor de dag zijn gekomen met
vliegtuigen als de Cornet, de Vis
count, en de Brittannia.
De „Cornet"
OVER DE COMET kan ik kort
zijn. Er is reeds veel over ge
schreven, zowel vererend als ver
nietigend. Waar is, dat dit toestel
een compromis is met het ultra
moderne, en zo eenvoudig moge
lijk van ontwerp, om tegenover
het nog zeer hoge brandstofver
bruik bezuinigingen te kunnen
stellen wat betreft onderhoud, re
vise, en bemannng. Het toestel
kan hierdoor meer uren per dag
worden benut.
Door het hoge brandstofver
bruik bleek de Comet I nog wei
nig aantrekkelijk voor buiten
landse afnemers, maar nu de ma
chine reeds enkele maanden
dienst doet op Zuid-Afrika en het
Verre Oosten, en per maand en
kele tienduizenden guldens in het
laatje brengt, begint de storm
van kritiek te bedaren.
Het toestel heeft de proeven
goed doorstaan, en zijn kinder
ziekten overwonnen. Maar het is
nog zeer dorstig en moet daarom
veel kostbare tussenlandingen
maken. Daarom kan de Comet
nog niet op de Atlantische rout?
worden ingezet. Volgende types
zulten daar wel voor in at*nmer-
king komen.
„Prop-jets"
(Van onze correspondent)
KAMPEN, 15 Febr- Er is
geen sprake van dat de Afsluit
dijk het maar net „op het nipper
tje" heeft gehouden in de storm
nacht. Al is de schade aan de dijk
misschien enige honderdduizenden
groot, de dijk liceft er op geen
enkel punt kritiek voorgestaan,
zei ons de directeur van Zuider
zeewerken, ir. M. Klasema-
Al zouden er door gaten in de
Afsluitdijk grote hoeveelheden
water het IJselmeer binnenstro
men, dan nog zouden de gevol
gen niet catastrophaal zijn. Het
water langs de IJselmeerkusten
zou slechts enkele decimeters
stijgen en niet enkele meters, zo
als wel wordt gezegd.
Op 1 Februari bleef het water
geweld nog belangrijk beneden
het uithoudingsvermogen van de
Afsluitdijk. De dijk is bestand
tegen een waterhoogte die vol
gens de kansrekening eenmaal in
de 1000 jaar voorkomt. En deze
hoogte heeft het water op 1 Fe
bruari niet bereikt.
Dezelfde maatstaven werden
aangelegd bij de afsluiting van
de Brielse Maas en de Braak
man in Zeeuwsch-Vlaanderen en
bij de bouw van de Rotterdamse
Maastunnel, Ook deze drie objec
ten hebben op de rampdatum
geen kritiek ogenblik gekend.
BOVEN: De Viekers „Viscount" is 's werelds eerste schroefstraal-
vliegtuig voor passagiers. Deze snelle machine die 50 personen kan
vervoeren, is bestemd voor de dienst op het Middellandse-Zeegebied
en Scandinavië.
AL HEEFT MEN met de Comet
dan al een beetje verdiend,
het zal nog wel enlkele jaren du
ren voor men ikan spréken van
ONDER: De De Havilland „Cornet", een razendsnel straalvliegtuig,
waarmede een lijndienst op Zuid-Afrika en het Verre Oosten wordt
gevlogen.
bereik van de Comet" te klein
is, De proefvluchten met dit toe
stel, dat zowel voor toeristenver
keer als voor luxe-vluchten kan
worden ingezet, zijn nog niet
voorbij, maar de BOAC heeft
reeds 25 van deze 100 luchtreizi
gers vervoerende machines be
steld, omdat zij ook uitnemend
zijn voor de diensten op Australië
en Zuid-Afrika, en over derge
lijke lange afstanden meer kunnen
vervoeren voor minder geld dan
enig ander toestel.
De Viscount99
DE wat kleinere VISCOUNT
(50 passagiers), die dezer da
gen voor het eerst de Oceaan
oversteeskt, is voornamelijk be
stemd voor de diensten op het
Middellandse-Zeegebied en Scan
dinavië.
Dit zijn inderdaad zeer aantrek
kelijke toestellen, omdat zij wei
nig brandstof verbruiken, en toch
de voordelen hebben van de Co-
met: weinig lawaai en „klappen"
en een volkomen trillingvrïje (dus
voor mens en machine minder
vermoeiende) vlucht. Dit bleek
me toen ik met de Viscount proef-
vloog. Een zowel voor de piloot
als passagiers zeer prettig toestel
om mee te vliegen, eenvoudig wan
lijn en met zeer grote, een wijd
uitzicht gevende ramen.
Vooral buiten Engeland zal
voor deze schroef-straalvliegtui-
gen voorlopig misschien meer be
langstelling bestaan dan voor de
Cornet.
Overgangstype
DEZE „PROP-JETS" een
blijvend verschijnsel zullen
zijn, valt echter te betwijfelen.
Want de nieuwste types „zuivere
straalmotoren .zoals de zeer
krachtige Bristol Olympus, wor
den steeds economischer, en vlieg
tuigen als de Viscount en de Brit-
vJ bi
werkelijk rendabele straalvlieg
tuigen, en het verschijnen van een
tweetal eveneens viermotorige
„prop-jets", vliegtuigen die ook
worden voortbewogen door straal
motoren, waarvan echter de
meeste energie wordt gebruikt
voor het aandrijven van de pro
peller (ludhtschroef), is dan ook
zeer verheugend.
Een „zuiver" straalvliegtuig als
de Comet is alleen op lange af
standen, op grote hoogte, en met
veel passagiers aan boord renda
bel. De schroef-straalvliegtuigen,
die sneller opstijgen en minder
brandstof verbruiken, zijn ook bij
lagere snelheden, kortere afstan
den, en met minder passagiers
economisch in het gebruik.
De „Britannia"
DE „BRITTANIA", waarmee
nu proefgevlo'gen wordt, zou
bijvoorbeeld uitstékend zijn op
de minder drukke lijnen naar
Scandinavië en voor de Atlanti
sche route, waarvoor het vlieg-
tannia, hoe uitstekend ook, zijn
misschien slechts overgangstypes.
Dit is één van de redenen waarom
zoveel koopkrachtige buitenlandse
luchtreders weliswaar grote be
langstelling koesteren voor Enge.
lands Grote Drie, en hun ontwik
keling blijven volgen, maar nog
steeds aarzelen en liever de kat
uit de boom willen kijken. Dit
zou een gevaarlijke politiek kun
nen zijn. Dr. Plesman zei onlangs:
„Misschien hebben wij de boot
gemist, maar we hebben ons geld
ten minste nog op zak". En dat
betekent veel, als men bedenkt
dat één Comet III bijvoorbeeld
ruim vier millioen gulden zal
kosten.
Lange levertijd
MAAR DAARMEE snijden we
het grootste probleem aan:
de levering. De directeuren van
drie grote Amerikaanse lucht
vaartmaatschappijen bleken even
eens vol belangstelling, en éém
van hen, de dynamische Eddie
Rickenbacher, zei honderd mil
lioen dollar beschikbaar te heb
ben voor Comets of Brittannias,
indien hem tegen 1956 nog een
serie geleverd kon worden. Dn
dat konden de nog niet op voile
kracht werkende Britten miet be
loven. De Comet III is nog in het
blauwdruk-stadium, en de nieuwe
straalvliegtuigen kosten ondanks
hun vereenvoudigde constructie
meer man-uren om te bouwen dan
vroeger met vliegtuigen het ge
val was.
De Britse vliegtuigfabrieken,
die onderling wel veel werk uit
besteden, willen hun nieuwste pro
ducten echter nog niet in licentie
laten bouwen, hetgeen door Ame
rika en Duitsland (Heinkel) werd
aangeboden. De Britse fabrieken
hebben het voordeel dat zij zich
sneller kunnen omschakelen op de
productie van nieuwe types dan
de Amerikaanse, maar toch is het
zeer de vraag of zij de machines
kunnen leveren binnen de gestel
de tijdsgrens. Op het ogenblik
wordt er per maand één Cornet
gemaakt.
Meer en harder
ER IS reeds krachtig aange
drongen op betere betaling
en betere woongelegenheid voor
de vliegtuigindustrie, om betere
krachten aan te trekken, die har
der werken. Want de productie
zal nog verder vereenvoudigd en
versneld moeten worden, wil men
werkelijk resultaten bereiken. Het
is zeer zeker waar. dat men in
Engeland te kampen heeft met
materiaalschaarste, dat de inu ko
mende Comet II's „iin de rij moe
ten staan" voor hun Rolls-Royce
Avon straalmotoren, waardoor
een tiental (super-prioriteit heb
bende) militaire vliegtuigen wor
den voortgedreven.
Maar er kan nog veel harder
worden gewerkt door menigeen
in Engeland, waar men er b.v.
nog zes weken over doet om een
nieuw pak te maken.
ET LANGDURIG genieten van
voor de Engelsman bij in moeten
schieten, als hij zijn voorsprong
in de burgerluchtvaart wil be
houden, al hebben de voortvaren
de ontwerpers al weer nieuwere
types straalvliegtuigen, waar met
belangstelling naar uitgezien kan
worden, zoals de verkeers-versies
van de drie ultra-moderne straal-
bommenwerpers Valiant, Vulcan
en Victory op de tekentafels.
De Engelsman heeft pracht
materiaal in handen. En de Ame
rikaanse luchtreder Rickenbacher
zei: Als ik zulke orders kon
krijgen zou ik zelfs de weekends
werken!" Maar ja, die „tea-and-
cakes
De Engelsman heeft de hand
schoen toegeworpen gekregen. Hij
is goed gewapend. Het is nu de
vraag of zijn keurslijf van be
perkende bepalingen, ouderwetse
leefwijze en weinig winst opleve
rende werkvoorwaarden met te
en te strak is. om deze op te
nemen.
„WIJ ZULLEN ZE MET VEEL VREUGDE INHALEN"
Ronde van Nederland
één dag later
AMSTERDAM, 16 Febr. L
Ronde van Nederland 1953 zal niet op
18 Mei maar op 19 Mei beginnen.
Dit is een gevolg van een bespre-
king tusen het Comité Ronde var
Nederland en de Belgische Wieler
bond. De B.W.B. heeft toegezegd met
twee sterke Belgische ploegen deel te
en aan de Ronde va>n Nederland.
Verhoogt het
aanzien van Uw handen.
Altijd gaal, zacht en welverzorgd
I li d* Hamimalji dl* hel 'm doel
(Van een onzer verslaggevers)
NUMANSDORP, 16 Febr. Dit
een der eerste gemeenten, die
droog viel. Waar twee dagen ge.
leden nog amphibievaartuigen
ver de Rijksstraatweg voeren,
kan men nu weer lopen. Bij de
woningen op lager gelegen terrein
gebouwd, staat het water nog tot
de kozijnen. Maar elke minuut
pompt het gemaal op de Slapers-
dijk 240 kubieke meter in het ha
venrak, dat naar Het Hollandse
Diep leidt, want de gaten in de
slaper zijn weer dicht gemaakt.
Provisoir dan. De gaten in de zee
dijk, zijn enorm. Het zijn geen
gaten meer, het zijn afstanden.
„Tja het is al weer waar g
bleken, een ketting is niet sterker
dan de zwakste schakel", zegt
burgemeester De Zeeuw van Nu-
mansdorp en Klaaswaal, die wij
met zijn wethouder de heer v. d.
Velde bezig vinden in het hechte
nieuwe Katholieke Schippershuis
boven op de Slapersdijk, waar het
druk is als op een drukke scheeps.
verkeerdag. Men heeft er een
hulpsecretarie gevestigd.
„Het zijn weer dezelfde plek
ken die bezweken." Hij verhaalt
ons over de ramp, d.i. over dat
deel dat hij persoonlijk en als
burgervader mee heeft gemaakt.
Hij zag zijn dertigjarige zoon in de
nacht weggaan met een kind op
de schouder, dat hij wilde redden.
De afstand naar een veilig ge
dachte plaats, de bovenverdieping
van zijn eigen huis, was niet
groot. Maar toen hij zelf langs een
andere weg daar was geraakt,
was de jongen er nog niet. Hij
dacht hem al verloren, doch drie
uur later kwam zijn zoon de trap
op. Hij kon bovengekomen, het
kindje veilig overreiken. Zelf viel
de jongen als een blok op de vloer
en hij griende, hij griende
„Men kan er meer over vertel
len", zegt de heer v. d. Velde. Men
kan uren doorvertellen, maar dan
weet iemand, die het zelf niet
heeft meegemaakt, het nog niet.
„Hoeveel doden zijn er in uw
gemeente burgemeester?
Wij missen thans met zekerheid
56 mensen. Hiervan zijn dertien
geborgen.
5 gemeenten droog
Er was een bericht in de pers,
dat enige honderden vrijwillig
sters met hoender en dweil uit
Noord- en Zuid-Holland naar hier
waren gekomen, om de ravage
binnen de muren wat op 'te knap
pen."
„Was dat maar waar! Wij zul
len ze met vreugde inhalen. Ze
zullen hier welkom zijn en hard
nodig.
„Ze zijn er dus nog niet?"
„Nee, maar ik heb het ook al
ergens gelezen. Men heeft dus
blijkbaar plannen. En iniets kan
ons aangenamer zijn. U kunt zich
van de weg af geen voorstelling
maken van de toestand binnen de
muren. Wij zien reikhalzend uit
naar zulke meisjes."
Het is inderdaad heel erg. Het
is zelf voor een man niet te be
schrijven hoe erg. Stinkende mod
der en ander vuil zit overal en
overal tussen. Al wat met het wa
ter meedreef of werd meege
sleurd, is in de huizen blijven
hangen Nu een groter deel er van
droog komt vindt men daar ook
de doden Vele lichamen in een
onherkenbare staat.
Van de veertien gemeenten, dis
dit eiland, de Hoekse Waard, telt,
zijn er vijf' droog. De burgerij wil
men liefst zo gauw mogelijk te
rug hebben. Zij is nu onderge
bracht in Klaaswaal, Middelsluis
en verderop.
Strenge bewaking
„De huizen staan dus nog leeg,
burgemeester?"
„Wat wilt u, wij zijn pas droog."
„Er moet dus ook bewaking van
het gebied zijn."
„Di-e hebben wij gelukkig. Ieder
heeft ©en kaart te tonen. Dat
heeft zelfs H.M. da Koningin er
varen. Zij kwam naar hier rijden
en haar bezoek was niet aange
kondigd. Onderweg had de ko
ninklijke auto een paar lifters
meegenomen, boerevrouwtjes, die
op weg naar hier waren. Toen
werd de wagen aangehouden door
een agent. Hij zag net even te laat.
wie hij voor had, sprong in de
houding en stamelde een of an
der excuus. Maar een zachte stem
uit de auto zei: „Het is goed,
agent. U deed uw plicht."
Advies aan Congres:
WASHINGTON. 15 Febr.
„Honderden millioen en dollars
zijn nutteloos uitgegeven en dui
zenden Amerikaanse jongens heb
ben hun tijd zinneloos moeten ver
doen in de drek en modder van
Europa, Afrika, Azië en het Pool-
Sebied", zo wordt verklaard in
et rapport, dat twee Ameri
kaanse senatoren ten behoeve
van het Congres hebben opge
steld, nadat zij in de afgelopen
herfst een studiereis maaktfli
langs de Amerikaanse bases over
zee.
In dit rapport wordt aangera
den, de Amerikaanse troepen i:i
Engeland, Frankrijk, Italië.
Noord-Afrika, New Foundland.
Labrador. Groenland en IJsland
tot zo klein mogelijke omvang
terug te brengen. Over West-
Duitsland, waar de meeste man
schappen der V-S. vertoeven
wordt niet gesproken.
De twee senatoren menen, dat
Amerika veel te veel gedaan heeft
voor geallieerden, die zelf veel te
weinig deden, en zij schrijven.
..De V.S. hebben een beslissende
fout gemaakt door over het hoofd
te zien, dat slechts die volken de
vrijheid verdienen, welke bereid
zijn er voor te vechten".
Een plaag voor dc predikant en voor
wie naar hem luisteren. Dat hoesten
is niet nodig als U tijdig een doosje
Potccr's Linia koopt. Een prima middel
tegen hoest en keelpijn. Voorkomt be
smetting. Bij alle apoth. en drogisten.
50 ct. per doosje.
IMP. FA. H. TEN HERKEL HILVERSUM
Door een vriendelijke oude man werden Rufus en Flok naar
de kelder gebracht; de sleutel kraakte en piepte naargeestig in
de holle gewelven, toen hij de gevangenisdeur opende.
„Hij is woedend vandaag," zei hij.
Flok knikte. „Mijn vergissing," zei hij.
.Jullie mogen gelukkig zijn als jullie morgen het licht nog
zien aanbreken; als onze edele heer Ben Ben Ben in moeilijke
stemming is heeft hij weinig medelijden met zijn gevangenen."
„Oppassen dus!" zei Rufus. „Kunnen we hier makkelijk ont
snappen?"
„Ik zou het maar niet proberen," zei de oude bewaker zorg
zaam.
.,Dan maar niet." zei Rufus.
Ondertussen droomde Kreumel van zijn vijftig kisten. „Nu
heb ik de goede Ben Ben Ben te pakken." dacht hij.
Hij ging naar de voordeur en belde aan.
Hij zei tegen de bediende die hem opendeed:
„Ik zou graag Ben Ben Ben even spreken."
„Met wie heb ik de eer?"
„Zegt u maar dat ik een vriend van Bungel Bungel ben." zei
Kreumel. „Dan zal uw edele heer mij wel binnen willen laten,"
en hij voegde er aan toe: „Vijftig kisten!"
V
JACQUES F ATH, een van de „avant-gardisten'
FranknjJcs mode-lijn, heeft voor dit zomerseizoen
een vrijwel geheel nieuwe mannequins-,.cabine".
.Ein een ding hebben zij. behalve haar schoonheid
allen gemeen zij hebben langer haar. Bovendien
interesseert het u wellicht iets meer van haar te
weten. Van Unfits naar rechts:
Stella Marais, 22 Jaar 1,72 m 57 kg
Nicole Bedel, 21 jaar 1,71 m 56 k»
Patricia Prunonosa, 18 jaar 1,70 m 55 kg
Martine Reynaud, 18 jaar 1,71 m 58 kg
Paule Gluokaon. 18 jaar 1,70 m 50 k*
Margharite HorneU. 20 jaar1,74 m 56 kg
DE strijd om het lange haar is in
Parijs beslecht.
Met een zin in het blad, dat
iedere Franse vrouw leest. „Elle"
schreef dezer dagen, vlak voor het
uitkomen van de Parijse collec
ties: over één ding zijn de
couturiers het eens allen bren
gen zij langer haar
En nu met deze foto, die aan
toont. dat de nieuwe mannequins
van Jacques Fath ook allen lan
ger, een stuk langer haar dragen.
ER IS, na onze publicaties over
de kwestie van het langere
haar, achter de schermen nog veel
over te doen geweest. De kapper,
die het gewaagd had dit nieuwe
element te brengen in de vrouwe
lijke schoonheid en die daarvoor
werd terechtgewezen door een
royement, is, 2!over mij bekend,
nog steeds niet in genade aange
nomen. En dit in weerwil van het
feit, dat aan zijn collega's in het
„Syndicat de la Haute Coiffure"
in besloten vergadering een brief
is voorgelezen, waarin werd mee
gedeeld, dat de uitlatingen in onze
bladen geheel voor onze rekening
waren en niet waren uitgespro
ken door de betrokken kapper, die
daardoor inderdaad zijn collega's
zou hebben afgevallen.
MAAR NEEN, er was nu een
maal een besluit genomen, by
dat besluit zou men blijven. Zo
schijnen de statuten het voor te
schrijven. Maar. wanneer nu bin
nenkort zal blijken dat. inderdaad
het almachtig Parijs, dat de toon
gever is, aan het Syndicat heeft
voorgeschreven, dat het haar iets
langer wordt, dan zal men de
Haagse kapper waarschijnlijk in
stilte weer opnemen en iedereen
zal weer tevreden zijn.
T NMIDDELS is het de moeite
I waard te vermelden, dat niet
alleen Parijs, maar ook New
York en zelfs Londen vrijwel ter
zelfder tijd zijn afgestapt van het
Zeer korte haar. Wat Londen be
treft haal ik hierbij de woorden
aan van een deskundige, die in de
„Daily Telegraph" schrijft: .als
u soms zojuist het besluit hebt
genomen uw haar te laten afknip
pen, doe het dan niet. U bent te
laat. De poedelcoiffure heeft haar
tijd gehad en de nieuwe haarstijl
is langer, vrouwelijker
EN, als ik u was, mevrouw, dan
zou ik het daar maar op hou
den, wanneer u dezer dagen naar
de kapper gaat.
FERGUUT.
GéRARD Philippe de
filmster, die in ons land
o.m. bekendheid verwierf
als hoofdrolspeler in „Fan-
fan La Tulipe" slaat hier
te midden van drie „schoon
heden van nacht".
Schoonheden van nacht?
Ja. zo kunt u deze drie be
koorlijke meisjes, die op dit
plaatje staan, wel noemen.
Want zij spelen de hoofd
rollen in een film van René
„Zwijgen is Goud"-Clair,
en die film heet „Belles
de nuit", ofte wel: „Schoon
heden van nacht".
Deze film heeft dit jaar de
grote prijs gekregen, die
elk jaar aan de beste Fran
se film ivordt uitgereikt.
Van links naar rechts, ziet
u op de foto: Martine Carol,
een van de bekendste Fran
se filmsterren. Gina Lolo-
brigida, een niet minder be
kende ster aan het firma
ment van de Italiaanse
filmhemel (zij speelde óók
een hoofdrol in „Fanfan La
Tulipe") Gerard Philippe,
de enige mannelijke nacht-
schoonheidin dit gezel
schap en Magali Vandeuil,
die in ons land nog niet zo
bekend is.
BENEVENTO, 15 Febr. De
BariNapels-express is vanmor
gen nabij Benevcnto (60 km voor
Napels) met een vaart van 100 km
uit de rails gelopen. Drie en twin
tig passagiers van dc overvolle
electrische trein werden gedood;
ruim 70 anderen werden gewond,
van wie 25 zodanig, dat zij in zie
kenhuizen moesten worden opge
nomen.
De bestuurder en de tweede be
stuurder, die beiden gewond wer
den, zijn in het ziekenhuis onder
bewaking gesteld. Zij zouden te
hard hebben gereden. Bovendien
zou een wissel verkeerd hebben
gestaan. (Reuter/A.P.)
Nieuwe commandant
op Valkenburg
(Van onze Haagse redactie)
VALKENBURG, 16 Februari.
Het marine-vliegkamp Valken
burg, dat in verband met de
luchtbrug naar het rampgebied
de laatste weken zoveel van a ch
deed spreken, heeft vandaag een
nieuwe commandant gekregen, de
kapitein-luitenant ter zee vlieger
J. M. van Olm. die zojuist een
cursus bij het defensie-studiecen
trum heeft beëindigd.
Overste van Olm was tijdens de
oorlog commandant van het es
kader Mitchell-bommenwerpers
320 v. d. Marine-luchtvaartdienst.
Dit squadron verwierf zich roem
door het stormrijp maken van de
ïnvasiekust in 1944. De nieuwe
commandant van Valkenburg
werd onderscheiden met het offï-
cïersdhap in de hoge orde van het
Britse Imperium.
De afgetreden comandant, ka
pitein-luitenant ter zee vlieger
jfor. P. J. Elias, d' e het bevel van
daag overdroeg krijgt een staf
functie bij de M.L.D.
Nieuwe perschef bij
Sociale Zaken
(eigen bericht)
DEN HAAG, 16 Febr. Als
opvolger van mr. G. J. Lammers
die tot directeur v. d. R.V.D. is be
noemd, komt als perschef van het
ministerie van Sociale Zaken en
Volksgezondheid ernstig in aan
merking dr. Maarten Schneider.
Deze was hool'd van de afd. do
cumentatie van de R.V.D., lector
in de dagbladwetenschap aan de
Rijksuniversiteit te Leiden en ge
durende korte tijd laatstelijk
hoogleraar in dit vak aan de uni
versiteit te Djakarta.
Snelle schaderegeling voor
boeren bepleit
TILBURG. 16 Febr. In een
te Tilburg onder voorzitterschap
van de heer H. D. Louwes gehou
den vergadering van de Stichting
voor de Landbouw in Zeeland.
Noord-Brabant en Zuid-Holland
zijn de schaderegelingen met be
trekking tot de watersnood be
sproken. Men was van oordeel.dat
deze snel en soepel moeten wor
den toegepast: noodzakelijk achtte
men een eenvoudig, soepel wer
kend administratief apparaat. No
dig geacht werd een vergoeding
der vermogensschade naar vervan
gingswaarde.
Loting kwartfinale
Engelse cup
LONDEN. 16 Febr. De loting
voor de kwartfinales van de En
gelse bekercompetitie, te spelen
op Zaterdag 28 Februari a.s., had
het volgende resultaat:
Aston VillaEverton, Arsenal
Blackpool of Southampton, Ga
tesheadBolton Wanderers, Bir
mingham CityTottenham Hot
spur.