Oostenrijkse Rode Kruis- Colonne kwam spontaan en deed prachtig werk „WIJ KOMEN EEN ERESCHULD INLOSSEN" Met VELPOH zie je er geen barst van B PUZZLE Flint van de Vliegende Brigade 214 2 DE COURANT—NIEUWS VAN DE DAG DINSDAG 17 FEBRUARI 1953 4. EN dus praatten zij over de flat en zij besloot die te hu ren. Haar baantje in een kunst handel op East 58th Street le verde wel niet al te veel op, maar zij kon zich de flat toch wel veroorloven, omdat de che que, die haar moeder haar iede re maand zond, haar lopende uitgaven meer dan dekte. Het was een cheque voor een edel moedig berekend bedrag, om dat haar moeder, die kort te vo ren een man had getrouwd, die 10 jaar jonger was dan zij zelf, haar niet om zich heen wilde hebben en bereid was om ruim te betalen voor het voorrecht, dat haar dochter uit haar om geving weg zou blijven. „Je zult New York heel aardig vin den, kindje", zei zij. „Alle jon ge meisjes van jouw leeftijd hoorden daar ten minste éen winter alleen door te brengen". Maar haar moeder had het mis gehad. Ashley hield niet van New York en zij voelde er niets voor om alleen te zijn. Als Roger er niet geweest was, zou den die twee laatste maanden haar heel erg geknauwd heb ben. Hetgeen alles bijeengen9- rnen haar een beetje schuldig gevoel gaf, dat zij twee weken geleden hem op die cocktail party maar doodeenvoudig in de steek gelaten had. Toen zij die avond op haar kamer teruggekomen was, ging juist de telefoon over en het was Roger. „Waar ben jij geweest? vroeg hij. „Ik heb je gedurende de laatste twee uur ieder kwar tier opgebeld. Je stond daar helemaal in je eentje bij d;"e piano", zei hij. „Ik was op weg naar je toe en iemand hield mij staande en toen ik weer keek, was je verdwenen". Dit was natuurlijk niet hele maal juist. Hij, Roger, was de eerste geweest, om te verdwij nen, maar Ashley besloot, hem dat maar niet onder het oog te brengen. In plaats daarvan zei zij: „Wel. jij kwam maar met opdagen en na enige tijd ben ik maar weggegaan. Ik ben een heel eind gaan wandelen en kwam ten slotte hier terug. De telefoon ging_ juist over en jij was aan de lijn." Zij praatten een beetje en zij beloofde om de volgende dag met hem te gaan lunchen en daarna braken zij het gesprek, af. Zij vroeg zich nu af, waarom zij hem niet de gehele waarheid, verteld had. En kwam tot de conclusie, dat zij dat deed, om dat zij datgene wat haar die middag en avond overkomen was als iets geheel persoonlijks uitsluitend voor zichzelf in her innering wilde houden. Maar, vroeg zij af, wat was haar eigenlijk gebeurd? In feite niet veel. Zy had op een cocktailpartijtje een jonge man ontmoet. Zij hadden het gezelschap verlaten en waren een heel eind naar het Zuiden gewandeld, tot zij aan een klein café kwamen. Zij waren naar binnengegaan en hadden plaats genomen aan een tafel, die met een grof, maar schoon wit kleed gedekt was en hadden iets te eten besteld: gebraden kip en salade en harde broodjes met boter ën een fles Italiaanse wijn. Zij hadden gemakkelijk en opgewekt gepraat over allerlei onderwerpen en in een taxi op hun weg terug naar het hotel had hij haar gezegd, dat hij over een paar dagen naar Korea vertrok. Het zou waarschijnlijk wel een korte strijd worden, had hij gezegd en als hij terug was, moesten zij zijn terugkeer vie ren door in dezelfde gèlegen- heid te gaan eten. Kort daarna hadden zij elkaar goedennacht gewenst en tevens vaarwel ge zegd en daar was het mee uit. Het was dom van haar geweest, om dit voor Roger verborgen te houden, speciaal, daar zij nu nooit in staat zou zijn, om hem naar Malfrey's boek te vragen. Zij zou nooit kunnen zeggen, zoals zij zo graag zou willen doen: „Heb je het gelezen? Hoe was het? Was het zo goed, als hij meende als hij hoopt, dat het is?" MAAR zij kon wel met Roger over zijn eigen werk spre ken en in de weken, die onmid dellijk volgden op de episode van de flat. trachtte zij er met hem over te praten. Maar hij slaagde er steeds in haar af te leiden en het gesprek op iets anders te brengen. Toen de herfst ln winter overging, kreeg zij definitief de indruk, dat Rogers werk slecht ging. Hij sliep blijkbaar niet voldoende; hij werd mager en dronk te veel. Op een late namiddag in Fe bruari zaten ze in haar huis kamer te luisteren naar de mu ziek van een van Rogers meest geliefde platen, toen zij besloot hem op de man af te vragen, of er iéts mis was. „Vertel me eens, Roger", zei zij, terwijl zij naast hem op de sofa ging zitten. „Vlot het niet met het boek? Maak je je er ongerust over?" „Ongerust er over?", zei hij. „Zeer zeker niet. Waarom zou ik er mij ongerust over maken? Het gaat een beetje langzaam. Maar ik wil rne niet laten haasten en opjagen niet door Rollo, niet door Wiley en door niemand. Zelfs niet door jipu mijn liefste", gaf de ietwat bit tere klank van zijn stem te ver. staan. Zij zei: „Neen, natuurlijk niet." En daarna sprak zij nooit meer over het boek. Maar op een zekere dag in Maart belde zijn agent Rollo Dewart, haar op en vroeg haar eens even aan te lopen op zijn kantoor in East 43rd Street, Rollo was een kort. aange- bonden, zenuwachtig, ietwat gebocheld mannetje van ach-1 ter in de vijftig. Hij trad als agent op voor een groep schrij vers, die grotendeels even kost baar en ook even onbereken baar waren als een stal ren paarden. Hij had erg veel ge houden van Nora, de vrouw van wie Roger gescheiden was en hield nog altijd contact met haar. Hij kende deze nieuwe vlam van Roger r\hg niet, maar het verhaal liep in de stad, dat Roger gewoonweg gek op haar was en dat Sybil Patterson, die „Wel, daar is het dan, Rollo. Dat boek, waar jij en Willy zo om heb ben zitten schreeuwen" zelf zo graag met Roger had willen trouwen, er zich hevig aan ergerde, maar zo verstan dig was, om niets te laten blij ken en zich integendeel met betrekking tot deze aangelegen heid zeer sportief gedroeg. Rollo had het nooit op Sybil Patter son begrepen gehad als een wenselijke invloed in Rogers leven, maar daartegenover stond, dat de omschakeling van Rogers gevoelens geen betere resultaten scheen op te leveren, wat zijn werk betrof. „Kijk eens hier", zei hij tegen Ashley, toen zij een paar minu ten gepraat hadden. „U heeft deze winter Roger meer gezien dan wij allemaal bij elkaar. Werkt hij nu aan een nieuw boek of niet?" Gedurende enkele ogenblik ken gaf zy geen antwoord en zei toen: „Wel, hij zegt ten minste van wel." „Dat is het juist!" Rollo's vuist kwam met een harde slag op de tafel neer. „Hij zegt van wel! Maar kunnen wij het aan tonen? Hoor eens", ging hij voort zich over zijn bureau naar voren buigend, „hij heeft voor schot opgenomen van Garland House, zijn uitgevers. Ik zal u niet zeggen hoeveel, maar het is heel wat. Ze beginnen het daar benauwd te krijgen en ik kan het hun niet kwalijk nemen. Als ik hun kon vertellen, dat iemand, u, of ik, of de schoonmaakster een paar hoofdstukken gelezen had, zou het ons geruststellen. Ik dacht misschien, dat hij er u iets van voorgelezen had maar dat heeft hij zeker niet gedaan?" „Neen." „Wel", ging hij voort, „wat js uw eigen opinie? Denkt u „Ik denk, dat we hem alle maal met rust moeten laten", zei zij rustig. „Ik denk, dat hij dit op zijn eigen manier moet klaarspelen." „U denkt dus niet, dat hij uitgerangeerd is? U denkt niet, dat hij ons en zichzelf wat voor spiegelt? U denkt niet, dat hij geen ander boek meer kan schrijven?" „Neen", zei zij, „natuurlijk niet. Natuurlijk denk ik dat niet." En toen stond zij op en zei: „Als dat alles is, wat u weten wilde, dan zal ik nu maar gaan", en keerde zich om en liep het kantoor uit. Rollo Dewart zat achter zijn bureau en liet haar gaan. Wat zou hij anders hebben kunnen doen? Het was een schot in het donker geweest, om haar hier te laten komen. Er was natuur lijk een kleine kans geweest, dat zij hem iets zou hebben kunnen vertellen. Maar dat had zij niet gekund en daarmee was deze kous af. Hij zou de zaak nog een paar weken laten lopen en dan zou hij Roger hier laten komen en hem eens werkelijk goed onder handen nemen. Hij had geduld genoeg gehad. Niemand kon hem wat dat betreft iets verwij ten. Maar Roger had hen nu al maanden lang op sleeptouw ge houden en allerlei soort belof ten gedaan en ze dan weer ge broken. Hij moest nu in de eerstvolgende weken eens met Iets op de proppen komen, of hij kon naar een andere agent en naar een andere uitgever uitkijken PRECIES drie dagen later kwam Roger zijn bureau binnenwandelen en legde 435 bladzijden netjes - getypt ma nuscript op Rollo's lessenaar, waarna hij achteloos opmerkte: „Wel, daar is het dan, Rollo. Dat boek, waar jij en Wiley zo om hebben zitten schreeuwen. En tussen ons drieën gezegd, is het het beste, dat- ik nog ooit geschreven heb." Roger kon zelf nog niet gelo ven, dat hij dit gedaan had. Het was allemaal zo snel, zo onver wacht gegaan. Er was niets overwogen, niets uitgedacht. Hij had het manuscript op ze kere avond toevallig in han den gekregen en had het opge nomen met een scherp gevoel van tekortkoming. Ten slotte had hij dat jochie beloofd, dat hij het eens zou inzien. Hij scheurde het pakpapier er af en had het briefje gelezen, dat Dave Malfrey aan de titel pagina gehecht had. Een kort briefje, dat alleen maar ver meldde, dat het Dave speet, dat hij geen betere kopij had, om hém te zenden, maar dat hij de roman zelf had uitgetypt en zelfs geen carbon had gehad. Het briefje vermeldde tevens, dat hij het boek nog nooit aan iemand had laten zien, om de eenvoudige reden, dat hij nie mand gekend had, die naar hij meende, er enige interesse voor zóu kunnen hebben. Roger had het briefje in de prullenmand gegooid en de eerste pagina van net manuscript gelezen. Daarna had hij het eerste hoofdstuk gelezen. De telefoon was een paar maal overgegaan, maar hij had niet de moeite genomen de hoorn op te nemen. Om kwart voor twaalf had hij Dave Malfrey's boek uit. En zijn eerste gedachte was: „Maar het ding is goed! Het is niet alleen goed, het is gewel dig!" Zijn tweede gedachte was „Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben. Het is net mijn stijl." En zijn derde gedachte was: „Dat is het boek, dat ik drie jaar geleden had moeten schrijven, als ik toen niet van de wijs was geraakt." Een toestand, waarin hij nog steeds verkeerde en die maar nooit scheen te eindigen. En plotseling werd hij gesteld voor de vraag, die hij al maan den instinctief ontweken had: Was het inderdaad mogelijk, dat dit maar altijd zo doorging? Geen boeken meer. Geen short stoi-ies meer. Niets meer, be halve een steeds groeiende hoop rekeningen. Hij had overal schulden. Bij zijn kleermaker, zijn bloemist, zowat de helft van aile restaurants in de stad. Hij was twee duizend dollar achter met zijn inkomstenbelasting en hij was drie maanden achter met de cheques, die hij zijn moeder iedere maand trachtte te sturen. Zij zou nooit iets zeg gen; zei ook. nooit iets, maar het leven moest voor haai- niet ge makkelijk zijn. En dan waren er nog al die voorschotten van Garland House. Vier in totaal. Hij zat lelijk in de soep. En niet zo'n klein beetje ook. En het was niet, dat hij niet ge werkt had; dat hij niet gepro beerd had. Dat had hij in het eerst zeer zeker gedaan. Maar niets van hetgeen hij gedaan had, was ook maar enigszins voldoende geweest. En in de laatste tijd had hij eenvoudig geen ideeën meer kunnen op brengen. Nu al maandenlang was hij dag aan dag voor zijn schrijfmachine- gaan zitten en er kwam niets. Het was afschu welijk. En hoelang zou hij nog tegen Rollo. tegen Wiley Scn-, field en tegen al die mfAréefip die hij ontmoette kunnen vol houden, dat alles best ging? Dat alles in orde was? Niet veel langer moest hij zelf grimmig toegeven. En wat gebeurde er als je er mee ophield en de mensen de waarheid vertelde? Wat ge beurde er als je zei: „Wel, zie je, het zit zo: Er zal geen nieuw boek komen... de volgende week niet, de volgende maand niet en nooit?" Wat gebeurde er dan? Hij hoorde een soort gekreun en realiseerde zich, dat het uit zijn eigen keel gekomen was. Het was het verstikkende schra pende geluid, dat een vrouw of een kind zou kunnen uiten, dat in een ogenblik van dodelijke angst gegrepen wordt en het deed hem plotseling overeind springen. Een ogenblik bleef hij zo staan, op zijn benen heen en weer zwaaiend. Toén keerde hij zich om en rende de kamer uit (Wordt vervolgd) (Advertentie) ZO GOED LUMT VELPOH VRAAG DE JUISTE SOORT VANAVOND Alkmaar, 17 Februari BIOSCOPEN Cinema Amerlcain 8, Wo. 2.30, 8, De kleine wereld van Don Camillo, a 1. Har monie 8. Wo. 2.30, 3, Het leven van Emile Zola. 18 j., Do.: Deze vrouw is gevaarlijk, 14 j., Rcx 2.30, 8, .Laatste ontmoeting, 13 j., Victoria 8, Wo. 2.30 8, Daar komen de tanks. 14 j., Do.: De misstap van dr. TaJbot, 18 j. Amsterdam, 17 Februari THEATER. Centraal Theater 8 u.: U spreekt met Uw ir (Ned, Com'edie). 8 u.: Potasch en Perlemoer 8ibelome va.b.c. (Gez. Joh Kaart Leidaepleintbeater. Cabaret). Nieuwe De La Mar-Theater, 8 meisje mét de grote voeten Wim Sonneveld). Extase, van 4 u af: Thé dansanl Caramella van C u. af: Russisch Cat Balalaika. Palace van 8 u. af: Rhythm. Club m v Pols Raymonde (dans) Stadsschouwburg 8 u.: Cavêllerla Rusticana en Paljas (Ned. Opera). Carre, 8 u.: Zal., Zond. ên Woenco z cd 8 u.: Circus Strassburger. MUZIEK Concertgebouw (Gr.z.) 8 u. Witold Mai- cuzynski (piano) (kl. z.) 8.15 u.: Ned Ver. voor Hedendaagse Muziek. Bachzaal 8 15 u.: Nelly Wagena^r (piano, Kunstkr. v. Allen). TENTOONSTELLINGEN. Sled, Museum t/m 2 Maart- Collectie Domnick, t/m 24 Febr,.: Tentoonstel ling werken Kunstenaarsverenigingen t, b. v. Nat. Rampenfonds. De Waag t/m 1 Mrt.: Kunst en Smaak, drie eeuwen eetcultuur. Willel Holthuyzen: Eigen verzameling, Zoölogisch Museum: Ter* Tentoonstelling „Dier Collectie Singer. 7. 9.30: De Ernst Mus. Fodor BIOSCOPEN. Alhambra 2 Ernst, a.l„ Apollo 2, 7.15, 9,30: Ik heet Niki, Bio 2, 7.15, 9,30: De kleine were; Don Camillo a.l. Ceintuur 2, 7, 9.30: The Greatest show on earth. 14 J. Capitol 2. 7.15, 9.30: Bureau Zedenpolitie 18 .1. Regullersbrcesti'a i doorl voorat.. 9.30 af doorl. •ac (Damrak) aorst.: Ivanhoe. 14 Cinema Parisien van 12 af doorl. voorst,: De verdwenen vrouw, 18 j. City 2.15, 6.45, 9.30: The Low and the Lady, a.l. Corso 1.30, 3.45, 7.15, 9.30: Operatie Cicero, 14 3. Cultura 3 15, 8; Storm over Malakka, 14 J. Dcsmet 2.15, 7, 9.30: Hartstocht zonder liefde, 18 j.. Do,: Zeg, luister eens Edison 7.15, 9.30, Ma.. Di. en Wo. 2; Godin der Jungle, 14 j.: Do.: Sunset Boulevard, 18 J. Hallen 2, 7.15, 9.30: Geluidsbarrière, 1 9.30: Geluidsbarrière, 14 3. Kriterion 2.30, 7.15, 9.30: Le Plalsir 1 7.15, 9.30: Le Plalsir, 13 j. Luxor 11.30, 1.30, 3.45, 7.15, 9.30: Carson City, 14 i. Nöggerath 1.30, 3.45, 7. 9.30: De gouden poort, 13 j. Passage 1.30, 3.45. 7.15, 9.30: Vertalen eiland, 14 J. Plaza 11.15, 1.30, 3.45, 7.13, 9,30: Ivan- Rex 2, 7 15, 9.30: Zo zijn wij niet ge trouwd, 18 j. Rinlto 1,15, 3.30, 7.15, 9.30: Zo zUn wij niet getrouwd, 18 J. Koxy 1.30. 3.45, 7.15, 9.30: Het gevaar klopt aan 18 i. Royal 1.30, 3.45, 7, 9.30: Café „De Rode Tusciflnski 2.15, -7. 9.30: Sterren stralen overal, a.l. Uitkijk 1.15, 3.30, 7.15. 9.30: Alles op een Victoria' 2.'7.15 9.30: De Zonen van de Musketiers. 14 ,i. West End 2, 7.15, 9:30: Jungle Goud, 14 j. Beverwijk, 17 Februari BIOSCOPEN Luxor-Thcaler t/m Wo. 7. 9.15: Opmars der vrouwen; Kennemer-Theater t/m WO. 7, 15: Geheime opdracht, Castricum, 17 Februari BIOSCOPEN Corso-Theater l/m Wo. 8: De Mijnen van Koning Salomo, a. 1. Edam, 17 Februari BIOSCOPEN. De Jong's Bioscoop. Wo.: De Vrijbuiter. Haarlem, 17 Februari MUZIEK Concertgebouw. 8 u.: George Robert (or gel) en Roos Boelama (alt). TENTOONSTELLINGEN Huis Van Loo.v: Werken van Arle Schou ten; Kunsth. Lcflelnar (Gr. Markt): Teke ningen en aquarellen van Pope Damave, N.V. Wed. Oosten en Zn.i Expositie van hel moderne Interieur: Vleeshal: Handen arbeid. handwerken, tekeningen en foto grafie v h Interscholair Jeugdtournool. Rembrandt 2. 4 1.5, 7. 9.15: Tot Inkeer 18 J.; Cinema Palace 2, 8: The greatest show on earth, 14 j.; Luxor 2, 7. 9.15; De kleine wereld van Don Camillo. a.l. Lid o 2, 4.15. 7 9.15: De verboden vrucht 18 J Clt.v 2.15. 4,30. 7. 9,15. Angelica- Serenade, a.l Frans Hals 2.30, 7. 9 15: Dr ■•erho(l"n vrucht. 18 I Spaarne 2.30, 7 9.15: Carson City, 14 J. Den Helder, 17 Februari THEATER. Tlvoli, 8 u.: De Wereld heeft geen wacht kamer (H.B.B.). (Van onze speciale verslaggever) 's-GRAVENDEEL ZIERIKZEE, DORDRECHT. 15 Febr. Met de verba ndtrommels. de klinische instrumenten, de prachtig ge outilleerde Rode-Kruisauto's en een laaiend enthousiasme- om hulp te bieden „das vertrunkene Hol land", brachten de 61 Oostenrij kers, die met sneltreinvaart ver leden week in Bergen op Zoom arriveerden, ook hun onverstoor bare goede humeur met de daar bij behorende trekharmonica mee. Op welk punt in het rampgebied wij leden van deze colonne ook ontmoetten, overal werd met de grootste zqrg gewerkt en of dat nu in Zierikzee, 's-Gravendeel of Dordrecht was, overal werd naast het medische geneesmiddel ook de meest menselijke remedie in ruime mate verstrekt.... humor, vermengd met zang en muziek. Dat is de juiste combinatie om leed te verzachten en de intens vermoeide dijkwerkers bij te staan, die nu al bijna twee weken zonder uit de kleren te zijn ge weest een bovenmenselijke taak verrichten. Wij willen helpen INGENIEUR FRIEDRICH PROKSCH mag zich leider noe men van deze excellente groep mensen, die vast besloten zijn pas weg te gaan uit Nederland, wan neer practisch alle nood gelenigd is. ,,Seh' malzegt dr. Willi Brix. die als kind na de oorlog '14-T8 liefderijk in ons land werd opgenomen„Wij hebben een ereschuld in te lossen en ik kan U één ding verzekeren, dat toen de eerste geruchten van de ramp, die Holland had getroffen binnen kwamen in Oostenrijk, er één slagzin al ds binnenlandse ge beurtenissen op de achtergrond drong,Wir wollen Holland helfen". Wij hebben deze cata strophe gevoeld alsof een broer in hoge nood was en nog dezelfde dag werden ontelbars „Schulkas- sen" op de lessenaar van de leraar gedeponeerd „für die Holland- Hilfe". Politiek pioest wijken ZELFS TWEE politieke par tijen, die van plan waren een grote propaganda-actie te gaan voeren, besloten onmiddellijk om alle kosten van papier, zaalhuur enz. enz. te storten in de hulp kas. En wat betreft onze hulp colonne tientallen dokters en ander personeel hebben we moe ten afwijzen, het aanbod was overweldigend. En wat we nu ge zien hebben, daarvoor schiet de Duitse taal te kort. Men zal ons vragen, hoe was hetIk kan U één ding zeggen, ik ben meer dan twintig jaar bij het Rode Kruis, maar dit heb ik nooit be leefd." En terwijl neuroloog Brix, Ko- lonnen-Kommandant Leopold Scherensky en de Kinderarts dr. Tristan Stubbe woorden te kort komen om te vertellen hoe ver eerd zij waren de helpende hand te moeten bieden, dragen drie ver pleegstertjes een door een drag line gewonde dijkwerker het nood hospitaal binnen. Met muziek PLOTS HEBBEN dr, Brix en dr. Stubbe geen tijd meer, zij schieten hun witte jassen aan en de dijk werker krijgt de best denk bare medische behandeling. Op een eva cuatieschip, dat 's-Gravendeel verlaat, klinkt muziek. D< Oostenrijkers hebben de har ten der mensen gewonnen ondanks het leed. ondanks alles, is stemming pri ma. „Speel nog eens.bedelen de kinderen en dan pakt de gezellige Wiener weer de trekharmonica en over het water glijdt een weemoedig Oostenrijks wijsje. Inderdaad de verbandtrommel en de muziek, dat zijn ingrediënten waarmee een ziek en terneergeslagen mens is te genezen. DE OOSTENRIJKERS weten dat. „Wij zijn een beetje be schaamd tegenover de grote gast vrijheid, die men ons hier geeft." Dr. Rudolf Giesel is er nog vol van hoe een paar dagen geleden H.M. de Koningin hier op de kade van Zierikzee het woord richtte tot de Oostenrijkse Rode-Kruis- soldaten. „Sie hat mir die Hand gereicht, und rührend gesprocben. Eine wunderbare Frau...." Wij zijn bijzonder getroffen door de vastberaden houding der getrof fen bevolking. Wat een kracht en degelijkheid spreekt er uit zo'n boer. staande op de vernielde dijk van zijn land." Hoofdkwartier VANUIT DORDRECHT, waar de Oostenrijkers hun hoofdkwar tier hebben opgeslagen in de grote woonboot „Maasnymph" rukken de gele Skoda's uit en ook hier klinkt muziek en gezang. Be nijdenswaardige levensbehoeften van een klein volk. dat zelf door BIOSCOPEN Tlvoli: De wet der wetlozen. 18 j.; VV.'tle: De knuppel in het apenhok, a.l, Krommenie, 17 Februari Schagen, 17 Februari BIOSCOPEN Royal 8; Het is middernacht, Dr. Schweit- Velsen-IJmuiden, 17 Februari BIOSCOPEN Thalla-Theater 6: Levend ingemet Do. 8 Klndersmokkel. Wormerveer, 17 Februari BIOSCOPEN Corso: The Crimson Pirate. Do. 8, Beau Geste, Zand voort, 17 Februari BIOSCOPEN Monopole Di.: Grote sportfilm van Polv- eoon voor Zandvoort Meeuwen, Wo. en Do. B: Arsenicum en oude kant, 18 5. Zaandam, 17 Februari BIOSCOPEN Flora, Wo. 2.30. 7, 9.15, dag. 7, 9.15: Singln' In the rain, a.l Apollo 2.30, Het graf van Djenghis Khan, 14 j., t-m. Do 7. 9.15; Lokaas, 18 J. ADENAUER TEGEN DE PROTOCOLLEN BONN, 15 Febr. Bondskan selier Adenauer acht de Franse protocollen ter aanvulling van het verdrag voor de Europese Defensie Gemeenschap onaan vaardbaar, aldus Westduitse re geringskringen. Adenauer heeft het gehele weekeinde met zijn naaste medewerkers de Franse voorstellen besproken. (AFP). TRISTAN STUBBE, kin derarts in We nendie zich vooral met de jonge waters noodslachtoffers heeft bemoeid. EWOCEN DOOR HET LEED IN NEDER LAND zond Oostenrijk een prachtig uitgeruste hulpcolonne mei dokiers, verplegend per soneel en geneesmiddelen. Maar bovendien zijn de leden van deze model-colonne ge wapend met IVeense humor, harmonicamuziek, een onver stoorbaar goed humeur en de wil om le helpen waar zij kunnen. ING. LEOPOLD SCHERENSKY, commandant der colonne, die vanuit Wenen Nederland te hulp snelde. de eeuwen heen getroffen is door grote tegenslagen en rampen, dat de gespletenheid der vier bezet ters aan den lijve ondervindt en geen kans krijgt tot nieuwe en DE TREKHARMONICA verleent goede diensten om er de moed in te, houden niet alleen bij de leden der colonne, maar ook bij de vaak dodelijk vermoeide dijk werkers. volle ontplooiing te komen. Een klein, opgewekt volk, dat uit blinkt door de grote menslievend heid waarmee het elders de lij dende mensheid tegemoet treedt. Servus! EEN GEWONDE DIJKWERKER wordt in een Rode Kruls-auto der Oostenrijkers geladen. Radio-agenda WOENSDAG 18 FEBRUARI. n I 402 m VARA: 7.00 13 Gram 8.00 Nieuws en 8.18 Gram.; 8,50 Voor de ",00 Gram.; 9.35 Waterst.; VPRO: 10,00 School- 9.40 Orgelooncc. radio. VARA; 10,20 Voor de 12.00 Dansmuz.; 12.30 Land- en tuln- bouwmeded.; 12.33 Voor platteland; 12.38 Gram 13.00 Nieuws en commentaar; 13.20 Gevar. muz.; 13.45 Lichte muz,; 14.00 „De weg omhoog", caus.; 14.15 Jeugdconcert; 15.00 Voor de .jeugd; 15.50 Pianorecital; 16.10 Voor de jeugd; 16.45 Voor zieken; 17.15 Gram 17.50 Rcg. uitz.: Jeugduitz.: M. C. Capelle: „Cocos- palmen en cocosnoten in Indonesië", 18.00 Nieuws: 18.15 VARA-Varia; 18.20 Actualit., 18-35 Lichte muz.; 19.00 „Kunst, niet te betalen", discussie; 19,20 Gram. VPRO; 19.30 Voor de Jeugd, VARA: 20,00 Nieuws; 20.05 Pol. commentaar; 20.15 Ge- var. muz.; 20.45 „Sta ten lozen", hoorspel; 21.30 „Les Troyens a Carthage", opera (acte II): 22.15 „Eb, vloed en springtij", caus.; 22.30 Gevar. muz.; 23.00 Nieuws; 23,15 Social, nieuws in Esperanto: 23.20 Orgelspel.' 23 45—24 00 Gram. Hilversum n 298 m NCRV: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram -, 7.15 Gymn.; 7.30 Gram.; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws en wearber.; 3.18 Gewijde muz.; 8.45 Gram.; 9.00 Voor zieken; 9.30 Voor de huisvrouw; 9.35 Gram.; 10.15 Idem; 10.30 Morgendienst; 11.00 „Het kind van Europa", hoorspel. 12.00 Planoduo-, 12.30 Land- en tuin- bouwmeded.; 12.33 Klass. muz.; 12 59 Klokgelui: 13.00 Nieuws; 13.15 Prot. In- tei-k Thuisfront; 13,20 Gram.; 13.50 Gram.; 14.45 Voor meisjes: 15.00 Kamer- ork.; 15.45 Gram.; 16.00 Voor de jeugd; 17.20 Orgelspel; 17.50 Mil. caus. 18.00 Viool, claveclmbèl en cello; -18.30 Spectrum Chr. Organ.- en Ver. leven: 18.45 Geest, lied.; 19.00 Nieuws en weer- ber.; 19,10 Boekbespr.; 19.25 Gram.: 19.30 Buitenl. overz.; 19.50 Gram.; 20.00 Radio krant; 20.20 Kamerkoor, bariton en orgel: 21.00 Lijdensoverdenking: 21.30 Piano recital; 22.00 Gram.; 22,10 Idem: 22.30 Int. Evang. commentaar; 22.40 Gram.; 22.45 Overdenking; 23.00 Nieuws en S.O.S,-ber,; 23.1524.00 Gram. TELEVISIE-PROGRAMMA VOOR DINSDAG. KRO. 20.1521.45; Gastenboek: Het uurwerk in de Joop der tijden"; KNMI. pauze; film en actualiteiten. Oplossing vorige doordraai en itztui lx# n e voorstander arnotutoost nlèmoedetdz' ♦EPEtEtNEO» dartvlatgom snede^baars sei n e l a n TtKtTILtLtB RAfA^R^AtMO overstemmen medetstpens KRUISWOORD HORIZONTAAL 1 schep 4 modejonker 7 vaaindel 10 steegje 11 voe-cbak 13 speelgoed 14 toelichting bij wets ontwerp (afk.) 15 Europeaan 16 als voren (afk.) 19 metalloi'de (clicm.afk.) 20 deswege 24 strand tn Venetië 25 opschepperij 27 zenuwachtig SO maanstand (afk.) 32 Duits pers. v.n.woord 33 pul 35 haver 36 zam-gnoot 3-7 sporeplant 39 loopvogel 40 bekende vuurtoren 43 familielid 44 weg verticaal: 1 flesafsl uiting 2 gerecht 3 Eng. lidwoord 4 firma (afk.) 5 blad-nerf 6 kledingstuk 7 burcht 8 herdersknaap (Bijb.) 9 derhalve 10 insect 12 schroefboor 17 broodje 18 deel van weg 20 schroef 21 gevangenis 22 Friese jorugensmaartt 23 Europeaan 2-6 geslepen 28 getij 29 soort textiel 31 ledikant 32 verpakkingsmiddel 34 Romeins keizer 36 beroep 38 vlug 39 tijdperk 41 achter 42 tn 't afgelopen jaar (afk.) ÉÉN ANTWOORD Lauri heeft intussen de consequenties uit de gehele situatie ge trokken. „Dus, ik ben feitelijk een gevangene", merkt zij op. „Tot wij besloten hebben, wat wij met u zullen doen", zegt Pa Jongg met een glimlach. Ook Chloë Gay lacht kirrend. „Daar is maar één antwoord op, niet Gurd?" Gurd spreekt het beslissende woord: „De toekomst van miss Lovat kan wachten, tot, wij onze eigen toekomst besproken hebben. Kom mee naar de andere kamer". Flint vindt Hopkins na zijn vergeefs telefoongesprek voor een hoog huis met smeedijzeren hek. „En?" vraagt Hopkins. Flint schudt het hoofd. „Ik zou voor de drommel wel willen weten, waar dat meisje gebleven is", zegt hij. „Tien tegen één, dat zij eerst iets is gaan eten, voor zij naar huis ging. En als wij verstandig zijn, doen wij hetzelfde". „Ik. heb zo het idee, dat je het verkeerd hebt Zij kan overal zijn hier in deze gebouwen Hopkins steekt oen sigaret in de mond. Flint geeft hem vuur. Evèn is de muur naast hen verlicht en is het naambordje: „Gurd 8ste verdieping" te lezen. Zij zien hét geen van beiden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2