W atersnood en
W aterstaatsrecht
A
I
G
D
M
M
GAAT ENGELAND HET
LUCHTRUIM
VEROVEREN?
Het haar wordt toch langer
CQURVOISIE"
Eden zegt: Burgess was
niet bij Secret Service
Am. hulpgoederen
aangekomen
De strijd in Parijs beslecht
Landgoed in Scherpenzeel
door brand verwoest
Instelling derde
„wereldgebied"
cognac
Wat anderen
èr van denken
DINSDAG 17 FEBRUARI 1953
DE TELEGRAAF
7
Verhoging der
productie eist
minder
„tea and cakes"
(Van een luchtvaart
correspondent)
ER zullen weinig luchtre
dersin de wereld zijn, die
niet ronduit zullen erken
nen, dat de Britten met hun
Grote Drie verkeersstraal-
vliegtuigen, de De Havilland
Comet, de Vickers Viscount
en de Bristol Brittannia, hun
naaste concurrenten drie a
vier jaar vooruit zijn. Maar
geen van hen zou met even
grote zekerheid durven zeg
gen, dat deze Britse lijnvlieg-
tuigen die voorsprong zullen
behouden.
Engeland heeft de afgelopen
maanden op luchtvaartgebied in
derdaad een verbazingwekkende
vooruitgang geboekt, en dat, ter
wijl het na de oorlog ver achter
stond. Dit was het gevolg van een
strategische overeenkomst met
Amerika, volgens welke Engeland
zich tijdens de oorlog bezig zou
houden met het ontwerpen van
gevechtsvliegtuigen, en de bouw
van transporttoestellen geheel en
al aan de Amerikanen zou over
laten. Daardoor komt het, dat de
Britse Overzeese Luchtvaartmaat
schappij (BOAC) voor haar dien
sten op Amerika nu nog steeds
Amerikaanse machines moet ge
bruiken.
De Britse vliegtuigbouwers heb
ben echter blijk gegeven van een
ver vooruitziende blik, en zich na
de oorlog uitsluitend toegelegd op
het ontwerpen van de toestellen
van de toekomst, de „jetliners".
Vandaar dat zij na lang zwijgen
voor de dag zijn gekomen met
vliegtuigen als de Cornet, de Vis
count, en de Brittannia.
De Cornet
OVER DE COMET kan ik kort
zijn. Er is reeds veel over ge
schreven, zowel vererend als ver
nietigend. Waar is, dat dit toestel
een compromis is met het ultra
moderne, en zo eenvoudig moge
lijk van ontwerp, om tegenover
het nog zeer hoge brandstofver
bruik bezuinigingen te kunnen
stellen wat betreft onderhoud, re
visie, en bemanning. Het toestel
kan hierdoor meer uren per dag
worden benut.
Door het hoge brandstofver
bruik bleek de Comet I nog wei
nig aantrekkelijk voor buiten
landse afnemers, maar nu de ma
chine reeds enkele maanden
dienst doet op Zuid-Afrika en het
Verre Oosten, en per maand en
kele tienduizenden guldens in het
laatje brengt, begint de storm
van kritiek te bedaren.
Het toestel heeft de proeven
goed doorstaan, en zijn kinder
ziekten overwonnen. Maar het is
nog zeer dorstig en moet daarom
veel kostbare tussenlandingen
maken. Daarom kan de Comet I
nog niet op de Atlantische route
worden ingezet. Volgende types
zullen daar wel voor in aanmer
king komen.
„Prop-jets"
AL HEEFT MEN met de Cornet
dan al een beetje verdiend,
het zal nog wel enkele jaren du
ren voor men kan spreken van
werkelijk rendabele straalvlieg
tuigen, en het verschijnen van een
tweetal eveneens viermotorige
„prop-jets", vliegtuigen die ook
worden voortbewogen door straal
motoren, waarvan echter de
meeste energie wordt gebruikt
voor het aandrijven van de pro
peller (1-uchtschroef), is dan ook
zeer verheugend.
Een „zuiver" straalvliegtuig als
de Comet is alleen op lange af
standen, op grote hoogte, en met
veel passagiers aan boord renda
bel. De schroef-straalvliegtuigen,
die sneller opstijgen en minder
brandstof verbruiken, zijn ook by
lagere snelheden, kortere afstan
den. en met minder passagiers
economisch in het gebruik.
De Brittannia
DE „BRITTANIA", waarmee
nu proefgevlo\2en wordt, zou
bijvoorbeeld uitstekend zijn op
de minder drukke lijnen naar
Scandinavië en voor de Atlanti
sche route, waarvoor het vli eg-
bereik van de ..Comet" te klein
is. De proefvluchten met dit toe
stel. dat zowel voor toeristenver
keer als voor luxe-vluchten kan
worden ingezet, zijn nog niet
voorbü. maar de BOAC heeft
reeds 25 van deze 100 luchtreizi
gers vervoerende machines be
steld. omdat zij ook uitnemend
zijn voor de diensten op Australië
en Zuid-Afrika, en over derge
lijke lange afstanden meer kunnen
vervoeren voor minder geld dan
enig ander toestel.
De Viscount
DE wat kleinere VISCOUNT
(50 passagiers), die dezer da
gen voor het eerst de Oceaan
oversteekt, is voornamelijk be
stemd voor de diensten op het
Middellandse-Zeegebied en Scan
dinavië.
Dit zijn inderdaad zeer aantrek
kelijke toestellen, omdat zij wei
nig brandstof verbruiken, en toch
BOVEN: De Vickers „Viscount" is 's werelds eerste schroefstraal-
vliegtuig: voor passagiers. Deze snelle machine die 50 personen kan
vervoeren, is bestemd voor de dienst op het Middellandse-Zeegebied
en Scandinavië.
de voordelen hebben van de Co-
met: weinig lawaai en „klappen"
en een volkomen trillingvrije (dus
voor mens en machine minder
vermoeiende) vlucht.- Dit bleek
me toen ik met de Viscount proef-
vloog. Een zowel voor de piloot
als passagiers zeer prettig toestel
om mee te vliegen, eenvoudig van
lyn en met zeer grote, een wijd
uitzicht gevende ramen.
Vooral buiten Enigeland zal
voor deze schroef-straalvliegtui
gen voorlopig misschien meer be
langstelling bestaan dan voor de
Cornet.
Overgangstype
„PROP-JETS'
OF DEZE
blijvend verschijnsel
zijn. valt echter te
Want de nieuwste types
een
zullen
betwijfelen.
es „zuivere"
straalmotoren zoals de zeer
krachtige Bristol Olympus, wor
den steeds economisoher, en vlieg
tuigen als de Viscount en de Brit
tannia, hoe uitstekend ook, zijn
misschien slechts overgangstypes.
Dit is één van de redenen waarom
zoveel koopkrachtige buitenlandse
luchtreders weliswaar grote be
langstelling koesteren voor Enge.
lands Grote Drie, en hun ontwik
keling blijven volgen, maar nog
steeds aarzelen en liever de kat
uit de boom willen kijken. Dit
zou een gevaarlijke politiek kun
nen zijn. Dr. Plesman zei onlangs:
„Misschien hebben wij de boot
?'emist, maar we hebben ons geld
en minste nog op zak". En dat
betekent veel. als men bedenkt
dat één Comet III bijvoorbeeld
ruim vier millioen gulden zal
kosten.
Lange levertijd
MAAR DAARMEE snijden we
het grootste probleem aan:
de levering. De directeuren van
drie grote Amerikaanse lucht
vaartmaatschappijen bleken even
eens vol belangstelling, en één
van hen, de dynamische Eddie
Rickenbacher, zei honderd mil
lioen dollar beschikbaar te heb
ben voor Comets of Brittannias,
indien hem tegen 1956 nog een
serie geleverd kon worden. Dn
dat konden de nog niet op volle
kracht werkende Britten niet be
loven. De Comet III is nog in het
blauwdruk-stadium, en de nieuwe
straalvliegtuigen kosten ondanks
hun vereenvoudigde constructie
j DE, BRITTEN zetten J
hun achterstand in
een voorsprong om en
X houwen thans hyper- X
moderne verkeersvlieg-
tuigen met straalmo-
X toren. X
meer man-uren om te bouwen dan
vroeger met vliegtuigen het ge
val was.
De Britse vliegtuigfabrieken,
die onderling wel veel werk uit
besteden, willen hun nieuwste pro
ducten echter nog niet in licentie
laten bouwen, hetgeen door Ame
rika en Duitsland (Heinkel) werd
aangeboden. De Britse fabrieken
hebben het voordeel dat zij zich
sneller kunnen omschakelen op de
productie van nieuwe types da-
de Amerikaanse, maar toch is het
zeer de vraag of zy de machines
kunnen leveren binnen de gestel
de tijdsgrens. Op het ogenblik
wordt er per maand één Comst
gemaakt.
Meer en harder
ER IS reeds krachtig aange
drongen op betere betaling
en betere woongelegenheid voor
de vliegtuigindustrie, om betere
krachten aan te trekken, die har
der werken. Want de productie
zal nog verder vereenvoudigd en
versneld moeten worden, wil men
werkelijk resultaten bereiken. Hst
is zeer zeker waar. dat men in
Engeland te kampen heeft met
materiaalschaarste, dat de nu ko
mende Cornet II's „iin de rij moe
ten staan" voor hun Rolls-Royce
Avon straalmotoren, waardoor
een tiental (super-prioriteit heb
bende) militaire vliegtuigen wor
den voortgedreven.
Maar er kan nog veel harder
worden gewerkt door menigeen
in Engeland, waar men er b.v.
nog zes weken over doet om een
nieuw pak te maken.
HET LANGDURIG genieten van
zijn „tea-and-cakes" zal er
voor de Engelsman bij in moeten
schieten,
de bi I
nouden, al hebben de voortvaren
de ontwerpers al weer nieuwere
types straalvliegtuigen, waar met
belangstelling naar uitgezien kan
worden, zoals de verkeers-versies
van de drie ultra-moderne straal-
bommenwerpers Valiant, Vulcan
en Victory op de tekentafels.
De Engelsman heeft pracht
materiaal in handen. En de Ame
rikaanse luchtreder Rickenbacher
zei: Als ik zulke orders kon
krijgen zou ik zelfs de weekends
werken!" Maar ja, die „tea-and-
cakes
De Engelsman heeft de hand
schoen toegeworpen gekregen. Hij
is goed gewapend. Het is nu de
vraag of zijn keurslijf van be
perkende bepalingen, ouderwetse
leefwijze en weinig winst opleve
rende werkvoorwaarden niet te
nauw en te strak is. om deze op te
nemen.
HERINNERING AAN ENGLANDSPIEL
LONDEN, 16 Febr. „Burgess
heeft tijdens d? oorlog nimmer een
functie verricht in onze Secret
Serv.ce", ziedaar het antwoord,
dat de Britse minister van Buiten
landse Zaken, Eden, vandaag in
het Lagerhuis heeft gegeven op de
vraag van de socialistische afge
vaardigde Lewis.
Eden voegde er aan toe, dat
Burgess gedurende de oorlog aan
gesteld was bij de Engelse dien
sten van de BBC.
Men herinnert zich, dat de naam
van Burgess in verband werd ge
bracht met het beruchte „Eng-
landspiel", waarbij vele "-n Neder
land werkende illegalen door ver
raad in Duitse handen vielen.
Men verklaarde, dat Burgess
die in Mei 1951 samen met zijn
vriend MacLean onder gerucht
makende omstandigheden de wijk
nam achter het IJzeren Gordijn
gewerkt zou hebben op de afde
ling „Speciale Operaties" van het
ministerie voor de Economische
Oorlogsvoering. Als zodanig zou
hij ook een functie hebben gehad
bij de verbinding met de Neder
landse verzetsbeweging.
Al heeft Eden thans ontkent,
dat hij bij de Secret Service werk
te, toch zal het juist degenen, die
kwede vermoedens jegens Burgess
koesteren, zyo opgevallen, dat hij
:n de oorlogsjaren blijkbaar aan
de BBC verbonden was. Immers,
men noemde Burgess' naam in
samenhang met het feit, dat de
Duitsers twintig maanden lang in
staat zijn geweest, de „geheime"
radiografische verbinding tussen
ons land en Engeland te contro
leren. (AFP).
Ambulance-auto aangeboden
ROTTERDAM, 17 Febr. „Bü
ons kantoor in New York worden
de cheques in zakken vol binnen
gedragen," sprak gezagvoerder R.
Brands van de „Westerdam" van
de Holland-Amerika Lij.n.
Gisteravond arriveerde hij met
zijn schip te Rotterdam. Bij de
vracht bevond zich een ambu
lance-auto, die een fabrikant aan
de Koningin heeft aangeboden
voor de geteisterde gebieden.
Verder waren er ongeveer der
tig ton goederen, in hoofdzaak
kleding, aan boord, die waren bij
eengebracht door de Amerikaanse
bevolking voor de slachtoffers in
Nederland.
De havenarbeiders te New York
waren in staking, doch deze goe
deren voor de slachtoffers werden
daarin niet betrokken en inge
laden.
De goederen zijn belangeloos
door de H.A.L. vervoerd en wor
den eveneens gratis o-ntscheept,
evenals de tweehonderd ton, die
nu onderweg is naar ons land met
de „Veendam".
ZJware staffen tegen
aasgieren bevestigd
DEN HAAG, 17 Febr. Dl
politierechter te Den Haag heeft
M. R. en M. C. O. veroordeeld lot
ieder zes maanden met bevel tot
gevangenhouding. R. en O. had
den in de avond van 1 Feibruari
een hoeveelheid kabel van het
strand gestolen. De storm had de
kabel blootgewoeld en verdach
ten hadden toen hun slag gesla
gen. De Officier had eenzelfde
straf geëist.
H. S., de echtgenote van O.,
werd wagens medeplichtigheid
tot een maand gevangenis veroor
deeld. De Officier had twee
maanden geëist.
JACQUES FATH, een var» de ..avant-gardisten'
Frankrijks mode-lijn, heeft voor dit zomerseizoen
een vrijwel geheel nieuwe mannequins-,.cabine".
En een ding hebben zU. behalve haar schoonheid,
allen gemeen zij hebben langer haar. Bovendien
Interesseert het u wellicht Iets meer van haar te
weten. Van links naar rechts:
Stella Marais. 22 jaar
Nicole Bedel, 21 jaar
Patricia Prunonosa, 18 jaar
Marline Reynaud, 18 jaar
Paule Gluokson. 18 jaar
Margharite HorneU, 20 jaar
DE strijd om het lange haar is in
Parijs beslecht.
Met een zin in het blad, dat
iedere Franse vrouw leest. „Elle"
schreef dezer dagen, vlak voor het
uitkomen van de Parijse collec-
Advertentie)
Griep? DAMPO
bevordert mede een snelle genezing
couturiers het eens
gen zij langer haar
En nu met deze foto, die aan
toont. dat de nieuwe mannequins
van Jacques Fath ook allen lan
ger, een stuk langer haar dragen.
EVACUÈs OPNIEUW VERJAAGD
Nehroe pleit voor
NEW DELHI. 16 Febr. India's
premier Nehroe heeft vandaag in
de „Raad der Indische staten" de
instelling bepleit van een „derde
wereldgebied", dat los van het
Amerikaanse of het Russische
blok zou moeten werken voor
de vrede.
Hij verwierp daarbij de voor
stellen voor een derde blok of
macht, omdat „door deze bewoor
dingen de volken worden afge
schrikt". Van het derde wereld-
•bied zouden dié staten deel moe
ten uitmaken, die niets van het
Amerikaanse of het Russische
blok willen weten. Tevoren had
namelijk de leider van de Britse
linker-Labourvleugel. Bovan. od-
geroepen tot de vorming van een
„derde blok", dat de UNO zou
moeten dwingen, te luisteren naar
de stem van kleine naties.
In dezelfde rede noemde Nehroe
de erkenning van ..een klein
eiland voor de kust van China"
als de vertegenwoordiger van het
Chinese volk de basis-factor van
de huidie? moeiiiike situatie in het
Verre Oosten, Hij doelde daarbij
on Formosa, het bolwerk van
Tsjiang Kai-sjek's nationalisten.
(Reuter).
(Van onze correspondent)
UTRECHT, 17 Febr. Van het
fraaie buiten „Lambalgen" te
Scherpenzeel is niets overgebleven
dan een rokende puinhoop. In dit
landgoed, waar tien geëvacueer-
den uit het rampgebied en twintig
gerepatrieerden uit Indonesië
waren gehuisvest, is gistermorgen
een felle brand uitgebroken. Met
moeite konden alle inwoners
worden gered. De materiële
schade is zeer groot.
Het was de heer H. K., evacué
uit Stellendam, die de brand ont
dekte. In een der vertrekken op
de bovenverdieping zag hij een
dikke rookontwikkeling. Direct
daarna sloegen de vlammen uit de
vensters.
De brand was ontstaan doordat
de pijp van een hard brandende
kachel in aanraking was gekomen
met de geasfalteerde dakbedek
king.
De brandweer uit Scherpenzeel
kon met de bescheiden middelen
weinig uitrichten. De assistentie
van de brandweer van Wouden
berg en Barneveld werd ingeroe
pen. De spuitwagen van Wouden
berg raakte echter defect, waar
door weinig resultaat werd ge
boekt en slechts een rokende
puinhoop overbleef.
WATERSTAAT ROEPT
INGENIEUR TERUG
STRAATSBURG. 17 Febr.
Op verzoek van de Nederlandse
waterstaatsautoriteiten is ir. J. H
Verhey, hoofdingenieur van
Rijkswaterstaat, die was gedeta
cheerd by de Centrale Rijnvaart
commissie te Straatsburg, terug
gekeerd naar Nederland om te
helpen bij het herstel van de
dijken.
ONTVELLINGEN
SCHRALE EN
RUWE HUID
LS IK ZELF IETS bereiken, wanneer niet reeds in plicht „onder toezicht der wa-
NIET WEET, vraag normale tyden de degelijke terschappen",
ik het aan een van fundamenten waren gelegd". En ten derde en ten slotte
mijn oudleermeesters. ,,Het zwaartepunt moet dus lig- en dat achtte ook Scheltema
Zo vroeg ik dan de- gen in de regeling der dijkzorg het belangrijkste een her-
zer dagen aan een voor normale gevallen" en nu nieuwde beoordeling door de
oudleermeester in het. .rolde het Scheltema voorko- Provinciale Staten of de distri-
staatsrecht of hij nu niet van men, „dat de daaromtrent gel- butie van waterstaatszorg bin-
oordeel was, dat ons water- dende wettelijke bepalingen nen hun grenzen wel steeds aan
staatsrecht verouderd was en aan alle redelijke eisen vol- de eisen van redelijkheid vol-
dringend herziening behoefde doenom een goed dijkbe-
teneinde in de toekomst ram- stuur en een goed toezicht mo-
leefd hebben, te voorkomen.
„Ach", zo was het antwoord,
„die vraag is reeds zo vaak
vroeger gesteld, lees het arti
kel van Scheltema nog maar
eens in de Gids van 1926". En
dus dook ik uit een onzer bi
bliotheken die oude jaargang
van dat eerbiedwaardige tijd
schrift op. En inderdaad: dit
artikel van de helaas te jong
overleden prof. mr. F.
Plaats der provincie
N DIE wettelijke bepalin-
komen beantwoordt.
„Er zijn," zo schreef hij,
„stukken rivierdijk bij het be
houd waarvan de directe be
langen van een groot deel der
provincie zijn betrokken, doch
die verzorgd en onderhouden
worden door betrekkelijk klei-
ne waterschappen, wier inge-
gen, die sedert 1926 niet in- landen dan hebben te dragen
grijpend zijn gewijzigd, wat naar billijkheid op veel
„neemt het provinciaal be- ruimer schaal behoorde omge-
stuur een belangrijke, een- slagen te worden." De leiding
trale plaats in. De provincie van het geheel wilde hij echter
mr. F. G. heeft dikwijls belangrijke wa- laten bij Provinciale Staten,
Scheltema is nog alleszins de terstaatswerken in eigen be- „een college, dat door zijn sa-
moeite van het lezen waard. heer. Gedeputeerde Staten menstelling als aangewezen is
Grote stukken er van zouden oefenen het grondwettelijke om de distributie van water-
op dit ogenblik geschreven toezicht over alles, wat binnen staatszorg naar regelen van
kunnen zijn. Dadelijk reeds het hun gebied de waterstaat be- billijkheid te doen geschieden
begin, dat luidt: treft, uit. De Provinciale Staten en om de juiste middenweg tus-
„De overstromingsrampen" - kunnen, in algemene provin- sen meer en minder direct be
de schrijver doelt hierbij op ciale verordeningen op dijken lang te vinden."
de watersnood bij de jaarwis- e.d. de toestand dier objecten
seling van 1925/1926 - „heb- binnen hun gebied regelen en
ben begrijpelijkerwijs de beheers- en onderhoudsver-
vraag doen rijzen, wie voor plichtingen scheppen,
den behoorlijken toestand der
waterkerende dijken en mits- Eindelyk. de Provinciale
dien, voorzover die toestand Staten kunnen, door oprichting,
niet behoorlijk was, voor de opheffing en samenvoeging var.
droevige gevolgen daarvan waterschappen de waterschaps
zijn verantwoordelijk te ach- 20rS binnen hun gebied distri
ten: en die vraag is op de b}}eren en de kring _van ver-
meest uiteenlopende wijzen
Ons aller belang
AAT DEZE conclusie
nog wel op? Moeten
wij. na deze grote
ramp. niet zeggen:
Het is nu toch wel ge
bleken, dat de ver-
zorging der dijken ons
u C1, plichtingen en autonome zorg aller belang is en dat de zaak
beantwoord Deze wiit het der waterschappen bepalen, dus geheel centraal geregeld
eebeurde aan het RiVk eene Ons stelsel van waterstaats- moet worden. De staatsrechts-
aan de provinciale besturen zor2 drijft, grotendeels op de geleerden, die men er over
een derde acht met een be- werkzaamheid en het juiste in- spreekt, wyzen een dergelijke
roep op den Öudhollandsen zicht in plaatselijke toestanden algehele centralisatie met
rpgel Wien het water dpert van het provinciaal bestuur; Scheltema nog steeds af.
Die het water keert" de wa- daarin is voor een groot Ook een aantal technici doet
- - er Keeri ae wa i~~i i-u. 6 dit. ik zal het niet wagen, hen
tegen te spreken. Maar het lijkt
mij toch wel dat in de eerste
plaats de gelden, die nodig zijn
voor de dijken, welke het ge
hele land beschermen, door
ons allen te zamen moeten wor-
xjikz nci waiti nccii uc w c-
terschapsbesturen de eigen- deel zyn kracht gelegen
lijke schuldigen".
Inzicht nodig
1 N ZIET, zeven en twin
tig jaar later stellen wij
deze vraag opnieuw.
Scheltema, die ons wa
terstaatsrecht kende als
5J
De consequentie
k E CONSEQUENTIE
daarvan
zegt
den opgebracht. En voorts lijkt
SL f loT het ook nie* 20 sek. dat er op
verder, „dat, aan- den duur een intensievere rijks-
genomen eens dat controle is riie de hemnpiinoon
controle is, die de bemoeiingen
- raocht blyken, dal der verschillende provincies
geen ander zei, dat het de feitelyke staat van onze du- coördineert en verwaarlozing
allerminst zyn bedoeling was ken met geheel beantwoordde en onvoldoende zor® tegengaat-
de schuldvraag te beantwoorden, aan de eisen, die redelijkerwijze
Bescheidenlijk zei hij: „De be- mochten gesteld worden, in de
voegdheid daartoe, die kennis eerste plaats wordt onderzocht
1 onvoldoende zorg tegengaat.
Samen kosten dragen
van technische en andere de- in hoeverre door ingrijpen var
tails, ontbreekt mij ten enen- cte provinciale wetgever voor
male". Maar hij wilde „inzicht de toekomst herhaling is te
geven in de rechtsverhoudin- voorkomen",
gen ten onzent met betrekking Welnu zo kan men thans
tot de zorg voor waterstaats- een kwarteeuw later opnieuw
werken in het algemeen en vragen, of niet is gt
voor dij'ken in het byzonder; da£ 0nze dijken niet meer aan Waterstaatsen aan dé onder hem
inzicht dat de onmisbare grond- redelijke eisen beantwoorden, ressorterende ambtenaren reeds
fifS v0™' V<"^rS: ??ïel,?r durfde SfSS3SÏÏ
wf in mncrete mSlen" 11 z,'-ch "°3 S.en oordeel aan oppertoezicht uit te oefenen.
xSrlK^an dit ILÏÏlHSA" V™,Zïr Ar.ikeM5dle^eUde wegbreng.
EN is in deze richting
ook reeds werkzaam
Dc artikelen 5 en
volgende van de Wa
terstaatswet geven
aan de minister van
u j terstaatsrecht zeker
inzicht had hy dertig tyd- verstand heb dan die specialist,
schriftbladzyden nodig, en ieder zal dit ook niet doen
zal begrijpen dat het onmoge
lijk is, die stroom van gege
vens hier te herhalen.
"Wel belangrijk is, om zijn
conclusie opnieuw te bezien.
Toen hy dit slot van zijn arti
kel schreef, was par. 17 van
de Waterstaatswet 1900, ge
maakt in 1921, nog niet inge
voerd. Dat is sedertdien wel
geschied. Deze par. 17 behan
delt het „voorkomen en beper
ken van overstromingen", maar
zij geldt slechts voor tijden var.
uiterste nood. Zij heeft geen
betrekking op de normale ver-
zorgingswyze der dijken
minder de benoeming enz. van de voor
zitters en de leden van de dage
lijkse besturen van waterschap
pen. belast met verdediging
tegen zeewater, water van het
IJselmeer of opperwater der
grote rivieren reeds bij de
EN KAN echter toch Kroon. Maar het is juist de
zeggen dat. indien vraag of men in dezen niet
binnen een vierde verder moet gaan.
van een eeuw zich Ten slotte is het ons aller be-
dergelijke grote lang. dat niet grote stukken
rampen kunnen voor- van Nederland worden over-
„something rotten in stroomd. Ajle Nederlanders be-
Drie remedies deed Schelte-
„Something rotten"
doen,
horen tot desenen, die het wa
ter kan deren en die het dus
Vnn hónd- moeten keren. Daarbij zullen
altiid zekere risico's moeten
Betere vastlegging en om- lopen. Dat doen wij ook op mi-
schryving van de onderhouds- ntair gebied, od het gebied var
zoals scneitema zeer ter een i verplichting m waterschaps- cie gezondheidszorg en de
zegt, „voorkomen is beter dan reglementen en provinciale drinkwatervoorziening. Een
genezen". verordeningen, ten einde een voik kan niet od leder terrein
„Een goed systeem van dijk- steviger aanknopingspunt te steeds de uiterste voorzorser
zorg dient allereerst er op ge- bieden voor toezicht en ópper- nemen, zeker niet een arm volk.
richt te zijn, dat, wanneer het toezicht. zoals wij nu ziin. Maar het moet
hoge water komt, de dijk in Ten tweede: verdere afschaf- de risico'? wel eezamenlijk dra-
staat is het te keren, en met fing van het zogenaamde gen en de bevoilisin<? daartegen
noodmaatregelen en bijzondere pandplichtig onderhoud, dus gezamenlijk bekostigen,
bevoegdheden zal men weinig van de particuliere onderhouds- ASEGA.
ER IS, na onze publicaties over
de kwestie van het langere
haar, achter de schermen nog veel
over te doen geweest. De kapper
die het gewaagd had dit nieuwe
element te brengen in de vrouwe
lijke schoonheid en die daarvoor
werd terechtgewezen door een
royement, is. Zover mij bekend,
nog steeds niet in genade aange
nomen. En dit in weerwil van het
feit. dat aan zijn collega's in het
„Syndicat de la Haute Coiffure"
in besloten vergadering een brief
is voorgelezen, waarin werd mee
gedeeld, dat de uitlatingen in onze
bladen geheel voor onze rekening
waren en niet waren uitgespro
ken door de betrokken kapper, die
daardoor inderdaad zijn collega's
zou hebben afgevallen.
MAAR NEEN, er was nu een
maal een besluit genomen, by
dat besluit zou men blyven. Zo
schijnen de statuten het voor te
schrijven. Maar, wanneer nu bin
nenkort zal blijken dat inderdaad
het almachtig Parijs dat de toon
gever is, aan het Syndicat heeft
voorgeschreven, dat het haar iets
langer wordt, dan zal men de
Haagse kapper waarschijnlijk in
stilte weer opnemen en iedereen
zal weer tevreden zijn.
INMIDDELS is het de moeite
waard te vermelden, dat niet
alleen Parijs, maar ook New
York en zelfs Londen vrijwel ter
zelfder tijd zijn afgestapt van het
zeer korte haar. Wat Londen be
treft haal ik hierbij de woorden
aan van een deskundige, die in de
„Daily Telegraph" schrijft: .als
u soms zojuist het besluit hebt
genomen uw haar te laten afknip
pen. doe het dan niet. U bent te
laat. De Doedelcoiffure heeft haar
tijd gehad en de nieuwe haarstijl
is langer, vrouwelijker.
EN, als ik u was, mevrouw, dan
zou ik het daar maar op hou
den, wanneer u dezer dagen naar
de kapper gaat.
FERGUUT
dê cognac met het mooiste
8ququet
Persoonlijke dankbetuiging
Laat iedere Nederlander met ken
nissen of relaties in het buitenland in
een persoonlü'ke brief dat buitenland
bedanken voor de hulp, die wij van
over de grenzen mochten ontvangen.
Een Utrechtse fabrikant.
Onze eenheid
van Woenj
tholieken. protestantse en gerefor
meerde vluchtelingen die niet bij ge
loofsgenoten zijn ondergebracht, zo
spoedig mogelijk van die adressen
vertrekken en bij geloofsgenoten on
dergebracht worden. Ziedaar de splijt
zwam weer.
Amsterdam G. OOMKES.
Voor West-Berlijn?
NIEUWE KENAU
IN KENIA
Bij treffen negen doden
NAIROBI, 16 Febr. Te Thom
sons Falls verdreef vandaag een
vrouw, Julie Butler, een bende
van 18 Kikoejoe's met geweer
vuur, terwijl haar echtgenoot en
zoon de boerderij bewaakten van
buren, die naar Nairobi waren.
Toen zij drie vreemde Kikoejoe's
langs het venster zag gaan, open
de mevr. Butler de deur en zag
toen een Kikoejoe haar met pijl
en boog bedreigen. De rest van de
bende was eveneens met pijl en
boog en korte zwaarden bewapend.
Een van hen had een geweer.
Mevr. Butler sloeg de deur dicht,
haalde haar geweer en vuurde,
waarop de bende de vlucht nam.
De politie heeft in het gebied
van Fort Hall (Kenia) het vuur
geopend op een groep gewapende
Kikoejoes, die geen gehoor gaven
aan een bevel te blyven staan.
Negen Kikoejoes werden dodelijk
getroffen en één werd gewond.
De groep wordt door de politie
achtervolgd. (Reuter).
ALPHONS MOSMANS, componist
81 jaar. in Den Bosch.
Zijn meeste composities, waaronder
vele koorwerken., werden geschreven
in het begin van deze eeuw. Vooral
humoristische muziek van zijn hand
heeft nog steeds bij talrijke mannen
k iren een goede r.aam, bijv de studen
tenoperettes ..Voor den bloedraad" en
.Mozes in de klem". Verder de spreek
woorden „Quod libet" en de fameuz»
Jansen-eaniate 60 jaar tweede orga
nist in de Sint Jan's kathedraal Pu
bliceerde jarenlang in ..Oude Bossche
Courant" en Sint Gregorlusblad.
Uitvaart: Donderdag 10 uur in de
Kathedrale St. Jans Basiliek.
Kunnen de overtollige geschonken
goederen voor de rampslachtoffers
niet doorgezonden worden naar West-
Berlijn. waar ze toch zeker met
vreugde zouden worden ontvangen,
om de eerste nood te lenigen van de
vele vluchtelingen.
Soest. T. DOOR'ENSPLEET.
Treft geen anderen in
hun bestaan
Bij de oproep tot steun aan het
Rampenfonds hebben de bloemiste
rijen en aanverwante handel zich ze
ker met onbetuigd gelaten. Betreu
renswaardig is het nu. dat de Ned.
Ba r.ke: bakkersvereniging, afd. Gooi
land. meende bij haar gouden jubi
leum de genodigden te moeten advi
seren, de gelden die besteed mochten
aan bloemen, aan het Ram
penfonds over te dragen. Moet dit
„nu Jw,eer ten k^ste van de bloe
menhandel gaan? Moet de vreselijke
waarv00r haast iedereen zijn
raaSU nu nog rampzaliger
hv. wo[den d<x>r musici, artis-
ten. bloemenhanaelaren en aanver-
tWre?flen»ZaTken».enz-,in hun bestaan te
treffen. Leeft en laat ieven.
Hilversum. j. v. west,
„Pluto"
(aan CL Doorenbos)
Bandy het zou zingen
in de Bonte Trein. o. Clinge
Zou het volk bü zachtrood licht
Tranen plengen om 't gedicht....
Vragen wil ik mij sleohts af
Wat voor ..lof" U.Leerink gaf.
Foei! Du vers. zó vals en braaf
Hoort met m De Telegraaf
Hilversum. Theo Uden Mesman.
Hoofd in de strop
Een modern, krachtig dijkenstelsel
was met tc betalen, zo beweert men.
aJ ciW.aslc,r wel te betalen? Wel,
de Slnterklaasgesohenken „van de w:-4
tot het graf". Ook het peperdure staats
apparaat met zijn papierlawines en
t,„^enf,ang e,n Sre°z«Hoze bemoei
zucht. De oorlogsslachtoffers kregen
slechts een fractie van hun ellende uit
betaald en wachten nog steeds op een
eindmtkenng. Vele Indische oorlogs-
stankerds kur.nen om een cent gaan
voUS 15 enerS»ek en barm-
hnnVf" fas gt het ««Ikens zijn
hoofd m de wurgende strop van de
partijpolitiek, met alle rampzalige ge
volgen van dien.
Een gok
In plaats van een 500 miUioen-lening,
looptijd 20 jaar. stel ik voor een staats
loterij groot 500 millioen. looptHd
.|f.ar- ItK) Millioen aan prijzen. 400
milLoen voor het Rampenfonds. Daar
zojuist duizenden weer aan den ln've
ondervonden hebben, dat. ontdaan van
alle schone phrasen. het hele leven een
gok is, schijnt my dit de meest zinvolle
en actuele oplossing.
Groningen. H. Mulder.
Regering wikt.
ambtenaar beschikt
Hoewel het nog niet vaststaat hoe
de vergoeding aan de slachtoffers van
de ramp zal geschieden, staat wel vast.
dat de Wet op de Materiële Oorlogs
schade voorlopig zal dienen en dat
dezelfde ambtenaren zijn of worden
ingeschakeld D w.z., dat ambtenaren,
die de wet woordelijk kennen en weten
hoe die toegepast kan worden, weer
enige jaren allerlei moeilijkheden gaan
opwerpen en de slachtoffers radeloos
maken. Ik bezit sprekende voorbeel
den.
Oosterbeek.
A. W. van Eek.
Ook zij
In de debatten over de watersnood
in de Tweede Kamer spreken vele
afgevaardigden over afwikkeling van
de schade met bekwame spoed, over
„waken tegen ambtenarij" en tegen
„commissiebenoemerij". De regering
stelt voor, de werkwijze van de Wet
op de materiële oorlogsschade te vol
gen. In d3t geval: arme watersnood-
'achtoffers. Tijdens de oorlog verloor
a. mijn woonhuis, b. al mijn be
drijfsgebouwen. c. mijn gehele huia-
en bedrüfsmveotarïs. d 30 ri van mijn
boomgar-rdenopstand. Ik mag mij dsar-
wel zw.ar oorlogsslachtoffer noe-
Thans, Februari 1953. is het einde
de procedure nog niet te zien. Is
dit onmacht, onwil of u'tsluliend amb
tenarij? Ik wil geen keuze uit deze
benamingen doen
Betuwse fruitkweker.
(Naam ter redactie bekend)
I