W atersnood en W aterstaatsrecht A I G D M M GAAT ENGELAND HET LUCHTRUIM VEROVEREN? Het haar wordt toch langer CQURVOISIE" Eden zegt: Burgess was niet bij Secret Service Am. hulpgoederen aangekomen De strijd in Parijs beslecht Landgoed in Scherpenzeel door brand verwoest Instelling derde „wereldgebied" cognac Wat anderen èr van denken DINSDAG 17 FEBRUARI 1953 DE TELEGRAAF 7 Verhoging der productie eist minder „tea and cakes" (Van een luchtvaart correspondent) ER zullen weinig luchtre dersin de wereld zijn, die niet ronduit zullen erken nen, dat de Britten met hun Grote Drie verkeersstraal- vliegtuigen, de De Havilland Comet, de Vickers Viscount en de Bristol Brittannia, hun naaste concurrenten drie a vier jaar vooruit zijn. Maar geen van hen zou met even grote zekerheid durven zeg gen, dat deze Britse lijnvlieg- tuigen die voorsprong zullen behouden. Engeland heeft de afgelopen maanden op luchtvaartgebied in derdaad een verbazingwekkende vooruitgang geboekt, en dat, ter wijl het na de oorlog ver achter stond. Dit was het gevolg van een strategische overeenkomst met Amerika, volgens welke Engeland zich tijdens de oorlog bezig zou houden met het ontwerpen van gevechtsvliegtuigen, en de bouw van transporttoestellen geheel en al aan de Amerikanen zou over laten. Daardoor komt het, dat de Britse Overzeese Luchtvaartmaat schappij (BOAC) voor haar dien sten op Amerika nu nog steeds Amerikaanse machines moet ge bruiken. De Britse vliegtuigbouwers heb ben echter blijk gegeven van een ver vooruitziende blik, en zich na de oorlog uitsluitend toegelegd op het ontwerpen van de toestellen van de toekomst, de „jetliners". Vandaar dat zij na lang zwijgen voor de dag zijn gekomen met vliegtuigen als de Cornet, de Vis count, en de Brittannia. De Cornet OVER DE COMET kan ik kort zijn. Er is reeds veel over ge schreven, zowel vererend als ver nietigend. Waar is, dat dit toestel een compromis is met het ultra moderne, en zo eenvoudig moge lijk van ontwerp, om tegenover het nog zeer hoge brandstofver bruik bezuinigingen te kunnen stellen wat betreft onderhoud, re visie, en bemanning. Het toestel kan hierdoor meer uren per dag worden benut. Door het hoge brandstofver bruik bleek de Comet I nog wei nig aantrekkelijk voor buiten landse afnemers, maar nu de ma chine reeds enkele maanden dienst doet op Zuid-Afrika en het Verre Oosten, en per maand en kele tienduizenden guldens in het laatje brengt, begint de storm van kritiek te bedaren. Het toestel heeft de proeven goed doorstaan, en zijn kinder ziekten overwonnen. Maar het is nog zeer dorstig en moet daarom veel kostbare tussenlandingen maken. Daarom kan de Comet I nog niet op de Atlantische route worden ingezet. Volgende types zullen daar wel voor in aanmer king komen. „Prop-jets" AL HEEFT MEN met de Cornet dan al een beetje verdiend, het zal nog wel enkele jaren du ren voor men kan spreken van werkelijk rendabele straalvlieg tuigen, en het verschijnen van een tweetal eveneens viermotorige „prop-jets", vliegtuigen die ook worden voortbewogen door straal motoren, waarvan echter de meeste energie wordt gebruikt voor het aandrijven van de pro peller (1-uchtschroef), is dan ook zeer verheugend. Een „zuiver" straalvliegtuig als de Comet is alleen op lange af standen, op grote hoogte, en met veel passagiers aan boord renda bel. De schroef-straalvliegtuigen, die sneller opstijgen en minder brandstof verbruiken, zijn ook by lagere snelheden, kortere afstan den. en met minder passagiers economisch in het gebruik. De Brittannia DE „BRITTANIA", waarmee nu proefgevlo\2en wordt, zou bijvoorbeeld uitstekend zijn op de minder drukke lijnen naar Scandinavië en voor de Atlanti sche route, waarvoor het vli eg- bereik van de ..Comet" te klein is. De proefvluchten met dit toe stel. dat zowel voor toeristenver keer als voor luxe-vluchten kan worden ingezet, zijn nog niet voorbü. maar de BOAC heeft reeds 25 van deze 100 luchtreizi gers vervoerende machines be steld. omdat zij ook uitnemend zijn voor de diensten op Australië en Zuid-Afrika, en over derge lijke lange afstanden meer kunnen vervoeren voor minder geld dan enig ander toestel. De Viscount DE wat kleinere VISCOUNT (50 passagiers), die dezer da gen voor het eerst de Oceaan oversteekt, is voornamelijk be stemd voor de diensten op het Middellandse-Zeegebied en Scan dinavië. Dit zijn inderdaad zeer aantrek kelijke toestellen, omdat zij wei nig brandstof verbruiken, en toch BOVEN: De Vickers „Viscount" is 's werelds eerste schroefstraal- vliegtuig: voor passagiers. Deze snelle machine die 50 personen kan vervoeren, is bestemd voor de dienst op het Middellandse-Zeegebied en Scandinavië. de voordelen hebben van de Co- met: weinig lawaai en „klappen" en een volkomen trillingvrije (dus voor mens en machine minder vermoeiende) vlucht.- Dit bleek me toen ik met de Viscount proef- vloog. Een zowel voor de piloot als passagiers zeer prettig toestel om mee te vliegen, eenvoudig van lyn en met zeer grote, een wijd uitzicht gevende ramen. Vooral buiten Enigeland zal voor deze schroef-straalvliegtui gen voorlopig misschien meer be langstelling bestaan dan voor de Cornet. Overgangstype „PROP-JETS' OF DEZE blijvend verschijnsel zijn. valt echter te Want de nieuwste types een zullen betwijfelen. es „zuivere" straalmotoren zoals de zeer krachtige Bristol Olympus, wor den steeds economisoher, en vlieg tuigen als de Viscount en de Brit tannia, hoe uitstekend ook, zijn misschien slechts overgangstypes. Dit is één van de redenen waarom zoveel koopkrachtige buitenlandse luchtreders weliswaar grote be langstelling koesteren voor Enge. lands Grote Drie, en hun ontwik keling blijven volgen, maar nog steeds aarzelen en liever de kat uit de boom willen kijken. Dit zou een gevaarlijke politiek kun nen zijn. Dr. Plesman zei onlangs: „Misschien hebben wij de boot ?'emist, maar we hebben ons geld en minste nog op zak". En dat betekent veel. als men bedenkt dat één Comet III bijvoorbeeld ruim vier millioen gulden zal kosten. Lange levertijd MAAR DAARMEE snijden we het grootste probleem aan: de levering. De directeuren van drie grote Amerikaanse lucht vaartmaatschappijen bleken even eens vol belangstelling, en één van hen, de dynamische Eddie Rickenbacher, zei honderd mil lioen dollar beschikbaar te heb ben voor Comets of Brittannias, indien hem tegen 1956 nog een serie geleverd kon worden. Dn dat konden de nog niet op volle kracht werkende Britten niet be loven. De Comet III is nog in het blauwdruk-stadium, en de nieuwe straalvliegtuigen kosten ondanks hun vereenvoudigde constructie j DE, BRITTEN zetten J hun achterstand in een voorsprong om en X houwen thans hyper- X moderne verkeersvlieg- tuigen met straalmo- X toren. X meer man-uren om te bouwen dan vroeger met vliegtuigen het ge val was. De Britse vliegtuigfabrieken, die onderling wel veel werk uit besteden, willen hun nieuwste pro ducten echter nog niet in licentie laten bouwen, hetgeen door Ame rika en Duitsland (Heinkel) werd aangeboden. De Britse fabrieken hebben het voordeel dat zij zich sneller kunnen omschakelen op de productie van nieuwe types da- de Amerikaanse, maar toch is het zeer de vraag of zy de machines kunnen leveren binnen de gestel de tijdsgrens. Op het ogenblik wordt er per maand één Comst gemaakt. Meer en harder ER IS reeds krachtig aange drongen op betere betaling en betere woongelegenheid voor de vliegtuigindustrie, om betere krachten aan te trekken, die har der werken. Want de productie zal nog verder vereenvoudigd en versneld moeten worden, wil men werkelijk resultaten bereiken. Hst is zeer zeker waar. dat men in Engeland te kampen heeft met materiaalschaarste, dat de nu ko mende Cornet II's „iin de rij moe ten staan" voor hun Rolls-Royce Avon straalmotoren, waardoor een tiental (super-prioriteit heb bende) militaire vliegtuigen wor den voortgedreven. Maar er kan nog veel harder worden gewerkt door menigeen in Engeland, waar men er b.v. nog zes weken over doet om een nieuw pak te maken. HET LANGDURIG genieten van zijn „tea-and-cakes" zal er voor de Engelsman bij in moeten schieten, de bi I nouden, al hebben de voortvaren de ontwerpers al weer nieuwere types straalvliegtuigen, waar met belangstelling naar uitgezien kan worden, zoals de verkeers-versies van de drie ultra-moderne straal- bommenwerpers Valiant, Vulcan en Victory op de tekentafels. De Engelsman heeft pracht materiaal in handen. En de Ame rikaanse luchtreder Rickenbacher zei: Als ik zulke orders kon krijgen zou ik zelfs de weekends werken!" Maar ja, die „tea-and- cakes De Engelsman heeft de hand schoen toegeworpen gekregen. Hij is goed gewapend. Het is nu de vraag of zijn keurslijf van be perkende bepalingen, ouderwetse leefwijze en weinig winst opleve rende werkvoorwaarden niet te nauw en te strak is. om deze op te nemen. HERINNERING AAN ENGLANDSPIEL LONDEN, 16 Febr. „Burgess heeft tijdens d? oorlog nimmer een functie verricht in onze Secret Serv.ce", ziedaar het antwoord, dat de Britse minister van Buiten landse Zaken, Eden, vandaag in het Lagerhuis heeft gegeven op de vraag van de socialistische afge vaardigde Lewis. Eden voegde er aan toe, dat Burgess gedurende de oorlog aan gesteld was bij de Engelse dien sten van de BBC. Men herinnert zich, dat de naam van Burgess in verband werd ge bracht met het beruchte „Eng- landspiel", waarbij vele "-n Neder land werkende illegalen door ver raad in Duitse handen vielen. Men verklaarde, dat Burgess die in Mei 1951 samen met zijn vriend MacLean onder gerucht makende omstandigheden de wijk nam achter het IJzeren Gordijn gewerkt zou hebben op de afde ling „Speciale Operaties" van het ministerie voor de Economische Oorlogsvoering. Als zodanig zou hij ook een functie hebben gehad bij de verbinding met de Neder landse verzetsbeweging. Al heeft Eden thans ontkent, dat hij bij de Secret Service werk te, toch zal het juist degenen, die kwede vermoedens jegens Burgess koesteren, zyo opgevallen, dat hij :n de oorlogsjaren blijkbaar aan de BBC verbonden was. Immers, men noemde Burgess' naam in samenhang met het feit, dat de Duitsers twintig maanden lang in staat zijn geweest, de „geheime" radiografische verbinding tussen ons land en Engeland te contro leren. (AFP). Ambulance-auto aangeboden ROTTERDAM, 17 Febr. „Bü ons kantoor in New York worden de cheques in zakken vol binnen gedragen," sprak gezagvoerder R. Brands van de „Westerdam" van de Holland-Amerika Lij.n. Gisteravond arriveerde hij met zijn schip te Rotterdam. Bij de vracht bevond zich een ambu lance-auto, die een fabrikant aan de Koningin heeft aangeboden voor de geteisterde gebieden. Verder waren er ongeveer der tig ton goederen, in hoofdzaak kleding, aan boord, die waren bij eengebracht door de Amerikaanse bevolking voor de slachtoffers in Nederland. De havenarbeiders te New York waren in staking, doch deze goe deren voor de slachtoffers werden daarin niet betrokken en inge laden. De goederen zijn belangeloos door de H.A.L. vervoerd en wor den eveneens gratis o-ntscheept, evenals de tweehonderd ton, die nu onderweg is naar ons land met de „Veendam". ZJware staffen tegen aasgieren bevestigd DEN HAAG, 17 Febr. Dl politierechter te Den Haag heeft M. R. en M. C. O. veroordeeld lot ieder zes maanden met bevel tot gevangenhouding. R. en O. had den in de avond van 1 Feibruari een hoeveelheid kabel van het strand gestolen. De storm had de kabel blootgewoeld en verdach ten hadden toen hun slag gesla gen. De Officier had eenzelfde straf geëist. H. S., de echtgenote van O., werd wagens medeplichtigheid tot een maand gevangenis veroor deeld. De Officier had twee maanden geëist. JACQUES FATH, een var» de ..avant-gardisten' Frankrijks mode-lijn, heeft voor dit zomerseizoen een vrijwel geheel nieuwe mannequins-,.cabine". En een ding hebben zU. behalve haar schoonheid, allen gemeen zij hebben langer haar. Bovendien Interesseert het u wellicht Iets meer van haar te weten. Van links naar rechts: Stella Marais. 22 jaar Nicole Bedel, 21 jaar Patricia Prunonosa, 18 jaar Marline Reynaud, 18 jaar Paule Gluokson. 18 jaar Margharite HorneU, 20 jaar DE strijd om het lange haar is in Parijs beslecht. Met een zin in het blad, dat iedere Franse vrouw leest. „Elle" schreef dezer dagen, vlak voor het uitkomen van de Parijse collec- Advertentie) Griep? DAMPO bevordert mede een snelle genezing couturiers het eens gen zij langer haar En nu met deze foto, die aan toont. dat de nieuwe mannequins van Jacques Fath ook allen lan ger, een stuk langer haar dragen. EVACUÈs OPNIEUW VERJAAGD Nehroe pleit voor NEW DELHI. 16 Febr. India's premier Nehroe heeft vandaag in de „Raad der Indische staten" de instelling bepleit van een „derde wereldgebied", dat los van het Amerikaanse of het Russische blok zou moeten werken voor de vrede. Hij verwierp daarbij de voor stellen voor een derde blok of macht, omdat „door deze bewoor dingen de volken worden afge schrikt". Van het derde wereld- •bied zouden dié staten deel moe ten uitmaken, die niets van het Amerikaanse of het Russische blok willen weten. Tevoren had namelijk de leider van de Britse linker-Labourvleugel. Bovan. od- geroepen tot de vorming van een „derde blok", dat de UNO zou moeten dwingen, te luisteren naar de stem van kleine naties. In dezelfde rede noemde Nehroe de erkenning van ..een klein eiland voor de kust van China" als de vertegenwoordiger van het Chinese volk de basis-factor van de huidie? moeiiiike situatie in het Verre Oosten, Hij doelde daarbij on Formosa, het bolwerk van Tsjiang Kai-sjek's nationalisten. (Reuter). (Van onze correspondent) UTRECHT, 17 Febr. Van het fraaie buiten „Lambalgen" te Scherpenzeel is niets overgebleven dan een rokende puinhoop. In dit landgoed, waar tien geëvacueer- den uit het rampgebied en twintig gerepatrieerden uit Indonesië waren gehuisvest, is gistermorgen een felle brand uitgebroken. Met moeite konden alle inwoners worden gered. De materiële schade is zeer groot. Het was de heer H. K., evacué uit Stellendam, die de brand ont dekte. In een der vertrekken op de bovenverdieping zag hij een dikke rookontwikkeling. Direct daarna sloegen de vlammen uit de vensters. De brand was ontstaan doordat de pijp van een hard brandende kachel in aanraking was gekomen met de geasfalteerde dakbedek king. De brandweer uit Scherpenzeel kon met de bescheiden middelen weinig uitrichten. De assistentie van de brandweer van Wouden berg en Barneveld werd ingeroe pen. De spuitwagen van Wouden berg raakte echter defect, waar door weinig resultaat werd ge boekt en slechts een rokende puinhoop overbleef. WATERSTAAT ROEPT INGENIEUR TERUG STRAATSBURG. 17 Febr. Op verzoek van de Nederlandse waterstaatsautoriteiten is ir. J. H Verhey, hoofdingenieur van Rijkswaterstaat, die was gedeta cheerd by de Centrale Rijnvaart commissie te Straatsburg, terug gekeerd naar Nederland om te helpen bij het herstel van de dijken. ONTVELLINGEN SCHRALE EN RUWE HUID LS IK ZELF IETS bereiken, wanneer niet reeds in plicht „onder toezicht der wa- NIET WEET, vraag normale tyden de degelijke terschappen", ik het aan een van fundamenten waren gelegd". En ten derde en ten slotte mijn oudleermeesters. ,,Het zwaartepunt moet dus lig- en dat achtte ook Scheltema Zo vroeg ik dan de- gen in de regeling der dijkzorg het belangrijkste een her- zer dagen aan een voor normale gevallen" en nu nieuwde beoordeling door de oudleermeester in het. .rolde het Scheltema voorko- Provinciale Staten of de distri- staatsrecht of hij nu niet van men, „dat de daaromtrent gel- butie van waterstaatszorg bin- oordeel was, dat ons water- dende wettelijke bepalingen nen hun grenzen wel steeds aan staatsrecht verouderd was en aan alle redelijke eisen vol- de eisen van redelijkheid vol- dringend herziening behoefde doenom een goed dijkbe- teneinde in de toekomst ram- stuur en een goed toezicht mo- leefd hebben, te voorkomen. „Ach", zo was het antwoord, „die vraag is reeds zo vaak vroeger gesteld, lees het arti kel van Scheltema nog maar eens in de Gids van 1926". En dus dook ik uit een onzer bi bliotheken die oude jaargang van dat eerbiedwaardige tijd schrift op. En inderdaad: dit artikel van de helaas te jong overleden prof. mr. F. Plaats der provincie N DIE wettelijke bepalin- komen beantwoordt. „Er zijn," zo schreef hij, „stukken rivierdijk bij het be houd waarvan de directe be langen van een groot deel der provincie zijn betrokken, doch die verzorgd en onderhouden worden door betrekkelijk klei- ne waterschappen, wier inge- gen, die sedert 1926 niet in- landen dan hebben te dragen grijpend zijn gewijzigd, wat naar billijkheid op veel „neemt het provinciaal be- ruimer schaal behoorde omge- stuur een belangrijke, een- slagen te worden." De leiding trale plaats in. De provincie van het geheel wilde hij echter mr. F. G. heeft dikwijls belangrijke wa- laten bij Provinciale Staten, Scheltema is nog alleszins de terstaatswerken in eigen be- „een college, dat door zijn sa- moeite van het lezen waard. heer. Gedeputeerde Staten menstelling als aangewezen is Grote stukken er van zouden oefenen het grondwettelijke om de distributie van water- op dit ogenblik geschreven toezicht over alles, wat binnen staatszorg naar regelen van kunnen zijn. Dadelijk reeds het hun gebied de waterstaat be- billijkheid te doen geschieden begin, dat luidt: treft, uit. De Provinciale Staten en om de juiste middenweg tus- „De overstromingsrampen" - kunnen, in algemene provin- sen meer en minder direct be de schrijver doelt hierbij op ciale verordeningen op dijken lang te vinden." de watersnood bij de jaarwis- e.d. de toestand dier objecten seling van 1925/1926 - „heb- binnen hun gebied regelen en ben begrijpelijkerwijs de beheers- en onderhoudsver- vraag doen rijzen, wie voor plichtingen scheppen, den behoorlijken toestand der waterkerende dijken en mits- Eindelyk. de Provinciale dien, voorzover die toestand Staten kunnen, door oprichting, niet behoorlijk was, voor de opheffing en samenvoeging var. droevige gevolgen daarvan waterschappen de waterschaps zijn verantwoordelijk te ach- 20rS binnen hun gebied distri ten: en die vraag is op de b}}eren en de kring _van ver- meest uiteenlopende wijzen Ons aller belang AAT DEZE conclusie nog wel op? Moeten wij. na deze grote ramp. niet zeggen: Het is nu toch wel ge bleken, dat de ver- zorging der dijken ons u C1, plichtingen en autonome zorg aller belang is en dat de zaak beantwoord Deze wiit het der waterschappen bepalen, dus geheel centraal geregeld eebeurde aan het RiVk eene Ons stelsel van waterstaats- moet worden. De staatsrechts- aan de provinciale besturen zor2 drijft, grotendeels op de geleerden, die men er over een derde acht met een be- werkzaamheid en het juiste in- spreekt, wyzen een dergelijke roep op den Öudhollandsen zicht in plaatselijke toestanden algehele centralisatie met rpgel Wien het water dpert van het provinciaal bestuur; Scheltema nog steeds af. Die het water keert" de wa- daarin is voor een groot Ook een aantal technici doet - - er Keeri ae wa i~~i i-u. 6 dit. ik zal het niet wagen, hen tegen te spreken. Maar het lijkt mij toch wel dat in de eerste plaats de gelden, die nodig zijn voor de dijken, welke het ge hele land beschermen, door ons allen te zamen moeten wor- xjikz nci waiti nccii uc w c- terschapsbesturen de eigen- deel zyn kracht gelegen lijke schuldigen". Inzicht nodig 1 N ZIET, zeven en twin tig jaar later stellen wij deze vraag opnieuw. Scheltema, die ons wa terstaatsrecht kende als 5J De consequentie k E CONSEQUENTIE daarvan zegt den opgebracht. En voorts lijkt SL f loT het ook nie* 20 sek. dat er op verder, „dat, aan- den duur een intensievere rijks- genomen eens dat controle is riie de hemnpiinoon controle is, die de bemoeiingen - raocht blyken, dal der verschillende provincies geen ander zei, dat het de feitelyke staat van onze du- coördineert en verwaarlozing allerminst zyn bedoeling was ken met geheel beantwoordde en onvoldoende zor® tegengaat- de schuldvraag te beantwoorden, aan de eisen, die redelijkerwijze Bescheidenlijk zei hij: „De be- mochten gesteld worden, in de voegdheid daartoe, die kennis eerste plaats wordt onderzocht 1 onvoldoende zorg tegengaat. Samen kosten dragen van technische en andere de- in hoeverre door ingrijpen var tails, ontbreekt mij ten enen- cte provinciale wetgever voor male". Maar hij wilde „inzicht de toekomst herhaling is te geven in de rechtsverhoudin- voorkomen", gen ten onzent met betrekking Welnu zo kan men thans tot de zorg voor waterstaats- een kwarteeuw later opnieuw werken in het algemeen en vragen, of niet is gt voor dij'ken in het byzonder; da£ 0nze dijken niet meer aan Waterstaatsen aan dé onder hem inzicht dat de onmisbare grond- redelijke eisen beantwoorden, ressorterende ambtenaren reeds fifS v0™' V<"^rS: ??ïel,?r durfde SfSS3SÏÏ wf in mncrete mSlen" 11 z,'-ch "°3 S.en oordeel aan oppertoezicht uit te oefenen. xSrlK^an dit ILÏÏlHSA" V™,Zïr Ar.ikeM5dle^eUde wegbreng. EN is in deze richting ook reeds werkzaam Dc artikelen 5 en volgende van de Wa terstaatswet geven aan de minister van u j terstaatsrecht zeker inzicht had hy dertig tyd- verstand heb dan die specialist, schriftbladzyden nodig, en ieder zal dit ook niet doen zal begrijpen dat het onmoge lijk is, die stroom van gege vens hier te herhalen. "Wel belangrijk is, om zijn conclusie opnieuw te bezien. Toen hy dit slot van zijn arti kel schreef, was par. 17 van de Waterstaatswet 1900, ge maakt in 1921, nog niet inge voerd. Dat is sedertdien wel geschied. Deze par. 17 behan delt het „voorkomen en beper ken van overstromingen", maar zij geldt slechts voor tijden var. uiterste nood. Zij heeft geen betrekking op de normale ver- zorgingswyze der dijken minder de benoeming enz. van de voor zitters en de leden van de dage lijkse besturen van waterschap pen. belast met verdediging tegen zeewater, water van het IJselmeer of opperwater der grote rivieren reeds bij de EN KAN echter toch Kroon. Maar het is juist de zeggen dat. indien vraag of men in dezen niet binnen een vierde verder moet gaan. van een eeuw zich Ten slotte is het ons aller be- dergelijke grote lang. dat niet grote stukken rampen kunnen voor- van Nederland worden over- „something rotten in stroomd. Ajle Nederlanders be- Drie remedies deed Schelte- „Something rotten" doen, horen tot desenen, die het wa ter kan deren en die het dus Vnn hónd- moeten keren. Daarbij zullen altiid zekere risico's moeten Betere vastlegging en om- lopen. Dat doen wij ook op mi- schryving van de onderhouds- ntair gebied, od het gebied var zoals scneitema zeer ter een i verplichting m waterschaps- cie gezondheidszorg en de zegt, „voorkomen is beter dan reglementen en provinciale drinkwatervoorziening. Een genezen". verordeningen, ten einde een voik kan niet od leder terrein „Een goed systeem van dijk- steviger aanknopingspunt te steeds de uiterste voorzorser zorg dient allereerst er op ge- bieden voor toezicht en ópper- nemen, zeker niet een arm volk. richt te zijn, dat, wanneer het toezicht. zoals wij nu ziin. Maar het moet hoge water komt, de dijk in Ten tweede: verdere afschaf- de risico'? wel eezamenlijk dra- staat is het te keren, en met fing van het zogenaamde gen en de bevoilisin<? daartegen noodmaatregelen en bijzondere pandplichtig onderhoud, dus gezamenlijk bekostigen, bevoegdheden zal men weinig van de particuliere onderhouds- ASEGA. ER IS, na onze publicaties over de kwestie van het langere haar, achter de schermen nog veel over te doen geweest. De kapper die het gewaagd had dit nieuwe element te brengen in de vrouwe lijke schoonheid en die daarvoor werd terechtgewezen door een royement, is. Zover mij bekend, nog steeds niet in genade aange nomen. En dit in weerwil van het feit. dat aan zijn collega's in het „Syndicat de la Haute Coiffure" in besloten vergadering een brief is voorgelezen, waarin werd mee gedeeld, dat de uitlatingen in onze bladen geheel voor onze rekening waren en niet waren uitgespro ken door de betrokken kapper, die daardoor inderdaad zijn collega's zou hebben afgevallen. MAAR NEEN, er was nu een maal een besluit genomen, by dat besluit zou men blyven. Zo schijnen de statuten het voor te schrijven. Maar, wanneer nu bin nenkort zal blijken dat inderdaad het almachtig Parijs dat de toon gever is, aan het Syndicat heeft voorgeschreven, dat het haar iets langer wordt, dan zal men de Haagse kapper waarschijnlijk in stilte weer opnemen en iedereen zal weer tevreden zijn. INMIDDELS is het de moeite waard te vermelden, dat niet alleen Parijs, maar ook New York en zelfs Londen vrijwel ter zelfder tijd zijn afgestapt van het zeer korte haar. Wat Londen be treft haal ik hierbij de woorden aan van een deskundige, die in de „Daily Telegraph" schrijft: .als u soms zojuist het besluit hebt genomen uw haar te laten afknip pen. doe het dan niet. U bent te laat. De Doedelcoiffure heeft haar tijd gehad en de nieuwe haarstijl is langer, vrouwelijker. EN, als ik u was, mevrouw, dan zou ik het daar maar op hou den, wanneer u dezer dagen naar de kapper gaat. FERGUUT dê cognac met het mooiste 8ququet Persoonlijke dankbetuiging Laat iedere Nederlander met ken nissen of relaties in het buitenland in een persoonlü'ke brief dat buitenland bedanken voor de hulp, die wij van over de grenzen mochten ontvangen. Een Utrechtse fabrikant. Onze eenheid van Woenj tholieken. protestantse en gerefor meerde vluchtelingen die niet bij ge loofsgenoten zijn ondergebracht, zo spoedig mogelijk van die adressen vertrekken en bij geloofsgenoten on dergebracht worden. Ziedaar de splijt zwam weer. Amsterdam G. OOMKES. Voor West-Berlijn? NIEUWE KENAU IN KENIA Bij treffen negen doden NAIROBI, 16 Febr. Te Thom sons Falls verdreef vandaag een vrouw, Julie Butler, een bende van 18 Kikoejoe's met geweer vuur, terwijl haar echtgenoot en zoon de boerderij bewaakten van buren, die naar Nairobi waren. Toen zij drie vreemde Kikoejoe's langs het venster zag gaan, open de mevr. Butler de deur en zag toen een Kikoejoe haar met pijl en boog bedreigen. De rest van de bende was eveneens met pijl en boog en korte zwaarden bewapend. Een van hen had een geweer. Mevr. Butler sloeg de deur dicht, haalde haar geweer en vuurde, waarop de bende de vlucht nam. De politie heeft in het gebied van Fort Hall (Kenia) het vuur geopend op een groep gewapende Kikoejoes, die geen gehoor gaven aan een bevel te blyven staan. Negen Kikoejoes werden dodelijk getroffen en één werd gewond. De groep wordt door de politie achtervolgd. (Reuter). ALPHONS MOSMANS, componist 81 jaar. in Den Bosch. Zijn meeste composities, waaronder vele koorwerken., werden geschreven in het begin van deze eeuw. Vooral humoristische muziek van zijn hand heeft nog steeds bij talrijke mannen k iren een goede r.aam, bijv de studen tenoperettes ..Voor den bloedraad" en .Mozes in de klem". Verder de spreek woorden „Quod libet" en de fameuz» Jansen-eaniate 60 jaar tweede orga nist in de Sint Jan's kathedraal Pu bliceerde jarenlang in ..Oude Bossche Courant" en Sint Gregorlusblad. Uitvaart: Donderdag 10 uur in de Kathedrale St. Jans Basiliek. Kunnen de overtollige geschonken goederen voor de rampslachtoffers niet doorgezonden worden naar West- Berlijn. waar ze toch zeker met vreugde zouden worden ontvangen, om de eerste nood te lenigen van de vele vluchtelingen. Soest. T. DOOR'ENSPLEET. Treft geen anderen in hun bestaan Bij de oproep tot steun aan het Rampenfonds hebben de bloemiste rijen en aanverwante handel zich ze ker met onbetuigd gelaten. Betreu renswaardig is het nu. dat de Ned. Ba r.ke: bakkersvereniging, afd. Gooi land. meende bij haar gouden jubi leum de genodigden te moeten advi seren, de gelden die besteed mochten aan bloemen, aan het Ram penfonds over te dragen. Moet dit „nu Jw,eer ten k^ste van de bloe menhandel gaan? Moet de vreselijke waarv00r haast iedereen zijn raaSU nu nog rampzaliger hv. wo[den d<x>r musici, artis- ten. bloemenhanaelaren en aanver- tWre?flen»ZaTken».enz-,in hun bestaan te treffen. Leeft en laat ieven. Hilversum. j. v. west, „Pluto" (aan CL Doorenbos) Bandy het zou zingen in de Bonte Trein. o. Clinge Zou het volk bü zachtrood licht Tranen plengen om 't gedicht.... Vragen wil ik mij sleohts af Wat voor ..lof" U.Leerink gaf. Foei! Du vers. zó vals en braaf Hoort met m De Telegraaf Hilversum. Theo Uden Mesman. Hoofd in de strop Een modern, krachtig dijkenstelsel was met tc betalen, zo beweert men. aJ ciW.aslc,r wel te betalen? Wel, de Slnterklaasgesohenken „van de w:-4 tot het graf". Ook het peperdure staats apparaat met zijn papierlawines en t,„^enf,ang e,n Sre°z«Hoze bemoei zucht. De oorlogsslachtoffers kregen slechts een fractie van hun ellende uit betaald en wachten nog steeds op een eindmtkenng. Vele Indische oorlogs- stankerds kur.nen om een cent gaan voUS 15 enerS»ek en barm- hnnVf" fas gt het ««Ikens zijn hoofd m de wurgende strop van de partijpolitiek, met alle rampzalige ge volgen van dien. Een gok In plaats van een 500 miUioen-lening, looptijd 20 jaar. stel ik voor een staats loterij groot 500 millioen. looptHd .|f.ar- ItK) Millioen aan prijzen. 400 milLoen voor het Rampenfonds. Daar zojuist duizenden weer aan den ln've ondervonden hebben, dat. ontdaan van alle schone phrasen. het hele leven een gok is, schijnt my dit de meest zinvolle en actuele oplossing. Groningen. H. Mulder. Regering wikt. ambtenaar beschikt Hoewel het nog niet vaststaat hoe de vergoeding aan de slachtoffers van de ramp zal geschieden, staat wel vast. dat de Wet op de Materiële Oorlogs schade voorlopig zal dienen en dat dezelfde ambtenaren zijn of worden ingeschakeld D w.z., dat ambtenaren, die de wet woordelijk kennen en weten hoe die toegepast kan worden, weer enige jaren allerlei moeilijkheden gaan opwerpen en de slachtoffers radeloos maken. Ik bezit sprekende voorbeel den. Oosterbeek. A. W. van Eek. Ook zij In de debatten over de watersnood in de Tweede Kamer spreken vele afgevaardigden over afwikkeling van de schade met bekwame spoed, over „waken tegen ambtenarij" en tegen „commissiebenoemerij". De regering stelt voor, de werkwijze van de Wet op de materiële oorlogsschade te vol gen. In d3t geval: arme watersnood- 'achtoffers. Tijdens de oorlog verloor a. mijn woonhuis, b. al mijn be drijfsgebouwen. c. mijn gehele huia- en bedrüfsmveotarïs. d 30 ri van mijn boomgar-rdenopstand. Ik mag mij dsar- wel zw.ar oorlogsslachtoffer noe- Thans, Februari 1953. is het einde de procedure nog niet te zien. Is dit onmacht, onwil of u'tsluliend amb tenarij? Ik wil geen keuze uit deze benamingen doen Betuwse fruitkweker. (Naam ter redactie bekend) I

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4