EISLER uitgeweken naar
West-Berlijn?
ELZASSERS protesteren tegen
vonnissen in proces-Oradour
8eirK DE TIJD.
O
s
c
De Bisschop, het zichtbaar teken van
aller eenheid met en in Christus
Premier Van Eloutte in Nice
voor onderhoud met Bf^evÉjn
Geen feest van
uitbundigheid
DE TIJr>
MAANDAG 16 FEBRUARI 1953
PAGINA 1
Amerikanen zoeken hem nog wegens
communistische activiteit in de V.S.
Het West-Berlijnse blad „Telegraf"
schreef gisteren dat het uit welingelichte
kringen vernomen had, dat Gerhard
Eisler, het voormalige hoofd van de
Oost-Duitse propaganda en eertijds een
van de meest op de voorgrond tredende
communisten in de V.S., naar West-
Berlyn is uitgeweken. De Amerikaanse
autoriteiten in Berlijn zouden naar hem
zoeken, daar Eisler nog een gevangenis
straf moet ondergaan wegens onwettige
communistische activiteit in de V.S.
Eisler wist in 1949 met een Pools pas
sagiersschip uit de V.S. naar Oost-Duits-
land te ontsnappen. Het Oost-Duitse
ministerie van Voorlichting, waarvan hij
in 1949 de leiding kreeg, is de vorige
maand ontbonden. Sinds die tijd zou
Eisler, die van Joodse afkomst is, zich
in O.-Berlijn in huisarrest bevinden.
Door communistische bladen werd hij
de laatste tijd vaak aangevallen omdat
zijn propaganda niet doeltreffend ge
noeg zou zijn.
Van Amerikaanse zijde werd het be
richt van de vlucht van Eisler naar
W.-Berlijn niet bevestigd noch tegenge
sproken.
Reisbeperkingen
Een Joodse vluchteling uit O.-Duits-
land heeft aan de geallieerde autoritei
ten in W.-Berlijn medegedeeld dat de
gehele bevolking van O.-Duitsland bin
nenkort van nieuwe persoonsbewijzen
zal worden voorzien, die de bewegings
vrijheid van de houder beperken tot een
bepaald gebied. Deze reisbeperking zou
zich uitstrekken tot ongeveer een af
stand van ten hoogste 30 km van de
woonplaats.
Britse troepen uit
Suez-kanaalzone
Binnenkort besprekingen
Premier Nagulb heeft verklaard dat „zeei
binnenkort'' besprekingen zullen worden
gevoerd tussen Engeland en Egypte over de
ontruiming van de Suez-kanaalzone door de
Britse troepen.
Volgens het te Cairo verschijnende dagblad
„Al Misri" heeft Engeland in beginsel toe
gestemd in. terugtrekking van zijn troepen
uit de Suezkanaalzone en zullen binnenkort
officiële besprekingen beginnen in een
„sfeer van ongekentjj wederzijds vertrou
wen."
Zaterdag hebben honderdduizenden Soe-
danezen te Khartoem geluisterd naar een
rede van de gouverneur-generaal sir Robert
Howe, uitgesproken ter gelegenheid van de
viering van de ondertekening van het En
gels-Egyptische accoord betreffende de Soe
dan. Een enthousiaste menigte juichte de
rede toe. Na zijn toespraak inspecteerde
Howe de Egyptische, Britse en Soedanese
troepen, die stonden opgesteld.
Pressie op de regering
Engelse dijken sullen
het wel houden
(Telefonisch van onze Londense
correspondent)
LONDEN, hedenmorgen.
Indien stormen uitblijven bestaat er
een goede kans dat de Engelse dijken
stand zullen houden tijdens de periode
van acht en veertig uren waarin de
springtjjden hun grootste hoogte zullen'
bereiken. Meer dan vijf milliocn zand
zakken waren uit het buitenland aan
gevoerd, toen gisteren een laatste lading
van vijfduizend binnenkwam uit Zwit
serland. De K.L.M. heeft geholpen bij
het vervoer.
Zaterdag verklaarde Sir David
Maxwell Fyve, minister van Binnen
landse Zaken, bij zijn terugkeer van een
bezoek aan Nederland, dat de Britse re
gering zal overwegen op welke wijze zij
Nederland het best kan helpen voor het
droogleggingswerk en de herstelarbeid
in de door de overstroming getroffen
gebieden.
Amerikaanse D.C.-6
in zee gestort
Een Amerikaanse D.C.-6 met 46 per
sonen aan boord is gistermiddag in de
Golf van Mexico in zee gestort. Onmid
dellijk nadat men S.O.S.-seinen van het
toestel had opgevangen werden vlieg
tuigen en enige boten naar de plaats van
de ramp gedirigeerd. Een der vliegtui
gen meldde dat zich op een vlot nog
zes overlevenden zouden bevinden. Tot
nu toe werden 21 lijken geborgen.
Spoorwegramp in Italië
eist 23 doden
Tengevolge van een spoorwegongeluk
in Italië werden gisteren '23 personen
gedood en 80 zwaar gewond. Een snel
trein op het traject BariNapels reed
met een vaart van ruim 100 kilometer
door een gesloten wissel voor het station
van het plaatsje Benevento. Negen wa
gons kantelden en werden versplinterd,
de locomotief botste tegen het perron
en verwondde een aantal reizigers.
De slachtoffers waren allen Italianen,
voor het grootste gedeelte emigranten
die op weg waren naar Napels waar zij
per boot verder' zouden reizen naar
Venezuela. De directeur-generaal, van de
Italiaanse spoorwegen heeft verklaard,
dat waarschijnlijk de remmen hadden
geweigerd. De voorgeschreven maxi
mum snelheid ter plaatse is dertig kilo
meter. De machinist en de stoker, die
beiden licht gewond werden, zijn in
arrest gesteld.
Israël hoopt op steun
van het Westen
Aansluiting bij het
Atlantisch Pact?
Rechtsgeoriënteerde partijen in Israël on
derzoeken thans de mogelijkheid op welke
wijze het land aansluiting bij het Atlan
tisch Pact kan zoeken nu de hreuk met
de Sovjet-Unie definitief is.
De Israëlische ambassadeur verklaarde te
Washington, dat de Westerse landen, nu de
morele plicht hebben om openlijk te ver
klaren, dat zij Israël ten volle zullen steu-
De Internationale Liga voor de rechten
van de mens heeft Vrijdag in een schrij
ven aan Pearson, de Canadese voorzitter
van de Algemene Vergadering der V. N.,
verzocht om „doeltreffende" stappen van
de algemene vergadering, om een einde te
maken „aan de vervolging van Joden ach
ter het ijzeren gordijn".
Prinses Ragnhild van
Noorwegen verloofd
Te Oslo is de verloving bekendge
maakt van de 22-jarige prinses Ragnhild,
de oudste dochter vari kroonprins Olaf
en prinses Martha van Noorwegen, met
de 29-jarige reder Erling Lorentzen uit
Oslo. Het huwelijk zal in begin Mei
worden gesloten.
Lorentzen heeft tijdens de oorlog ac
tief deelgenomen in de strijd tegen de
Duitsers en later was hij lid van de
ondergrondse .verzetsbeweging.
Volgens de Noorse grondwet kan de
prinses op 21-jarige leeftijd in het hu
welijk treden en maakt het geen ver
schil of haar a.s. man al dan niet van
konrqklijke bloede is.
NOORD-UOLMIVDSCQ? CODRAST.
16 Febr.
1853
BELGIË. Brussel. Z. Em. de Kardi
naal-Aartsbisschop van Mechelen heeft
in zijn voor dezen vastentijd uitgevaar
digd herderlijk schrijven de geloovigen
in krachtige bewoordingen opgewekt
tot de eerbiediging van het geestelijk
gezag.
„Alleen de onderwerping van het
geestelijk gezag, zegt Zyne Eminentie,
kan den mensch rust van geest en hart
geven, met al het geluk waarvoor hij
hier beneden vatbaar is. De miskenning
van dat gezag is de bron van alle scheu
ringen in de Kerk. van alle onlusten in
de burgermaatschappij, van het pan-
theïsmus, het socialismus, het atheïsmus van ue acacui^njuai
en van een aantal andere ongerijmde werp luiden als volgt:
stelsels, die uit de handeloosheid der I „Het eigenlijke doel van het beschou-
geesten zijn voortgekomen." L wende leven is voortdurend met God te
Duizenden Elzassers zijn gisteren in
kerken en bij oorlogsmonumenten bijeen
gekomen als protest tegen de vonnissen,
uitgesproken tegen 12 Elzassers wegens
hu™ aandeel in het uitmoorden van het
Franse plaatsje Oradour sur Glane. Zij
kregen gevangenisstraffen van vijf tot
acjit jaar.
De burgemeesters van het departe
ment Boven-Rijn zijn een administratie
ve staking begonnen. Parlementsleden
uit de Elzas hebben maatregelen be
sproken om pressie op de regering uit
te oefenen. Zij overwogen ongehoor
zaamheid aan regeringsbesluiten en
ontslagaanvrage als volksvertegen
woordiger. Ook de mogelijkheid van een
belastingstaking is overwogen.
Alle carnavalsfeestelijkheden in de
Elzas zijn afgelast. De autoriteiten
hebben de bevolking verzocht de ko
mende vier dagen te wijden aan
rouwdiensten en herdenking.
Oud-strijders uit de Elzas, veteranen
van beide wereldoorlogen, hebben hun
militaire onderscheidingstekenen aan de
Franse president teruggezonden. Helden
uit het verzet en leden der gezinnen
van 16.000 Elzassers, die in Duitse con
centratiekampen omkwamen, omdat zij
weigerden bij de SS dienst te nemen,
Prins Bernhard bedankt
Lord Alexander
Prins Bernhard heeft, in zijn kwaliteit
van inspecteur-generaal van de Ko
ninklijke Landmacht, de Britse minister
van Landsverdediging, Lord Alexander,
de volgende boodschap' doen toekomen:
„Ik wens uitdrukking te geven aan
mijn oprechte erkentelijkheid voor de
bewonderenswaardige en onschatbare
hulp, die de Koninklijke Marine, het
Britse leger en de Engelse luchtmacht
tijdens onze grote beproeving hebben
verleend in dezelfde kameraadschappe
lijke geest, die ons immer heeft ver
bonden".
Lord Alexander heeft met de volgen
de woorden geantwoord: „Ik ben zeer
'erkentelijk voor uw vriendelijke bood
schap en üw dankbetuiging ter gelegen
heid van de hulp. "die onze-strijdkrach
ten u, hebben kunnen bieden bij de
grote 'ramp, die uw land heeft ge
troffen."
Prins Bernhard heeft verslag uitge
bracht in een vergadering van de co
ördinatiecommissie Watersnood over de
bevindingen van zijn tochten in de
rampgebieden. Daarna is uitvoerig van
gedachten gewisseld.
Na aflooD is Prins Bernhard geïnter
viewd door de radioreporters van de
Columbia Broadcasting System en van
Radio Luxemburg.
Geen lijfstraffen
in Engeland
Het Lagerhuis heeft Vrijdag een
wetsontwerp betreffende het weer in
voeren van lijfstraffen met 159 tegen 63
stemmen van de hand gewezen.
Tijdens een verhit debat, dat aan de
verwerping voorafging, wezen de voor
standers er op. dat alleen door lijfstraf
fen een einde gemaald; zou kunnen
worden aan de talloze roofovervallen,
die door jongelui bedreven worden en
tevens het aantal zedenmisdrijven aan
zienlijk beperkt zou worden. Zowel de
Labourleden als de Conservatieven
mochten individueel hun mening te
kennen geven.
TSJECHOSLOWAKIJE Radio-Praag
meldde gisteren dat vandaag te Ostrava
een proces zou beginnen tegen negen
„spionnen", die er van worden beschul
digd voor de Britse geheime dienst te
hebben gewerkt, Dit z°u geschied zijn on
der leiding van de voormalige tweede se
cretaris van de Britse ambassade te Praag,
Neil Gardner, die dertien December 1951
uit Tsjechoslowakije werd gebannen, om
dat hij „op heterdaad was betrapt bij het
zich toeëigenen van Tsjechoslowaakse
staatspapieren"
OOST-DUITSLAND Op bevel van de
staatsveiligheidsdienst in de Russische zone
van Duitsland zullen „alle niet-ariërs en
gemengd gehuwde personen" onder toe-
zich worden geplaatst, zo meldt de „All-
gemeine Woehenzeitung der Juden in
Deutschland".
kanten zich tegen de vonnissen van het
militaire gerechtshof te Bordeaux.
Straatsburg, Mulhouse; Colmar en
dere steden in de Elzas geleken Zater
dag op plaatsen van rouw. Met zwarte
randen omgeven vlaggen woeien half
stok of bedekten kozijnen en balkons.
De Franse minister van Defensie Ple
ven heeft spoedige behandeling door de
regering beloofd van een amnestiever-
zoek ten gunste van de veroordeelde
Elzassers, die door de Duitsers werden
gedwongen bij de SS dienst te nemen.
Dit verzoek is in de vorm van een wets
ontwerp ingediend door de vroegere mi
nister Pierre Pfimlin. Deze zal aan het
hoofd van een delegatie parlementsle
den Dinsdag a.s. een bespreking over de
kwestie hebben met premier Mayer en
minister Pleven.
50ste sterfdag van de
H. Gemma
11 April is het vijftig jaar geleden, dat
de H. Gemma Galgani in Lucca (Italië),
waar zij ook geleefd had, stierf.
De week van 11 tot en met 19 April
zal een feestweek zijn in Lucca. Zondag
19 April is er een grote processie, waar
aan heel Lucca meedoet. In deze proces
sie zullen de reliquieën van de Heilige
naar een nieuw Heiligdom worden over
gebracht. Dit Heiligdom staat midden in
het klooster van de Passionistinnen.
Bij deze gelegenheid zal de leiding, van
de „Gemmabode" het tijdschrift, dat
de paters Passionisten uitgeven ter ere
van de H. Gemma een reis naar Luc
ca organiseren met bezoek aan Rome.
met audiëntie bij Z-H. de Paus en bezoek
aan het Heiligdom van de H. Maria Go-
retti in Nettuno. Inlichtingen: Gemma
bode, Mook (L.).
A
R
Nieuwe aardbevingen
in Persië
Verscheidene dorpjes
weggevaagd
Volgens de voorzitter van het Perzi
sche rode kruis zouden bij de aardbe
ving in het plaatsje Tourrond van Don
derdag j.l. 950 personen zijn gedood en
140 gewond. In drie kleinere dorpen in j
de omgeving zouden 23 personen om
het leven zijn gekomen.
Inmiddels zijn de reddingsacties in
volle gang. Amerikaanse vliegtuigen
hebben voedsel en medicamenten boven
het geteisterde gebied uitgeworpen. Af
delingen van het Perzische leger zijn
met de bergingswerkzaamheden bezig
terwijl technici de^watervoorziening die
is uitgevallen trachten te herstellen.
Zaterdag hebben zich nieuwe aard
schokken voorgedaan, die de nog ge
spaarde huizen in Tourrond en in de
dorpen in de omgeving vernield hebben
Het is nog niet bekend of hierbij nog
slachtoffers zijn gevallen.
Tweede brief van de
H. Vader over de
Rosenbergs
Op het Witte Huis te Washington
werd Zaterdag een tweede brief uit het
Vaticaan ontvangen, welke handelt over
door Z. H. de Paus ontvangen verzoe
ken om, ten gunste van de Rosenbergs,
stappen bij de Amerikaanse regering te
doen.
De advocaat van het echtpaar Rosen
berg heeft Zaterdag geëist dat een on
derzoek zal worden ingesteld naar de
oorzaak van het feit, dat het eerste ver
zoek om clementie, dat de H. Vader in
December j.l. by de toenmalige minis
ter van Justitie heeft ingediend, niet
naar het Witte Huis is doorgezonden.
De advocaat zeide, dat moet worden
nagegaan of belangrijke documenten
betreffende de zaak-Rosenberg niet er
gens zyn onderschept, in plaats van ter
kennis van president Eisenhower of
diens voorganger, te zijn gebracht.
Inmiddels is gisteren een delegatie
van zevenhonderd personen met een
speciale trein van dertien wagens naar
Washington vertrokken om te trachten
president Eisenhower tot clementie voor
Julius en Ethel Rosenberg te bewegen.
De leider, de secretaris van het Natio
nale Rosenberg-comité, deelde mede,
dat men voornemens was vier en twin
tig uren bij het Witte Huis te posten.
Herderlijke brief van Hoogwaardig Episcopaat
Naar een diepere en meer consequente
beleving van deze eenheid
Gezondheidstoestand van de
koning verbeterd
(Telefonisch van onze Brusselse
correspondent)
BRUSSEL, Zondagavond.
De Belgische premier Van Houtte.
vergezeld van de heer Verwilghen.
hoofd van het kabinet des Konings, is
Zondag heen en weer gevlogen naar
Nice waar hij een onderhoud had met
Koning Boudewijn. Dit onderhoud had
plaats in het hotel Negresso en duurde
een uur. Bij zyn terugkeer te Brussel
verklaarde de premier aan de jour
nalisten dat het doel van zijn reis ge
weest was met de Koning staatszaken
te bespreken. Wat de gezondheidstoe
stand van de Koning betreft, verklaar
de de heer Van Houtte, dat de vorst
het goed maakt, maar dat hy waar
schijnlijk nog enige tijd aan de Azuren-
kust zal moeten blijven.
De heer Verwilghen legde er van
zij i kant de nadruk op, dat de Koning
verlangde te worden ingelicht over de
toestand van de geteisterden en over
de politieke toestand in het algemeen,
De heer Verwilghen zei eveneens dat
de gezondheidstoestand van de Koning
ITALIË De Italiaanse Kamer van Af
gevaardigden heeft de parlementaire on
schendbaarheid van de communistische af
gevaardigde Mario Mantagnana opgehe
ven, opdat hij vervolgd kan worden op
beschuldiging van belediging van de Paus
en de katholieke geestelijkheid,
FRANKRIJK De oproep van de
Franse communisten om Donderdag te
maken tot een „dag van actie", met sta
kingen, protestbijeenkomsten, enz., heeft
vrijwel nergens in Frankrijk weerklank
gevonden.
verbeterd is. In goed ingelichte krin
gen wordt vernomen dat de reis van de
heer Van Houtte binnen het raam valt
van het wekelijks contact dat de Ko
ning met de premier heeft. Gewoonlijk
vindt dit contact plaats bij het begin
van iedere week. Gezien de belangrijk
heid van dé werkzaamheden in de Ka
mer en de Senaat, zowel op nationaal
als internationaal gebied, heeft de heer
Van Houtte er deze keer de voorkeur
aan gegeven van de Zondag gebruik te
maken om de vorst over de huidige
vraagstukken in te lichten. De Belgi
sche Kamer behandelt op het ogenblik
de begroting van Buitenlandse Zaken
Het debat, dat verleden week begon,
wordt Dinsdag voortgezet.
„Life" heeft spijt van
artikel over Frankrijk
De uitgever van het Amerikaanse
tijdschrift „Life", Henry Luce, heeft zijn
verontschuldigingen aangeboden voor
de „ongelukkige toon" van een hoofd
artikel in zijn blad over Frankrijk, dat
grote verontwaardiging heeft gewekt in
Franse kringen.
In het betrokken artikel werd „Ma
rianne" vergeleken met een „dame van
licht allooi" die van Uncle Sam" geld
probeert los te krijgen. De Franse Na
tionale Vergadering werd een „circus'
genoemd.
In een brief aan de directeur van
France Soir", een veelgelezen blad in
Frankrijk, zegt Luce: „De beledigende
passage was niet anders dan een grap
Laten wij het er over eens zijn, dat het
hoofdartikel niet gelukkig was."
Zondag is in alle Katholieke Kerken het volgend herderlijk schrijven
voorgelezen:
De Aartsbisschop en de Bisschoppen van Nederland
aan de Hun toevertrouwde Geestelijkheid en Gelovigen,
ZALIGHEID IN DEN HEER.
Beminde Gelovigen,
Het jaar 1953 brengt voor ons een feest mee: het eeuwfeest van het herstel
der Hiërarchie in ons vaderland. Immers honderd jaar geleden, in het jaar 1853,
op de v>ierde dag van de maand Maart, werd door Paus Pius IX de leiding van
de Kerk in Nederland wederom in handen gelegd van Bisschoppen, die ieder een
eigen bisdom zouden besturen: een Aartsbisschop van Utrecht, een Bisschop
van Haarlem, een Bisschop van 's-Hertogenbosch, een Bisschop van Breda, een
Bisschop van Roermond. Op die dag werd tevens de Nederlandse Kerkprovincie
opgericht.
Bij dit eeuwfeest willen wij, de Bisschoppen, die thans de Nederlandse Kerk
provincie besturen, ons in een gezamenlijk Herderlijk Schrijven tot U richten.
Wij willen U uiteenzetten, wat er in 1853 eigenlijk is geschied; Wij willen U de
zin van het Bisschopsambt dieper doen verstaan: en Wij willen U aansporen dit
in de toekomst, dieper te beleven.
door Paus Pius IX, waarbij de Kerk in
ons vaderland weer Bisschoppen met
eigen bisdommen kreeg.
Beminde Gelovigen. Plet ligt voor de
hand, dat men bij de viering van dit
herstel zich de vraag stelt: wat bete
kent dan eigenlijk de Bisschop voor
zijn bisdom? Wat is de zin van het Bis
schopsambt?
Om op die vraag een antwoord te
vinden, moeten wij eerst zien naar
Christus, die van zichzelf heeft getuigd
dat Hij de Weg, de Waarheid en het
Leven is. God heeft ons allen geroepen
tot het heil, maar slechts in en met
Christus: Hij en Hij alleen is voor ons
de weg naar God en naar het heil. bij
Hem moeten wij worden ingelijfd, zo
dat Hij leeft in ons en wij één zijn met
Hem; slechts wanneer wij één zijn met
Christus zal de Vader ons Zijn kinderen
noemen en zullen wij mogen ingaan
in het Vaderhuis. Doch niemand van
ons kan de eenwording met Christus
uit zichzelf tot stand brengen: zij is
een gave. die van boven komt: het is
de Geest van Christus, die komen
moet om ons met Christus te verbinden
en aan Hem gelijkvormig te maken.
En de Heilige Geest komt, tot ons door
de. Sacramenten,,de tekenendes ge-
loofs, die Christus ons heeft nagelaten.
Welnu, van deze Sacramenten is
de Bisschop de bedienaar bij uit
stek; in hem is de volheid van de
macht om door de Sacramenten de
Heilige Geest te schenken, die ons
met Christus verbindt. In elk bis
dom zijn er naast de Bisschop pries
ters werkzaam bij de bediening der
Sacramenten, maar zij werken niet
los van de Bisschop, doch als zijn
vertegenwoordigers en medehelpers.
Daarom is de Bisschop voor heel
zijn bisdom en voor al zijn gelovi
gen vader, vader van het nieuwe
leven, dat een leven niet en in
Christus is. En omdat de viering van
de Sacramenten en met name de
viering van de Heilige Eucharistie
tevens eredienst aan God is, „s de
Bisschop voor heel zijn bisdom in
de volle zin van het woord pries
ter, Hogepriester. Pontifex noemt de
Kerk hem, dat wil zeggen bruggen
bouwer, want hy is het, die door
heel zijn bisdom bruggen slaat tus-
sen God en de mensen en tussen de
mensen en God.
Eeuwfeest van herstel
der hiërarchie
Toen onze Heer Jesus Christus Zijn
Kerk stichtte, gaf Hij aan Petrus op
dracht deze kudde te weiden; Petrus
zou de rots zijn, waarop de Kerk ge
bouwd staat. Doch naast Petrus koos
Hij nog elf anderen uit Zijn leerlingen
tot Zijn Apostelen, opdat ook zij her
ders zouden zijn, medeherders van de
opperherder Petrus.
Sindsdien heeft de Kerk van Jesus
Christus eeuwen bestaan, doch haar
inrichting is zó gebleven, als Christus
het verordend had en zal zó blijven tot
het eind der tijden, wanneer de
Heer wederkomt: altijd zal er in de
Kerk een opperherder zijn om als op
volger van Petrus de kudde te weiden
en altijd zullen er In opvolging van de
overige Apostelen medeherders, zijn.
De opperherder is de Bisschop van
Rome: de herders zijn de Bisschoppen,
die tezamen met de Bisschop van Rome
geheel de Kerk en ieder voor zich een
deel van de Kerk, hun bisdom, bestu
ren.
Bü de stichting van de Kerk warden
het er elf, die naast Petrus geroepen
werden om herders te zijn. Bij de uit
breiding van de Kerk over de wereld
moest het getal van de herders groter
worden. Maar hoe groot hun getal
thans ook moge zijn, hun taak is nog
altijd dezelfde; in opvolging van de
Apostelen medeherders te zijn over de
Kerk. En al zijn er gebieden, waar de
bestuursvorm anders is, zoals in vele
Missielanden, op de duur zullen toch
ook daar Bisschoppen als herders over
een eigen bisdom worden aangesteld.
Zo is het ook gegaan in ons vader
land. Reeds spoedig na het begin van
de kerstening werden er bisdommen
opgericht en Bisschoppen aangesteld.
Meerderen van hen kent gij bii name:
Sint Servaas. Sint Lambertus, Sint
Willibrord, Sint Bonifatius. Bij de ver
dere kerstening werd ook deze hiërar
chie verder uitgebouwd. Doch tegen
het einde van de Middeleeuwen drong
het bederf, dat nooit geheel ontbreekt,
dieper in de Kerk door; en daarna
kwam de zg. Reformatie en de grote
scheuring. Wij willen over dit droevig
gebeuren niet verder spreken. Het is
voldoende te zeggen, dat tengevolge
van dit alles de Kerk in ons vaderland
steeds meer in een noodtoestand ge
raakte, die tenslotte zo ernstig werd,
dat het zelfs niet meer mogelijk bleek
de hiërarchische inrichting te handha
ven. Ruim twee eeuwen lang heeft de
Kerk hier toen bestaan bijna geheel
zonder een eigen bisschoppelijk be
stuur en leefde zij in het grootste deel
van ons vaderland onder een allerge-
irekkigste regeling.
Doch Hij, die de Heer der Kerk is,
lesus Christus, heeft ons niet verlaten.
Ondanks moeilijkheden van buiten af
en van binnen uit, ondanks menselijke
fouten en menselijke tegenwerking,
heeft Hig de Kerk in Nederland geleid
naar het herstel. En in dat herstel is
wel een van de belangrijkste momenten
geweest: het herstel van de hiërarchie
Monica Baldwin:
Ik sprong over
de muur
Vertaling
J. W. Hofstra
101
„U bent veel te veel bezig met de
mystiek", zeide zij mij eens toen ik op
het matje moest komen. „U moet er
goed aan denken dat het zeer aanmati
gend is God mystieke genaden te vra
gen. Zielen, die deze zaken willen for
ceren, lopen groot gevaar zich van alles
te gaan inbeelden. De enige veilige weg
die leidt tot de vereniging met God loopt
via de nederigheid en het getrouw vol
brengen van Gods Wil."
Veilige wegen zijn altijd vervelend,
dacht ik, maar hardop zei ik: „Maar.
Moeder, als nu ons enig doel is tot cie
vereniging met God te komen, zoals in
Sancta Sophia staat..."
„Hoe bent U aan Sancta Sophia geko
men?" vroeg zij direct.
Ik vertelde haar dat ik dit op een dag
dat zij het noga] druk had en mij ver
lof had gegeven zelf een boek te pakken,
uit de kast in het Noviciaat had ge
haald.
„Dit bedoel ik," ging ik onverstoor
baar verder en legde het boek bij de
passage die ik had aangewezen op haar
kiiieën.
woorden van Pater Baker, zoals
bekend een der grootste contemplatieven
de Benedictijnen, over dit onder-
verkeren en te komen tot een bijna on
onderbroken vereniging met Hem. op
de toppen van onze geesteen ver
eniging die de ziel in staat stelt Hem te
smaken en Zijn tegenwoordigheid we
zenlijk te ervaren in het centrum van
de ziel."
Zij zette haar bril op. las de passage,
sloot het boek en legde het op de plank
naast haar neer,
„Laat dat boek maar hier," zeide-zij.
„O, Moeder, geef het mij toch alstu
blieft terug!" smeekte ik.
Maar zij schudde het hoofd. Het was
niet goed voor mij, zeide zij nogmaals,
altijd zo bezig te zijn met mystieke ge
bedstoestanden. Ik moest deze dingen
maar aan God overlaten en mij voorlo
pig bepalen tot het beoefenen van de
nederigheid en de gehoorzaamheid.
Misschien had zij wel gelijk, maar
toch voelde ik mij zeer opstandig toen
ik haar verliet. Als je nu in het klooster
gegaan was om tot de vereniging met
God te komen en het inwendig gebed
de kortste weg was om daartoe te gera
ken. dan was het toch dwaasheid als lp
niet probeerde zo spoedig mogelijk ee»>
„mvstica" te worden.
Ik sprak hierover met de Benedictij
ner pater die ons retraite kwam ge
ven
Ik vertelde hem dat ik er niet genoeg
aan had alleen maar met God te „pra
ten" en over Hem te denken. Wat ik
wilde was God zelf. en naar alles wat ik
daarover gehoord en gelezen had kon
men alleen maar wezenlijk in contact
met Hem komen door middel van her
'mystieke gebed.
„Inderdaad," antwoordde hij. „De Mys
tielc is het resultaat van het hevig ver
langen en het voortdurend zoeken van
de mens naar de middelen die leiden
tot een daadwerkelijk, ontologisch, qua-
si-physiek contact met God," Hij legde
mij nit dat wat mystieke kennis voor
de ziel is, het gevoel is voor het li
chaam.
„Het is zeer goed mogelijk," zeide hij
„dat God U trekt tot de mystieke ver
eniging met Hem. Maar ik waarschuw U.
dat het contemplatieve gebed een lij
densweg is zoals er kwalijk nog één te
vinden zal zijn, want de kleinste opzet
telijke verstrooidheid en de geringste
verslapping in het, voortdurend en voor
honderd procent, streven naar de vol
maaktheid trekt als het ware tussen
God en de ziel een muur op, waartegen
men, zodra men wederom gaat bidden
opbotst.
Hij zei nog iets wat ik altijd onthou
den heb.
Ik vroeg: „Is het dus niet verkeerd
als ik met God wens verenigd te wor
den op dezelfde manier als dit het ge
val is met de mystieken?"
Hij lachte, „Bewaar mij, kind. natuur
lijk niet! De zalige Angela de Foligno
heeft gezegd dat de zekerste en vlugste
manier om tot deze vereniging te gera
en is God als het ware te dwingen, „in
alle nederigheid", „zonder ophouden" en
zelfs „met geweld" het Koninkrijk der
Hemelen lijdt geweld immers ons deze
genade te 'schenken. Zij ging zelfs zover
dat zij beweerde, dat men God door de
hevigheid van ons verlangen deze bij
zondere genade kan ontwringen."
En dit deed mij eerst goed beseffen
wat wij kunnen bereiken als wij ons.
met hart en ziel en a] onze krachten
toeleggen op het nastreven van hetgeen
wij zo mateloos verlangen.
„Ce que femme veut, Dieu le veut
Vooral als het. zoals de heiligen zo
coed wisten, om geestelijke zaken gaat.
TWAALFDE HOOFDSTUK
Natuurlijk was Trevelioc niet de eni
ge plaats die ik in Cornwall bezocht.
Maar het heeft volgens mij weinig zin
uit te weiden over al mijn andere Bele
venissen, aangezien geen enkele daar
van leidde tot het ontdekken van een
huisje of een plek bij de zee waar ik
zou kunnen bouwen.
Het was jammer dat ik geen geid
meer had om langer in West Penwith te
blijven. Ik besloot echter later nog een
tweede, en als het nodig was, een derde
maal ten zuiden van de Tamar op on
derzoek uit te gaan naar een tijdelijk
onderdak vanwaafuit ik mijn naspeu
ringen zou kunnen voortzetten totdat
mijn Onmetelijk Verlangen dat wat ik
zo wanhopig begeerde aan de handen
der Voorzienigheid had ontfutseld
Ik maakte al deze plannen tijdens de
lange reis terug naar Londen. 'Het feit
dat ik het Hertogdom wederom moest
verlaten veroorzaakte mij een bijna li
chamelijk onwelzijn, maar toen de trein
eenmaal de Saltash Bridge was gepas
seerd en wij wederom op de stevige
grond van Devon waven aangeJa.id
kwam er ook als het ware wat meer
rek in het elastiek dat mij aan Cornwall
gebonden hield. Zodra men het wonder
land waar toverij en heksenkunsten
hoogtij vieren heeft verlaten, verandert,
vreemd genoeg ook meteen weer je
eigen mentaliteit. In Cornwall bespeurt
men voortdurend ergens in zijn onder
bewustzijn de aanwezigheid van onzicht
bare wezens. In een wereld, die afge
stompt is door de beschaving, heeft men
geen tijd meer om daar op te letten. De
hele weg nadr Trevilioc was ik mij be
wust geweest van de tegenwoordigheid
van bos- en watergeesten. Het geloof
aan toverkracht en onbekende machten
was daar sterk genoeg om verschijnin
gen Gestalte te geven, die zich voor on
gelovige ogen verborgen houdt.
(Wordt vervolgd).
De Sacramenten zijn echter tekenen
van het geloof en kunnen ons slechts
met Christus verbinden wanneer zij in
eeloof worden ontvangen. Zoals de
Bisschop vader rs voor zijn bisdom in
de orde van het nieuwe leven, zo is hij
ook vader in de orde van het geloven.
De Bisschop immers is de officiële ge
tuige en verkondiger van het geloof
der Kerk en de authentieke bewaar
der van de schat der Openbaring: hij is
erfgenaam van de Apostelen in hun
taak om de Blijde Boodschap te ver
kondigen en in de belofte, die zij ont
vingen, dat de Geest der waarheid hen
zou bijstaan; elke prediking van de
Blijde Boodschap in een bisdom ge
schiedt krachtens machtiging van de
Bisschop en moet met zijn prediking in
overeenstemming zijn. De eenheid met
Christus, die door de Sacramenten in
het geloof tot stand komt, moet haar
weerslag vinden in het verdere leven
van de christenen- in alles wat zij doen
en laten, in hun persoonlijk leven en
in hun samenleving in gezin en maat
schappij moet deze eenheid met Chris
tus beleefd worden, En ook daar heeft
de Bisschop wederom voor heel ziin
bisdom een bijzondere taak te vervul
len, omdat hij door de H. Geest gesteld
is om de Kerk te leiden. Hij moet voor
gaan, de weg wijzen, behoeden, waar
schuwen, leiding geven, doen samen
werken; in één woord, hij moét herder
zijn van zijn kudde.
Zo is dus de Bisschop in zijn bisdom
de bewerker en bevjaarder en tegelijk
het zichtbaar teken van aller eenheid
met Christus en in Christus met, elkan
der: en dat niet slechts van de onvol
maakte eenheid met Christus hier op
aarde, doch ook van de voltooiing daar
van: de volmaakte eenheid, die wij ver
wachten in het toekomende leven.
Beminde Gelovigen. Wanneer daf
de zin is van het Bisschopsambt,
dan kunnen wij het eeuwfeest van
het herstel der hiërarchie wel niet
beter vieren dan door te streven
naar een diepere en meer conse
quente beleving van onze eenheid
met Christus en in Christus met
elkander.
Eenheid met Christus! Midden in een
wereld vol twijfel en ontkenning mo
gen wij een houvast hebben door ons
geloof in Christus. Midden in een we
reld, die overal heil zoekt en nergens
heil vindt, mogen wij weten, dat er
voor allen heil is bij Christus. Midden
in een wereld, die zich vasthecht aan
het vergankelijke en die geen verwach
tingen meer kent, mogen wij toeleven
naar de heerlijkheid van Christus' Rijk,
die komen gaat.
ïiiiiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiuiiiiiiiitmimiiiiiuimi
Het onderstaande werd voorgelezen
vóór de vastenbrief:
Reeds voordat de grote nationale
ramp van Zondag 1 Februari over ons
volk losbrak,, hadden de Hoogwaardige
Bisschoppen besloten om de vasten
brief van dit jaar te wijden aan het
a.s. eeuwfeest van het herstel der hië
rarchie in Nederland.
Al staat ons hart en onze geest thans
niet naar feestvieren, toch hebben de
Hoogwaardige Bisschoppen gemeend
deze vastenbrief niet te moeten intrek
ken.
1-Iet gaat immers bij de a.s.herden-
king van het honderdjarig bestaan van
de eigen kerkelijke hiërarchie niet om
een feest van uitbundigheid en uiterlijk
heid. Het gaat allereerst om de geeste
lijke waarden, die het herstel van de
kerkelijke hiërarchie ons heeft ge
bracht. Het is juist over deze geeste
lijke waarden, dat de Bisschoppen U in
deze vastenbrief willen spreken. Daar
om zal dit woord van geestelijke in
houd al spreekt het van een feest
geen wanklank vormen in de grote
nood, die ons dierbaar volkheeft ge
troffen en die in ons volk zo'n grootse
en verblijdende manifestatie van chris
telijke saamhorigheid en christelijke
naastenliefde heeft losgeslagen.
In een wereld, die eigenlijk geen
liefde kent, mogen wij in Christus de
liefde van God aan onszelf ervaren.
In een wereld, die aan bandeloosheid
te gronde gaat, mogen wij gebonden
zijn door Christus' geboden.
In een wereld, die leeg is, mogen wij
vol zijn, vol van Christus.
Midden in deze wereld, die ten dode
gaat, mog'en wij één zijn met Hem, die
de dood heeft overwonnen.
Eenheid met Christus en in Christus
met elkander. Vanouds is de Kerk een
liefdebond genoemd. Zo moet ook elk
bisdom een liefdebond zijn, een bond
van met Christus verenigden, die met
Christus de Vaiaer liefhebben en al
len, die. .dopr ..de .Vader geroepen zijn;
eén liefdebond,tffaarin men elkanders
lasten draagt, waarin elké: tegenstelling
van belangen kan worden overbrugd,
waarin alle twist tussen personen en
beroepen en standen kan worden uit
gebannen.
Beminde Gelovigen. Hebben wij onze
eenheid met Christus en in Christus
met elkander beleefd? Ten volle be
leefd? Wie van ons zou bevestigend
durven antwoorden? Wij kennen t®
goed onze fouten en tekortkomingen.
Daarom juist hebben Wij, Uw Bis
schoppen, U bij het eeuwfeest van het
herstel der hiërarchie willen wijzen °P
de diepe zin van ons ambt.
Moge dan de viering van dit eeuw
feest voor U allen oen aansporing zijn
om de eenheid met Chnstus en in
Christus met'elkander dieper en meer
consequent te beleven, tezamen met
Ons, Uw Bisschoppen, die voor U de
zichtbare tekenen van deze eenheid
zijn. En geve God, dat dit de vrucht
van dit eeuwfeest moge zijn.
En zal dit ons gezamenlijk Herderlijk
Schrijven in alle tot Onze Kerkprovin
cie behorende kerken, alsmede in de
kapellen, waarover een Rector is aan
gesteld, op Zondag Quinquagesima on
der alle vastgestelde H.H. Missen van
de preekstoel worden voorgelezen.
t JOHANNES KARDINAAL
DE JONG,
Aartsbisschop van Utrecht,
t Dr. B. J. ALFRINK,
Aartsbisschop-Coadjutor van
Utrecht,
t Dr. J. H. G. LEMMENS,
Bisschop van Roermond,
J. P., HUIBERS,
Bisschop van Haarlem,
t W. P. A. M. MUTSAERTS,
Bisschop van 's-Hertogen
bosch.
f J W. M. BAETEN,
Bisschop van Breda;
f Dr. J. M. J. A. HANSSEN,
Bisschop-Coadjutor van
Roermond.
Azië contra Rusland op
Ecafe-conferentie
Geen koloniale overheersing
Aziatische en Westerse waarnemers te
Bandung menen, dat de Russische pogin
gen om de Aziatische delegaties te beïn
vloeden op de negende voltallige vergade
ring van de economische commissie voor
Azië en het Verre Oosten, die Zaterdag te
Bandung geëindigd is, mislukt zijn,
Een Aziatische afgevaardigde, die wees
op de Russische oppositie tegen het plan
om verschillende Aziatische landen in
slaat te stellen volledig lid van de" com
missie te worden, zeide te menen dat
iemand de volgende conferentie moet voor
stellen Rusland van de
sluiten.
Aziatische en Westerse
ren het er over eens, dat de Russische de
legatie oppositie tegen zich "had verwekt
door de bewering, dat vele Aziatische le
den van de commissie nog onder over
heersing van koloniale mogendheden
stonden.
De Aziatische landen ter conferentie leg
den de nadruk op het belang van hun
intwïkkelingsprogramma's en zeiden, dat
zij hulp van de Verenigde Staten, Enge
land en andere Westerse landen hadden
ontvangen, maar niet van Rusland.
Ofschoon enige landen weigerden Rus
sische waarschuwingen inzake onderhande
lingen met koloniale mogendheden te aan
vaarden, gaven zij uiting aan hun voor
keur, deze hulp te ontvangen via de bu
reaux van de Verenigde Naties boven di
recte hulpverlening van de Ver. Staten en
andere landen.