VALSE VU choc Alle**eCodiss A. V.R.O.-bele Met VELPON zie je er geen barst van Redding van meeuw hield Vondelpark in spanning Dierenvriend had twee uur werk JUBILEUM... M' Vijf Vlieghen Ao. 1627 i f 2,50 j Flint van Maar herenmoet ik u PUZZLE ',D. in televisie I TIENDE VERLIESLOST 2 DE TELEGRAAF MAANDAG 16 FEBRUARI 1953 UN daar ginds in dat apparte- ment, dat zij juist verlaten hadden, in een kleine kamer naast de kamer, waar de cock tailparty hoe langer hoe la waaieriger scheen te worden, zei Sybil Patterson tegen Ro ger Gilmore: „En wat dat meis je betreft, Roger, die Ashley- hoe-heet-ze-ook-weer. Wie is zij eigenlijk? En hoe komt het, dat zij vanmiddag hier was?" „Zij is hier", zei Roger koel tjes, terwijl hy op de armleu ning van een stoel ging zitten en een sigarettenlcoKer open knipte, „omdat ik haar ge vraagd had, mij hier te ont moeten. Wat je eerste vraag betreft, is zij alleen maar, wat zij schijnt te zijn een zeer mooi, zeer jong en zeer char mant meisje, die ik zes weken geleden op een volkomen con ventionele manier ontmoet heb. Een tante van mij, die in Santa Barbara woont, schreef mij en verzocht mij, een oogje op haar te houden, te zorgen, dat zij een geschikt onderdak vond, etc. Oh, ja," zei hij mei een plotselinge glimlach, „weet jij misschien niet een klein flatje voor haar? Ik denk, dat het wel niet duur zal» mogen zijn. Zij heeft een toelage van haar moeder, maar ik geloof niet. dat het meer is dan een paar honderd dollar per maand". „Neen", zei Sybil, een gouden lippenstift uit haar tasje ha lend en met driftige gebaren haar mond bijwerkend, „ik weet geen flatje. Maar ik weet wel, dat jij mij niet meer op belt en dat je gedurende de zes weken, dat zij in de ssad is, geen enkele poging gedaan hebt. om mij te zien of te spre ken. En dat vind ik helemaal niet prettig, Roger! Helemaal niet!". „Wel, ik heb het nogal druk gehad. Syb, en had nogal wat afspraken. Misschien ben je ook vergeten, dat ik veron dersteld word een boek te schrijven". „Je bent al een hele tijd be zig met dat boek te schrijven, Roger. Tenminste dat zeg je. Soms vraag ik me af, of je er ooit aan begonnen bent of je er werkelijk wel een enkele regel van geschreven hebt". „Ben je dol, Syb? Natuurlijk ben ik er aan begonnen".... „Daar gaan we weer," dacht hij. Waarom moest zij nu weer met alle geweld dat boek er bij slepen? Waarom keek zij hem zo met samengeknepen ogen aan. alsof zij hem niet geloofde? „All right, dus je bent er mee begonnen". Sybil haalde de schouders op. „Laten we het boek er maar buiten laten. - Dat kan me niets schelen. Maar datgene wat ons betreft, kan mij wel schelen, Roger. Jij en ik Hoe is het eigenlijk? Hebben we met elkaar afge daan?". vroeg zij plotseling. „Afgedaan? Je bedoelt, of we geen vrienden meer zijn? Maar natuurlijk zijn we dat wel." Maar ze hadden inderdaad met elkaar afgedaan. Dat wil zeggen, dat hij hoopte, dat. zij nog vrienden zouden blijven, maar dat zij elkaar niet zo vaak meer zien zouden. Hij wist het en Sybil wist het eveneens maar al te goed. Het was heel aar dig geweest, zolang als het duurde. En erg prettig. Maar hij was nooit werkelijk verliefd op haar geweest. Hij was nooit werkelijk op iemand verliefd geweest, behalve op Nora en nu op Ashley. „Je liegt", zei Sybil. Zij was een hard meisje. Een hard, schitterend meisje met een har de, schitterende glans. Een po litoer. die gegarandeerd niet spoedig zou krassen of dof wor den. Zij was getrouwd geweest en gescheiden niet ééns. maar drie keer en zij wist precies, wat er te koop was. Zij was zes maanden geleden met haar ogen wijd open deze relatie met Ro ger begonnen en zij wist. dat het dwaas was om er mee door te gaan, maar zij kon niet anders. „Je bent gek op haar, is het niet?" zei ze. „Waarom eigen- lijk? Is het omdat zij nog zo jong is; nog zo onschuldig? Is het omdat je meent met haar je ver loren jepgd terug te kunnen winnen en misschien weer aan het schrijven te kunnen gaan?" „Wat bedoel je met „weer aan het schrijven te kunnen gaan"? Ik ben aan het schrijven!" „Is het toch waar?" Zij lachte spottend. „Rollo meent van niet. Wiley Scofield meent van niet. Ze denken, dat je uitgerangeerd bent en dat denk ik ook." ZIJ zweeg plotseling, een beetje verschrikt over datgene, wat zij zichzelf hoorde zeggen en wat zij al die tijd eigenlijk in haar binnenste gedacht had Zy had het natuurlijk niet moeten uitspreken. Zij wist er niets van dat. Rollo of Wiley zo iets dach ten. Zij was er zelfs met zeker van, of het we) haar eigen over tuiging was. Het enige dat zij zeker wist. was dat zij ziek was van jaloezie. Een meisje, dat tien jaar jonger was dan zijzelf; een meisje met ogen, die de kleur hadden van hyacinten en haar van een natuurlijke bruine kleur en een mond. die zelfs zonder lipstick warm en roze rood en opwindend kon zijn Als hij al zo gauw genoeg van haar had gehad en aan een an der de voorkeur gaf, waarom moest dat dan iemand zijn. die nog zo de dauw der jeugd over zich had en er zo stralend uit zag, dat zij daarbij vergeleken wel een oude toverkol leek? „Het spijt me, dat ik dat ge zegd heb", zei zij. „Het is zelfs niet waar." „All right", zei Roger. „Laat maar." „Ben je niet boos? „Helemaal niet." „En zul je me nog eens opbel len? Ik bedoel dit is toch niet. „Natuurlijk niet." „Roger, wil je iets voor mij doen? Kus me. Eén keer maar, zodat ik het weet. Dat ik er ze ker van ben." Zij ging vlak voor hem staan en hief haar gezichtje naar hem op. Zij was niet mooi; zij was zelfs nooit mooi geweest, maar zij had een zekere directe on miskenbare charme. Speciaal als zij zoals nu haar ogen een beet je vernauwde en haar lippen uit nodigend iets uiteengingen. Hij boog het hoofd en kuste haar even, maar toen zij tracht te zich aan hem vast te klem men, wist hij haar omhelzing i „Wat bedoel je met weer aan het schrijven te kunnen gaan? Ik ben aan het schrijven!" handig te ontwijken, zeggende: „Je hebt me gevraagd je een kus te geven, Syb, en dat heb ik gedaan. Laten we er geen productie van maken." Hij keerde zich om en liep snel de kamer uit en het enige, dat zij doen kon, was hem ach terna gaan WEL, Ashley", zei Roger. „Wat denk je er van? Het is geen 'kwaad flatje. Een beetje klein natuurlijk, maar nu je een baan tje hebt, zul je er toch niet al te veel tijd in doorbrengen." Sapperloot, wat zag zij er knap uit, zoals zij daar naast hem stond in haar keurige mantel pakje met de kleurige sjaal om naar hals geknoopt en haar glanzende bruine haar! „Ik vind het uitstekend", zei •zij, „en ik vind het helemaal niet erg, dat het klein is." Waar na zij voortging: „Het is werke lijk erg aardig van je, Roger, om je zoveel moeite voor mij ie geven eerst dal baantje en nu dit weer." „Wat doet je dienken, dat het moeite voor mij is? Misschien vind ik het wel prettig, om din gen voor je/te doen. Misschien zou ik nog wel veel meer voor je willen doen dan ik nu doe." „Ik zie niet, hoe dat mogelijk is", zei zij. „Je bent van het eer ste ogenblik af, werkelijk won derbaarlijk voor mij geweest, Roger." „Dat", zei hij. "bijna achteloos, „is, omdat ik van het eerste ogenblik af verliefd op je ge weest ben." Hij glimlachte te gen haar. „Waarom kijk je me zo aan? Geloof je het niet? Ge loof je niet, dat ik verliefd op je ben?" „Ik weet het niet", zei zij. „Ik veronderstel, dat als je het zegt, het wel zo zijn zal. Maar het schijnt allemaal een beetje ongelofelijk!" „Maar, lieveling, wat Is daar voor ongelofelijks aan? Je bent een zeer charmant en aantrek kelijk meisje. Wat is er voor on gelofelijks aan. dat ik tot over mijn oren verliefd op je ben geworden?" „Ik ben ook nogal jong en wel, onervaren, denk ik", zei zij, haar wenkbrauwen even fronsend. „Ik geloof, dat datge ne. wat ik probeerde te zeggen is, dat met jou zoveel belang rijke dingen gebeurd zijn, Ro ger, en met mij nog nooit." „Dat is misschien wel de re den, waarom ik zo dol op jou ben", zei hü eerlyk. „Misschien heb ik wel schoon genoeg van al die dingen, die mij overko men zijn. Misschien heb ik mij wel gerealiseerd, dat al die din gen, die mij overkomen zijn, eigenlijk toch wel erg onbelang rijk waren." „Maar dat is belachelijk, Ro ger! Dat kun je niet werkelijk menen. Je bent een schryver, die succes geoogst heeft". „Je bedoelt", dacht hij, „dat ik een schrijver w a s, die suc ces had. Tien jaar geleden. Vijf jaar geleden. Misschien zelfs nog drie jaar geleden".Maar wat had Sybil ook weer gezegd. „Je kunt niet altijd op je vroe gere roem teren, Roger". En zij had gelijk; dat kon men ook niet. „Je hebt veel geld verdiend", ging Ashley voort. „En het uitgegeven". „Maar dat is juist, wat ik pro beer te zeggen. Het enkel Uit geven van dat geld maakt iemand al heel anders". „Met andere woorden, als je me ontmoet had, vóór ik ooi' een woord geschreven had, zou je er misschien anders over ge dacht hebben?" „Ja, dat geloof ik wel". „Maar dat heb je niet gedaan, Ashley. Je hebt my twee maanden geleden ontmoet. En ik ben werkelyk dol op je. Werkelijk, of je me gelooft of niet. En als je het mij maar wilde toestaan, dan zou ik het je kunnen bewyzen ook. Maar dat wil je rye niet toestaan, Ashley! Je bouwt allerlei klei ne schuttingen om jezelf heen, waarop je allerlei kleine bord jes zet, waarop staat: „Verboden toegang". Iemand kan je dood eenvoudig niet bereiken, lieve ling". HET m - en had een warm hartje tot op zekere hoogte, Maar als je haar kuste, gebeurde er niets; d.w.z. er gebeurde héar n ets. De hemel mocht weten, wat ér met je zelf gebeurde. „Hoor eens", zei Roger plot seling, „is er iemand anders? De een of andere jongeman, die je thuis achtergelaten hebt?" „Neen", zei zy. „Werkelijk, Roger, er is niemand anders" „O.K.", zei hij. „Dus er is nie mand anders en je vind mij wel, zullen we het aantrekke- lyk noemen?" „Je weet heel goed, dat ik je zeer aantrekkelijk vind, Roger". „En je bent graag in mijn ge zelschap?" „Zeer gaarne", „En je zou het niet prettig vinden, als ik je niet meer be zocht, of je niet meer opbel de?" „Eerlyk gezegd", zei zij, „zou ik het zeer onplezierig vinden". „Maar je bent niet verliefd op mij". „Ik weet het niet. Ja, toch zei zij, „ik geloof het misschien wel. Een klein beetje ten min ste". „Wat bedoel je met een klein beetje", zei hij bijna boos. „Je bent een van beiden, of ver liefd op iemand of niet. Dat moet je toch weten, Ashley". „Ja", zei zij, „ik geloof, da', ik het wel weet.Hoor eens", ging zy voort, „moeten wij daar nu nog verder over praten? Ik bedoel op dit ogenblik? Kun nen we niet alleen over «le flat praten? Dat is toch, waarvoor we hier gekomen zijn, is 't niet? Om een beslissing *te fcemen over dit flatje". „Lieveling", zei hij met een diepe zucht, „je bent een on mogelijk wezentje. Een lief, schattig, maar volkomen onmo- lijk wezentje.O.K., we zul len over de flat praten". (Wordt vervolgd) ZO GOED LIJMT VELPOK VRAAG DE JUISTE SOORT (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM, 16 Febr. Een trots kijkende meeuw en een te vreden dierenvriend verheugen zich achteraf in het moeizame karwei, dat Zondagmiddag ruim twee uur achtereen een hoinderd- koppig publiek rond een vijver in het Vondelpark in spanning heeft gehouden. Die dierenvriend is de 47-jarige heer W. A. Nieuwen- huizen, secretaris van de Amster damse afdeling van de Nederland se vereniging tot bescherming van Advertentie) ILEIDSEPLEIN 11 I en II I AMSTERDAM WIENER SCHNITZEL REDDER EN GEREDDE: Een te vreden secretaris van de vereni ging tot bescherming van dieren en een, ietwat verwaande, meeuw dieren, en de meeuw was bijna het slachtoffer geworden van koude en uitputting. Maar een actieve Amsterdammer telefo neerde tijdig een instelling, welke in de hoofdstad nog te weinig be kend is: de ADDA, Ambulance Dienst Dierenvrienden Amster dam. Wachtend op de dood „Dat telefoontje kwam 's mid dags om 12 uur." vertelt de heer Nieuwenhuizen. „Men vertelde me, dat er op de vijver m het Vondel park een meeuw in het ijs zat vastgevroren. Nu kan dat haast niet, want het is nog nooit voor gekomen, dat een vogel vastvriest in het ijs. Wel gebeurt het, dat zo'n dier ziek is of gewond en dan maar heel stil op zijn dood zit te wachten. Meeuw wiple weg Ik ben er naar toe gegaan met de materialen, die de ADDA op het ogenblik op ruim 80 punten in dd hele stad voorhanden heeft: een touwladder, een lange lijn. een vangstok en meer van die spullen. We gebruiken die dingen ook om vogels of katten uit bo men of dakgoten te halen. Van de lijn heb ik toen een lus gemaakt en die over het ijs gegooid. De bedoeling was, de zittende vogel in die lus te krijgen en hem dan langzaam naar me toe te halen. Erg gemakkelijk ging dat niet, want de meeuw wipte telkens, wanneer de lus hem naderde, over het touw heen. Maar ten slotte kreeg ik hem dichter aan de kant. Toen is de vangstok er aan te pas gekomen. Een holle stalen buis met een tot. een lus gevormde staaldraad, die men over het lichaam van het dier moet laten glyden. Dan haalt men de lus voorzichtig aan totdat men de vogel vast heeft. Het lijkt alle maal erg eenvoudig, maar het heeft ruim twee uur gekost voor dat ik het zover had...." Vogel in liondenmand De meeuw zit nu in de woning van de heer Nieuwenhuizen aan de Willem de Zwijgerlaan wat triomfantelijk rond te kijken. De vogel heeft een plaatsje gekregen in een oude hondenmand en ont vangt daar zo nu en dan de an dere huisdieren, een bond en een kat. Hoewel de meeuw vliegen noch lopen kan zijn redder denkt, dat de kou de spieren ver- styfd heeft, want breuken zijn niet te constateren weet hij de nieuwsgierigheid van kat en hond toch wel te beteugelen: de lange snavel hoeft slechts even vinnij open te gaan om hen naar de an dere kant van de kamer te doen vluchten. ÉÉN ANTWOOMB Laun heeft intussen de consequenties uit de gehele situatie ge trokken. „Dus, ik ben feitelijk een gevangene", merkt zij op. „Tot wij besloten hebben, wat wij met u zullen doen", zegt Pa Jongg met een glimlach. Ook Chloë Gay lacht kirrend. „Daar is maar één antwoord op, niet Gurd?" Gurd spreekt het beslissende woord: „De toekomst van miss Lovat kan wachten, tot wij onze eigen toekomst besproken hebben. Kom mee naar de andere kamer". Flint vindt Hopkins na zijn vergeefs telefoongesprek voor een hoog huis met smeedijzeren hek. „En?" vraagt Hopkins. Flint schudt het hoofd. „Ik zou voor de drommel wel willen weten, waar dat meisje gebleven is", zegt hij. „Tien tegen één, dat zij eerst iets is gaan eten, voor zij naar huis ging. En als wij verstandig zijn, doen wij hetzelfde". „Ik heb zo het idee, dat je het verkeerd hebt. Zij kan overal zijn hier in deze gebouwen. Hopkins steekt een sigaret in de mond. Flint geeft hem vuur. Even is de muur naast hen verlicht en is het naambordje: „Gurd 8ste verdieping" te lezen. Zij zien het geen van beiden. nu vertellen wat de beste sigaret voor Uw gezondheid is? IDEMANODE EDLANDMAN FAAMBODTU DAGTEDERE ARBEDAREN DEN DANTEW INDERTI EN GATREEELH HOEDNANDY EKRAKKERE IER ME TEEN DRAERENKA kruiswoord HORIZONTAAL: t goede groente naar vaalt verwijzen 3 vogel bevorderaar 1 rivier in Italië windrichting 5 namelijk 7 vermoeid 3 bepaald aantal (afk.) 5 plaats op Veluwe 1 nieuw I voorvoegsel) 4 dessertgerecht 3 plakmiddel 7 plak 42 overtreffen (in ge luid) 45 honingdrank 46 dieren maag VERTICAAL: 1 meubel 2 verfrissend gas 3 derhalve 5 op de manier van 6 halfbloed 7 bontsoort 10 plaats in Frankrijk 11 Europ hoofdstad 12 middag 13 ahorn 20 leerrede 22 gelijk 23 dominee 24 manspersoon 25 zoon van Adam 26a vaartuig (afk.) 28 dat is (afk.) 30 bijwoord 33 trommel 35 delfstof 36 ontslag (pop.) 38 groet 39 vlaktemaat 40 stroomeenheid (afk.) 41 onbep. v.n woord 43 uitgave (afk 44 pers. v.n.woord ZONDAG was het in de radio een dag van de Nederlandse muziek, 's Ochtends gaf Paris- intër 'de'voorlfiatste uitzbndmg in de serie Nederlandse componisten, ditmaal gewijd aan Johan Wage naar en Guiilaume Landré. Vol gende Zondag wordt de reeks be sloten met een Wagenaar-Henke. mansprogramma. Door de medewerking van de Wereldomroep, die opnamen en toelichtingen beschikbaar stelde, lieeft de l'arijse radio met deze serie véél voor de propaganda der Nederlandse muziek gedaan. Som mige uitzendingen hebben tot ge volg gehad, dat Franse dirigenten de gehoorde composities bij Do. nemus te Amsterdam ter uitvoe ring hebben aangevraagd. Nederlandse muziek heeft, veelal niet ten onrechte, de repu tatie, saai le zijn. Henk Spruit gaf Zondagmiddag met het. Omroep orkest een door de AVRO uitge zonden concert van Nederlandse muziek, die een prettig gemid delde in acht neemt tussen „zwaar" en „licht" en waarbij men zich niet hoefde te vervelen. Karei Mengel berg's Serenade voor strijkers, waarin zich de er varen operettedirigent niet ver loochent en een Burlesque voor piano en orkest, door Louis So- mer. waarin Pierre Palla de bril jant geschreven solopartij ver tolkte, mogen dan al terloops de namen van Hugo Wolf, de Straus- sen (Johan en Richard). Gershwin en Rachmaninow oproepen, zij kunnen (och gewaardeerd worden als bruikbare repertoire-aanwin sten. Willem Strietman's symphoni- sche elegie „Epitaphium", over duidelijk op Ravel (Tombeau de Couperin) geïnspireerd, vormde de overgang naar de Gallische sfeer, die bewaard bleef in een uitbundige „Hommage a Chabrier" door Hugo C-odron. Diens „Polka" kan gelden als een geestige Pro- kofjew-paraphrase (Peter en de wolf!). Al bij al dus aangename, zij het niet verrassend originele klanken. Een hedendaagse Ros sini met zijn beleefde ironie had er talloze malen zijn hoed bij kun nen afnemen voor de vele be kenden. die hij er in ontmoette, Maar bij welke hedendaagse amu sementsmuziek kan men dit niet? r~ B.O.D.DLaten we deze afkorting maar invoeren voor de snel populair geworden inzame lingsactie van de vijf (eigenlijk zes, want de W O. laat zich aller minst onbetuigd) samenwerkende omroepverenigingen „Beurzen open. dirkendicht" ten bate van het Nationaal Rampenfonds: een actie, waarin ieder rechtgeaard vaderlander en menige buiten lander er een eer in stellen ,,aan bocld" le komen. Zaterdagavond jl. werd de tweede uitzending uit de studio van de KRO uitgezonden in radio en televisie, dit laatste met be hulp van de reportagewagen, die door Philips gratis ter beschik king was gesteld. Medewerking verleenden d>e Zaaiers (ditmaal optredende als Oogsteirs), het Mh- trozenkoar, Johny Holzhuizen, Guus Jansen, Bert Robbe. Jules de Corte en vele anderen. Willem Tollenaar las rustig en sober een gedicht voor, terwyl de camera een overzicht gaf van de zaal vol Scheven ingse vissers en hun vrouwen. Twee van hen, geflankeerd door een schip per uit Urk. vertelden van hun ervaringen op reddingsexpeditie in het verdronken land. Het bleef niet bij woorden; de omroepers Bodegraven, Boots, Serré en Kwint, ditmaal aangevuld door Guus Weitzel en Mieke van Dille, konden de binnen- en buiten landse luister- en kijkersschaar weer mededelingen doen van tal loze giften door jong en oud uit vele oorden ter wereld. Ruim f 81 000 in velerlei valuta werd dilmaal door bemiddeling van de W.O. ingeleverd en weer was er een schalkse camera, die tussen de muziek door geld teil en de han den toonde. Er waren erge technische sto ringen in het beeld, maar wat geen ogenblik werd gestoord, was de stemming van gulle milddadig heid. Thermometerstand: thans f 803.503.77. De volgende Zaterdagavond uitzending uit Philips' Ontspan ningsgebouw le Eind-hoven ook weer in televisie. HANS LEERINK EXAMENS •ren B H Hendriks (Gelder Mak (Beverwijk) en voo I. O. Heerm" van Voss (Vogelenzang) GRONINGEN Rljksuniv Cand.ex /is- en natuurkunde (F): E. Kooi, Lutje- ilc niet. Ik vraag u alleen, hoe u van mij iets kunt vorderen, dat ik u reeds zelf heb aangeboden." De gesprekken over deze kwestie zijn telefonisch gevoerd en het speel de heer De Clercq, dat hij van deze telefonades geen aantekening had gemaakt. Vraag: „Waarom heelt de AVRO niet meegedaan aan de verzorging van reportages e.d. over de ramp?" De heer De Clercq: „Omdat de AVKO volkomen genegeerd werd. De KRO, NCRV en VARA begon nen direct na de ramp met geza menlijke reportages. Eerst Dins dagmiddag werd ons telefonisch gevraagd, of wij ook mee wilden doen. Toen weigerden wij, méde omdat er van een leiding of sa menwerking hü de anderen ook geen sprake was. Tal van berichten zijn door hen fout omgeroepen en gaven aan leiding tot grote verwarring. Ons eigen werk kreeg echter lof van de hoogste instanties", aldus de heer De Clercq, die een voorbeeld aanhaalde van de wijze, waarop de AVRO zou zijn genegeerd. „Vuile was" Een der leden van het actie comité tegen het AVRO-bestuur hield vervolgens een uitvoerig be toog, waarin hij het een ernstig verschijnsel noemde, dat er zoveel mensen bij de AVRO weglopen. Spr. vond het een „enorme stom miteit" van het bestuur om bij de vergadering in Maastricht drie mensen, die geen toegangskaart hadden, te weigeren. Spr. maakte er bezwaar tegen, dat de vuile was van de AVRO buitenshuis wordt gehangen en vond het erg, dat het bestuur van het actiecomité op de grofste wijze door de heer De Clercq de deur is gewezen. Deze antwoordde daarop, dat het met het weglopen van leden nogal meeviel. „In de week na de watersnoodramp bedankten 900 AVRO-leden voor hun lidmaat schap. In dezelfde week kon de AVRO 1262 nieuwe leden boeken. Na het ontslag van de heer Vogt kwamen 600 bedankjes binnen. Daartegenover staat, dat de AVRO nog nc/it zoveel leden heeft ge had als thans. Er zijn dagen, dat zich 800 nieuwe leden aanmelden, terwijl na de reorganisatie de ge middelde aanwas van nieuwe le den 500 per week bedraagt." Het totale aantal leden kon de heer De Clercq niet opgeven. Ilij zei echter, dat de oplaag van de „Radiobode" thans de 300.000 heeft overschreden en dat daarin ongeveer 15 000 exemplaren voor de losse verkoop begrepen zijn. De vuile was van de AVRO is, volgens de voorzitter, door het actiecomité zelf huiten gehangen, dat de pers inlichtte nog vóór de vergadering, die drie uur duurde, was afgelopen. „Deze vergadering vond plaats in een allervriendelijkste stem ming. De tweede keer kwam een der woordvoerders echter met een donderrede tegen mij, die neer kwam ..Ga je weg. anders sla ik je weg". Toen heb ik het ge. snrek afgebroken", aldus de heer De Clercq. Een andere opponent meende, dat de gelden van de AVRO niel goed werden besteed, omdat er ter vergadering op ieder tafeltje een glas met een naar sigaren en si garetten stond. Deze spr. diende de door hem alleen ondertekende motie in. waarin de heer De Clercq. indien de geruchten om zijn persoon juist zijn, verzocht wordt zijn mandaat ter beschik Icing te stellen tot. de algemene Idenvergadering over een nieuwe voorz:tter zal hebben beslist. In de zaal bleek weinig animo om deze motie te steunen. De heer De Clercq wees er bovendien op, dat een gewestelijke bijeenkomst geen competentie bezit om iets dergelyks voor te stellen via een motie. „Stuurt u haar naar het algemeen bestuur, dan wordt er terdege nota van genomen, Ik kan daar riu niet op ingaan, evenmin als op de vele brieven, die ik krijg en waarin ik word uitgemaakt voor „schurk, ellendeling" e.d. fraais meer. Het merkwaardige is. dat vele van deze brieven af komstig zijn van n et-AVRO-le- den. Mijn beleid richt zich naar het algemeen bestuur. Vraagt u aan de leden daarvan, of ik een dictator ben", zo riep de heer De Clercq op bewogen toon uit. „Het zijn niet de luisteraars, die mij weg willen hebben, maar het zijn de anderen, de concurrenten, dic een hetze tegen mii hebben ontketend en die door drie kran ten is overgenomen. Een daarvan, „Het Vrije Volk", beweerde, dat ik op Vrijdag na de ramp via de televisie een cabaretprogramma wilde uitzenden. Dat is pertinent onwaar, hetgeen de leden van de TV-stichting kunnen bevestigen. Ik heb integendeel d rect aan het begin van de vergadering ge zegd, dat het cabaretprogramma niet, doorging, Maar wat kan ik tegen deze krant doen? Een rec tificatie wordt toch immers niet opgenomen? Dat deze bijeenkomst op een te korte termijn is bijeengeroepen, zoals door een der aanwezigen is opgemerkt, is volkomen juist. In de toekomst zal anders worden gehandeld. Maar de aankondiging via de microfoon is in principe verboden." Stem uit de zaal; „En de VARA dan? Die kondigt alle vergade ringen aan." De heer De Clercq: „Wat Ju piter mag, mag niet iedereen." De AVRO-voorzitter besloot wiet zyn vertrouwen uit te spre ken in de AVRO. die zijns inziens gemakkelijk 500.000 leden zal kun nen hebben. „Dit aantal zal ook worden be reikt, wanneer de organisatie weer vooroorlogs is. Daarvóór zal ik vechten en ik weet mij ge steund door het gehele bestuur.'" Kadio-agenda j DINSDAG 17 FEBRUARI Hilversum 1, 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. - VPRO: 7.50 Dag- 00 jijjèuws. 8.15 Gram 9.00 Morg „runs W. A. 9.15 Koör en orgel. vrouw. 9.30 Waterst. 9.35 Gram. 10.50 Voor kleuters. 11.00 Voor zieken. 11.30 Pianorecital 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuln- bouwmeded. 12.33 Voor platteland. 12 40 Orgelspel. 13.00 Nieuws 13.15 Meded. o£ gram. 13.20 Metropole-orkest. 14.00 „Zeg eens, Amerika.1'' 14.30 Gf-am. 14.40 School radio. 15.00 Gram. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 sport 17 35 Gram. 17.45 „De Twintigers". 18,00 Nieuws- 18.15 Pianospel 18 25 -—>-•• 1B 30 RVU: Mr. N. instituut der onder- -Kamerkoor en orgel. 19.20 Gram 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Lichte muz. 21.35 „Moet je horen". 21.50 Dansmuz. 22 30 Meded. 22.35 Gevar. muz. 22 45 Bultenl. overzicht. 23.00 Nieuws. 23.15 New Vork Calling. 23.20 Sport. 23 30—24.00 Gram. Hilversum ii, 208 m KRO' 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gj'mn. 7.30 Gram. 7.45 Gebed en lit. ka! 8 00 Nieuws en weerber. 8 15 Gram, 9 00 Voor de huls- vrouw. 9.35 Gram 9.40 „Lichtbaken", caus. 10.00 Voor kleuters. 10.15 Gram. 1100 Voor de vrouw. 1130 Schoolradio. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. (12.30—12.33 Land- en tulnbouwmeded.12 55 Zonne wijzer. 13 00 Nieuws en kath. nieuws, 13.20 Actualit. 13 25 Amus.muziek. 14.00 Gram. 14.51) Concertgebouworkest. 15 30 „Ben Je zestig?" 16.00 Voor zieken. 16.30 Ziekenlof. 17 00 Voor de jeugd. 17 15 Feiicil. voor de leugd. 17,45 Rcg.uitz., S. H. Robles: „Wagenlngcn. een neder zetting ln Suriname". 18.00 Hammondorgel en rhythm, bcgel. 18 20 Sportpraatje 18 30 Voor de ieuzd. 18.52 Actual. 19 00 Nieuws. ,Boek der Boeken". 20.2; 19.30 23 00 Nieuws. 13.00 Omroepork. 21.05 Pro Gram 21 55 „Een snipper 22.45 Gebed en lit. kal 23 15—24.00 Gram DINSDAG 17 FE! Engeland BBC Maine Orgelspel. 13 25 Voor l Weerber 14 00 Nieuws. 14 10 Discussie. 15.00 Voor scholen 16.00 Vespers 16.45 Caus 17 00 Schots orkest 18 00 Voor kinderen 18.55 Weerber. 19.00 Nieuws. 19.15 Sport 19.20 Gram 20.00 Hoorspel. 20 30 Recital. 21.00 Klnnkb 22 00 Nieuws. 22.15 Caus 22.30 Gevar. progr. 23.00 Discussie 23 30 Bas-bariton en piano. 23 45 Parl.overz 24.000.03 Nieuws. Engeland. BBC Light Programme. 1500 en 247' 111. 12 00 Mrs Dale's Dagboek. 12 15 Gevar. muz. 13.00 Parl.overz 13.15 Vragenbeantw 13.45 Orkestconcert. 14 45 Voor kinderen. 15.00 Voor de vrouw. 10.00 Bnlalaïka-orkest. 16 30 Orgelspel 16.45 Lichte muz 17 15 Mrs Dale's Dagboek 17.30 Orkestconc. 18.00 Gevar muz. 18.30 Veizoekorogr. 19.15 Voor de jeugd. 19 45 Hoorspel. 20.00 Nieuws en radiojournaal. 20.25 Sport 20.30 Hoorspel 21 00 Gevar. progr 22.00 Conoertork., koor en so: Nieuws 23 15 Actualit. 2 120 Geval 0 05 Voordr 0 20 Casino-ork. 0 56—1.00 Nie' I 23 00 12 15 Lichte i Lichte 12.30 Wee 5 00 Gra 5 Gram. I' 12 34 13,00 Nieuws 13 20 Kamer- Sehoolvadio 15.30 Or"-lspel. 16 30 Ori-elspel 17 00 Nieuws. •- -- -■ kinderen. 17 30 18 00 Voor de 10 00 Nieuws -10,50 Svndwile kroniek 20.00 Omroeporkest 20.55 F'n«e volkslied 21 15 Muz uil de Sahara 22 00 Nieuws. 22.15 Gram 22.45 Idem 22 55— mi Nieuws Gram. 17.50 Bockbesor leued 1B 30 Voor seldatc AMSTERDAM, 16 Febr. Het in formatiebureau van het Ned. Rode Kruis heeft Zaterdag de tiende lijst van slachtoffers van de watersnood uitgegeven. Ook van deze lijst kan in vcrbnnd met de omstandigheden waaronder de gegevens werden ver zameld niet de volledige garantie voor de betrouwbaarheid worden ge geven. Inkele wijzigingen achteraf kunnen noodzakelijk blijken. KORTGENE. VAN VLIET. Jan, geb 162.48 Bandoeng, zoon van Gerritje v; Vliet laatste adres: Torendijk 401 g; VERBURG, Daniël, geb. 5.2 29 le Kortgene. laatste adres: Torendijk 371: DTERKX. Ferdinand, geb. 20 2.52 1 Kortgene zoon van Abraham Dierkx en Augustine Jacobs, laatste adres Torendijk 401 h: DIERKX Gustave Antoine geb. 28 7.50 te Djakarta, zoon van Abraham Dierkx en Augustine Jacobs, laatste adres. Torendijk 401h NIEUWE TONGE. PALINGDOOD Plona. geb 13 10.64. echtgenote van Joh Koppenaal. laatste adres 2e Weslerstraat 3, KOPPENAAL Johannes, geb 22 1 65 echtgenoot van Plona Palingdood laatsle adres: 2e Westerstraat 3: PRINCE, Maria geb 15.1.67, laatste adres Kerkring 23: VAN 'T HOF Catharina geb 25 2 85 echtgenote van L. Zweerus. laat ste adres. 2e West.erstraat 7; WESDORP. Pieter geb 12 6 87 echtgenooot "~van J. M Haanenberg iaa's'e adres B O) erdorpstraat 12. IIAANENBERG Johanna M. geb 24.5.89 echtgenote van P Wrsriorp laatste adres- B Over:orpstraal 12; ZWEERUS. Leendert. geb 22 8 85 echtgenoot van C. van 't Hof, laatste adres: 2e Westerstraat 7; HERS, Arentje W„ geb. 21 12.73, weduwe van C Kievit, laatste adres: Korteweegje 22; TIMMER, Huibrecht geb. 13.3 82. laatste adres: Wentir..ksl.raat 4; MEIJER, Krijn, geb 24.10 40 laat ste adres, Baitenoordsedijk 22: BROOSHOOFD. Johanna E., geb. 1.10.91 laatste adres: 2e Westerstr 9: VER WEI JAnna Lijntje geb 7.183. weduwe van G Sneep, laatste adres: Korleweegje 9; HOOGSTRAATE. Aagje. geb. 9 6.42. laatste adres: Gen Snijdersstr. 17: BRUGGEMAN. Marinus. geb 11 4. 46 laatsle adres: Battenoordsedijk 34; BRUGGEMAN Cornelus. geb 9 12. 50, laatsle acres: Ballenoordsedijk 34; JANSEN. Maria seb 3 2 10. echtge note van J W Bruggeman laatsle adres Baltenoordsedij'k 34. BESTMAN Maria, geb 3 10 88. echtgenote van P du Pree, laatste adres- Havenweg 1: BROOSHOOFD Adriaantje geb 24. 6.88. laatsle adres- 2e Westerstr 9; BREUR, Laurens geb 21 5 99 echt genoot van N Koppenaal. laatste adres: Zuiddtik 80 STAVENISSE. Geïdentificeerd' MOL, Adriana. geb 20.7 39 te Sla- venlsse dochter van MaiJnus Mol en Dina Cornelia Johanna de Graaf, laalste adres- Kerkstraat A 306a: MOERLAND Cornelia Geertruida, aeh 20 9 15 te Stavenisse echtgenote van Marinus Cornells o^n Braber, laatste adres- Oudelandsedijk a 98: VAN rWNIRTTTN. Jannetje eeb. I 97 te S'avenisse eehigenotp van lohanne? Jacob Hage laatsle adres: urtwe: i 91 VOGELWAARDE. VOSHAART. Willy Emelia. geb. 18. 10.39, laatste adres: Westdijk 2.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2