VALSE VU
choc Alle**eCodiss
A. V.R.O.-bele
Met VELPON zie je er geen barst van
Redding van meeuw hield
Vondelpark in spanning
Dierenvriend had
twee uur werk
JUBILEUM...
M' Vijf Vlieghen Ao. 1627
i
f 2,50
j
Flint van
Maar herenmoet ik u
PUZZLE
',D. in
televisie
I TIENDE VERLIESLOST
2
DE TELEGRAAF
MAANDAG 16 FEBRUARI 1953
UN daar ginds in dat apparte-
ment, dat zij juist verlaten
hadden, in een kleine kamer
naast de kamer, waar de cock
tailparty hoe langer hoe la
waaieriger scheen te worden,
zei Sybil Patterson tegen Ro
ger Gilmore: „En wat dat meis
je betreft, Roger, die Ashley-
hoe-heet-ze-ook-weer. Wie is
zij eigenlijk? En hoe komt het,
dat zij vanmiddag hier was?"
„Zij is hier", zei Roger koel
tjes, terwijl hy op de armleu
ning van een stoel ging zitten
en een sigarettenlcoKer open
knipte, „omdat ik haar ge
vraagd had, mij hier te ont
moeten. Wat je eerste vraag
betreft, is zij alleen maar, wat
zij schijnt te zijn een zeer
mooi, zeer jong en zeer char
mant meisje, die ik zes weken
geleden op een volkomen con
ventionele manier ontmoet
heb. Een tante van mij, die in
Santa Barbara woont, schreef
mij en verzocht mij, een oogje
op haar te houden, te zorgen,
dat zij een geschikt onderdak
vond, etc. Oh, ja," zei hij mei
een plotselinge glimlach,
„weet jij misschien niet een
klein flatje voor haar? Ik
denk, dat het wel niet duur
zal» mogen zijn. Zij heeft een
toelage van haar moeder, maar
ik geloof niet. dat het meer is
dan een paar honderd dollar
per maand".
„Neen", zei Sybil, een gouden
lippenstift uit haar tasje ha
lend en met driftige gebaren
haar mond bijwerkend, „ik
weet geen flatje. Maar ik weet
wel, dat jij mij niet meer op
belt en dat je gedurende de
zes weken, dat zij in de ssad is,
geen enkele poging gedaan
hebt. om mij te zien of te spre
ken. En dat vind ik helemaal
niet prettig, Roger! Helemaal
niet!".
„Wel, ik heb het nogal druk
gehad. Syb, en had nogal wat
afspraken. Misschien ben je
ook vergeten, dat ik veron
dersteld word een boek te
schrijven".
„Je bent al een hele tijd be
zig met dat boek te schrijven,
Roger. Tenminste dat zeg je.
Soms vraag ik me af, of je er
ooit aan begonnen bent of
je er werkelijk wel een enkele
regel van geschreven hebt".
„Ben je dol, Syb? Natuurlijk
ben ik er aan begonnen"....
„Daar gaan we weer," dacht
hij. Waarom moest zij nu weer
met alle geweld dat boek er
bij slepen? Waarom keek zij
hem zo met samengeknepen
ogen aan. alsof zij hem niet
geloofde?
„All right, dus je bent er
mee begonnen". Sybil haalde
de schouders op. „Laten we
het boek er maar buiten laten.
- Dat kan me niets schelen.
Maar datgene wat ons betreft,
kan mij wel schelen, Roger. Jij
en ik Hoe is het eigenlijk?
Hebben we met elkaar afge
daan?". vroeg zij plotseling.
„Afgedaan? Je bedoelt, of we
geen vrienden meer zijn? Maar
natuurlijk zijn we dat wel."
Maar ze hadden inderdaad
met elkaar afgedaan. Dat wil
zeggen, dat hij hoopte, dat. zij
nog vrienden zouden blijven,
maar dat zij elkaar niet zo vaak
meer zien zouden. Hij wist het
en Sybil wist het eveneens maar
al te goed. Het was heel aar
dig geweest, zolang als het
duurde. En erg prettig. Maar hij
was nooit werkelijk verliefd op
haar geweest. Hij was nooit
werkelijk op iemand verliefd
geweest, behalve op Nora en nu
op Ashley.
„Je liegt", zei Sybil. Zij was
een hard meisje. Een hard,
schitterend meisje met een har
de, schitterende glans. Een po
litoer. die gegarandeerd niet
spoedig zou krassen of dof wor
den. Zij was getrouwd geweest
en gescheiden niet ééns. maar
drie keer en zij wist precies,
wat er te koop was. Zij was zes
maanden geleden met haar ogen
wijd open deze relatie met Ro
ger begonnen en zij wist. dat het
dwaas was om er mee door te
gaan, maar zij kon niet anders.
„Je bent gek op haar, is het
niet?" zei ze. „Waarom eigen-
lijk? Is het omdat zij nog zo jong
is; nog zo onschuldig? Is het
omdat je meent met haar je ver
loren jepgd terug te kunnen
winnen en misschien weer aan
het schrijven te kunnen gaan?"
„Wat bedoel je met „weer aan
het schrijven te kunnen gaan"?
Ik ben aan het schrijven!"
„Is het toch waar?" Zij lachte
spottend. „Rollo meent van niet.
Wiley Scofield meent van niet.
Ze denken, dat je uitgerangeerd
bent en dat denk ik ook."
ZIJ zweeg plotseling, een beetje
verschrikt over datgene, wat
zij zichzelf hoorde zeggen en
wat zij al die tijd eigenlijk in
haar binnenste gedacht had Zy
had het natuurlijk niet moeten
uitspreken. Zij wist er niets van
dat. Rollo of Wiley zo iets dach
ten. Zij was er zelfs met zeker
van, of het we) haar eigen over
tuiging was. Het enige dat zij
zeker wist. was dat zij ziek was
van jaloezie. Een meisje, dat
tien jaar jonger was dan zijzelf;
een meisje met ogen, die de
kleur hadden van hyacinten en
haar van een natuurlijke bruine
kleur en een mond. die zelfs
zonder lipstick warm en roze
rood en opwindend kon zijn
Als hij al zo gauw genoeg van
haar had gehad en aan een an
der de voorkeur gaf, waarom
moest dat dan iemand zijn. die
nog zo de dauw der jeugd over
zich had en er zo stralend uit
zag, dat zij daarbij vergeleken
wel een oude toverkol leek?
„Het spijt me, dat ik dat ge
zegd heb", zei zij. „Het is zelfs
niet waar."
„All right", zei Roger. „Laat
maar."
„Ben je niet boos?
„Helemaal niet."
„En zul je me nog eens opbel
len? Ik bedoel dit is toch niet.
„Natuurlijk niet."
„Roger, wil je iets voor mij
doen? Kus me. Eén keer maar,
zodat ik het weet. Dat ik er ze
ker van ben."
Zij ging vlak voor hem staan
en hief haar gezichtje naar hem
op. Zij was niet mooi; zij was
zelfs nooit mooi geweest, maar
zij had een zekere directe on
miskenbare charme. Speciaal als
zij zoals nu haar ogen een beet je
vernauwde en haar lippen uit
nodigend iets uiteengingen.
Hij boog het hoofd en kuste
haar even, maar toen zij tracht
te zich aan hem vast te klem
men, wist hij haar omhelzing i
„Wat bedoel je met
weer aan het schrijven
te kunnen gaan? Ik ben
aan het schrijven!"
handig te ontwijken, zeggende:
„Je hebt me gevraagd je een
kus te geven, Syb, en dat heb
ik gedaan. Laten we er geen
productie van maken."
Hij keerde zich om en liep
snel de kamer uit en het enige,
dat zij doen kon, was hem ach
terna gaan
WEL, Ashley", zei Roger. „Wat
denk je er van? Het is geen
'kwaad flatje. Een beetje klein
natuurlijk, maar nu je een baan
tje hebt, zul je er toch niet al te
veel tijd in doorbrengen."
Sapperloot, wat zag zij er knap
uit, zoals zij daar naast hem
stond in haar keurige mantel
pakje met de kleurige sjaal om
naar hals geknoopt en haar
glanzende bruine haar!
„Ik vind het uitstekend", zei
•zij, „en ik vind het helemaal
niet erg, dat het klein is." Waar
na zij voortging: „Het is werke
lijk erg aardig van je, Roger,
om je zoveel moeite voor mij ie
geven eerst dal baantje en nu
dit weer."
„Wat doet je dienken, dat het
moeite voor mij is? Misschien
vind ik het wel prettig, om din
gen voor je/te doen. Misschien
zou ik nog wel veel meer voor
je willen doen dan ik nu doe."
„Ik zie niet, hoe dat mogelijk
is", zei zij. „Je bent van het eer
ste ogenblik af, werkelijk won
derbaarlijk voor mij geweest,
Roger."
„Dat", zei hij. "bijna achteloos,
„is, omdat ik van het eerste
ogenblik af verliefd op je ge
weest ben." Hij glimlachte te
gen haar. „Waarom kijk je me
zo aan? Geloof je het niet? Ge
loof je niet, dat ik verliefd op
je ben?"
„Ik weet het niet", zei zij.
„Ik veronderstel, dat als je het
zegt, het wel zo zijn zal. Maar
het schijnt allemaal een beetje
ongelofelijk!"
„Maar, lieveling, wat Is daar
voor ongelofelijks aan? Je bent
een zeer charmant en aantrek
kelijk meisje. Wat is er voor on
gelofelijks aan. dat ik tot over
mijn oren verliefd op je ben
geworden?"
„Ik ben ook nogal jong en
wel, onervaren, denk ik", zei
zij, haar wenkbrauwen even
fronsend. „Ik geloof, dat datge
ne. wat ik probeerde te zeggen
is, dat met jou zoveel belang
rijke dingen gebeurd zijn, Ro
ger, en met mij nog nooit."
„Dat is misschien wel de re
den, waarom ik zo dol op jou
ben", zei hü eerlyk. „Misschien
heb ik wel schoon genoeg van
al die dingen, die mij overko
men zijn. Misschien heb ik mij
wel gerealiseerd, dat al die din
gen, die mij overkomen zijn,
eigenlijk toch wel erg onbelang
rijk waren."
„Maar dat is belachelijk, Ro
ger! Dat kun je niet werkelijk
menen. Je bent een schryver,
die succes geoogst heeft".
„Je bedoelt", dacht hij, „dat
ik een schrijver w a s, die suc
ces had. Tien jaar geleden. Vijf
jaar geleden. Misschien zelfs
nog drie jaar geleden".Maar
wat had Sybil ook weer gezegd.
„Je kunt niet altijd op je vroe
gere roem teren, Roger".
En zij had gelijk; dat kon
men ook niet.
„Je hebt veel geld verdiend",
ging Ashley voort.
„En het uitgegeven".
„Maar dat is juist, wat ik pro
beer te zeggen. Het enkel Uit
geven van dat geld maakt
iemand al heel anders".
„Met andere woorden, als je
me ontmoet had, vóór ik ooi'
een woord geschreven had, zou
je er misschien anders over ge
dacht hebben?"
„Ja, dat geloof ik wel".
„Maar dat heb je niet gedaan,
Ashley. Je hebt my twee
maanden geleden ontmoet. En
ik ben werkelyk dol op je.
Werkelijk, of je me gelooft of
niet. En als je het mij maar
wilde toestaan, dan zou ik het
je kunnen bewyzen ook. Maar
dat wil je rye niet toestaan,
Ashley! Je bouwt allerlei klei
ne schuttingen om jezelf heen,
waarop je allerlei kleine bord
jes zet, waarop staat: „Verboden
toegang". Iemand kan je dood
eenvoudig niet bereiken, lieve
ling".
HET m -
en had een warm hartje
tot op zekere hoogte, Maar als
je haar kuste, gebeurde er niets;
d.w.z. er gebeurde héar n ets. De
hemel mocht weten, wat ér met
je zelf gebeurde.
„Hoor eens", zei Roger plot
seling, „is er iemand anders?
De een of andere jongeman, die
je thuis achtergelaten hebt?"
„Neen", zei zy. „Werkelijk,
Roger, er is niemand anders"
„O.K.", zei hij. „Dus er is nie
mand anders en je vind mij
wel, zullen we het aantrekke-
lyk noemen?"
„Je weet heel goed, dat ik je
zeer aantrekkelijk vind, Roger".
„En je bent graag in mijn ge
zelschap?"
„Zeer gaarne",
„En je zou het niet prettig
vinden, als ik je niet meer be
zocht, of je niet meer opbel
de?"
„Eerlyk gezegd", zei zij, „zou
ik het zeer onplezierig vinden".
„Maar je bent niet verliefd
op mij".
„Ik weet het niet. Ja, toch
zei zij, „ik geloof het misschien
wel. Een klein beetje ten min
ste".
„Wat bedoel je met een klein
beetje", zei hij bijna boos. „Je
bent een van beiden, of ver
liefd op iemand of niet. Dat
moet je toch weten, Ashley".
„Ja", zei zij, „ik geloof, da',
ik het wel weet.Hoor eens",
ging zy voort, „moeten wij daar
nu nog verder over praten? Ik
bedoel op dit ogenblik? Kun
nen we niet alleen over «le flat
praten? Dat is toch, waarvoor
we hier gekomen zijn, is 't niet?
Om een beslissing *te fcemen
over dit flatje".
„Lieveling", zei hij met een
diepe zucht, „je bent een on
mogelijk wezentje. Een lief,
schattig, maar volkomen onmo-
lijk wezentje.O.K., we zul
len over de flat praten".
(Wordt vervolgd)
ZO GOED LIJMT VELPOK
VRAAG DE JUISTE SOORT
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM, 16 Febr. Een
trots kijkende meeuw en een te
vreden dierenvriend verheugen
zich achteraf in het moeizame
karwei, dat Zondagmiddag ruim
twee uur achtereen een hoinderd-
koppig publiek rond een vijver in
het Vondelpark in spanning heeft
gehouden. Die dierenvriend is de
47-jarige heer W. A. Nieuwen-
huizen, secretaris van de Amster
damse afdeling van de Nederland
se vereniging tot bescherming van
Advertentie)
ILEIDSEPLEIN 11 I en II I
AMSTERDAM
WIENER
SCHNITZEL
REDDER EN GEREDDE: Een te
vreden secretaris van de vereni
ging tot bescherming van dieren
en een, ietwat verwaande,
meeuw
dieren, en de meeuw was bijna
het slachtoffer geworden van
koude en uitputting. Maar een
actieve Amsterdammer telefo
neerde tijdig een instelling, welke
in de hoofdstad nog te weinig be
kend is: de ADDA, Ambulance
Dienst Dierenvrienden Amster
dam.
Wachtend op de dood
„Dat telefoontje kwam 's mid
dags om 12 uur." vertelt de heer
Nieuwenhuizen. „Men vertelde me,
dat er op de vijver m het Vondel
park een meeuw in het ijs zat
vastgevroren. Nu kan dat haast
niet, want het is nog nooit voor
gekomen, dat een vogel vastvriest
in het ijs. Wel gebeurt het, dat
zo'n dier ziek is of gewond en dan
maar heel stil op zijn dood zit te
wachten.
Meeuw wiple weg
Ik ben er naar toe gegaan met
de materialen, die de ADDA op
het ogenblik op ruim 80 punten in
dd hele stad voorhanden heeft:
een touwladder, een lange lijn.
een vangstok en meer van die
spullen. We gebruiken die dingen
ook om vogels of katten uit bo
men of dakgoten te halen. Van de
lijn heb ik toen een lus gemaakt
en die over het ijs gegooid. De
bedoeling was, de zittende vogel
in die lus te krijgen en hem dan
langzaam naar me toe te halen.
Erg gemakkelijk ging dat niet,
want de meeuw wipte telkens,
wanneer de lus hem naderde, over
het touw heen. Maar ten slotte
kreeg ik hem dichter aan de kant.
Toen is de vangstok er aan te pas
gekomen. Een holle stalen buis
met een tot. een lus gevormde
staaldraad, die men over het
lichaam van het dier moet laten
glyden. Dan haalt men de lus
voorzichtig aan totdat men de
vogel vast heeft. Het lijkt alle
maal erg eenvoudig, maar het
heeft ruim twee uur gekost voor
dat ik het zover had...."
Vogel in liondenmand
De meeuw zit nu in de woning
van de heer Nieuwenhuizen aan
de Willem de Zwijgerlaan wat
triomfantelijk rond te kijken. De
vogel heeft een plaatsje gekregen
in een oude hondenmand en ont
vangt daar zo nu en dan de an
dere huisdieren, een bond en een
kat. Hoewel de meeuw vliegen
noch lopen kan zijn redder
denkt, dat de kou de spieren ver-
styfd heeft, want breuken zijn
niet te constateren weet hij de
nieuwsgierigheid van kat en hond
toch wel te beteugelen: de lange
snavel hoeft slechts even vinnij
open te gaan om hen naar de an
dere kant van de kamer te doen
vluchten.
ÉÉN ANTWOOMB
Laun heeft intussen de consequenties uit de gehele situatie ge
trokken.
„Dus, ik ben feitelijk een gevangene", merkt zij op.
„Tot wij besloten hebben, wat wij met u zullen doen", zegt Pa
Jongg met een glimlach.
Ook Chloë Gay lacht kirrend.
„Daar is maar één antwoord op, niet Gurd?"
Gurd spreekt het beslissende woord:
„De toekomst van miss Lovat kan wachten, tot wij onze eigen
toekomst besproken hebben. Kom mee naar de andere kamer".
Flint vindt Hopkins na zijn vergeefs telefoongesprek voor een
hoog huis met smeedijzeren hek.
„En?" vraagt Hopkins.
Flint schudt het hoofd.
„Ik zou voor de drommel wel willen weten, waar dat meisje
gebleven is", zegt hij.
„Tien tegen één, dat zij eerst iets is gaan eten, voor zij naar
huis ging. En als wij verstandig zijn, doen wij hetzelfde".
„Ik heb zo het idee, dat je het verkeerd hebt. Zij kan overal
zijn hier in deze gebouwen.
Hopkins steekt een sigaret in de mond. Flint geeft hem vuur.
Even is de muur naast hen verlicht en is het naambordje: „Gurd
8ste verdieping" te lezen. Zij zien het geen van beiden.
nu vertellen wat de
beste sigaret voor
Uw gezondheid is?
IDEMANODE
EDLANDMAN
FAAMBODTU
DAGTEDERE
ARBEDAREN
DEN DANTEW
INDERTI EN
GATREEELH
HOEDNANDY
EKRAKKERE
IER ME TEEN
DRAERENKA
kruiswoord
HORIZONTAAL:
t goede groente naar
vaalt verwijzen
3 vogel
bevorderaar
1 rivier in Italië
windrichting
5 namelijk
7 vermoeid
3 bepaald aantal (afk.)
5 plaats op Veluwe
1 nieuw I voorvoegsel)
4 dessertgerecht
3 plakmiddel
7 plak
42 overtreffen (in ge
luid)
45 honingdrank
46 dieren maag
VERTICAAL:
1 meubel
2 verfrissend gas
3 derhalve
5 op de manier van
6 halfbloed
7 bontsoort
10 plaats in Frankrijk
11 Europ hoofdstad
12 middag
13 ahorn
20 leerrede
22 gelijk
23 dominee
24 manspersoon
25 zoon van Adam
26a vaartuig (afk.)
28 dat is (afk.)
30 bijwoord
33 trommel
35 delfstof
36 ontslag (pop.)
38 groet
39 vlaktemaat
40 stroomeenheid (afk.)
41 onbep. v.n woord
43 uitgave (afk
44 pers. v.n.woord
ZONDAG was het in de radio
een dag van de Nederlandse
muziek, 's Ochtends gaf Paris-
intër 'de'voorlfiatste uitzbndmg in
de serie Nederlandse componisten,
ditmaal gewijd aan Johan Wage
naar en Guiilaume Landré. Vol
gende Zondag wordt de reeks be
sloten met een Wagenaar-Henke.
mansprogramma.
Door de medewerking van de
Wereldomroep, die opnamen en
toelichtingen beschikbaar stelde,
lieeft de l'arijse radio met deze
serie véél voor de propaganda der
Nederlandse muziek gedaan. Som
mige uitzendingen hebben tot ge
volg gehad, dat Franse dirigenten
de gehoorde composities bij Do.
nemus te Amsterdam ter uitvoe
ring hebben aangevraagd.
Nederlandse muziek heeft,
veelal niet ten onrechte, de repu
tatie, saai le zijn. Henk Spruit gaf
Zondagmiddag met het. Omroep
orkest een door de AVRO uitge
zonden concert van Nederlandse
muziek, die een prettig gemid
delde in acht neemt tussen
„zwaar" en „licht" en waarbij men
zich niet hoefde te vervelen.
Karei Mengel berg's Serenade
voor strijkers, waarin zich de er
varen operettedirigent niet ver
loochent en een Burlesque voor
piano en orkest, door Louis So-
mer. waarin Pierre Palla de bril
jant geschreven solopartij ver
tolkte, mogen dan al terloops de
namen van Hugo Wolf, de Straus-
sen (Johan en Richard). Gershwin
en Rachmaninow oproepen, zij
kunnen (och gewaardeerd worden
als bruikbare repertoire-aanwin
sten.
Willem Strietman's symphoni-
sche elegie „Epitaphium", over
duidelijk op Ravel (Tombeau de
Couperin) geïnspireerd, vormde
de overgang naar de Gallische
sfeer, die bewaard bleef in een
uitbundige „Hommage a Chabrier"
door Hugo C-odron. Diens „Polka"
kan gelden als een geestige Pro-
kofjew-paraphrase (Peter en de
wolf!).
Al bij al dus aangename, zij
het niet verrassend originele
klanken. Een hedendaagse Ros
sini met zijn beleefde ironie had
er talloze malen zijn hoed bij kun
nen afnemen voor de vele be
kenden. die hij er in ontmoette,
Maar bij welke hedendaagse amu
sementsmuziek kan men dit niet?
r~
B.O.D.DLaten we deze
afkorting maar invoeren voor de
snel populair geworden inzame
lingsactie van de vijf (eigenlijk
zes, want de W O. laat zich aller
minst onbetuigd) samenwerkende
omroepverenigingen „Beurzen
open. dirkendicht" ten bate van
het Nationaal Rampenfonds: een
actie, waarin ieder rechtgeaard
vaderlander en menige buiten
lander er een eer in stellen ,,aan
bocld" le komen.
Zaterdagavond jl. werd de
tweede uitzending uit de studio
van de KRO uitgezonden in radio
en televisie, dit laatste met be
hulp van de reportagewagen, die
door Philips gratis ter beschik
king was gesteld. Medewerking
verleenden d>e Zaaiers (ditmaal
optredende als Oogsteirs), het Mh-
trozenkoar, Johny Holzhuizen,
Guus Jansen, Bert Robbe. Jules
de Corte en vele anderen. Willem
Tollenaar las rustig en sober een
gedicht voor, terwyl de camera
een overzicht gaf van de
zaal vol Scheven ingse vissers
en hun vrouwen. Twee van
hen, geflankeerd door een schip
per uit Urk. vertelden van hun
ervaringen op reddingsexpeditie
in het verdronken land. Het bleef
niet bij woorden; de omroepers
Bodegraven, Boots, Serré en
Kwint, ditmaal aangevuld door
Guus Weitzel en Mieke van Dille,
konden de binnen- en buiten
landse luister- en kijkersschaar
weer mededelingen doen van tal
loze giften door jong en oud uit
vele oorden ter wereld. Ruim
f 81 000 in velerlei valuta werd
dilmaal door bemiddeling van de
W.O. ingeleverd en weer was er
een schalkse camera, die tussen
de muziek door geld teil en de han
den toonde.
Er waren erge technische sto
ringen in het beeld, maar wat
geen ogenblik werd gestoord, was
de stemming van gulle milddadig
heid. Thermometerstand: thans
f 803.503.77.
De volgende Zaterdagavond
uitzending uit Philips' Ontspan
ningsgebouw le Eind-hoven ook
weer in televisie.
HANS LEERINK
EXAMENS
•ren B H Hendriks (Gelder
Mak (Beverwijk) en voo
I. O. Heerm" van Voss (Vogelenzang)
GRONINGEN Rljksuniv Cand.ex
/is- en natuurkunde (F): E. Kooi, Lutje-
ilc niet. Ik vraag u alleen, hoe u
van mij iets kunt vorderen, dat
ik u reeds zelf heb aangeboden."
De gesprekken over deze
kwestie zijn telefonisch gevoerd
en het speel de heer De Clercq,
dat hij van deze telefonades geen
aantekening had gemaakt.
Vraag: „Waarom heelt de AVRO
niet meegedaan aan de verzorging
van reportages e.d. over de
ramp?"
De heer De Clercq: „Omdat de
AVKO volkomen genegeerd werd.
De KRO, NCRV en VARA begon
nen direct na de ramp met geza
menlijke reportages. Eerst Dins
dagmiddag werd ons telefonisch
gevraagd, of wij ook mee wilden
doen. Toen weigerden wij, méde
omdat er van een leiding of sa
menwerking hü de anderen ook
geen sprake was.
Tal van berichten zijn door hen
fout omgeroepen en gaven aan
leiding tot grote verwarring. Ons
eigen werk kreeg echter lof van
de hoogste instanties", aldus de
heer De Clercq, die een voorbeeld
aanhaalde van de wijze, waarop
de AVRO zou zijn genegeerd.
„Vuile was"
Een der leden van het actie
comité tegen het AVRO-bestuur
hield vervolgens een uitvoerig be
toog, waarin hij het een ernstig
verschijnsel noemde, dat er zoveel
mensen bij de AVRO weglopen.
Spr. vond het een „enorme stom
miteit" van het bestuur om bij de
vergadering in Maastricht drie
mensen, die geen toegangskaart
hadden, te weigeren.
Spr. maakte er bezwaar tegen,
dat de vuile was van de AVRO
buitenshuis wordt gehangen en
vond het erg, dat het bestuur van
het actiecomité op de grofste
wijze door de heer De Clercq de
deur is gewezen.
Deze antwoordde daarop, dat
het met het weglopen van leden
nogal meeviel. „In de week na de
watersnoodramp bedankten 900
AVRO-leden voor hun lidmaat
schap. In dezelfde week kon de
AVRO 1262 nieuwe leden boeken.
Na het ontslag van de heer Vogt
kwamen 600 bedankjes binnen.
Daartegenover staat, dat de AVRO
nog nc/it zoveel leden heeft ge
had als thans. Er zijn dagen, dat
zich 800 nieuwe leden aanmelden,
terwijl na de reorganisatie de ge
middelde aanwas van nieuwe le
den 500 per week bedraagt."
Het totale aantal leden kon de
heer De Clercq niet opgeven. Ilij
zei echter, dat de oplaag van de
„Radiobode" thans de 300.000
heeft overschreden en dat daarin
ongeveer 15 000 exemplaren voor
de losse verkoop begrepen zijn.
De vuile was van de AVRO is,
volgens de voorzitter, door het
actiecomité zelf huiten gehangen,
dat de pers inlichtte nog vóór de
vergadering, die drie uur duurde,
was afgelopen.
„Deze vergadering vond plaats
in een allervriendelijkste stem
ming. De tweede keer kwam een
der woordvoerders echter met een
donderrede tegen mij, die neer
kwam ..Ga je weg. anders sla
ik je weg". Toen heb ik het ge.
snrek afgebroken", aldus de heer
De Clercq.
Een andere opponent meende,
dat de gelden van de AVRO niel
goed werden besteed, omdat er ter
vergadering op ieder tafeltje een
glas met een naar sigaren en si
garetten stond. Deze spr. diende
de door hem alleen ondertekende
motie in. waarin de heer De
Clercq. indien de geruchten om
zijn persoon juist zijn, verzocht
wordt zijn mandaat ter beschik
Icing te stellen tot. de algemene
Idenvergadering over een nieuwe
voorz:tter zal hebben beslist.
In de zaal bleek weinig animo
om deze motie te steunen. De heer
De Clercq wees er bovendien op,
dat een gewestelijke bijeenkomst
geen competentie bezit om iets
dergelyks voor te stellen via een
motie. „Stuurt u haar naar het
algemeen bestuur, dan wordt er
terdege nota van genomen, Ik kan
daar riu niet op ingaan, evenmin
als op de vele brieven, die ik krijg
en waarin ik word uitgemaakt
voor „schurk, ellendeling" e.d.
fraais meer. Het merkwaardige is.
dat vele van deze brieven af
komstig zijn van n et-AVRO-le-
den. Mijn beleid richt zich naar
het algemeen bestuur. Vraagt u
aan de leden daarvan, of ik een
dictator ben", zo riep de heer De
Clercq op bewogen toon uit.
„Het zijn niet de luisteraars, die
mij weg willen hebben, maar het
zijn de anderen, de concurrenten,
dic een hetze tegen mii hebben
ontketend en die door drie kran
ten is overgenomen. Een daarvan,
„Het Vrije Volk", beweerde, dat
ik op Vrijdag na de ramp via de
televisie een cabaretprogramma
wilde uitzenden. Dat is pertinent
onwaar, hetgeen de leden van de
TV-stichting kunnen bevestigen.
Ik heb integendeel d rect aan
het begin van de vergadering ge
zegd, dat het cabaretprogramma
niet, doorging, Maar wat kan ik
tegen deze krant doen? Een rec
tificatie wordt toch immers niet
opgenomen?
Dat deze bijeenkomst op een te
korte termijn is bijeengeroepen,
zoals door een der aanwezigen is
opgemerkt, is volkomen juist. In
de toekomst zal anders worden
gehandeld. Maar de aankondiging
via de microfoon is in principe
verboden."
Stem uit de zaal; „En de VARA
dan? Die kondigt alle vergade
ringen aan."
De heer De Clercq: „Wat Ju
piter mag, mag niet iedereen."
De AVRO-voorzitter besloot
wiet zyn vertrouwen uit te spre
ken in de AVRO. die zijns inziens
gemakkelijk 500.000 leden zal kun
nen hebben.
„Dit aantal zal ook worden be
reikt, wanneer de organisatie
weer vooroorlogs is. Daarvóór zal
ik vechten en ik weet mij ge
steund door het gehele bestuur.'"
Kadio-agenda j
DINSDAG 17 FEBRUARI
Hilversum 1, 402 m. AVRO: 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. - VPRO: 7.50 Dag-
00 jijjèuws. 8.15 Gram
9.00 Morg
„runs
W. A.
9.15 Koör en orgel.
vrouw. 9.30 Waterst. 9.35
Gram. 10.50 Voor kleuters. 11.00 Voor
zieken. 11.30 Pianorecital
12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuln-
bouwmeded. 12.33 Voor platteland. 12 40
Orgelspel. 13.00 Nieuws 13.15 Meded. o£
gram. 13.20 Metropole-orkest. 14.00 „Zeg
eens, Amerika.1'' 14.30 Gf-am. 14.40 School
radio. 15.00 Gram. 15.15 Voor de vrouw.
15.45 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30
sport 17 35 Gram. 17.45 „De Twintigers".
18,00 Nieuws- 18.15 Pianospel 18 25
-—>-•• 1B 30 RVU: Mr. N.
instituut der onder-
-Kamerkoor en orgel.
19.20 Gram 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar.
progr. 21.15 Lichte muz. 21.35 „Moet je
horen". 21.50 Dansmuz. 22 30 Meded. 22.35
Gevar. muz. 22 45 Bultenl. overzicht. 23.00
Nieuws. 23.15 New Vork Calling. 23.20
Sport. 23 30—24.00 Gram.
Hilversum ii, 208 m KRO' 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gj'mn. 7.30 Gram.
7.45 Gebed en lit. ka! 8 00 Nieuws en
weerber. 8 15 Gram, 9 00 Voor de huls-
vrouw. 9.35 Gram 9.40 „Lichtbaken",
caus. 10.00 Voor kleuters. 10.15 Gram.
1100 Voor de vrouw. 1130 Schoolradio.
12.00 Angelus. 12.03 Gram. (12.30—12.33
Land- en tulnbouwmeded.12 55 Zonne
wijzer. 13 00 Nieuws en kath. nieuws,
13.20 Actualit. 13 25 Amus.muziek. 14.00
Gram. 14.51) Concertgebouworkest. 15 30
„Ben Je zestig?" 16.00 Voor zieken. 16.30
Ziekenlof. 17 00 Voor de jeugd. 17 15
Feiicil. voor de leugd. 17,45 Rcg.uitz.,
S. H. Robles: „Wagenlngcn. een neder
zetting ln Suriname".
18.00 Hammondorgel en rhythm, bcgel.
18 20 Sportpraatje 18 30 Voor de ieuzd.
18.52 Actual. 19 00 Nieuws.
,Boek der Boeken".
20.2;
19.30
23 00 Nieuws.
13.00
Omroepork. 21.05 Pro
Gram 21 55 „Een snipper
22.45 Gebed en lit. kal
23 15—24.00 Gram
DINSDAG 17 FE!
Engeland BBC Maine
Orgelspel. 13 25 Voor l
Weerber 14 00 Nieuws. 14 10 Discussie.
15.00 Voor scholen 16.00 Vespers 16.45
Caus 17 00 Schots orkest 18 00 Voor
kinderen 18.55 Weerber. 19.00 Nieuws.
19.15 Sport 19.20 Gram 20.00 Hoorspel.
20 30 Recital. 21.00 Klnnkb 22 00 Nieuws.
22.15 Caus 22.30 Gevar. progr. 23.00
Discussie 23 30 Bas-bariton en piano.
23 45 Parl.overz 24.000.03 Nieuws.
Engeland. BBC Light Programme. 1500
en 247' 111. 12 00 Mrs Dale's Dagboek.
12 15 Gevar. muz. 13.00 Parl.overz 13.15
Vragenbeantw 13.45 Orkestconcert. 14 45
Voor kinderen. 15.00 Voor de vrouw. 10.00
Bnlalaïka-orkest. 16 30 Orgelspel 16.45
Lichte muz 17 15 Mrs Dale's Dagboek
17.30 Orkestconc. 18.00 Gevar muz. 18.30
Veizoekorogr. 19.15 Voor de jeugd. 19 45
Hoorspel. 20.00 Nieuws en radiojournaal.
20.25 Sport 20.30 Hoorspel 21 00 Gevar.
progr 22.00 Conoertork., koor en so:
Nieuws 23 15 Actualit. 2 120 Geval
0 05 Voordr 0 20 Casino-ork. 0 56—1.00
Nie'
I 23 00
12 15 Lichte i
Lichte
12.30 Wee
5 00 Gra
5 Gram.
I' 12 34
13,00 Nieuws 13 20 Kamer-
Sehoolvadio 15.30 Or"-lspel.
16 30 Ori-elspel 17 00 Nieuws.
•- -- -■ kinderen. 17 30
18 00 Voor de
10 00 Nieuws
-10,50 Svndwile
kroniek 20.00 Omroeporkest 20.55 F'n«e
volkslied 21 15 Muz uil de Sahara 22 00
Nieuws. 22.15 Gram 22.45 Idem 22 55—
mi Nieuws
Gram. 17.50 Bockbesor
leued 1B 30 Voor seldatc
AMSTERDAM, 16 Febr. Het in
formatiebureau van het Ned. Rode
Kruis heeft Zaterdag de tiende lijst
van slachtoffers van de watersnood
uitgegeven. Ook van deze lijst kan
in vcrbnnd met de omstandigheden
waaronder de gegevens werden ver
zameld niet de volledige garantie
voor de betrouwbaarheid worden ge
geven. Inkele wijzigingen achteraf
kunnen noodzakelijk blijken.
KORTGENE.
VAN VLIET. Jan, geb 162.48
Bandoeng, zoon van Gerritje v;
Vliet laatste adres: Torendijk 401 g;
VERBURG, Daniël, geb. 5.2 29 le
Kortgene. laatste adres: Torendijk
371:
DTERKX. Ferdinand, geb. 20 2.52 1
Kortgene zoon van Abraham Dierkx
en Augustine Jacobs, laatste adres
Torendijk 401 h:
DIERKX Gustave Antoine geb. 28
7.50 te Djakarta, zoon van Abraham
Dierkx en Augustine Jacobs, laatste
adres. Torendijk 401h
NIEUWE TONGE.
PALINGDOOD Plona. geb 13 10.64.
echtgenote van Joh Koppenaal. laatste
adres 2e Weslerstraat 3,
KOPPENAAL Johannes, geb 22 1
65 echtgenoot van Plona Palingdood
laatsle adres: 2e Westerstraat 3:
PRINCE, Maria geb 15.1.67, laatste
adres Kerkring 23:
VAN 'T HOF Catharina geb 25 2
85 echtgenote van L. Zweerus. laat
ste adres. 2e West.erstraat 7;
WESDORP. Pieter geb 12 6 87
echtgenooot "~van J. M Haanenberg
iaa's'e adres B O) erdorpstraat 12.
IIAANENBERG Johanna M. geb
24.5.89 echtgenote van P Wrsriorp
laatste adres- B Over:orpstraal 12;
ZWEERUS. Leendert. geb 22 8 85
echtgenoot van C. van 't Hof, laatste
adres: 2e Westerstraat 7;
HERS, Arentje W„ geb. 21 12.73,
weduwe van C Kievit, laatste adres:
Korteweegje 22;
TIMMER, Huibrecht geb. 13.3 82.
laatste adres: Wentir..ksl.raat 4;
MEIJER, Krijn, geb 24.10 40 laat
ste adres, Baitenoordsedijk 22:
BROOSHOOFD. Johanna E., geb.
1.10.91 laatste adres: 2e Westerstr 9:
VER WEI JAnna Lijntje geb 7.183.
weduwe van G Sneep, laatste adres:
Korleweegje 9;
HOOGSTRAATE. Aagje. geb. 9 6.42.
laatste adres: Gen Snijdersstr. 17:
BRUGGEMAN. Marinus. geb 11 4.
46 laatsle adres: Battenoordsedijk 34;
BRUGGEMAN Cornelus. geb 9 12.
50, laatsle acres: Ballenoordsedijk 34;
JANSEN. Maria seb 3 2 10. echtge
note van J W Bruggeman laatsle
adres Baltenoordsedij'k 34.
BESTMAN Maria, geb 3 10 88.
echtgenote van P du Pree, laatste
adres- Havenweg 1:
BROOSHOOFD Adriaantje geb 24.
6.88. laatsle adres- 2e Westerstr 9;
BREUR, Laurens geb 21 5 99 echt
genoot van N Koppenaal. laatste
adres: Zuiddtik 80
STAVENISSE.
Geïdentificeerd'
MOL, Adriana. geb 20.7 39 te Sla-
venlsse dochter van MaiJnus Mol en
Dina Cornelia Johanna de Graaf,
laalste adres- Kerkstraat A 306a:
MOERLAND Cornelia Geertruida,
aeh 20 9 15 te Stavenisse echtgenote
van Marinus Cornells o^n Braber,
laatste adres- Oudelandsedijk a 98:
VAN rWNIRTTTN. Jannetje eeb.
I 97 te S'avenisse eehigenotp van
lohanne? Jacob Hage laatsle adres:
urtwe:
i 91
VOGELWAARDE.
VOSHAART. Willy Emelia. geb. 18.
10.39, laatste adres: Westdijk 2.