Zierikzeeërs verlaten
hun stad
mopperend
Velen waren er
opstandig
Drie schepen in
last door mist
m
Nagoeibs eisen te
heetgebakerd
Botsing bij Gouda; één dode
Mffiê
TOESTAND VOLKOMEN ONHOUDBAAR EN TOCH -
Ir Maris niet
optimistisch
Beurzen open
Al meer dan
acht ton
Ongerustheid in Engeland
Botsing op Waterweg
Wonderkind zal
niet dirigeren
Ook hu weer de besten
Treinramp in
Argentinië;
23 doden
Geen artikelen
voor Nationaal
Rampenfonds
Oproep tot
de vloot
-BERICH'
Democratisch-socialistisch dagblad
Het Vrije \ölk
HOOFDREDACTEUR: FC. VOSKUIL
Maandag 16 Februari 1953
Achtste Jaargang Nummer 2365
UITG. N.V. DE ARBEIDERSPERS, DIRECTIE
H. v. KUILENBURG en C. v. d. WAERDEN.
PRIJS 47 ct. per week, f 6.10 per kwartaal.
LOSSE NUMMERS 10 ct. GIRO 28333.
BUREAU JACQ. PERKSTR. 9, ROTTERDAM
TEL. 111030 - REDACTIE 28693, 113949, 24412
ADVERTENTIES: 28446 28513. 28302.
l||||llllllllllllllll!llll!lllllllll!lll!lllllllllllll||!llll|lllll|||l|||||||||||]|||||||||||||||
(Van een speciale verslaggever)
Z ONDER dwang zou niet één Zierikzeeër zijn stad hebben verlaten. Niemand van de
3500 mensen, die er in het laatst van de afgelopen week nog woonden, wilde vertrekken.
Er zijn helaas ietwat Duitse maatregelen voor nodig geweest, voordat de eerste hon
derden zich hebben ingescheept op de R.T.M.-boot De Schelde, die hen naar Dordrecht zou
brengen.
Met hun karbiesjes en volgepropte kussenslopen en met de
poes in een mandje stonden zij Zondagochtend op de kade.
Niet meer dan een dikke honderd Zierikzeeërs: vrouwen, die de
tranen niet konden houden, mannen die fel scholden op het
onrecht. Velen waren er opstandig.
„Het is erger dan in de Duitse tijd", werd er gezegd. Was het geen
schandaal, dat de caféhouder van „Havenzicht" moest vertrekken.
Zijn zaak was nog intact. Daar had hij toch mensen te logeren
kunnen hebben. Het was toch zeker geen werk, dat Willem van de
Ponne niet mocht blijven. Die was toch grondwerker. „Hier meneer,
kijk eens wat een zware polsen en handen hij heeft". En Willem liet
ze zien om te bewijzen, dat hij op een dijk had behoren te blijven. „En
Piet hier mocht niet helpen bij het lossen van rijshout; heeft hij ook
niet kuilen gedolven om doden te begraven? Nu moet hij weg".
Blijf
denken
aan 9575
De directeur-generaal van Rijks
waterstaat, ir A. Maris, verklaarde
na een inspectietocht per vliegtuig
boven de overstroomde gebieden, dat
hij niet optimistisch was, aldus
meldt A.P.
Wij zijn zeer, zeer kwetsbaar, zei
hij. Veel kwetsbaarder dan ik gedacht
had.
Talrijke gaten in de dijken zijn ge
dicht, maar slechts voorlopig. Ruw
geschat, aldus de heer Maris, is de
helft van de totale lengte der dijken
in de geteisterde gebieden zwaar be
schadigd cn gevaarlijk blootgesteld
aan het risico van latere lentestor
men.
Een te Dresden zetelend Oostduits
gerechtshof heeft drie Oost-Duitsers
tot levenslange gevangenisstraf en
drie andere tot vijftien jaar dwang
arbeid veroordeeld. De veroordeelden
waren er van beschuldigd een „sabo
tage- en spionnagegroep'
gevormd.
De eerste avond van de radio- en
televisie-actie „Beurzen open, dijken
dicht" heeft Zaterdag reeds meer dan
acht ton opgebracht.
Het totale bedrag op giro 17, post
bus 17 Hilversum en in contanten
bedroeg 803.503.77.
Daarbij is de aan prof. Kors toege
zegde en aan het Rampenfonds over
gemaakte ton van een luisteraar niet
meegerekend. Bovendien kon aan een
arts in het getroffen gebied een door
een Amsterdamse firma aangeboden
auto worden toegewezen.
Verder kreeg het fonds Staats
loterijbriefjes en zelfs een aandeel
Feijenoordstadion om te verkopen,
om over andere bezittingen, zoals
sierraden en dergelijke, nog te zwij
gen.
Prins Bemhard liet meedelen, hoe
veel giften zfjn ochtendpost iedere
dag brengt en Guus Weitzel vertelde
namens de Wereldomroep hoe deze
van luisteraars in de hele wereld
geld. krijgt in de vreemdste valuta's,
tot nu toe 83.000.
Per telefoon kwam 20.000 en 1450
dollar binnen.
Ten slotte kwam de directeur van
het Koningin Wilhelminafonds, dat
zelf zo profiteerde van de Haak-in-
actie 40.000 aanbieden als eerste
opbrengst van de ran'plucifers.
De Nederlandse consul-generaal te
Frankfort heeft drie Duitsers, die
indertijd met eigen levensgevaar de
Nederlandse stewardess Anna Gau-
tier en de Duitse Ruth Horn uit het
brandende wrak van het neergestor
te KLM-vliegtuig „Koningin Julia
na" hebben gered, in opdracht van
koningin Juliana de bronzen medaille
te hebben van „opofferend hulpbetoon" uitge-
I reikt.
Wie geen grondwerker was maar
schilder, boekhandelaar of metselaar
kon er ook niet in berusten. Zij had
den toch kunnen helpen, er was toch
genoeg werk te verzetten.
Verbolgen waren ook de winkeliers
en de middenstanders: bakkers,
schoenmakers, kruideniers. Tot ver
na de avondklok van tien uur heb
ben zij Zaterdagavond vergaderd. Zij
hadden er een advocaat uit Middel
burg bij gehaald om te weten, of de
burgemeester nu wel het recht had
om hen te verdrijven. Van elke
branche, zo was er bepaald, mocht
slechts een enkeling blijven en om
dat zij wel begrepen, dat blijven on
mogelijk zou zijn, werd er om geloot,
wie die gelukkigen zouden zijn.
ie verder pag. 2
Op de vooravond van nieuwe Brits-Egyptische onderhandelingen
deze keer over de ontruiming van de Suczkanaalzone door de Britse
troepen begint zich onrust in de Britse pers voelbaar te maken. De
Egyptische pers eist, dat onderhandelingen „onmiddellijk" beginnen
en dat de Kanaalzone „onmiddellijk" ontruimd wordt. Egypte, aldus
wordt dagelijks verzekerd, is zonder meer zelf in staat het Kanaal te
verdedigen.
Britse militaire commentatoren beginnen nu met klem erop te wijzen,
dat dit niet het enige probleem is, waar het dm gaat. De Suezkanaal-
zone is tevens de grootste militaire, technische basis van de wereld,
een onvoorstelbaar militair pakhuis, van waar goederen, materiaal
en uitrusting" in een minimum van tijd naar elk punt in het Oosten
vervoerd kunnen worden, een depot dat heel het leger kan uitrusten.
De aanleg van dit depot heeft honderden millioenen ponden gekost
en het onderhoud kost jaarlijks tientallen millioenen ponden.
(Van een onzer verslaggevers)
DE DIKKE MISTBANKEN, die het scheepvaartverkeer op de
Nieuwe Waterweg een groot deel van de Zondagmorgen vrijwel
onmogelijk hebben gemaakt, zijn omstreeks kwart voor negen
oorzaak geweest van een ernstige aanvaring, die zich heeft vol
trokken pal ter hoogte van de haven van Maassluis.
Het uitgaande, ruim 4000 ton metende ih.s. „Mühlheim-
Ruhr", van de rederij Stinnes uit Hamburg werd nl. midscheeps
geramd door de van Huil komende „Batavier II" van de fa.
W. H. Müller Co. Door de manoeuvres, waartoe beide schepen
na de aanvaring overgingen, moest een ander Duits schip, het
eveneens uitgaande 1600 ton metende s.s. „Sullberg" uit Ham
burg, zo snel uitwijken, dat het op de zuidelijke oever van de
rivier, nabij ducdalf 13, aan de grond is gelopen.
De Utrechtse wagenvoerder G.
Griffioen werd Zaterdagmorgen om
tien minuten over halftwaalf, toen
zijn trein bij 't station Gouda op een
rangeerlocomotief botste, zo ernstig
gewond, dat hij in de loop van de
middag in het Van Iterson-zieken-
huis is overleden.
Twee dingen stelt Egypte voor de
verdediging voor. liet ene is de keus
van de plaats, waar Britse troepen
na de ontruiming van de Kanaalzone
gestationneerd kunnen worden. Daar
over bestaat verschil van mening.
Britse strategen hellen tot de mening
over, dat Britse strijdkrachten tussen
Cyprus, Malta en Syrenaica verdeeld
kunnen worden. De afstand zou in
het tijdperk van de straalvliegtuigen
een geringere rol spelendan dertig
jaar geleden.
De vraag blijft echtpr open. of
Egypte bereid en in staat is de basis
van de Kanaalzone aan te houden
en de kosten hiervan te betalen, in
geval de basis geïnternationaliseerd
wordt. Daarvan afgezien bestaat ook
nog de mogelijkheid, dat elders een
basis voor de Britse troepen moet
worden gebouwd.
Geen verplichtingen
De andere vraag is. in welke vorm
Egypte aan de verdediging van het
Midden-Oosten mee wil doen. Vol
gens voorlopige berichten weigert ge
neraal Nagoeib in dit opzicht ver
plichtingen aan te gaan, voordat de
onderhandelingen over de ontruiming
van de zone afgesloten zijn.
Daarna zou hij principieel bereid
zijn zich aan te fluiten bij een ver-
dedigingsorganisat'ie voor het Mid
den-Oosten, in hoofdzaak bestaande
uit Groot-Brittannië, de Verenigde
Staten, Frankrijk en Turkije.
Voor Groot-Brittannië zal de deel
neming van de V.S. de hoofdrol spe
len. De Britse politici stellen alles in
het werk om te bereiken, dat de V.S.
mede de verantwoordelijkheid dragen
voor de verdediging van het Midden-
Oosten.
Het achtjarige Italiaanse wonder
kind, Gianella de Marco, dat „diri-
gente" is, zal geen vergunning krijgen
om in Maart op te treden met het
Londens Philharmonisch Orkest.
Het Britse Ministerie van Binnen
landse Zaken wil de vergunning niet
geven, omdat haar een honorarium
van ruim 3000 voor de uitvoering
was beloofd.
'Pêg
Het ongeluk vond plaats op enkele
meters voorbij de spoorbrug over de
Gouwe, ivaar de bestuurder van het
motor treint je, dat de dienst tussen
Gouda en Alphen a'd Rijn onder
houdt, plotseling tot de ontdekking
kwam, dat op hetzelfde spoor een
locomotief reed. De wagenvoerder
heeft, nog getracht zich door de
vlucht uit de cabine te redden, maar
de locomotief boorde zich met zo
grote kracht in het dieseltreintje, dat
hij klem raakte.
Onder de passagiers was slechts één
licht gewonde. De materiële schade
is groot.
Het treinverkeer, dat Zaterdagmid
dag gestremd was, is Zondagmorgen
weer normaal hervat.
Drie en twintig mensen zjjn omge
komen en 42 gewond, toen in Argen
tinië een plaatselijke dieseltrein
ontspoorde en in een meer dan 50
meter diep ravijn stortte.
De ra\np deed zich voor in Zuid-
Patagonië, 1500 km ten zijiden van
Buenos Aires. De chaos na de ramp
was volkomen: de meeste wagons la
gen met de wjelen in de lucht in het
ravijn en er deden zich vreselijke to
nelen van paniek en verwarring voor.
Er zijn hulpploegen naar de plaats
van het ongeluk gezonden.
Het Bureau Fondsenwerving van
het Nationaal Rampenfonds wordt
benaderd door talrijke firma's, die
plannen hebben bepaalde artikelen in
de handel te brengen, welke een
herinnering bedoelen te zijn aan de
watersnood 1953. Op de prijs van deze
artikelen wordt dan een toeslag ge
heven, die men wil afstaan aan het
Nationaal Rampenfonds.
Ofschoon het bestuur van het
Nationaal Rampenfonds zeer erken
telijk is voor deze initiatieven, moet
het zich op het standpunt stellen,
dat het aan dergelijke aanbiedingen
geen medewerking kan verlenen door
goed te keuren, dat de naam Natio
naal Rampenfonds hiervoor wordt
gebruikt. Het bestuur van het Ram
penfonds twijfelt niet aan de goede
bedoelingen van de initiatiefnemers,
doch beschikt niet over de middelen
om de door hen voorgestelde con
trole op de inkomsten inderdaad uit
te oefenen.
Zowel de „Mühlheim-Ruhr",
na de aanvaring door de kapitein
aan de grond is gezet als de „Sull
berg" zijn in de loop van Zondag
middag. bij het opkomen van de
vloed, door sleepboten van L. Smit
en Co. vlotgetrokken. De „Mühl-
heim", waarin aan stuurboord eer
gat van tien meter hoogte en ruim
1 meter breedte was geslagen, is naar
Rotterdam teruggesleept, de „Sull
berg' heeft haar reis kunnen vervol
gen: de „Batavier II", die lichte averij
aan het voorschip had opgelopen, ls
reeds kort na de aanvaring naar
Rotterdam doorgevaren.
De kapitein van de „Mühlheim'
heeft, bevreesd voor de mist, het
voornemen gehad om met zijn schip
voor anker te gaan.
Terwijl het schip, dat leeg van
Rotterdam was vertrokken, onder het
uitstoten van schelle fluitsignalen
hiervoor toebereidselen maakte, na
derde de „Batavier" met een flinke
vaart.
Enorme Map
Het was toen al te laat om een
botsing met de Duitser, die vrijwel
dwars in de rivier lag gedraaid, te
voorkomen. Met een enorme klap
boorde het Nederlandse schip zich in
de romp van de Duitser. De wand
scheurde over bijna de gehele hoogte
van het schip.
Onmiddellijk overzag de kapitepn
van de „Mühlheim" het grote ge
vaar. Het gevaar, dat zijn schip ge
heel uiteen zou scheuren en daar
door onherroepelijk een prooi van de
Waterweg zou worden. Pijlsnel liet
hU koersen naar de Rozenburgse
kant van de rivier, waar het schip
spoedig aan de grond vastliep. Zon
der het zelf te willen volgde de „Sull
berg" even later het voorbeeld van
haar landgenoot.
Ongewoon schouwspel
Toen een uurtje later het nevel
gordijn werd opgetrokken en een
zonnige, heldere winterdag zich aan
diende, konden de vele wandelaars
op het Hoofd in Maassluis getuige
zfjn van een zelfs voor deze streek
van vele strandingen ongewoon
schouwspel. Twee Duitse schepen,
duidelijk zichtbaar van de wal af, op
nog geen vierhonderd meter van
elkaar, hulpeloos aan de grond. Het
was op dat moment zeer laag water
en de jeugd van Rozenburg ging,
voorzien van kaplaarzen, te voet een
kijkje by de „Mühlheim" nemen.
Sleepboten van L. Smit, zoals de
„Ebro", de „Minerva", üe „Phoenix"
en de „Argus", waren rondom de
twee Duitse schepen toen al driftig
ln de weer om de eerste voorberei
dingen voor hun bevrijding te tref
fen. Ook de bergingsvaartuigen
„Zeeleeuw en „Schollevaar" van de
fa. Van den Tak waren ter plaatse.
Bedrijvigheid
De vreemde bedrijvigheid op deze
Zondagmorgen werd nog verhoogd
door de kleine bootjes van de Rijks
politie te Water en de Rykswater-
staat, die voortdurend af en aan voe
ren. Bovendien was het scheepvaart
verkeer van en naar Rotterdam
drukker dan ooit, nadat het uren
lang door de mist was gehandicapt.
Het lostrekken heeft minder voe
ten in de aarde gehad, dan men aan-
vankeiyk verwachtte. De meeste
moeite had men nog met de „Sull
berg". die geladen was en 's morgens
angstig veel slagzy had gemaakt.
Maar reeds om vier uur hadden
de mannen van Smit het karwei voor
elkaar en was de Waterweg weer
geheel vry.
ZONDAGMORGEN maakte de Sull
berg, van de rederij August Botten
uit Hamburg, zware slagzij.
Het Engelse ijsdanserspaar Jean uit heel de wereld in Davos in het
WestwoodLawrence Demmy heeft- strijdperk waren getreden. Hun acro-
ook dit jaar weer het kampioenschap batische toeren bezorgden hun onbe-
lcunstrijden behaald, waarvoor teams twist het meesterschap.
De Contact-Commissie van Orga
nisaties van Werknemers ter Koop
vaardij heeft een oproep tot het Ne
derlandse vlootpersoneel gericht om
voort te gaan metde steuninzameling
voor het Nationaal Rampenfonds.
De opvarenden van de vloot hebben
nog vóór de oproep van de Stichting
van de Arbeid ora een uur loon en
acht ove-uren af te zonderen, eige
ner beweging op soms verbluffend
prachtige wijze geofferd. De Contact-
Commissie, die haar oproep via ra
dio Scheveningen aan alle opvaren
den heeft bekendgemaakt, verwacht
dat de vloot de gestelde limiet zal
overtreffen en met de steuninzame
ling voort zal gaan.
Hoe hard de klap van de Batavier II
is aangekomen.
DE REBUS-PRIJSVRAAG, die werd
uitgeschreven ten bate van de oud-
verpleegsters, heeft ruim honderd
duizend gulden opgebracht. In alle
stilte gezien de watersnood vond
de trekking plaats ten kantore van
de Nederlandse Handelmaatschappij
te Amsterdam. Een Fiat-automobiel,
de hoofdprijs, viel ten deel aan me
vrouw G. VermeulenJentjens te
IJsselsteyn (L.). „Bello", het
bijna een halve eeuw oude stoom-
•trammetje van Bergen, heeft Zater
dagavond zyn laatste rit gemaakt.
Behalve de vier passagiers, was er
niemand die van enige belangstelling
blijk gaf, de Bergenaren hebben zich
blijkbaar bij het besluit neergelegd.
Misschien zal in het zomerseizoen
„Bello" nog eens even van stal wor
den gehaald, maar overigens hebben
moderne autobussen de taak van het
trammetje met vaart overgenomen.
IN EEN ZIEKENHUIS te Sydney
zijn tweelingbroertjes geboren met
een tussenpoos van 56 dagen. Het
eerste kind kwam ter wereld op 16
December, het tweede op 10 Februari.
De 24-jarige moeder en de kinderen
maken het goed. Veertig jaar ge
leden verloofde Ida Clemence uit
Hayle in Cornwall (Engeland) zich
met haar dorpsgenoot William Nor-
they. Toen ging William naar Ame
rika en Ida bleef thuis. Beiden had
den de zorg voor oudere familieleden
en het huwelijk werd steeds uit
gesteld. Nu is Ida, 63 jaar oud, per
vliegtuig naar New York gegaan, waar
de 65-jarige William haar opwachtte.
Hun familieleden zijn overleden en
zij zullen nu eindelijk trouwen.
Een gerechtshof te Osnabrück in
Noordwest-Duitsland heeft uitge
maakt, dat Gottfried Bueren, een
zeventigjarige amateur-astronoom
ruim 20.000 moet betalen, omdat
naar zijn mening de zon bewoon
baar is. Bueren had dit bedrag uit
geloofd voor degene, die zou kunnen
bewijzen, dat zijn theorie onjuist is.
De Westduitse Astronomische Bond
heeft zijn theorie in een lijvig docu
ment weerlegd en Bueren moet
betalen. Hij kan zich dit ook wel ver
oorloven, maar is zo overtuigd van
zijn gelijk, dat hij de zaak wil voor
leggen aan het hooggerechtshof in
Karlsruhe.
Minder koud
De Bilt verwacht r
van Maandagavond
tot Dinsdagavond
Veel bewolking met
hier en daar wat
lichte sneeuw of
motregen. Overwe
gend matige wind
tussen zuid vest en
noordwest. Over 't
algemeen lichte 1
dooi maar aanvan
kelijk in het Zuid
oosten van het land nog lichte vorst.
Febr.
Zon
oplc. ond.
7.53 17.57
Maan
opk. on<L
8.47 23.20