Zierikzeeërs verlaten hun stad mopperend Velen waren er opstandig Drie schepen in last door mist m Nagoeibs eisen te heetgebakerd Botsing bij Gouda; één dode Mffiê TOESTAND VOLKOMEN ONHOUDBAAR EN TOCH - Ir Maris niet optimistisch Beurzen open Al meer dan acht ton Ongerustheid in Engeland Botsing op Waterweg Wonderkind zal niet dirigeren Ook hu weer de besten Treinramp in Argentinië; 23 doden Geen artikelen voor Nationaal Rampenfonds Oproep tot de vloot -BERICH' Democratisch-socialistisch dagblad Het Vrije \ölk HOOFDREDACTEUR: FC. VOSKUIL Maandag 16 Februari 1953 Achtste Jaargang Nummer 2365 UITG. N.V. DE ARBEIDERSPERS, DIRECTIE H. v. KUILENBURG en C. v. d. WAERDEN. PRIJS 47 ct. per week, f 6.10 per kwartaal. LOSSE NUMMERS 10 ct. GIRO 28333. BUREAU JACQ. PERKSTR. 9, ROTTERDAM TEL. 111030 - REDACTIE 28693, 113949, 24412 ADVERTENTIES: 28446 28513. 28302. l||||llllllllllllllll!llll!lllllllll!lll!lllllllllllll||!llll|lllll|||l|||||||||||]||||||||||||||| (Van een speciale verslaggever) Z ONDER dwang zou niet één Zierikzeeër zijn stad hebben verlaten. Niemand van de 3500 mensen, die er in het laatst van de afgelopen week nog woonden, wilde vertrekken. Er zijn helaas ietwat Duitse maatregelen voor nodig geweest, voordat de eerste hon derden zich hebben ingescheept op de R.T.M.-boot De Schelde, die hen naar Dordrecht zou brengen. Met hun karbiesjes en volgepropte kussenslopen en met de poes in een mandje stonden zij Zondagochtend op de kade. Niet meer dan een dikke honderd Zierikzeeërs: vrouwen, die de tranen niet konden houden, mannen die fel scholden op het onrecht. Velen waren er opstandig. „Het is erger dan in de Duitse tijd", werd er gezegd. Was het geen schandaal, dat de caféhouder van „Havenzicht" moest vertrekken. Zijn zaak was nog intact. Daar had hij toch mensen te logeren kunnen hebben. Het was toch zeker geen werk, dat Willem van de Ponne niet mocht blijven. Die was toch grondwerker. „Hier meneer, kijk eens wat een zware polsen en handen hij heeft". En Willem liet ze zien om te bewijzen, dat hij op een dijk had behoren te blijven. „En Piet hier mocht niet helpen bij het lossen van rijshout; heeft hij ook niet kuilen gedolven om doden te begraven? Nu moet hij weg". Blijf denken aan 9575 De directeur-generaal van Rijks waterstaat, ir A. Maris, verklaarde na een inspectietocht per vliegtuig boven de overstroomde gebieden, dat hij niet optimistisch was, aldus meldt A.P. Wij zijn zeer, zeer kwetsbaar, zei hij. Veel kwetsbaarder dan ik gedacht had. Talrijke gaten in de dijken zijn ge dicht, maar slechts voorlopig. Ruw geschat, aldus de heer Maris, is de helft van de totale lengte der dijken in de geteisterde gebieden zwaar be schadigd cn gevaarlijk blootgesteld aan het risico van latere lentestor men. Een te Dresden zetelend Oostduits gerechtshof heeft drie Oost-Duitsers tot levenslange gevangenisstraf en drie andere tot vijftien jaar dwang arbeid veroordeeld. De veroordeelden waren er van beschuldigd een „sabo tage- en spionnagegroep' gevormd. De eerste avond van de radio- en televisie-actie „Beurzen open, dijken dicht" heeft Zaterdag reeds meer dan acht ton opgebracht. Het totale bedrag op giro 17, post bus 17 Hilversum en in contanten bedroeg 803.503.77. Daarbij is de aan prof. Kors toege zegde en aan het Rampenfonds over gemaakte ton van een luisteraar niet meegerekend. Bovendien kon aan een arts in het getroffen gebied een door een Amsterdamse firma aangeboden auto worden toegewezen. Verder kreeg het fonds Staats loterijbriefjes en zelfs een aandeel Feijenoordstadion om te verkopen, om over andere bezittingen, zoals sierraden en dergelijke, nog te zwij gen. Prins Bemhard liet meedelen, hoe veel giften zfjn ochtendpost iedere dag brengt en Guus Weitzel vertelde namens de Wereldomroep hoe deze van luisteraars in de hele wereld geld. krijgt in de vreemdste valuta's, tot nu toe 83.000. Per telefoon kwam 20.000 en 1450 dollar binnen. Ten slotte kwam de directeur van het Koningin Wilhelminafonds, dat zelf zo profiteerde van de Haak-in- actie 40.000 aanbieden als eerste opbrengst van de ran'plucifers. De Nederlandse consul-generaal te Frankfort heeft drie Duitsers, die indertijd met eigen levensgevaar de Nederlandse stewardess Anna Gau- tier en de Duitse Ruth Horn uit het brandende wrak van het neergestor te KLM-vliegtuig „Koningin Julia na" hebben gered, in opdracht van koningin Juliana de bronzen medaille te hebben van „opofferend hulpbetoon" uitge- I reikt. Wie geen grondwerker was maar schilder, boekhandelaar of metselaar kon er ook niet in berusten. Zij had den toch kunnen helpen, er was toch genoeg werk te verzetten. Verbolgen waren ook de winkeliers en de middenstanders: bakkers, schoenmakers, kruideniers. Tot ver na de avondklok van tien uur heb ben zij Zaterdagavond vergaderd. Zij hadden er een advocaat uit Middel burg bij gehaald om te weten, of de burgemeester nu wel het recht had om hen te verdrijven. Van elke branche, zo was er bepaald, mocht slechts een enkeling blijven en om dat zij wel begrepen, dat blijven on mogelijk zou zijn, werd er om geloot, wie die gelukkigen zouden zijn. ie verder pag. 2 Op de vooravond van nieuwe Brits-Egyptische onderhandelingen deze keer over de ontruiming van de Suczkanaalzone door de Britse troepen begint zich onrust in de Britse pers voelbaar te maken. De Egyptische pers eist, dat onderhandelingen „onmiddellijk" beginnen en dat de Kanaalzone „onmiddellijk" ontruimd wordt. Egypte, aldus wordt dagelijks verzekerd, is zonder meer zelf in staat het Kanaal te verdedigen. Britse militaire commentatoren beginnen nu met klem erop te wijzen, dat dit niet het enige probleem is, waar het dm gaat. De Suezkanaal- zone is tevens de grootste militaire, technische basis van de wereld, een onvoorstelbaar militair pakhuis, van waar goederen, materiaal en uitrusting" in een minimum van tijd naar elk punt in het Oosten vervoerd kunnen worden, een depot dat heel het leger kan uitrusten. De aanleg van dit depot heeft honderden millioenen ponden gekost en het onderhoud kost jaarlijks tientallen millioenen ponden. (Van een onzer verslaggevers) DE DIKKE MISTBANKEN, die het scheepvaartverkeer op de Nieuwe Waterweg een groot deel van de Zondagmorgen vrijwel onmogelijk hebben gemaakt, zijn omstreeks kwart voor negen oorzaak geweest van een ernstige aanvaring, die zich heeft vol trokken pal ter hoogte van de haven van Maassluis. Het uitgaande, ruim 4000 ton metende ih.s. „Mühlheim- Ruhr", van de rederij Stinnes uit Hamburg werd nl. midscheeps geramd door de van Huil komende „Batavier II" van de fa. W. H. Müller Co. Door de manoeuvres, waartoe beide schepen na de aanvaring overgingen, moest een ander Duits schip, het eveneens uitgaande 1600 ton metende s.s. „Sullberg" uit Ham burg, zo snel uitwijken, dat het op de zuidelijke oever van de rivier, nabij ducdalf 13, aan de grond is gelopen. De Utrechtse wagenvoerder G. Griffioen werd Zaterdagmorgen om tien minuten over halftwaalf, toen zijn trein bij 't station Gouda op een rangeerlocomotief botste, zo ernstig gewond, dat hij in de loop van de middag in het Van Iterson-zieken- huis is overleden. Twee dingen stelt Egypte voor de verdediging voor. liet ene is de keus van de plaats, waar Britse troepen na de ontruiming van de Kanaalzone gestationneerd kunnen worden. Daar over bestaat verschil van mening. Britse strategen hellen tot de mening over, dat Britse strijdkrachten tussen Cyprus, Malta en Syrenaica verdeeld kunnen worden. De afstand zou in het tijdperk van de straalvliegtuigen een geringere rol spelendan dertig jaar geleden. De vraag blijft echtpr open. of Egypte bereid en in staat is de basis van de Kanaalzone aan te houden en de kosten hiervan te betalen, in geval de basis geïnternationaliseerd wordt. Daarvan afgezien bestaat ook nog de mogelijkheid, dat elders een basis voor de Britse troepen moet worden gebouwd. Geen verplichtingen De andere vraag is. in welke vorm Egypte aan de verdediging van het Midden-Oosten mee wil doen. Vol gens voorlopige berichten weigert ge neraal Nagoeib in dit opzicht ver plichtingen aan te gaan, voordat de onderhandelingen over de ontruiming van de zone afgesloten zijn. Daarna zou hij principieel bereid zijn zich aan te fluiten bij een ver- dedigingsorganisat'ie voor het Mid den-Oosten, in hoofdzaak bestaande uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Frankrijk en Turkije. Voor Groot-Brittannië zal de deel neming van de V.S. de hoofdrol spe len. De Britse politici stellen alles in het werk om te bereiken, dat de V.S. mede de verantwoordelijkheid dragen voor de verdediging van het Midden- Oosten. Het achtjarige Italiaanse wonder kind, Gianella de Marco, dat „diri- gente" is, zal geen vergunning krijgen om in Maart op te treden met het Londens Philharmonisch Orkest. Het Britse Ministerie van Binnen landse Zaken wil de vergunning niet geven, omdat haar een honorarium van ruim 3000 voor de uitvoering was beloofd. 'Pêg Het ongeluk vond plaats op enkele meters voorbij de spoorbrug over de Gouwe, ivaar de bestuurder van het motor treint je, dat de dienst tussen Gouda en Alphen a'd Rijn onder houdt, plotseling tot de ontdekking kwam, dat op hetzelfde spoor een locomotief reed. De wagenvoerder heeft, nog getracht zich door de vlucht uit de cabine te redden, maar de locomotief boorde zich met zo grote kracht in het dieseltreintje, dat hij klem raakte. Onder de passagiers was slechts één licht gewonde. De materiële schade is groot. Het treinverkeer, dat Zaterdagmid dag gestremd was, is Zondagmorgen weer normaal hervat. Drie en twintig mensen zjjn omge komen en 42 gewond, toen in Argen tinië een plaatselijke dieseltrein ontspoorde en in een meer dan 50 meter diep ravijn stortte. De ra\np deed zich voor in Zuid- Patagonië, 1500 km ten zijiden van Buenos Aires. De chaos na de ramp was volkomen: de meeste wagons la gen met de wjelen in de lucht in het ravijn en er deden zich vreselijke to nelen van paniek en verwarring voor. Er zijn hulpploegen naar de plaats van het ongeluk gezonden. Het Bureau Fondsenwerving van het Nationaal Rampenfonds wordt benaderd door talrijke firma's, die plannen hebben bepaalde artikelen in de handel te brengen, welke een herinnering bedoelen te zijn aan de watersnood 1953. Op de prijs van deze artikelen wordt dan een toeslag ge heven, die men wil afstaan aan het Nationaal Rampenfonds. Ofschoon het bestuur van het Nationaal Rampenfonds zeer erken telijk is voor deze initiatieven, moet het zich op het standpunt stellen, dat het aan dergelijke aanbiedingen geen medewerking kan verlenen door goed te keuren, dat de naam Natio naal Rampenfonds hiervoor wordt gebruikt. Het bestuur van het Ram penfonds twijfelt niet aan de goede bedoelingen van de initiatiefnemers, doch beschikt niet over de middelen om de door hen voorgestelde con trole op de inkomsten inderdaad uit te oefenen. Zowel de „Mühlheim-Ruhr", na de aanvaring door de kapitein aan de grond is gezet als de „Sull berg" zijn in de loop van Zondag middag. bij het opkomen van de vloed, door sleepboten van L. Smit en Co. vlotgetrokken. De „Mühl- heim", waarin aan stuurboord eer gat van tien meter hoogte en ruim 1 meter breedte was geslagen, is naar Rotterdam teruggesleept, de „Sull berg' heeft haar reis kunnen vervol gen: de „Batavier II", die lichte averij aan het voorschip had opgelopen, ls reeds kort na de aanvaring naar Rotterdam doorgevaren. De kapitein van de „Mühlheim' heeft, bevreesd voor de mist, het voornemen gehad om met zijn schip voor anker te gaan. Terwijl het schip, dat leeg van Rotterdam was vertrokken, onder het uitstoten van schelle fluitsignalen hiervoor toebereidselen maakte, na derde de „Batavier" met een flinke vaart. Enorme Map Het was toen al te laat om een botsing met de Duitser, die vrijwel dwars in de rivier lag gedraaid, te voorkomen. Met een enorme klap boorde het Nederlandse schip zich in de romp van de Duitser. De wand scheurde over bijna de gehele hoogte van het schip. Onmiddellijk overzag de kapitepn van de „Mühlheim" het grote ge vaar. Het gevaar, dat zijn schip ge heel uiteen zou scheuren en daar door onherroepelijk een prooi van de Waterweg zou worden. Pijlsnel liet hU koersen naar de Rozenburgse kant van de rivier, waar het schip spoedig aan de grond vastliep. Zon der het zelf te willen volgde de „Sull berg" even later het voorbeeld van haar landgenoot. Ongewoon schouwspel Toen een uurtje later het nevel gordijn werd opgetrokken en een zonnige, heldere winterdag zich aan diende, konden de vele wandelaars op het Hoofd in Maassluis getuige zfjn van een zelfs voor deze streek van vele strandingen ongewoon schouwspel. Twee Duitse schepen, duidelijk zichtbaar van de wal af, op nog geen vierhonderd meter van elkaar, hulpeloos aan de grond. Het was op dat moment zeer laag water en de jeugd van Rozenburg ging, voorzien van kaplaarzen, te voet een kijkje by de „Mühlheim" nemen. Sleepboten van L. Smit, zoals de „Ebro", de „Minerva", üe „Phoenix" en de „Argus", waren rondom de twee Duitse schepen toen al driftig ln de weer om de eerste voorberei dingen voor hun bevrijding te tref fen. Ook de bergingsvaartuigen „Zeeleeuw en „Schollevaar" van de fa. Van den Tak waren ter plaatse. Bedrijvigheid De vreemde bedrijvigheid op deze Zondagmorgen werd nog verhoogd door de kleine bootjes van de Rijks politie te Water en de Rykswater- staat, die voortdurend af en aan voe ren. Bovendien was het scheepvaart verkeer van en naar Rotterdam drukker dan ooit, nadat het uren lang door de mist was gehandicapt. Het lostrekken heeft minder voe ten in de aarde gehad, dan men aan- vankeiyk verwachtte. De meeste moeite had men nog met de „Sull berg". die geladen was en 's morgens angstig veel slagzy had gemaakt. Maar reeds om vier uur hadden de mannen van Smit het karwei voor elkaar en was de Waterweg weer geheel vry. ZONDAGMORGEN maakte de Sull berg, van de rederij August Botten uit Hamburg, zware slagzij. Het Engelse ijsdanserspaar Jean uit heel de wereld in Davos in het WestwoodLawrence Demmy heeft- strijdperk waren getreden. Hun acro- ook dit jaar weer het kampioenschap batische toeren bezorgden hun onbe- lcunstrijden behaald, waarvoor teams twist het meesterschap. De Contact-Commissie van Orga nisaties van Werknemers ter Koop vaardij heeft een oproep tot het Ne derlandse vlootpersoneel gericht om voort te gaan metde steuninzameling voor het Nationaal Rampenfonds. De opvarenden van de vloot hebben nog vóór de oproep van de Stichting van de Arbeid ora een uur loon en acht ove-uren af te zonderen, eige ner beweging op soms verbluffend prachtige wijze geofferd. De Contact- Commissie, die haar oproep via ra dio Scheveningen aan alle opvaren den heeft bekendgemaakt, verwacht dat de vloot de gestelde limiet zal overtreffen en met de steuninzame ling voort zal gaan. Hoe hard de klap van de Batavier II is aangekomen. DE REBUS-PRIJSVRAAG, die werd uitgeschreven ten bate van de oud- verpleegsters, heeft ruim honderd duizend gulden opgebracht. In alle stilte gezien de watersnood vond de trekking plaats ten kantore van de Nederlandse Handelmaatschappij te Amsterdam. Een Fiat-automobiel, de hoofdprijs, viel ten deel aan me vrouw G. VermeulenJentjens te IJsselsteyn (L.). „Bello", het bijna een halve eeuw oude stoom- •trammetje van Bergen, heeft Zater dagavond zyn laatste rit gemaakt. Behalve de vier passagiers, was er niemand die van enige belangstelling blijk gaf, de Bergenaren hebben zich blijkbaar bij het besluit neergelegd. Misschien zal in het zomerseizoen „Bello" nog eens even van stal wor den gehaald, maar overigens hebben moderne autobussen de taak van het trammetje met vaart overgenomen. IN EEN ZIEKENHUIS te Sydney zijn tweelingbroertjes geboren met een tussenpoos van 56 dagen. Het eerste kind kwam ter wereld op 16 December, het tweede op 10 Februari. De 24-jarige moeder en de kinderen maken het goed. Veertig jaar ge leden verloofde Ida Clemence uit Hayle in Cornwall (Engeland) zich met haar dorpsgenoot William Nor- they. Toen ging William naar Ame rika en Ida bleef thuis. Beiden had den de zorg voor oudere familieleden en het huwelijk werd steeds uit gesteld. Nu is Ida, 63 jaar oud, per vliegtuig naar New York gegaan, waar de 65-jarige William haar opwachtte. Hun familieleden zijn overleden en zij zullen nu eindelijk trouwen. Een gerechtshof te Osnabrück in Noordwest-Duitsland heeft uitge maakt, dat Gottfried Bueren, een zeventigjarige amateur-astronoom ruim 20.000 moet betalen, omdat naar zijn mening de zon bewoon baar is. Bueren had dit bedrag uit geloofd voor degene, die zou kunnen bewijzen, dat zijn theorie onjuist is. De Westduitse Astronomische Bond heeft zijn theorie in een lijvig docu ment weerlegd en Bueren moet betalen. Hij kan zich dit ook wel ver oorloven, maar is zo overtuigd van zijn gelijk, dat hij de zaak wil voor leggen aan het hooggerechtshof in Karlsruhe. Minder koud De Bilt verwacht r van Maandagavond tot Dinsdagavond Veel bewolking met hier en daar wat lichte sneeuw of motregen. Overwe gend matige wind tussen zuid vest en noordwest. Over 't algemeen lichte 1 dooi maar aanvan kelijk in het Zuid oosten van het land nog lichte vorst. Febr. Zon oplc. ond. 7.53 17.57 Maan opk. on<L 8.47 23.20

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1