CHRISTELIJK NATIONAAL DAGBLAD Moeilijkheden bij de evacuatie van Zierikzee Besprekingen over landbouw-schaderegelingen in Rampgebied Tientallen slachtoffers tengevolge van trein-, vliegtuig- en autobus-ongelukken De militairen hebben de spits afgebeten MAANDAG 16 FEBRUARAI 1953 O Commissi© van Redactie: H. Algra (hoofd- red.), Ir L. Eringa en E. B. Folkértsma. Directie: R. Boomgaardt, a.d. Bureaux: Leeuwarden, Galileër Kerkstr. 17 Telefoon Redactie 509S: Dir. en Adm. 5088 Bijkantoren: Sneek, tel. 2821; Dokkum, tel. 354; Drachten, tel. 2195; E'veen, tel. 2010. Abonn. prijs fl,S2 per maand. Giro 1S418. Dit nummer bestaat uit zes pagina's ffriesri) Daciblafi 48ste Jaargang No. 39 ^YlaticnaaL Den Haag giro 9575 Rare Friezen IJ et is toch werkelijk niet zonder re den. dat wij zelf af en toe her inneren aan ons eigen Fries karakter, onzen eigen Friesen stijl. Verleden Vrijdagmiddag was daar een bijzondere reden toe. Die middag is eeu oer-slechle dag geweest voor Sint-Bureaucratius. Het was de middag van het startsein. En de starters waren van verre ge komen. Zij zaten met enkele autoritei ten op het podium. En zij spraken tot de Friezen, Eerst sprak Dr. Ir. Ch. Th. .Groothof!, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Stichting Bescherming Bevolking..' Daarna zou minister Beel spreken, maar hij kou zijn tijd beter in Zeeland besteden in de rampgebieden en hij had daarom zijn eersten ambtenaar gezonden, de heer secretaris-generaal Dr. M. J. Prinsen. En nu kan de werving in Friesland beginnen. De startende heren rekenden er bij voorbaat op, dat de werving wel zoutlagen. De ene spreker herinnerde aan den stoereu aard van de Noorder lingen. De andere kwam nog dichter bij ons, doordat hij eindigde met de beken de woorden Aldfaers erf, wy weitsje oer dy. Het was niet de eerste keer, dat zij een startsein gaven. Zij hadden het reeds in vijf provinciën gedaan. Maar wij mochten natuurlijk niet verstoord zijn over het feit, dat zij sommige andere provinciën hadden laten voorgaan. Dat was niet om het een of het ander, dat was alleen om technisch-órganisatorische redenen. En nu kan vandaag de werving be ginnen. Met affiches en aanplakbiljet ten, met etalagesets en door middel van advertenties. Natuurlijk ook door huis bezoek-. Was dit een slechte dag voor Sint- Bureaucratius? Even geduld! Het verhaal is nog niet uit. Er was nog een spreker. Onze eigen Commissaris der Koningin. Die heeft het bij Sint-Bureaucratius verbruid. Nog niet eens zozeer, doordat hij nog eens duidelijk heeft gezegd, dat men in Den Haag niel moet menen, alles te moeten regelen. Fr moei ecu zekere ruimte voor eigen initiatief blijven. Dat is wel waar, en wij staan daar ook op. en wij steken daarom de draak met die kruiwagens, die in Den Haag worden gedistribueerd, maar het is bijna afgezaagd, het te zeg gen. Sint Bureaucratius weet wel, dat wij het toch altijd zeggen, en zij weet ook, dat Den Haag haar niettemin de dagelijkse vereringen niet zal onthou den. Maar de heer Commissaris der Ko ningin vertelde nog iets anders. Hij ver- lelde aan de starters, die ons verlof gaven om vandaag te starten, (het kon om technisch-organisatorisclie redenen niet eerder), dat wij in verschillende gemeenten-in Friesland al klaar waren. Laten we zeggen: voor de helft is de werving al achter de rug. Alleen Leeuwarden heeft het wat meer officieel en openlijk gedaan met span doeken en dergelijke, maar in tal van gemeenten zijn alle ploegen al compleet en in opleiding. Dat is geruisloos, gegaan. Dat is ge beurd, toen het startsein uit Den Haag om technisch-organisatorisclie redenen nog niet kon worden gegeven. Sint Bureaucratius vindt dit natuur- De mensen willen niet en moeten toch weg! Zullen soepeler maatregelen vandaag helpen? De bevolking van Zierikzee heeft bezwaren tegen evacuatie eh wil niet weg. On danks adviezen, aanmaningen en zelfs lastgevingen kon men de Zierikzeeërs niet be wegen hun stad te verlaten. Zelfs de woorden van Prins Bernhardt, die van Minister Beel, de burgemeester èn de oproepen tijdens de kerkdiensten hadden nie: het ge wenste resultaat. Onder leiding van een officier van de Rijkspolitie te Den Haag werden de mensen zonder verblijfsvergunning opgespoord en zonder pardon op de boot gezet. Het woord „onderduiken" doet weer opgeld. een lot. Van iedere groep middenstanders blijven er een of twee achter, wier bedrijf nog intact is. Het lot bepaalt wie. Zo is over eengekomen. Zaterdagavond hebbij de mid denstanders nog getracht van evacuatie te orden vrijgesteld. Dat is niet gelukt. De schoenmaker haalt zijn schouders op. ..Veel werk was er toch nicl meer met al dat rub ber". De meesten in Zierikzee lopen op rub berlaarzen. Een kruidenier beeft er zich kennelijk maar bij neergelegd. Zijn voorraden heef', hij zo goed als dat mogelijk was opgeborgen. Wat zal er van over, zijn. als hij eens zal terugkeren Want terugkeren zullen ze al lemaal. het oude moederljc, dat haar klagend miauwende poes meesjouwt in een mand, de niel-begrijpende grondwerker, de midden standers, de onderwijzers en tientallen ande ren. Zij'zullen terugkeren als God het wil. Zaterdagmiddag werden de eerste opge spoorden met een sutobus aan boord van een in de have- liggend schip gebracht, Het waren er 238 zij werden naar Dordrecht vervoerd. Zondagmorgen om kwart voer eli zijn nog 125 evacuees uit Zierikzee naar de schepen ..Schelde en ..Lelie" gebracht. Deze schepen bieden plaats aan honderden. Bitterheid Grimmig staan de gezichten van de J- kaar gepakte evacué's. Het afscheid valt zwaarder dan men hun kan aanzien. Ds vrouwen persen de lippen op elkaar. De man nen mompelen een boos woord. Bitter is de stemming onder de mensen. Op de kade staat een groepje. Een van hen is grondwerker. Hij begrijpt niet waarom hij weg moei. Hij laat zijn eeltige handen zien. Gister kreeg hij de aanzegging om met zijn gezin te vertrek ken. Zijn werk voor de Heide Mij bij het dijkherstel heeft hij nu in de steel moeten laten. „Willekeur, meneer", verzekeren de man nen. als zij het over de verblijfsvergunningen hebben, „nog :rger dan onder de Duitsers", zo lucht een hunner zijn gemoed, een uit lating, die meer een aanduiding is van de heersende stemming dan een tekening van de situatie. In het groepje staat een schoenmaker, die geen geluk heeft gehad met het trekken van lijk geen stijl. Waarmee wij niet willen zeggen, dat Ir. Groothoff en .Dr. Prin sen het geen stijl vinden. Ik zat te ver van het podium, om het aan hun ge zichten te kunnen zien. Maar in elk geval, laten nu die ge meenten, die nog niet klaar zijn, en met name die gemeenten, die onder, de leuze: hel laatste schip moet ook vracht hebben, toch maar hebben ge wacht op lie1 startsein uit Den Haag. nu haastig zorgen, dat het in orde komt en compleet in orde komt. Want wij doen het niet dm Den Haag. Wij doen het in vele gevallen zelfs niet, gestart door Den Haag. Maar wij doen het om onze eigen vrouwen en kinderen, onze va ders en moeders. Je moet de film zien: De les van Londen. In Londen hebben de bomaanvallen maar 13 van de kwade gevolgen ge had van dien enen verschrikkelijken aanval op Rotterdam, omdat de diens ten vau de Bescherming Burgerbevol king er veel beter werkten. Bescher ming Burgerbevolking kan in bepaalde gevallen betekenen redding van dui zenden mensenlevens. Verwaarlozing van de organisatie en de oefening kan betekenen het vermorsen van bloed. Het bloed van hen, die ons het dier baarst zijn. Maar wat betekent dan verder nog een officieel startsein? Ons hart en ons geweien zeggen ons, dat we mee moeten doen, vandaag nog. Zeeland vraagt t.b.c.-vrij vee In een te Tilburg onder voorzitterschap van de heer H. D. Louwes gehouden ver gadering van de Stichting voor de Land bouw in Zeeland, Noordbrabant en Zuid- Holland zijn de schaderegelingen met be- tx-ekking tot de watersnood besproken. Men was van oordeel, dat deze snel en soepel moeten worden toegepast; noodza kelijk achtte men een eenvoudig, soepel werkend administratief apparaat: een ge decentraliseerd apparaat en voorts meen de de vergadering, dat deskundigen naast practici moeten worden ingeschakeld- Nodig geacht werd een vergoeding der vermogensschade naar vervangingswaar de. Het vraagstuk van een billijke regeling voor gederfd inkomen zal nader worden bestudeerd. Men achtte het nodig via een plaatselijke commissie van de Stichting voor de Landbouw, te organiseren naar de omstandigheden, contact te hebben met ovei-heidsdiensten, waardoor een goede af wikkeling kan worden verkregen. Deze plaatselijke commissies kunnen in nauwe samenwerking met de plaatselijke bu reauhouders de schade registreren en schatten. De commissies dienen in voortdurend overleg te treden met de regionale ram- penbureaux, waar de overheid haar dien sten in cpncentteertj te.^ejjn een cppu> tabele van het Departement van Finan ciën, de dienst voor landbouwherstel, we deropbouw en de schade-enquetecommis- sie c.q. het rampenfonds. Naast de plaatselijke commissie worden er adviescommissies in het district, de provincies en het land opnieuw opgezet of gereorganiseerd en aangepast aan de gewijzigde omstandigheden. Vervolgens had een bespreking plaats met de directeur van de rijksdienst voor het landbouwherstel, ir Herweyer, over enkele belangrijke punten van de schade regeling. Door Zeeland werd o.a. sterk gepleit voor een regeling der vergoeding van vee in natura. Het is nodig, zo zeidc men, de veestapel langzaam maar zeker op te bou wen met goed tbc-vrij vee. Hiermede zijn in het verleden gunstige ervaringen opge daan, namelijk op Walcheren, dat nu 1945 Fries vee kreeg, dat aangekocht werd door speciale aankoopcommissies. De veestapel van Walcheren was n.l. thans reeds zo goed als tbc-vrij. Veerdienst EnkhuizenStaveren gestaakt De veerdienst EnkhuizenStaveren van de Nederlandse Spoorwegen wordt gaande lieden 1G Februari tot nader order gestaakt vanwege de ijsgang op het IJssel weer. Soepeler maatregelen Behalve de 125 Zierikzeeërs, die gistermor gen naar Dordrecht zijn vertokken, zijn geen evacué's afgevoerd. Het gemeentebestuur heeft besloten dat zij, die geen verblijfsver gunning hebben gekregen ,tot vandaag gele genheid hebben hun vertrek vöor te berei den. Vandaag moeten zij Zierikzee heb ben verlaten. In totaal zullen dan 187 gezin nen ongeveer 750 personen moeten zijn geëvacueerd. Tijdens de kerkdiensten is wederom gewe zen op de noodzaak van evacuatie van hen, die niet in het arbeidsproces zijn ingescha keld. Politie houdt in de straten mensen aan om naar verblijfsvergunningen te vra gen. Bij het ontbreken daarvan wordt geen dwang uitgeoefend. Deze mensen wordt uit eengezet, waarom evacutaie bittere nood zaak is. Ditzelfde,'"beurt bij controle in dc huizen. Daarbijwordt er nog op gewezen, dat versterkte gemeentepolitie met het in Zierikzee gestationneerde detachement van de rijkspolitie de achter te laten eigendom men zal beschermen, waardoor voor niet wei nigen de laatste weerstand om de stad te verlaten wordt weggenomen. Het gemeente bestuur heeft voorts een speciale regeling getroffen voor middenstanders. De nog in Zierikzee aanwezige winkeliers, die moeten evacueren (ongeveer 25) krijgen 14 lagen tijd om hun voorraden in te pakken en desge wenst mee te nemen. Hun gezinnen moeten echter vandaag vertrekken. Zij, die Zaterdag Zondag al zijn weggegaan, mogen enkele dagen terugkomen. Mede dank zij deze soe pelere maatregelen bestaat de hoop, dat de evacuatie zonder grote moeilijkheden wat de aangewezen 187 gezinnen be'treft," haar be.- slag zal krijgen. Vier kilometer is de veerboot „Willemsdorp". die de verbinding onder hield tussen Kruiningen Haven en Perkpolder, door de onweerstaanbare kracht van de elementen weggeslagen. Thans ligt het schip op het rand tussen Krabbendijke en Kruiningen. Bij gunstig tjj zal men traenten oe „Willemsdorp" weer in haar element terug te brengen; thans is men druk bezig de kolen te lossen. Nog brandt het vuur onder de ketels, doch dit dient slechts om de werklieden te verwarmen. Rechts van het schip ligt een werkschip, er omheen liggen een aantal lichters, die hun werk alleen bij vloed kunnen doen; bij eb ligt de „Willemsdorp'' op het droge Een kotter van de Amerikaanse kust wacht heeft het wrak gevonden van een Amerikaanse DC-6 die op weg van Tampa in Florida naar New Orleans boven de Golf van Mexico werd vermist. Het wrak bevond zich ongeveer 60 mijl ten Z.O. van Mobile in Alabama. Het ver ongelukte toestel had 41 passagiers en een bemanning van vijf man aan boord. De kustwacht heeft verscheidene sche pen op onderzoek uitgezonden. Ook een 40-tal vliegtuigen neemt aan het red dingswerk deel. In de Golf van Mexico woedde een zware storm. Metershoge gol ven bemoeilijkten het opsporingswerk. Zondagavond bij het vallen van de duis- ternïs waren 1-7 lijken geborgen. Een vliegtuig heeft op een der drie reddings vlotten van het verongelukte toestel zes overlevenden gezien, maar een ander vliegtuig heeft dezelfde vlotten waarge nomen en geen spoor van overlevenden, kunnen ontdekken. Frans militair vliegtuig neer gestort. Een viermotorig vliegtuig van de Fran se luchtmacht is in de nacht van Vrijdag op Zaterdag nabij Chevry Cossigny in de omgeving van Parijs neergestort. Alle zes leden van'de bemanning kwamen om het leven. 21 doden bij spoorwegongeluk in Italië De sneltrein Bari-Napels is Zondag in de buurt van Benevento met grote snel heid uit de rails gelopen. Negen, wagens kantelden en een tiende botste tegen het gebouw van een electriciteitsbedrijf. Ten gevolge hiervan zijn 21 personen om het leven gekomen en 80 gewond. Een kind „Buitenlandse militairen hebben gewerkt als de onze" de grootste lof die Minister Staf kan geven „Ze hebben geleefd in slecht weer, geslapen in schuren, op stro en soms in de buitenlucht, ze hebben' zich moeten behelpen met eten en met alles, maar ze hebben gewerkt als tijgers en leeuwen." „De meesten willen eigenlijk de 17e Februari met weg. Ze hebben in deze dagen hart voor de zaak gekregen en voor mij is het een belevenis geweest hun officieren te ontmoeten en te zien hoe volledig ze met de gehele situatie op de hoogte zijn." De militairen hebben hier en daar de spits afgebeten, doch de Minister vond het. tijd, nu de werkzaamheden over te dragen aan andere instanties, ook al omdat zich nu soms al de situatie voordoet, dat de* moeilijkste objecten aan de militairen wox-den overgelaten. Dit moge dan de eerste twee weken nodig zijn geweest, thans is het tijd 'wèer terug te gaan tot de normale vredesbevel- voering. In deze dagen is gebleken wat men met de krijgsmacht kan doen en Minister Staf noemde dit zeer hoopgevend. Het grote voordeel van de militaix-e hulpverlening is geweest, dat men direct operationeel kon werken, ook als er burgers ingescha keld werden. Ir. Staf knoopte hieraan de opmerking vast. dat thans wel de nood zaak gebleken is van een gewestelijke gecentraliseerde bevelvoering voor het civiele apparaat. Wat van de militaire hulpverlening na de 17e nog zal blijven, zijn waterzuive- rings-installaties, een aantal ducks en wat zoeklichten. De helicopters zullen weer vertrekken, doch als ze nodig zijn, kunnen ze binnen twee uur weer terug zijn. Het is verbazingwekkend geweest hoe de buitenlanders zich aan dc, speciaal voor hen zo moeilijke omstandigheden hebben aangepast. „Dc piloten van de helicopters wisten net zo goed de weg als ik", aldus de Minister, „en bovendien spraken ze de plaatsnamen ook nog goed uit." De Belgen werkten al vóór iexxxand het wist. De Franse genisten hebben hun grote waarde bewezen. De dijk tussen Halste ren en Steenbergen is practisch alleen door de Fransen aangelegd en in de wan deling heet deze dijk" thans ook de „Fran se dijk'"» Tussen Tholen en het vaste land fun geert thans door het water een militaire busdienst met vrachtwagens. De op brengst daarvan komt ten goede aan het Nationaal Rampenfonds. Destijds is gemeld, dat twee onderoffi cieren wegens plichtsverzuim bij de ramp gedegradeerd zijn. Bij dit zelfde onder deel zijn echter twee andex-e onderoffi cieren ter plaatse bevorderd voor hun uitstekend werk. Achteraf is gebleken dat de Kappelse Zeedijk, die in 1944 reeds vexmield werd, ook nog een behoorlijke deuk heeft ge kregen. Met man en macht is gewerkt om de dijk te houden en dank zij het energiek opfreden van de burgerij en de plaatselijke troepencommandant is dat ge lukt. „Een verzoek van de radio om een mi litaire avond te organiseren hebben wij afgewezen", aldus de Minister. „Wij gaan geen eigen lof bezingen; voor de soldaat, was dit werk een plicht en hij is er trots op dat hij het heeft, kunnen doen". De buitenlandse troepen zullen onoffi cieel in de gelegenheid worden gesteld om nog wat meer van Nederland te zien en dan zullen zij bemerken, dat dit land ook nog iets anders heeft dan water, mod der, sneeuw, regen en kou. EMMELOORD. De door de Dix\ 'Wierin- germeer (N.O.P.-werken) verkochte land bouwmachines en werktuigen enz. hebben een totale verkoopwaarde gehad van f49,678 van 16 maanden werd ongedeerd onder de brokstukken aangetroffen, naast de lijken van de ouders. De machinist en de stoker van de trein, die gewond in het ziekenhuis zijn opge nomen, verklaarden, dat het ongeluk werd veroorzaakt door het weigeren van de remmen Zij stonden onder politie-bewa- king, omdat de stationschef van Bene vento verklaard had, dat de trein veel te snel reed in de bocht voor het station, waar het ongeluk plaats had. Trein stort in ravijn: 23 slacht offers. Bij Comodoro Rivadavia, aan de baai van St. Georges. 1600 km ten Zuiden van Buenos Aires (Argentinië) is Zondag een trein ontspoord en in een ravijn van 50 m diepte gestort. Hierbij zijn 23 perso nen om het leven gekomen en 42 gewond. De rijtuigen kwamen voox» het meren deel ondersteboven terecht. Chauffeur sliep: autobus in een ravijn. Een autobus, die op weg was van Ho- cos naar Manilla, is op ongeveer 250 km van laatstgenoemde stad in een diep ra vijn gereden, vermoedelijk omdat de chauffeur in slaap was gevallen. 1-Iet voer tuig vloog onmiddellijk in brand. 23 per sonen werden levend verbrand, terwijl 28 inzittenden verwondingen opliepen. De chauffeur heeft gepoogd zelfmoord te plegen. Spoorwegongeluk bij Gouda: één dode Zaterdagmorgen is op het grondgebied van de gemeente Waddinxveen op de lijn GoudaAlphen a-d. Rijn een personen trein in botsing gekomen met een rangeer- deel. De bestuurder, G. J. Griffioen over leed. Slechts één passagier werd gewond. Het baanvak eerst gestremd, is heden morgen weer berijdbaar. Kraanwagen kantelde vaandrig gedood Gistermorgen is in de Soepenpolder bij Nieuwland een Belgische jeep bij het passeren van een dijk onder een kraan wagen gekomen. In de jeep zat onder meer een Nedei-landse kornet, die als verbin dingsofficier aan de Belgische militairen die hier gereed gehouden worden in ver band met het komende springtij, was toe gevoegd, De kraanwagen is op de jeep gekanteld, waarbij de kornet, J. van der Schalk uit Rotterdam, bekneld kwam te zitten en ter plaatse overleed. Boekhouder verduisterde 18.000.— De directie van de Hilversumse Rijwiel- fabriek kreeg argwaan tegen haar 'boek houder, de 29-jarige P. B. uit Bussum, die enkele dagen verlof had gekregen we gens gezinsomstandigheden, maar zich daai-na niet meer 'iet zien. De man was ook nergens te vinden. Een onderzoek in de boeken wees uit, dat B, door het ver valsen van cheques, de bankrekening der fabriek ten eigen voordele ruim f 18.000 lichter had gemaakt. In enkele maanden tij ds had hij dit bedrag weten te verduis teren en thans is hij voortvluchtig. Ver moedelijk zit hij in het buitenland. Stichting oud-politieke delin quenten verboden vereniging De kantonrechter te Den Haag heeft vonnis gewezen in de zaak, die door de stichting oud-politieke delinquenten aan hangig was gemaakt tegen de staat en minister dr. W. Drees. De kantonrechter heeft in zijn vonnis de stichting oud-poli tieke delinquenten gerangschikt ondc-r artikel één van het besluit tot ontbinding van landverraderlijke organisaties, des tijds uitgevaardigd door de Nederlandse regering te Londen. Hieruit volgt dat deze stichting geen rechtspersoonlijkheid heeft en derhalve niet wettig bestaat. In haar vordering tegen de staat en minister dr. W. Drees is zij dus niet ontvankelijk.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1