ZON ACHTER
DE WOLKEN
HOE zal Zeeland
herrijzen
Dijken en Kanalen
sc
ME
NL
H'
M
D"
DE
D'
Er
door
prof. dr. C. Gerretson
D'
ZATERDAG 14 FEBRUARI 1953
DE TELEGRAAF
5
ÜDERT MEER DAN EEN KWART EEUW
voert ons departement van Buitenlandse
ZaKen een naranekKLge strijd. Een strijd
met tegen enige buuenianase mogend
heid ter verdediging van een oi ander le
vensbelang van de Natie, maar een gue
rilla tegen de Nederlandse Staten-Gene-
raai. ue zaak is oekend. Beigie neeit na oe eerste
wereiuoonog getraent ons Zieeuwacn-v laanoeren,
althans de souvereimteit op de Schelde en de „tus
sen wateren amanaig ie maken, maar .dit is up ue
vredesconferentie ie Versailles, ooor de invloed van
Wnson, en, vooral met te vergeten, van bmuts, oe
grote Airikaanaer staatsman, Dij wie net Neder
lands stamoeset nog zeer levendig was, afgewezen.
De nR.se noudmg op het beslissend moment ooor
onze toenmalige minister van Buitenlandse Zaken,
an Karneoeek, aangenomen, blijft daarbij in
aamcbare herinnering.
In plaats van de geweigerde overdracht van sou-
vei due reenten men vvas uaarup toen nog zuini
ger aan in onze progressieve aageii verklaarde
Ncdenano Zien toen oereid om oe Rijn-aeneiue-
(of, juister, Waal-Schelde-) verbinding te verDele-
ren.
WAT IS de betekenis van deze verbinding?
Eik ïand oezit oe natuurlijke voordelen
van zijn ligging. België bezit de Schelde,
NeoeiTana ue rtijn; aan deze grote rivieren
zijn Antwerpen en Rotterdam ais uitvoernavens
van nun acnterland ontstaan. Het is billijk dat
beide steden het volle voordeel van haar natuur
lijke ligging genieten; daarom doet JNeaeiTani anes
om de Rotterdamse waterweg naar zee in de best
mogelijke conoiue te houden; en daar de monding
van de Schelde ook op Nederlands gebied ligt, is
Nederland verplicnt ook de Wester-Scneide in de
best mogelijke conditie te houden. Dat het aan deze
verplicnting voiaoel kan ooor geen redelijk mens
■worden betwijfeld.
voor de scheepvaart onbruikbaar geworden wegen,
andere vaarwegen aanwijzen, die even Veilig en
even goed en gemakkelijk zijn.
ET DIE alinea 8 was aan het. servituut van
alinea 5 de giftand uitgebroken: Nederland
bleef baas op zijn tussenwateren; het mocht
ze naar eigen willekeur laten dichtslibben,
doen inpolderen en met kunstwerken voorzien on
der het enige beding, dat het moest zorgen voor
een even goede en gemakkelijke Schelde-Rijn-
verbinding als de onbruikbaar gewordene.
U IS HET een vaste regel in het volkenrecht,
dat dergelijke servituten van de ene staat op
het lanü- of watergebied van de andere altijd
moet worden uitgelegd in de engst denkbare
zin; wat practisch hierop neerkomt, dat wanneer
er verschil van mening komt tussen Nederland en
België over de vervanging van een tussenwater,
Nederland niet de natuurlijk altoos ruimere inter
pretatie van België behoeft te aanvaarden, maar
zijn eigen opvatting mag volgen.
België heeft echter altoos getracht aan dat ser
vituut een steeds ruimere strekking te geven.
gedaan worden door onderhande
laars, die van de kwestie het eer
ste woord niet kennen. Want de
consequenties zouden onoverzien
baar zijn, vooral wanneer de
overeenkomst omtrent het trace
dan nog „nadernand" geschieden
moest. vVant de concessie door
Nederland van dit recht betekent
het uitlokken van de buitenlandse
inmenging, die wij in 18G7 slechts
hebben kunnen afwijzen, omdat
wij ons strikt hielden aan de enge
interpretatie van het beperkte ons
in 1839 door art. IX der Schei
dingsakte opgelegde servituut. Met
t onbeperkte, ongeaeiuiiéeiue
echt" op „een" nieuwe Rijn-
ocneideverbinaing in ae nana zou
België ook een verbinding van
Antwerpen naar de Rijn door
Limburg kunnen eisen, en oppas
sen is te meer de boodschap om
dat er geruchten zijn, dat Belgie,
als contraprestatie voor het al-
taan aan Engeland bij het ver
drag van 12 November 1952, van
oelangrijke rechten ten behoeve
van e aanleg van een Engelse
militaire basis in de Kempen, En
gelse steun in de Waterwegen-
Rwestie zou hebben bedongen.
Een loos gerucht misschien, maai
in de buitenlandse politiek kan
uen nooit voorzichtig genoeg zijn.
ET BEDOELDE PLAN tot
„oplossing" van het oude
geschil met België, door
concessie van een „recht"
op 'n nieuwe Rijn-Schelde verbin
ding onder beding van tijdelijk
niei-gebruik, zou ons dan ook de
inkt, noaig voor tegenspraak, niet
waard zijn. ware het niet dat hel
scnema er van een zo bedenke
lijke familiegelijkenis toont met
aat van de oplossing die men on
langs te New York heeft trachten
te geven aan het geschil met Su
riname over het „recht" van se-
cessie, dat óók neerkwam op de
concessie van dit „recht", onder
beding, dat men het tijdelijk niet
zou uitoefenen.
Daarom komt het ons toen, ze
kerheidshalve, Wel wenselijk voor,
dat de offi cieuze tegenspraak offi
cieel worde bevestigd.
AAR HET IS niet billijk, dat Antwerpen
tracht aan Rotterdam net voordeel van zijn
natuurlijke ligging te ontnemen door ae
Rijnmonding, door een kunstmatige vaar-
AT BEGON AL, toen Nederland, voor de aan
leg van een spoorwegverbinding van Vlissin-
gen met Duitsland het Sloe en het Kreekrak
ging afdammen, en deze door natuurlijke
dichtslibbing reeds vrijwel onbruikbaar geworden
vaarwegen verving door een uitstekend nieuw ka
naal door Zuid-Beveland!
Honderd klachten van België! De nieuwe vaar
weg zou slechter zijn dan de afgedamde etc., hoe
wel de Belgische schippers toen Sloe en Kreekrak
weg, naar Antwerpen te verleggen. Helaas doet het nog niet dicht waren, uit eigen beweging hel nieu-
kanaal verkozen De zaak was, dat België
opzettelijk lastig was, om het servituut uit te brei
den, in verband waarmee het het recht pretenteer-
de, dat het in de aanwijzing van de nieuwe vaar
weg moest gekend worflen en dat het de vervan
gende nieuwe vaarweg móest goedkeuren.
Natuurlijk heeft Nederland er nooit bezwaar te
gen gemaakt België daarin vriendschappelijk tc
kennen en met zijn wensen zo veel mogelijk reke
ning te houden; maar het door België gepretenteer-
U1in.ri,de recht heeft het altoos met de grootste nadruk en
sche belangen en van de diplomatieke historie hardnekkigheid ontkend.
-- - Die pretentie heeft aanleiding gegeven tot een
diplomatieke strijd, die vele tientallen jaren heeft
geduurd; en waarin eerst Thor-
becke de leiding heeft overge
nomen van de niet al te kundige
minister van Buitenlandse Zaken
Van der Maesen de Sombrcff en
later de uiterst bekwame minis
ter Van Zuylen van Nyevelt een
volledige overwinning heeft be
haald: de poging van België om
de interventie van de u. de
scheidingsakte garanderende
mogenoneoen Duitsiano, Enge
land en Frankrijk in te roepen,
mislukte, juist omdat wij ons
strikt hielden aan de beperktheid
van net servituut, aan net recht
van Nederland om eenzijdig de
nieuwe vervangende vaarweg aan te wijzen. Ne
derland voltooide dus de afdamming en wees
kraentens art IX al. 8 het kanaal door Zuid-Beve
land ten slotte eenzijdig aan als de nieuwe Rijn-
Scheldeverbinding; waarna met Nederlands goed
vinden benoemde buitenlandse deskundigen vast
stelden, dat (precies andersom als België beweerd
had) de nieuwe kunstmatige vaarweg veel beter
dit sedert jaren, en wel door te trachten van Ne
derland het recht te verkrijgen om, door Noord-
Brabant heen, een natuurlijke gelijkwaardige, di
recte kanaal-verbinding met de Rijn via Lage Zwa-
luwe te Verkrijgen, het zg. Moerdijk-kanaal.
IN UITVOERING van de te Versailles gemaakte
belofte had Van Karnebeek die, ondanks on
miskenbare grote qualneiten, van de economi-
van Nederland maar zeer
matigjes op de hoogte was,
zulk een directe verbinding
door Brabant toegestaan.
Maar onze Staten-Gene-
raal sprongen voor het be
lang van Rotterdam, dat het
belang is van Nederland, in
de bres; na een heftige strijd
werd het „Moerdijk-kanaal"
door de Eerste Kamer ver
worpen. Betekende dit, dat
onze volksvertegenwoordi
ging de gedane afspraak niet
wilde nakomen? Natuurlijk
niet: Nederland is trouw aan
zijn beloften.
HET betekende slechts,
dat Nederland zich
verzette tegen de Bel
gische eis, om méér te
doen dan het beloofd had en
redelijkerwijs gehouden was
(en is) om te doen.
De nieuwe Rijn-Schelde-
Jhr. VAN KARNE
BEEK
matigjes
verbinding is in 1919 maar niet zo uit de lucht ko- Was dan de oude natuurlijke,
men vallen, maar had reeds een lange en moeilijke
geschiedenis, ten gevolge van welke ook de verbe
tering dier verbinding aan zeer bepaalde volken
rechtelijke en geographische grenzen gebonden is.
\Y/T
YY rei
IE VOLKENRECHTELIJKE grens is het
minst bekend; er wordt daarover bijna niet
gesproken; en toch is zij verreweg de be
langrijkste; daarom behandelen wij ze t x
eerst. Zij is als volgt ontstaan. Van oudsher had er tevr
een zeker ver
keer plaats tus
sen Antwerpen
en. enerzijds,
Holland en,
anderzijds, de
Bovenrijn. en
wel ooor de
tussenwateren,
de Zeeuwse
stromen. Die
oude handels
verbindingen
verklaren dat
de ouders van
Vondel uit Ant
werpen naar
Keuren uitwe
ken, waai ze
vermoedelijk
handelsvrien
den hadden:
aan de tussen-
JOOST v. d. VONDEL
de Tussenwateren
Dicnters.
Dat verkeer, dat men zich overigens niet te om
vangrijk moet voorsteilen, geschiedde met heel
kleine scheepjes, en voigue de weg ooor het KreeK-
rak, langs Bergen op Zoom, toen een belangrijke
havenplaats, en van daar verder, naar keuze, door
de Zeeuwse wateren, in 1848, toen de Schelde ge
sloten werd, kwam deze vaart tot een einde, maar
ze herleefde toen in 1815 Noord en Zuid herenigd
werden. Toen nu in 1830 aan die hereniging een
eind kwam, vreesden de Belgen dat de Nederlan
ders die vaart weer verbieden zouden, en zo kwam
AAROM HEBBEN grote staatslieden als
ixioroecke en van Zuyien van iNyevelt het
recht van Belgie op medezeggenscnap in
ae wijziging van ae Rijn-bcnelaeverbin-
dmg oestreden? Niet, het is reeas gezega, ornaat
i.cuuiana Beigie niet gaarne raadpleegt en met
zijn beiangen rekening houdt, maar ornaat, zo Bei-
gie reent neeft om een wijziging goed of al te keu-
het hek van de dam is; België zal dan nooit
;aen zijn, steens elke nieuwe vaarweg als min
der „veilig" en minder „goed" dan de oude afwij
zen en ten slotte eenzijoig de wijziging eisen, dii
het in zijn, eenzijoig Antwerps beiang, wenselijk
keurt. Het zou ten slotte niet slechts het profiel,
maar ook het tracé van de Rijn-Scheldeverbinding
wnlen bepaien.
Dat is aan ook al gebeurd, toen het in plaats van
het uitsteKenoe en ooor medenand steens gemoder
niseerde kanaal door Zuia-Beveiand, het Moerdijk-
kanaal eiste.
Toen neDoen de Staten-Generaal halt gezegd en
dat kanaal verworpen. Maar ze nebben Levens een
alternatief gestelo; ze heboen gesteld: „De Schei-
dingsakte van 1839 schrijft voor dat Nederland,
eenzijoig, de onbruikbaar geworden tussenwateren
vervangen moei: accooro, Nederland wil oie ver
plichting op de royaalste wijze uitvoeren: Maar tie
vervangende waterweg moet liggen binnen het ge
bied van de tussenwateren, want anders krijgt hij
een essentieel ander karakter. Binnen dat gebieo
willen wij met de wensen van België op de royaal
ste wijze rekening houden; de eindbeslissing blijft
echter aan Nederland, aat bij die beslissing even
wateren dan- zeer met de Rotterdamse belangen heeft rekening
ken wij de te houden, als België het doet met de Antwerpse.
Prins onzer Nooit mag Nederland een nieuwe Rijn-Scheldevei-
binding toestaan, die het eerstgeboorterecht van
Rotterdam als Rijnmondhaven te na komt; nooit
mag de Rijnmond kunstmatig naar Antwerpen ver
legd worden".
Een plaag voor dc predikant en voor
wie naar hem luisteren. Dat hoesten
is niet nodig als U tijdig een doosje
Potters Linia koopt. Een prima middel
tegen hoest en keelpijn. Voorkomt be
smetting. Bij alle apoth. en drogisten.
50 ct. per doosje.
Egnzumaa
imp. fa. h. ten herkel - hilversum
D1
D'
RENGT de grote Watersnood,
waardoor ons land worat be
zocht,, principieel wijziging in
oe stand van net vraagstuk?
Het is duidelijk, dat er ingrij
pende maatregelen zullen moeten
worden overwogen om een her
haling, zo mogelijk, te voorkomen.
Het plan om ae Zeeuwse zeegalen,
behalve de Wester-Schelde, af te
dammen, doet opgeld. Ons komt
een afdamming in de strandlijn,
waardoor men buitengaats zou ko
men, technisch onmogelijk en in
elk geval onbetaalbaar voor. Maar
een eenvoudiger plan, wat meer
landinwaarts, schijnt op min
kostbare wijze technisch en finan
cieel verantwoord.
OMMIGEN menen nu, dat een
oplossing in die zin ook een
princip ële wijziging in het
vraagstuk der Rijn-Schelde
verbinding zal brengen. Zo lezen
wij in „Elsevier's Weekblad" van
7 Februari, in een beschouwing
„Dijken Dicht" over de mogelijke
afdamming der zeegai.cn de zon
derlinge opmerking:
„Wellicht zal men (dan) tevens
in overleg met onze Zuiderburen
snel een beslissing kunnen
nemen over een Moerdijkkanaal."
Men wrijft zich de ogen uit
over zulk een, we z'ullen maar
zeggen „Waterstaatsgedachte'"
Het doorgraven van de Brabantse
wal, het maken van de monding
van een AntwerpenMoerdijk-
kanaal bij Lage Zwaluwe heeft
met het afsluiten der zeegaten
niets, maar dan ook niets te ma
ken. De rechten en plichten var
Nederland en België krachtens de
bestaande volkenrechtelijke ver
dragen en afspraken blijven door
een eventuele afsluiting volkomen
ongewijzigd.
W"
YY nie
EL ZOU, door die afslui
ting, het plan van een
nieuwe of verbeterde
RijnSchelde-verbindïng
door het. gebied der tussenwate
ren zowel voor Brabant als voor
Antwerpen veel aantrekkelijker
worden gemaakt. "Want deze af
sluiting zou allicht een goede ver
binding van de Wester-Schelde
met Bergen op Zoom meebrengen
en van daar zouden de van of
naar Antwerpen varende schepen
door een sluis in de Ooster-Schel-
Advertentie)
RUUSSEL
ongelofelijke rust vindt U
Hotel Atlanta, in eén uitgelezen
rustgevende omgeving. 1 pers. 190 fr„
2 pers. 325 fr., prvma ontbijt inbe
grepen. Tg9414
E-HUIDIGE moeilijkheid is nu ontstaan, door
dat Buitenlandse Zaken nooit waarachtig
ernst heeft gemaakt met deze, op de uitge
sproken volksopinie steunende principiële
beslissing der Staten-Generaal. Een kwart eeuw
lang is telkens weer beproefd, achter de rug van de
in de Scheidingsakte tussen beide landen, ondanks Staten-Generaal om, aan België zijn zin te geven,
het jarenlange verzet van Koning Willem 1, art. Ontelbaar zijn de trace's van zg. pseudo-Moerdijk-
IX, al. 5, waarin bepaald werd, dat de vaart op de kanalen, die van het echte alleen daarin verschii-
binnenwateren tussen Schelde en Rijn, om van
Antwerpen naar de Rijn te komen en omgekeerd,
wederkerig vrij zou blijven.
Naderhand, bij art. 39 van het Nederlands-Bel
gisch verdrag van 1842, werden die binnenwateren
nader bepaaid als „alle bevaarbare wegen, de ge
len, dat het rechte tracé tussen Antwerpen en de
Moerdijk op allerlei wijze gebroken, gedraaid en
gekronkeld wordt, maar die alle hierin overeenko
men, dat ze de twee typische kenmerken dragen
van „het" Moerdijk-kanaal: nl. doorgraving van
de Brabantse wal en monding in het Hollandsch
DirtA *7 1 I 1-A ninlIrtfïrtApInAA J Ja lil UaI ft t\ li I i J
meenschap daarstellende tussen de Wester-Schelde Diep. Zulks niettegenstaande de binnen het gebied
en de Rijn"; de scheepjes bleven vrij in de keuze der tussenwateren ontworpen kanalen, vooral het
van de best bevaarbare weg; men zeilde gewoon- verbeterde plan van Konijnenburg, ook uit Bel-
liilr iron Rpropn mi 7.nnm lanai fin Onstcr-fiehplde nl.ihi aaaakaI ...„„j
lijk van Bergen op Zoom langs de Ooster-Schelde
en dan, de hoek bij Tholen om, door het Keeten,
en de Zijpe, en vervolgens door Krammer, Volke
rak en hollandsch Diep naar de Dordtsche Kil.
t IE VERPLICHTING om vrije vaart door de
tussenwateren te verlenen vormt een servi
tuut op de Nederlandse souvereiniteit; want
elk volk heeft het recht, indien niet anders
is overeengekomen, andere volken de vaart door
de eigen nationale wateren te ontzeggen of er tol
te heffen. Dit servituut was daarom nogal zwaar,
omdat het ons de volle vrijheid ontnam, om de
reeds begonnen inpoldering van ettelijke langzaam
dichtslibbende Zeeuwse.binnenwateren geheel naar
eigen inzicht voortgang te doen vinden; daarom
werd in art. IX een alinea 8 toegevoegd, waarin dit
servituut verlicht werd; indien door „natuurlijke
gebeurtenissen of werken van kunst" een dei tus
senwateren onbruikbaar mocht worden, dan moet
de Nederlandse regering ter vervanging van de
gische oogpunt voortreffelijk mag worden ge
noemd; maar juist ómdat men in België weet, dat
bij ons het Plein geen ruggegraat heeft, blijlt een
kleine groep in België maar steeds, mogen we zeg
gen: zaniken? om een „Moerdijk-kanaal", dat Ne
derland niet geven kan en mag.
IN DIT VERBAND heeft natuurlijk het bericht
opzien gebaard, dat Nederland van zins zou zijn
aan België het „recht" te verlenen om „een"
nieuw kanaal van de Schelde naar de Rijn aan
te leggen, onder voorwaarde dat het van dit „recht"
voorlopig geen gebruik zal maken; zelfs ging het
gerucht, dat Nederland een aanbieding in die zin
reeds zou hebben gedaan! Het bericht is gelukkig
aanstonds tegengesproken.
Zulk een concessie zou wel het allerdomste en al
lerdwaaste zijn wat Nederland kon uithalen en met
één slag verknoeien en opgeven wat onze grootste
staatslieden in jarenlange strijd hebben vastgehou
den; en deze concessie zou (als gewoonlijk) ge
schieden zónder enige reële compensatie voor Rot
terdam! Het aanbod zou dan ook alleen kunnen
de geleid, de vaart kunnen voort
zetten door de in de toekomst
zoete en stille tussenwateren, die
nu eerst échte „binnenwateren"
gaan worden. Terwijl, desgewenst,
de verdere uitvoering van het
plan-Konijnenburg door de aan
leg van een Eendrachtskanaal
voor de hand ligt.
- N ZO ZIEN WIJ. achter de
zware wolken van het dwaze,
gelukkig gedementeerde
plan van de concessie aan
België van een „recht" in zake
een nieuwe RijnSchelde-ver
binding. die wel „een" Moerdijk-
kanaal zou worden, tóch de zon
weer doorbreken.
Want een oplossing binnen 't ge
bied der tussenwateren, die niet
gelijk wélke vorm van Moerdijk-
kanaal ook, op de verbitterde te
genstand van Rotterdam en (naa
onze indruk) van de S:aten-Ge-
neraal zou stuiten, zou o.i. voor
alle kringen in Noord en Zuid, die
naar een redelijk compromis stre
ven, aanvaardbaar zijn. En in die
zin onderschrijven wij het oordeel
van „Het, Volk" uit Gent en Brus
sel. dat de door minister Algera
dezer dagen ontvouwde plannen
het vraagstuk der Benelux-bin-
nenvaart-verbindingen grotelijks
zouden kunnen vereenvoudigen.
Padvinders gaan helpen
Gulden voor een
karweitje
AMSTERDAM, 13 Febr. Om
alle padvindsters en padvinders
in de gelegenheid Je stellen ook
hun steentje bij te dragen tot Ie-
niging van de nood in de over
stroomde gebieden zullen zij Za
terdag, voor het Nationaal Ram
penfonds ten minste één gulden
gaan verdienen. Kabouters, wel
pen, padvindsters, gidsen, verken
ners, voortrekkers, pioniers, leid
sters en leiders trekken er die da*
op uit om onder het motto „mou
wen omhoog, ons land moe'
droog", in uniform allerlei werk
jes te verrichten en zo ten minste
één gulden te verdienen.
GOEDGEEFSE ARGENTIJN
AMSTERDAM, 13 Febr. Al
vorens de Amsterdamse haven te
verlaten met bestemming Buenos
Aires heeft de bemanning van het
Argentijnse s.s. „Entre Rios" een
som van f 285 afgedragen aan het
Nationaal Rampenfonds.
Afsluiting van de zee-armen, zoals het niet en zoals het w e 1 kan
Domheid of partijpolitiek
Terwijl in geheel Nederland, in
iedere huiskamer, mannen en. vrouwen
aan de radio zaten, terwijl in iedere
huiskamer tranen over de wangen
vloeiden ook o-ver de wangen van
hen, die er anders prat op gaan zo
hard als een bikkel te zijn terwijl
In iedere huiskamer iedere man en
vrouw slechts van één gedachte be
zield was: hoe kunnen we hier helpen,
hoeveel en hoe spoedig, moesten wij
voor de radio enige malen herhaald
horen, dat het Kamerlid mr. Burgen
lid van de P.v.d A. (dat laatste moest
er blijtkbaar per se bij) vragen aan de
regering had gesteLd omtrent open
bare behandeling van de ramp in ons
parlement en omtrent hulp aan de
slachtoffers.
Twee mogelijkheden zijn er slechts,
die U. mr. Burger, er toe bewogen
kunnen hebben, deze totaal overbodige
en stuitende vragen te stellen. Dc
eerste is. dat gij weinig besef hebt
van de diepste gevoelens van ons volk.
ie andere mogelijkheid, dat gij ge
meend hebt uit deze vra.genstellerij
politieke munt te kunnen slaan, hetzU
voor Uzelven, hetzij voor Uw partij.
Doetinchem. A- Vromen Jr.
De duinen volgen
De dijken zijn bezweken. Onze dui
nenreeks wordt steeds smaller en
zwakker, mede door het voortdurende
weghalen, jaar 10, jaar uit, van de aan
spoelende schelpen, die toch de vaste
onderlaag van het zand vormden sinds
eeuwen. Dn schelpen weghalen ge
schiedt thans met trucks, bij laa.g wa-
.er, in een 10 x versneld tempo ver
geleken bij 5 jaar geleden.
Zou het niet zaak zijn, om ten be
hoeve van de zeeduinen het schelpen
weghalen gehéél te verbieden? Eer dit
itaif verdrinkt?
Wassenaar. a. van Lynden.
Weinig fantasie
Voor de watersnoodpostzegcl ging
de fantasie van PTT blijkbaar niet
verder dan een zegel met ordinaire
opdruk!
Waarom geen „pakkende" variant
op het Zeeuwse wapen, d.w.z. de Ne
derlandse Leeuw worstelend met de
baren?
t Ir. C. B. van der Tak
Amersfoort.
(Inderdaad, doch een voordeel is,
it met het voorzien van een opdruk
iel minder tijd gemoeid is. - Red.i.
Leed verbroedert I
Maandagochtend las ik uw beschou
wing over de radioprogramma's. Wat
u schrijft, vind ik een en al opper
vlak logheid In de rede van Voskuil
is mij niets van politieke aard opge
vallen De rede van dr. Ritter vond ik
literair en naar de inhoud prachtig,
J. D Eggink,
Eo dat doet goed. hoeden, als zij een
ij mannen leven in schoonheidssalon
een tijd waarin wij, stichten en vol over-
zoais eens de suffra- gave tegen puistjes
aettes voor hóar zaak, en rimpels gaan
vechten voor volle- strijden, als zij knip-
dige gelijkstelling cursusjes gaan leiden,
met de vrouw. Nog als zij zich op de
veel te veel beroepen stoppage van nylon
zijn voor ons afge- kousen gaan toeleg-
sloten. Wij kunnen gen, als zijmoge-
--- - veel meer dan men lijkheden te over.
maar wat goed. ^las denkt, Ten s]0tte ko- Eens moet er
j n_ er onze rjjen tjjd komen, waarin
al baby-sitters óók men ook van keuken-
prinsen zal spreken
en waarin men van
een man zal kunnen
zeggen: mooi is hij
niet, maar kóken en
zuinig en handig met
naald en draad.
Zover is het nog
met. Zeker, er zijn
wel mannenbijeen-
komsten, die op da
meskransjes lijken,
daar bevinden doch overigens zijn
geslacht, zich ware talenten nog van de ver
wordt het overigens onder, die al onraad werkelivkin» onzer
geen tijd, om deze ruiken nog voor zij idealen' verwijderd
voortaan ter onder- een luier hebben in- Doch de mannelijke
scheiding nu maar gekeken. Natuurlijke mannequins geven
vrouwequins te gaan aanleg is alles en het 0ns moed. Zij bijten
noemen? is belachelijk om n? het spits voor ons af
In elk geval, onze andere mooie kansen Zij dóen, terwijl wij
mannequins slagen, te onthouden. slechts dromen Ei-
Aanvankelijke on- Eens moet het met een lijk moest je je
wennigheid en mis- vreemd meer zijn, dadelijk en vol geest-
schien laffe spot hier als mannen een ml- drift bij deze "moe-
en daar ten spijt, kó- winkeltje beginnen, dige avant-garde
men zij er. dank zij als zij zich opwerpen aansluiten, Helaas, ik
hun ijzeren wil als hulpen in de huis- heb een taillemaat
mannequins met haar houding (heren voor waar je van schrikt,
op de tanden, man- halve dagen), als zij
nequins van stavast, een IrÖbelklasje gaan GIJSBREGHT.,
DE mannelijke man
nequins doen het
deze week. Tij
dens de herenmode-
beurs in, de R.A.I.,
waar zij in de laatste
snoepjes over het.
podium stapten, be
wogen zij zich al heel
wat zelfbewuster en
vlotter dan de vorige
keer.
Zij bleken ook in
het geheel niet ge
ïntimideerd door de
aanwezigheid van
mannequin-s van het en
andere
Utrecht.
Leed verbroedert II
Grote instemming betuig iik met
artikel vso uw medewerker Haos
Leerink in de ruibr ek „De radio vat!
gisteren". Het is zo de rede, gehou
den door de heer K. Voskuil, hoofd
redacteur van hei „Vrije Volik', eindigt
jammer genoegi met een pijnlijke en
snsmakelijke indruk.
Ik vraag mij af- betuigen alle a-bon-
lé's van het „Vrije Volk" daarmee
hun fcistemm mg? Gaan ook alle leden
de P vd A. met deze pol tie-ke
schotjes-obsessies accoord? Zo ja, dan
zijn we nog ver af van wat in de
koninklijke boodschap van Zondag jl
onder „vrije volken" wordt verstaan
Zwolle. c. Fastré.
Leed verbroedert III
Dat de heer De Clercq op 1 Febr
nog de tijd had. naast het vele werk
dat op deze rampdag gebeuren moest
de Antwoordman te ontslaan, doet
vreemd ?an.
Beverwijk. h. Scholts
Sportman van het jaar
Wie is de Sportman van het jaar
1952? Met verwondering hoordé ik
voor de radio, dat het weer Abe Len
stra was, Nu heb ik mets tegen Abe
of een andere prijswinnaar, maar vol
gens mij en misschien nog vele andere
luisteraars had ik gedacht aan het
kranige waterpolo-zevental i Frans
Kuiper).
Want als een prijs gegeven moet
worden aan de beste sportmensen van
195-2. dan zijn het zeker wel onze zwem"
mers. die zo onsportief behandeld zijn
Haarlem. R. Konlj-k.
Dc terechtstelling van Bentley
De terechtstelling van Derek Bent
ley heeft zeer begrijpelijk overal i:
de wereld de nodige beroering ver
wekt
Misschien is het maar, dat men eei
voorbeeld heeft willen stellen nu d
misdadigheid in Engeland hand ove.
hand toeneemt. Engeland heeft zich
IJ BREN
GEN HIER
IN BEELD,
welke de consequenties zijn
van de zeer nuchtere, zeer
zakelijke gedachten waar
mede minister Algera het
toekomstig herstel van de
geteisterde gebieden heeft
geschetst.
1. Géén afsluiting van de Zeeuw
se kustlijn aan de meest Weste
lijke grens; daar zijn de zee
armen te breed en te diep.
Tijd en kosten, hiervoor beno
digd, verhinderen het onmis
baar herstel van het onder
gelopen land.
2. Daarom eerst herstel en ver
sterking van al de dijken, die
bezweken of kwetsbaar ble
ken en in zo kort mogelijke
tijd.
3-, Maar tegelijk verdubbeling
van de veiligheid tegen de ver
raderlijke zee door afsluiting
van de Zeeuwse stromen daar,
waar deze niet te breed en
niet te diep zijn.
4. Onderwijl moeten al de Neder
landse belangen, in nationale
zin, die na de overstromings
ramp tot bun recht dienen te
komen, door de uit te voeren
waterstaatswerken worden be
vorderd.
Op deze vier beginselen was
de technische rede van minister
Algera Woensdag in de Tweede
Kamer gebaseerd. Indien men de
door deze zaak met schande overladen,
de heren van de Old Baily wel in het
bijzonder.
Zwolle. B. Huisman
Dochtertje gaf een pop
Mijn GOohterije mvacn thuis niet de
mededeling, dal haar school ook irnee-
1 aan de hulp voor de geteisterde
eden. Zij zei spontaan: „Ik geef
van mijn poppen en een gulden
mijn spaarpot". Doch tot ouze
grote verwondering kwam zij met haar
pop onder de arm thuis met de woor
den: „Ze willeo alleen maar kleren
hebben en geld en ik geef nooit meer
waarna ze helemaal gedesillu-
sionneerd op een stoel neerviel.
vind dit een staaltje van weinig
.slievenöheid vao het Hoofd der
School, daar er toch ook kinderen ge
red zijn, die alles kwijt zijn en blij
zijn met een sl-uk speelgoed. Uit pae-
öagogïsch oogpunt had het Hoofd ae
pop nooit aan mijn dochtertje mogen
teruggeven.
Een va-der.
M A IJ MAU OOK IN
DE CONGO
BRUSSEL, 13 Febr. De Mau
Mau-terreur is van Kenya over
geslagen naar de Belgische Congo.
De secte heet hier „Rotanga" en
zij werkt ook in het aangrenzende
Brits Oeganda. Diefstallen
brandstichtingen zijn aan
orde van de dag. De politie heeft
reeds verscheidene terroristen ge
arresteerd. (Reuter)
concretisering daarvan beziet op
de tekeningen, wélke wij ter
illustratie hebben ontworpen, dan
verrast het resultaat door de
wijsheid en de onvermoede per
spectieven van een Nederlandse
revanche op de overweldiging
door de zee.
en
Gevolgi
DE PLANNEN zullen drie grote
gevolgen hebben:
1°. Het grootste deel van de
Zeeuwse eilanden wordt een ver
lengstuk van het Nederlandse
vasteland. Van Rotterdam tot Vlis-
singen loopt een bijna rechte weg
over de nieuwe vier afsluitdijken,
met de daaraan verbonden sla
perdijken dwars door Schouwen-
Duiveland en Goe-ree-Overflak-
kee. Een afstandsverkorting van
biina driekwart, vergeleken bij de
huidige verbinding over land
lanss Bergen op Zcom en Dor
drecht
2'. Het voornaamste gedeelte
der tussenwateren, waarin de on
aantastbare scheepvaartverbin
ding tussen Westerschelde en
Rijnmonding is gelegen, wordt
binnenzee, uiteindelijk gevoed
met zoet water van Maas en Rijn,
waardoor niet alleen het nijpende
verziltingsgevaaraanzienlijk wordt
gekeerd, maar bovendien tot dus
ver voor het Zeeuwse gebied on
bereikbare industriai-.sat-emoge-
lijkheden worden geopend.
3D. Het smartelijk verlies van
mensenlevens, dat thans te be
treuren viel. wordt voorkomen
door tijdige aanleg van vlucht-
terpen in de calamiteuze polder
gebieden. Terwijl de kans gescha
pen wordt, de sedert een eeuw
om behartiging schreeuwende
noden -van Westelijk Noord-Bra
bant afdoende te lenigen, dank zij
een nieuwe uitweg van Bergen
op Zoom naar de Westerschelde
en aansluiting van die herstelde
naven met het Noordbrabants
bir-.nenscheepvaartnet.
Nationaal vraagstuk
"T OT IN DETAILS zijn deze
-•» haast verbluffende conse
quenties van het uitgestippelde
beleid schematisch te volgen op
onze tweede tekening, die aan
geeft, hoe de oplossing van Zee-
la nds herstel er uit zou kunnen
zien.
Alléén met nationale vraag
stukken is hierbij rekening ge
houden. Alleen van dit gezichts
punt uit heeft minister Algera
het vraagstuk behandeld, wat er
n u dient te geschieden.
Natuurlijk is er ook een inter
nationale zijde aan dit vraagstuk.
De „onaantastbaar" genoemde
scheepvaartverbinding tussen
Westerschelde en Rijn (feitelijk
tussen Antwerpen en de Dordt
sche Kil) bewijst dit ten over
vloede. Maar hierin behoeft geen
vrees voor moeilijkheden t.e be
staan Overleg met België zal veel
gemakkelijker zijn dan sedert
1839 ooit het. geval is geweest. De
Antwerpse Rijnvaart kan immers
alleen maar voordeel ondervinden
van de cmvorming der Zeeuwse
zer-armen in rustig binnenwater.
Wat dit onderwerp betreft ver
wijzen wij overigens naar het
artikel van prof. Gerretson, dat
het staatsrechtelijk aspect van
deze historische aangelegenheid
behandelt.