ZON ACHTER DE WOLKEN HOE zal Zeeland herrijzen Dijken en Kanalen sc ME NL H' M D" DE D' Er door prof. dr. C. Gerretson D' ZATERDAG 14 FEBRUARI 1953 DE TELEGRAAF 5 ÜDERT MEER DAN EEN KWART EEUW voert ons departement van Buitenlandse ZaKen een naranekKLge strijd. Een strijd met tegen enige buuenianase mogend heid ter verdediging van een oi ander le vensbelang van de Natie, maar een gue rilla tegen de Nederlandse Staten-Gene- raai. ue zaak is oekend. Beigie neeit na oe eerste wereiuoonog getraent ons Zieeuwacn-v laanoeren, althans de souvereimteit op de Schelde en de „tus sen wateren amanaig ie maken, maar .dit is up ue vredesconferentie ie Versailles, ooor de invloed van Wnson, en, vooral met te vergeten, van bmuts, oe grote Airikaanaer staatsman, Dij wie net Neder lands stamoeset nog zeer levendig was, afgewezen. De nR.se noudmg op het beslissend moment ooor onze toenmalige minister van Buitenlandse Zaken, an Karneoeek, aangenomen, blijft daarbij in aamcbare herinnering. In plaats van de geweigerde overdracht van sou- vei due reenten men vvas uaarup toen nog zuini ger aan in onze progressieve aageii verklaarde Ncdenano Zien toen oereid om oe Rijn-aeneiue- (of, juister, Waal-Schelde-) verbinding te verDele- ren. WAT IS de betekenis van deze verbinding? Eik ïand oezit oe natuurlijke voordelen van zijn ligging. België bezit de Schelde, NeoeiTana ue rtijn; aan deze grote rivieren zijn Antwerpen en Rotterdam ais uitvoernavens van nun acnterland ontstaan. Het is billijk dat beide steden het volle voordeel van haar natuur lijke ligging genieten; daarom doet JNeaeiTani anes om de Rotterdamse waterweg naar zee in de best mogelijke conoiue te houden; en daar de monding van de Schelde ook op Nederlands gebied ligt, is Nederland verplicnt ook de Wester-Scneide in de best mogelijke conditie te houden. Dat het aan deze verplicnting voiaoel kan ooor geen redelijk mens ■worden betwijfeld. voor de scheepvaart onbruikbaar geworden wegen, andere vaarwegen aanwijzen, die even Veilig en even goed en gemakkelijk zijn. ET DIE alinea 8 was aan het. servituut van alinea 5 de giftand uitgebroken: Nederland bleef baas op zijn tussenwateren; het mocht ze naar eigen willekeur laten dichtslibben, doen inpolderen en met kunstwerken voorzien on der het enige beding, dat het moest zorgen voor een even goede en gemakkelijke Schelde-Rijn- verbinding als de onbruikbaar gewordene. U IS HET een vaste regel in het volkenrecht, dat dergelijke servituten van de ene staat op het lanü- of watergebied van de andere altijd moet worden uitgelegd in de engst denkbare zin; wat practisch hierop neerkomt, dat wanneer er verschil van mening komt tussen Nederland en België over de vervanging van een tussenwater, Nederland niet de natuurlijk altoos ruimere inter pretatie van België behoeft te aanvaarden, maar zijn eigen opvatting mag volgen. België heeft echter altoos getracht aan dat ser vituut een steeds ruimere strekking te geven. gedaan worden door onderhande laars, die van de kwestie het eer ste woord niet kennen. Want de consequenties zouden onoverzien baar zijn, vooral wanneer de overeenkomst omtrent het trace dan nog „nadernand" geschieden moest. vVant de concessie door Nederland van dit recht betekent het uitlokken van de buitenlandse inmenging, die wij in 18G7 slechts hebben kunnen afwijzen, omdat wij ons strikt hielden aan de enge interpretatie van het beperkte ons in 1839 door art. IX der Schei dingsakte opgelegde servituut. Met t onbeperkte, ongeaeiuiiéeiue echt" op „een" nieuwe Rijn- ocneideverbinaing in ae nana zou België ook een verbinding van Antwerpen naar de Rijn door Limburg kunnen eisen, en oppas sen is te meer de boodschap om dat er geruchten zijn, dat Belgie, als contraprestatie voor het al- taan aan Engeland bij het ver drag van 12 November 1952, van oelangrijke rechten ten behoeve van e aanleg van een Engelse militaire basis in de Kempen, En gelse steun in de Waterwegen- Rwestie zou hebben bedongen. Een loos gerucht misschien, maai in de buitenlandse politiek kan uen nooit voorzichtig genoeg zijn. ET BEDOELDE PLAN tot „oplossing" van het oude geschil met België, door concessie van een „recht" op 'n nieuwe Rijn-Schelde verbin ding onder beding van tijdelijk niei-gebruik, zou ons dan ook de inkt, noaig voor tegenspraak, niet waard zijn. ware het niet dat hel scnema er van een zo bedenke lijke familiegelijkenis toont met aat van de oplossing die men on langs te New York heeft trachten te geven aan het geschil met Su riname over het „recht" van se- cessie, dat óók neerkwam op de concessie van dit „recht", onder beding, dat men het tijdelijk niet zou uitoefenen. Daarom komt het ons toen, ze kerheidshalve, Wel wenselijk voor, dat de offi cieuze tegenspraak offi cieel worde bevestigd. AAR HET IS niet billijk, dat Antwerpen tracht aan Rotterdam net voordeel van zijn natuurlijke ligging te ontnemen door ae Rijnmonding, door een kunstmatige vaar- AT BEGON AL, toen Nederland, voor de aan leg van een spoorwegverbinding van Vlissin- gen met Duitsland het Sloe en het Kreekrak ging afdammen, en deze door natuurlijke dichtslibbing reeds vrijwel onbruikbaar geworden vaarwegen verving door een uitstekend nieuw ka naal door Zuid-Beveland! Honderd klachten van België! De nieuwe vaar weg zou slechter zijn dan de afgedamde etc., hoe wel de Belgische schippers toen Sloe en Kreekrak weg, naar Antwerpen te verleggen. Helaas doet het nog niet dicht waren, uit eigen beweging hel nieu- kanaal verkozen De zaak was, dat België opzettelijk lastig was, om het servituut uit te brei den, in verband waarmee het het recht pretenteer- de, dat het in de aanwijzing van de nieuwe vaar weg moest gekend worflen en dat het de vervan gende nieuwe vaarweg móest goedkeuren. Natuurlijk heeft Nederland er nooit bezwaar te gen gemaakt België daarin vriendschappelijk tc kennen en met zijn wensen zo veel mogelijk reke ning te houden; maar het door België gepretenteer- U1in.ri,de recht heeft het altoos met de grootste nadruk en sche belangen en van de diplomatieke historie hardnekkigheid ontkend. -- - Die pretentie heeft aanleiding gegeven tot een diplomatieke strijd, die vele tientallen jaren heeft geduurd; en waarin eerst Thor- becke de leiding heeft overge nomen van de niet al te kundige minister van Buitenlandse Zaken Van der Maesen de Sombrcff en later de uiterst bekwame minis ter Van Zuylen van Nyevelt een volledige overwinning heeft be haald: de poging van België om de interventie van de u. de scheidingsakte garanderende mogenoneoen Duitsiano, Enge land en Frankrijk in te roepen, mislukte, juist omdat wij ons strikt hielden aan de beperktheid van net servituut, aan net recht van Nederland om eenzijdig de nieuwe vervangende vaarweg aan te wijzen. Ne derland voltooide dus de afdamming en wees kraentens art IX al. 8 het kanaal door Zuid-Beve land ten slotte eenzijdig aan als de nieuwe Rijn- Scheldeverbinding; waarna met Nederlands goed vinden benoemde buitenlandse deskundigen vast stelden, dat (precies andersom als België beweerd had) de nieuwe kunstmatige vaarweg veel beter dit sedert jaren, en wel door te trachten van Ne derland het recht te verkrijgen om, door Noord- Brabant heen, een natuurlijke gelijkwaardige, di recte kanaal-verbinding met de Rijn via Lage Zwa- luwe te Verkrijgen, het zg. Moerdijk-kanaal. IN UITVOERING van de te Versailles gemaakte belofte had Van Karnebeek die, ondanks on miskenbare grote qualneiten, van de economi- van Nederland maar zeer matigjes op de hoogte was, zulk een directe verbinding door Brabant toegestaan. Maar onze Staten-Gene- raal sprongen voor het be lang van Rotterdam, dat het belang is van Nederland, in de bres; na een heftige strijd werd het „Moerdijk-kanaal" door de Eerste Kamer ver worpen. Betekende dit, dat onze volksvertegenwoordi ging de gedane afspraak niet wilde nakomen? Natuurlijk niet: Nederland is trouw aan zijn beloften. HET betekende slechts, dat Nederland zich verzette tegen de Bel gische eis, om méér te doen dan het beloofd had en redelijkerwijs gehouden was (en is) om te doen. De nieuwe Rijn-Schelde- Jhr. VAN KARNE BEEK matigjes verbinding is in 1919 maar niet zo uit de lucht ko- Was dan de oude natuurlijke, men vallen, maar had reeds een lange en moeilijke geschiedenis, ten gevolge van welke ook de verbe tering dier verbinding aan zeer bepaalde volken rechtelijke en geographische grenzen gebonden is. \Y/T YY rei IE VOLKENRECHTELIJKE grens is het minst bekend; er wordt daarover bijna niet gesproken; en toch is zij verreweg de be langrijkste; daarom behandelen wij ze t x eerst. Zij is als volgt ontstaan. Van oudsher had er tevr een zeker ver keer plaats tus sen Antwerpen en. enerzijds, Holland en, anderzijds, de Bovenrijn. en wel ooor de tussenwateren, de Zeeuwse stromen. Die oude handels verbindingen verklaren dat de ouders van Vondel uit Ant werpen naar Keuren uitwe ken, waai ze vermoedelijk handelsvrien den hadden: aan de tussen- JOOST v. d. VONDEL de Tussenwateren Dicnters. Dat verkeer, dat men zich overigens niet te om vangrijk moet voorsteilen, geschiedde met heel kleine scheepjes, en voigue de weg ooor het KreeK- rak, langs Bergen op Zoom, toen een belangrijke havenplaats, en van daar verder, naar keuze, door de Zeeuwse wateren, in 1848, toen de Schelde ge sloten werd, kwam deze vaart tot een einde, maar ze herleefde toen in 1815 Noord en Zuid herenigd werden. Toen nu in 1830 aan die hereniging een eind kwam, vreesden de Belgen dat de Nederlan ders die vaart weer verbieden zouden, en zo kwam AAROM HEBBEN grote staatslieden als ixioroecke en van Zuyien van iNyevelt het recht van Belgie op medezeggenscnap in ae wijziging van ae Rijn-bcnelaeverbin- dmg oestreden? Niet, het is reeas gezega, ornaat i.cuuiana Beigie niet gaarne raadpleegt en met zijn beiangen rekening houdt, maar ornaat, zo Bei- gie reent neeft om een wijziging goed of al te keu- het hek van de dam is; België zal dan nooit ;aen zijn, steens elke nieuwe vaarweg als min der „veilig" en minder „goed" dan de oude afwij zen en ten slotte eenzijoig de wijziging eisen, dii het in zijn, eenzijoig Antwerps beiang, wenselijk keurt. Het zou ten slotte niet slechts het profiel, maar ook het tracé van de Rijn-Scheldeverbinding wnlen bepaien. Dat is aan ook al gebeurd, toen het in plaats van het uitsteKenoe en ooor medenand steens gemoder niseerde kanaal door Zuia-Beveiand, het Moerdijk- kanaal eiste. Toen neDoen de Staten-Generaal halt gezegd en dat kanaal verworpen. Maar ze nebben Levens een alternatief gestelo; ze heboen gesteld: „De Schei- dingsakte van 1839 schrijft voor dat Nederland, eenzijoig, de onbruikbaar geworden tussenwateren vervangen moei: accooro, Nederland wil oie ver plichting op de royaalste wijze uitvoeren: Maar tie vervangende waterweg moet liggen binnen het ge bied van de tussenwateren, want anders krijgt hij een essentieel ander karakter. Binnen dat gebieo willen wij met de wensen van België op de royaal ste wijze rekening houden; de eindbeslissing blijft echter aan Nederland, aat bij die beslissing even wateren dan- zeer met de Rotterdamse belangen heeft rekening ken wij de te houden, als België het doet met de Antwerpse. Prins onzer Nooit mag Nederland een nieuwe Rijn-Scheldevei- binding toestaan, die het eerstgeboorterecht van Rotterdam als Rijnmondhaven te na komt; nooit mag de Rijnmond kunstmatig naar Antwerpen ver legd worden". Een plaag voor dc predikant en voor wie naar hem luisteren. Dat hoesten is niet nodig als U tijdig een doosje Potters Linia koopt. Een prima middel tegen hoest en keelpijn. Voorkomt be smetting. Bij alle apoth. en drogisten. 50 ct. per doosje. Egnzumaa imp. fa. h. ten herkel - hilversum D1 D' RENGT de grote Watersnood, waardoor ons land worat be zocht,, principieel wijziging in oe stand van net vraagstuk? Het is duidelijk, dat er ingrij pende maatregelen zullen moeten worden overwogen om een her haling, zo mogelijk, te voorkomen. Het plan om ae Zeeuwse zeegalen, behalve de Wester-Schelde, af te dammen, doet opgeld. Ons komt een afdamming in de strandlijn, waardoor men buitengaats zou ko men, technisch onmogelijk en in elk geval onbetaalbaar voor. Maar een eenvoudiger plan, wat meer landinwaarts, schijnt op min kostbare wijze technisch en finan cieel verantwoord. OMMIGEN menen nu, dat een oplossing in die zin ook een princip ële wijziging in het vraagstuk der Rijn-Schelde verbinding zal brengen. Zo lezen wij in „Elsevier's Weekblad" van 7 Februari, in een beschouwing „Dijken Dicht" over de mogelijke afdamming der zeegai.cn de zon derlinge opmerking: „Wellicht zal men (dan) tevens in overleg met onze Zuiderburen snel een beslissing kunnen nemen over een Moerdijkkanaal." Men wrijft zich de ogen uit over zulk een, we z'ullen maar zeggen „Waterstaatsgedachte'" Het doorgraven van de Brabantse wal, het maken van de monding van een AntwerpenMoerdijk- kanaal bij Lage Zwaluwe heeft met het afsluiten der zeegaten niets, maar dan ook niets te ma ken. De rechten en plichten var Nederland en België krachtens de bestaande volkenrechtelijke ver dragen en afspraken blijven door een eventuele afsluiting volkomen ongewijzigd. W" YY nie EL ZOU, door die afslui ting, het plan van een nieuwe of verbeterde RijnSchelde-verbindïng door het. gebied der tussenwate ren zowel voor Brabant als voor Antwerpen veel aantrekkelijker worden gemaakt. "Want deze af sluiting zou allicht een goede ver binding van de Wester-Schelde met Bergen op Zoom meebrengen en van daar zouden de van of naar Antwerpen varende schepen door een sluis in de Ooster-Schel- Advertentie) RUUSSEL ongelofelijke rust vindt U Hotel Atlanta, in eén uitgelezen rustgevende omgeving. 1 pers. 190 fr„ 2 pers. 325 fr., prvma ontbijt inbe grepen. Tg9414 E-HUIDIGE moeilijkheid is nu ontstaan, door dat Buitenlandse Zaken nooit waarachtig ernst heeft gemaakt met deze, op de uitge sproken volksopinie steunende principiële beslissing der Staten-Generaal. Een kwart eeuw lang is telkens weer beproefd, achter de rug van de in de Scheidingsakte tussen beide landen, ondanks Staten-Generaal om, aan België zijn zin te geven, het jarenlange verzet van Koning Willem 1, art. Ontelbaar zijn de trace's van zg. pseudo-Moerdijk- IX, al. 5, waarin bepaald werd, dat de vaart op de kanalen, die van het echte alleen daarin verschii- binnenwateren tussen Schelde en Rijn, om van Antwerpen naar de Rijn te komen en omgekeerd, wederkerig vrij zou blijven. Naderhand, bij art. 39 van het Nederlands-Bel gisch verdrag van 1842, werden die binnenwateren nader bepaaid als „alle bevaarbare wegen, de ge len, dat het rechte tracé tussen Antwerpen en de Moerdijk op allerlei wijze gebroken, gedraaid en gekronkeld wordt, maar die alle hierin overeenko men, dat ze de twee typische kenmerken dragen van „het" Moerdijk-kanaal: nl. doorgraving van de Brabantse wal en monding in het Hollandsch DirtA *7 1 I 1-A ninlIrtfïrtApInAA J Ja lil UaI ft t\ li I i J meenschap daarstellende tussen de Wester-Schelde Diep. Zulks niettegenstaande de binnen het gebied en de Rijn"; de scheepjes bleven vrij in de keuze der tussenwateren ontworpen kanalen, vooral het van de best bevaarbare weg; men zeilde gewoon- verbeterde plan van Konijnenburg, ook uit Bel- liilr iron Rpropn mi 7.nnm lanai fin Onstcr-fiehplde nl.ihi aaaakaI ...„„j lijk van Bergen op Zoom langs de Ooster-Schelde en dan, de hoek bij Tholen om, door het Keeten, en de Zijpe, en vervolgens door Krammer, Volke rak en hollandsch Diep naar de Dordtsche Kil. t IE VERPLICHTING om vrije vaart door de tussenwateren te verlenen vormt een servi tuut op de Nederlandse souvereiniteit; want elk volk heeft het recht, indien niet anders is overeengekomen, andere volken de vaart door de eigen nationale wateren te ontzeggen of er tol te heffen. Dit servituut was daarom nogal zwaar, omdat het ons de volle vrijheid ontnam, om de reeds begonnen inpoldering van ettelijke langzaam dichtslibbende Zeeuwse.binnenwateren geheel naar eigen inzicht voortgang te doen vinden; daarom werd in art. IX een alinea 8 toegevoegd, waarin dit servituut verlicht werd; indien door „natuurlijke gebeurtenissen of werken van kunst" een dei tus senwateren onbruikbaar mocht worden, dan moet de Nederlandse regering ter vervanging van de gische oogpunt voortreffelijk mag worden ge noemd; maar juist ómdat men in België weet, dat bij ons het Plein geen ruggegraat heeft, blijlt een kleine groep in België maar steeds, mogen we zeg gen: zaniken? om een „Moerdijk-kanaal", dat Ne derland niet geven kan en mag. IN DIT VERBAND heeft natuurlijk het bericht opzien gebaard, dat Nederland van zins zou zijn aan België het „recht" te verlenen om „een" nieuw kanaal van de Schelde naar de Rijn aan te leggen, onder voorwaarde dat het van dit „recht" voorlopig geen gebruik zal maken; zelfs ging het gerucht, dat Nederland een aanbieding in die zin reeds zou hebben gedaan! Het bericht is gelukkig aanstonds tegengesproken. Zulk een concessie zou wel het allerdomste en al lerdwaaste zijn wat Nederland kon uithalen en met één slag verknoeien en opgeven wat onze grootste staatslieden in jarenlange strijd hebben vastgehou den; en deze concessie zou (als gewoonlijk) ge schieden zónder enige reële compensatie voor Rot terdam! Het aanbod zou dan ook alleen kunnen de geleid, de vaart kunnen voort zetten door de in de toekomst zoete en stille tussenwateren, die nu eerst échte „binnenwateren" gaan worden. Terwijl, desgewenst, de verdere uitvoering van het plan-Konijnenburg door de aan leg van een Eendrachtskanaal voor de hand ligt. - N ZO ZIEN WIJ. achter de zware wolken van het dwaze, gelukkig gedementeerde plan van de concessie aan België van een „recht" in zake een nieuwe RijnSchelde-ver binding. die wel „een" Moerdijk- kanaal zou worden, tóch de zon weer doorbreken. Want een oplossing binnen 't ge bied der tussenwateren, die niet gelijk wélke vorm van Moerdijk- kanaal ook, op de verbitterde te genstand van Rotterdam en (naa onze indruk) van de S:aten-Ge- neraal zou stuiten, zou o.i. voor alle kringen in Noord en Zuid, die naar een redelijk compromis stre ven, aanvaardbaar zijn. En in die zin onderschrijven wij het oordeel van „Het, Volk" uit Gent en Brus sel. dat de door minister Algera dezer dagen ontvouwde plannen het vraagstuk der Benelux-bin- nenvaart-verbindingen grotelijks zouden kunnen vereenvoudigen. Padvinders gaan helpen Gulden voor een karweitje AMSTERDAM, 13 Febr. Om alle padvindsters en padvinders in de gelegenheid Je stellen ook hun steentje bij te dragen tot Ie- niging van de nood in de over stroomde gebieden zullen zij Za terdag, voor het Nationaal Ram penfonds ten minste één gulden gaan verdienen. Kabouters, wel pen, padvindsters, gidsen, verken ners, voortrekkers, pioniers, leid sters en leiders trekken er die da* op uit om onder het motto „mou wen omhoog, ons land moe' droog", in uniform allerlei werk jes te verrichten en zo ten minste één gulden te verdienen. GOEDGEEFSE ARGENTIJN AMSTERDAM, 13 Febr. Al vorens de Amsterdamse haven te verlaten met bestemming Buenos Aires heeft de bemanning van het Argentijnse s.s. „Entre Rios" een som van f 285 afgedragen aan het Nationaal Rampenfonds. Afsluiting van de zee-armen, zoals het niet en zoals het w e 1 kan Domheid of partijpolitiek Terwijl in geheel Nederland, in iedere huiskamer, mannen en. vrouwen aan de radio zaten, terwijl in iedere huiskamer tranen over de wangen vloeiden ook o-ver de wangen van hen, die er anders prat op gaan zo hard als een bikkel te zijn terwijl In iedere huiskamer iedere man en vrouw slechts van één gedachte be zield was: hoe kunnen we hier helpen, hoeveel en hoe spoedig, moesten wij voor de radio enige malen herhaald horen, dat het Kamerlid mr. Burgen lid van de P.v.d A. (dat laatste moest er blijtkbaar per se bij) vragen aan de regering had gesteLd omtrent open bare behandeling van de ramp in ons parlement en omtrent hulp aan de slachtoffers. Twee mogelijkheden zijn er slechts, die U. mr. Burger, er toe bewogen kunnen hebben, deze totaal overbodige en stuitende vragen te stellen. Dc eerste is. dat gij weinig besef hebt van de diepste gevoelens van ons volk. ie andere mogelijkheid, dat gij ge meend hebt uit deze vra.genstellerij politieke munt te kunnen slaan, hetzU voor Uzelven, hetzij voor Uw partij. Doetinchem. A- Vromen Jr. De duinen volgen De dijken zijn bezweken. Onze dui nenreeks wordt steeds smaller en zwakker, mede door het voortdurende weghalen, jaar 10, jaar uit, van de aan spoelende schelpen, die toch de vaste onderlaag van het zand vormden sinds eeuwen. Dn schelpen weghalen ge schiedt thans met trucks, bij laa.g wa- .er, in een 10 x versneld tempo ver geleken bij 5 jaar geleden. Zou het niet zaak zijn, om ten be hoeve van de zeeduinen het schelpen weghalen gehéél te verbieden? Eer dit itaif verdrinkt? Wassenaar. a. van Lynden. Weinig fantasie Voor de watersnoodpostzegcl ging de fantasie van PTT blijkbaar niet verder dan een zegel met ordinaire opdruk! Waarom geen „pakkende" variant op het Zeeuwse wapen, d.w.z. de Ne derlandse Leeuw worstelend met de baren? t Ir. C. B. van der Tak Amersfoort. (Inderdaad, doch een voordeel is, it met het voorzien van een opdruk iel minder tijd gemoeid is. - Red.i. Leed verbroedert I Maandagochtend las ik uw beschou wing over de radioprogramma's. Wat u schrijft, vind ik een en al opper vlak logheid In de rede van Voskuil is mij niets van politieke aard opge vallen De rede van dr. Ritter vond ik literair en naar de inhoud prachtig, J. D Eggink, Eo dat doet goed. hoeden, als zij een ij mannen leven in schoonheidssalon een tijd waarin wij, stichten en vol over- zoais eens de suffra- gave tegen puistjes aettes voor hóar zaak, en rimpels gaan vechten voor volle- strijden, als zij knip- dige gelijkstelling cursusjes gaan leiden, met de vrouw. Nog als zij zich op de veel te veel beroepen stoppage van nylon zijn voor ons afge- kousen gaan toeleg- sloten. Wij kunnen gen, als zijmoge- --- - veel meer dan men lijkheden te over. maar wat goed. ^las denkt, Ten s]0tte ko- Eens moet er j n_ er onze rjjen tjjd komen, waarin al baby-sitters óók men ook van keuken- prinsen zal spreken en waarin men van een man zal kunnen zeggen: mooi is hij niet, maar kóken en zuinig en handig met naald en draad. Zover is het nog met. Zeker, er zijn wel mannenbijeen- komsten, die op da meskransjes lijken, daar bevinden doch overigens zijn geslacht, zich ware talenten nog van de ver wordt het overigens onder, die al onraad werkelivkin» onzer geen tijd, om deze ruiken nog voor zij idealen' verwijderd voortaan ter onder- een luier hebben in- Doch de mannelijke scheiding nu maar gekeken. Natuurlijke mannequins geven vrouwequins te gaan aanleg is alles en het 0ns moed. Zij bijten noemen? is belachelijk om n? het spits voor ons af In elk geval, onze andere mooie kansen Zij dóen, terwijl wij mannequins slagen, te onthouden. slechts dromen Ei- Aanvankelijke on- Eens moet het met een lijk moest je je wennigheid en mis- vreemd meer zijn, dadelijk en vol geest- schien laffe spot hier als mannen een ml- drift bij deze "moe- en daar ten spijt, kó- winkeltje beginnen, dige avant-garde men zij er. dank zij als zij zich opwerpen aansluiten, Helaas, ik hun ijzeren wil als hulpen in de huis- heb een taillemaat mannequins met haar houding (heren voor waar je van schrikt, op de tanden, man- halve dagen), als zij nequins van stavast, een IrÖbelklasje gaan GIJSBREGHT., DE mannelijke man nequins doen het deze week. Tij dens de herenmode- beurs in, de R.A.I., waar zij in de laatste snoepjes over het. podium stapten, be wogen zij zich al heel wat zelfbewuster en vlotter dan de vorige keer. Zij bleken ook in het geheel niet ge ïntimideerd door de aanwezigheid van mannequin-s van het en andere Utrecht. Leed verbroedert II Grote instemming betuig iik met artikel vso uw medewerker Haos Leerink in de ruibr ek „De radio vat! gisteren". Het is zo de rede, gehou den door de heer K. Voskuil, hoofd redacteur van hei „Vrije Volik', eindigt jammer genoegi met een pijnlijke en snsmakelijke indruk. Ik vraag mij af- betuigen alle a-bon- lé's van het „Vrije Volk" daarmee hun fcistemm mg? Gaan ook alle leden de P vd A. met deze pol tie-ke schotjes-obsessies accoord? Zo ja, dan zijn we nog ver af van wat in de koninklijke boodschap van Zondag jl onder „vrije volken" wordt verstaan Zwolle. c. Fastré. Leed verbroedert III Dat de heer De Clercq op 1 Febr nog de tijd had. naast het vele werk dat op deze rampdag gebeuren moest de Antwoordman te ontslaan, doet vreemd ?an. Beverwijk. h. Scholts Sportman van het jaar Wie is de Sportman van het jaar 1952? Met verwondering hoordé ik voor de radio, dat het weer Abe Len stra was, Nu heb ik mets tegen Abe of een andere prijswinnaar, maar vol gens mij en misschien nog vele andere luisteraars had ik gedacht aan het kranige waterpolo-zevental i Frans Kuiper). Want als een prijs gegeven moet worden aan de beste sportmensen van 195-2. dan zijn het zeker wel onze zwem" mers. die zo onsportief behandeld zijn Haarlem. R. Konlj-k. Dc terechtstelling van Bentley De terechtstelling van Derek Bent ley heeft zeer begrijpelijk overal i: de wereld de nodige beroering ver wekt Misschien is het maar, dat men eei voorbeeld heeft willen stellen nu d misdadigheid in Engeland hand ove. hand toeneemt. Engeland heeft zich IJ BREN GEN HIER IN BEELD, welke de consequenties zijn van de zeer nuchtere, zeer zakelijke gedachten waar mede minister Algera het toekomstig herstel van de geteisterde gebieden heeft geschetst. 1. Géén afsluiting van de Zeeuw se kustlijn aan de meest Weste lijke grens; daar zijn de zee armen te breed en te diep. Tijd en kosten, hiervoor beno digd, verhinderen het onmis baar herstel van het onder gelopen land. 2. Daarom eerst herstel en ver sterking van al de dijken, die bezweken of kwetsbaar ble ken en in zo kort mogelijke tijd. 3-, Maar tegelijk verdubbeling van de veiligheid tegen de ver raderlijke zee door afsluiting van de Zeeuwse stromen daar, waar deze niet te breed en niet te diep zijn. 4. Onderwijl moeten al de Neder landse belangen, in nationale zin, die na de overstromings ramp tot bun recht dienen te komen, door de uit te voeren waterstaatswerken worden be vorderd. Op deze vier beginselen was de technische rede van minister Algera Woensdag in de Tweede Kamer gebaseerd. Indien men de door deze zaak met schande overladen, de heren van de Old Baily wel in het bijzonder. Zwolle. B. Huisman Dochtertje gaf een pop Mijn GOohterije mvacn thuis niet de mededeling, dal haar school ook irnee- 1 aan de hulp voor de geteisterde eden. Zij zei spontaan: „Ik geef van mijn poppen en een gulden mijn spaarpot". Doch tot ouze grote verwondering kwam zij met haar pop onder de arm thuis met de woor den: „Ze willeo alleen maar kleren hebben en geld en ik geef nooit meer waarna ze helemaal gedesillu- sionneerd op een stoel neerviel. vind dit een staaltje van weinig .slievenöheid vao het Hoofd der School, daar er toch ook kinderen ge red zijn, die alles kwijt zijn en blij zijn met een sl-uk speelgoed. Uit pae- öagogïsch oogpunt had het Hoofd ae pop nooit aan mijn dochtertje mogen teruggeven. Een va-der. M A IJ MAU OOK IN DE CONGO BRUSSEL, 13 Febr. De Mau Mau-terreur is van Kenya over geslagen naar de Belgische Congo. De secte heet hier „Rotanga" en zij werkt ook in het aangrenzende Brits Oeganda. Diefstallen brandstichtingen zijn aan orde van de dag. De politie heeft reeds verscheidene terroristen ge arresteerd. (Reuter) concretisering daarvan beziet op de tekeningen, wélke wij ter illustratie hebben ontworpen, dan verrast het resultaat door de wijsheid en de onvermoede per spectieven van een Nederlandse revanche op de overweldiging door de zee. en Gevolgi DE PLANNEN zullen drie grote gevolgen hebben: 1°. Het grootste deel van de Zeeuwse eilanden wordt een ver lengstuk van het Nederlandse vasteland. Van Rotterdam tot Vlis- singen loopt een bijna rechte weg over de nieuwe vier afsluitdijken, met de daaraan verbonden sla perdijken dwars door Schouwen- Duiveland en Goe-ree-Overflak- kee. Een afstandsverkorting van biina driekwart, vergeleken bij de huidige verbinding over land lanss Bergen op Zcom en Dor drecht 2'. Het voornaamste gedeelte der tussenwateren, waarin de on aantastbare scheepvaartverbin ding tussen Westerschelde en Rijnmonding is gelegen, wordt binnenzee, uiteindelijk gevoed met zoet water van Maas en Rijn, waardoor niet alleen het nijpende verziltingsgevaaraanzienlijk wordt gekeerd, maar bovendien tot dus ver voor het Zeeuwse gebied on bereikbare industriai-.sat-emoge- lijkheden worden geopend. 3D. Het smartelijk verlies van mensenlevens, dat thans te be treuren viel. wordt voorkomen door tijdige aanleg van vlucht- terpen in de calamiteuze polder gebieden. Terwijl de kans gescha pen wordt, de sedert een eeuw om behartiging schreeuwende noden -van Westelijk Noord-Bra bant afdoende te lenigen, dank zij een nieuwe uitweg van Bergen op Zoom naar de Westerschelde en aansluiting van die herstelde naven met het Noordbrabants bir-.nenscheepvaartnet. Nationaal vraagstuk "T OT IN DETAILS zijn deze -•» haast verbluffende conse quenties van het uitgestippelde beleid schematisch te volgen op onze tweede tekening, die aan geeft, hoe de oplossing van Zee- la nds herstel er uit zou kunnen zien. Alléén met nationale vraag stukken is hierbij rekening ge houden. Alleen van dit gezichts punt uit heeft minister Algera het vraagstuk behandeld, wat er n u dient te geschieden. Natuurlijk is er ook een inter nationale zijde aan dit vraagstuk. De „onaantastbaar" genoemde scheepvaartverbinding tussen Westerschelde en Rijn (feitelijk tussen Antwerpen en de Dordt sche Kil) bewijst dit ten over vloede. Maar hierin behoeft geen vrees voor moeilijkheden t.e be staan Overleg met België zal veel gemakkelijker zijn dan sedert 1839 ooit het. geval is geweest. De Antwerpse Rijnvaart kan immers alleen maar voordeel ondervinden van de cmvorming der Zeeuwse zer-armen in rustig binnenwater. Wat dit onderwerp betreft ver wijzen wij overigens naar het artikel van prof. Gerretson, dat het staatsrechtelijk aspect van deze historische aangelegenheid behandelt.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3