WAT HET HANDELSBLAD ONTVING
ZINKSTUKKEN voor de zeedijken op Putten
ALGEMEEN HANDELSBLAD
voor
Let ldampen jon,cló
TIENDE VERANTWOORDING
Spoorwegen werken met voortvarendheid
aan herstel van verbindingen
NATIONAAL RAMPENFONDS:
^Ifcurrc Jlmster6atnsc£c gottrant
Zaterdag 14 Februari ,1953
(Foto's van Maria Austria
CJEDERT de vorige opgave zijn bij
de administratie van het Alge
meen Handelsblad de volgende giften
binnengekomen:
Giften van f 5000 tot f 1000
N.V. „Splendor" Nijmegen 5000;
Pers. Stoom-Meelfabr. „Holland" N.V
A'dam 3228,90; Pers. N.V. „Splen
dor" Nijmegen 2307.41; N.V. Binl
Expl. Mij van onroerende goederen
Bloemendaal 1000; „Belgamar" Ant
werpen 1000; Compagnie d'Assuran
ces Maritimes Aériennes et Terrestres
Parijs 1000; fa. Constant Despa S. A
Theuse 1000.
Giften van f 600 tot f 125
Compagnie Intercommerciale Belge-
S. A. Bruxelles 600; mevr. T. L. Mon-
treu" (Suisse) 500; J. W. N. v. A
A'dam 400; A. G. Eindhoven 250;
fa. S. Komkommer A'dam 250 (verh
oorspronkelijke storting)dr G. J. B
Winterswijk 250; „Emsi" A'dam
250; J B, Katwijk a/d. Rijn f 250;
mej. J. H. W. Zutphen 200; „Deto"
A'dam met pers. 200; Compania His-
pano Americana Brussel/Madrid 500:
Stichting Eekhoornfonds A'dam 500-
N. N. A'dam 500; mevr. J. S. v. d. B
A'dam 500; L. J. Ch. D. Naarden
125; Kinderbazar Albrecht Dürer-
straat A'dam f 132.10; Amsterd. Bil
jartver. Onder Ons A'dam 150; Van
twee die 65 jaar werden A'dam 130;
J. W. J. A'dam 125.
Giften van f 100
I. E. M. d. M. Bloemendaal; fa. Cassé
Parijs; J I. R.—L. Heiloo; H. N. Hoorn;
Mrs Dorothea Burgers Los Gatos Calt-
fomlë; L. L. H A'dam; From British
friends: G L. Bennekom; J. P J M v
d. B. A'dam.
Giften van f 50
J. B. v d H Amersfoort; lr L. K
Beverwijk: M E Amstelveen; P R Ka
lamazoo (U.S.A.); G. D. A'dam: mr J
v. d. E. A'dam; mevr. B. M. R. Brussel
Giftei
if 25
Mevr. P. A. B.-L., Borne (Ov.); J. A.
D., Arnhem; W. J. S.. Bergen (N.H.);
F. C. v. d. F., Leiden; H. C. d. G.,
Oegstgeest; P. J. F. M. M., Laren
(N.H.); H. J. B„ Laren (N.H.); J. J.
IJ.-C., Dordrecht; mej. J. N. Baarn;
Adm.kantoor gebr. B., A'dam; E. J. G.,
Middelburg; J. Th. S. v. L. R., Amers
foort; lr B. v. B., A'dam; prof. Ir B.
v. d. B., Bennekom; J. B. M., A'dam;
M. W. G., Dordrecht; prof. dr H. de
Q., Bern; J. R. p.a. H. H., A'dam;
Bridgepot A'dam; mej. H. W., A'dam.
Giften van f 20
G. G., Apeldoorn; jhr dr J. S. W. E.,
Blaricum; mevr. J. M. v. d. V.-R.,
Bloemendaal; Damesbridgeclub Naar
den; G. J. F., Amstelveen; E. T., Lei
den; F. L. B., A'dam; C. H. K., A'dam.
Giften van f 10
D. J. v. A„ A'dam; G. M. v. d. E.-S.,
Naarden; drs E. W. H., Aerdenhout;
H. G. v. S.. Leersum; A. B.-D„ A'dam;
Anton en Rita. A'dam; G. v. L., A'dam;
W. W., Leiden; mej. J. F. d. W., A'dam;
mej. L. v. d. H.. Hilversum; G. J. W.,
Hilversum; H. E. N., A'dam; mej. G.
O., Hoorn; Lex W„ Heemstede; mevr.
W. F. K.-A., A'dam; wed. D. H. B„
Haarlem; H. J. Pr. Haarlem; J. ten B.,
Hilversum; M. H.-Br., A'dam; mr A.
L. G., A'dam; H. F. J., A'dam; W. T.,
Ulft; mej. E. H. W., A'dam.
Giften van f 5
Dames L., A'dam; C. J. H. W.,
R'dam; mevr. L., Hilversum; N. C. D.
Sr, A'dam.
Giften van f 2.50
Mevr. J. Th. H. D., A'dam; scholier
H.B.S., A'dam; G. U. d. G., Baarn; mr
W. A. D. v. E., A'dam.
Diverse giften
Miss N. E. S„ W. Va, U.S.A., 80;
fa Grotrian-Stelnweg Braunschweig
Tussen Dordtse Kil en Wieldrechtse zeedijk
(Van onze Utrechtse correspondent)
TNE treinen moeten weer rijden, de onmisbare verbinding tussen Noord
en Zuid dient zo spoedig mogelijk te worden hersteld. Aldus ver
melden de rapporten en tekeningen, vervaardigd aan de bureaux in de
administratiegebouwen van de Spoorwegen te Utrecht. Maar duidelijker
taal spreekt „het werk ter plaatse"; aanschouwing van wat thans aan de
ipoorlijn van Dordrecht naar Moerdijk wordt gedaan, laat geen twijfel
over het enthousiasme en de energie waarmede de betrokken diensten
het herstel aanpakken.
Evenals de werkers aan de dijken,
kennen zij, die de gemaltraiteerde spoor
verbinding weer ln goede banen moeten
leiden, geen verschil tussen dag en
nacht. Soms schijnt het of de gure wind.
de sneeuwval, de striemende regen, het
herstelwerk onmogelijk willen maken
maar de geharde wegwerkers, de toege
wijde ingenieurs en leidinggevende chefs
geven geen kamp. Zeker, er staan langs
de baan hier en daar schamele schuil
hokjes, maar het moet al héél bar wor
den. wil men het werk ln de steek laten
En wat betekent zo'n hokje dan nog ln
dit troosteloos, erbarmelijke oord
Toen wij in het overstroomde land
tussen Dordtsche Kil en Wleldrechtsp
Zeedijk over met kiel besmeurde dwars
liggers, gebogen rails en gigantische
gaten stapten, realiseerden wij ons dat
toen zeven jaar geleden deze zelfde
spoorbaan van de geleden oorlogsschade
werd hersteld, de nieuwste methoden
werden toegepast en de deskundigen
meenden, dat de versterkte spoordijk
zich tot in lengte van jaren zou hand
haven.
Het water heeft echter ook dit ver-
keers-staketsel aangetast en wel op
zodanige wijze, dat men zich afvraagt
hoe dit binnenkort weer een normale
spoorlijn kan worden. En toch zijn tech
nici en wegwerkers vol optimisme; er
zit reeds tekening in.
Toen het water na de stormvloed van
l Februari wat ging vallen, bleek dal
de spoorbaan van een plaats op circa
zes kilometer van Dordrecht af, over
spoeld was met stro, afval, huisraad,
vee. kortom met alles wat het woeste
nat aan de rust van polder en boerderij
had onttrokken.
,Een droeve zaak", zegt de heer J
Dekker, Inspecteur van de herstelwerk
zaamheden. maar hij voegt er onmid
dellijk aan toe. dat de omstandigheden
voor herstel nu wel gunstiger zijn dan
na de oorlog. Zeer belangrijk ls het bij
voorbeeld, dat aanvoer van zand uit
Maara via Rotterdam thans vlot kan
geschieden: de zandtreinen rijden af en
VAN grote betekenis was het, dat zo
snel een gedeelte van het spoor
voorlopig kon worden gerepareerd.
Enkele gaten werden dichtgegooid en
al ligt de rails op het eerste gedeelte
nog niet zuiver, de zandtreln kan voor
zichtig opstomen tot vlak bij de grote
werkobjecten en over enkele dagen
hoopt men nog verder te kunnen door
rijden. Dit bespoedigt het herstel in niet
geringe mate en het ls interessant om-
te zien, hoe vlot hier alles in zijn werk
gaat. Een zandtreln van vijftien wagons
ls binnen een half uur leeg en de spe
ciale NS ploegen, geassisteerd door de
honderden krachten van het Spoorweg
bouwbedrijf, werken het zand ln de
kortst mogelijk tijd onder de rails in
de gaten en langs de banen.
Men verwacht dat de rails nog bruik
baar zijn; het is echter geen sinecure
om die enorme stukken rails, op som
mige plaatsen zelfs meer dan tien meter
opzH eeschoven, weer op de juiste plaat:
te brengen.
Men heeft er Iets op gevonden om de
eerste verschuivingen schiftingen zo
als de officiële term lutdt te bespoe
digen Er worden staalkabels om de
rails gelegd en deze worden aan drag
lines bevestigd Er klinken dan forse
commando's, de wegwerkers zwaaien
22.74; Bridgepot A'dam 18; spaar
potten kinderen v. A., Oosterbeek
11.15; mr J. H. P., Derby 8; mej.
H. V., A'dam 7.50; R. B. B., A'dam
3; B. W. L. P.-K., A'dam 6; E. W.
v. W., Oosterbeek 7.50; Jokerpot Hil
versum 13; fa Méchin, Brussel 40;
pers. Ind. rest. Baring (Bali), A'dam
89; J. L. G. T„ Leiden 40; mej. C.
W. P.. A'dam 80; zakgeld Wlm, Lidl,
Arend Hutter, A'dam 1.15; G. Pank-
hof, Bolzano, Italië 60.82; A. Brovelli,
Milano Italië 60.82; G. Picena, Mi-
lanb, Italië 60.82; H. V. L., Pau (Fr.)
22.10; pers. en patroon slagerij D.
Polak, A'dam 62; Inh. bridgepot da
mes C. K„ J. K., K. K. en R. G. Den
Haag 13.
Rectificatie
Jan, Hennle, Fokke, Landsmeer 12,
moet zijn Llesbeth, Jan, Hennle, Fokke,
Landsmeer J 12; fa G. R. Silembar,
Rhenen 200, moet zjjn fa G. R. S.
Zn Rhenen 200.
Later binnengekomen
bijdragen:
Giften van f25.000.
tot f 1000.
Ned. Mij v. Volkshuisvesting, A'dam
25.000.2e inzameling Pers. Alg.
Handelsblad 6474.92; Winkler Fallert
Cle A.G. Bern (Zw.) 2000; N.V.
Stichtsche Glasverzekering Mij en glas-
handel, Utrecht 1000; Ater-försak-
ringsaktlebolaget „Atlas", Stockholm
1000.
Giften van f 500.
tot f 100.
Mevr. C. S. v. L.C. U. d. M., Den
Haag 500; lr J. C. M. M. Bennekom
250; Dir. en pers. Rlnsma N.V., A'dam
met de armen en dan dreunt het tech
nische monster achteruitAls een
rails op een pas geboend zeil ln de kin
derkamer, schiet de ijzeren weg terug
naar de plaats van bestemming. Dan
komen de mannen met de schiftflzers
en doen de rest.
De bulldozers egaliseren het terrein,
verwijderen de vernielde betonnen blok
ken en portalen van de bovenleiding
(zo'n blok weegt ruim vierduizend kilo!)
en als straks de baan weer vlak is, de
chaos heeft plaats gemaakt voor een
geordende spoorweg, komen de mannen
van het precieze werk aan de beurt-
Want elke moer. elke dwarsligger, zal
gecontroleerd moeten worden Daarna
komt het selnwezen in actie en gaan de
ploegen voor de electrlsche bovenleiding
beginnen. Dat ..lijntrekken" behoeft niet
zo lang te duren en als eenmaal nieuwe
portalen zijn geplaatst, de contacten
gelegd en de bovenleidingen vernieuwd,
zal de trein de verbinding met het Zui
den tot een feit maken.
VAN groot belang is het, dat de Fran
se spoorwegen hebben toegezegd,
tientallen wagons Franse steenslag
te zullen zenden. Aan steenslag hebben
de Nederlandse Spoorwegen namelijk
een tekort. De Fransen nemen geen
halve maatregelen, want zfl zullen de
steenslag in speciale wagons met zo
genaamde onderzijdse lossers brengen
Ook dit werkt, een snel herstel ln de
hand De wagons worden ter plaatse
gebracht, men opent aan de onderzijde
een luik en de steenslag stort op de
baan
Wanneer een spoor gereed ls. wordt
aan het tweede begonnen En zoals het
hier gaat. vordert het werk ook aan
géne zijde van de Moerdijkbrug
De problemen liggen daar let-- anders,
mede in verband met andersoortige dijk
doorbraken en meer ingewikkelde wa
terstaatsobjecten, doch een feit ls, dat
men aan een betrekkelijk spoedig her
stel van de verbinding niet behoeft te
twijfelen. Wanneer dit alles gereed ls?
Dat is moeilijk te zeggen; het weer
speelt ook een rol.
Staande op de locomotief van de
zandtrein en starend ln de vuurhaard
van de machine, hebben wjj gedacht
aan het woord van de voorzitter van de
Kamer van Koophandel in Dordrecht
„een lichtpunt is. dat ons volk voldoen
de energie weet op te brengen om deze
verschrikking te boven te komen''
Geldt dit niet in de eerste plaats voor
onze spoorwegen?!
217.15; Thalysla, A'dam 150; Mr
H. A. v. d. V.. A'dam 150; H. G. J.t
A'dam 125; Bridgeclub Herman S.,
A'dam 111; N.N., A'dam 100.10.
Giften van f 100.—
F. G. K., A'dam; J. H. N., Haarlem;
dr J. R., Overveen; zr C. A. D., A'dam.
Giften van f 50.
De W., Den Haag; G. J. F. S., A'dam-
Giften van f25.
A. v. D., Baarn; mej. A. J. v. P.,
Laren; J. v. H., Arnhem; W. K., Hil
versum; A. B., Bloemendaal; J. S. K.,
A'dam; mevr. J. G.v. C., Soest; H. B.,
A'dam; A. v. H. R., A'dam; B. K.,
A'dam; W. Ch. H., Zaandam; mej. A. C.
B., Vllssingen; M. D., A'dam.
Giften van f20.
S. J. R., Enschede.
Giften van f 15.
M. J. J. G., Hollandsche Rading;
E. D. v. B. C.v. H., Naarden.
Giften van f 10.
Fr. T., A'dam; A. H. v. B.B., Lun-
teren; M. L. v. G., A'dam.
Giften van f5.
Mej. M. F., Ede; mevr. G. E. R.—A.,
A'dam; Joh. v. D. te V. (G.); J. H. B.,
A'dam; mevr. T. G. R., C
Diverse giften
H. H.. Bussum 75; dr J. v. Z.,
Zeist 73; W. C. C„ Rock Hill (S.C.),
U.S.A. ƒ28.50; K. W. jr, A'dam ƒ17.50.
Het Handelsblad blijft doorgaan mede te helpen gelden
te verzamelen voor het Rampenfonds. Het zal helaas
nog lang nodig zijn zulks te doen. De noodzaak blijkt
elke dag opnieuw uit de uitgebreide berichtgeving en
foto's in ons blad en elders. Zij vormen de meest
sprekende argumenten voor een ieder om iets bij te
dragen de grote nood te helpen lenigen.
Men kan bij het Handelsblad storten op
Postgiro 35858 Gemeente Giro Amsterdam H 1900
met vermelding Stormramp
Bankrekeningen: Nederlandsehe Handel-Mij. Kas-Assoctatle, Rotterdam.
sche Bank. Amsterdam. Stortingen zijn ook mogeljjk bij onze bijkantoren
Elke dag zullen de ingekomen gelden in ons blad worden verantwoord.