WAT HET HANDELSBLAD ONTVING ZINKSTUKKEN voor de zeedijken op Putten ALGEMEEN HANDELSBLAD voor Let ldampen jon,cló TIENDE VERANTWOORDING Spoorwegen werken met voortvarendheid aan herstel van verbindingen NATIONAAL RAMPENFONDS: ^Ifcurrc Jlmster6atnsc£c gottrant Zaterdag 14 Februari ,1953 (Foto's van Maria Austria CJEDERT de vorige opgave zijn bij de administratie van het Alge meen Handelsblad de volgende giften binnengekomen: Giften van f 5000 tot f 1000 N.V. „Splendor" Nijmegen 5000; Pers. Stoom-Meelfabr. „Holland" N.V A'dam 3228,90; Pers. N.V. „Splen dor" Nijmegen 2307.41; N.V. Binl Expl. Mij van onroerende goederen Bloemendaal 1000; „Belgamar" Ant werpen 1000; Compagnie d'Assuran ces Maritimes Aériennes et Terrestres Parijs 1000; fa. Constant Despa S. A Theuse 1000. Giften van f 600 tot f 125 Compagnie Intercommerciale Belge- S. A. Bruxelles 600; mevr. T. L. Mon- treu" (Suisse) 500; J. W. N. v. A A'dam 400; A. G. Eindhoven 250; fa. S. Komkommer A'dam 250 (verh oorspronkelijke storting)dr G. J. B Winterswijk 250; „Emsi" A'dam 250; J B, Katwijk a/d. Rijn f 250; mej. J. H. W. Zutphen 200; „Deto" A'dam met pers. 200; Compania His- pano Americana Brussel/Madrid 500: Stichting Eekhoornfonds A'dam 500- N. N. A'dam 500; mevr. J. S. v. d. B A'dam 500; L. J. Ch. D. Naarden 125; Kinderbazar Albrecht Dürer- straat A'dam f 132.10; Amsterd. Bil jartver. Onder Ons A'dam 150; Van twee die 65 jaar werden A'dam 130; J. W. J. A'dam 125. Giften van f 100 I. E. M. d. M. Bloemendaal; fa. Cassé Parijs; J I. R.—L. Heiloo; H. N. Hoorn; Mrs Dorothea Burgers Los Gatos Calt- fomlë; L. L. H A'dam; From British friends: G L. Bennekom; J. P J M v d. B. A'dam. Giften van f 50 J. B. v d H Amersfoort; lr L. K Beverwijk: M E Amstelveen; P R Ka lamazoo (U.S.A.); G. D. A'dam: mr J v. d. E. A'dam; mevr. B. M. R. Brussel Giftei if 25 Mevr. P. A. B.-L., Borne (Ov.); J. A. D., Arnhem; W. J. S.. Bergen (N.H.); F. C. v. d. F., Leiden; H. C. d. G., Oegstgeest; P. J. F. M. M., Laren (N.H.); H. J. B„ Laren (N.H.); J. J. IJ.-C., Dordrecht; mej. J. N. Baarn; Adm.kantoor gebr. B., A'dam; E. J. G., Middelburg; J. Th. S. v. L. R., Amers foort; lr B. v. B., A'dam; prof. Ir B. v. d. B., Bennekom; J. B. M., A'dam; M. W. G., Dordrecht; prof. dr H. de Q., Bern; J. R. p.a. H. H., A'dam; Bridgepot A'dam; mej. H. W., A'dam. Giften van f 20 G. G., Apeldoorn; jhr dr J. S. W. E., Blaricum; mevr. J. M. v. d. V.-R., Bloemendaal; Damesbridgeclub Naar den; G. J. F., Amstelveen; E. T., Lei den; F. L. B., A'dam; C. H. K., A'dam. Giften van f 10 D. J. v. A„ A'dam; G. M. v. d. E.-S., Naarden; drs E. W. H., Aerdenhout; H. G. v. S.. Leersum; A. B.-D„ A'dam; Anton en Rita. A'dam; G. v. L., A'dam; W. W., Leiden; mej. J. F. d. W., A'dam; mej. L. v. d. H.. Hilversum; G. J. W., Hilversum; H. E. N., A'dam; mej. G. O., Hoorn; Lex W„ Heemstede; mevr. W. F. K.-A., A'dam; wed. D. H. B„ Haarlem; H. J. Pr. Haarlem; J. ten B., Hilversum; M. H.-Br., A'dam; mr A. L. G., A'dam; H. F. J., A'dam; W. T., Ulft; mej. E. H. W., A'dam. Giften van f 5 Dames L., A'dam; C. J. H. W., R'dam; mevr. L., Hilversum; N. C. D. Sr, A'dam. Giften van f 2.50 Mevr. J. Th. H. D., A'dam; scholier H.B.S., A'dam; G. U. d. G., Baarn; mr W. A. D. v. E., A'dam. Diverse giften Miss N. E. S„ W. Va, U.S.A., 80; fa Grotrian-Stelnweg Braunschweig Tussen Dordtse Kil en Wieldrechtse zeedijk (Van onze Utrechtse correspondent) TNE treinen moeten weer rijden, de onmisbare verbinding tussen Noord en Zuid dient zo spoedig mogelijk te worden hersteld. Aldus ver melden de rapporten en tekeningen, vervaardigd aan de bureaux in de administratiegebouwen van de Spoorwegen te Utrecht. Maar duidelijker taal spreekt „het werk ter plaatse"; aanschouwing van wat thans aan de ipoorlijn van Dordrecht naar Moerdijk wordt gedaan, laat geen twijfel over het enthousiasme en de energie waarmede de betrokken diensten het herstel aanpakken. Evenals de werkers aan de dijken, kennen zij, die de gemaltraiteerde spoor verbinding weer ln goede banen moeten leiden, geen verschil tussen dag en nacht. Soms schijnt het of de gure wind. de sneeuwval, de striemende regen, het herstelwerk onmogelijk willen maken maar de geharde wegwerkers, de toege wijde ingenieurs en leidinggevende chefs geven geen kamp. Zeker, er staan langs de baan hier en daar schamele schuil hokjes, maar het moet al héél bar wor den. wil men het werk ln de steek laten En wat betekent zo'n hokje dan nog ln dit troosteloos, erbarmelijke oord Toen wij in het overstroomde land tussen Dordtsche Kil en Wleldrechtsp Zeedijk over met kiel besmeurde dwars liggers, gebogen rails en gigantische gaten stapten, realiseerden wij ons dat toen zeven jaar geleden deze zelfde spoorbaan van de geleden oorlogsschade werd hersteld, de nieuwste methoden werden toegepast en de deskundigen meenden, dat de versterkte spoordijk zich tot in lengte van jaren zou hand haven. Het water heeft echter ook dit ver- keers-staketsel aangetast en wel op zodanige wijze, dat men zich afvraagt hoe dit binnenkort weer een normale spoorlijn kan worden. En toch zijn tech nici en wegwerkers vol optimisme; er zit reeds tekening in. Toen het water na de stormvloed van l Februari wat ging vallen, bleek dal de spoorbaan van een plaats op circa zes kilometer van Dordrecht af, over spoeld was met stro, afval, huisraad, vee. kortom met alles wat het woeste nat aan de rust van polder en boerderij had onttrokken. ,Een droeve zaak", zegt de heer J Dekker, Inspecteur van de herstelwerk zaamheden. maar hij voegt er onmid dellijk aan toe. dat de omstandigheden voor herstel nu wel gunstiger zijn dan na de oorlog. Zeer belangrijk ls het bij voorbeeld, dat aanvoer van zand uit Maara via Rotterdam thans vlot kan geschieden: de zandtreinen rijden af en VAN grote betekenis was het, dat zo snel een gedeelte van het spoor voorlopig kon worden gerepareerd. Enkele gaten werden dichtgegooid en al ligt de rails op het eerste gedeelte nog niet zuiver, de zandtreln kan voor zichtig opstomen tot vlak bij de grote werkobjecten en over enkele dagen hoopt men nog verder te kunnen door rijden. Dit bespoedigt het herstel in niet geringe mate en het ls interessant om- te zien, hoe vlot hier alles in zijn werk gaat. Een zandtreln van vijftien wagons ls binnen een half uur leeg en de spe ciale NS ploegen, geassisteerd door de honderden krachten van het Spoorweg bouwbedrijf, werken het zand ln de kortst mogelijk tijd onder de rails in de gaten en langs de banen. Men verwacht dat de rails nog bruik baar zijn; het is echter geen sinecure om die enorme stukken rails, op som mige plaatsen zelfs meer dan tien meter opzH eeschoven, weer op de juiste plaat: te brengen. Men heeft er Iets op gevonden om de eerste verschuivingen schiftingen zo als de officiële term lutdt te bespoe digen Er worden staalkabels om de rails gelegd en deze worden aan drag lines bevestigd Er klinken dan forse commando's, de wegwerkers zwaaien 22.74; Bridgepot A'dam 18; spaar potten kinderen v. A., Oosterbeek 11.15; mr J. H. P., Derby 8; mej. H. V., A'dam 7.50; R. B. B., A'dam 3; B. W. L. P.-K., A'dam 6; E. W. v. W., Oosterbeek 7.50; Jokerpot Hil versum 13; fa Méchin, Brussel 40; pers. Ind. rest. Baring (Bali), A'dam 89; J. L. G. T„ Leiden 40; mej. C. W. P.. A'dam 80; zakgeld Wlm, Lidl, Arend Hutter, A'dam 1.15; G. Pank- hof, Bolzano, Italië 60.82; A. Brovelli, Milano Italië 60.82; G. Picena, Mi- lanb, Italië 60.82; H. V. L., Pau (Fr.) 22.10; pers. en patroon slagerij D. Polak, A'dam 62; Inh. bridgepot da mes C. K„ J. K., K. K. en R. G. Den Haag 13. Rectificatie Jan, Hennle, Fokke, Landsmeer 12, moet zijn Llesbeth, Jan, Hennle, Fokke, Landsmeer J 12; fa G. R. Silembar, Rhenen 200, moet zjjn fa G. R. S. Zn Rhenen 200. Later binnengekomen bijdragen: Giften van f25.000. tot f 1000. Ned. Mij v. Volkshuisvesting, A'dam 25.000.2e inzameling Pers. Alg. Handelsblad 6474.92; Winkler Fallert Cle A.G. Bern (Zw.) 2000; N.V. Stichtsche Glasverzekering Mij en glas- handel, Utrecht 1000; Ater-försak- ringsaktlebolaget „Atlas", Stockholm 1000. Giften van f 500. tot f 100. Mevr. C. S. v. L.C. U. d. M., Den Haag 500; lr J. C. M. M. Bennekom 250; Dir. en pers. Rlnsma N.V., A'dam met de armen en dan dreunt het tech nische monster achteruitAls een rails op een pas geboend zeil ln de kin derkamer, schiet de ijzeren weg terug naar de plaats van bestemming. Dan komen de mannen met de schiftflzers en doen de rest. De bulldozers egaliseren het terrein, verwijderen de vernielde betonnen blok ken en portalen van de bovenleiding (zo'n blok weegt ruim vierduizend kilo!) en als straks de baan weer vlak is, de chaos heeft plaats gemaakt voor een geordende spoorweg, komen de mannen van het precieze werk aan de beurt- Want elke moer. elke dwarsligger, zal gecontroleerd moeten worden Daarna komt het selnwezen in actie en gaan de ploegen voor de electrlsche bovenleiding beginnen. Dat ..lijntrekken" behoeft niet zo lang te duren en als eenmaal nieuwe portalen zijn geplaatst, de contacten gelegd en de bovenleidingen vernieuwd, zal de trein de verbinding met het Zui den tot een feit maken. VAN groot belang is het, dat de Fran se spoorwegen hebben toegezegd, tientallen wagons Franse steenslag te zullen zenden. Aan steenslag hebben de Nederlandse Spoorwegen namelijk een tekort. De Fransen nemen geen halve maatregelen, want zfl zullen de steenslag in speciale wagons met zo genaamde onderzijdse lossers brengen Ook dit werkt, een snel herstel ln de hand De wagons worden ter plaatse gebracht, men opent aan de onderzijde een luik en de steenslag stort op de baan Wanneer een spoor gereed ls. wordt aan het tweede begonnen En zoals het hier gaat. vordert het werk ook aan géne zijde van de Moerdijkbrug De problemen liggen daar let-- anders, mede in verband met andersoortige dijk doorbraken en meer ingewikkelde wa terstaatsobjecten, doch een feit ls, dat men aan een betrekkelijk spoedig her stel van de verbinding niet behoeft te twijfelen. Wanneer dit alles gereed ls? Dat is moeilijk te zeggen; het weer speelt ook een rol. Staande op de locomotief van de zandtrein en starend ln de vuurhaard van de machine, hebben wjj gedacht aan het woord van de voorzitter van de Kamer van Koophandel in Dordrecht „een lichtpunt is. dat ons volk voldoen de energie weet op te brengen om deze verschrikking te boven te komen'' Geldt dit niet in de eerste plaats voor onze spoorwegen?! 217.15; Thalysla, A'dam 150; Mr H. A. v. d. V.. A'dam 150; H. G. J.t A'dam 125; Bridgeclub Herman S., A'dam 111; N.N., A'dam 100.10. Giften van f 100.— F. G. K., A'dam; J. H. N., Haarlem; dr J. R., Overveen; zr C. A. D., A'dam. Giften van f 50. De W., Den Haag; G. J. F. S., A'dam- Giften van f25. A. v. D., Baarn; mej. A. J. v. P., Laren; J. v. H., Arnhem; W. K., Hil versum; A. B., Bloemendaal; J. S. K., A'dam; mevr. J. G.v. C., Soest; H. B., A'dam; A. v. H. R., A'dam; B. K., A'dam; W. Ch. H., Zaandam; mej. A. C. B., Vllssingen; M. D., A'dam. Giften van f20. S. J. R., Enschede. Giften van f 15. M. J. J. G., Hollandsche Rading; E. D. v. B. C.v. H., Naarden. Giften van f 10. Fr. T., A'dam; A. H. v. B.B., Lun- teren; M. L. v. G., A'dam. Giften van f5. Mej. M. F., Ede; mevr. G. E. R.—A., A'dam; Joh. v. D. te V. (G.); J. H. B., A'dam; mevr. T. G. R., C Diverse giften H. H.. Bussum 75; dr J. v. Z., Zeist 73; W. C. C„ Rock Hill (S.C.), U.S.A. ƒ28.50; K. W. jr, A'dam ƒ17.50. Het Handelsblad blijft doorgaan mede te helpen gelden te verzamelen voor het Rampenfonds. Het zal helaas nog lang nodig zijn zulks te doen. De noodzaak blijkt elke dag opnieuw uit de uitgebreide berichtgeving en foto's in ons blad en elders. Zij vormen de meest sprekende argumenten voor een ieder om iets bij te dragen de grote nood te helpen lenigen. Men kan bij het Handelsblad storten op Postgiro 35858 Gemeente Giro Amsterdam H 1900 met vermelding Stormramp Bankrekeningen: Nederlandsehe Handel-Mij. Kas-Assoctatle, Rotterdam. sche Bank. Amsterdam. Stortingen zijn ook mogeljjk bij onze bijkantoren Elke dag zullen de ingekomen gelden in ons blad worden verantwoord.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3