Komend voorjaar brengt
geen mode-revolutie
Kleren maken de filmster
Moet U eens horen
Parijs geeft strijd om lage
taille nog niet gewonnen
Storm in rampnacht
r
DE HOOFDLIJNEN ZIJN:
J
Zaterdag 14 Februari 1953
(Van onze moderedactrice)
PARIJS. Februari. De
halfjaarlijkse Parijse modeker-
mis draait weer. Op 1 Februari
is de stroom van modeshows,
waarop de haute couture hui
zen laten zien wat naar hun
mening de vrouwen in het
eerstkomende halfjaar, dus
deze lente en zomer, zullen
dragen, begonnen. Wekenlang
zullen één, soms twee maal
per dag in al deze huizen de
mannequins de nieuwe collec
ties tonen.
In één week tijd hebben wij ten
uwen behoeve minstens tweedui
zend verschillende modellen be
keken en als wij nu moeten
zeggen wat de nieuwe lijnen van
Parijs zijn, dan aarzelen we even.
Laten wij beginnen met u gerust
te stellen: een moderevolutie brengt
dit voorjaar niet. Hoogstens een
evolutie. Al enige seizoenen achter
elkaar wordt een poging gedaan,
een mode te lanceren die herin
neringen opwekt aan die van de
twintiger jaren:u weet wel, de
tijd van rechte, korte hemdjurken,
zonder taille, met een ronde hals,
schouderbanden en een afgezakte
ceintuur. En deze neiging, terug te
keren naar de twintiger jaren, heb
ben wij ook nu weer bespeurd.
Met één grote uitzondering: de
rokken blijven vrij lang, 30 tot 32
cm. van de grond. Maar de cein
tuurs op de heupen, de verlaagde
taillelijn. de meedogenloze ronde
decolletés wij hebben ze alle
maal gezien.
Maar wij hebben ook heel wat
modellen gezien waarbij de taille
precies op de goede plaats zat, wij
hebben flatteuze puntige decolletés
ontwaard, en wijde rokken.. En wij
hebben geconstateerd, dat de man,
die de onbetwiste koning is ln de
Parijse haute couture. Christian
Dior. niets wil weten van de lage
taillelijn. Integendeel, hij bracht
brede ceintuurs, die tot boven de
taille reikten. Dit in tegenstelling
met al zijn collega's, die een voor
keur aan de dag legden voor de
ceintuur ..en forme", de rond ge
sneden riem die bij de heuplijn
aansluit, en waarvan de bovenste
rand precies tot het middel komt.
Of de lage taille dan toch weer
terug komt? Voorspellingen op mo
degebied zijn altijd hachelijk, maar
dit seizoen geven wij de lijn „twin
tigerjaren" nog niet veel kans.
Hoogstens in de vorm van één of
ander grappig, maar niet essentieel
detail. Denkt u maar aan de mar
tingale. de laag afhangende rug
ceintuur. die vorig jaar zo'n suc
ces heeft gehad, hoewel het denk
beeld van een afgezakte taille de
vrouwen nog altijd met afschuw
vervult.
Stola verdween
Het modenieuwtje van deze win
ter, de stola, is volmaakt van het
terrein verdwenen, behalve bij de
avondjurken. Nieuw ie de mode
kleur van dit seizoen: n.l. beige,
dat grijs en marineblauw (maar
niet het klassieke zwart) heeft ver
drongen. Als u up to date wil zijn,
moet u dit seizoen een beige tail
leur dragen van tweed, hetzij een
klassiek model of één met een los
vrij recht jasje. De schouders zijn
misschien een ietsje breder gewor
den, maar niet veel. Driekwart
mouwen voor mantelpakjes zijn
zeer modern. Naast de klassieke
pakjes, die met een blouse gedra
gen worden, is de „robe-tailleur"
opgedoken, een tweedelig ensemble,
waarvan het de bedoeling is dat
het zonder blouse, als een japon
wordt gedragen. Deze „robes-tail
leur" hebben vaak een vrij diep
decolleté, puntig of wat rond lo
pend.
Nu moet u niet zeggen: beige
staat mij niet, want de beige tin
ten die nu gebracht worden zijn
warm, goudachtig, en heel flatteus,
vooral als zij worden gecombineerd
met roomachtig wit. Wit piqué en
witte organdie worden heel veel
gebruikt voor garnering van man
telpakjes: langs de kraag, maar
ook als een smal randje uitstekend
uit de manchetten, of gelegd langs
de onderkant of de randen van het
jasje.
Katoenen piqué
De haute couture heeft de ka
toen. en vooral de katoenen piqué
ontdekt. Gebloemde piqués worden
gebruikt voor handschoenen, hoed
jes, zomerse jurken en rokken.
Maar niet alleen bij katoen, ook
bij zijde zijn dit seizoen de im
primés ongekend populair. Com
binaties van blauw er. groen, rood
en groen, beige, wit en zwart ge
ven aan het meestal vrij sobere
kleurengamma van de Parijse hau
te couture een ongekende fleurig
heid. Bij de japonnen, en vooral
bij de zijden japonnen, komt een
ander kenmerk van de nieuwe mo
de sterk tot uiting: de aandacht
die aan de rug wordt besteed. Het
is nog niet zolang geleden dat de
achterkant ook sterk de belang
stelling had. en na een paar jaar
verwaarloosd te zijn, is de achter
zijde nu minstens even belangrijk
als de voorzijde. Dat komt op al
lerlei manieren tot uiting: bij Gi-
venchy b.v.. doordat een japon van
voren heel hoog was. maar in de
rug diep gedecolleteerd. Bij tal van
anderen blousden de lijfjes royaal
over de rok heen: soms, zoals bij
de bijzonder excentrieke collectie
van Balgnciaga, als poging om de
taille naar beneden te brengen,
maar vaker alleen om het accent
op de rug te doen "allen.
Queu de Paris
Maar meestal profiteerden de rok
ken van de aandacht, die aan de
achterkant werd besteed. Een rok,
recht van voren, krijgt aan de ach
terkant een reep van ingezette plis-
Kleuren: beigewit, zwart, grijs, marine en imprimés.
Stoffen: Tweed, alpacca, bedrukte katoen, vooral piqué, zijden
imprimés.
Roklengte: Minstens even lang als deze winter.
Schouders: Lijken een ietsje breder te worden, met laag inge
zette mouwen.
.Mouwen: drie kwart, zelfs vaak bij zomerjurken.
Taille: Vrij laag, soms vrij sterk, maar vaak vrijwel niet ge
markeerd.
Mantelpakken: Behalve de klassieke modellen veel losse jasjes,
vrij strak sluitend om de heupen. De robe-tailleur is vrij diep
gedecolleteerd.
Halsuitsnijding: geprononceerd, hetzij rond of puntig.
Blousende ruggen: veel plissées, rokken met ruimte van ach
teren.
Draperieën: overal, op het lijfje, dwars op de rok, in de lengte,
maar meest bescheiden van omvang.
De Engelse kroningbe
ïnvloedt de haute couture
Bettina, de ongekroonde koningin
van de Parijse mannequins, een
rose strohoed van Svend), een
rood lederen band, een rose roos
voorspellen de lente
Omvangrijkdoor
zichtig, dwaas en
flatteus: een hoed
van Fath
sées. soms zo omvangrijk, dat de in
druk wordt gewekt dat er een on
derkleed onder de japon wordt ge
dragen. Ruimte in de achterzijde
van de rok wordt op allerlei ma
nieren aangebracht, soms van de
taille uit, soms lager beginnend.
Het verst op dit gebied was wel
Jean Dessès gegaan, wiens collectie
herinneringen opwekte aan de mode
van de laatste jaren van de negen
tiende eeuw: u weet wel, de tijd
van de queu de Paris. Voor een
smalle strook hele fijne plissées
werd een massa stof gebruikt. .Een
heel bescheiden strikje vestigde nog
even de aandacht op de achterzijde.
Tal van japonnen, van eenvoudige
modellen voor de dag tot zeer ge-,
klede cocktailgewaden hadden een
rok, die van voren glad was en
even wijd uitliep, maar die van
achteren met een groot aantal stro
ken, onder elkaar geplaatst, was
versierd. En er waren modellen
met grote strikken, waaronder best
een queu-tje verstopt had kunnen
zijnU ziet, er is eigenlijk niet
één Parijse mode. Er zijn een hele
boel verschillende lijnen. En de ko
pers zullen ten slotte uitmaken, wat
van dit alles nu „mode" wórdt.
Die kopers zijn op het ogenblik de
inkopers van de confectie die uit
alle landen van de wereld haar
Parijs zijn gekomen. Zij zitten over
al, bij de internationale beroemd
heden, en bij de jonge, pas begin
nende huizen. Zij werken onder
hoogspanning, want een Parijs mo
del is kostbaar, en iedere vergis
sing kost veel geld. En het zullen
ten slotte de doodgewone vrouwen
zijn, u en ik. die uit de veelheid
van ideeën, die Parijs brengt, zul
len kiezen. Want Parijs kan wel
bevelen, maar zij wordt lang niet
altijd gehoorzaamd. De strijd om de
lage taille heeft Parijs nog steeds
niet gewonnen.
Ziekenfondsverstreklcin-
gen voor slachtoffers
DEN HAAG. Aan personen,
die getroffen zijn door de waters
nood en onder de regeling Hulp
verlening Oorlogsslachtoffers 1940-
1945 vallen, wordt ongeacht of
zij geëvacueerd zijn aangeraden
zich onverwijld bij een algemeen
ziekenfonds in hun verblijfplaats
te laten registreren.
De algemene ziekenfondsen ge
ven aan de personen, die zich ter
registratie aanmelden, alle ver
strekkingen. waarop ook de verze
kerden bij die ziekenfondsen recht
hebben.
Radioprogramma
ZONDAG 15 FEBRUARI 1953
HILVERSUM I. 402 m.
VARA: 8.00 Nieuws en weerberichten.
8.13 Gevarieerde muziek. 8.35 Orgelspel.
8.58 Sportmededelingen. 9.00 „Langs on
gebaande wegen", causerie. 9.10 Kamer
orkest. klein koor en solisten. 9.45
„Geestelijk leven" causerie. 10.00 Lichte
muziek. 10.30 „Met en zonder omslag.
11.00 Promenade orkest en solist. 11.30
Cabaret. AVRO: 12.00 Marlnierskapel.
12.35 „Even afrekenen. Heren!" 12.45
Lichte muziek. 13.00 Nieuws en weerbe
richten. 13.05 Mededelingen of gram.-
muziek. 13.10 Metropole orkest. 14.00
Boekbespreking. 14.20 Omroeporkest en
solist. 15.00 Filmpraatje. 15.15 Disco-cau
serie. 16.00 Gram.muziek. 16.30 Sportre-
vue. VARA: 17.00 Gevarieerde muziek.
17.30 Voor de jeugd. 17.50 Sportjournaal.
18.15 Nieuws en sportuitslagen. VPRO:
18.30 Korte Ned. Herv. kerkdienst.
1KOR19.00 Kinderdlenst. 19.35 „Ge
sprekken om de Bijbel", radio-catechi
satie. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Neder
landse muziek. 20.55 ..Paul Vlaanderen
cn het Jonathan Mysterie", hoorspel.
21,35 Mededelingen. 21.40 Hammond
orkest. 22.10 Voordracht. 22.30 Zuid-
Amerikaanse en Spaanse muziek. 23.00
Nieuws. 23.15 Reportages of gramofoon-
muziek. 23.2524.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM n. 298 m.
KRO: 8.00 Nieuws en weerberichten.
8.15 Gram.muziek. 8.25 Hoogmis. NCRV:
9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Gra
mofoonmuziek. IKOR: 10.00 „In de open
deur" causerie. 10.30 Kerkdienst t.g.v.
de Studenten-Wereldgebedsdag. NCRV
12.00 Godsdienstige liederen. KRO: 12.15
Apologie. 12.35 Gram.muziek. 12.40 Lich
te muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00
Nieuws en Katholiek nieuws. 13.10 Amu
sementsmuziek. 13.40 Boekbespreking.
13.55 Gram.muziek. 14.00 Voor de jeugd.
14.30 Cello en piano. 15.00 Gram.muziek.
15.25 „Verbeelding en fantasie in de
beeldende kunst", causerie. 15.40 So.
praan en piano. 16.10 Katholiek Thuis
front overal. 16.15 Sport. 16.30 Vespers.
NCRV: 17.00 Gereformeerde kerkdienst.
18.30 Meisjeskoor. 18.S0 Gram.muziek.
19.15 Omroeporkest en soliste. 19.30 „Ge
looft U dat?" causerie. KRO: 19.45 Nieuws
20.00 Gram.muziek. 20.25 De gewone man
zegt er 't zijne van. 20.30 „100 jaar
Kromstaf". 20.50 „Alles of niks". 21.05
Amusementsorkest, kinderkoor en solis
ten. 21.40 „Een vergissing is menselijk",
hoorspel. 22.20 Weense muziek. 22.35 Ac
tualiteiten. 22,45 Avondgebed en Liturgi
sche kalender. 23.00 Nieuws. 23.15
24.00 Gram.muziek.
MAANDAG 16 FEBRUARI
HILVERSUM I 402 m.: VARA: 7.00
Nieuws: 7.13 Gramofoonmuziek; 8.00
Nieuws en weerberichten: 8.18 Gramo
foonmuziek; 9.00 „Onder de pannen",
hoorspel; 9.20 Gramofoonmuziek (Om
9.35 Waterstanden). VPRO: 10.00 „Voor
de oude dag", causeerie; 10.05 Morgen
wijding VARA: 10.20 Voordracht; 10.40
Voor de zieken; 11.40 Sopraan en piano;
12.00 Gramofoonmuziek; 12.15 Dansmu
ziek; 12.30 Land- en tuinbouwmededf-
lingen; 12.33 Voor het platteland; 12.38
Dansmuziek; 13.00 Nieuws en commen
taar; 13.20 Orgelspel: 13.55 Voor de mid
denstand: 14.00 Voor de vrouw; 14.15
Pianorecital; 14.45 Gramofoonmuziek;
15.15 „eDe Gesloten deur", hoorspel;
1620 Bariton en piano: 16.45 Vragenbe-
antwoording; 17.15 Metropole orkest:
17.50 Militair commentaar; 18.00 Nieuws;
18.15 Pianospel; 18.30 Parlementair over.
zicht; 18.45 Voor de jeugd; 19.45 Rege
ringsuitzending: Landbouwrubriek: 20.00
Nieuws; 20.05 „In Holland staat een
huis", hoorspel met muziek; 20.35
Aetherforum; 21.10 Strijkorkest; 21.30
„Het welvaartsplan van het N.V.V.",
causerie; 21.45 Reportage: 21.50 Voor en
achter het voetlicht; 22.10 „Les Trovens
a Carthage", opera (acte 1); 23.00 Nws:
23.15 Gramofoonmuziek; 23.45—24.00
Idem.
HILVERSUM II 298 M.; NCRV: 7.00
Nieuws: 7.10 Gramofoonmuziek; 7.15
Ochtendgymnastiek; 7.30 Gramofoonmu
ziek: 7.45 Een woord voor de dag: 8.00
Nieuws en weerberichten: 8-10 Sport
uitslagen: 8.23 Gwijde muziek: 8.45 Gra
mofoonmuziek: 9.00 Voor de zieken: 9.30
Vocaal kwartet: 9.33 Gramofoonmuziek:
10.00 Tenor en plano; 10.30 Morgen
dienst; 11.00 Gramofoonmuziek: 11.15
Idem: 12.25 Voor boer en tuinder: 12.30
Land. en tuinbouwmededelingen; 12.33
Orgelconcert: 12.59 Klokgelui: 13.00
Nieuws: 13.15 Gramofoonmuziek: 14.00
Schoolradio: 14.3n Gramofoonmuziek;
14.45 Voor de vrouw: 15.15 Gramofoon
muziek: 15.30 Cello en piano: 16.00 Bij
bellezing; 16.30 Gramofoonmuziek: 16.45
Kinderkoor: 17.00 Voor de kleuters;
17.15 Gramofoonmuziek: 17.30 Voor de
jeugd: 17.45 Regeringsuitzending: Prof.
dr. Joh. J. Hanrath: 18.00 Harmonie-or
kest; 18.20 Sportpraatje: 18.30 Zigeuner
kwintet: 18.45 Engelse les: 19.00 Nieuws
en weerberichten:'19.10 Lichte muziek;
19.30 „Volk en Staat", causerie: 19.45
Pianoduo: 20.00 Radiokrant; 20.20 Corelli
herdenkking: 20.55 „Het kind van Euro
pa". hoorspel: 21.55 Gramofoonmuziek:
22.00 „Rijkdom onder de grond: Aard
olie", causerie: 22 10 Corelli herdenking:
22.45 Avondoverdénkinc: 23.00 Nieuws
en S.O.S.-berlchten: 23.15 „Man en
vrouw", causerie: 23.30—24.00 Gramo
foonmuziek.
OP dit kaartje ziet men het verloop van de storm, die in de nacht
van 31 Januari op i Februari het toch reeds hoge zeewater voor onze
kust zo gevaarlijk ver heeft opgestuwd en die vooral daarom zulke
catastrofale gevolgen heeft gehad, omdat het centrum er van zich zo
langzaam heeft verplaatst.
Men moet bij het bestuderen van
dit kaartje er vooral op letten, dat
de dikke zwarte lijn, die aangeeft
hoe het stormcentrum, d.w.z, de
kern der depressie, het punt waar
de laégste barometerstanden wer
den gemeten, zich verplaatste, de
toestand op verschillende
tijdstippen in beeld brengt, die tel
kens precies worden aangeduid. De
dunne zwarte lijnen, die de wind
richting aangeven, hebben echter
allemaal betrekking op de wind
richting op één bepaald tijdstip.
Het tijdstip van 31 Januari, 24 uur
namelijk, waarop de kern der de
pressie zich boven de Duitse Bocht
bevond.
De depressie, die deze storm ver
oorzaakte ontstond ergens op de
Atlantische Oceaan, ten westen
van IJsland. Ten noorden ervan
bevond zich koude lucht. Toen de
kern in de buurt van IJsland was
gekomen, ontstond, door de toe
voer van warme lucht uit 't Zuid
westen. het verschijnsel, dat de
meteorologen „cyclogenese'' noe
men, hetgeen zeggen wil, dat de
luchtdrukverschillen binnen naar
verhouding kleine afstand buiten
gewoon groot werden. Ten tijde
van de storm werden alleen in ons
land luchtdrukverschillen van 20
millibar gemeten.
Wat de windrichtingen op 31 Ja
nuari middernacht betreft: men
moet er aan denken, dat de lucht
van plaatsen met hoge- naar plaat
sen met lage luchtdruk vloeit,
maar, door de aswenteling van de
aarde nooit volgens een rechte lijn.
Vandaar dat op het aangegeven
tijdstip op onze kust bijvoorbeeld
een noordwester storm woedde, in
Duitsland daarentegen een storm
uit het zuidwesten. Op het onder
ste kaartje de gebieden waar dijk
breuken en overstromingen plaats
vonden.
Waarom bij geloofs
genoten?
Bij alle ellende, die we de laat
ste dagen hebben beleefd, is er één
ding. dat weldadig aandoet: de
spontane en onvoorwaardelijke be
reidheid tot helpen. Waar bleef de
antipathie tussen plattelandsbewo
ners en stedelingen, van Friezen te
genover Hollanders? Alle tegenstel
lingen zijn weggevallen. Men hielp
zijn medemens zonder te vragen
naar zijn geloof of naar zijn poli
tieke kleur. Men is geneigd te ver
zuchten: konden we dat maar zo
houden! Volgens mijn bescheiden
mening kan dat. als van de huidige
situatie maar door niemand mis
bruik wordt gemaakt. Wat ik echter
betreur is het bericht, dat evacué's
zoveel mogelijk bij geloofsgenoten
worden ondergebracht. Was hier nu
niet een unieke gelegenheid om
mensen, die, zoals met eilandbewo
ners uiteraard het geval is. nogal
geïsoleerd hebben geleefd, in con
tact te brengen met mensen van
een andere overtuiging?
W. DIRKSON.
Mouiven omhoog, ons land
moet droog!
Mijns inziens zou een landelijke
actie tot inzameling van oud pa
pier, lompen en metalen, er toe bij
kunnen dragen, dat ieder padvin
der zijn gulden verdient. En wat zou
u denken van een speciale week
kaart op tram en bus, met b.v. een
opzet van vijftig cent ten bate van
het Nationaal Rampenfonds?
J. W.
Directeur van Rampen
fonds benoemd
Dezer dagen las ik, dat er een
directeur van het Nationaal Ram
penfonds was benoemd. Tot mijn
spijt werd het salaris van deze
directeur niet in het bericht ver
meld. Ik weet wel. dat dit geen
usance is. Maar in dit geval is dat
iets, dat het gehele Nederlandse
volk bijzonder interesseert. Zou het
geen aanbeveling verdienen het als
nog bekend te maken.
De W.
De beste stuurlui staan
aan de wal
Bij lezing van de ingezonden
stukjes „Gebrekkige hulpverlening"
in uw blad van 9 Februari j.l. heb
ik geconstateerd, dat: le de beste
stuurlui nog steeds aan de wal
staan; 2e waar gewerkt wordt, wor
den fouten gemaakt. Het is heus
geen kunst om in een verwarmde
kamer onder het genot van koffie,
sigaar of sigaret, gebogen over een
landkaart uit te maken, hoe het wel
moet. Een potloodpunt wordt op
een kaart zo gemakkelijk verplaatst,
terwijl het in werkelijkheid toch
heel anders is. Ondanks het hoge
aantal slachtoffers van de waters
nood mogen we toch werkelijk
dankbaar zijn voor het bereikte re
sultaat, temeer, omdat hier niet vol
gens een van tevoren uitgestippeld
plan werd gewerkt.
EEN ABONNEE
Niet op zijn plaats!
De critiek. die diverse inzenders
uitoefenen op mensen en instanties,
die bij de nationale ramp de hel
pende hand hebben geboden is m.i.
geheel niet op zijn plaats. De een
geeft volgens inzenders geen
goede berichten, een ander geeft ge
brekkige hulp, aan een derde zit
„een luchtje", enz. Laten wij de
hand in eigen boezem steken. Heb
ben deze personen zelf hun best
gedaan om te helpen waar mogelijk
was? Ik ben er van overtuigd, dat
de hulp, hetzij goed of verkeerd ge
geven, steeds goed was bedoeld. De
uitgebrachte critiek is dan ook een
slag in het gezicht van alle harde
werkers.
S. HAZENBROEK-OFFERMAN.
Gebrekkige hulp
verlening
Betreurenswaardig vind ik het,
dat er uit de droevige berichten van
de laatste tijd door sommige lezers
als het ware stukjes worden gevist,
die op gemaakte fouten wijzen. Een
bekend gezegde luidt: „Waar ge
hakt wordt vallen spaanders" En
er is gehakt. Iedereen heeft gedaan
wat hij kon. Ook de overheid. Het
is beter te prijzen voor wat be
wust goed geschiedde, dan critiek
te leveren op datgene wat onbe
wust werd vergeten. Ik zou de
schrijvers van de desbetreffende in
gezonden stukken willen vragen:
Hebt u zich naar het noodgebied
begeven om te helpen of hebt u
thuis naar de radio geluisterd en
Ramp en Zondags
heiliging
In een ingezonden stukje „Ram
pen en Zondagsheiliging" heeft de
heer v. d. A. datgene „misplaatst."
genoemd, waar een Christelijk volk
en waar ook ondergetekende, als
katholiek voor strijdt, n.l. een al
gehele Zondagsheiliging. Hij is zo
naïef te menen, dat door deze Zon
dagsheiliging op 1 Februari de red
ding nodeloos is uitgesteld. Hij acht
het hoog tijd. dat wij dergelijke
standpunten verlaten. Dat komt
omdat hij er weinig van weet. De
Zondag is de dag des Heren en dus
rustdag en zal ook rustdag blijven.
Men moet hierin het standpunt van
de meerderheid volgen. De neer
v, d A. hoort tot de enkelingen,
die hiermede geen rekening houden.
J. ROOLAART
Watersnood en Zondag
In verband met het Ingezonden
stukje van de heer v. d. A. over
de ramp eu de Zondagsheiliging
moeten mij enkele dingen van het
hart. Ik meen dat hij de situatie
enigszins verkeerd ziét. Niet door
een vermindering van de Zondags
heiliging zou een oetere hulpverle
ning mogelijk worden. n*aar juist
door een intensievere doorvoering
ervan, niet alleen in de Christelijke
landen maar ook achter het ijveren
gordijn. Want dan zou de oorlogs
begroting kunnen worden geschrapt
en zouden milliarden guldens vrij
komen voor de wederopbouw, Als
de heer v. d. A. niets met de Zon
dagsheiliging te maken wil heb
ben. dfan kan ik hem slechts ad
viseren zo snel mogeliik een enkele
reis naar een punt achter het ijze
ren gordijn te nemen.
Th. A. v. d. WEE
Wat doen wij met de
plunderaars?
Verscheidenen hebben de nood van
de getroffen gebieden te baat ge
nomen om te roven en te plunderen.
Zeer juist is het. dat deze mensen
gestraft worden. Maar waaruit be
staat hun straf? Zes maanden vrije
kost en logies of worden zij tewerk
gesteld san de herstelling van de
dijken? Dat laatste zou m.i. het
beste zijn M. SABEL
Smaldeel 5 gaat varen
Smaldeel 5, bestaande uit de for-
pedobootjagers. „Evertsen" en „Van
Galen", de fregatten „Van Amster*
en „De Bitter" en de onderzeeër
„Zwaardvis" is vandaag weer gaan
varen. Had het geld. dat met dit
smaldeel-reisje gemoeid is. niet
heel wat nuttiger besteed kunnen
worden onder de huidige droeve
omstandigheden? De geoefendheid
van het personeel laat heus wel
toe. dat de voorjaarsfeis wordt uit
gesteld of afgelast.
J. DE JONG
Extra entreeprijzen voor
het ramp jour naai?
Een inzender heeft er in deze ru-
briek voor gepleit, dat er extra en
treeprijzen zouden worden geheven
voor het rampjournaal. Hiertegen
kom ik in opstand. Zeker er moet
gegeven worden. Men moet doen
wat men kan. Maar men moet ook
bedenken, dat er mensen zijn. .die
reeds hun steentje hebben bijge
dragen en niet aan het betalen
kunnen blijven. Met een collecte in
de bioscoop wordt het doel toch ook
gediend?
Mevrouw LINDEYER
Waarom geen boten voor
geschreven?
Zou het geen aanbeveling ver
dienen aan mensen. die in de ge
bieden wonen, die door het water
worden bedreigd, bij de wet voor
te schrijven, dat zij op hun erf
altijd een roeiboot (liefst een ijze
ren) gereed moeten hebben liggen,
met een ketting aan het huis ver
bonden, die lang genoeg is om het
vaartuig met het wassende water
omhoog te doen gaan en die be
reikbaar is vanuit een hoger ge
deelte der woning? En zouden zij
ook niet verplicht kunnen worden
reddingsboeien en zwemvesten aan
wezig te hebben? Er zouden in dat
der slachtoffers
COR KWANT
HÏT is van algemene be
kendheid, dat de pauw
tot de zeer ijdele schep
selen moet worden gere
kend. En het is de manne
tjespauw, die pronkt met
zijn schitterende veren. De
afdeling mannenkleding
van Twentieth Century
Fox proviandeert deze
mannelijke ijdelheid. Van
ouds zijn het de kleren ge-
F1LMACTEUR Paul Dou
glas krijgt in ijltempo een
maatoverhemd aangepast,
waarvoor de chef-ontwer
per en vele andere krach
ten van de afdeling he
renkleding in de weer ko
men.
weest. die de man maken.
In Mohammeds dagen be
oordeelde men de man naar
zijn paard en zwaard; tij
dens de kruistochten naar
zijn harnas en de lengte
van zijn lans; tijdens de
Renaissance naar de pracht
van brocaat en zijde. De
Wild West keek naar zijn
laarzen en sporen.
En in Hollywood kijkt
men wie zijn kleermaker is.
TV/f EN moet niet gering
1VA denken over de vak
lieden. die er aan het werk
zijn. Want zij vervaardigen
niet alleen de modernste
pakken, maar ook costuums
van tientallen en honder
den jaren geleden. Moeder
Natuur heeft slechts een
beperkt aantal welgebouw
de mannen afgeleverd, zo
kan men uit de mond der
Hollywoodse vakmensen
vémemen. Velen zijn on
volkomen: de ene schouder
hoger dan de andere: lange
romp, korte benen; korte
romp, lange benen; dikke
middels, dunne middels. De
afdeling mannenkleding
strijkt al die plooitjes glad.
Zij komt de natuur te hulp
en dat kost niet alleen ta
lent, maar ook vakkennis.
Door vullingen en verho
gingen wordt een illusie
van volmaaktheid gegeven.
Het is voorts mogelijk een
filmacteur van de ene dag
op de andere tot een athle-
tische, gespierde figuur te
maken, of hem van een
dikke buik of een gebogen
rug te voorzien, die hij
slechts in jaren werkelijk
zou kunnen aankweken.
]V/| EN bezit een collectie
iV1 costuums ter waarde
van een millioen gulden,
verder een onschatbare
collectie medailles, sjerpen
en andere onderscheidings
tekenen, van de Bijbelse
tijden tot de huidige mili
taire insignia.
Zodra een nieuwe film
op stapel wordt gezet, gaar»
de mannen van het kle
dingmagazijn na wat er
nodig is: wat voorradig is.
wat gemaakt moet, wat ge
leend kan worden. De ma
terialen worden gekozen,
en men gaat op zoek naai
de niet allledaagse zaken,
waarvan in het scenario
sprake is. Al is het een
mannenwereld en een man-
nenafdeling, zonder vrou
wen kan men het niet stel
len. Er is een kleermakers
assistente, die het tegen al
haar mannelijke collega's
kan opnemen en ook een
vrouwelijke deskundige,
die alles afweet van de
mannen-mode aller tijden.
EEN opmerkelijke werk
zaamheid is het zoda
nig behandelen van de kle
ren. dat zij niet de indruk
maken regelrecht van de
MEN BESTEEDT VEEL
ZORG aan de waardevol
le garderobe. Hier ziet
men een jongeman bezig
met de enorme collectie
schoeisel, die regelmatig
in de steriliseermachine
moet.
kleermaker te komen. Beau
Brummel en lord Byron
voelden zich (en ze zullen
de enigen niet zijn) niet op
hun gemak in splinter
nieuwe costuums en ver
schenen er eerst mee in
het openbaar als zij ze
enige tijd gedragen had
den.