Komend voorjaar brengt geen mode-revolutie Kleren maken de filmster Moet U eens horen Parijs geeft strijd om lage taille nog niet gewonnen Storm in rampnacht r DE HOOFDLIJNEN ZIJN: J Zaterdag 14 Februari 1953 (Van onze moderedactrice) PARIJS. Februari. De halfjaarlijkse Parijse modeker- mis draait weer. Op 1 Februari is de stroom van modeshows, waarop de haute couture hui zen laten zien wat naar hun mening de vrouwen in het eerstkomende halfjaar, dus deze lente en zomer, zullen dragen, begonnen. Wekenlang zullen één, soms twee maal per dag in al deze huizen de mannequins de nieuwe collec ties tonen. In één week tijd hebben wij ten uwen behoeve minstens tweedui zend verschillende modellen be keken en als wij nu moeten zeggen wat de nieuwe lijnen van Parijs zijn, dan aarzelen we even. Laten wij beginnen met u gerust te stellen: een moderevolutie brengt dit voorjaar niet. Hoogstens een evolutie. Al enige seizoenen achter elkaar wordt een poging gedaan, een mode te lanceren die herin neringen opwekt aan die van de twintiger jaren:u weet wel, de tijd van rechte, korte hemdjurken, zonder taille, met een ronde hals, schouderbanden en een afgezakte ceintuur. En deze neiging, terug te keren naar de twintiger jaren, heb ben wij ook nu weer bespeurd. Met één grote uitzondering: de rokken blijven vrij lang, 30 tot 32 cm. van de grond. Maar de cein tuurs op de heupen, de verlaagde taillelijn. de meedogenloze ronde decolletés wij hebben ze alle maal gezien. Maar wij hebben ook heel wat modellen gezien waarbij de taille precies op de goede plaats zat, wij hebben flatteuze puntige decolletés ontwaard, en wijde rokken.. En wij hebben geconstateerd, dat de man, die de onbetwiste koning is ln de Parijse haute couture. Christian Dior. niets wil weten van de lage taillelijn. Integendeel, hij bracht brede ceintuurs, die tot boven de taille reikten. Dit in tegenstelling met al zijn collega's, die een voor keur aan de dag legden voor de ceintuur ..en forme", de rond ge sneden riem die bij de heuplijn aansluit, en waarvan de bovenste rand precies tot het middel komt. Of de lage taille dan toch weer terug komt? Voorspellingen op mo degebied zijn altijd hachelijk, maar dit seizoen geven wij de lijn „twin tigerjaren" nog niet veel kans. Hoogstens in de vorm van één of ander grappig, maar niet essentieel detail. Denkt u maar aan de mar tingale. de laag afhangende rug ceintuur. die vorig jaar zo'n suc ces heeft gehad, hoewel het denk beeld van een afgezakte taille de vrouwen nog altijd met afschuw vervult. Stola verdween Het modenieuwtje van deze win ter, de stola, is volmaakt van het terrein verdwenen, behalve bij de avondjurken. Nieuw ie de mode kleur van dit seizoen: n.l. beige, dat grijs en marineblauw (maar niet het klassieke zwart) heeft ver drongen. Als u up to date wil zijn, moet u dit seizoen een beige tail leur dragen van tweed, hetzij een klassiek model of één met een los vrij recht jasje. De schouders zijn misschien een ietsje breder gewor den, maar niet veel. Driekwart mouwen voor mantelpakjes zijn zeer modern. Naast de klassieke pakjes, die met een blouse gedra gen worden, is de „robe-tailleur" opgedoken, een tweedelig ensemble, waarvan het de bedoeling is dat het zonder blouse, als een japon wordt gedragen. Deze „robes-tail leur" hebben vaak een vrij diep decolleté, puntig of wat rond lo pend. Nu moet u niet zeggen: beige staat mij niet, want de beige tin ten die nu gebracht worden zijn warm, goudachtig, en heel flatteus, vooral als zij worden gecombineerd met roomachtig wit. Wit piqué en witte organdie worden heel veel gebruikt voor garnering van man telpakjes: langs de kraag, maar ook als een smal randje uitstekend uit de manchetten, of gelegd langs de onderkant of de randen van het jasje. Katoenen piqué De haute couture heeft de ka toen. en vooral de katoenen piqué ontdekt. Gebloemde piqués worden gebruikt voor handschoenen, hoed jes, zomerse jurken en rokken. Maar niet alleen bij katoen, ook bij zijde zijn dit seizoen de im primés ongekend populair. Com binaties van blauw er. groen, rood en groen, beige, wit en zwart ge ven aan het meestal vrij sobere kleurengamma van de Parijse hau te couture een ongekende fleurig heid. Bij de japonnen, en vooral bij de zijden japonnen, komt een ander kenmerk van de nieuwe mo de sterk tot uiting: de aandacht die aan de rug wordt besteed. Het is nog niet zolang geleden dat de achterkant ook sterk de belang stelling had. en na een paar jaar verwaarloosd te zijn, is de achter zijde nu minstens even belangrijk als de voorzijde. Dat komt op al lerlei manieren tot uiting: bij Gi- venchy b.v.. doordat een japon van voren heel hoog was. maar in de rug diep gedecolleteerd. Bij tal van anderen blousden de lijfjes royaal over de rok heen: soms, zoals bij de bijzonder excentrieke collectie van Balgnciaga, als poging om de taille naar beneden te brengen, maar vaker alleen om het accent op de rug te doen "allen. Queu de Paris Maar meestal profiteerden de rok ken van de aandacht, die aan de achterkant werd besteed. Een rok, recht van voren, krijgt aan de ach terkant een reep van ingezette plis- Kleuren: beigewit, zwart, grijs, marine en imprimés. Stoffen: Tweed, alpacca, bedrukte katoen, vooral piqué, zijden imprimés. Roklengte: Minstens even lang als deze winter. Schouders: Lijken een ietsje breder te worden, met laag inge zette mouwen. .Mouwen: drie kwart, zelfs vaak bij zomerjurken. Taille: Vrij laag, soms vrij sterk, maar vaak vrijwel niet ge markeerd. Mantelpakken: Behalve de klassieke modellen veel losse jasjes, vrij strak sluitend om de heupen. De robe-tailleur is vrij diep gedecolleteerd. Halsuitsnijding: geprononceerd, hetzij rond of puntig. Blousende ruggen: veel plissées, rokken met ruimte van ach teren. Draperieën: overal, op het lijfje, dwars op de rok, in de lengte, maar meest bescheiden van omvang. De Engelse kroningbe ïnvloedt de haute couture Bettina, de ongekroonde koningin van de Parijse mannequins, een rose strohoed van Svend), een rood lederen band, een rose roos voorspellen de lente Omvangrijkdoor zichtig, dwaas en flatteus: een hoed van Fath sées. soms zo omvangrijk, dat de in druk wordt gewekt dat er een on derkleed onder de japon wordt ge dragen. Ruimte in de achterzijde van de rok wordt op allerlei ma nieren aangebracht, soms van de taille uit, soms lager beginnend. Het verst op dit gebied was wel Jean Dessès gegaan, wiens collectie herinneringen opwekte aan de mode van de laatste jaren van de negen tiende eeuw: u weet wel, de tijd van de queu de Paris. Voor een smalle strook hele fijne plissées werd een massa stof gebruikt. .Een heel bescheiden strikje vestigde nog even de aandacht op de achterzijde. Tal van japonnen, van eenvoudige modellen voor de dag tot zeer ge-, klede cocktailgewaden hadden een rok, die van voren glad was en even wijd uitliep, maar die van achteren met een groot aantal stro ken, onder elkaar geplaatst, was versierd. En er waren modellen met grote strikken, waaronder best een queu-tje verstopt had kunnen zijnU ziet, er is eigenlijk niet één Parijse mode. Er zijn een hele boel verschillende lijnen. En de ko pers zullen ten slotte uitmaken, wat van dit alles nu „mode" wórdt. Die kopers zijn op het ogenblik de inkopers van de confectie die uit alle landen van de wereld haar Parijs zijn gekomen. Zij zitten over al, bij de internationale beroemd heden, en bij de jonge, pas begin nende huizen. Zij werken onder hoogspanning, want een Parijs mo del is kostbaar, en iedere vergis sing kost veel geld. En het zullen ten slotte de doodgewone vrouwen zijn, u en ik. die uit de veelheid van ideeën, die Parijs brengt, zul len kiezen. Want Parijs kan wel bevelen, maar zij wordt lang niet altijd gehoorzaamd. De strijd om de lage taille heeft Parijs nog steeds niet gewonnen. Ziekenfondsverstreklcin- gen voor slachtoffers DEN HAAG. Aan personen, die getroffen zijn door de waters nood en onder de regeling Hulp verlening Oorlogsslachtoffers 1940- 1945 vallen, wordt ongeacht of zij geëvacueerd zijn aangeraden zich onverwijld bij een algemeen ziekenfonds in hun verblijfplaats te laten registreren. De algemene ziekenfondsen ge ven aan de personen, die zich ter registratie aanmelden, alle ver strekkingen. waarop ook de verze kerden bij die ziekenfondsen recht hebben. Radioprogramma ZONDAG 15 FEBRUARI 1953 HILVERSUM I. 402 m. VARA: 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.13 Gevarieerde muziek. 8.35 Orgelspel. 8.58 Sportmededelingen. 9.00 „Langs on gebaande wegen", causerie. 9.10 Kamer orkest. klein koor en solisten. 9.45 „Geestelijk leven" causerie. 10.00 Lichte muziek. 10.30 „Met en zonder omslag. 11.00 Promenade orkest en solist. 11.30 Cabaret. AVRO: 12.00 Marlnierskapel. 12.35 „Even afrekenen. Heren!" 12.45 Lichte muziek. 13.00 Nieuws en weerbe richten. 13.05 Mededelingen of gram.- muziek. 13.10 Metropole orkest. 14.00 Boekbespreking. 14.20 Omroeporkest en solist. 15.00 Filmpraatje. 15.15 Disco-cau serie. 16.00 Gram.muziek. 16.30 Sportre- vue. VARA: 17.00 Gevarieerde muziek. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. VPRO: 18.30 Korte Ned. Herv. kerkdienst. 1KOR19.00 Kinderdlenst. 19.35 „Ge sprekken om de Bijbel", radio-catechi satie. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Neder landse muziek. 20.55 ..Paul Vlaanderen cn het Jonathan Mysterie", hoorspel. 21,35 Mededelingen. 21.40 Hammond orkest. 22.10 Voordracht. 22.30 Zuid- Amerikaanse en Spaanse muziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Reportages of gramofoon- muziek. 23.2524.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM n. 298 m. KRO: 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Gra mofoonmuziek. IKOR: 10.00 „In de open deur" causerie. 10.30 Kerkdienst t.g.v. de Studenten-Wereldgebedsdag. NCRV 12.00 Godsdienstige liederen. KRO: 12.15 Apologie. 12.35 Gram.muziek. 12.40 Lich te muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.10 Amu sementsmuziek. 13.40 Boekbespreking. 13.55 Gram.muziek. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Cello en piano. 15.00 Gram.muziek. 15.25 „Verbeelding en fantasie in de beeldende kunst", causerie. 15.40 So. praan en piano. 16.10 Katholiek Thuis front overal. 16.15 Sport. 16.30 Vespers. NCRV: 17.00 Gereformeerde kerkdienst. 18.30 Meisjeskoor. 18.S0 Gram.muziek. 19.15 Omroeporkest en soliste. 19.30 „Ge looft U dat?" causerie. KRO: 19.45 Nieuws 20.00 Gram.muziek. 20.25 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.30 „100 jaar Kromstaf". 20.50 „Alles of niks". 21.05 Amusementsorkest, kinderkoor en solis ten. 21.40 „Een vergissing is menselijk", hoorspel. 22.20 Weense muziek. 22.35 Ac tualiteiten. 22,45 Avondgebed en Liturgi sche kalender. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Gram.muziek. MAANDAG 16 FEBRUARI HILVERSUM I 402 m.: VARA: 7.00 Nieuws: 7.13 Gramofoonmuziek; 8.00 Nieuws en weerberichten: 8.18 Gramo foonmuziek; 9.00 „Onder de pannen", hoorspel; 9.20 Gramofoonmuziek (Om 9.35 Waterstanden). VPRO: 10.00 „Voor de oude dag", causeerie; 10.05 Morgen wijding VARA: 10.20 Voordracht; 10.40 Voor de zieken; 11.40 Sopraan en piano; 12.00 Gramofoonmuziek; 12.15 Dansmu ziek; 12.30 Land- en tuinbouwmededf- lingen; 12.33 Voor het platteland; 12.38 Dansmuziek; 13.00 Nieuws en commen taar; 13.20 Orgelspel: 13.55 Voor de mid denstand: 14.00 Voor de vrouw; 14.15 Pianorecital; 14.45 Gramofoonmuziek; 15.15 „eDe Gesloten deur", hoorspel; 1620 Bariton en piano: 16.45 Vragenbe- antwoording; 17.15 Metropole orkest: 17.50 Militair commentaar; 18.00 Nieuws; 18.15 Pianospel; 18.30 Parlementair over. zicht; 18.45 Voor de jeugd; 19.45 Rege ringsuitzending: Landbouwrubriek: 20.00 Nieuws; 20.05 „In Holland staat een huis", hoorspel met muziek; 20.35 Aetherforum; 21.10 Strijkorkest; 21.30 „Het welvaartsplan van het N.V.V.", causerie; 21.45 Reportage: 21.50 Voor en achter het voetlicht; 22.10 „Les Trovens a Carthage", opera (acte 1); 23.00 Nws: 23.15 Gramofoonmuziek; 23.45—24.00 Idem. HILVERSUM II 298 M.; NCRV: 7.00 Nieuws: 7.10 Gramofoonmuziek; 7.15 Ochtendgymnastiek; 7.30 Gramofoonmu ziek: 7.45 Een woord voor de dag: 8.00 Nieuws en weerberichten: 8-10 Sport uitslagen: 8.23 Gwijde muziek: 8.45 Gra mofoonmuziek: 9.00 Voor de zieken: 9.30 Vocaal kwartet: 9.33 Gramofoonmuziek: 10.00 Tenor en plano; 10.30 Morgen dienst; 11.00 Gramofoonmuziek: 11.15 Idem: 12.25 Voor boer en tuinder: 12.30 Land. en tuinbouwmededelingen; 12.33 Orgelconcert: 12.59 Klokgelui: 13.00 Nieuws: 13.15 Gramofoonmuziek: 14.00 Schoolradio: 14.3n Gramofoonmuziek; 14.45 Voor de vrouw: 15.15 Gramofoon muziek: 15.30 Cello en piano: 16.00 Bij bellezing; 16.30 Gramofoonmuziek: 16.45 Kinderkoor: 17.00 Voor de kleuters; 17.15 Gramofoonmuziek: 17.30 Voor de jeugd: 17.45 Regeringsuitzending: Prof. dr. Joh. J. Hanrath: 18.00 Harmonie-or kest; 18.20 Sportpraatje: 18.30 Zigeuner kwintet: 18.45 Engelse les: 19.00 Nieuws en weerberichten:'19.10 Lichte muziek; 19.30 „Volk en Staat", causerie: 19.45 Pianoduo: 20.00 Radiokrant; 20.20 Corelli herdenkking: 20.55 „Het kind van Euro pa". hoorspel: 21.55 Gramofoonmuziek: 22.00 „Rijkdom onder de grond: Aard olie", causerie: 22 10 Corelli herdenking: 22.45 Avondoverdénkinc: 23.00 Nieuws en S.O.S.-berlchten: 23.15 „Man en vrouw", causerie: 23.30—24.00 Gramo foonmuziek. OP dit kaartje ziet men het verloop van de storm, die in de nacht van 31 Januari op i Februari het toch reeds hoge zeewater voor onze kust zo gevaarlijk ver heeft opgestuwd en die vooral daarom zulke catastrofale gevolgen heeft gehad, omdat het centrum er van zich zo langzaam heeft verplaatst. Men moet bij het bestuderen van dit kaartje er vooral op letten, dat de dikke zwarte lijn, die aangeeft hoe het stormcentrum, d.w.z, de kern der depressie, het punt waar de laégste barometerstanden wer den gemeten, zich verplaatste, de toestand op verschillende tijdstippen in beeld brengt, die tel kens precies worden aangeduid. De dunne zwarte lijnen, die de wind richting aangeven, hebben echter allemaal betrekking op de wind richting op één bepaald tijdstip. Het tijdstip van 31 Januari, 24 uur namelijk, waarop de kern der de pressie zich boven de Duitse Bocht bevond. De depressie, die deze storm ver oorzaakte ontstond ergens op de Atlantische Oceaan, ten westen van IJsland. Ten noorden ervan bevond zich koude lucht. Toen de kern in de buurt van IJsland was gekomen, ontstond, door de toe voer van warme lucht uit 't Zuid westen. het verschijnsel, dat de meteorologen „cyclogenese'' noe men, hetgeen zeggen wil, dat de luchtdrukverschillen binnen naar verhouding kleine afstand buiten gewoon groot werden. Ten tijde van de storm werden alleen in ons land luchtdrukverschillen van 20 millibar gemeten. Wat de windrichtingen op 31 Ja nuari middernacht betreft: men moet er aan denken, dat de lucht van plaatsen met hoge- naar plaat sen met lage luchtdruk vloeit, maar, door de aswenteling van de aarde nooit volgens een rechte lijn. Vandaar dat op het aangegeven tijdstip op onze kust bijvoorbeeld een noordwester storm woedde, in Duitsland daarentegen een storm uit het zuidwesten. Op het onder ste kaartje de gebieden waar dijk breuken en overstromingen plaats vonden. Waarom bij geloofs genoten? Bij alle ellende, die we de laat ste dagen hebben beleefd, is er één ding. dat weldadig aandoet: de spontane en onvoorwaardelijke be reidheid tot helpen. Waar bleef de antipathie tussen plattelandsbewo ners en stedelingen, van Friezen te genover Hollanders? Alle tegenstel lingen zijn weggevallen. Men hielp zijn medemens zonder te vragen naar zijn geloof of naar zijn poli tieke kleur. Men is geneigd te ver zuchten: konden we dat maar zo houden! Volgens mijn bescheiden mening kan dat. als van de huidige situatie maar door niemand mis bruik wordt gemaakt. Wat ik echter betreur is het bericht, dat evacué's zoveel mogelijk bij geloofsgenoten worden ondergebracht. Was hier nu niet een unieke gelegenheid om mensen, die, zoals met eilandbewo ners uiteraard het geval is. nogal geïsoleerd hebben geleefd, in con tact te brengen met mensen van een andere overtuiging? W. DIRKSON. Mouiven omhoog, ons land moet droog! Mijns inziens zou een landelijke actie tot inzameling van oud pa pier, lompen en metalen, er toe bij kunnen dragen, dat ieder padvin der zijn gulden verdient. En wat zou u denken van een speciale week kaart op tram en bus, met b.v. een opzet van vijftig cent ten bate van het Nationaal Rampenfonds? J. W. Directeur van Rampen fonds benoemd Dezer dagen las ik, dat er een directeur van het Nationaal Ram penfonds was benoemd. Tot mijn spijt werd het salaris van deze directeur niet in het bericht ver meld. Ik weet wel. dat dit geen usance is. Maar in dit geval is dat iets, dat het gehele Nederlandse volk bijzonder interesseert. Zou het geen aanbeveling verdienen het als nog bekend te maken. De W. De beste stuurlui staan aan de wal Bij lezing van de ingezonden stukjes „Gebrekkige hulpverlening" in uw blad van 9 Februari j.l. heb ik geconstateerd, dat: le de beste stuurlui nog steeds aan de wal staan; 2e waar gewerkt wordt, wor den fouten gemaakt. Het is heus geen kunst om in een verwarmde kamer onder het genot van koffie, sigaar of sigaret, gebogen over een landkaart uit te maken, hoe het wel moet. Een potloodpunt wordt op een kaart zo gemakkelijk verplaatst, terwijl het in werkelijkheid toch heel anders is. Ondanks het hoge aantal slachtoffers van de waters nood mogen we toch werkelijk dankbaar zijn voor het bereikte re sultaat, temeer, omdat hier niet vol gens een van tevoren uitgestippeld plan werd gewerkt. EEN ABONNEE Niet op zijn plaats! De critiek. die diverse inzenders uitoefenen op mensen en instanties, die bij de nationale ramp de hel pende hand hebben geboden is m.i. geheel niet op zijn plaats. De een geeft volgens inzenders geen goede berichten, een ander geeft ge brekkige hulp, aan een derde zit „een luchtje", enz. Laten wij de hand in eigen boezem steken. Heb ben deze personen zelf hun best gedaan om te helpen waar mogelijk was? Ik ben er van overtuigd, dat de hulp, hetzij goed of verkeerd ge geven, steeds goed was bedoeld. De uitgebrachte critiek is dan ook een slag in het gezicht van alle harde werkers. S. HAZENBROEK-OFFERMAN. Gebrekkige hulp verlening Betreurenswaardig vind ik het, dat er uit de droevige berichten van de laatste tijd door sommige lezers als het ware stukjes worden gevist, die op gemaakte fouten wijzen. Een bekend gezegde luidt: „Waar ge hakt wordt vallen spaanders" En er is gehakt. Iedereen heeft gedaan wat hij kon. Ook de overheid. Het is beter te prijzen voor wat be wust goed geschiedde, dan critiek te leveren op datgene wat onbe wust werd vergeten. Ik zou de schrijvers van de desbetreffende in gezonden stukken willen vragen: Hebt u zich naar het noodgebied begeven om te helpen of hebt u thuis naar de radio geluisterd en Ramp en Zondags heiliging In een ingezonden stukje „Ram pen en Zondagsheiliging" heeft de heer v. d. A. datgene „misplaatst." genoemd, waar een Christelijk volk en waar ook ondergetekende, als katholiek voor strijdt, n.l. een al gehele Zondagsheiliging. Hij is zo naïef te menen, dat door deze Zon dagsheiliging op 1 Februari de red ding nodeloos is uitgesteld. Hij acht het hoog tijd. dat wij dergelijke standpunten verlaten. Dat komt omdat hij er weinig van weet. De Zondag is de dag des Heren en dus rustdag en zal ook rustdag blijven. Men moet hierin het standpunt van de meerderheid volgen. De neer v, d A. hoort tot de enkelingen, die hiermede geen rekening houden. J. ROOLAART Watersnood en Zondag In verband met het Ingezonden stukje van de heer v. d. A. over de ramp eu de Zondagsheiliging moeten mij enkele dingen van het hart. Ik meen dat hij de situatie enigszins verkeerd ziét. Niet door een vermindering van de Zondags heiliging zou een oetere hulpverle ning mogelijk worden. n*aar juist door een intensievere doorvoering ervan, niet alleen in de Christelijke landen maar ook achter het ijveren gordijn. Want dan zou de oorlogs begroting kunnen worden geschrapt en zouden milliarden guldens vrij komen voor de wederopbouw, Als de heer v. d. A. niets met de Zon dagsheiliging te maken wil heb ben. dfan kan ik hem slechts ad viseren zo snel mogeliik een enkele reis naar een punt achter het ijze ren gordijn te nemen. Th. A. v. d. WEE Wat doen wij met de plunderaars? Verscheidenen hebben de nood van de getroffen gebieden te baat ge nomen om te roven en te plunderen. Zeer juist is het. dat deze mensen gestraft worden. Maar waaruit be staat hun straf? Zes maanden vrije kost en logies of worden zij tewerk gesteld san de herstelling van de dijken? Dat laatste zou m.i. het beste zijn M. SABEL Smaldeel 5 gaat varen Smaldeel 5, bestaande uit de for- pedobootjagers. „Evertsen" en „Van Galen", de fregatten „Van Amster* en „De Bitter" en de onderzeeër „Zwaardvis" is vandaag weer gaan varen. Had het geld. dat met dit smaldeel-reisje gemoeid is. niet heel wat nuttiger besteed kunnen worden onder de huidige droeve omstandigheden? De geoefendheid van het personeel laat heus wel toe. dat de voorjaarsfeis wordt uit gesteld of afgelast. J. DE JONG Extra entreeprijzen voor het ramp jour naai? Een inzender heeft er in deze ru- briek voor gepleit, dat er extra en treeprijzen zouden worden geheven voor het rampjournaal. Hiertegen kom ik in opstand. Zeker er moet gegeven worden. Men moet doen wat men kan. Maar men moet ook bedenken, dat er mensen zijn. .die reeds hun steentje hebben bijge dragen en niet aan het betalen kunnen blijven. Met een collecte in de bioscoop wordt het doel toch ook gediend? Mevrouw LINDEYER Waarom geen boten voor geschreven? Zou het geen aanbeveling ver dienen aan mensen. die in de ge bieden wonen, die door het water worden bedreigd, bij de wet voor te schrijven, dat zij op hun erf altijd een roeiboot (liefst een ijze ren) gereed moeten hebben liggen, met een ketting aan het huis ver bonden, die lang genoeg is om het vaartuig met het wassende water omhoog te doen gaan en die be reikbaar is vanuit een hoger ge deelte der woning? En zouden zij ook niet verplicht kunnen worden reddingsboeien en zwemvesten aan wezig te hebben? Er zouden in dat der slachtoffers COR KWANT HÏT is van algemene be kendheid, dat de pauw tot de zeer ijdele schep selen moet worden gere kend. En het is de manne tjespauw, die pronkt met zijn schitterende veren. De afdeling mannenkleding van Twentieth Century Fox proviandeert deze mannelijke ijdelheid. Van ouds zijn het de kleren ge- F1LMACTEUR Paul Dou glas krijgt in ijltempo een maatoverhemd aangepast, waarvoor de chef-ontwer per en vele andere krach ten van de afdeling he renkleding in de weer ko men. weest. die de man maken. In Mohammeds dagen be oordeelde men de man naar zijn paard en zwaard; tij dens de kruistochten naar zijn harnas en de lengte van zijn lans; tijdens de Renaissance naar de pracht van brocaat en zijde. De Wild West keek naar zijn laarzen en sporen. En in Hollywood kijkt men wie zijn kleermaker is. TV/f EN moet niet gering 1VA denken over de vak lieden. die er aan het werk zijn. Want zij vervaardigen niet alleen de modernste pakken, maar ook costuums van tientallen en honder den jaren geleden. Moeder Natuur heeft slechts een beperkt aantal welgebouw de mannen afgeleverd, zo kan men uit de mond der Hollywoodse vakmensen vémemen. Velen zijn on volkomen: de ene schouder hoger dan de andere: lange romp, korte benen; korte romp, lange benen; dikke middels, dunne middels. De afdeling mannenkleding strijkt al die plooitjes glad. Zij komt de natuur te hulp en dat kost niet alleen ta lent, maar ook vakkennis. Door vullingen en verho gingen wordt een illusie van volmaaktheid gegeven. Het is voorts mogelijk een filmacteur van de ene dag op de andere tot een athle- tische, gespierde figuur te maken, of hem van een dikke buik of een gebogen rug te voorzien, die hij slechts in jaren werkelijk zou kunnen aankweken. ]V/| EN bezit een collectie iV1 costuums ter waarde van een millioen gulden, verder een onschatbare collectie medailles, sjerpen en andere onderscheidings tekenen, van de Bijbelse tijden tot de huidige mili taire insignia. Zodra een nieuwe film op stapel wordt gezet, gaar» de mannen van het kle dingmagazijn na wat er nodig is: wat voorradig is. wat gemaakt moet, wat ge leend kan worden. De ma terialen worden gekozen, en men gaat op zoek naai de niet allledaagse zaken, waarvan in het scenario sprake is. Al is het een mannenwereld en een man- nenafdeling, zonder vrou wen kan men het niet stel len. Er is een kleermakers assistente, die het tegen al haar mannelijke collega's kan opnemen en ook een vrouwelijke deskundige, die alles afweet van de mannen-mode aller tijden. EEN opmerkelijke werk zaamheid is het zoda nig behandelen van de kle ren. dat zij niet de indruk maken regelrecht van de MEN BESTEEDT VEEL ZORG aan de waardevol le garderobe. Hier ziet men een jongeman bezig met de enorme collectie schoeisel, die regelmatig in de steriliseermachine moet. kleermaker te komen. Beau Brummel en lord Byron voelden zich (en ze zullen de enigen niet zijn) niet op hun gemak in splinter nieuwe costuums en ver schenen er eerst mee in het openbaar als zij ze enige tijd gedragen had den.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1