„Strijdende Kerk"
fWl»I
DIJKSTRA'S DRUKKERIJ N.V.
BESTEL en BETAAL
„DE RAM P"
NATIONAAL RAMPENFONDS
Pagina 8
„DE STRIJDENDE KERK", 9e Jaargang, No. 188, 14 Februari 1953
regelen in zake het aandeel van de meer
dere vergaderingen in de oefening der
tucht over de ambtsdragers heeft gefun
deerd, vroom en wijs acht.
Van harte hoop ik, dat deze uitspraak
verder een vruchtbare werking moge
doen, tot bevordering ook van de- toe
nadering tot en verzoening met andere
gereformeerdgezinden.
Tot zover Dr Bos.
HEEL GEVAARLIJK.
In „Ons Kerkblad" (orgaan van de
„vrijgemaakte" Kerk van Leerdam)
schrijft Ds van der Waals:
De synode was o.a. van oordeel, dat „in
de kerken (syn. kerken, v. d. W.) een
stemmig aanvaard wordt, dat in het ker
kelijk handelen de bevoegdheid der meer
dere vergaderingen classes, synoden,
v. d. W.) niet minder dan de bevoegdheid
van de kerkeraad dient geëerbiedigd te
worden aangezien zowel in de plaatselijke
kerk als in het kerkverband de eenheid
van het ene volk Gods en het ene lichaam
van Cristus tot opbaring komt."
Als ik goed begrijp staat hier dus, dat
de classes en synoden hetzelfde gezag
hebben als de kerkeraad. Ja, eigenlijk
hebben ze meer gezag, want óók in het
kerkverband komt het lichaam van
Christus uit, dus als een kerkeraad ingaat
tegen een synode, dan heb ik dat kerk
verband te volgen.
Op grond hiervan is o.a. uitgesproken:
dat t.a.v. een schorsing van een ambts
drager de kerkeraad (waartoe deze be
hoort) zich behalve tot de naburige kerk
ook tot de classis kan wenden. Bij wan
bestuur kan een deel van een kerkeraad
of van een gemeente zich tot een classis
of tot een synode wenden om ambtsdra
gers te doen schorsen.
Ziedaar het ei, dat de synodale kip ons
voorzette. Als we het doorlichten blijkt
het niet van een nieuwe soort te zijn.
Maar wel van een heel gevaarlijke. Het
stelt immers de kerken, die reeds bij
voorbaat eenstemmig verklaard hebben
op deze soort verzot te zijn, in staat hier
van zoveel uitsmijters te maken als ze
zelf maar willen. Ja, zelfs kan nu achter
af de aanmaak van vele uitsmijters in
1944 e.v. nog worden goed gepraat, omdat
men zeggen kan, dat de synodale kip fei
telijk toen reeds dergelijke eitjes legde.
Want wat men in Rotterdam besloten
heeft is niets anders dan een erkennen-
achteraf van de juistheid van de tucht-
praktijken en schorsingsmethoden, die
aan de Vrijmaking vooraf gingen. In
1944 e.v. is door talloze classes en syno
den geschorst en afgezet. Thans gaat men
eenstemmig verklaren: zo was het juist,
aan de meerdere vergaderingen komt
tuchtrecht toe.
Daarmee heeft Rotterdam, dat reeds
het vorige jaar inzake de leerbeslissingen
alles gehandhaafd heeft, dit nieuw jaar
zich ook helder inzake de kerkrechtelijke
kwestie uitgesproken. Duidelijk is nu
vastgelegd, dat de classes enz. schorsen
kunnen. En daarmee is de brug opgehaald
en de kloof verdiept. Nieuwe puinvoor-
raad te Rotterdam. Slechte eieren voor de
consumptie!
In troebel water.
Jammer is het dat de Vrijgemaakte
broeders van „Contact", die het niet eens
zijn met Ds Van Dijk c.s., nu in troebel
water gaan vissen. Zij adviseren de be
zwaarde broeders in onze kerken:
Laten de bezwaarde broeders zich onder
biddend opzien tot God van de niet-Schrif-
tuurlijk te funderen leeruitspraken en tucht-
handelingen openlijk vry maken! Dat be
tekent niet, dat zij zich zonder meer bij de
vrijgemaakte kerken voegen; immers, zich
van enig niet-Schriftuurlijk te funderen be
sluit ener kerkelijke vergadering vrijmaken
is een zaak van gewone Schriftuurlyk-
kerkelijke orde, waartoe wij geroepen zijn,
afgezien van de vraag of anderen zich al
eerder dan wij daartoe hebben begeven. Maar
zulk een vrijmaking houdt wèl in, dat op de
desbetreffende kerkelijke vergaderingen dui
delijk wordt bekend gemaakt, ten eerste, dat
men in gehoorzaamheid aan de Here de
vervangingsformule als een leeruitspraak,
die uit de Schrift niet is te bewijzen, voor
zichzelf en voor anderen niet als bindend kan
aanvaarden, en ten tweede, dat men zich aan
de plaats gevonden tuchthandelingen niet
conformeert, omdat ze voor het aangezicht
des Heren niet gelden, alsmede dat ook
anderen zich daaraan niet mogen conforme
ren.
Laat men daarmee beginnen. Een Schrif
tuurlij k-kerkelyke samenleving laat dit toch
toe!!!!
Pas door zulk een daad te stellen, kan de
waarde blijken van de woorden, die tot nu
toe gesproken zijn. Een daad alleen zal ook
de ogen kunnen openen bij velen, die ze nu
nog gesloten hebben, en onder 's Heren zegen
tot zelfonderzoek kunnen brengen over het
geen, waarvoor zij verantwoording dragen.
Of de verharding zal er temeer door open
baar worden, maar ook dat is niet minder
noodzakelijk. Zulk een daad te stellen bidden
wij onze bezwaarde en „gebonden" broeders
van harte toe.
Dit is wel het ergste wat zich denken
laat. Men weet niet wat men zegt. Hier
wordt vrij-making geadviseerd, die inder
daad scheuring betekent. Alsof de kerk
van Christus nog niet voldoende geschon
den is. In plaats van te getuigen: blijft bij
elkaar, spreekt samen, bidt samen
wordt hier met het vuur van de scheuring
gespeeld. Wij hopen en bidden dat men
zich niet op dit heilloze pad zal laten
brengen.
Nogmaals: men leze de Vervangings
formule eerlijk, zonder achterdocht, men
leze de Schrift, men herleze de belijdenis
geschriften en men zal zien, dat de be
zwaren als sneeuw voor de zon wegsmel
ten.
Neemt een
abonnement
op Le
ONS WERK IS BETER
HEBEN VAKLIEDEN
VBASOT PRIJS
HERM. COLLENIUSSTRAAT 18-20 - GRONINGEN
Telefoon 21541 (3 1 ijnen)
FOOR AL UW DRUKWERKEN
morgen bij Uw boekhandel
Met voorwoord van
H.M. de Koningin.
Meer dan honderd foto's uit het noodgebied
en een kaart in zes kleuren van de
overstroomde landsdelen.
96 pagina's. Gebonden.
Groot formaat 19 X 25}/£ cm.
De prijs is 3.50. Door belangeloze
samenwerking komt de gehele
opbrengst ten goede aan het
Snelle hulp is dubbele hulp.
Onmiddellijke inschrijving en
betaling zijn dringend
gewenst.
PUBLICATIE VAN DE VEREENIGING TER
BEVORDERING VAN DE BELANGEN DES
BOEKHANDELS