„Strijdende Kerk" fWl»I DIJKSTRA'S DRUKKERIJ N.V. BESTEL en BETAAL „DE RAM P" NATIONAAL RAMPENFONDS Pagina 8 „DE STRIJDENDE KERK", 9e Jaargang, No. 188, 14 Februari 1953 regelen in zake het aandeel van de meer dere vergaderingen in de oefening der tucht over de ambtsdragers heeft gefun deerd, vroom en wijs acht. Van harte hoop ik, dat deze uitspraak verder een vruchtbare werking moge doen, tot bevordering ook van de- toe nadering tot en verzoening met andere gereformeerdgezinden. Tot zover Dr Bos. HEEL GEVAARLIJK. In „Ons Kerkblad" (orgaan van de „vrijgemaakte" Kerk van Leerdam) schrijft Ds van der Waals: De synode was o.a. van oordeel, dat „in de kerken (syn. kerken, v. d. W.) een stemmig aanvaard wordt, dat in het ker kelijk handelen de bevoegdheid der meer dere vergaderingen classes, synoden, v. d. W.) niet minder dan de bevoegdheid van de kerkeraad dient geëerbiedigd te worden aangezien zowel in de plaatselijke kerk als in het kerkverband de eenheid van het ene volk Gods en het ene lichaam van Cristus tot opbaring komt." Als ik goed begrijp staat hier dus, dat de classes en synoden hetzelfde gezag hebben als de kerkeraad. Ja, eigenlijk hebben ze meer gezag, want óók in het kerkverband komt het lichaam van Christus uit, dus als een kerkeraad ingaat tegen een synode, dan heb ik dat kerk verband te volgen. Op grond hiervan is o.a. uitgesproken: dat t.a.v. een schorsing van een ambts drager de kerkeraad (waartoe deze be hoort) zich behalve tot de naburige kerk ook tot de classis kan wenden. Bij wan bestuur kan een deel van een kerkeraad of van een gemeente zich tot een classis of tot een synode wenden om ambtsdra gers te doen schorsen. Ziedaar het ei, dat de synodale kip ons voorzette. Als we het doorlichten blijkt het niet van een nieuwe soort te zijn. Maar wel van een heel gevaarlijke. Het stelt immers de kerken, die reeds bij voorbaat eenstemmig verklaard hebben op deze soort verzot te zijn, in staat hier van zoveel uitsmijters te maken als ze zelf maar willen. Ja, zelfs kan nu achter af de aanmaak van vele uitsmijters in 1944 e.v. nog worden goed gepraat, omdat men zeggen kan, dat de synodale kip fei telijk toen reeds dergelijke eitjes legde. Want wat men in Rotterdam besloten heeft is niets anders dan een erkennen- achteraf van de juistheid van de tucht- praktijken en schorsingsmethoden, die aan de Vrijmaking vooraf gingen. In 1944 e.v. is door talloze classes en syno den geschorst en afgezet. Thans gaat men eenstemmig verklaren: zo was het juist, aan de meerdere vergaderingen komt tuchtrecht toe. Daarmee heeft Rotterdam, dat reeds het vorige jaar inzake de leerbeslissingen alles gehandhaafd heeft, dit nieuw jaar zich ook helder inzake de kerkrechtelijke kwestie uitgesproken. Duidelijk is nu vastgelegd, dat de classes enz. schorsen kunnen. En daarmee is de brug opgehaald en de kloof verdiept. Nieuwe puinvoor- raad te Rotterdam. Slechte eieren voor de consumptie! In troebel water. Jammer is het dat de Vrijgemaakte broeders van „Contact", die het niet eens zijn met Ds Van Dijk c.s., nu in troebel water gaan vissen. Zij adviseren de be zwaarde broeders in onze kerken: Laten de bezwaarde broeders zich onder biddend opzien tot God van de niet-Schrif- tuurlijk te funderen leeruitspraken en tucht- handelingen openlijk vry maken! Dat be tekent niet, dat zij zich zonder meer bij de vrijgemaakte kerken voegen; immers, zich van enig niet-Schriftuurlijk te funderen be sluit ener kerkelijke vergadering vrijmaken is een zaak van gewone Schriftuurlyk- kerkelijke orde, waartoe wij geroepen zijn, afgezien van de vraag of anderen zich al eerder dan wij daartoe hebben begeven. Maar zulk een vrijmaking houdt wèl in, dat op de desbetreffende kerkelijke vergaderingen dui delijk wordt bekend gemaakt, ten eerste, dat men in gehoorzaamheid aan de Here de vervangingsformule als een leeruitspraak, die uit de Schrift niet is te bewijzen, voor zichzelf en voor anderen niet als bindend kan aanvaarden, en ten tweede, dat men zich aan de plaats gevonden tuchthandelingen niet conformeert, omdat ze voor het aangezicht des Heren niet gelden, alsmede dat ook anderen zich daaraan niet mogen conforme ren. Laat men daarmee beginnen. Een Schrif tuurlij k-kerkelyke samenleving laat dit toch toe!!!! Pas door zulk een daad te stellen, kan de waarde blijken van de woorden, die tot nu toe gesproken zijn. Een daad alleen zal ook de ogen kunnen openen bij velen, die ze nu nog gesloten hebben, en onder 's Heren zegen tot zelfonderzoek kunnen brengen over het geen, waarvoor zij verantwoording dragen. Of de verharding zal er temeer door open baar worden, maar ook dat is niet minder noodzakelijk. Zulk een daad te stellen bidden wij onze bezwaarde en „gebonden" broeders van harte toe. Dit is wel het ergste wat zich denken laat. Men weet niet wat men zegt. Hier wordt vrij-making geadviseerd, die inder daad scheuring betekent. Alsof de kerk van Christus nog niet voldoende geschon den is. In plaats van te getuigen: blijft bij elkaar, spreekt samen, bidt samen wordt hier met het vuur van de scheuring gespeeld. Wij hopen en bidden dat men zich niet op dit heilloze pad zal laten brengen. Nogmaals: men leze de Vervangings formule eerlijk, zonder achterdocht, men leze de Schrift, men herleze de belijdenis geschriften en men zal zien, dat de be zwaren als sneeuw voor de zon wegsmel ten. Neemt een abonnement op Le ONS WERK IS BETER HEBEN VAKLIEDEN VBASOT PRIJS HERM. COLLENIUSSTRAAT 18-20 - GRONINGEN Telefoon 21541 (3 1 ijnen) FOOR AL UW DRUKWERKEN morgen bij Uw boekhandel Met voorwoord van H.M. de Koningin. Meer dan honderd foto's uit het noodgebied en een kaart in zes kleuren van de overstroomde landsdelen. 96 pagina's. Gebonden. Groot formaat 19 X 25}/£ cm. De prijs is 3.50. Door belangeloze samenwerking komt de gehele opbrengst ten goede aan het Snelle hulp is dubbele hulp. Onmiddellijke inschrijving en betaling zijn dringend gewenst. PUBLICATIE VAN DE VEREENIGING TER BEVORDERING VAN DE BELANGEN DES BOEKHANDELS

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5