„DE STRIJDENDE KERK", 9e Jaargang, No. 188, 14 Februai-i 1953
7
te M. f2.50; F. M. M., W. f 10,—; S. v. d. B. te
V. f5,—; L. D. W. te D. f5,—; V. H., E. f2.50;
geref. kerk Emmer-Compascuum f 10,
mevr. D. v. H.—F. te N. f2,50; F. en B. te
V. f5,—; mr J. F. v. B. C. te A. f5,—; geref.
kerk Urk f 15,H. v. W. Jr te L. f2,50;
A. v. H. te D. f2,50; mevr. wed. T. T.V. te
B. (F) f2,50; G. L. te E. f2,50; gecoll. op de
vergadering van de classis Almelo op 1 Oc
tober f35,—; H. en D. d. G. te Z. f2,50;
mevr. wed. G. P.W. te S. (Gr.) f 10,
gezin K. te V. f 40,geref. kerk Monster
f 1,—mevr. K. te H. f5—; J. K. te S. f2,50;
geref. kerk Wassenaar f5,kinderen Gr. te
O. (verdiend met eikels zoeken) f6,geref.
kerk Amersfoort f5,S. T. te E. f5,
K. M. te E. flO,—J. K. te R. f 10,—ds F.
M. V. te H. flO,—N.N. te M. f5,—; ten
vierde male „van een vriend uit Amerika"
(25 dollar) f 93,88; geref. kerk den Ham (O)
f 15,—.
Voor al deze giften betuig ik, mede namens
onze kerkeraad, heel hartelijk dank. Sommi
ge bijschriften zijn zeer treffend en ver
kwikkend. Maarwe hebben nog lang niet
ons doel bereikt! En intussen ziet strijdend
Haaksbergen met groot verlangen uit naar
het tijdstip, waarop de voorbereidingen van
de nieuwbouw ernstig ter hand genomen
kunnen worden. Wie wil verder helpen?
Iedere gift is zéér welkom.
In onderscheiden kerken mocht ik reeds
een Zondag voorgaan met een collecte voor
ons bouwfonds, met prachtige financiële
resultaten. Zouden de andere kerkeraden
ons verzoek dienaangaande eens heel ernstig
willen overwegen? Broeders, helpt ons toch!
De stand is nu (4 November): giften
f 2923,86; collecten f5762,94; samen f8686,80.
Wij denken voor een sober kerkje plm.
f30.000,nodig te hebben.
Mijn postrekening is: nr 161092.
Haaksbergen. A. DE KORTE.
WAT ZULLEN WIJ LEZEN?
Dr J. Ridderbos
JESAJA I, 4de druk. Uit de serie Korte
Verklaring - Uitg. J. H. Kok N.V. te
Kampen.
De vierde druk van een uitstekende
verklaring van het boek Jesaja. Wij heb
ben reeds zoveel goeds van deze serie ge
zegd, dat het eentonig dreigt te worden.
Maar wij herhalen: neem en lees!
Dr G. Brillenburg Wurth
LIEFDE EN ANGST IN DE MODERNE
PSYCHOLOGIE EN IN HET BIJBEL
SE DENKEN - Uitg. J. H. Kok N.V. te
Kampen.
Deze knappe rectorale oratie van Prof.
Wurth werd reeds door Prof. Herman
Ridderbos in „De Strijdende Kerk" van 20
December 1952 besproken. Wij verwijzen
naar dit artikel.
Paraphrase Heilige Schrift.
Dr J. H. KROEZE: Job, 2e druk,
Ds C. VONK: I Corinthe.
Uitg. T. Wever, Franeker.
Twee deeltjes van de „Paraphrase", die
geen woordelijke vertaling bedoelt te geven
van de Bijbel en ook geen brede verklaring,
maar een verklarende omschrijving.
Het werk van Dr H. J. Kroeze, waarmee
wij eerder kennis maakten, is uitstekend; hij
is een zeer bekwaam exegeet en hanteert uit
nemend de taal. Hij beperkt zich bij verschil
lende stukken tot een vertaling met gebruik
van meer woorden om de fijne nuanceringen
aan te duiden. Zo komt het boek Job in zijn
majesteit tot ons.
Ook Ds Vonk geeft een goede paraphrase,
al verschil ik nog wel eens van mening met
Ds Vonk, over de verklaring van de tekst.
Toch is zijn werk gedragen.
Deze paraphrasen hartelijk aanbevolen.
Dr K. Schilder
CHRISTUS IN ZIJN LIJDEN
Wij verzuimden in het vorige nummer,
bij de bespreking van dit werk, de uit
gever te vermelden. Het is J. H. Kok N.V.
te Kampen.
1. Dr O. NOREL Jzn.
Johann Arndt. De Vader van het
„ware Cliristendom".
2. M. C. CAPELLE.
D. K. Wielenga. Begin van de
zending op Soemba.
3. De roepstem volgend.
Autobiografie van Goeroe LAU
RENS TANaMAL.
Uitgegeven in opdracht van de
Nederl. Zendingsraad en van de
Centr. Bond voor Inw. Zending en
Christ. Maatsch. Werk, door J. N.
Voorhoeve, Den Haag.
Wanneer men boeken over de Zending
leest, heeft men het gevoel in de bergen
te komen, waar men. de zuivere lucht in
ademt.
Hier is de strijd voor het Koninkrijk
Gods, hier wordt elke daad gedragen door
een levend contact met God, en men kan
geen stap verder doen zonder gebed.
Daarom is het lezen van zendingsleetuur
zo belangrijk; het dringt tot gebed voor de
Zending en het slaat op het eigen leven
terug als een lentewind.
Drie kleine boekjes van 90 ct. per stuk
worden ons hier geboden.
Het geschrift waarin Johann Arndt ons
getekend wordt, beweegt zich niet op het
brede veld der zending, maar roept ons
een merkwaardige man uit de 16e eeuw
voor de geest, die door zijn beleving der
gemeenschap met God een stempel heeft
gedrukt op tal van mensen.
Wie het piëtisme wil leren kennen, moet
zeker dit boekje lezen.
Wielenga's pioniersarbeid op Soemba
wordt eenvoudig in hoofdlijnen beschre
ven door Capelle. Hier geen zware bio
grafie, maar een scherpgetekend levens
beeld van deze zendeling.
Voorts een ongekunstelde beschrijving
van een goeroe, die op Nieuw Guinea en
andere plaatsen gewerkt heeft; aangrij
pend door zijn eenvoud.
Deze drie boekjes zullen door zendings
vrienden gelezen worden, maar zij zijn het
meest nodig voor hen, die nog lauw staan
tegenover dit grote werk van Jezus
Christus.
G. T.
WIJ LAZEN VOOR U
Onze Synode heeft een belangrijke be
slissing genomen betreffende het tucht
recht der meerdere vergaderingen. Wij
zijn dankbaar voor de genomen besluiten.
Ds F. L. Bos is dit ook, en wij zijn blij
met zijn blijdschap, maar daar tegenover
staat de grimmigheid van de broeders
art. 31.
Wij geven U beide oordelen:
Dr F. L. Bos in „Enigheid des
Geloofs" acht deze uitspraak vroom
en wijs:
Wat staat er dan in de genoemde over
weging? Dit! „Dat waarin de opvat
tingen ook mogen uiteengaan toch in
de kerken eenstemmig aanvaard wordt,
dat in het kerkelijk handelen de bevoegd
heid der meerdere vergaderingen niet
minder dan de bevoegdheid van de kerke
raad dient geëerbiedigd te worden, aan
gezien zowel in de plaatselijke kerk als
in het kerkverband de eenheid van het
ene volk Gods en het ene lichaam van
Christus tot openbaring komt".
Eerst heb ik erg onwennig tegenover
deze stelling gestaan.
Ik heb me afgevraagd: wat wil men
daarmee? Toen ik las over „de" bevoegd
heid zowel van de meerdere vergaderin
gen als van de kerkeraad, was mijn eerste
reactie: wélke bevoegdheid!
Zelfs werd ik enigszins wrevelig: De
synode laat ons met die stelling volkomen
in de mist zitten. Alles draait immers
juist om de vraag, van welke aard de
bevoegdheid van meerdere vergaderingen
is. En toch spreekt men doodleuk, alsof
er niets aan de hand is, van „de" bevoegd
heid. Wat heb je daar nu aan? Een rook
gordijn, anders niet!
Maar die wrevel bleef niet. Want al
meer werd mijn aandacht getrokken door
de overweging-IN-de-overweging. Waaróm
de bevoegdheid van de kerkeraad dient
geëerbiedigd te worden. AANGEZIEN
zegt de synode zowel in de plaatselijke
kerk als in het kerkverband de eenheid
van het ene volk Gods en het ene lichaam
van Christus tot openbaring komt. Aan
gezien zowel de meerdere vergaderingen
als de kerkeraad handelen op direct gezag
van Christus?
Niets daarvan. Van heel dat tegen
over de gemeente staande gezag geen
sprake!
Enkel maar: in de plaatselijke kerk
komt de eenheid van het lichaam van
Christus tot openbaring. En in het kerk
verband ook.
Dat is schriftuurlijk.
Zo eenvoudig schriftuurlijk, dat een
kind het kan begrijpen en er hartelijk
amen op kan zeggen.
En natuurlijk moeten de vergaderingen,
die aan de openbaring van die eenheid
dienstbaar zijn, een zekere bevoegdheid
hebben, tot het instellen en bevestigen van
een zekere ordinantie tot onderhouding
van het lichaam der kerk, dienstig om
eendracht en eenheid te voeden en te be
waren en allen te houden in de gehoor
zaamheid Gods. Daarvan spreekt onze
belijdenis.
Het is blijkbaar, dat de synode daaraan
gedacht heeft. Ik heb geen commissie
rapporten gelezen, geen vergaderingen
bijgewoond, zelfs geen verslag van dis
cussies gelezen. Maar blijkbaar heeft de
synode de weg terug gevonden van aller
lei aanvechtbare theologische meningen
naar de eenvoud van Schrift en confessie.
Daarom wil ik nu slechts dankbaar zijn.
Mijn principieel gefundeerde critiek op
sommige punten in het beleid van de
synode van Rotterdam heb ik niet onder
stoelen en banken gestoken.
Te meer gevoel ik er behoefte aan, om
nu ook heel duidelijk publiek uit te spre
ken, dat ik de principiële uitspraak van
deze synode, waarop zij haar praktische