pk Honden waren vroeger een laag in stad en dorp Kerknieuws Ingezonden 4 LEEUWARDER COURANT ZATERDAG 14 FEBRUARI 1953 Van hondenslagers en hondenwippers ,,'t Gehoeft sal luj ter her eken wt jaglien Oock bestellen dat de honden worden geslagen...." Aldus ..dichtte" in 1597 de Barsingerhomer schoolmeester Dirck Adriaensz Valcooch in zijn „Regel der Duytsche Schoolmeesters". Het is bekend, dat de schoolmeester vroeger zowat manusje van alles was in het dorpsleven, maar wij staan er gewoonlijk niet bij stil, wat zijn taak zo al omvatte. Welnu, wij horen het bij Valcooch, ook het slaan, d. i. verjagen van de honden uit de kerk behoorde er toe. Hij was, om 't in goed fries te zeggen, de eerste „hounegiseler". Natuurlijk kon hij niet practisch werkzaaam zijn. Hij was immers ook voor zanger-organist, vandaar dan ook, dat Valeoooch. van „bestellen", uitbesteden spreekt. Honden in de kerk \A/ ie oude schilderijen van kerkinterieurs bekijkt, ontdekt daarop vaak een of meer honden. Men is dan gewoonlijk geneigd aan stoffering, opsiering te denken en in zo verre is dat oak wel juistdat op de schilde rijen de honden zich meestal rustig houden. In werkelijkheid dreigde er, vooral in de grote steden,, een voortdurende hondeninva sie. Daarom waren bij alle deuren honden slagers opgesteld, die, mocht er al een hond binnensluipen, daarop jacht moesten maken. Dit geschiedde met veel lawaai. Een mens, ook ril heeft hij dan een zeer ondergeschikte functie, wil zijn macht graag tonen. Herhaal delijk kwamen hierbij ook twistg^prekken met verstoorde eigenaars voor. Alles natuur lijk niet tot stichting con de godvruchte Wij moeten niet menen, dat de functie van hondenslager, hondenkreeft, kotidie het aantal namen is legio enkel in de grote steden bestond en daar ook reeds lang verdwenen is. Toen in 1360 naar het verdwijnen van dit kerkelijk ambt in de „Navorscher" geïnformeerd werd. ontstond er een aardige discussie, waarbij bleek, dat toen o.a. te Alkmaar en Aardenburg nog een officiële hon- denslager was. maar ook in Friesland ..in eenige steden eri dorpen, ofschoon hij meer jongens dan wel honden slaat". Het is "bekend, dat de hulpkoster-deur wachter in vele Friese kerkelijke ge meenten nog steeds .„hounegiseler" heet én al moet bij „hounen" inderdaad meer aan lastige jongéns dan aan de bekende 4 "viervóétérs worden -gedacht, in de be naming komt .toch uit, wat oorspronke lijk zijn. taak was. Stads- en dorpsplaag Qlechts de oudere lezers, die de tijd. voor de bondenbelasting kennen, weten, dat de straathonden tot betrek kelijk kort geleden in de grote stad een ware plaag vormden. Hoe erg het ech ter in de Middeleeuwen en in de zes tiende eeuw geweest is kan niemand, die de cijfers niet kent, zich voorstellen. Uit oude stadsrekenboeken helaas voor Friesland niet bewaard! is op te maken, dat het aantal loslopende hon den in grote steden in de duizenden liep. Overdag en vooral 's nachts waren zij een last. Zij hielden de mensen uit de slaap. Men struikelde er over bij een wandeling. Daarom kwamen overal "stadshondenslagers voor, die op gezette tijden (o.a. in de „bondsdagen deze naam heeft echter niets met honden te maken, maar is afgeleid van de Honds ster!) opruiming hielden. Soms waren dat „vaklui", die ook elders opereerden en tegen inlevering van.... staarten Oi vellen betaald werden. Vaker waren het 'stedelijke inwoners, die een bijverdien ste nodig hadden of deed de beul dit werk. Dierenbeschermingsgedachten kwamen in die dagen weinig voor, maar dat neemt niet weg, dat de hondensla ger men mocht dan zijn werk zeer noodzakelijk achten en hem een stads- uniform geven alles behalve ffeaeht werd. „Hondenslager" is een scheld woord geworden en betekent dan zo ee. als schobbejak. Uit een Dordtse reke ning (uit 1452) vernemen WH: „wart M. een stuck van syn oor gesneden, omdat hv veell gestolen hadae. ^njf.;Aeliik eni reici- z'in mensenslachting op grote schaal hontslagher gemaect". Dit is duidelijk en| te hervattetl AUe mens tekent ook de situatie elaers. i en daarom heeft Hij oi friese "egevëns zijn om bovengenoem- J kracht laten voelen en dc reden zcÜamrr. Wil mogen «hier rriet aannemen, dat de honden de „tnese vri;-| Sneek hcid" zo op prijs gesteld hebben, dat zij hier Ordelijker waren dan elders. Ook hier zullen Met tegenzin heb ik de gedachtenwisseling gij herhaaldelijk via een hnndenjachl zijn j in de L. C. gelezen over de ramp in Zeeland. i ,it" ,1- Is het nu werkelijk nodig, dat deze besehou- opgcrutmd. Ivi; tci/zen siccnts op unaruk- -lVjngeR gegeven worden op een ogenblik dat kingen als- Hj hat dér in noun giseljende gedupeerden nog in een onvoorstelbare f= r'Tmt d™" "J0"'™h'\l'Z'\ yn e iSjCt'kc een onwelkome in lioune gebeuren, als door de tijd het meest schrij- gclove hounsk. Deze laten wel uitkomen nende verdriet was geluwd en men had leren J„, dc hoed caakecn ccracht dier car dat I opgejaagd werd. Misschien moet cle plaats-i,eh}jer> gedaan en ik ben er vast van over- naam „hondakeringhe", die in 1474 aan de tuigd. dat ik de mening vertolk van zeer vele Oostkant van Franeker voorkomt, nok ver- an|®re Nederlanders. klaard worden als de plaats, waar de loslopen- dc halfwilde honden van builen gekeerd j ..Een getroffene tn Leeuwarden" kan niet i aanvaarden, 'dat de overstromingsramp uit werden. I Q0Cjs hand zou komen. De'héren V., V/. eh s. Een paar Cljrers, begapen hém niet en vinden (daarom) dal H, i „getroffene" naast .enig geloof vrij- wat orige- oe erg Cle plaag was mogen enkele j iüof jaat blijken. Rij, zal de God- van rampen cijfers laten zien. In 1470 werden I en oorlogen wél „moeten"aanvaarden. ..Ge- te Middelburg 252 honden „geslagen", in troffene" zal zulk:,- m i niet kunnen om de 1494 was dit getal daar 742. Later ont- eenvoudige reden, dat hl, m een andere..de dekte men. dat het ook anders kon. In de 17de eeuw werden de honden te Mid delburg in een schip geladen en in zee op een zandplaat achtergelaten, waar ze bii vloed jammerlijk verdronken. Het grootste aantal gedode honden vonden wij' te Yperen. waar in 1357 1132 hon den werden afgemaakt. Maar het ver- schijnsel kwam overal voor. In Deven ter leefde in 1353 „Ghysekinus de hon- revangher". Wij horen daar ooit van stadshonden, waaronder waarschijnlijk de honden van politie en justitie moe ten wol-den verstaan. Deze, evenals later tie „edele jachthonden" en- de kleine hondjes, die zich door de beugel van de' hondenslager konden wringen, werden •gespaard en ontsprongen dus de dans. Maar ohget-Wijfeld waren ei' zo meer. dar. hing samen met de fooi, die men de k'arig gesalarieerde' hondenslager gaf. Was clezë boger darf de prijs, die hij voor stal'rt bf vél kreeg, dun was de hond •gered,... tot hij misschien'bij een vol- geilde jacht sneuvelde.- Het is uit. deze notities duidelijk, dat „in hounelibben" het verb''en niet bepaald In het Fries Museum wordt de sterk geschonden vlag van de „Geastmer jongerem' bewaard, die vroeger bij de kermister gelegenheid van het hondenwippen uithing, plezierig was. Wat dut betreft hadden de honden het in de kerk beter. „De kerk ver giet geen bloed", vandaar dat de honden hier niet met de knuppel, maar met de zweep bewerkt werden. De hounegiselerdie vaak ook doodgraver was reeds in 1521 vinden wij te Alkmaar Jacob de Graefmaecker van dat luj de honden meter kerek slaet was niet steeds vlug ter been men denke ook aan de hondenslager uit Breero's Spaanse Brabander. zorjat de honden het in de kerk relatief goed hadden. Alhoewel, er be staat een uitdrukking: Je zoudt er op verlieven als de hond op de zweep „Geastmer hounewippers" \A/erden in het bovenstaande betrek- kelijk weinig gegevens uit Fries land vermeld, er is een duidelijk bewijs, dat de hond vroeger ook hier niet tot de „beschermde dieren" behoorde. Wij doe len op een eigenaardig volksvermaak, dat slechts op één plaats voorkwam en tot ongeveer 1880 heeft voortbestaan. W. Dykstra gééft in zijn „Uit Frieslands Volksleven" (I, 317 v.) een uitvoerige beschrijving van de „hounewipperij" te Rinsumageest, die op de eerste Zaterdag 'in September tijdens de kermis gehou den werd. Het was een wreed vermaak, waarbij de gevangen honden over een touw wer den gezet, dat dan plotseling strak werd getrokken. Het was hierbij de „kunst" de hond zo hoog mogelijk te „wippen". Het arme dier. viel, doordat de voorstel ling od de stenen brug van de herberg gehouden werd, vaak te pletter op de keien of kwam in het water terecht, want niet steeds lukte het hem op te vangen. W. Dvkstra vermeldt, dat dit vermaak eigenlijk uit twee bedrijven bestond. Dat zal ook wel de reden zijn, waarom het zo lang is blijven bestaan. Het was nJ. ge woonte, dat de „jongerein" elke nieuw- ingekomene op deze eerste kermisaag „onder de vlag" door liet gaan om hem of haar zo in "net dorpsleven op te nemen. Deze inwijdingsritus werd zeer belangrijk geacht. Hij, die zich er niet aan wenste te onderwerpen, plaatste zichzelf buiten de gemeenschap en ondervond daarvan dan ook de gevol gen. De vlag is bewaard gebleven £)e vlag, waar boven over gesproken werd, was er een in Nederlandse kleuren, lang 2 meter en breed 1.60 meter. Hij werd in de herberg bewaard en kwam op de Zondag voor de kermis, als het bestuur vergaderde, en op de eer ste kermisdag uit te hangen. W. Dyk stra beschrijft deze vlag, die op de witt' Om twee Joodse jongetjes Zoals bekend is er vlak na de oorlog n Nederland enige strubDeling ontstaan lussen het Joodse en het Christelijke volksdeel, betreffende de opvoeding van de twee ondergedoken Joodse kindertjes Finaly. wier ouders tijdens de bezetting waren omgekomen: de Joden eisten deze kinderen voor hun volksgemeenschap op uit handen van de pleegouders, ter wijl de laatsten een zeker recht meen den te hebben om verder met de ver zorging en opvoeding van deze wezen belast te worden. Een overeenkomstige kwestie maakt thans in Frankrijk de gemoederen wak ker en heeft er zelfs in de pers een on gekend hevige storm van anti- clericalisme opgeroepen. Twee kleine Joodse jongetjes, gedurende de oorlog in een rooms-katholielc weeshuis ge plaatst, zijn thans verdwenen. De ouders, van Oostenrijk naar Frankrijk gevlucht, zijn toch door de Duitsers gegrepen en nimmer uit Auschwitz teruggekeerd. Een in Israël wonende tante heeft na de oorlog om de kinderen gezocht en vond hen ook, maar toen bleken ze reeds in de R.K. kerk gedoopt te ziin. Toen er een officieel besluit afkwam, dat de kin deren aan de tante moesten worden overgegeven, bleken zij plotseling niet meer op het internaat aanwezig te zijn en de politie vermoedt reeds, dat ze naar Spanje gevoerd zijn. Een en ander (door de r.k. Volkskrant ,de godsdiensttwist van Grenoble" ge noemd) houdt de fantasie der Fransen zeer bezig. De zusters van het r.k. pen sionaat zeggen van niets te weten, maar het publiek veronderstelt bij hen alleen maar kerkelijk of religieus fanatisme, vooral omdat de congregatie van deze zusters zich bij voorkeur op het kersteningswerk onder de Israëlieten toelegt. Een botsing tussen rooms- katholieken en vrijdenkers schijnt reeds het gevolg van de perscampagne geweest te zjin; de eerste wilden een kaarsen processie houden rondom de gevangenis waar de zusters thans zitten en de laat sten willen zich daar gewelddadig tegen verzetten. De zaak-Finaly is nog niet afgelopen. Kerknieuws in het kort Over het werk van de Wereldraad van Kerken en in het bijzonder over de Conferentie voor Geloof en Kerkorde in Lund 1952, is een s m a'l f i 1 m vervaardigd, die twintig minuten loopt, zowel voor jongeren als ouderen ge schikt is en onder de titel ..Being many yet one" (Vele, en toch één), ook door de verklarende tekst, een goed beeld geeft van de oecumenische beweging. Het Bijbelcentrum voor het Verre Oosten in Hong kong heeft vanaf einde 1949 tot Augus tus 1952 in totaal 2.485.975 Bijbelboeken en -gedeelten verspreid. Het vorige jaar werden er bijv. 4000 bijbels gedrukt in het Amoy-dialect, dat op Formosa ge sproken wordt en 10.000 Nieuwe Testa menten en Psalmen ïn de Hua Lisu-taal, die in Noord-Burma veel gesproken wordt. Delen van het Nieuwe Testament werden ook gepubliceerd in de Bun- nan, zowel als in de Vietnam-taal. Een en ander vraagt een ontzaglijke toe wijding en offerzin. Op een bevolking van ruim 75 lïoeri in Wést-Palcïstan (42 niillioorrm Oost- en 33 millioen in West-Pakiswin) zijn er slechts ongeveer een half millioen christenen en daardoor is de officiële positie van middenbaan een primitieve voorstelling geeft van dit volksgebruik en zegt er bij. dat de laatste vlag in 1845 (moet zijn: 1848) werd aangesehatt en, nadat het gebruik was uitgestorven, in de herberg bewaard werd. Deze vlag beslaat nog en bevindt zich nu in het Fries Museum, waar hij April 1921 werd bezorgd. De buitenste banen zijn sterk door de mot aangetast, maar op de binnen baan is de afbeelding nog te zien en tevens: „Vivat de hondenwippers" met het jaartal. Het Museum bezit ook een Hollandse en Friese beschrijving van hel gebruik. Het moge dan geen edel vermaak zijn, waaraan deze vlag herinnert, toch kunnen wij blij zijn, dat deze herinnering aan een eertijds vermaard gebeuren, dat de Rinsumageesters hun bij naam gaf, nog aanwezig is. J. J. KALMA de laatsten in de practijk vrij moei- lijk. De muzelmannen maken er na de afscheiding van India aanspraak op. dat Pakistan een Mohammedaanse staat is; zij zijn doordrongen van extreem nationalisme en laten vrij wel geen christenen toe in het leger of in regeringsbetrekkingen. Daardoor hebben de christenen het in het open bare leven nog steeds moeilijk. „De plichten van het kerkelijk lidmaatschap" is de titel van een rap port, dat de Anglicaanse aartsbisschop pen Van Canterbury en York hebben uitgebracht en dat een samenvatting geeft van de voornaamste plichten, waaraan ieder gewoon gemeenteliid (of ..leek") in de Church of England moet gehoorzamen. Samen met twee rapporten over de vertegenwoordi ging van de leken in de kerkelijke lichamen, zal deze kwestie binnenkort besproken en als een soort van ge meente-opbouw aangevat worden. Inde Ned. Herv. gemeente in Leeuwarden werden in 1952 gedoopt 186 kinderen en 37 volwassenen; er werden 63 huwelijken ingezegend, overleden zijn er in dat jaar 115 perso nen, in de Bijz. Strafgevangenis werd één volwassene gedoopt en zeven per sonen aangenomen en bevestigd: voor hun lidmaatschap bedankten 37 perso nen en door overgang van andere kerken werden zeven personen ingeschreven. Totaal aantal lidmaten op 31 Dec. 1952 was 5457. PREDIKBEURTEN ZONDAG 15 FEBRUARI 1953 Ned. Herv. Kerk. Collecte voor de Kerk voogdij. Grote Kerk: 10 uur ds. A. H. Hellemans: 17 uur ds. J. de Bruijn. "Wes- terkerk: 10 uur Jeugddienst. Onderwerp: „Verlies en Whist"- Galilcër Kapel: 10 mu ds. R. Bijl, van Berlikum (Fryske tsjinst); 17 uur ds. J. Hoogenkamp. Harmonie: 10 uur ds. I- Brommet. Waalse Kerk; 10 uur ds. P- J. van Veen; 17 uur ds. C. D. Mou- hjn, Zondag 42. IJsclubgebouw: 10 uur de Eerw. heer J. T. Vellenga. Jongerendienst (1216 jaar). Gebouw „De Zaaier": 10 uur. Wijkgebouw „Imma- nuël": 10 uur. Kinderkerk- Maria Louasesehool: 10 uur (jongeren) mevr. A. DijkstraProost; (ouderen) de heer K- J. Feenstra. Galileër Kapel: 10 uur. Avondgebed. (Uitgaande van de Oecu menische Jeugdraad) Iedere Zaterdag avond van 19.4520.15 uur in de Waalse Kerk. voorafgegaan door een half uur ge meenschappelijk zingen o.l.v. Piet Post. Geref. Kerken. N'oorderkerk: 10 uur ds. J. C. Hagen: 17 uur dr. J. G. Aalders. Oos- terkerk; 10 uur dr. J. G. Aalders; 17 uur as. H. de Wit. Koepelkerk B: 8.45 uur ds. C. van der Woude; 15 uur ds. H. van Rhïjn. Koepelkerk A: 10.30 uur ds. C. van der Woude: 17 uur ds. H. van Rhijn. Peiïkaankerk: 10 uur ds. H. de Wit; 17 uur ds. J. C. Hagen. Doopsgez. Gemeente: 10 uur ds. J. G. van der Bend, van Gorredtjk. Evang. Luth. Gemeente; 10 uur ds. K. Berveling. van Stadskanaal. Vrije Evang. Gemeente; 10 en 17 uur ds. G. H. de Jonge. Donderdag, 20 uur, bid stond. Leger des Hcils, Tuinen 14-16: 10 uur Heiligingsdienst; 19 uur Openluchtsamen komst; 20 uur Verlossingssamenkomst. Christian Science Society, Harmonie: 9.45 uur Ned. dienst. Z.D. Bapt. Gemeente, Schrans 27b; 10 en 15 uur dienst-. Dinsdag,. Gymnasium,1str, 9, 20 ""uur bijbelbespreking. Kerk van Jezus Chr. van de H. der L. dagen. Achter de Hoven IIc: 10 uur Zon dagsschool; 17 uur dienst. Gereorg. Kerk van Jezus Chr. van de H. der L. dagen: 10 uur Predicatie. Adventskerk (ZD Adventisten), Geb. Vrijz. Herv., Oosterkade 14: Zaterdag 10 uur Sabbatschool; 11 uur prediking. Reformats ebew., Ruiterskw. 163 (Zd.A.): Zaterdag 10 uur Sabbatschool; 11 uur prediking. Pinkstergemeente, De Ruyterweg 99: 15 uur Dienst; Woensdag 20 uur Dienst. Pinksterzending, Gebouw Irene; Vrijdag 20 Febr., 20 uur dienst. Jehova's Getuigen: 16 uur Zalen Schaaf; Donderdag 20 uur MHBS, Gr. Kerkstraat. Vrije Kath. Kerk (Oude Waag): Zater dag 14 Febr.. 19.30 uur Pontificaal H. Lof. Zondag 15 Febr., 10 uur Pontificale Hoog mis; herdenking 25-jarig Priesterjubileum EA. Priester, weleerw. heer H. E. Ch. Poortman. R.K. Kerk. St. Bonifatiuskerk: H. Missen cm 7, 8.15 uur, 9.30 Hoogmis en 11 uur; 18 uur Lof. St. Dominicuslcerk: 7, 8.45 en 23.Nieuws. 23.15 RADIO imo' I ZONDAG 15 FEBRUARI 1953. Hilversum I (402 m). 8— VARA. 12.— AVRO. 17.— VARA. 18.30 VPRO. 19.— IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.Nieuws en weerberich ten. 8.18 Gevarieerde muziek. 8.35 Orgelspel. 8.58 Sportmededelingen. 9. ..Langs ongebaande wegen", causerie. 9.10 Kamerorkest, klein koor en solisten. 9.45 „Geestelijk leven", causerie. 10. Lichte muziek. 10.30 „Met en zonder omslag". 11.Promenade orkest en solist. 11.30 Cabaret. AVRO: 12.— Mari- nierskapel. 12.35 „Even afrekenen, Heren!" 12.45 Lichte muziek. 13. Nieuws en weerberichten. 13.05 Medede lingen of gramofoonmuziek. 13,10 Metro- pole orkest. 14.Boekbespreking. 14.20 Omroeporkest en solist. 15,— Film- praatje. 15.15 Disco-causerie. 16, Gramofoonmuziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.Gevarieerde muziek. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. VPRO: 18.30 Kort Ned. Herv. kerkdienst. IKOR: 19.Kinderdienst. 19.35 „Gesprekken om de Bijbel", radio-catechisatie. AVRO: 20.Nieuws. 20.05 Nederlandse muziek. 20.55 „Paul Vlaanderen en het Jonathan Mysterie", hoorspel. 21.35 Mededelingen. 21.40 Hammond-orkest. 22.10 Voor dracht. 22.30 Zuid-Amerikaanse en Spaanse muziek. 23.Nieuws. 23.15 Reportages of gramofoonmuziek. 23.25 24.00 Gramofoonmuziek. Hilversum II (298 m). 8.KRO. 9.30 NCRV. 10.— IKOR. 12.— NCRV. 12.15 KRO. 17.— NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.Nieuws en weer berichten. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Gramofoonmuziek. IKOR: 10.„In de open deur", causerie. 10.30 Kerkdienst t.g.v. de Studenten- Wereldgebedsdag. NCRV; 12.Gods dienstige liederen. KRO: 12.15 Apologie. 12.35 Gramofoonmuziek. 12.40 Dichte muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13,— Nieuws en Katholiek nieuws. 13.10 Amusementsmuziek. 13.40 Boekbespre king. 13.55 Gramofoonmuziek, 14. Voor de jeugd. 14.30 Cello en piano. 15.Gramofoonmuziek. 15.25 „Verbeel ding en fantasie in de beeldende kunst", causerie. 15.40 Sopraan en piano. 16.10 Katholiek Thuisfront overal. 16.15 Sport. 16.30 Vespers. NCRV: 17 Ge reformeerde kerkdienst. 18.30 Meisjes koor. 18.50 Gramofoonmuziek. 19.15 Om roeporkest en soliste. 19.30 „Gelooft U dat?", causerie. KRO: 19.4o Nieuws. 20. Gramofoonmuziek. 20.25 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.30 „100 jaar Kromstaf'. 20.50 „Alles of niks". 21.0o Amusementsorkest, kinderkoor en solis ten. 21.40 „Een vergissing is mense lijk", hoorspel. 22.20 Weense muziek. 22.35 Actualiteiten. 22.45 Avondgebed en 10.45 uur; 18 uur Lof. Huizum om 7, 8,45 en 10.45 uur. HUIZUM. Dorp: 10 uur ds. Bakker- V-V.H.-Gcbouw: 17 uur ds. Uilentins. Onderwerp: „Heeft het lijden zin' Kapel: 10 uur ds. Pettinga; 17 uur ds. De Vos, Doop. BLESSUM; 9.30 uur ds. A. Faber. WINSUM: 9.30 uur ds. IJ-G. Oltlammers, BAARD; 19.30 uur ds. IJ. G. Oltlammers. BEETGUM: 9.30 uur ds. Van Medevoort. ENGELUM: 9.30 uur da. Groneman. JELLUM: 9.30 uur ds. Bosma. MARSSUM: 9-30 uur ds. Bender. GOUTUM: 9.30 uur ds. J. de Bruijn, van Leeuwarden. JORWERD: 9.30 uur ds. W. C. Verstoep. DEINUM: 9 30 uur ds. A. J- Hollander. MANTGUM: 10 uur ds. Verstraaten. LEKKUM: 9.30 uur ds. J. J. Kalma. ROORDAHUIZUM: 10 uur ds. Inberg. WARGA. Ned. Herv. Kerk: 19 uur ds. Borgman. Doopsgez. Gemeente: 19 uur ds. P, H. Sixma. van Giethoorn. W1RDUM. Ned. Herv. Kerk: 10 uur ds. Brink. Geref. Kerk; 9.30 en 13-30 uur ds. v. d- Boom. MENALDUM. Ver. Vryz. Herv.: 10 uur Wika Pietersen. Jeugddienst. WARTENA: 10 uur ds. Peijsel. HEMPENS: 9.30 uur ds. Borgman, van Warga. BRITSUM: 9 uur dienst. JELSUM: 10.30 uur dienst, collecte. NED. HERV. EVANGELISATIE JELSUM; 9.30 uur ds. De Vos; 19.30 uur de heer Hannema. WIRDUM: 9.30 en 13.30 uur de heer Van Leeuwen. STIENS: 9.30 uur de heer Baaij; 14 uur de heer Eppinga. DB RA>IP VAN GODS HAND? In de ramp. dte ons land heeft getroffen, ■.oor ik de waarschuwende stem van God en omdat alle landen weer klaar staan een oorlog voor te bereiden, en dus j - msenslachtL^, -L zijn echter uit God s even Zijn geweldige ons daarmee getoond, één ogenblik de hele J. N. Koopmans, eenvoudige reden, dat hij'... werkelijke Levende tod gelool't. Deze God is de vader van de Eeuwige Christus, die ons Is geopenbaard in de mens Jezus. Indien wij in Jezus Christus geloven, dan weten we dat God niet anders is dan Liefde: ..Want Hij is 'goed jegens de ondankbaren en de bozen Het is, helaas, een steeds wederkerend ver schijnsel. da-, de mens geneigd is bij rampen en tegenslagen zich te uiten in vervloekingen enerzijds en anderzijds in het afschuiven van de individuele- of groepsverantwoordelijk- heid op de rekening ven de Allerhoogste Dit belastep" van God met de rampen en moei lijkheden is gelijk ie stellen aan de-machte loze vervloekingen aan Zijn- adres: Godslaste- ring- Ken overstroming is een natuurverschijnsel, ondergeschikt aan de kosmische wetten. Deze wetten zijn van -God. Dc wetten Gods zijn evenwel onveranderlijk. De mens heeft zich naar God te riëhton on 'niet omgekeerd. Zijn de mensên bij- het nemen van hun voorzorgs-' maatregelen daarin door God belemmerd? Dat geloven we loch niet. Vrij zeker had Hij de mensen gewaarschuwd, indien er plaats voor Hem was geweest in de harten. Indien Kij geen plaats hnefi kunnen vinden, dan moet er iets anders zijn w t dte plaat' heeft ingenomen. Er staat geschreven: ,,G)j zult geen twee Heren dienen. God én Mammon Uit de oude Geschriften blijkt heel duidelijk de voorkeur van de mens voor het Gouden Kalf, resp. Mammon, boven God. Jezus sprak van de onrechtvaardige Mammon. Dienen we God, dan zal onze samenleving de kenmerken dragen van de naastenliefde, verdraagzaam heid. welwillendheid, onbaatzuchtigheid, enz. Wordt daarentegen Mammon gediend, dan kenmerkt zich dat door de verschijnselen: on rechtvaardigheid. hebzucht afgunst, haat en nijd, wreedheid, zelfzucht^ verbittering enz. Gelukkig is Mammon niet almachtig en laat niet alles en niet ieder zich in zijn greep vatten. De aanleg van de Afsluitdijk heeft hij niet kunnen verhinderen. Nieuw land is en wordt gewonnen ten behoeve van de zelf voorziening in voedingsmiddelen. Verbeterin gen en voorzieningen op elk gebied hebben echter, helaas, nog steeds onder „hoge druk" moeten plaats vinden. Mammon is nu een maal niet. bereid ook maar iets vrijwillig of om der wille van de naaste te doen of te laten, We zullen Mammon moeten loslaten en ons tot dc- Levende God wenden. Het zal dan niet moeilijk of bezwaarlijk zijn alles en ieder te beveiligen tegen natuurrampen en tegen honger en gebrek. We zullen dan niet meer God belasten met de ellendige gevolgen van oorzaken, welke door de mens zijn op geroepen. L. J. P. Veel wordt er geschreven over de nationale ramp. die ons allen zo smartelijk trof. NU komt er een heel ander gevaar op ops af. wc krijgen de indruk, dat bij velen dit ontzettend gebeuren een aardig gegeven vormt om eens fijn te polemiseren. Men kan dan gemakke lijk afglijden naar de toeschouwershouding. waardoor de solidariteit niet de getroffenen gaat verzwakken. Dit zou heel erg zijn. In het verschrikkelijke leed dat over ons is geko men, wil God mij aanspreken. Maar waarom dit alles? Heel gewoon: Ik weet het niet. „Mijn gedachten zijn hoger dan de uwe", spreekt Hij Zelf. Nu hebben we allen de nei ging om tóch in dit hoge denken Gods te wil len dóórdringen. Mer. hoede zich hiervoor. Hij laat zich niet „verklaren" en „begrijpen" Gelukkig niet, want Hij is ..God", liet is tra gisch en belachelijk tegelijk, om kleine men sen over God te horen redetwisten, over Hem. die nl onze woorden en gedachten ontstijg'. Dan krijgt men uitroepen als: „Die God van u moet ik niet!" Daar komt men terecht als de Almachtige God onderwerp van discussie wordt, Wij moeten onze olaats kennen ten opzichte van onze Schepper. Dit is heel iels anders dan „berusting", Een enkele maal is Job genoemd. Job is met God geconfronteerd en hij legde de hand op zijn mond. Hij zweeg, omdat hij- niet wist, geen ..uiteenzetting" kon geven.. En wij? Wij zwijgen niet zo gemakke lijk. maar praten honderd uit. want wij weten -precies (of willen althans welen), waarom God het nu juist zó deed. Het ligl ons niet erg, om te moeten zeggen: Ik weet het niet, God wil mij (zeer persoonlijk 1) door dit alles met Hem confronteren. Dan verstomt het debat. Maar wat dan? De ene hand op de mond en de andere gereed om stil onze offers te brengen in zo grote nood! S. I. P. (Gezien dc menigte van ingezonden stukken over dit onderwerp, dal: blijkbaar ten zeerste de harten beroert, hebben wij gemeend gul met plaats verlening te moeien zijn; toch kon den niet alle stukken worden opgenomen. Thans lijkt ons het tijdstip gekomen om de discussie te sluiten. Red. L. C.). DE NATIONALE RAMP Als Zeeuw woon ik ruim twee jaar in Fries land. Verder woont hier nog een broer van mij op hetzelfde dorp. Toen wij Zondag 1 Februari j.l. naar de radio luisterden en hoorden welk ecu vreselijke ramp ons land had getroffen, waren wij erg ongerust over onze familie, die op Schouwen-Duiveland woont, 's Morgens sprak ik samen met mijn broer over de toestand in Zeeland, Noord- Brabant en de Zuidhollandse eilanden. Toen spraken wij elicaar nog moed in, omdat Schouwen en Duiveland nog niet werden ge noemd. Doch de volgende dag wisten we beter. Ook dit. eiland had het zwaar te ver duren. Doch alles werd in het werk gesteld om de mensen te redden. Een woord van hulde voor degenen, die de bevolking over brachten naar veiliger streken. Vrijdagavond arriveerden mijn moeder, mijn broer en zuster in Leeuwarden. Mijn broer en ik waren beiden aanwezig om hen af te halen. Hel leed en de ellende, door hen geleden, wil ik hier niet weergeven. Nu een v/oord van hulde aan de burgemeester, secre taris en het gemeenlepersoneel van Ferwer- deradeel voor de hulp aan deze evacué's bewezen. Aan het. adres Arendstuin werden zij van kleren voorzien. Ook kregen zij een éénpersoons bed met toebehoren, uit naam van mijn moeder is 'L mijn plicht, de Friezen hartelijk te bedanken voor hetgeen zij voor dit doel bijeenbrachten. Marrum. M. Goudzwaard. NATIONALE ROUW Vrij mag in Friesland de ..Fryske flagge" naast de Nederlandse driekleur gehesen wor den. want in de2e dagen van schrik en ont zetting hebben „Fryske" harten gesidderd en zijn ze ineengekrompen van deernis met de zo zwaar bepioerde volksgenoten in 't ramp gebied. ..Fryske" hoofden hebben zich ook in de kerken gebogen en thuis waren 't „Fryske" handen die zich vouwden om ontferming en bijstand voor de bedreigden en stervenden af te smeken van de Allerhoogste'. En de „Fryske" hulp kwam zeker niet het laatst! De „Fryske flagge" neemt daarom naast de driekleur zijn plaats met ere in! Daarom zijn wij in vreugd, en nu ook in smart, niet minder allen één Kollumcrzwaag. S. Houtsnia—Jagersma. FRIESLAND SLOEG GOED FIGUUR De in Friesland gehouden inzamelingen voor de slachtoffers van de watersnood en de uit dit gewest geboden hulp. hebben in de overige provincies grote indruk gemaakt. Wanneer ooit bewezen is, dat de Friezen met hun actie voor het behoud van hun taal en cultuur, niet het oogmerk hebben om aan te sturen op een afscheiding van het Koninkrijk der Nederlanden, dan is zulks thans wel het geval. Sommige Hollarders waren werkelijk nog van mening, dal. er aanleiding was om deze vraag te stellen, gezien de recente ge beurtenissen inzake de Friese kwestie. Ik heb I. D. MAANDAG 16 FEBRUARI 1953. Hilversum I (102 ni). 7.VARA. 10— VPRO. 10.10—24.C0 VARA. VARA: 7.Nieuws. 7.13 Gramofoon muziek. 8.Nieuws en weerberichten. !.18 Gramofoo:iir. tr.ciek9.„Onder de pannen", hoorspel. 9.20 Gramofoonmu ziek. (Om 9.35 Waterstanden). VPRO: 10.„Voor de oude dag causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor dracht. 10.40 Voor de zieken. 11.40 Sopraan en piano. 12.Gramofoonmu ziek. 12.15 Dansmuziek, 12.30 Land- en tuinbouwmederielmgei). 12.33 Voor het platteland. 12.38 Dansmuziek. 13. Nieuws en commentaar. 13.20 Orgel spel. 13.55 Voor de middenstand. 14.— Voor de vrouw. 14.15 Pianorecital. 14.45 Gramofoonmuziek. 15.15 „De gesloten deur", hoorspel, 16.20 Bariton en piano. 16.45 Vragenbeantwoordimg. 17.iö Metropole orkest. 17.50 Militair com mentaar. 18.Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Parlementair overzicht.. 18.45 Voor de jeugd. 19.45 Regeringsuitzending: Landbouwrubriek. 20.Nieuws. 20.05 .In Holland staat een huis", hoorspel met muziek. 20.35 Aetherforum. 21.10 Strijkorkest. 21.30 „liet welvnartsplan van het N.V.V.". causerie. 21.45 Repor- ge. 21.50 Voor cn achter het voetlicht. 22.10 „Les Trovers a Carthage", opera (acte I). 23.Nieuws. 23.15 Gramo foonmuziek. 23.4524.00 Idem. Hilversum II (298 m). 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.N:euv.s. 7.10 Gramofoon muziek. 7.15 Ochen igymnastiek7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.Nieuws en weerberichten. 8.10 Sportuitslagen. 8.23 Gewijde mu ziek. 8.4d Gramofoonmuziek. 9.Voor de zieken. 9.30 Vocaal kwartet. 9.35 Gramofoonmuziek. 10.Tenor en piano. 10.30 Morgendienst. 11.Gramofoon muziek. 11.15 Idem. 12.25 Voor boer en tuinder. 12,30 Land- en tuimbouwmede delingen. 12.33 Orgelconcert. 12.59 Klokgelui. 13.Nieuws. 13.15 Gramo foonmuziek. 14.Schoolradio. 14.30 Gramofoonmuziek. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gramofoonmuziek. 15.30 Cello en piano. 16.Bijbellezing. 16.30 Gramofoonmuziek. 16.45 Kinderkoor. 17.Voor de kleuter. 17.15 Gramofoon muziek. 17.30 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitzending: Prof. Dr. Joh. .1. Hanrath. 18.Harmonie-orkest. 18.20 Sportpraatje. 18.30 Zigeunerkwintet. 18.45 Engelse les. 19.Nieuws en weer berichten. 19.19 Lichte muziek. 19.30 ..Volk en Staat", causerie. 19.45 Piano duo. 20.Radiokrant. 20.20 Corelli Herdenking. 20.55 „Het kind van Europa", hoorspe". 21.55 Gramofoon muziek. 22...Rijkdom onder de grond: Aardolie", causerie. 22.10 Corelli Her denking. 22.45 Avondoverdenking. 23.— Nieuws en S.O.S.berirhten. 23.15 „Man en vrouw", causerie. 23.3024.00 Gra mofoonmuziek. REGIONALE OMROEP NOORD Golflengte 188 meter Progr, van Zaterdag 11 Februari. 19.30 19.45 Biologisch kwartier. Fop I. Brouwer spreekt over Februari buiten. 19.4520. Noordelijk weekoverzicht. hun steeds er op gewezen, dat hiervan geen sprake was, maar toch had ik het gevoel, dat enkelen dit maar niet voetstoots konden aan vaarden. Met een zekere trots heb ik ver leden week verteld van de daden der Friezen ter leniging van de grote nood en vanzelfspre kend ook naar voren gebracht, dat nu zonne klaar aan de dag is getreden, dat geen rede lijke Fries er ook maar aan denkt om te streven naar de vorming van een eigen staatje. Gisteren reisde ik vanaf Den Haag naar Bleiswijk per autobus. De conducteur kwam een praatje met mij maken en zei: „Wat is er in dat Friese dorp Tzum toch geweldig vee! gecollecteerd". Ik wist zulks natuurlijk al uil de Leeuwarder Courant, maar het deed mij toch goed zulks uit de mond van een Hollander te horen. Overigens hebben de Inwoners mijner gemeente mij toch ook wil len tonen, dat zij wat offervaardigheid betreft, niet. willen onderdoen voor de Friezen, daar in deze gemeente met 3045 inwoners werd in gezameld 141.000 of f65 per gezin. In dit be drag zijn niet begrepen de collecten in de kerkdiensten. J. Bakker, burgemeester Bleiswijk, voorheen van Sloten (Fr GOEDE RAAD VOOR LATER Naast het plan van minister Algera. om eventueel terpen aan te leggen, zou volgens mij het volgende idee ook in overweging ge nomen kunnen worden. Enkele huizen in een dorp, b.v, o. a. café's met bovenzalen, moest men zo bouwen, dat bij eventueel bezwijken van de muren door 't watergeweld, de boven verdieping toch blijft staan: dat kan, door op de vier hoeken ijzeren of gewapend beton nen, goedgefundeerde stijlen in te bouwen. Ook in iedere verspreid staande boerderij zou zo iets voor een zeker gedeelte van de op bouw moeten gebeuren. Wat een geruststel ling voor de mensen, die voor het water op de zolder gevlucht zijn te welen, dat hun toe vluchtsoord ten minste tegen het water be stand is en niet in kan storten. UIT HET DAGBOEK VAN EEN HUIZUMER Dinsdag: Sneeuw. Bergsport bedreven op de Schrans. Kosten: één voorvork. Waar blijft de gemeente? Woensdag: sneeuw. Kennis gemaakt met mijn staartbecn. Aangenaam. Kosten slechts drie spaken één spatbord, één fietsbel, één dynamo, vier middelhandsbeentjes cn twee el Jansen en Tilanus. Plaats van hande ling: Twintig meter julianalaan. Kan het. de gemeente aanbevelen. Donderdag: sneeuw. Sterren geteld in de Paulus Potterstraat. Helaas de telkwijlg:e- raakl. Kosten: één koud compres. twéé buis jes asperine. Vandaag enige onbekende scheld woorden gehoord. Waar blijft de gemeente? Vrijdag: sneeuw. Contact gezocht met liet centrum. Enige ribben gekneusd. Enige nieuwe scheldwoorden geleerd (niet voor publicatie geschikt), zijn zi de gen: lente ter ore gekomen? Zaterdag: Sneeuw,.Waar blijft de gemeente? B. MARMITE Het bekende gistproduct (sterk geconcentreerd) Onmisbaar in de huishouding Verbetert de smaak van Uw soepen, sausen en andere gerechten Het aangewezen product voor de bereiding van smakelijke sandwiches. (Zie recepten) Aanbevolen bij alle toestanden samenhangend met een tekort aan Vitaminen van de B-groep Verkrijgbaar bij alle bekende comeslibteszaken. Mackintosh Co., Amsterdam KAN DIT OOK ANDERS? Ik ben één van ce velen, die dagelijks langs de weg hun brood moeten verdienen. Twee dagen zijn er voorbijgegaan, terwijl er hoege naamd niets aan hel sneeuwruimen gedaan, is. Omstandigheden gunstig, want het was dooi weer. Vandaag echter zie ik twee man op de schone Voorstreek de sneeuw van de ivauekanl in r.et water deponeren De Hoïlan- deroijr: was be-.er geweest, want daar rijden heel wat iielj,ers langs verder zag ik onge veer zeven man op het waagplein bezig om aat schoon te maken; zeker om er enige auto's tc laten parkeren, ook hiervoor had men beter enkele drukke straten kunnen schoon maken, zoals Delistraat. Oldegalileën. Willem Sprengersiraat Azaleastraat of Ruysdael- slraat. Ook werd vandaag de veemarkt'prach- t.g schoongemaakt. Hiervoor hadden in de zelfde tijd ook verschillende siraten schoon gemaakt kunnen worden. Ik noem de Wil lemskade. Nu schudt de melk tot karnemelk als men daar langs gaat. en de koekjes wor- den koekjekruimels. Was hier geen moge lijkheid om de werklozen in te schakelen of kost dit ie veel geld? Ook met sneeuwschui vers achter een auto is veel te bereiken, zo als ik op de veemarkt zag. Dit brengt toch ook geen grote kosten mee? Hopende dat onze vroede vaderen deze woorden eens aandachtig lezen en eens den ken aan de melkboeren, bakkers, loopjongens e. a„ die de ganse dag langs de weg moeten vertoeven. En dit zijn er zeer velen. Mocht dit beroep om bijzondere redenen geen weer klank vinden, dan vraag ik u. burger, om de eerste te zijn die zijn straat en stoep behoor lik schoon heeft gemaakt en niet staat te lachen schier zijn ruiten als zo'n bakker of melkboer in de sneeuw blijft steken (want dergelijke mensen zijn er ook nog). Jacobus. ENIGE VRAGEN Het ingezonden stuk van de heer Poortman over de Vrije Katholieke Kerk. evenals het onder Kerknieuws overgenomen citaat om trent „oud-Katholieke aanspraken" in de I.. C. van resp. 11 en 12 Februari, lieten beide een vraag bij mij open. De heer Poortman onderteken' zijn artikel niet vermelding van zijn kwaliteit. aU eerst aanwezend priester der V.IC.K. 'e Leeuwarden, zou de geachte inzender misschien nog enige toelichting wil len geven, wat daarmede in de hiërarchische orde van zijn kerk of fee te bedoeld wordt? in de tweede plaals zou ik de redactie van de L. C. willen vragen, of in de inleiding op het citaat over ,:Oud-Katholieke aanspraken" wellicht een drukfout is geslopen? Moet het woord misbruikt" daar vervangen worden door „mislukt" of wenst de schrijver inder daad ie zeggen, dat één of beide partijen de herenigingspoglngen misbruikt hebben? L. j. j, swart. (Tnderdaad, het zelduiveltje maakte van mislukt" gauw even „misbruikt." Juist iets voor hem. we zullen nog be »r op hem moe ten lettenRed. L. Cé

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3