uit de Mi&mt sphitigty, OP A.S. MAANDAG 4 ZONDAGSBLAD 14 FEBRUARI 1953 Hoe Australië aan kolonisten medische hulp verleent^ Tevens doet deze „dokter" dienst als telegrambesteller en onderwijzer Bij rustig weer niet gevaarlijk Meteorologische diensten op hun hoede NU zo'n groot deel van Nederland door een watersnood van onge kende omvang werd geteisterd, heb ben wij weer eens aan den lijve ge voeld, hoe urgent snelle hulpverlening kan zijn. Onder normale omstandig heden was dat voor de bewoners van ons kleine land met zijn uitgebreide geneeskundige diensten de gewoonste raak van de wereld. Maar in veel andere gebieden op aarde is snelle doktershulp helemaal geen vanzelf sprekende zaak Daarom wil ik U hier iets vertel len over Australië, waar met het oog op de ver uiteenwonende kolonis ten wel heel bijzondere maatregelen nodig waren. De Douglas Vliegtuig Mij. heeft een electrisch te bedienen lift uitgevonden, waarmee brancards in vliegtuigen kunnen worden geladen. Wanneer daar op een boerderij een ongeluk gebeurt, of een ernstig ziek tegeval voorkomt, is goede raad vaak duur. Voor vele kolonisten betekent een bezoek aan hun naaste buur- marv immers al een reis van enkele honderden kilometers. En ook die buurman kan dan nog lang niet al tijd helpen. Er valt dan alleen nog maar hulp te verwachten van de „Flying Doctor Service", die op be paalde uren in de aether „spreek uur" houdt. Dat betekent in het on gunstigste geval, dat men bij een on geluk ten hoogste een dag moet wach ten om hulp te kunnen vragen. Maar dan is die hulp ook binnen enkele uren bij de hand. Zo kan de boer van Kulgera Sta tion, een boerderij op ongeveer 300 km ten Zuiden van Alice Springs, waar een van de kinderen plotseling ernstig ziek geworden is, vanaf twje uur 's middags het bureau van de Flying Doctor Service te Alice Springs bereiken. Om twee uur schakelt hij dus zijn zendapparaat in, en roept de Flying Doctor Service op. Bij niet al te veel storingen komt het antwoord al gauw: „Flying Doctor Service Aiice Springs" De vader vertelt wat er aan de hand is, en de dienst vraagt aller lei bijzonderheden: hoe lang het kind al ziek is, of het pijn heeft, hoe aoog de koorts is, wat ze er öl aan ge daan hebben, enzovoorts. Als alles op gegeven is, krijgt vader opdracht aan zijn toestel te blijven, de dienst zal zo dadelijk terugkomen Even later klinkt weer de oproep: „Hier Alice Springs; wij kunnen U geen nadere instructies geven. Er start een vlieg tuig om het kind te halen. Geef nauw keurig Uw positie op, en maak her kind gereed voor vertrek." Nu is er even grote drukte, want haastig moet er een en ander ineen koffertje gepakt worden. En dan is het maar afwachten.. Tot, nog geen twee uur later, mo torgeronk weerklinkt. Iedereen loopt naar buiten, om te zien, hoe een klei ne tweedekker al een bocht om de boerderij draait, op zoek naar een ge schikt landingsterrein. Even later staat het op de zgn. „kleine akker", een stukje bouwland, dat nu braak ligt, op nog geen 200 m van de uoer- derij af. Meteen springt er een ver pleegster uit de machine, en komt op het huis aan. Als ze even naar Dan ny gekeken heeft, zegt ze het al: ver moedelijk buikvliesontsteking: hij zal in Alice Springs geopereerd moeten worden De piloot haalt dan rok, samen met vader, dadelijk de bran card uit het vliegtuig, en nadat de ijlende jongen daarop in het toestel gebracht is, vertrekt dat meteen weer. Ondertussen heeft de zuster nog op dracht gegeven om de volgende dag weer Alice Springs op te roepen, dan zal vader de uitslag van de operatie te horen krijgen. Al met al heeft het bezoek nog geen twintig minuten ge duurd EEN kijkje op een van de bureau's van de Flying Doctor Service leert ons, dat vanaf het uur, waar op de „zitting" begint, de ziek-ege- vallen haast aan de lopende band binnenkomen. De operateur neemt alles nauwkeurig op, herhaalt voor de zekerheid de gegevens, er. geeft ze dan door aan de arts die dienst heeft. Deze geeft instructies wat de huisge noten zelf eventueel kunnen en moe ten doen, en laat, als dat nodig is, er een vliegtuigje heen gaan met me dicamenten, die de zuster kan toedie nen. of met het doel d-e patiënt da delijk naar het ziekenhuis te halen. Bij ernstige gevallen gaat ook de arts zelf wel met het vliegtuig mee om de patiënt voor zover mogelijk te behandelen. De Flying Doctor Service is opge richt in 1927, dank zij de onvermoei bare activiteit van dr. John Flynn. Deze arts, die sinds 1911 belast was met de medische verzorging van het binnenland van Australië (dat-wil zeg gen: een gebied half zo groot als Europa!) zag al gauw in, dat het doktersrijtuigje, dat toen nog in de beschaafde wereld in de mode was, of zelfs een auto, hier volmaakt nut teloos waren. Met heel veel moeite slaagde hij er in de autoriteiten er van te overtuigen, dat alleen, als de dokter de beschikking had over een klein (want het moest overal kunnen landen) vliegtuigje had, hij zijn pa tiënten naar behoren bereiken kon. Maar allereerst moesten ook de be woners van de afgelegen boerderijen zelf in staat zijn de eerste hulp te verlenen. Daarom werd er al vrij spoedig een standaard-medicijnkist samengesteld, die tegen niet al te hoge vergoeding aan de kolonisten werd verstrekt. Maar daarmee was dan ook alleen nog maar de eerste hulp verleend. Telefoon was er niet in de uitgestrekte eenzaamheid van het binnenland. Na lang experimen teren werd eindelijk een radiotoestel geconstrueerd, dat geschikt was voor uitzenden en ontvangen over een af stand van ongeveer 300 km, en waar bij de electriciteit door middel van een trapinstallatie kon worden opge wekt. Deze toestellen vonden grif af trek, want de medische nood onder de kolonisten was zo groot, dat zij graag het toch hoge bedrag van 100 voor de aanschaf ervan over hadden. DE F.D.S. wordt in principe gefi nancierd door particuliere giften, maar ontvangt een subsidie van de staat. In de oorlog was ook deze dienst geheel onder controle van het militair gezag, dat immers alle radio- en luchtvaartverbindingen on der zijn beheer had. Maar dit stond de uitbreiding van de F.D.S. niet in de weg. Integendeel: in deze jaren werd alles op grote schaal gemoder niseerd. Dit bleef doorgaan, ook toen na de oorlog de F.D.S. weer baas in eigen huis werd. Sinds een jaar of acht zijn de oude trap-radio's meer en meer vervangen door mo dernere toestellen, die ook een gro ter bereik hebben. Een probleem blijken echter tegen woordig vaak de nieuwe immigran ten op te leveren. Deze vonden im mers de dienst kant en klaar bij hun komst, en beschouwen het dus zo'n beetje als vanzelfsprekend, dat de hulp letterlijk uit de lucht komt val len. Heel dikwijls zijn zij niet erg genegen een geldelijke bijdrage te geven, in tegenstelling tot de oude settlers, die er dolgraag wat voor over hebben, omdat ze zich maar al te goed herinneren, hoe hulpeloos hun toestand vaak was voor de moeiza me oprichting van de Flying Doctor Service. Op het ogenblik heeft de F.D.S. de beschikking over 8 moederstations, nl.: twee in Queensland (in Cloncur- ry en Charleville), één in New South Wales (Broken Hill), één in Northern Territory (Alice Springs), en vier in Western Australia (Kalgoorlie, Port Nedland, Meekatharra en Wyndham), terwijl er plannen zijn om nog een basis in Carnarvon in te richten. Al deze basisstations kunnen met behulp van een netwerk van onderstations ook de meest afgelegen boerderijen bereiken. Van Juni 1950 tot Juli 1951 (het administratieve jaar in Australië) werden er totaal 687 vluchten ge maakt naar buitenposten, over een gezamenlijke afstand van ruim 430.262 km, ten behoeve van urgente ziekte gevallen. Het zorgen voor medische hulp is tegenwoordig overigens niet meer de enige taak van de F.D.S. Door de enorm grote afstanden zijn telefoon verbindingen in het binnenland nog practisch onmogelijk, evenals tele grambestellingen. Die taak heeft nu de F.D.S. overgenomen, en zo komen elke dag, wanneer alle ziektegevallen afgewerkt zijn, de telegrammen aan de beurt. In 19501951 waren dat er 161.839 tegen 136.624 in het jaar er voor. Zowel voor het „verzenden" als voor het „opnemen" van berichten staat de F.D.S. klaar. En tot slot van de uitzending geeft zij ook nog het laatste wereldnieuws voor die boerderijen, die onbereikbaar zijn voor de gewone radiouitzendingen. En nog verder gaat haar bemoeie nis! De kinderen van de kolonisten diep in het binnenland moeten vaak honderden km afleggen om een school te kunnen bezoeken, met het gevolg, dat veel kinderen alleen maar thuis een beetje leren lezen en schrijven. De F.D.S. geeft nu op gezette tijden radiolessen: de kinderen kunnen zo nodig vragen stellen, en hun vragen beantwoord krijgen. Men hoopt op deze manier de onderwijsmoeilijkhe- den in de dun bevolkte staten van Australië een beetje te verminderen. Maar bij al deze werkzaamheden blijft toch steeds de belangrijkste taak van de Flying Doctor Service: hulp te verlenen bij ziekte en nood (ook bijvoorbeeld het evacueren van gezinnen of het aanvoeren van voed sel bij de zo veelvuldig voorkomende overstromingen) in „the outback" waar zij zo heel vaak het leven van een eenzame kolonist kan redden. En dit alles tengevolge van het ini tiatief van die éne arts, die nu be graven ligt midden in Australië in Alice Springs, op slechts 7 km af stand van het station van de Flying Doctor Service, die aan hem haar ontstaan dankt! A. M. R. BRAAMS. Van onze weerkundige medewerker. VR wordt met grote haast gewerkt *"J om verschillende dijken vóór de tweede springvloed (a.s. Maandag 16 Februari) dicht te krijgen, zo lezen wij af en toe. Velen hebben hier een verkeerde voorstelling van "en menen dat er op nieuw een vloedgolf is te verwachten, zoals die 1 Februari jl. ons land teisterde. Zo erg zal het hopelijk niet worden, want dan zou er op het tijdstip van springtij, evenals op Zondag 1 Februari, terzelfdertijd ook weer een wind van orkaankracht uit het Noordwesten moe ten opsteken. Wat gebeurt er dan wel? Na elke volle en nieuwe maan komt er een springtij voor, doordat zon en maan dan tezamen een aantrekkingskracht op de aarde uitoefenen, zoals wij dezer dagen reeds hebben kunnen lezen. Een springtij, zoals dat ook a.s. Maandag weer is te verwachten, is dan ook helemaal geen bijzonderheid en komt ongeveer elke 14 a 15 dagen voor. Het water van de Noordzee bereikt langs onze Noordzeekust dan een hogere stand dan bij de gewone dagelijkse vloeden en daarom is het zeer zeker goed, dat men paraat is. Tal van dij ken zijn nog zwak of nog niet hersteld en zullen wellicht nog geen grote wa terdruk kunnen weerstaan. Wanneer het weer rond de 16e rustig is of bij een aflandse wind tussen Noord oost en Zuidoost, behoeft dit springtij niet verontrustend te zijn. De meteorologische diensten van En geland, België en Nederland zijn op hun hoede en zullen het weersverloop tij dens en juist na het weekeinde onge twijfeld met nog meer aandacht vol gen dan gewoonlijk. Wij moeten in deze tijd van het jaar altijd rekening houden met een kans op harde tot stormachtige winden, en wan neer deze vroegtijdig kan worden aan gekondigd, kan men eventuele maatre gelen treffen, om een verdere uitbrei ding van de ramp te voorkomen. Laten wij daarom hopen, dat het weer in de onderste laag van de atmosfeer langs de Nederlandse, Engelse en Belgische kust in de komende dagen rustig mag zijn. WfCR AAAH1JE VAN IKS IJi.i S'/VAlHrS J i/t/A De meteorologische diensten zagen de orkaan, die zoveel verwoesting aan bracht, op de weerkaarten naderen. Zaterdagmorgen 31 Januari gaf het K.N.M.I. in de voormiddag al een waar schuwing voor westerstorm, later rui mend naar noordwest. 's Namiddags werd deze waarschu wing gewijzigd in een waarschuwing voor „zware storm tussen west en noordwest." Cm half zes Zaterdagavond werden de groepen Rotterdam, Willem stad en Bergen op Zoom gewaarschuwd voor „gevaarlijk hoog water." Ook de Engelse weerdienst waarschuw de 's morgens al voor zware storm langs de Engelse en Schotse kust. Ra dio Hamburg verwachtte over de Noord, zee en langs de kust windsnelheden van 10 a 11 Beaufort (volle storm tot or kaankracht). In de loop van de morgen begon het water, door de orkaan uit het Noord westen al met geweld van het noorde lijke deel van de Noordzee naar het zuiden te stromen, waar het langs onze kusten tot grote hoogte opstuwde, daar een snelle afvoer door het Nauw van Calais niet mogelijk is. Op bijgaand weerkaartje, dat de si tuatie van Zondagnacht 1 Februari om 1 uur weergeeft, zien wij dat het storm- centrum al in de Duitse Bocht ligt. Aan de achterzijde van deze kern kwamen de grootste windkrachten voor; vandaar ook dat het in de zuidweste lijke helft van ons land veel harder en ook langduriger gestormd heeft dan in de noordoostelijke helft. Op dit tijdstip (1 Februari om 1 uur) waaide er langs de kust een storm met gemiddelde windsneldheid van 90 tot 115 km per uur en windstoten tot 130 km per uur. Er zijn in de loop van de jaren her haaldelijk waarschuwingen voor hoog water door springvloed door het K.N.M.I. verstrekt en ook dit keer zul len zich maar weinigen op die bewuste Zaterdagavond van 31 Januari onge rust hebben gemaakt. Wij zijn in de loop der jaren in slaap gesust, maar het water van de zee sliep niet. Meer dan ooit zal er in de toekomst met bezorgdheid geluisterd worden, wanneer het K.N.M.I. weer waarschuwt voor hoog of gevaarlijk hoog water langs onze Noordzeekust.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1