Atlantisch leger schijnt reeds lang
werkelijkheid in de noodgebieden
Koningin en Prins bezoeken
eiland Texel
42 MILLIOEN VOOR HET NATIONAAL RAMPENFONDS
De Yankees sijn gekleed als voor een tocht naar
Alaska of de Noordpool en hebben
enorm veel materiaal bij zich
Trucks eigenlijk
te zwaar voor de
slappe dijken
Canadese landbouwer biedt grond aan
Koningin dankt
Detroit
ZATERDAG 14 FEBRUARI 1953
PAGINA 5
Strijd tegen sneeuwstorm, modder en water
Amerikaanse trucks, volgeladen met zandzakken, wachten bij Dintelsas
(Van onze speciale verslaggever)
verscheping.
i!et sneeuwt.
Jet sneeuwt al dagenlang, evenals er al dagenlang een ijskoude wind laag over
'e velden en watervlakten jaagt en het al nachtenlang vriest.
|>e natuur is halfslachtig. De sneeuw is geen echte sneeuw, maar een mie/.crig
ompromis tussen regen en hagel. De wind is geniepig en de vorst is gering en
ngezond. „Waterkou" noemt men dit naargeestig samenstel van de slechte eigen-
chappen van ons klimaat.
>e soldaten hebben koude handen. De officieren ook. De DUW-arbeidcrs hebben
erkleumde voeten. De opzichters echter ook. Iedereen, die op de kleine eilandjes
de, voor het oog grenzeloze, watervlakte in de geïnundeerde gebieden werkt,
het steenkoud.
:an het sjouwen met de loodzware zandzakken worden ze niet warm. Die zand-
akken zijn kil en nat, evenals de kleren van de mannen. Toch sjouwen ze door,
50 zandzakken per man per dag, 250 maal 25 kilo. Tegen de avond zijn de mannen
a moe, dat ze het gewicht nauwelijks meer voelen. Automatisch sjokken ze voort
iet die natte, zware bulten op hun rug. door de modder, dikke vette zwarte
lodder, die alsmaar dikker wordt naarmate er meer mensen door baggeren en
r meer trucks doorheen ploegen.
modder, zandzakken, brullende motoren en vermoeide, verkleumde man
en vormen in deze dagen tezamen het trieste beeld, dat de overstroomde gebieden
ieden.
laar de dijken moeten dicht, sneeuw of geen sneeuw, wind of geen wind, vorst
f geen vorst.
vijfton trucks, die op zes wielen aange
dreven kunnen worden, en 66 aukw's.
Ket is een model onderdeel, in alle op
zichten model uitgerust. De manschap
pen zijn gekleed ais voor een tocht naar
de Noordpool of de sneeuwvlakten
Alaska.
De Zeeuwen en Brabanders noemen
dit het „show"-leger- De Yankees heb
ben namelijk zoveel materiaal meege
bracht dat zij daarmee desnoods ergens
midden in de onbewoonde streken van
Groenland een dorp zouden kunnen
stichten. Bij hun inventaris bevinden
zich waterzuiveringsinstallaties,
keukens, een compleet hospitaal met
operatiezaal en apotheek, een soort mo
biele electrische centrale, een autowerk
plaats. een complete badinrichting, enfin,
ongeveer alles waarvan men zich kan
voorstellen dat het op trucks geladen
kan worden.
[üe grote steden in het rampgebied
ieden thans een aanblik die doet ver-
oeden dat het Atlantische leger reeds
|ng een onomstotelijke realiteit is. In
e enige zogenaamde ..nachtclub" die
rijk is, treffen officieren uit En
gland, Amerika, Nederland, België en
rankrijk elkaar. Zij schijnen elkaar
lemaal reeds jarenlang te kennen en
ik reeds jarenlang tezamen in die bar
1 komen. Er zijn piloten van de Britse
:arine bij met baarden, rappe Fransen
1 Smetteloze uniformen, onverschillige
merikanen die in olijfkleurige hemds-
louwen biertjes drinken, jonge Neder-
nrise luitenants ter zee die hun talen-
snnis trachten te bewijzen, en Belgen
:e pleiten voor het Moerdijkkanaal dat
j gemakkelijk te verwezenlijken achten.
In de stormwind buiten tracht een
Nederlandse korporaal een
officier wegwijs te maken in
wirwar van straten en hebben Ame
soldaten reeds vriendschap
gesloten met het meest aantrekkelijke
Beel van de Bredase bevolking. De
sfeer in de stad doet denken aan die
van een frontstad in de jongste oorlog.
Zware Amerikaanse trucks doen met
donderend geweld de huteen tril
len. Inplaats van geladen te zijn met
voor de vernietiging, vormen
zandzakken voor de opbouw
lading.
Die zware trucks zijn misschien het
eest kenmerkend voor de Amerikaanse
Up aan de overstroomde gebieden,
femt de 1900 Amerikanen die uit Duits-
zijn overgekomen hebben 502 voer-
igen meegebracht. Bovendien hebben
ree landingsvaartuigen in het haventje
in Dintelsas ligplaats gekozen. Bij die
2 voertuigen zijn 65 bijzonder zware
In de oude Chassé-kazerne in Breda
heeft dit onderdeel dat officieel
„American Militairy Relief Organisation
Holland" heet een onderdak gevon
den. De Nederlandse gastheren hebben
hier geen omkijken naar. De Amerika
nen hebben met hun overvloed aan
materiaal het gehele gebouw zelf inge
richt. „Het is ons meegevallen", zegt
een majoor, „wij hadden gedacht in ten
ten op de grond te slapen."
Onmiddellijk na hun aankomst Dins
dagmiddag zijn de 66 dukw's bestuurd
door leden van de z.g, „Labour Servi
ce", Duitse burgers in Amerikaanse
uniformen, naar de Zeeuwse eilanden
gevaren. In anderhalve dag hebben zij
739 mensen van de moeilijkste plaatsen
geëvacueerd. Later hebben zij cadavers
geborgen, tenminste 11.000 arbeiders
naar bedreigde dijkpercelen vervoerd
en meer dan 150 zandzakken getrans
porteerd. In Dordrecht, waar de drink
watervoorziening volkomen was lamge
legd, hebben zij tien waterzuiverings
installaties geplaatst, ieder met een pro
ductie van bijna 200.000 liter per dag.
Ook op Walcheren. Tholen en Zuid-Be
veland zijn deze installaties ingezet.
Op vele plaatsen hebben de Ameri
kanen zand, grint en puin voor de
het hospitaaldat de Amerikanen hebben meegebracht en waar plaals i
zestig patiënten, liggen er vier.
dijkdïchting opgeslagen. Van daaruit
rijden onophoudelijk de enorm zware
trucks naar punten waar gaten worden
gedicht en dijken worden opgehoogd.
Die wagens zijn feitelijk te zwaar voor
de slappe, door het water verpapte
binnenwegen. Het plaveisel en de
berm worden dor de wentelende wie
len weggemalen. Een afschuwelijke
modderbrei en diepe poelen blijven
er over. Zo is het bij Klundert, zo is
het bij Fijnaart en ook bij Dintelsas.
waar de met zakken geladen wagens
met landingsvaartuigen naar een punt
aan de zeedijk wordën gebracht dat
uitsluitend bij vloed te bereiken is
Dertig volgeladen bakbeesten van
auto's, voor "het merendeel met Duitse
en negerchauffeuvs bemand, stonden
hier in een lange rij in de modder te
wachten op de landingsvaartuigen die
'per' tocht s.'echts vier wagens kunnen
vervoeren. Onderwijl arriveerde een
mobiele keuken. Een kreet klonk langs
de wagentrein. „Chaw", werd er ge
bruld. Onmiddellijk stormden de chauf
feurs met etensblikken hun wagens
uit. Vijf minuten later kwamen in bont
en waterdicht linnen gehulde negers
kauwend terug.
William Macquay. een jonge maho-
niekleurige inwoner van het warme
Florida, was rustig in zijn wagen blij
ven zitten. Hij had geen honger. Hij had
het alleen koud. Dit barre klimaat be
zorgde hem kippevel. Wij vroegen hem
of hij wel eens killer plaatsen in zijn
leven had. bezocht. „Ja." was zijn ant
woord. „dat was Washington!" Hij
noemde de Amerikanen de grote trans
portondernemers in het rampgebied.
Zij vervoeren het materiaal. Nederland
se militairen vullen er de gaten in de
dijken mee.
De Fransen doen beide. Zij zien er
eigenlijk maar armoedig uit. deze jonge
knapen, die zpn aangevoerd uit gar
nizoenen uit Duilsland en uit Meziercs
in Frankrijk. Zij hebben het zo moge-
Water, modder, zand
zakken en verkleumde
mannen vormen het
beeld van vandaag in
Zeeland
lijk nog kouder dan alle andere werkers
in het rampgebied. Maar toch arbeiden
zij hard. Werk als zij nu verrichten
hebben zij nog nooit gedaan. Zij hebben
nauwelijks hun eerste militaire training
voltooid. Maar zp zien de noodzaak van
dit werk in en doen het daarom. Zij
doen het zonder meer.
Kapitein Santais. commandant van de
compagnie, die aan de belangrijke ver
sterking van de Lapdijk van Zeven-
bergschehoek naar Klundert in de om
geving van de Moerdijkbrug wérkt, is
meer vertrouwd met water en modder.
Hij vocht in dndo-China. „Daar ziet men
in het natte jaargetijde niets anders
dan water en modderige, glibberige
dijken." „Het werk is zwaar", zegt hij,
„eigenlijk te zwaar voor mijn mannen,
maar het is waard gedaan te worden."
Tijdens de korte momenten van rust
zceken de mannen beschutting achter
deuren en schotten, die zij uit het wa-
Op de Lapdijk doen de Fransen hardnekkige pogingen om het water, dat reeds
vele woningen heeft vernield, te stvliten.
Geen verhaaltjes
meer.
„Je komt toch niet hier om ver
haaltjes te verzinnen?", vroeg ons
een Amerikaans majoor op zijn
hoofdkwartier in Breda. Voor zover
wij in de journalistiek nog onschul
dig zijn, verbleekten wij lichtelijk en
informeerden wij vaar de reden van
dit wantrouwen, dat. wij althans bij
de Amerikanen niet hadden ver
wacht. Verhaaltjes over Bailey
bruggen die wij zouden laten sprin
gen om er dijken mee te dichten", zo
verduidelijkte de majoor zijn vraag.
Waarom niet?" zo vroegen ivij on
zerzijds. Omdat die verhalen niet
waar zijn. Wij dichten de galen in
de dijken op precies dezelfde manier
als jullie dat doen, met zandzakken
en klei. Bailey-bruggen hebben wij
niet. bij ons en wij denken er ook
nooit- over om ze te laten springen."
Wij informeerden hoe het verhaal,
waarin verteld wordt, dat de Ame
rikaanse soldaten over een gat in
een dijk een brug bouwden, die vol-
stapelden met rotsblokken en zand
zakken, het hele gevaarte in de
luchp lieten vliegen waarna het gat-
door de vallende brokken gedicht
zou zijn, in de wereld, kwam. „Och,
de gewone gang van zaken, een on
zer officieren maakte een grapje en
een van jullie journalisten was te
lichtgelovig."
ter hebben opgevist. Totaal verkleumde
gioepjes drommen daar samen. Wij
hebben, eerlijk gezegd, een beetje me
delijden met deze kerels die het minst
prettige werk dat men zich in deze
temperatuur kan voorstellen deson
danks verrichten. Met ingang van van
daag zal het merendeel der 1100 Franse
genietroepen en van de beschikbare
voertuigen daar zijn bewonderens
waardige jeeps bij. gebouwd door De-
laliaye worden samengetrokken rond
Nieuw Vossemeer. waar twee diepe,
grote galen nog voor 16 Februari ge
dicht moeten worden.
Een tocht naar deze hevig getroffen
plaats heeft iets van een lugubere han
dicaprace. Om de vijftig meter staat onze
Volkswagen voor bijna onoverkomelijke
hindernissen. Dan staat hij tot aan de
treeplank in het water, dan weer tot
zijn assen in de modder. Hij neemt ech
ter alle versperringen glansrijk. De berm
van de weg is bezaaid met cadavers, die
naarmate de dagen verglijden steeds af
schrikwekkender worden. Wij tellen er
henderden, koeien, paarden, varkens,
geiten en schapen. Het is een zielig
gezicht, dit. eens zo kostbare vee als °ud
vuil langs de weg te zien liggen. Men
kijkt er niet naar om, eerst moeten de
dijken dicht.
Ten Noorden en ten Zuiden van
Nieuw-Vossemeer werken de Franse
genietroepen samen met de Nederland
se stoottroepen uit Den Bosch. Deze
mannen zijn nauwelijks van de Fran
sen te onderscheiden. Want zij hebben
als beschutting tegen de wind allemaal
zandzakken om hun hoofd gebonden
en alle uniformstukken die zij konden
vinden hebben zij aangetrokken. In
een tent. die ergens in de blubber ïs
opgezet, wordt warme koffie geschon
ken. Het waait daar vermoedelijk nog
meer dan buiten. De onderkant van
het tentzeil staat namelijk minstens
een halve meter van de grond af.
Reeds is een strekdam van zandzakken
van 50 meter lengte langs het gat in de
dijk ten Zuiden van Nieuw-Vossemeer
gelegd. In de overgebleven 30 meter
staat een enorme zuiging. Om dit stuk
te dichten zal zwaarder materieel aan
gevoerd moeten worden, want door de
zuiging van het water zullen de zakken
weggespoeld worden, als waren ze niet
gevuld met klei. Maar dit gat. evenals
dat aan de andere kant van het dorp,
moet a.s. Zondag gedicht zijn. De Fran
sen weten nog niet hoe zij dat moeten
doen, maar zij beloven ons het te zullen
doen. De Nederlandse manschappen
werken hier als paarden, als lastpaarden
dan wel te verstaan. Want al is de steun
van de buitenlanders omvangrijk, het
zijn onze eigen mensen die voornamelijk
het zware werk doen.
De DUW-arbeidcrs die in deze stre
ken werken kunnen minder goed te
gen het slechte weer dan de militairen.
Voor de militairen, die 's avonds nat en
verkleumd in de kazernes terugkeren,
staat het gehele apparaat gereed om
hun droog goed te verstrekken. Daar
om zijn er onder de soldaten niet veel
ernstige zieken te melden. Van de
DUW-arbeiders liggen er vele met
longontsteking in het ziekenhuis. Voor
deze mensen ware een betere zorg,
vooral wat hun kleding betreft. ge
wenst.
Eduardo Pagoni is de waarnemend
commandant van bijna 160 Italiaanse
brandweerlieden die met een speciale
trein uit het land van de Azurenkust
ons te hulp zijn gesneld. „Deze over
stroming is veel erger dan die in de
Po-vlakte van anderhalf jaar geleden",
zegt hij. „Daar waren wij ook. Maar
er vielen daar lang niet zoveel slacht
offers te betreuren en ook de mate
riële schade was er vrij gering."
Die Italianen zijn gehuld in dik olie
goed en kunnen tegen een stootje. De
G:.- eren heeft H. M. de Koningin een bezoek gebracht aan het eiland Texel, dat
ook tiocr watersnood werd getroffen. H. M. Koningin Juliana en het gezelschap
bij het gat, dat in de dijk van de polder „De Eendracht" werd geslagen, op de
uiterste punt van de dijk.
Gesprek met dijkwerkers
en militairen
Koningin Juliana en Prins Bernhard
hebben Vrijdag, zoals wij gisteren in
een deel van onze oplage meldden, een
bezoek gebracht aan het eiland Texel,
waar de Ecndrachtpolder is ondergelo
pen en zes slachtoffers, leden van een
hulpcolonne, zijn te betreuren.
De Koningin kwam met de veerboot
..Dokter Wagemaker" uit Den Helder.
De Prins, die onverwacht het eiland be
zocht. arriveerde tegen kwart voor elf
met een sporttoeslel op het vliegveld.
Teen de veerboot tegen haif twaalf de
haven van Oudeschild binnenvoer, ston
den op het havenhoofd ongeveer hon-
derdvijftig eilandbewoners op de aan
komst van Hare Majesteit tcwachten.
De zon brak juist even door het grauwe
wolkendek heen. toen de bcot meerde.
Nadat de loopplank was uitgelegd be
gaven de autoriteiten zich aan boord,
onder wie de hoofdingenieur-directeur
van de Provinciale Waterstaat in N.-
Holland. ir. C. Krijn, de dijkgraaf van
de dertig gemeenschappelijke polders,
de heer P. Bakker, wethouder Th. Hin,
en de hoofdingenieur van de Rijkswa
terstaat van de directie Noord-Holland,
ir. J. H. van der Burgt. Zij werden door
burgemeester de Koning aan de Ko
ningin voorgesteld.
Allereerst werd gereden naar Ooster
end. Daar stapte het hoge gezelschap
over in jeeps. De tocht ging naar Ze
venhuizen, waar de Ooslersluis, een van
de bedreigde punten, in ogenschouw
werd genomen. Hier ontmoette Hare
Majesteit de Prins, op diens terugweg.
Vervolgens ging de rit naar het Noor
den, naar de Noorderdijk. waar het
aanstormde water een gat van 130 m
in de dijk heeft geslagen, waardoor de
260 ha grote Eendrachtpolder onder
Snuif en wrijf
Uw verkoudheid van neus.
keel of borst weg met
dijk bij Klundert is hun werkterrein. In
de droogvallende gebieden zuigen zij met
niet te blussen enthousiasme kelders leeg
en brengen zij orde in de verschrikke
lijke ravage die daar is aangericht. Hun
trein, die op het spoorwegemplacement
van Zevenbergen staat, is een soort
staatsietrein. De mannen wonen er in
tweede klas coupé's en zij hebben een
eigen keuken bij zich. die naar wij
zelf hebben kunnen constateren voor
treffelijk spaghetti kookt. Ook een voor
raad wijn is niet vergeten. De Italianen
zijn voortreffelijke technici. Zij werken
even hard als zij praten en dat is formi
dabel. In de Po-vlakte hebben zij ruime
ervaring opgedaan. Zij weten wat een
watersnood is.
In het rampgebied groeit thans de
spanning met het uur. De grote vraag is
of de 20.000 man die er dag en nacht aan
de dijken werken op tijd klaar zullen ko
men. De zestiende Februari zal daar een
antwoord op geven. Ook zal men dan
weten of het werk goed is gedaan
Portugal.
15 Februari arriveert te Rotterdam de „India"
van de „Companhia Nacional de Navegacao", met
een grote lading Portugese goederen voor de hulp
verlening in Nederland uit Portugal. De lading be
staat uit: 10.000 dekens, meer dan 20.000 meter bed-
dclaken, 2.000 paar schoener.. 400.000 blikken vis-
conserven, een grote hoeveelheid tahak, vette en
gedroogde vijgen, een ton levertraan, 10 ton gecon
centreerde legerrantsoenen. 5 ton koffie, 50 ton
rijst, 10 ton suiker, 34.000 flessen portwijn.
Frankrijk.
De Fa. P- H. Bender te Delft kreeg van haar re
latie de Verrerie Cristallerie d'Arques, O. Durand
CieNoord-Frankrijk, de mededeling, dat zij eni
ge duizenden stuks tafelglas gratis ter beschikking
stelt voor de getroffenen van het rampgebied.
Gistermorgen arriveerde voor het gebouw van
het A. N. P. te 's-Gravenhage een grote vrachtauto
van acht ton uit Parijs, volgeladen met kleren,
schoenen, nieuwe lakens enz. De goederen waren
ingezameld door de redactie, en hel volledige per
soneel van het Franse persbureau A. F. P.
Canada.
Op Schiphol is een Canadese viermotorige „North
Star" geland met 1200 paar lieslaarzcn voor de hulp
in de bedreigde gebieden. De laarzen vertegenwoor
digen een waarde van 12.000 dollars.
Een Canadese landbouwer, George Molecey, heeft
het te Vancouver gevestigde fonds voor hulp aan
Nederland meegedeeld, dat hij aan getroffen Ne
derlandse gezinnen, die naar Canada zouden willen
emigreren, stukken land ter grootte van 20 acres in
eigendom wil geven. Het bedoelde land ligt nabij
Nanaimo op het eiland Vancouver.
Twee millioen gulden
uit Limburg
NATIONAAL RAMPENFONDS: 42 MILLIOEN
Bij het Nationaal Rampenfonds is tot gisteravond
een totaal bedrag van 42 millioen gulden binnen
gekomen.
Aan het Nationaal Rampenfonds is overgemaakt
een bedrag van f 10.000 als bijdrage van de Tijd-Pers
(De Tijd, Nieuwe Haarlemsche Courant, Nieuwe Dag
en Gooische Courant), alsmede een bedrag van
f 2750, bijeengebracht door het personeel van deze
bladen. Op onze girorekening is binnengekomen en
overgemaakt aan het Nationaal Rampenfonds: J. v.
W. te Brussel f 25, P. J. te Geleen f 25 en F. B. te
's-Gravenhage f 25.
iiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiimiiiiiiiimiimmii ii i min in in ii ii in lui li mini im mi ii muil
Amerika.
Dr. Charles Werner, de directeur van de Ameri
kaanse firma „Pfizer", een fabriek van pharma-
ccutische artikelen, heeft de Nederlandse ambassa
deur in de V. S„ dr. Van Roijcn, een aanzienlijke
hoeveelheid terramycinc (een antibioticum) ter
waarde van 10.000 dollar overhandigd. Het genees
middel zal kosteloos door de K.L.M. naar Neder
land worden vervoerd.
Malta.
De grootmeester van de Orde van Malta heeft 315
flacons chemicitine, een kostbaar geneesmiddel o.a.
tegen de griep, ter beschikking gesteld.
Zweden.
Het Zweedse Rode Kruis ontving tot op heden
3.000.000 kronen, waarvan 5/6 deel werd ontvangen
dank zij de Zweedse radio.
De bevolking van Veenendaal heeft tot nu toe voor
het Rampenfonds een bedrag van 126.500 gulden bij
eengebracht. De inzameling in Arnhem, waar men
een millioen wil opbrengen, heeft thans een bedrag
van 901.585 gulden bereikt.
Veertienhonderd personeelsleden van de kousen-
fabriek Hin N.V. te Haarlem hebben één uur loon
afgestaan en 8ü uur overgewerkt. Het hierdoor
verkregen bedrag is door de directie verdubbeld
en aangevuld tot een bedrag van 40.000 gulden.
Zoals bekend, heeft het Rampenfonds meer dan
een millioen gulden ontvangen van de Limburgse
mijnindustrie. Vele giften zijn uit Limburg recht
streeks aan het Nationale Rampenfonds toegezonden.
Nu hebben ook de ontvangsten ten behoeve van dit
fonds op de rekening van de provinciale griffie hei
bedrag van een millioen gulden overschreden.
Onder de opvarenden van Hr. Ms. Snellius, het
opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, mo
menteel opererende in de wateren om Nw. Guinea,
is ten bate van de slachtoffers van de watersnood
een collecte gehouden die f 1209 opbracht. Dit be
drag betekent een gemiddelde per opvarende van
ruim f 12.
De bekende filmkunstenaar Hans Richter uit
New York heeft als „bescheiden blijk" van zijn op
recht medeleven met de slachtoffers van de storm
ramp aan onze redacteur A. van Domburg een be
drag van honderd gulden gezonden met het verzoek,
dit bedrag te sturen aan de instantie, die daarvoor in
aanmerking komt. Het bedrag i6 gestort op giro
nummer 9795.
liep. De laatste tientallen meters moes
ten echter te voet worden gegaan. De
Koningin wandelde naar het gat. waar
door nog steeds het water stroomt.
Ook Prins Bernhard had vroeger In
de morgen met wethouder S. de Waard
dit punt bezocht. Juist toen de jeeps
de dijk naderden, vloog de Prins er
overheen. Als groet cirkelde hij enige
malen laag over deze door het land
ploegende autocolonne heen,.
Tot slot van haar tocht ging de Ko
ningin naar de vuurtoren, waar zij de
auto verliet en zich over de duinenrij
naar het strand begaf. Daarna keerde
men naar Den Burg terug, waar Hare»
Majesteit omstreeks twee uur arriveer
de.
Voor hotel De Lindenboom stonden
enkele honderden eilandbewoners, voor
al de jeugd was hier goed vertegen
woordigd. Met een driewerf hoera werd
de landsvrouwe bij haar aankomst be
groet. In het hotel onderhield de Ko
ningin zich enige tijd met de familie
leden van de zes slachtoffers.
Geen artikelen t.b.v.
Rampenfonds
Het bureau Fondsenwerving van het
Nationale Rampenfonds wordt benaderd
door talrijke firma's, die plannen heb
ben bepaalde artikelen in de handel te
brengen, welke een herinnering bedoe
len te zijn aan de watersnood 1953. Op
de prijs van deze artikelen wordt dan
een toeslag geheven, die men wil af
staan aan het Nationaal Rampenfonds.
Ofschoon het bestuur van het Nationaal
Rampenfonds zeer erkentelijk is voor
deze initiatieven, moet het zich op het
standpunt stellen, dat het aan derge
lijke aanbiedingen geen medewerking
kan verlenen door goed te keuren, dat
de naam Nationaal Rampenfonds hier
voor wordt ge"bruïkt.
De watersnood en de
ziekenfondsen
Personen, die getroffen zijn door de
watersnood en onder de regeling Hulp
verlening Oorlogsslachtoffers 1940—
1945 vallen, wordt ongeacht of zij
geëvacueerd zijn aangeraden zich
onverwijld bij een algemeen zieken
fonds in hun verblijfplaats te laten re
gistreren.
De algemene ziekenfondsen geven
aan de personen, die zich ter registratie
aanmelden, alle verstrekkingen, waar
op ook de verzekerden bij die zieken
fondsen recht hebben.
NederlandsEngelse
hulpactie
De burgemeester van Londen, sir Ru
pert de la Bere, heeft bekend gemaakt,
dat er plannen in voorbereiding zijn
voor een gemeenschappelijke Neder
lands-Engelse hulpactie voor de slacht
offers van de overstromingen. Hij ver
telde. dat het honderd pagina's bevat
tende Nederlandse boek over de over
stromingen ook in Engeland verkocht
zal worden en dat de baten verdeeld
zullen worden over de rampenfondsen
van beide landen.
Coördinatie acties
t.b.v.- Rampenfonds
In vrijwel alle Nederlandse gemeenten
v/orden naast de collecten talrijke mani
festaties georganiseerd, waarvan de op
brengst ten goede lcomt aan het Natio
naal Rampenfonds. Teneinde het grote
aantal initiatieven zoveel mogelijk te co
ördineren en in geregelde banen te lei
den. heeft de directeur van het Natio
naal Rampenfonds alle burgemeesters
verzocht de gevormde plaatselijke com
missie te consolideren en te vragen, haar
krachten ook in de toekomst ten behoeve
van het Rampenfonds té blijven geven.
Organisaties met een locaal karakter
wordt dringend verzocht, de plaatselijke
commissies op de hoogte te stellen van
de plannen. Organisaties met een natio
naal karakter wordt verzocht zich om
trent haar activiteit rechtstreeks in ver
binding te stellen met het Nationaal
Rampenfonds, bureau Fondsenwerving,
Koningskade 18 te Den Haag, tel. 184470,
toestel 285 en 7538.
Zoals bekend heeft de burgemeestei
van Detroit (V.S.) Maandag 16 Februari
tot Hollanddag geproclameerd. In Detroit
is een uitgebreide hulpactie gaande
H.M. Koningin Juliana heeft Detroit
thans door bemiddeling van haar ambas
sadeur te Washington in warme bewoor
dingen dank betuigd. Deze dank geldt
een stad waaraan H. M. Koningin Juliana
en Z. K. H. Prins Bernhard de aange
naamste herinneringen bewaren na het
bezoek, enige maanden geleden, aldus de
boodschap.