Atlantisch leger schijnt reeds lang werkelijkheid in de noodgebieden Koningin en Prins bezoeken eiland Texel 42 MILLIOEN VOOR HET NATIONAAL RAMPENFONDS De Yankees sijn gekleed als voor een tocht naar Alaska of de Noordpool en hebben enorm veel materiaal bij zich Trucks eigenlijk te zwaar voor de slappe dijken Canadese landbouwer biedt grond aan Koningin dankt Detroit ZATERDAG 14 FEBRUARI 1953 PAGINA 5 Strijd tegen sneeuwstorm, modder en water Amerikaanse trucks, volgeladen met zandzakken, wachten bij Dintelsas (Van onze speciale verslaggever) verscheping. i!et sneeuwt. Jet sneeuwt al dagenlang, evenals er al dagenlang een ijskoude wind laag over 'e velden en watervlakten jaagt en het al nachtenlang vriest. |>e natuur is halfslachtig. De sneeuw is geen echte sneeuw, maar een mie/.crig ompromis tussen regen en hagel. De wind is geniepig en de vorst is gering en ngezond. „Waterkou" noemt men dit naargeestig samenstel van de slechte eigen- chappen van ons klimaat. >e soldaten hebben koude handen. De officieren ook. De DUW-arbeidcrs hebben erkleumde voeten. De opzichters echter ook. Iedereen, die op de kleine eilandjes de, voor het oog grenzeloze, watervlakte in de geïnundeerde gebieden werkt, het steenkoud. :an het sjouwen met de loodzware zandzakken worden ze niet warm. Die zand- akken zijn kil en nat, evenals de kleren van de mannen. Toch sjouwen ze door, 50 zandzakken per man per dag, 250 maal 25 kilo. Tegen de avond zijn de mannen a moe, dat ze het gewicht nauwelijks meer voelen. Automatisch sjokken ze voort iet die natte, zware bulten op hun rug. door de modder, dikke vette zwarte lodder, die alsmaar dikker wordt naarmate er meer mensen door baggeren en r meer trucks doorheen ploegen. modder, zandzakken, brullende motoren en vermoeide, verkleumde man en vormen in deze dagen tezamen het trieste beeld, dat de overstroomde gebieden ieden. laar de dijken moeten dicht, sneeuw of geen sneeuw, wind of geen wind, vorst f geen vorst. vijfton trucks, die op zes wielen aange dreven kunnen worden, en 66 aukw's. Ket is een model onderdeel, in alle op zichten model uitgerust. De manschap pen zijn gekleed ais voor een tocht naar de Noordpool of de sneeuwvlakten Alaska. De Zeeuwen en Brabanders noemen dit het „show"-leger- De Yankees heb ben namelijk zoveel materiaal meege bracht dat zij daarmee desnoods ergens midden in de onbewoonde streken van Groenland een dorp zouden kunnen stichten. Bij hun inventaris bevinden zich waterzuiveringsinstallaties, keukens, een compleet hospitaal met operatiezaal en apotheek, een soort mo biele electrische centrale, een autowerk plaats. een complete badinrichting, enfin, ongeveer alles waarvan men zich kan voorstellen dat het op trucks geladen kan worden. [üe grote steden in het rampgebied ieden thans een aanblik die doet ver- oeden dat het Atlantische leger reeds |ng een onomstotelijke realiteit is. In e enige zogenaamde ..nachtclub" die rijk is, treffen officieren uit En gland, Amerika, Nederland, België en rankrijk elkaar. Zij schijnen elkaar lemaal reeds jarenlang te kennen en ik reeds jarenlang tezamen in die bar 1 komen. Er zijn piloten van de Britse :arine bij met baarden, rappe Fransen 1 Smetteloze uniformen, onverschillige merikanen die in olijfkleurige hemds- louwen biertjes drinken, jonge Neder- nrise luitenants ter zee die hun talen- snnis trachten te bewijzen, en Belgen :e pleiten voor het Moerdijkkanaal dat j gemakkelijk te verwezenlijken achten. In de stormwind buiten tracht een Nederlandse korporaal een officier wegwijs te maken in wirwar van straten en hebben Ame soldaten reeds vriendschap gesloten met het meest aantrekkelijke Beel van de Bredase bevolking. De sfeer in de stad doet denken aan die van een frontstad in de jongste oorlog. Zware Amerikaanse trucks doen met donderend geweld de huteen tril len. Inplaats van geladen te zijn met voor de vernietiging, vormen zandzakken voor de opbouw lading. Die zware trucks zijn misschien het eest kenmerkend voor de Amerikaanse Up aan de overstroomde gebieden, femt de 1900 Amerikanen die uit Duits- zijn overgekomen hebben 502 voer- igen meegebracht. Bovendien hebben ree landingsvaartuigen in het haventje in Dintelsas ligplaats gekozen. Bij die 2 voertuigen zijn 65 bijzonder zware In de oude Chassé-kazerne in Breda heeft dit onderdeel dat officieel „American Militairy Relief Organisation Holland" heet een onderdak gevon den. De Nederlandse gastheren hebben hier geen omkijken naar. De Amerika nen hebben met hun overvloed aan materiaal het gehele gebouw zelf inge richt. „Het is ons meegevallen", zegt een majoor, „wij hadden gedacht in ten ten op de grond te slapen." Onmiddellijk na hun aankomst Dins dagmiddag zijn de 66 dukw's bestuurd door leden van de z.g, „Labour Servi ce", Duitse burgers in Amerikaanse uniformen, naar de Zeeuwse eilanden gevaren. In anderhalve dag hebben zij 739 mensen van de moeilijkste plaatsen geëvacueerd. Later hebben zij cadavers geborgen, tenminste 11.000 arbeiders naar bedreigde dijkpercelen vervoerd en meer dan 150 zandzakken getrans porteerd. In Dordrecht, waar de drink watervoorziening volkomen was lamge legd, hebben zij tien waterzuiverings installaties geplaatst, ieder met een pro ductie van bijna 200.000 liter per dag. Ook op Walcheren. Tholen en Zuid-Be veland zijn deze installaties ingezet. Op vele plaatsen hebben de Ameri kanen zand, grint en puin voor de het hospitaaldat de Amerikanen hebben meegebracht en waar plaals i zestig patiënten, liggen er vier. dijkdïchting opgeslagen. Van daaruit rijden onophoudelijk de enorm zware trucks naar punten waar gaten worden gedicht en dijken worden opgehoogd. Die wagens zijn feitelijk te zwaar voor de slappe, door het water verpapte binnenwegen. Het plaveisel en de berm worden dor de wentelende wie len weggemalen. Een afschuwelijke modderbrei en diepe poelen blijven er over. Zo is het bij Klundert, zo is het bij Fijnaart en ook bij Dintelsas. waar de met zakken geladen wagens met landingsvaartuigen naar een punt aan de zeedijk wordën gebracht dat uitsluitend bij vloed te bereiken is Dertig volgeladen bakbeesten van auto's, voor "het merendeel met Duitse en negerchauffeuvs bemand, stonden hier in een lange rij in de modder te wachten op de landingsvaartuigen die 'per' tocht s.'echts vier wagens kunnen vervoeren. Onderwijl arriveerde een mobiele keuken. Een kreet klonk langs de wagentrein. „Chaw", werd er ge bruld. Onmiddellijk stormden de chauf feurs met etensblikken hun wagens uit. Vijf minuten later kwamen in bont en waterdicht linnen gehulde negers kauwend terug. William Macquay. een jonge maho- niekleurige inwoner van het warme Florida, was rustig in zijn wagen blij ven zitten. Hij had geen honger. Hij had het alleen koud. Dit barre klimaat be zorgde hem kippevel. Wij vroegen hem of hij wel eens killer plaatsen in zijn leven had. bezocht. „Ja." was zijn ant woord. „dat was Washington!" Hij noemde de Amerikanen de grote trans portondernemers in het rampgebied. Zij vervoeren het materiaal. Nederland se militairen vullen er de gaten in de dijken mee. De Fransen doen beide. Zij zien er eigenlijk maar armoedig uit. deze jonge knapen, die zpn aangevoerd uit gar nizoenen uit Duilsland en uit Meziercs in Frankrijk. Zij hebben het zo moge- Water, modder, zand zakken en verkleumde mannen vormen het beeld van vandaag in Zeeland lijk nog kouder dan alle andere werkers in het rampgebied. Maar toch arbeiden zij hard. Werk als zij nu verrichten hebben zij nog nooit gedaan. Zij hebben nauwelijks hun eerste militaire training voltooid. Maar zp zien de noodzaak van dit werk in en doen het daarom. Zij doen het zonder meer. Kapitein Santais. commandant van de compagnie, die aan de belangrijke ver sterking van de Lapdijk van Zeven- bergschehoek naar Klundert in de om geving van de Moerdijkbrug wérkt, is meer vertrouwd met water en modder. Hij vocht in dndo-China. „Daar ziet men in het natte jaargetijde niets anders dan water en modderige, glibberige dijken." „Het werk is zwaar", zegt hij, „eigenlijk te zwaar voor mijn mannen, maar het is waard gedaan te worden." Tijdens de korte momenten van rust zceken de mannen beschutting achter deuren en schotten, die zij uit het wa- Op de Lapdijk doen de Fransen hardnekkige pogingen om het water, dat reeds vele woningen heeft vernield, te stvliten. Geen verhaaltjes meer. „Je komt toch niet hier om ver haaltjes te verzinnen?", vroeg ons een Amerikaans majoor op zijn hoofdkwartier in Breda. Voor zover wij in de journalistiek nog onschul dig zijn, verbleekten wij lichtelijk en informeerden wij vaar de reden van dit wantrouwen, dat. wij althans bij de Amerikanen niet hadden ver wacht. Verhaaltjes over Bailey bruggen die wij zouden laten sprin gen om er dijken mee te dichten", zo verduidelijkte de majoor zijn vraag. Waarom niet?" zo vroegen ivij on zerzijds. Omdat die verhalen niet waar zijn. Wij dichten de galen in de dijken op precies dezelfde manier als jullie dat doen, met zandzakken en klei. Bailey-bruggen hebben wij niet. bij ons en wij denken er ook nooit- over om ze te laten springen." Wij informeerden hoe het verhaal, waarin verteld wordt, dat de Ame rikaanse soldaten over een gat in een dijk een brug bouwden, die vol- stapelden met rotsblokken en zand zakken, het hele gevaarte in de luchp lieten vliegen waarna het gat- door de vallende brokken gedicht zou zijn, in de wereld, kwam. „Och, de gewone gang van zaken, een on zer officieren maakte een grapje en een van jullie journalisten was te lichtgelovig." ter hebben opgevist. Totaal verkleumde gioepjes drommen daar samen. Wij hebben, eerlijk gezegd, een beetje me delijden met deze kerels die het minst prettige werk dat men zich in deze temperatuur kan voorstellen deson danks verrichten. Met ingang van van daag zal het merendeel der 1100 Franse genietroepen en van de beschikbare voertuigen daar zijn bewonderens waardige jeeps bij. gebouwd door De- laliaye worden samengetrokken rond Nieuw Vossemeer. waar twee diepe, grote galen nog voor 16 Februari ge dicht moeten worden. Een tocht naar deze hevig getroffen plaats heeft iets van een lugubere han dicaprace. Om de vijftig meter staat onze Volkswagen voor bijna onoverkomelijke hindernissen. Dan staat hij tot aan de treeplank in het water, dan weer tot zijn assen in de modder. Hij neemt ech ter alle versperringen glansrijk. De berm van de weg is bezaaid met cadavers, die naarmate de dagen verglijden steeds af schrikwekkender worden. Wij tellen er henderden, koeien, paarden, varkens, geiten en schapen. Het is een zielig gezicht, dit. eens zo kostbare vee als °ud vuil langs de weg te zien liggen. Men kijkt er niet naar om, eerst moeten de dijken dicht. Ten Noorden en ten Zuiden van Nieuw-Vossemeer werken de Franse genietroepen samen met de Nederland se stoottroepen uit Den Bosch. Deze mannen zijn nauwelijks van de Fran sen te onderscheiden. Want zij hebben als beschutting tegen de wind allemaal zandzakken om hun hoofd gebonden en alle uniformstukken die zij konden vinden hebben zij aangetrokken. In een tent. die ergens in de blubber ïs opgezet, wordt warme koffie geschon ken. Het waait daar vermoedelijk nog meer dan buiten. De onderkant van het tentzeil staat namelijk minstens een halve meter van de grond af. Reeds is een strekdam van zandzakken van 50 meter lengte langs het gat in de dijk ten Zuiden van Nieuw-Vossemeer gelegd. In de overgebleven 30 meter staat een enorme zuiging. Om dit stuk te dichten zal zwaarder materieel aan gevoerd moeten worden, want door de zuiging van het water zullen de zakken weggespoeld worden, als waren ze niet gevuld met klei. Maar dit gat. evenals dat aan de andere kant van het dorp, moet a.s. Zondag gedicht zijn. De Fran sen weten nog niet hoe zij dat moeten doen, maar zij beloven ons het te zullen doen. De Nederlandse manschappen werken hier als paarden, als lastpaarden dan wel te verstaan. Want al is de steun van de buitenlanders omvangrijk, het zijn onze eigen mensen die voornamelijk het zware werk doen. De DUW-arbeidcrs die in deze stre ken werken kunnen minder goed te gen het slechte weer dan de militairen. Voor de militairen, die 's avonds nat en verkleumd in de kazernes terugkeren, staat het gehele apparaat gereed om hun droog goed te verstrekken. Daar om zijn er onder de soldaten niet veel ernstige zieken te melden. Van de DUW-arbeiders liggen er vele met longontsteking in het ziekenhuis. Voor deze mensen ware een betere zorg, vooral wat hun kleding betreft. ge wenst. Eduardo Pagoni is de waarnemend commandant van bijna 160 Italiaanse brandweerlieden die met een speciale trein uit het land van de Azurenkust ons te hulp zijn gesneld. „Deze over stroming is veel erger dan die in de Po-vlakte van anderhalf jaar geleden", zegt hij. „Daar waren wij ook. Maar er vielen daar lang niet zoveel slacht offers te betreuren en ook de mate riële schade was er vrij gering." Die Italianen zijn gehuld in dik olie goed en kunnen tegen een stootje. De G:.- eren heeft H. M. de Koningin een bezoek gebracht aan het eiland Texel, dat ook tiocr watersnood werd getroffen. H. M. Koningin Juliana en het gezelschap bij het gat, dat in de dijk van de polder „De Eendracht" werd geslagen, op de uiterste punt van de dijk. Gesprek met dijkwerkers en militairen Koningin Juliana en Prins Bernhard hebben Vrijdag, zoals wij gisteren in een deel van onze oplage meldden, een bezoek gebracht aan het eiland Texel, waar de Ecndrachtpolder is ondergelo pen en zes slachtoffers, leden van een hulpcolonne, zijn te betreuren. De Koningin kwam met de veerboot ..Dokter Wagemaker" uit Den Helder. De Prins, die onverwacht het eiland be zocht. arriveerde tegen kwart voor elf met een sporttoeslel op het vliegveld. Teen de veerboot tegen haif twaalf de haven van Oudeschild binnenvoer, ston den op het havenhoofd ongeveer hon- derdvijftig eilandbewoners op de aan komst van Hare Majesteit tcwachten. De zon brak juist even door het grauwe wolkendek heen. toen de bcot meerde. Nadat de loopplank was uitgelegd be gaven de autoriteiten zich aan boord, onder wie de hoofdingenieur-directeur van de Provinciale Waterstaat in N.- Holland. ir. C. Krijn, de dijkgraaf van de dertig gemeenschappelijke polders, de heer P. Bakker, wethouder Th. Hin, en de hoofdingenieur van de Rijkswa terstaat van de directie Noord-Holland, ir. J. H. van der Burgt. Zij werden door burgemeester de Koning aan de Ko ningin voorgesteld. Allereerst werd gereden naar Ooster end. Daar stapte het hoge gezelschap over in jeeps. De tocht ging naar Ze venhuizen, waar de Ooslersluis, een van de bedreigde punten, in ogenschouw werd genomen. Hier ontmoette Hare Majesteit de Prins, op diens terugweg. Vervolgens ging de rit naar het Noor den, naar de Noorderdijk. waar het aanstormde water een gat van 130 m in de dijk heeft geslagen, waardoor de 260 ha grote Eendrachtpolder onder Snuif en wrijf Uw verkoudheid van neus. keel of borst weg met dijk bij Klundert is hun werkterrein. In de droogvallende gebieden zuigen zij met niet te blussen enthousiasme kelders leeg en brengen zij orde in de verschrikke lijke ravage die daar is aangericht. Hun trein, die op het spoorwegemplacement van Zevenbergen staat, is een soort staatsietrein. De mannen wonen er in tweede klas coupé's en zij hebben een eigen keuken bij zich. die naar wij zelf hebben kunnen constateren voor treffelijk spaghetti kookt. Ook een voor raad wijn is niet vergeten. De Italianen zijn voortreffelijke technici. Zij werken even hard als zij praten en dat is formi dabel. In de Po-vlakte hebben zij ruime ervaring opgedaan. Zij weten wat een watersnood is. In het rampgebied groeit thans de spanning met het uur. De grote vraag is of de 20.000 man die er dag en nacht aan de dijken werken op tijd klaar zullen ko men. De zestiende Februari zal daar een antwoord op geven. Ook zal men dan weten of het werk goed is gedaan Portugal. 15 Februari arriveert te Rotterdam de „India" van de „Companhia Nacional de Navegacao", met een grote lading Portugese goederen voor de hulp verlening in Nederland uit Portugal. De lading be staat uit: 10.000 dekens, meer dan 20.000 meter bed- dclaken, 2.000 paar schoener.. 400.000 blikken vis- conserven, een grote hoeveelheid tahak, vette en gedroogde vijgen, een ton levertraan, 10 ton gecon centreerde legerrantsoenen. 5 ton koffie, 50 ton rijst, 10 ton suiker, 34.000 flessen portwijn. Frankrijk. De Fa. P- H. Bender te Delft kreeg van haar re latie de Verrerie Cristallerie d'Arques, O. Durand CieNoord-Frankrijk, de mededeling, dat zij eni ge duizenden stuks tafelglas gratis ter beschikking stelt voor de getroffenen van het rampgebied. Gistermorgen arriveerde voor het gebouw van het A. N. P. te 's-Gravenhage een grote vrachtauto van acht ton uit Parijs, volgeladen met kleren, schoenen, nieuwe lakens enz. De goederen waren ingezameld door de redactie, en hel volledige per soneel van het Franse persbureau A. F. P. Canada. Op Schiphol is een Canadese viermotorige „North Star" geland met 1200 paar lieslaarzcn voor de hulp in de bedreigde gebieden. De laarzen vertegenwoor digen een waarde van 12.000 dollars. Een Canadese landbouwer, George Molecey, heeft het te Vancouver gevestigde fonds voor hulp aan Nederland meegedeeld, dat hij aan getroffen Ne derlandse gezinnen, die naar Canada zouden willen emigreren, stukken land ter grootte van 20 acres in eigendom wil geven. Het bedoelde land ligt nabij Nanaimo op het eiland Vancouver. Twee millioen gulden uit Limburg NATIONAAL RAMPENFONDS: 42 MILLIOEN Bij het Nationaal Rampenfonds is tot gisteravond een totaal bedrag van 42 millioen gulden binnen gekomen. Aan het Nationaal Rampenfonds is overgemaakt een bedrag van f 10.000 als bijdrage van de Tijd-Pers (De Tijd, Nieuwe Haarlemsche Courant, Nieuwe Dag en Gooische Courant), alsmede een bedrag van f 2750, bijeengebracht door het personeel van deze bladen. Op onze girorekening is binnengekomen en overgemaakt aan het Nationaal Rampenfonds: J. v. W. te Brussel f 25, P. J. te Geleen f 25 en F. B. te 's-Gravenhage f 25. iiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiimiiiiiiiimiimmii ii i min in in ii ii in lui li mini im mi ii muil Amerika. Dr. Charles Werner, de directeur van de Ameri kaanse firma „Pfizer", een fabriek van pharma- ccutische artikelen, heeft de Nederlandse ambassa deur in de V. S„ dr. Van Roijcn, een aanzienlijke hoeveelheid terramycinc (een antibioticum) ter waarde van 10.000 dollar overhandigd. Het genees middel zal kosteloos door de K.L.M. naar Neder land worden vervoerd. Malta. De grootmeester van de Orde van Malta heeft 315 flacons chemicitine, een kostbaar geneesmiddel o.a. tegen de griep, ter beschikking gesteld. Zweden. Het Zweedse Rode Kruis ontving tot op heden 3.000.000 kronen, waarvan 5/6 deel werd ontvangen dank zij de Zweedse radio. De bevolking van Veenendaal heeft tot nu toe voor het Rampenfonds een bedrag van 126.500 gulden bij eengebracht. De inzameling in Arnhem, waar men een millioen wil opbrengen, heeft thans een bedrag van 901.585 gulden bereikt. Veertienhonderd personeelsleden van de kousen- fabriek Hin N.V. te Haarlem hebben één uur loon afgestaan en 8ü uur overgewerkt. Het hierdoor verkregen bedrag is door de directie verdubbeld en aangevuld tot een bedrag van 40.000 gulden. Zoals bekend, heeft het Rampenfonds meer dan een millioen gulden ontvangen van de Limburgse mijnindustrie. Vele giften zijn uit Limburg recht streeks aan het Nationale Rampenfonds toegezonden. Nu hebben ook de ontvangsten ten behoeve van dit fonds op de rekening van de provinciale griffie hei bedrag van een millioen gulden overschreden. Onder de opvarenden van Hr. Ms. Snellius, het opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, mo menteel opererende in de wateren om Nw. Guinea, is ten bate van de slachtoffers van de watersnood een collecte gehouden die f 1209 opbracht. Dit be drag betekent een gemiddelde per opvarende van ruim f 12. De bekende filmkunstenaar Hans Richter uit New York heeft als „bescheiden blijk" van zijn op recht medeleven met de slachtoffers van de storm ramp aan onze redacteur A. van Domburg een be drag van honderd gulden gezonden met het verzoek, dit bedrag te sturen aan de instantie, die daarvoor in aanmerking komt. Het bedrag i6 gestort op giro nummer 9795. liep. De laatste tientallen meters moes ten echter te voet worden gegaan. De Koningin wandelde naar het gat. waar door nog steeds het water stroomt. Ook Prins Bernhard had vroeger In de morgen met wethouder S. de Waard dit punt bezocht. Juist toen de jeeps de dijk naderden, vloog de Prins er overheen. Als groet cirkelde hij enige malen laag over deze door het land ploegende autocolonne heen,. Tot slot van haar tocht ging de Ko ningin naar de vuurtoren, waar zij de auto verliet en zich over de duinenrij naar het strand begaf. Daarna keerde men naar Den Burg terug, waar Hare» Majesteit omstreeks twee uur arriveer de. Voor hotel De Lindenboom stonden enkele honderden eilandbewoners, voor al de jeugd was hier goed vertegen woordigd. Met een driewerf hoera werd de landsvrouwe bij haar aankomst be groet. In het hotel onderhield de Ko ningin zich enige tijd met de familie leden van de zes slachtoffers. Geen artikelen t.b.v. Rampenfonds Het bureau Fondsenwerving van het Nationale Rampenfonds wordt benaderd door talrijke firma's, die plannen heb ben bepaalde artikelen in de handel te brengen, welke een herinnering bedoe len te zijn aan de watersnood 1953. Op de prijs van deze artikelen wordt dan een toeslag geheven, die men wil af staan aan het Nationaal Rampenfonds. Ofschoon het bestuur van het Nationaal Rampenfonds zeer erkentelijk is voor deze initiatieven, moet het zich op het standpunt stellen, dat het aan derge lijke aanbiedingen geen medewerking kan verlenen door goed te keuren, dat de naam Nationaal Rampenfonds hier voor wordt ge"bruïkt. De watersnood en de ziekenfondsen Personen, die getroffen zijn door de watersnood en onder de regeling Hulp verlening Oorlogsslachtoffers 1940— 1945 vallen, wordt ongeacht of zij geëvacueerd zijn aangeraden zich onverwijld bij een algemeen zieken fonds in hun verblijfplaats te laten re gistreren. De algemene ziekenfondsen geven aan de personen, die zich ter registratie aanmelden, alle verstrekkingen, waar op ook de verzekerden bij die zieken fondsen recht hebben. NederlandsEngelse hulpactie De burgemeester van Londen, sir Ru pert de la Bere, heeft bekend gemaakt, dat er plannen in voorbereiding zijn voor een gemeenschappelijke Neder lands-Engelse hulpactie voor de slacht offers van de overstromingen. Hij ver telde. dat het honderd pagina's bevat tende Nederlandse boek over de over stromingen ook in Engeland verkocht zal worden en dat de baten verdeeld zullen worden over de rampenfondsen van beide landen. Coördinatie acties t.b.v.- Rampenfonds In vrijwel alle Nederlandse gemeenten v/orden naast de collecten talrijke mani festaties georganiseerd, waarvan de op brengst ten goede lcomt aan het Natio naal Rampenfonds. Teneinde het grote aantal initiatieven zoveel mogelijk te co ördineren en in geregelde banen te lei den. heeft de directeur van het Natio naal Rampenfonds alle burgemeesters verzocht de gevormde plaatselijke com missie te consolideren en te vragen, haar krachten ook in de toekomst ten behoeve van het Rampenfonds té blijven geven. Organisaties met een locaal karakter wordt dringend verzocht, de plaatselijke commissies op de hoogte te stellen van de plannen. Organisaties met een natio naal karakter wordt verzocht zich om trent haar activiteit rechtstreeks in ver binding te stellen met het Nationaal Rampenfonds, bureau Fondsenwerving, Koningskade 18 te Den Haag, tel. 184470, toestel 285 en 7538. Zoals bekend heeft de burgemeestei van Detroit (V.S.) Maandag 16 Februari tot Hollanddag geproclameerd. In Detroit is een uitgebreide hulpactie gaande H.M. Koningin Juliana heeft Detroit thans door bemiddeling van haar ambas sadeur te Washington in warme bewoor dingen dank betuigd. Deze dank geldt een stad waaraan H. M. Koningin Juliana en Z. K. H. Prins Bernhard de aange naamste herinneringen bewaren na het bezoek, enige maanden geleden, aldus de boodschap.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4