Kruider - Holland- Zeehmtl - Sommelsdijk
Hebben uw Tapijten - Gordijnen - Meubelen - Bedden enz. in het water gestaan?
JANSEN Schoenen
Samenloop van orkaan en springtij
oorzaak van nationale ramp
Laat ze dan chemisch reinigen I
Aan H. H. Adverteerders
Roode Kruis
EILANDEN-NIEUWS
Alle bank-, effecten- en
assurantiezaken
MIDDELHARNIS
Knie- en lieslaarzen
SAERS -- Sommelsdijk
Firma Hartogs
Wel zwaardere stormen geregistreerd.
Nooddienstregeling
Ons telefoon no. is 01870-2467 (doorlopend bereikbaar). - Indien winkel Oostdijk 53-59 gesloten, dan aanwezig Oostdijk 61, Sommelsdijk.
FAMHIE-BElUCnTEN
Heden werden wij verblijd met
de voorspoedige geboorte van
onze dochter, welke wij
ANTJE
noemden.
Teunis van Wijk
Marie van Wijk-L.es
Veen, (N.Br.), 9 Pebr. 1953.
Met diepe smart geven wij
kennis van het overlijden
bij de ramp te Oude Tonge
op Zondag 1 Pebr. 1953, van
onze zeer geliefde zoon en
broeder
KRIJN LES
en zijn echtgenote
GEERTRUIDA MUNTERS
met hunne kinderen
SAARTJE en ADRI
Namens de diep
bedroefde familie
Wed. J. Les
Evacuatieadres:
A. Bouwman
C 153, Wijk en Aalburg
Het telefoonnummer van de
krant is:
K 1870—2729
He gehele dag bereikbaar.
Bij de ontzettende ramp
van Zondag 1 Februari jl.
heeft de Heere van onze
zijde weggenomen onze zeer
geliefde Vrouw, Moeder,
Grootmoeder, Zuster, Be
huwdzuster en Tante mej.
NEELTJE KOOTE-
V. d. SLUIS
in de ouderdom van 72 jaar
en ons innig geliefd Zoon
tje en Kleinzoon
GERRIT
in de leeftijd van ruim 1
jaar.
De diepbedroefde
familie:
Jacob Koote
Abraham Koote
Cath. Koote-Soldaat
Nelly
Maatje Koote
Middelharnis, Febr. 1953.
AAN DE BEVOLKING VAN
SOMMELSDIJK
Wij danken TJ allen voor de
grote medewerking die wij in
ons werk hebben ondervonden.
De wetenschap, dat wij daar
nogmaals op kunnen rekenen
maakt ons werk gemakkelijk.
Post Sommelsdijk
Roode Kruis
De her-uitgifte van ons blad Eilanden-nieuws
brengt grote finantiële moeilijkheden mee.
We voelen het echter als een dienende taak
tegenover onze abonné's op het eiland en
vooral ook tegenover onze abonné's-evacué's,
om hen van nieuws over de toestand op Goe
roeOverflakkee te voorzien.
Wij verzoeken H.H. adverteerders waar mo
gelijk ons blad met advertenties te steunen.
Het Bestuur van de afdeling Middelharnis-
Sonimelsdijk van liet
verzoekt DRINGEND
alle vorderingen ter zake van geleverde
goederen, verrichte diensten, of uit an
dere hoofde, schriftelijk in te dienen bij
de Centrale Post Roode Kruis, Voor
straat 27, Middelharnis.
vóór Woensdag 18 Februari 1953
Met nadruk wordt er op gewezen, dat de af
doening van later ingediende vorderingen
grote moeilijkheden zal kunnen opleveren.
Doe zoals velen
Plaatst uw advertentie in liet meest
gelezen blad in dit rayon
kunnen thans weer door ons op normale wijze
worden uitgevoerd.
Nederlandsche Handel-Maatschappij N.V.
MIDDELHARNIS
Wij hebben volop
Bel op telefoon 2155 en wij brengen
ze U thuis
Ook wij zijn gedwongen
door de gevolgen van de watersnood te eva
cueren.
De tijdens de werkzaamheden gemaakte fo
to's liggen nog een veertien dagen ter inzage
en voor nabestelling op de Voorstraat te Som
melsdijk, Tel. K 1870—2057.
Vermoedelijk nieuw adres (uyk a. d. Maas
Gegadigden voor ons pand Voorstraat 1 en
ons atelier Krakeelstraat 8 gelieven zich met
Acc. Bur. Westiuga en Gerrits te Middelhar
nis in verbinding te stellen.
Wij danken allen voor het gedurende 25 jaar
genoten vertrouwen.
Goud en Zilver Optiek Horlogerie
Naaimachines en afd. Fotohandel-Fotografie
Daar onze zaak niet veel heeft geleden van
de ramp, zijn wij weer in staat U van alle
uurwerken, goud, zilver
en optiek
alsmede reparatie van uurwerken, goud en
zilver le voorzien.
Beleefd aanbevelend,
Zandpad 70 MIDDELHARNIS Tel. 2025
(Van onze weerkundige medewerker)
De ramp, die ons land tijdens het ein
de van de maand Januari getroffen heeft
willen wij in dit artikel eens uit een
weerkundig oogpunt bezien. In de eerste
plaats zouden wij dan tot de conclusie
willen komen, dat het niet alleen de or
kaan is geweest, die voor deze ramp
aansprakelijk is. Er zijn vroeger, en ook
in de laatste jaren, nog wel enkele
zwaardere stormen over ons land getrok
ken. Zolang het K.N.M.I. te De Bilt be
staat en ook de windsnelheden regi
streert, zijn bijvoorbeeld de stormen van
7 April 1943 en van 1 Maart 1949 (wij
kunnen hier beter van orkaan spreken)
even zwaar en hier en daar zelfs zwaar
der geweest. Er werd bij deze stormen
in het land en langs de kust, evenals op
zee, schade aangericht, maar tot ca-
tastrophale overstromingen kwam het
niet. Een van de oorzaken van de ramp
ligt dan ook brj het samenvallen van
een springvloed met een orkaan, die ge
ruime tijd aanhield en lange tijd lood
recht op onze kusten stond.
Wat is een springvloed?
Wij kennen langs onze kust en ook
langs de binnenwateren van Zuid-Hol
land en Zeeland, die direct met de
Noordzee in verbinding staan, de eeuwi
ge beweging van het water, welke wij
als eb en vloed kennen. Deze getijden
moeten wij in de eerste plaats toeschrij
ven aan de aantrekkingskracht van de
maan op de waterdeeltjes der zee. Ook
de zon oefent aantrekkingskracht uit.
Het gevolg is extra hoog getij, wanneer
het getij van zon en maan samenvallen,
hetgeen gebeurt omstreeks nieuwe en
volle maan. Wij noemen dit springtij.
Het water kan dan een aanmerkelijk
hogere stand bereiken dan bij een nor
male vloed.
Vrijdagnacht was het volle maan en
juist met liet springtij bereikte onge
lukkigerwijze ook de orkaan zijn hoog
tepunt. Volgens het K.N.M.I. woei er
langs onze kust vele uren aaneen een
zware storm met windsnelheden van
ruim 120 km per uur. Om half zes Za
terdagavond voorzag het K.N.M.I. reeds
gevaar en waarschuwde de groepen Rot
terdam, Willemstad en Bergen op Zoom
voor gevaarlijk hoog water, welk bericht
tijdig is gegeven, al zal toen niemand
nog hebben gedroomd van de ramp,
welke op ons tijdstip al boven het hoofd
hing.
De grootste windstoot zou, zoals het
K.N.M.I. uit voorlopige berichten kon
mededelen, zijn waargenomen op het
vliegveld Leeuwarden. Deze bedroeg 144
km per uur, in de nanacht van Zater
dag op Zondag gemeten.
Een bijzonderheid is ook nog de
sneeuwval, die in Zuid-Limburg plaats
had. De sneeuw lag daar Zondagmor
gen 3 cm dik. In Vlissingen was tot
Zondagmorgen slechts 3 mm regen ge
vallen, tegen 23 in Twenthe. In het oos
ten en noordoosten van ons land was de
storm minder hevig.
De gehele Zondag bleef er een storm
achtige wind waaien, maar de wind
ruimde verder naar het noorden, waar
door de druk op het getroffen gebied
iets minder werd. Ook Maandag was
het echter nog onstuimig en guur, bU
langzaam afnemende wind.
Tenslotte nog enkele officiële bijzon
derheden over het weer in de Januari-
De helicoptères hebben
tallozen van Flakkee
het leven gered
Onze bevolking is uiterst dankbaar
voor de snelle en doeltreffende
internationale hulp
Indien men niet de beschikking had
gehad over de hulpmiddelen van deze
moderne tijd dan zouden de gevolg
van de overstroming nog veel verschrik
kelijker zijn geweest! Zij zouden de Sint
Elizabethsvloed, waar bij volgens de
overlevering honderdduizend mensen het
leven moeten hebben gelaten nog in de
schaduw hebben gesteld. Wij denken om
te beginnen aan de alarmsystemen,
waardoor overal in Holland en Zeeland
de bevolking behoorlijk op tijd voor de
komende watervloed kon worden ge
waarschuwd. Wij denken aan do uiterst
snelle berichtgeving via telefoon, tele
graaf en radio, waardoor direct naar de
zwaarst getroffen gebieden de hulpko-
lonnes konden worden uitgestuurd. Pin
daarna kwam het technisch apparaat
eerst goed op gang. Vliegtuigen verken
den en begonnen te droppen, rubberbo
ten werden aangevoerd, motorvletten
joegen de overstroomde gebieden over,
amphibies reden.op het land en stuur
den behendig op geïsoleerde plaatsen
aan, er kwamen kleine radiozenders en
ontvangers voor gebruik in de rampge
bieden zelf walkie-talkies noemen de
Engelsen ze en zo hebben wij alleng3
de meest vreemdsoortige voer- en vaar
tuigen zien aanrukken om in de nood
verkerende burgers te helpen. En als
summum van techniek en als ware red
ders in de nood verschenen de hef-
schroefvliegtuigen. Deze wonderlijke
machines hebben een zeldzaam groot
aantal mensen van een gewis lijkende
dood gered.
Ononderbroken hebben wij de hêlieop-
tères zien dalen en stijgen op de Oude-
landse dijk vlak bij Sommelsdijk. Inder
haast werden er enige bomen gekapt en
toen hadden de toestellen zoveel ruimte
dat er wel zes of zeven tegelijk op de
betonweg konden staan.
In Nieuwe Tonge daalde men op de
Molendijk en toen dit contact eenmaal
was opgenomen was het een ononder
broken gaan en komen van hélicoptèrcs
die mensen uit het overstroomde gebied
naar de veilige dijk brachten, waar zij
pijlsnel werden los gemaakt en naar het
ziekenhuis te Dirksland gebracht.
Helaas is het ons nog niet mogelijk
geweest om dermate betrouwbare gege
vens te verzamelen, dat wij kunnen
melden hoeveel personen de hélicoptères
precies op Flakkee hebben gered of
vervoerd. Hun aantal moet zich rond
1650 bewegen.
Wij hebben ze zien komen, wiekend
hoog in de lucht en langzaam dalend bij
Sommelsdijk; als dan de Roode Kruis-
solaatcn op de brancards toesnelden
aan weerszijden van de machine één
konden zij een man of vrouw of kind
losmaken uit de riemen. Stokoude men
sen zijn zo, we zouden haast zeggen open
cn bloot, door de lucht vervoerd. Een
plastic kap beschermde het hoofd tegen
wind en koude, terwijl de lichamen in
dekens waren gehuld. Enorm snel is ex-
gewerkt en enorm secuur hebben de hé-
licoplères hun werk gedaan.
Flakkee is dankbaar jegens de pilo
ten, die zo doeltreffend hulp hebben ge
boden. Zij vormden een internationaal
gezelschap. Nederland zelf bezit maar
één hélicoptère, maar die deed dan ook
voortreffelijker mee. De Belgen zonden
er twee, de Engelsen stuurden er ook
een paar en de Amerikanen kwamen
met een negental hefsehroefviiegtuigen
waaronder een paai- heel grot-2 met een
cabine, waarin wel zeven of acht per
sonen konden worden opgenomen. De
piloten hebben zich practisch geen rust
gegund, 's Morgens vroeg kwamen zij al
van het vliegveld Woensdreelit naar
Flakkee om de gehele dag in touw en
veel in de lucht te blijven.
Wij hebben met enkele der Engelsen
en Amerikanen (waaronder ooic een ne
gerpiloot) een gesprek gevoerd. Allen
waren diep onder de indruk van de ge
volgen van de overstroming en van het
leed der slachtoffers.
Dankbaar waren zij, dat z'j mochten
en konden helpen.
Wederkerig zijn tal van Flakkeeënaars
deze moedige mannen dankbaar.
Flakkee zal deze internationale hulp
nooit vergeten!
Dankbaar zijn wij voor het reddings
werk, dankbaar voor het aanvoeren der
goederen, die zonder de héllcopteres
Flakkee nooit bereikt zouden hebben.
maand, waarover wij dit keer kort wil
len zijn.
De gemiddelde etmaaltemperatuur be
droeg le De Bilt 1,3 tegen normaal 2,0
gr. C. 14 dagen waren aan de koude
en 17 aan ae droge kant van normaal
gelegen. Er kwamen 18 vorstdagen voor
tegen normaal 15. Het aantal uren zon
neschijn was opmerkelijk klein en in de
ze eeuw in Januari slechts eenmaal over
troffen, nl. ir» Januari 1902 (De Bilt)
met 20 uren, dit keer werden er 25 uren
zon geregistreerd. In De Bilt kwamen
20 zonlozc dagen voor tegen normaal
14. De maand was zeer somber met veel
mistdagen
In het gehele land viel weinig neer
slag. Normaal valt er 55 65 mm. In
Den Helder werd 21, Groningen 18, De
Bilt 24, Vlissingen 26 en Maastricht 22
mm gemeten. Het einde van de maand
begon de noodklok te luiden, toen in de
avonduren reeds op verschillende plaat
sen alarm werd gemaakt. Deze laatste
dag was ook de enige onstuimige storm
dag van de overigens zo rustige, zon-
neschijnarme en droge wintermaand Ja
nuari.
van de N.V. Rotterdamse Tramweg Maatschappij
GOEREE EN OVERFLAKKEE.
A. Autobus-boot-tramverbindingen
Melissant-Dirksland-Middelharnisdorp-Rotterdam
Stad aan 't Haringvliet-Middelharnisdorp-Rotterdam
Melissant
V.
5.50
9.50
13.50
17.50
Dirksland
V.
6.00
10.00
14.00
18.00
Middelharnisdorp
V.
6.10
10.10
14.10
18.10
Middelharnishaven
A.
6.16
10.16
14.16
18.16
Stad aan 't Haringvliet
V.
5.55
9.55
13.55
17.55
Middelharnisdorp
V.
6.10
10.10
14.10
18.10
Middelharnishaven
A.
6.16
10.16
14.16
18.16
Middelharnishaven
V.
6.30
10.30
14.30
18.30
Rotterdam
A.
8.25
12.25
16.25
20.25
Rotterdam
V.
7.00
11.05
15.05
19.05
Middelharnishaven
A.
9.20
13.20
17.20
21.20
Middelharnishaven
V.
9.24
13.24
17.24
21.24
Middelharnishavendorp
A.
9.30
13.30
17.30
21.30
Stad aan 't Haringvliet
A.
9.45
13.45
17.45
21.45
Middelharnishaven
V.
9.24
13.24
17.24
21.24
Middelharnisdorp
A.
9.30
13.30
17.30
21.30
Dirksland
A.
9.40
13.40
17.40
21.40
Melissant
A.
9.50
13.50
17.50
21.50
Vaste vaarten in de veerdienst Middelharnishaven
Hellevoetsluis
Middelharnishaven
Hellevoetsluis
6.30
8.30
10.30
12.30
14.30
16.30
en 18.30 uur
en 20.30 uur
Verder wordt met een tweede boot de gehele dag af en aangevaren. Een derde
boot ligt onder stroom op reserve.
SCHOUWEN DUIVELAND.
Bootdienst: Rotterdam Schouwen-Duiveland
Rotterdam
Oosterkade V.
Dordrecht V.
Willemstad V.
Zijpe A.
Zierikzee A.
/Maandag
9.00 uur I
10.00 uur';
11.00 uur/..
14.00 uur\Vr,JdaS
16.00 uur J
Zierikzee
V.
10.00
uur
Zijpe
V.
14.00
uur
Willemstad
V.
16.00
uur
Dordrecht
V.
17.00
uur
Rotterdam
Oosterkade
A.
18.00
uur
I Dinsdag
Donderdag
(Zaterdag
Het vervoer van goederen is met alle diensten in beperkte mate mogelijk.
Rode Kruis bewees
onschatbare diensten
Het Roode Kruis afdeling Goeree
Overflakkee heeft bij de ramp onschat
bare diensten aan de bevolking bewezen.
Dit apparaat is des Zondagsmorgens di
rect in werking getreden bij de reddin
gen die te Middelharnis aan het Ooster-
Voorgors en aan de Waterweg moesten
worden uitgevoerd.
De directeur-generaal van het Roode
Kruis is dr Kuijpers te Sommelsdijk, de
voorzitter van het Bestuur is Mr den
Hollander die echter in het buitenland
was en eerst een paar dagen later te
rugkwam. In zijn plaats trad tandarts
Sypkens op. Het gehele Roode Kruis, de
helpsters, E.H.B.O. en1 wat er verder hij
werd ingeschakeld, heeft zulk voortref
felijk werk verricht, :dat het waard is
met ere vermeld te worden.
Des Zondags werd onmiddellijk een
groot evacuatie-centrum ingericht in
het pand van de firma Nipius op de
kade te Middelharnis onder leiding van
Ds Bloemendaal. Bij de vele evacuatie-
vaartuigen die aan het Havenhoofd bin
nen kwamen heeft men er ook voor we
ten te zorgen dat verwarmde schepen
de zieken opnamen.
Ook werden gaarkeukens in gereed
heid gebracht in de Herv. Kerk en in
de Bosse-school, waar gratis koffie,
soep, en maaltijden werden verstrekt.
Men heeft ook een poging ingesteld
tot zieken-vervoer van de geëvacueer-
den uit Nieuwe Tonge. die met de pen
deldiensten van de helicoptères op de
Dirkslandse dijk vlak brj Sommelsdijk
werden aangevoerd. Alles was er voor
klaar, maar Dirksland had dit reeds ge
regeld. De evacué's uit Nieuwe Tonge
en ook de zieken, zijn dus voor het mee-
rendeel via Dirksland afgevoerd.
Het Roode Kruis zelf heeft zetel te
Middelharnis in de pastorie van Ds
Goedhart Tel. K 18702529.
Een nood-hospitaal werd ingericht in
het consultatie-bureau te Sommelsdijk.
Dit is later door militairen overgeno
men.
Het Roode Kruis is nu bezig verschil
lende diensten af te stoten, die door
de burgerlijke autoriteiten zullen wor
den verzorgd. Zo zijn b.v de ga-ark?'.
kens aan de gemeente overgegaan. Üe
consumptie is vanaf Woensdag jl. niet
meer gratis, er wordt voor de maaltij
den een klein bedrag gevorderd. Ko
men er hiaten in de voorzieningen voor,
dan wordt door het Roode Kruis direct
bijgesprongen.
Een apart woord van dank komt ze
ker toe aan sergeant v. d. Put, die zich
bijzonder heeft onderscheiden, o.m. ook
voor het vervoer van Roode Kruisarti-
kelen naar de geïsoleerde gebieden.
Koningin bezocht eva
cuatie-centrum
Bij het Koninklijk bezoek op 2 Febr.
jl. heeft H.M. de Koningin ook het eva
cuatie-centrum bezocht. H.K.H. werd
daarbij begeleid door dr Kuijpers en
tandarts Sypkens. Hare Majesteit was
vol lof over het voortreffelijke werk en
de goede organisatie.
Een aardige noot bij dit bezoek was,
dat Hare majesteit in gesprek raakte
met een 70-jarige oude man.
„Is U al reisvaardig?" vroeg Ha
re Majesteit. „U gaat waarschijnlijk een
grote reis ondernemen."
De oude baas antwoordde dat het ta
melijk met hem schikte en toen hij be
merkte dat hij in gesprek was met de
Koningin, zei hij. „Majesteit, mag ik je
nog wel geluk wensen met je dochter,
wat een flinke meid is het geworden!"
Prinses Beatrix was de vorige dag
jarig geweest en dat was de oude man
niet vergeten. Hij had de foto in de
krant gezien.
Mijmeringen
Het is wel onder heel andere omstan
digheden, dat ik mijn wekelijkse bijdra
ge lever. Twee weken geleden kon ik
nog ergens de draak mee steken, doch
de lust daartoe is om zeer begrijpelijke
redenen thans niet aanwezig. Ons mooie
eiland staat vrijwel geheel onder wa-
en alles is ontwricht. De dagen vlie
den heen. zonder er bij te denken of het
nu Woensdag, Donderdag of een andere
is. Verleden week Woensdag was
ik behulpzaam bij het wegzenden van
evacué's op het havenhoofd. Och, we
weten het allemaal te goed. Ik behoef
er geen verslag van te geven. Maar ver
geten doe je het nooit meer. En wat je
óók nooit meer vergeet is de bijna on
geloofwaardige hulp. die van alle kan
ten toestroomde, hulp op alle mogelijke
gebied. Nurkens zullen wellicht zeggen,
dat die hulp altijd direct op de plaats
kwam waar ze het meest nodig was,
maar voor nurkens schrijf ik niet. Hoe
veel keren mijn keel niet zwol van ont
roering bij al het goede, dat ik rond me
zag gebeuren, weet ik niet.
Amerikanen met harde gezichten vlo
gen in hun helicoptères af en aan, schip
pers, soldaten van allerlei landaard, ro
de kruismensen, vliegers, openbare dien
sten, nutsbedrijven, allen werkten ver
beten om in de warreling van gebeur
tenissen hulp te bieden en te ordenen.
Waar werd dit ooit gepresteerd? En
terloops, waarom hebben wij mensen
steeds grote rampen nodig om elkaar
hulp te bieden Waarom moet altijd
grote nood de prikkel tot de naasten
liefde zijn? Zouden we van deze ramp
althans niet iets kunnen leren, ik en U
en allemaal?
Hebt U onze lieve Koningin gezien,
toen ze met knielaarzen aan een auto
hielp voortduwen op de Havendijk? En
de Prins, die overal de mensen een hart
onder de riem stak? Ons Koningshuis
leeft onder het volk, in werkelijke goe
de zin. We hebben dat nu weer kunnen
bemerken. En onze burgemeester moet
wel een bijzonder kwade tijd hebben ge
had. Alleen de verantwoording voor al
les, wat in onze gemeenten geschiedde,
moet wel zwaar gedrukt hebben en wel
niemand zal zijn zware taak hebben be
nijd. Men mag hem van alles toevoegen,
maar een kerel is het.
Ons dorp staat nog voor een groot
deel onder water en natuurlijk moet nog
veel worden geïmproviseerd.
Maar het herstel is reeds gaande.
Wanneer men kans ziet om het water
af te voeren en buiten te houden, zul
len onze boeren, onze handelslieden en
andere inwoners Flakkee weer op po
ten zetten, zoals ze dat acht jaar gele
den deden. Persoonlijk leed door het
verlies van familieleden of vrienden, zal
moeten slijten, want zoiets is onherroe
pelijk helaas. Maar het materiële vraagt
alleen kracht en volhouden, hetgeen we
met de geboden hulp allemaal zullen
moeten opbrengen en zullen opbrengen,
eerst voor ons zelf en later voor het
algemeen. We hebben reeds vele pro
blemen opgelost en er zullen er nog
meer komen. Onze doktoren hebben ge
zwoegd en geploeterd, ze zijn in grote
mate tot steun geweest van hen, die
zulks van node hadden. Later zullen on
ze handwerklieden en boeren hun kans
krijgen. En geloof maar gerust, dat ze
nu reeds vol vuur zijn om hun taak aan
te pakken.
Moge die tjjd spoedig aanbreken.