Kruider - Holland- Zeehmtl - Sommelsdijk Hebben uw Tapijten - Gordijnen - Meubelen - Bedden enz. in het water gestaan? JANSEN Schoenen Samenloop van orkaan en springtij oorzaak van nationale ramp Laat ze dan chemisch reinigen I Aan H. H. Adverteerders Roode Kruis EILANDEN-NIEUWS Alle bank-, effecten- en assurantiezaken MIDDELHARNIS Knie- en lieslaarzen SAERS -- Sommelsdijk Firma Hartogs Wel zwaardere stormen geregistreerd. Nooddienstregeling Ons telefoon no. is 01870-2467 (doorlopend bereikbaar). - Indien winkel Oostdijk 53-59 gesloten, dan aanwezig Oostdijk 61, Sommelsdijk. FAMHIE-BElUCnTEN Heden werden wij verblijd met de voorspoedige geboorte van onze dochter, welke wij ANTJE noemden. Teunis van Wijk Marie van Wijk-L.es Veen, (N.Br.), 9 Pebr. 1953. Met diepe smart geven wij kennis van het overlijden bij de ramp te Oude Tonge op Zondag 1 Pebr. 1953, van onze zeer geliefde zoon en broeder KRIJN LES en zijn echtgenote GEERTRUIDA MUNTERS met hunne kinderen SAARTJE en ADRI Namens de diep bedroefde familie Wed. J. Les Evacuatieadres: A. Bouwman C 153, Wijk en Aalburg Het telefoonnummer van de krant is: K 1870—2729 He gehele dag bereikbaar. Bij de ontzettende ramp van Zondag 1 Februari jl. heeft de Heere van onze zijde weggenomen onze zeer geliefde Vrouw, Moeder, Grootmoeder, Zuster, Be huwdzuster en Tante mej. NEELTJE KOOTE- V. d. SLUIS in de ouderdom van 72 jaar en ons innig geliefd Zoon tje en Kleinzoon GERRIT in de leeftijd van ruim 1 jaar. De diepbedroefde familie: Jacob Koote Abraham Koote Cath. Koote-Soldaat Nelly Maatje Koote Middelharnis, Febr. 1953. AAN DE BEVOLKING VAN SOMMELSDIJK Wij danken TJ allen voor de grote medewerking die wij in ons werk hebben ondervonden. De wetenschap, dat wij daar nogmaals op kunnen rekenen maakt ons werk gemakkelijk. Post Sommelsdijk Roode Kruis De her-uitgifte van ons blad Eilanden-nieuws brengt grote finantiële moeilijkheden mee. We voelen het echter als een dienende taak tegenover onze abonné's op het eiland en vooral ook tegenover onze abonné's-evacué's, om hen van nieuws over de toestand op Goe roeOverflakkee te voorzien. Wij verzoeken H.H. adverteerders waar mo gelijk ons blad met advertenties te steunen. Het Bestuur van de afdeling Middelharnis- Sonimelsdijk van liet verzoekt DRINGEND alle vorderingen ter zake van geleverde goederen, verrichte diensten, of uit an dere hoofde, schriftelijk in te dienen bij de Centrale Post Roode Kruis, Voor straat 27, Middelharnis. vóór Woensdag 18 Februari 1953 Met nadruk wordt er op gewezen, dat de af doening van later ingediende vorderingen grote moeilijkheden zal kunnen opleveren. Doe zoals velen Plaatst uw advertentie in liet meest gelezen blad in dit rayon kunnen thans weer door ons op normale wijze worden uitgevoerd. Nederlandsche Handel-Maatschappij N.V. MIDDELHARNIS Wij hebben volop Bel op telefoon 2155 en wij brengen ze U thuis Ook wij zijn gedwongen door de gevolgen van de watersnood te eva cueren. De tijdens de werkzaamheden gemaakte fo to's liggen nog een veertien dagen ter inzage en voor nabestelling op de Voorstraat te Som melsdijk, Tel. K 1870—2057. Vermoedelijk nieuw adres (uyk a. d. Maas Gegadigden voor ons pand Voorstraat 1 en ons atelier Krakeelstraat 8 gelieven zich met Acc. Bur. Westiuga en Gerrits te Middelhar nis in verbinding te stellen. Wij danken allen voor het gedurende 25 jaar genoten vertrouwen. Goud en Zilver Optiek Horlogerie Naaimachines en afd. Fotohandel-Fotografie Daar onze zaak niet veel heeft geleden van de ramp, zijn wij weer in staat U van alle uurwerken, goud, zilver en optiek alsmede reparatie van uurwerken, goud en zilver le voorzien. Beleefd aanbevelend, Zandpad 70 MIDDELHARNIS Tel. 2025 (Van onze weerkundige medewerker) De ramp, die ons land tijdens het ein de van de maand Januari getroffen heeft willen wij in dit artikel eens uit een weerkundig oogpunt bezien. In de eerste plaats zouden wij dan tot de conclusie willen komen, dat het niet alleen de or kaan is geweest, die voor deze ramp aansprakelijk is. Er zijn vroeger, en ook in de laatste jaren, nog wel enkele zwaardere stormen over ons land getrok ken. Zolang het K.N.M.I. te De Bilt be staat en ook de windsnelheden regi streert, zijn bijvoorbeeld de stormen van 7 April 1943 en van 1 Maart 1949 (wij kunnen hier beter van orkaan spreken) even zwaar en hier en daar zelfs zwaar der geweest. Er werd bij deze stormen in het land en langs de kust, evenals op zee, schade aangericht, maar tot ca- tastrophale overstromingen kwam het niet. Een van de oorzaken van de ramp ligt dan ook brj het samenvallen van een springvloed met een orkaan, die ge ruime tijd aanhield en lange tijd lood recht op onze kusten stond. Wat is een springvloed? Wij kennen langs onze kust en ook langs de binnenwateren van Zuid-Hol land en Zeeland, die direct met de Noordzee in verbinding staan, de eeuwi ge beweging van het water, welke wij als eb en vloed kennen. Deze getijden moeten wij in de eerste plaats toeschrij ven aan de aantrekkingskracht van de maan op de waterdeeltjes der zee. Ook de zon oefent aantrekkingskracht uit. Het gevolg is extra hoog getij, wanneer het getij van zon en maan samenvallen, hetgeen gebeurt omstreeks nieuwe en volle maan. Wij noemen dit springtij. Het water kan dan een aanmerkelijk hogere stand bereiken dan bij een nor male vloed. Vrijdagnacht was het volle maan en juist met liet springtij bereikte onge lukkigerwijze ook de orkaan zijn hoog tepunt. Volgens het K.N.M.I. woei er langs onze kust vele uren aaneen een zware storm met windsnelheden van ruim 120 km per uur. Om half zes Za terdagavond voorzag het K.N.M.I. reeds gevaar en waarschuwde de groepen Rot terdam, Willemstad en Bergen op Zoom voor gevaarlijk hoog water, welk bericht tijdig is gegeven, al zal toen niemand nog hebben gedroomd van de ramp, welke op ons tijdstip al boven het hoofd hing. De grootste windstoot zou, zoals het K.N.M.I. uit voorlopige berichten kon mededelen, zijn waargenomen op het vliegveld Leeuwarden. Deze bedroeg 144 km per uur, in de nanacht van Zater dag op Zondag gemeten. Een bijzonderheid is ook nog de sneeuwval, die in Zuid-Limburg plaats had. De sneeuw lag daar Zondagmor gen 3 cm dik. In Vlissingen was tot Zondagmorgen slechts 3 mm regen ge vallen, tegen 23 in Twenthe. In het oos ten en noordoosten van ons land was de storm minder hevig. De gehele Zondag bleef er een storm achtige wind waaien, maar de wind ruimde verder naar het noorden, waar door de druk op het getroffen gebied iets minder werd. Ook Maandag was het echter nog onstuimig en guur, bU langzaam afnemende wind. Tenslotte nog enkele officiële bijzon derheden over het weer in de Januari- De helicoptères hebben tallozen van Flakkee het leven gered Onze bevolking is uiterst dankbaar voor de snelle en doeltreffende internationale hulp Indien men niet de beschikking had gehad over de hulpmiddelen van deze moderne tijd dan zouden de gevolg van de overstroming nog veel verschrik kelijker zijn geweest! Zij zouden de Sint Elizabethsvloed, waar bij volgens de overlevering honderdduizend mensen het leven moeten hebben gelaten nog in de schaduw hebben gesteld. Wij denken om te beginnen aan de alarmsystemen, waardoor overal in Holland en Zeeland de bevolking behoorlijk op tijd voor de komende watervloed kon worden ge waarschuwd. Wij denken aan do uiterst snelle berichtgeving via telefoon, tele graaf en radio, waardoor direct naar de zwaarst getroffen gebieden de hulpko- lonnes konden worden uitgestuurd. Pin daarna kwam het technisch apparaat eerst goed op gang. Vliegtuigen verken den en begonnen te droppen, rubberbo ten werden aangevoerd, motorvletten joegen de overstroomde gebieden over, amphibies reden.op het land en stuur den behendig op geïsoleerde plaatsen aan, er kwamen kleine radiozenders en ontvangers voor gebruik in de rampge bieden zelf walkie-talkies noemen de Engelsen ze en zo hebben wij alleng3 de meest vreemdsoortige voer- en vaar tuigen zien aanrukken om in de nood verkerende burgers te helpen. En als summum van techniek en als ware red ders in de nood verschenen de hef- schroefvliegtuigen. Deze wonderlijke machines hebben een zeldzaam groot aantal mensen van een gewis lijkende dood gered. Ononderbroken hebben wij de hêlieop- tères zien dalen en stijgen op de Oude- landse dijk vlak bij Sommelsdijk. Inder haast werden er enige bomen gekapt en toen hadden de toestellen zoveel ruimte dat er wel zes of zeven tegelijk op de betonweg konden staan. In Nieuwe Tonge daalde men op de Molendijk en toen dit contact eenmaal was opgenomen was het een ononder broken gaan en komen van hélicoptèrcs die mensen uit het overstroomde gebied naar de veilige dijk brachten, waar zij pijlsnel werden los gemaakt en naar het ziekenhuis te Dirksland gebracht. Helaas is het ons nog niet mogelijk geweest om dermate betrouwbare gege vens te verzamelen, dat wij kunnen melden hoeveel personen de hélicoptères precies op Flakkee hebben gered of vervoerd. Hun aantal moet zich rond 1650 bewegen. Wij hebben ze zien komen, wiekend hoog in de lucht en langzaam dalend bij Sommelsdijk; als dan de Roode Kruis- solaatcn op de brancards toesnelden aan weerszijden van de machine één konden zij een man of vrouw of kind losmaken uit de riemen. Stokoude men sen zijn zo, we zouden haast zeggen open cn bloot, door de lucht vervoerd. Een plastic kap beschermde het hoofd tegen wind en koude, terwijl de lichamen in dekens waren gehuld. Enorm snel is ex- gewerkt en enorm secuur hebben de hé- licoplères hun werk gedaan. Flakkee is dankbaar jegens de pilo ten, die zo doeltreffend hulp hebben ge boden. Zij vormden een internationaal gezelschap. Nederland zelf bezit maar één hélicoptère, maar die deed dan ook voortreffelijker mee. De Belgen zonden er twee, de Engelsen stuurden er ook een paar en de Amerikanen kwamen met een negental hefsehroefviiegtuigen waaronder een paai- heel grot-2 met een cabine, waarin wel zeven of acht per sonen konden worden opgenomen. De piloten hebben zich practisch geen rust gegund, 's Morgens vroeg kwamen zij al van het vliegveld Woensdreelit naar Flakkee om de gehele dag in touw en veel in de lucht te blijven. Wij hebben met enkele der Engelsen en Amerikanen (waaronder ooic een ne gerpiloot) een gesprek gevoerd. Allen waren diep onder de indruk van de ge volgen van de overstroming en van het leed der slachtoffers. Dankbaar waren zij, dat z'j mochten en konden helpen. Wederkerig zijn tal van Flakkeeënaars deze moedige mannen dankbaar. Flakkee zal deze internationale hulp nooit vergeten! Dankbaar zijn wij voor het reddings werk, dankbaar voor het aanvoeren der goederen, die zonder de héllcopteres Flakkee nooit bereikt zouden hebben. maand, waarover wij dit keer kort wil len zijn. De gemiddelde etmaaltemperatuur be droeg le De Bilt 1,3 tegen normaal 2,0 gr. C. 14 dagen waren aan de koude en 17 aan ae droge kant van normaal gelegen. Er kwamen 18 vorstdagen voor tegen normaal 15. Het aantal uren zon neschijn was opmerkelijk klein en in de ze eeuw in Januari slechts eenmaal over troffen, nl. ir» Januari 1902 (De Bilt) met 20 uren, dit keer werden er 25 uren zon geregistreerd. In De Bilt kwamen 20 zonlozc dagen voor tegen normaal 14. De maand was zeer somber met veel mistdagen In het gehele land viel weinig neer slag. Normaal valt er 55 65 mm. In Den Helder werd 21, Groningen 18, De Bilt 24, Vlissingen 26 en Maastricht 22 mm gemeten. Het einde van de maand begon de noodklok te luiden, toen in de avonduren reeds op verschillende plaat sen alarm werd gemaakt. Deze laatste dag was ook de enige onstuimige storm dag van de overigens zo rustige, zon- neschijnarme en droge wintermaand Ja nuari. van de N.V. Rotterdamse Tramweg Maatschappij GOEREE EN OVERFLAKKEE. A. Autobus-boot-tramverbindingen Melissant-Dirksland-Middelharnisdorp-Rotterdam Stad aan 't Haringvliet-Middelharnisdorp-Rotterdam Melissant V. 5.50 9.50 13.50 17.50 Dirksland V. 6.00 10.00 14.00 18.00 Middelharnisdorp V. 6.10 10.10 14.10 18.10 Middelharnishaven A. 6.16 10.16 14.16 18.16 Stad aan 't Haringvliet V. 5.55 9.55 13.55 17.55 Middelharnisdorp V. 6.10 10.10 14.10 18.10 Middelharnishaven A. 6.16 10.16 14.16 18.16 Middelharnishaven V. 6.30 10.30 14.30 18.30 Rotterdam A. 8.25 12.25 16.25 20.25 Rotterdam V. 7.00 11.05 15.05 19.05 Middelharnishaven A. 9.20 13.20 17.20 21.20 Middelharnishaven V. 9.24 13.24 17.24 21.24 Middelharnishavendorp A. 9.30 13.30 17.30 21.30 Stad aan 't Haringvliet A. 9.45 13.45 17.45 21.45 Middelharnishaven V. 9.24 13.24 17.24 21.24 Middelharnisdorp A. 9.30 13.30 17.30 21.30 Dirksland A. 9.40 13.40 17.40 21.40 Melissant A. 9.50 13.50 17.50 21.50 Vaste vaarten in de veerdienst Middelharnishaven Hellevoetsluis Middelharnishaven Hellevoetsluis 6.30 8.30 10.30 12.30 14.30 16.30 en 18.30 uur en 20.30 uur Verder wordt met een tweede boot de gehele dag af en aangevaren. Een derde boot ligt onder stroom op reserve. SCHOUWEN DUIVELAND. Bootdienst: Rotterdam Schouwen-Duiveland Rotterdam Oosterkade V. Dordrecht V. Willemstad V. Zijpe A. Zierikzee A. /Maandag 9.00 uur I 10.00 uur'; 11.00 uur/.. 14.00 uur\Vr,JdaS 16.00 uur J Zierikzee V. 10.00 uur Zijpe V. 14.00 uur Willemstad V. 16.00 uur Dordrecht V. 17.00 uur Rotterdam Oosterkade A. 18.00 uur I Dinsdag Donderdag (Zaterdag Het vervoer van goederen is met alle diensten in beperkte mate mogelijk. Rode Kruis bewees onschatbare diensten Het Roode Kruis afdeling Goeree Overflakkee heeft bij de ramp onschat bare diensten aan de bevolking bewezen. Dit apparaat is des Zondagsmorgens di rect in werking getreden bij de reddin gen die te Middelharnis aan het Ooster- Voorgors en aan de Waterweg moesten worden uitgevoerd. De directeur-generaal van het Roode Kruis is dr Kuijpers te Sommelsdijk, de voorzitter van het Bestuur is Mr den Hollander die echter in het buitenland was en eerst een paar dagen later te rugkwam. In zijn plaats trad tandarts Sypkens op. Het gehele Roode Kruis, de helpsters, E.H.B.O. en1 wat er verder hij werd ingeschakeld, heeft zulk voortref felijk werk verricht, :dat het waard is met ere vermeld te worden. Des Zondags werd onmiddellijk een groot evacuatie-centrum ingericht in het pand van de firma Nipius op de kade te Middelharnis onder leiding van Ds Bloemendaal. Bij de vele evacuatie- vaartuigen die aan het Havenhoofd bin nen kwamen heeft men er ook voor we ten te zorgen dat verwarmde schepen de zieken opnamen. Ook werden gaarkeukens in gereed heid gebracht in de Herv. Kerk en in de Bosse-school, waar gratis koffie, soep, en maaltijden werden verstrekt. Men heeft ook een poging ingesteld tot zieken-vervoer van de geëvacueer- den uit Nieuwe Tonge. die met de pen deldiensten van de helicoptères op de Dirkslandse dijk vlak brj Sommelsdijk werden aangevoerd. Alles was er voor klaar, maar Dirksland had dit reeds ge regeld. De evacué's uit Nieuwe Tonge en ook de zieken, zijn dus voor het mee- rendeel via Dirksland afgevoerd. Het Roode Kruis zelf heeft zetel te Middelharnis in de pastorie van Ds Goedhart Tel. K 18702529. Een nood-hospitaal werd ingericht in het consultatie-bureau te Sommelsdijk. Dit is later door militairen overgeno men. Het Roode Kruis is nu bezig verschil lende diensten af te stoten, die door de burgerlijke autoriteiten zullen wor den verzorgd. Zo zijn b.v de ga-ark?'. kens aan de gemeente overgegaan. Üe consumptie is vanaf Woensdag jl. niet meer gratis, er wordt voor de maaltij den een klein bedrag gevorderd. Ko men er hiaten in de voorzieningen voor, dan wordt door het Roode Kruis direct bijgesprongen. Een apart woord van dank komt ze ker toe aan sergeant v. d. Put, die zich bijzonder heeft onderscheiden, o.m. ook voor het vervoer van Roode Kruisarti- kelen naar de geïsoleerde gebieden. Koningin bezocht eva cuatie-centrum Bij het Koninklijk bezoek op 2 Febr. jl. heeft H.M. de Koningin ook het eva cuatie-centrum bezocht. H.K.H. werd daarbij begeleid door dr Kuijpers en tandarts Sypkens. Hare Majesteit was vol lof over het voortreffelijke werk en de goede organisatie. Een aardige noot bij dit bezoek was, dat Hare majesteit in gesprek raakte met een 70-jarige oude man. „Is U al reisvaardig?" vroeg Ha re Majesteit. „U gaat waarschijnlijk een grote reis ondernemen." De oude baas antwoordde dat het ta melijk met hem schikte en toen hij be merkte dat hij in gesprek was met de Koningin, zei hij. „Majesteit, mag ik je nog wel geluk wensen met je dochter, wat een flinke meid is het geworden!" Prinses Beatrix was de vorige dag jarig geweest en dat was de oude man niet vergeten. Hij had de foto in de krant gezien. Mijmeringen Het is wel onder heel andere omstan digheden, dat ik mijn wekelijkse bijdra ge lever. Twee weken geleden kon ik nog ergens de draak mee steken, doch de lust daartoe is om zeer begrijpelijke redenen thans niet aanwezig. Ons mooie eiland staat vrijwel geheel onder wa- en alles is ontwricht. De dagen vlie den heen. zonder er bij te denken of het nu Woensdag, Donderdag of een andere is. Verleden week Woensdag was ik behulpzaam bij het wegzenden van evacué's op het havenhoofd. Och, we weten het allemaal te goed. Ik behoef er geen verslag van te geven. Maar ver geten doe je het nooit meer. En wat je óók nooit meer vergeet is de bijna on geloofwaardige hulp. die van alle kan ten toestroomde, hulp op alle mogelijke gebied. Nurkens zullen wellicht zeggen, dat die hulp altijd direct op de plaats kwam waar ze het meest nodig was, maar voor nurkens schrijf ik niet. Hoe veel keren mijn keel niet zwol van ont roering bij al het goede, dat ik rond me zag gebeuren, weet ik niet. Amerikanen met harde gezichten vlo gen in hun helicoptères af en aan, schip pers, soldaten van allerlei landaard, ro de kruismensen, vliegers, openbare dien sten, nutsbedrijven, allen werkten ver beten om in de warreling van gebeur tenissen hulp te bieden en te ordenen. Waar werd dit ooit gepresteerd? En terloops, waarom hebben wij mensen steeds grote rampen nodig om elkaar hulp te bieden Waarom moet altijd grote nood de prikkel tot de naasten liefde zijn? Zouden we van deze ramp althans niet iets kunnen leren, ik en U en allemaal? Hebt U onze lieve Koningin gezien, toen ze met knielaarzen aan een auto hielp voortduwen op de Havendijk? En de Prins, die overal de mensen een hart onder de riem stak? Ons Koningshuis leeft onder het volk, in werkelijke goe de zin. We hebben dat nu weer kunnen bemerken. En onze burgemeester moet wel een bijzonder kwade tijd hebben ge had. Alleen de verantwoording voor al les, wat in onze gemeenten geschiedde, moet wel zwaar gedrukt hebben en wel niemand zal zijn zware taak hebben be nijd. Men mag hem van alles toevoegen, maar een kerel is het. Ons dorp staat nog voor een groot deel onder water en natuurlijk moet nog veel worden geïmproviseerd. Maar het herstel is reeds gaande. Wanneer men kans ziet om het water af te voeren en buiten te houden, zul len onze boeren, onze handelslieden en andere inwoners Flakkee weer op po ten zetten, zoals ze dat acht jaar gele den deden. Persoonlijk leed door het verlies van familieleden of vrienden, zal moeten slijten, want zoiets is onherroe pelijk helaas. Maar het materiële vraagt alleen kracht en volhouden, hetgeen we met de geboden hulp allemaal zullen moeten opbrengen en zullen opbrengen, eerst voor ons zelf en later voor het algemeen. We hebben reeds vele pro blemen opgelost en er zullen er nog meer komen. Onze doktoren hebben ge zwoegd en geploeterd, ze zijn in grote mate tot steun geweest van hen, die zulks van node hadden. Later zullen on ze handwerklieden en boeren hun kans krijgen. En geloof maar gerust, dat ze nu reeds vol vuur zijn om hun taak aan te pakken. Moge die tjjd spoedig aanbreken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3