HET PLAN LEIDSEVEER-STATIONSPLEIN Vernuftig ontwerp om van Utrecht waarlijk grote stad te maken Busstation: 200 bussen per uur Pand Tunnelweg eerste punt Verkeersanalyse bracht markante oplossing moet hoog worden Busdiensten hebben geen eigen standplaats meer Ringvormig perron Daarna verkeersplein met nieuwe Molenbrug Trapsgewijze uitvoering UTRECHTSCH NIEUWSBLAD Zaterdag 14 Februari 1953 - 60e Jaargang No. 244 Pagina V geld (exacte cijfers) te praten, is vol komen zinloos. Hoeveel jaar werk zit erin? Ook daaromtrent blijft de lezer in het on gewisse. Want wie kan op deze vraag antwoorden? Niemand. Belangrijk is, da' er reeds nu mee begonnen kan worden (b.v. met het gebouw op de Tunnelweg). Van iaaj- tot jaar kaïn er verder worden gegaan. En dan zal het (wellicht) dertfg- jaar duren, voordat „staat", wat thèns is getekend! Voor enkele van de geprojecteerde hoog- bouwpanden zijn al liefhebbers. Het noodzakelijke begin is er en men kan zeggen: de rest komt' (weieens). Ten slotte dit. de diameter der verkeers- cirkel bedraagt 60 m (binnenwerk) en 92 m (buitenwerk). Deze cijfers om zich een denkbeeld te kunnen vormen van de grootte. Is het LeidseveerStationsplein plan voltooid, dan wordt het inrijden van de Catharijnesingel (Jamin tot Willemsbrug) verboden. Dit deel van de singel is dan alleen toegankelijk via de zijstraten. De kleine Leidse- wegtunnel wordt fietsvrij gemaakt (dat zal al heel spoedig gebeuren!) Oer-degelijk Resumerend mag van hetgeen wij hebben gezien worden gezegd, dat het een prachtig plan is. Nogmaals: een voudig van opzet. En gebaseerd op een streven om met succes de verkeers problemen op te lossen. Het is een oer-degelijk, echt Hol lands plan. Maar, dat lijkt vast te staan: „Stadsontwikkeling" legt er eer mee in. (Van een onzer redacteuren) De afdeling Stadsontwikkeling van de dienst van Gemeente werken in Utrecht, een jonge loot aan de oude stam, heeft na een studie van enkele jaren een weldoordacht en van brede allure zijnd plan uitgewerkt, betrekking hebbend op het stedebouwkundig deel van Utrecht, genaamd Leidseveer en Stationsplein. Ir J. A. Verhoef, de chef van de afdeling, heeft gister middag, samen met architect D. Bruininkweerd, aan de Nederlandse pers een uitgebreide toelichting gegeven bij de maquette van het door hen ontwikkelde plan, waarvan op deze pagina bepaalde onderdelen fotografisch door ons zijn vast gelegd. ren tegenover het station (dat een vooruit geschoven overkapping op het Stationsplein behoeft). c. Een (eventueel direct te bouwen) groot pand op de plaats, waar thans in Jaarbeurstijd een biertonnen-pyrami- de staat opgesteld. d. Hoogbouw, als afsluiting van het tracée Spoorwegpostkantoortoe gang doorbraak naar Molenbrug. z Met de bouw hiervan zullen tien tallen van jaren gemoeid zyn. Maar dan ook heeft Utrecht een stedebouw kundig aspect van een waarlijk grote stad. Het realiseren van de hoge bewan- ding is „trapsgewijs" mogelijk (hier over elders een nadere motivering); daarbij is elk tussenstadium volledig verantwoord. Belangrijk voor de aanpak met be trekking tot de hoge bewanding is, dat bedrijfsschade wordt ondervan gen. En dat niet alleen. Er wordt zelfs bouwvolume gewonnen! Enerzijds (uiteraard) door de hoogbouw, ander zijds door de concentratiegedachte. Enkele vragen En nu wil men nieuwsgierig-za kelijk als de Nederlander is weten: wat kost dit alles en wanneer is het plan klaar? De kosten zijn hoog: het is natuur lijk een millioenenplan. Dat is wat de financiering betreft op het ogen blik alles, wat er van te zeggen is. Maar wat wil men: een grote stad voor een schijntje geld? Ir Verhoef zei het typerend: Om hier over sommen Het zozeer omstreden Leidseveer als uitgangspunt nemend dat on-oog- lijke stuk gemeentegrond, geflan keerd door twee cirkels (één op de Smakkelaarsbrug en één voor de tun nel van de Vleutenseweg) werd na een verkeersanalyse met zekerheid vastgesteld, dat het bestaande rond- point met name bij de Smakkelaars brug onmogelijk tot een verkeers technisch aanvaardbare oplossing kan leiden. Voorts bleek, dat de verkeers- cirkel" voor de spoorwegtunnel een onding was en al evenzeer moest wor den opgeruimd. Dc hoofdgedachte nu is geweest op het ruimtebeeld Leidseveer (met in begrip dus van de „verkeerscirkels") een naar alle kanten goed stromend verkeer te krijgen; m.a.w. er moest komen een échte verkeersclrkel, waarin het verkeerspunt Smakke laarsbrug èn dat b(j de spoorwegtun- ncl zijn ingevoegd. Haaks op elkaar Eenmaal ervan uitgaande, dat deze verkeerscirkel het hart van het ganse verkeersplan werd, moesten ook de consequenties worden aanvaard. En hier vallen belangwekkende „door braken." direct te begrijpen. Men trekke slechts twee loodrecht op elkaar staande lijnen dwars door de nieuwe cirkel en de conclusies lig gen voor de hand. Het Stationsplein moest van de oude school Puntenburg (naast het spoorwegpostkantoor) via dc Moreel- selaan tot aan de cirkel op gelijke breedte komen en (denkbeeldig door getrokken) verder gaan naar de Am sterdamsestraatweg. Dit betekent dat, te beginnen bij het punt Spoorwegpostkantoor, de rooi lijn aangehouden moest worden. De „knik" bij de Westerstraat wordt dan rechtgetrokken en voorts is noodza kelijk en dat lijkt een stout stuk werk, hoewel het dat, gezien in het kader van dit plan niet is de af braak van alle panden tegenover de Stationshal, met inbegrip van hotel Terminus, tegenover de uitgang van het Buurtstation. Vervolgen wij in gedachten deze forse lijn, dan is het zonneklaar, dat aan de doorbraak van de verkeerscir kel itchier het laatste stuk Catharij- O viuctn gezien m ivooraeiyice richting. 1. Het station, waarvoor de ontwerpers zich een nieuwe overkapte hal gedacht heb ben. 2. Een van de twee hoge ge bouwen voor 't station, aan de overzijde van 't 80 meter brede Stationsplein, be stemd om beneden winkels en restaurants, boven ho tel en kantoorruimte te krij gen. 3. Een hoog gebouw op de ka le hoek bij het Leidseveer waar nu een paar kramen staan. 4. Een blok flatwoningen bo ven winkels, dat een krach tige begrenzing vormt van het grote verkeersplein. 5. Het kantoorpand op de te genwoordige Tunnelweg dat wellicht als eerste punt van het plan voor verwer kelijking in aanmerking komt. Helemaal op de voorgrond, rechts van de donkere per ronoverkappingen het auto- busstation met opstelplaats voor reservebussen. foto U. N.) nesingel om) naar een nieuwe Molen- brug, gelegen in het verlengde van de Waterstraat naast het Hoofdbureau van politie, niet is te ontkomen. De lijn. loodrecht op deze weg, is de verbinding Smakkelaarsweg spoorwegtunnelVleutenseweg. Wie dit alles nauwlettend beziet, komt tot de ontdekking, dat deze op zet even practisch als eenvoudig is. Afleiding van het drukke verkeer op de Amsterdamsestraatweg (uit de richting Zuilen) naar het Vreeburg werd verkregen door de reeds ge noemde nieuwe Molenbrug. vanwaar ten einde ook het nieuw ontwor pen verkeersplein op de spitsuren niet onnodig te belasten de stroom via Waterstraat en St. Jacobsstraat tenslotte op het Vreeburg belandt. Grote stadsaspect Wil, zo redeneerde „Stadsontwikke ling" verder, Utrecht met zijn uniek Centraal Station midden in de stad, een grootsteeds entree hebben, dan is een hoge bebouwing rond deze ver keersanalyse zeer gewenst. Vandaar dat grote panden zijn ge projecteerd en gelukkigerwijs reeds op betrekkelijk korte termijn te realiseren. a. Een hoog gebouw op de Tunnel weg. b. Riante hotels en/of grote kanto- (Van één onzer redacteuren) Een misschien weinig spec taculair, maar wel heel belangrijk onderdeel van het nieuwe plan voor het Utrecht se Stationsplein vormt het autobusstation, dat geprojec teerd is tussen de hoofduit gang van 't station en een hoog kantoorgebouw, dat schuin voor het spoorwegpostkantoor komt te liggen. Langs een min of meer ringvor mig trottoir komt een tiental stand- plaatsen voor autobussen. Over dit vcrlrekperron kunnen reizigers de bussen bereiken zonder over te steken. In het midden van de ring komt bovendien nog als een eiland voor een tiental bussen een tweede vertrekperron te liggen. Het is de bedoeling dat alle bus sen. zowel locale als interlocale, van dit autobusstation vertrekken. Het heeft een capaciteit van 200 tot 240 bussen per uur, maar daarvoor is het nodig dat alle interlocale dien sten gecoördineerd gaan werken. Op het ogenblik is de toestand zo, dat ook een weinig frequente busdienst een vaste standplaats permanent bezet houdt. Bij hel nieuwe systeem kan dat niet. Eén bus rijdt voor b(j een bepaalde standplaats, heeft vjjf minuten om de passagiers te laten instappen, rijdt weg eri maakt daar mee plaats voor een bus van wel licht oen heel andere maatschappij. De reizigers worden door middel van borden naar de verschillende standplaatsen verwezen. Reservebussen kunnen worden opgesteld op een uitgebreid par keerterrein even voorbij het eigen lijke busstation, maar één geheel er mee vormend, zodat ze op kunnen rijden zonder het verkeer op Moreelselaan te hinderen. Een stelsel van lichtseinen zorgt dat de samenvloeiing van het ver keer over de Moreelselaan en het busverkeer dat die laan slechts op één plaats bereiken kan vlot ver loopt. Dit verkeerslichtenstelsel is evenals het autobusstation ontwor pen door de heer D. Bruinink- w e e r d. En als we dan nagaan dat de heer Bruininkweerd dezelfde is die bijvoorbeeld op het Muntplein in Amsterdam het ongelooflijk in gewikkelde verkeer door een uitge breid lichtstelsel in geordende ba nen heeft weten te leiden, dan is de verwachting niet ongegrond dat ook dc bussenchaos op het Utrecht se Stationsplein tot het verleden zal behoren als het nieuwe plan werkelijkheid geworden is. Op dit pleir. komt het grootste aantal autobussen samen van heel Nederland alleen aan interlocale al maximaal honderd per uur - maar in het nieuwe busstation, dat zeker nog wel tegenkanting za.l ondervinden van verschillende maatschappijen, zullen ze vlot ver werkt kunnen worden. Het verkeersplein gezien in de richting van het stadscentrum. 1. De bestaande Jaarbeursge bouwen. 2. Het geprojecteerd Jaar beursgebouw op de plaats van Beatrixhal en Zweedse paviljoen. 3. Hoog complex met winkel-, restaurant- en kantoor- accomodatie op de hoek van het nieuwe stations plein. Het vierkant blok links daarvan is het gebouw van „De Utrecht". 4. Het kantoorpand op de Tun nelweg. 5. Blok flatwoningen boven winkels als bewanding van het verkeersplein. 6. Kantoor-of woonpand langs de nieuwe weg die het ver keer van de Amsterdamse- straatweg naar het ver keersplein leidt. 7. Gebouw op de braakliggen de hoek tussen Leidseveer en Catharijnesingel. Duidelijk is op deze foto te zién hoe de verkeer slijnen Ca- tharijnebrug - tunnel en Am sterdamsestraatweg - Stations plein elkaar rechthoekig krui sen. Het 92 meter grote plein voorkomt opstoppingen en houdt de verkeersstroom gaan de. (foto U. N.) stationsplein zouden daar alle ruimte vinden die ze nodig hebben, waarna het complex op de hoek van het Leidseveer voor wat de van de straat afhankelijke zaken (winkels e.d.) be treft een noodzakelijke aanvulling zou zijn en voor wat de daarboven gelegen verdiepingen zelfs winst aan bedrijfsruimte. Belangstelling Staat het gebouw aan de Tunnel weg als punt 1 op het grote plan: de aanleg van het verkeersplein op het Leidseveer zal waarschijnlijk no. 2 zijn. De grote lijnen komen daardoor vast te liggen. Te verwachten is ook dat op de kale hoek tussen Leidseveer en Catharijnesingel waar een paar kramen staan het daar gepro jecteerde gebouw tot de eerste pun ten zal behoren die verwerkelijkt worden. Dit gebouw is een van de ob jecten waarvoor reeds particuliere belangstelling tot uiting is gekomen. Aangezien het verkeer van de Am sterdamse straatweg na voltooiing van het project op het verkeersplein uitmondt en de Catharijnesingel als verkeersweg wordt uitgeschakeld, zal het wellicht nodig zijn tijdelijk een af takking te maken die vlak langs het dan voor slechts drie-kwart voltooide gebouw, het verkeer naar het plein leidt. De Nieuwe Molenbrug in de as van de Waterstraat over de op dat punt iets verlegde singel, die het fietsver- keer van de Amsterdamsestraatweg naar de binnenstad leidt, zai in het kader van de verbetering in de ver keerssituatie waarschijnlijk onmid dellijk na het verkeersplein aan de beurt komen. De praktijk zal moeten leren in welk tempo de voltooiing van het plan zal plaats hebben. Het zal waar schijnlijk heel lang duren voor het tot in onderdelen werkelijkheid zal zijn. Maar dat is niet erg. De Lange Viestraat heeft ook dertig jaar nodig gehad om tot haar tegenwoordige vorm te komen. Waar het om gaat is dat een werkelijk groots plan wordt vastgelegd, want elke volgende stap, hetzij groot, hetzij klein, zal dan daar in passen en Utrecht iets dichter bren gen bij een Stationsplein en een stads- entree van grootstedelijke allures. (Van een onzer redacteuren) Hoewel natuurlijk in dit stadium geen enkele zekerheid bestaat over het tempo, waarin de groots opge zette plannen van Gemeentewerken voor het Leidseveer en het Stations plein verwezenlijkt zullen worden, lijkt het niet onredelijk te verwach ten. dat over vijftien, twintig jaar Utrecht hier vrijwel volledig zijn nieuwe aanzien zal hebben gekregen. De eerste werkzaamheden zullen in de loop van de eerstkomende jaren moeten beginnen. Tussen het begin en de uiteindelijke voltooiing van het geweldige werk zal een étappe-gc- wijze uitvoering liggen waarbij het doel steeds is: het verkeer zo onge stoord mogelijk door laten gaan en geen kantoor, geen café, geen wo ning afbreken voor door het schep pen van de nieuwe bebouwing nieu we levenskansen zijn geschapen. Trapsgewijs zal heel dit plan ver wezenlijkt moeten worden. Het gro te gebouw van minstens zeven ver diepingen aan de Tunnelweg on geveer op de plaats waar nu het. eindpunt is van bus 8 is daarbij waarschijnlijk het eerste aan de beurt. Dit gebouw, dat grotendeels geprojecteerd is als kantoorgebouw, krijgt een groter nuttig volume dan het hele blok heeft, dat op het ogen blik ligt tussen Stationstraat en Westerstraat. Dit blok bestaat hoofd zakelijk uit kantoorpanden en theo retisch zouden alle gebruikers van deze panden dus terecht kunnen in het nieuwe gebouw, waarna de be staande bebouwing zou kunnen ver dwijnen. Op het vrijkomende stuk recht voor de stationsuitgang kom zoals de ma quette toont, een gebouw dat bij uit stek geschikt is voor hotels. De be staande hotels en restaurants aan het BIJ DE FOTO LINKS: Het plan - Leidseveer Stationsplein, ontworpen door de afd. Stadsontwik keling van de dienst gemeentewerken te Utrecht is thans bekend gemaakt. Het omvat een radicale verandering van het stadsaspect, doch kan „traps gewijs" en uitgesmeerd over een aan tal jaren, worden gerealiseerd. Bo venstaande foto, gemaakt van de ma quette, geeft een totaalindruk van hetgeen Ir Verhoef en architect Bruininkweerd zich hadden gedacht. Het plan is uitgegaan van de gedachte in één slag alle bestaande verkeersproblemen op te lossen. Een gigantische verkeerscirkel cijfer 2) is het hart van het ontwerp. Op deze cirkel lopen uit een SO m. brede allee van het eind van de Moreelselaan via een nieuwe stationsoverkapping cij fer 1), een doorbraak naar de Am sterdamsestraatweg en een radicale verbinding Smakkelaarsbrug - Vleu tenseweg, uitmondend op een bin nenkort aan te leggen nieuwe ver keerscirkel (cijfer 3). Een en ander gemarkeerd door een hoge bewan ding, bestemd voor hotel', - en/of kan toorruimte. In het midden links ziet men de Jaarbeursgebouwen en van het cijfer 3. ombuigend naar links- beneden. de nieutre autoweg over de Vleutenseweg naar de nieuwe Rijks- weg. welke laatste dit jaar gereed komt. Tegenover cijfer 1 komen nieu we hotels enz. op de rooilijn van de Moreelselaan. Het gebouw van de „Utrecht" wordt bij verwezenlijking van het plan een hoek-pand. (foto U. N.)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2