Onder de Haagse Toren Van „Stenenkamer" tot „Het laatste huisen verder. Letterkundige Kroniek Nederlandse Antillen De doorbraak r„r-..r-_r -D -WEKELIJKS BIJVOEGSEL van de HAAGSCHE COURANT Zaterdag 14 FeEruan 1953' Pagina 2 Advertentie Aar van de Werfhorsts belangwekkende trilogie ROMAN OVER DE MENS EN HET DIER GVevmaat Aar van de Werfhorst behoort tot de veelgele zen auteurs in ons land. Hij weet boeiend en levendig te schrijven en zijn verhalen hebben een typisch eigen sfeer, waarin ook de natuur een rol speelt. Niet dat Van de Werfhorst zich „waagt aan natuurbeschrijvingen". De tijd waarin een romanschrijver kon uitweiden, in drie a vier pagina's lyrisch en extatisch proza, over schone zons óp- of ondergangen is lang voorbij. Voor mijn gevoel is de slinger hierbij doorgeslagen; in sommige romans heeft de eenzijdig gerichte belangstelling voor de mo derne (diepte-)psychologie, de mens beperkt tot zijn eigen, innerlijke wereld en zijn direct milieu, dat meest al de stadsomgeving van mo derne intellectuelen blijft. Doch ook andere omgevingen worden door de auteur van onze tijd met opzet verwaarloosd en weg gelaten. Nog maar kort gejeden las ik een, in historisch milieu door BEN VAN EYSSELSTEIJN Die winter wordt voor Maarten een bezinnend afscheid. Het is Gillot die hem wijst op het doel van zijn dolen: „Jij bent op zoek naar een nieuwe wereld". De dood. die in de oude wereld leeft, komt ook over de verlaten heide en venen van dit verre gewest en wacht bij het hek van het laatste huis. Gil lot sterft als de winter ten einde is. spelend, belangwekkend boek (de Italiaanse „Noaberplicht" brengt nog ééns de renaissance en het Italiaanse humanisme) waar- buren op Vogelenzang samen, doch bij de lezer niet één moment het Italië van die a's de heer van het laatste huis is be- dagenvoor zich ziet opdoemen. Soms ook krijgt Sraven- trekt Maarten Grubbe weer men het gevoel, dat in het leven der moderne ^to Nu vmrh,, dat Ijlste. Waan r- i iii i heen. Het hikt nui haast onwaar- romanfiguren bomen, landschappen, hemelen schijnlijk dat Aar van de Werfhorst en dieren geen rol meer spelen. Zulke factoren daarop géén iinlwoord zou geven in worden bijna met opzet verwaarloosd en he- zijn derde deel. ten „afleidend" te zijn. Men krijgt wel eens de -Het Laatste Huis" is een, zoals indruk, dat bepaalde auteurs zich niet meer reeds gezegd werd, afgerond geheel, aan het milieu wagen, omdat zij bang zijn voor on-modern"' versleten te worden. Het is daarom, dat de grote tweedelige roman van de oudere Herman Teir- linck: ..Het Gevecht met de En gel" zulk een indruk maakt, in dat verhaal ruikt men het woud; zoals dat ook in de boeken van Ernst Wiechert het ge val kan zijn: „Das Einfache Leben" en „Die Jerominkin- der" bijvoorbeeld. doch doet de lezer vanzelfsprekend vragen naar dat wat aan dit ernstige en waardevolle boek voorafging en naar dat wat hierop komen moet. Dr Anthon van der Horst (links) en Pater Lemen met een gerepareerd deel van hel orgel Culturele honger op de Een van de grote verdiensten van zwerversbestaan en zo maakt hij zich rekt tot snelle, golvende sluiers Aar van de Werfhorsts werk ligt eigen te gaan op de manier der land- vogels. Het is alsof in dit laatste huis mijns inziens in de volstrekte nood- lopers: „Zonder wensen en zon- aak.die de natuur en het dier in zijn der verwachtingen stapte hij de Or. ANTHON VAN DER HORST vertelt over zijn tournée Maarten Grubbe nog eens geconfron teerd wordt met het gehele verleden, •erhalen hebben gekregen. Volko- gen af. niet wetend waarheen zij zoals dat in „zijn" wereld leefde, in men verantwoord en op uiterst har- leidden en zelfs scheen hij vergeten de uitzonderlijke figuur van „le beau Sinds ongeveer anderhalf jaar ontwikkelt het Comité tot Bevor- er niet mee eens was, dat er in de m;li«i to viin \Mntamm tiü Ae. urac Gillot", „Ie fou Gillot", de oude, ver- kerk gedanst zou worden. Dit kwam geten man op het schier onbereikbare dering van de Wetenschap op de Nederlandse Antillen een hieruit voort, dat zij geen andere mu- Duilse dichters bewonderenswaardige activiteit voor het verbreiden van cul- ziek kenden dan dansmuziek, zodat dat wel niet mooi is, maar beter hun veronderstelling voor de hand tegen het kh'maat bestand (de stern- tuur onder de bevolking, die er na volbrachte dagtaak niet toe monische wijze zijn sfeer en milieu te zijn, waarom hij de tocht was he in de compositie van zijn romans op- gonnen". genomen. Van een ,,te veel" is geen Doch ook dit komt: „Hij zag zijn landhuis. Franse sprake; van een misbruiken der na- leven niet meer helder, niet hoe het tuur als „symbolische achtergrond" geweest was, noch hoe het verder der handelingen evenmin (b.v. een zou gaan. Hij voelde alleen gemis en melancholieke regen ter begeleiding een grote droefheid, die hem dreef van melancholieke momenten in het naar doodsverlangen", verhaal). Van de Werfhorst beseft Hij weigerde "het leven dat voor echter dat, wanneer hij zijn hoofdfi- hem bestemd was; hij wist niet waar guur een gehele vinter in een een- en hoe het nieuwe te vinden. En zo zaam en afgelegen huis een toevlucht werd Maartens bestaan zinloos. Waar- laat zoeken voor zichzelve, de lezer om in Godsnaam zwierf hij verder? die vinter móét meemaken, omdat Hij verblijft enige tijd in een kleine dit seizoen van inkeer, bezinning en landelijke herberg, waar het proper teruggetrokkenheid van invloed moet en eenvoudig is; waar de eigenaresse zijn op de psychologische ontwikke- en hij vertrouwelijke sympathie voor ling, die zich in die figuur voltrekt. elkaar gaan voelen. Doch betder ge- Van het vroegere werk, dat Aar dachten zijn tc scherp gefixeerd op van de Werfhorst schreef noem ik eigen verlangens en gemis, dan dat hier: „Volckmar" en „Madame Jatz- zij bijeen zouden kunnen blijven. Zij kowa". En met enige nadruk het is jn wezen aan hem gelijk. Haar boek „De Eenzame", omdat dit ten naam is Maarte, nauwste verband houdt met de zo- Zo, met de stemmen van het ver- juist verschenen roman „Het Laatste ]eden n0g jn zjjn oren en mej hun van de vorige eeuw, klassieken, phi- Huis", uitgegeven door de N.V. Em. onrus(: jn zjjn bloed, belandt Maar- losophen, zij spieken uit de mond Querido's Uitgeversmaatschappij te ten tensiotte 0p het landgoed „De van de grijze Gillot, zelfs in Amsterdam. Vogelenzang", waar een oud familie- de costumes die de wijze zonderling In feite is „De Eenzame" de titel lid van hem woont, Gillot van Ros- draagt, variërend van het luitenants van beide delen, het eerste boek Sum. Hier is de sfeer van de herfst uniform der keizerlijke garde tot op droeg als ondertitel „De Stenen Ka- en de naderende winter; een tijd die een fluwelen buis, dat hem een voor- .P I ï.i.i .ii_ rtt tii_i mui pakte en meespeelde. Even later schrapte Van der Horst rhythmisch mee op het schrapïnstrument, dat „wiri" heet en hij zocht de beste „maraccas" uit om mee naar Holland le nemen. In een steegje vonden zij nog een oud „piano-orgeltje", zoals de Italianen een eeuw geleden had den geïmporteerd. Toen de oor spronkelijke cylinders, waarop Itali aanse walsjes „gestoken" waren, niet meer functionneerden, bestelde men destijds blanco cylinders na en stak hier eigen volkswijsjes op, maar toen werd het pas een kunst aan de zwengel van zo'n piano-orgeltje te draaien, want bij elk accent moest men er een extra zet aan geven! En dan Aruba, het eiland met maar 40.00 inwoners, die echter 40 nationaliteiten en 32 secten ver tegenwoordigen. Daar was een heel behoorlijk kerkkoor onder leiding van een dame. Zijn lezingen hield Van der Horst er meestal in de open lucht op de patio (binnenplaats) van het Culturele Centrum en zijn vleugel stond dan onder een afdakje voor als er eens een regenbui mocht loskomen. En dan te bedenken, dat op Aruba en Curasao maar één pianostemmer is, terwijl Curasao alleen circa 500 vleugels en ontel bare piano's rijk is, reden, waarom de man 50,— per keer kan vragen! Toen de Stichting Culturele Sa menwerking er de lucht van kreeg, dat Van der Horst in de buurt was, nodigde men hem uit te Paramaribo, doch daar er geen enkel orgel voor een concert geschikt was. moest hij zich daar tot lezingen bepalen. Meer succes had een uitnodiging uit Cara cas, de oliehaven van Venezuela, waar in de Theresa-Kerk een goed Frans Cavaillé-CoIl-orgel was. Van dezelfde bouwer stond in het museum van Willemstad ook wel een speci men, doch dat was niet meer be speelbaar. Het was 60 jaar geleden aangespoeld toen een schip voor de kust was vergaan: doch toen het in de kerk, waar het werd opgesteld, niet meer functionneerde, is bet daar ■ervangen door een Hammond-orgel, Aar van de Werfhorst kwam zich cultureel te ontwikkelen en daartoe, trouwens de ge legenheid miste, omdat er niets op cultureel gebied ondernomen werd wegens gemis aan belangstelling. Het was vooral de secre taris, de heer Hermans, die zich beijverd heeft deze vicieuse cirkel te doorbreken en van Willemstad uit activeert hij Aruba, Bonaire zowel als Cura9ao. Nadat o.a. Anton van Duinkerken en de Amsterdamse prof. Reuling letterkundige lezingen hadden gegeven, was de beurt aan de muziek en hiertoe nodigde men de Hilversumse organist, componist, dirigent en musicoloog, dr Anthon van der Horst uit, die zich direct bereid verklaarde per vliegtuig derwaarts te gaan om er gedurende de maand Januari lezingen en orgelconcerten te geven. lag. Maar toen zij op de hoogte wa- ming is zelfs overbodig, hetgeen dus ren gebracht van de werkelijke toe- 50,— per keer uitspaartl), reden dracht, kwamen zij in zulke grote ge- waarom het Hammond-orgel daar- tale, dat zij, toen de kerk geheel vol ginds veel gebruikt wordt. Maar hoe? was gestroomd, buiten bleven staan In Caracas was bijvoorbeeld het luisteren en zelfs opklommen tegen pedaalspel nog zo weinig ontwik- de „shutters", de jaloezieën inplaats keld, dat toen Van der Horst op zijn van ramen. concert een pedaal-solo speelde, de Voor de nodige stilte had de televisie er een closc-up van uitzond, politie het verkeer omgelegd. Men terwijl zeker wel 15 fotografen om kon een speld horen vallen. „Het hem heen draafden. Ja, een televisie- was ontroerend, deze aandacht", uitzending van een kerkconccrt! „De zegt Van der Horst, „en dingen, die priester las mijn inleidingen in het ik hier al honderden malen gespeeld Spaans van de preekstoel!" Zo ging had, kregen daardoor een nieuwe het in Caracas, de stad, waar witte betekenis voor mij." Volksmuziek en andere belevenissen Eerst repareren, dan spelen wolkenkrabbers verrijzen, waar eens krotten stonden, doch waar de stra ten geen namen en de huizen geen nummers hebben en.waar geen gemeentereiniging is, want de gieren pikken 's nachts het straatvuil nauw- Verder vertelt hij over zijn aan raking met de volksmuziek der An- t de letterkundige lezingen gemiddeld tillen. Hoe een dokter op Curagao gezet op! door 40 personen bezocht, zijn inlei- hem in contact bracht met de op dat Terugziende op zijn reis, zegt Van dingen trokken doorgaans 125 be- gebied deskundige Edgar Palm, die der Horst: „Als ik nog denk aan de langstellenden en zijn orgelconcerten jn Den Haag nog het theoretische aandacht onder de schoolkinderen, werden eerst door 500 en daarna deej Van het Staatsexamen voor mu- waarvoor ik sprak, dan geloof ik, dat uiuc6 o.o --,- Was het oorspronkelijke verzoek de door 700 mensen bezocht. En daar- zjek had gedaan en die zich zo- het alleszins de moeite waard is mede mer", het was een afgerond geheel, stille inkeer had moeten zijn. doch komen geeft van een Hamlet. Gillot orgelmuziek van Buxtehude tot Bruck- bij kwam, dat hij „geen woord kon doende van de Westerse musicolo- te werken aan het slechten der evenals „Het Laatste Huis". De een zame, die in deze werken hoofdfi guur werd is Maarten Grubbe, „laat ste telg van een vermoeid geslacht" verward wordt door storm en de on- spreekt over de grote spelers, die hij ner te behandelen, Van der Horst Spreken en geen toon kon spelen", of rust van grote en kleine trekvogels: heeft gezien: Sarah Bernardt, Rachel, breidde dit uit van Sweelinck tot he- het werd op de band vastgelegd door zoals b.v. de vreemde, trillende drift, vóór allen echter: de grote en zui- den. In zijn lezingen zette hij dan de Curom (de Curagaose Omroep). die dit bandmateriaal voor herhaalde uitzendingen gebruikte. vere Eleonore Duse, wier stem en uiteen, hetgeen hij later aan het i „tijd", een gel zou uitvoeren. Over belangstel ling had hij niet te Wagen. Waren die spreeuwen door de lucht jaagt. De Grubbes wonen op het landgoed nu eens samengebald tot een donkere mimiek geen rol, maar „De Stenen Kamer", in het einde wolk, bijna een bol, dan weer uitge- „generatie" vertolkten, van de vorige eeuw, diep in de Over- ijselse achterhoek, in een verloren gebied tussen Nederland en Pruisen. Maarten Grubbe leeft tezamen met de bedienden, op het grote huis. zijn ouders zijn meestal op reis en hou den het maar zelden lang op „De Stenen Kamer" uit, immer onrustig, steeds voortgedreven door die inner lijke onzekerheid, die typerend werd voor bepaalde over-gecultiveerde en sensitieve naturen uit het „fin de siècle". Er is een aanvoelen van een naderend einde en een komend be gin, een nieuwe aera die in bloed en tranen geboren zou kunnen worden. In de stemming van deze onrust is de auteur voortreffelijk geslaagd- Ook aan Maarten deelt de onrust der ouderen zich mee. Hij wordt er door meegesleept, doch tegelijkertijd ver zet hij zich er tegen, in een wanho pig zoeken naar iets dat zeker, blij vend en vaststaand zou moeten zijn. Maar hoe meer Maarten Grubbe zich verdiept in de dingen, hoe meer hij leert beseffen dat oude waarheden wankelen en oude zekerheden op waan lijken te berusten. Tenslotte maakt hij zich los van zijn „ik", zo als dat op „De Stenen Kamer" leef de. Hij besluit weg te trekken, op zoek naar dat andere, dat hem rust zou kunnen geven. Om dat te w i n- n e n dient hij eerst alles te v e rl i e- z e n: niet alleen het leven op het Huis, de paarden en honden, de ver trouwde omgang met pachters, die naren en bekenden, doch ook zijn nog niet verbroken „verbonden zijn" aan de vader, en zijn genegenheid voor vrouw en kindTenslotte wordt het verlangen tot een besluit: op het einde van het eerste deel ver laat de eenzame zoeker Maarten Grubbe, het landgoed en begint te voet zwervend en dolend een nieuw bestaan. Dit is de inhoud van het eerste boek, dat destijds bij zijn verschijnen, een zeer warm onthaal kreeg bij pers en publiek. In het zojuist verschenen verhaal „Het Laatste Huis" hervinden wij de zwervende Maarten Grubbe, bij zijn zoeken naar het éndere, dat hem rust moet geven. Onwennig in dit nieuwe bestaan, dreigen vermoeid heid en neerslachtigheid hem soms te overvallen, aanvankelijk verdraagt zijn lichaam de krachtproef niet. Maar een rondtrekkende marskramer, handelend in zaden en huismiddel tjes, leert hem de „techniek" van het gische termen kon bedienen in zijn muren, die ons nog van onze Antil- explicaties. Zelfs bracht hij Van der len scheiden. Er is materiële rijkdom Horst zo ver, dat zij vierhandig een genoeg; nu de geestelijke rijkdom Curagaose „tumba" gingen spelen nog door het ontwikkelen van een en het lukte zo goed, dat de oude cultureel leven!" J. van Voorthuysen. Coco Palm ineens zijn contrabas De bereidheid tot helpen en steunen, het onbaatzuchtig geven en de mild heid en liefde, die uit alles wat we voor de getroffenen konden doen, sprak, zijn waardevolle elementen, die in deze droeve dagen ons aller leven mooier gemaakt hebben. Want verkwikkend is de gedachte, dat we andermans leed en moeilijkheden zo spontaan en zonder terughou dendheid milder gemaakt heb ben en dat ons aller warm me deleven en helpen een bron van krachtwas in het verschrik kelijk lijden van zo heel velen. Weinigen hebben zich onttrok ken aan gemeenzame hulp en er was algemene genegenheid en medegevoelen. Het was alles onverbiddellijk luisteren naar de stem van het hart in vol begrip voor de noden en de zorgen van anderen. Dat niet onberoerd en niet afgesloten in het leven staan, zouden we het niet ook in onze dagelijkse dingen kunnen volhouden? Want er is vaak zo weinig soepele hulpvaardigheid en dienstbaarheid, zo weinig égards voor elkander. Er komt iets in je van de pret tige gedachte, waarom kunnen de mensen niet altijd zo zijn ten opzichte van elkaar? Wat meer belangstel ling en wat meer begrip, wat meer kleur en vriende lijkheid in alles wat we doen. Geen afgeslotenheid en onverschilligheid. Opdat ook in het gewone leven van alledag de mensen wat los komen en de hulpvaardigheid en het mede leven het winnen van onverschilligheid en hardheid. Want als het er op aan komt, ge hebt het gezien, zijn we toch op elkanders hulp aangewezen. Daarom, ook in onze gewone doen, mogen we gerust eens vriende lijk en goed zijn. De straatmuzikanten, ze hebben het de laatste tijd niet gemakkelijk gehad, 't Was te'begrijpen. Niemands hoofd stond in deze droeve dagen naar muziek. Maar langzamerhand wordt het anders, het leven gaat door. En zo verschenen ook weer de getrouwen uit ons stads beeld, de musici met de piano op een bakfiets. En heel sympathiek doet aan, het grote bord dat zij op hun geïmproviseerd „toneel" hebben gehangen. „Onze instrumenten zwegen. Het leven gaat door. Neemt- geen aanstoot aan deze muziek. Het is ons brood". Mijn stoep is 39 meter lang en 3 meter breed. Ik ben concierge van een groot kantoorgebouw. Wij heb ben een oliestook, dus geen kolen en geen as. In huis heb ik twee emmers met zand op elkaar staan. Bij gladheid strooi ik 1 emmer leeg na eerst 39 meter stoep sneeuwvrij te hebben gemaakt. Bij veelvuldige glad heid, zoals laatst, raakte mijn zand snel op. Maar ner gens zand te koop. Het laatste antwoord, dat de man op al zijn vragen kreeg, was: Gaat U achter de Laakhaven, daar is zand genoeg. Maar met een emmertje over gladde straten naar het Laakkwartier lopen is ook zo'n pretje niet. Zodat een mens wel voor erge moeilijkheden kan ko men te staan. „Toch zal ik zand strooien, als ik zand krijgen kan", zo eindigt zijn brief. De trams niet meer precies op de hoeken laten stop pen. Dat is de wens van een abonné, die vindt dat het verkeer het uitzicht wordt belemmerd, door die stil staande tramwagens op de hoeken. Inderdaad rijden wielrijders langs stilstaande trams en dan komt het an dere verkeer plotseling voor zo'n wielrijder, die men tevoren niet heeft kunnen zien aankomen, te staan. Hij adviseert de trams enkele meters achteruit te laten stoppen bij kruisingen. Men ziet elkaar dan beter aan komen. Er zijn nog altijd mensen, die het maar niet eens kunnen worden met de plaats van de algemene markt aan de Herman Costerstraat. Die teruggaan tot lang vervlogen tijden toen de markt nog op de Prinsegracht was, in het Centrum dus van de stad. De klachten zijn niet nieuw. Maar de markt moest nu eenmaal het veld ruimen voor bet steeds drukker wordend verkeer op de Prinsegracht. Dertig tot vijftig cent moet je „vertram men" schrijft een huismoeder uit het Bezuidenhout, voor je op de markt bent. Waarom niet, zo vraagt zij, één marktdag laten vervallen en die houden telkens in een andere wijk, waarbij zeker, zoals zij meent, het Bezuidenhout niet te vergeten. Er zit aan zo'n opbouw van al die marktkraampjes wel een en ander vast. En ook geschikte punten te vinden zou voorts nog een moeilijkheid zijn. Maar voor de idee op zichzelf is veel te zeggen. Aandacht wordt gevraagd voor het „modderpark" Huygenspark. Dit park heeft paden, die onverhard zijn en permanent in ons klimaat vol van regen, een mod derpoel vormen. Misschien kan er eens naar gekeken worden voor de velen, die graag dit park opzoeken, maar het nu meer vermijden vanwege de vuile boel. Opnieuw een klacht over de P.C.C.-cars op lijn 7. Practisch iedere avond na werktijd moeten de mensen op de hoek WassenaarsewegJan van Nassauatraat twee volle trams voorbij laten gaan, voordat zij mee kunnen. En men vraagt zich af, waarom op die druk ke kantoortijden 's ochtends en 's avonds geen trams met aanhangwagens worden ingezet moet dicht en open blijven Dan zult gij het zien en sa- Ons land staat bekend als het land men vloeien, en uw hart zal ver- der vele partijen, evenals de polders vaard zijn en ruimer worden; want streng gescheiden. Geloof, wereldbe de menigte der zee zal tot u ge- schouwing, politiek zijn als dijken, keerd worden, en het heir der waterkeringen en sluizen onderhou- volkeren zal tot u komen". den en bewaakt. (Jesaja 605). De hoop der doorbraak, die als i,i- een mat schijnsel in de na-oorlogse Onze senrnt- en spreektaal is een c. j i i„_ ïaren verscheen, heett de nevel der wonder uk ruk instrument, maar toch onenigheid lang met kunnen door is het de mens met gegeven met be- „i I,»™ breken. Maar ziet, wat de menselijke krach- Aldus vertelt dr. Anthon van der Horst temidden van zijn drukke werkzaamheden, die hem bij zijn te rugkeer wachtten. Hij is een en al lof over de heer Hermans, die zelfs onder het winkelen in Willemstad links en rechts mensen aanschoot om de tournée te laten slagen. In een warenhuis werd Van der Horst hof felijk ontvangen door een keurige meneer, die hem introduceerde bij de betreffende verkoper, waarna hij hem weer naar de kassa geleidde met de mededeling: „Mag ik U 10 pCt. korting geven?" Wat de heer Her mans er niet van weerhield hem nog een stel kaarten te verkopen en bui ten gekomen nog even een fotograaf op bet hart te drukken voor opna men aanwezig te zijn. En zo verliep alles uitstekend, zij het niet zonder hindemissen. In de Pietermaai-Kerk stond sinds 1929 een orgel uit Alk- l>ul van dit J] wa, hem maar, dat alb|d een zorgenkind was |ceft fa „i<x,rdcn le uite„ of zicll geweest. In oorlogstijd hadden een aan - cvenmcns voUcom,,n ver_ c, paar voorbij reizende militairen ge- „aar)b.,„ makcn ,mmers daar water tot stand gebracht tracht er iets aan te doen en daarna zijn gelK,urtenls,e„, innerlijke be- E» »>et alleen nat,onaal Veel ver- had Pater Lensen er zijn krachten op JL A;„BnA «er dan de golven van de vloed kon- beproefd, maa, toen hij het bijna g a den reiken, is de golf van medeleven 2000 pijpen tellende insLnent ge- h ,1" wT kLl™ Seijld over grenzen, bergen en ocea- demonteerd had, wist hij als leek op I r ,1 nen, en menige schijnbaar onover- het gebied der orgelboU bet niet z° fz=g<»d koombare dijk is doorbroken. S worden, dat „er geen woorden voor Nu blljkt,Jdat bepalingen, wetten, zijn e vin en grenzen niet de hinderpalen zijn, i maar dat elke weerstand tot éénwor- dom en radeloosheid én de stromen in de mc„s zejf, .„...ene.. -lp"*»» ""beten '«"P'- dat zo hij wil, elke dag de een- overhonden. Tot overmaat van ramp f,e de overstromingsramp over onze heiJ vrijheid kan geboren wor- de kerk in 1950 nog gerestau- a§e an en iee oen y oeien, vo - deu p]0tseljng kan een bijbelwoord led'S «f* wo<,rdun breng»? springlevend worden, en als een blik- Dc gebeurtenissen z,,n te geweldig do„r minioenen ],„- ...o™,,.. ..o6 u 1 ,te veel omvattend, en roepen en em6fractle va„ ee„ seco„de den begeleid. Hier moest gehandeld breken meer m ons wakker dan wrj de memhcid vor„cht| zoa,s zc zou worden. Hij trok een overall aan en, in woord of zelfs in beeld kunnen j.unnen zjjn; één huisgezin, strijdend geholpen door Pater Lensen werkte weergeven. de goede strijd, hij dagenlang van vroeg tot laat. En Het feit is er. dat evenals de pol- Dc doorbraak der dijken moet niet vergeefs! Uit vrijwel iedere pijp d™« d°°' he» wielende water ook w0(d( k, cn klaterde een stroom puin van de de mens innerlijk door een vloed van hoe| Maar die wonderlijke doorbraak kerkrestauratie en er waren er zelfs gevoelens overweldigd is. Wij zijn der jiarteri die reikt 0ver grenzen en meer goed in elkaar te krijgen hielt} zelfs enige pijpen over, wa hij geen raad meer mee wist, zoals amateur-horlogemakers of -motor- herstellers soms schroefjes en boutjes reerd, zodat Van der Horst zich voor een orgel-ruïne geplaatst zag, waar op nauwelijks nog een Mis kon wor- ten niet konden volbrengen, heeft het bij, waarin de papierprop nog zat, door dit alles overstroomd, doorbro- partijen moet open blijven. Al wat die er in 1929 te Alkmaar voor de ea- geschiedt, geschiedt tot onze lering, verzending in was gedaan. „Ja, er En nu geschiedt liet wonderlijke. Hjej. doQr dit gebeuren> blijj.t zon_ waren altijd een paar stomme pijpen ^oa s deze doorbraak van water stof- nek]aar; de bli de boodsc]iap der bij, waar geen geluid uit kwam!" fehjkc scheidingen, staketsels, dijken, bannharti heid niet vruchteloos ge- lachtte Pater Lensen, die er ook sluizen en huizen, eens door mensen >ikt is>6maar dat boven h nu schik in had, dat de overgebleven tot hun nut en voordeel bedacht en T en el]ende doorbreekt: het pijpen weer op hun plaats kwamen, vervaardigd, in éen nacht heeft weg- woord En toen het orgel eindelijk weer he- gevaagd en een chaos achterliet, zo lemaal schoon, gemonteerd en ge- heeft deze zelfde stoffelijke door- stemd was, kon het concert plaats braak in weinige dagen een geeste hebben. Toen deed zich echter nog lijke in het leven geroepen. Door de een kleine strubbeling voor, namelijk eerste werd ons hart vervaard, door bij de „Landskinderen", dat is de ge- de tweede is ons hart ruimer ge kleurde inheemse bevolking, die het worden. het voorbeeld van Hem die de barmhartigheid hier op aarde bracht: „Neem uw kruis op en volg Mij". J. A. J. van Zanten, Oud-katholiek pastoor.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2