HAAGSCHE COURANT De miskende 1 waterschappen TREINBOTSING BIJ GOUDA Zierik zee moet binnen 3 dagen evacueren Eerste dijk op Schouwen en Duiveland is gedicht De levendige discussies, j bevorderd door felle emoties, i over de oorzaken van de waters- I nood, hebben onze aloude water- I schappen plotseling in het volle j licht geplaatst. Van verschillende zijden o.a. door een gezaghebbend man als ir R. Ver Loren van Themaat in „De Ingenieur" van 6 Februari jl. is verkondigd, dat e i n d e 1 k algemeen wordt ingezien, dat i de oude leuze „W ie water I deert, die water keer t", een illusie is. Gelukkig heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat, Algera, in z\jn voortreffelijke rede, die goed gedocumenteerd was en van een juist begrip getuigde, deze boude critiek op de waterschappen afge wezen. Onze waterschappen dateren voor een belangrijk deel uit de Middeleeuwen, de 13e en 14e eeuw. Zij hebben die Middeleeuwen, de regering van de Duitse en Spaanse i Keizers en Koningen, de Republiek i der Zeven Verenigde Nederlanden, j de Franse en Duitse bezetting overleefd, om in het moderne Koninkrijk nieuwe wortels te schieten. Napoleon brak, naar de treffen de uitspraak van Mr S. J. R. de Monchy, zijn tanden stuk op deze oude instellingen en de Duitsers hebben er niets van enige betekenis j in kunnen wijzigen. Is thans plotseling gebleken, dat 1 zij jammerlijk hebben gefaald? DE WATERSCHAPPEN zijn openbare (men zegt meestal: publiekrechtelijke) instellingen met overheidsmacht bekléed. Zy hebben binnen de kring hunner be voegdheden, de zorg voor de rege ling van het water, he<t instandhou den van de bodem en van de aan leg en het onderhoud van land- en waterwegen. Vrijwel do gehele zorg voor de duinen, zeedijken en de rivierdijken met enkele uit zonderingen, zoals de dijk bij Pet ten. de Zuiderzeewerken en de kust bij Groningen is aan de wa terschappen toevertrouwd. Zy mogen daartoe werken on dernemen. belastingen heffen, ver ordeningen maken en dwangmaat regelen toepassen. Sinds Thorbecke en de grond wetsherziening van 1848 staat het vast, dat de waterschappen door de overheid (de Provinciale Staten met goedkeuring door de Kroon) in het leven worden geroepen. Die Staten stellen de „grondwetten" der waterschappen, („reglemen ten" geheten) vast, waarin bepaald wordt, wat de „roeping" van elk waterschap is en over welke be voegdheden het zal beschikken. Die waterschappen zijn natuur lijk niet „souverein", maar: „auto noom". Met deze uitdrukking „AUTONOMIE" wordt be doeld. dat zü binnen het ka der der wetten, dat hun rechts positie regelt, en onder toe zicht van het hoger gezag, hun functie met een grote mate van zelfstandigheid vervullen. Dat hoger gezag (de Gedepu teerde Staten en de Koningin, bij gestaan door de Minister met de. Waterstaat belast) kan die water schappen gelasten (altijd binnen het kader van hun „roeping") be paalde werken te ondernemen, of na te laten. Het hoger gezag kan in geval van dringend of dreigend gevaar voor de waterkering of van overstroming zelfs aan een inge nieur van de Rijkswaterstaat de leiding van een bepaald werk op dragen. Het hoger gezag, dat met „toe zicht" en „oppertoezicht" is be last, kan die waterschappen ma ke n en b r e k e n. Die woorden „toezicht" en „op pertoezicht" gaan dus veel verder, dan simpel: „toezien". Die hogere gezagsdragers kunnen zowel in de gehele inrichting en het reglement van een waterschap verande ringen maken. Zij kunnen de bestaande waterschappen ophef- fen en nieuwe waterschap pen instellen. Zjj kunnen de taak van een waterschap opdra gen aan een ander orgaan, of die zelf krachtens een wet overnemen. Die „autonomie" is dus beperkt en zjj kan gedeeltelik, of zelfs ge heel worden opgeheven. Wanneer de waterschappen zou den hebben gefaald, dan hebben ook de Provinciale Waterstaat en de Rykswaterstaat gefaald. Minister algera heeft voorlopig het volgende richt snoer aangegeven. Het Ryk zal het herstel, dat thans nodig is. zelf ter hand nemen en geheel (of althans voor een belangrijk deel) bekosti gen. Door een Noodwet zal de Mi nister van Verkeer en Waterstaat met die taak worden belast. Hy zal daarvoor natuurlek verant- woordelyk zyn aan de Staten-Ge- neraal. De Minister heeft echter het lof felijke voornemen, zoveel dat mo- geiyk is, de uitvoering van die laak over te dragen (te delegeren) aan lagere organen, de Provinciale Waterstaat en de Waterschappen. Intussen zal men zorgvuldig moeten nagaan, welke meer ingi-y- pende maatregelen op den duur mogelijk en nodig zullen zijn. Ook misschien, of een bepaalde taak van de Waterschappen aan het Rik zal moeten worden overge dragen. Of dit wenselijk zal blüken. staat onzes inziens nog allerminst vast. Walcheren is door h'et Ryk en voor rekening van het Ruk her steld. De ingelanden op Walcheren (de grondeigenaars) waren daar toe niet in staat. De doorbraken daar waren trouwens allerminst te wyten aan zorgeloosheid van de dykhesturen. Walcheren was met medeweten van onze wettige Re gering in Londen onder water gezet. Nadat het herstel was geschied, is echter de zorg voor de dyken op Walcheren wederom toevertrouwd aan het waterschap „De polder Walcheren." Voorlopig staat npg allerminst Speciale berichtgeving) De trein, die hedenmorgen om kwart voor twaalf in i Gouda had moeten zijn en de verbinding onderhoudt op de lijn Gouda, Waddinxveen, Boskoop, Alphen, is bij de Winterdijk, op de grens van de gemeenten Waddinxveen en Gouda, op een stilstaande I locomotief gereden. De Winterdijk ligt tussen de Gouwe-spoorbrug en het station Gouda Uit Gouda zijn ziekenauto's vertrokken. Ook de burgemeester van Gouda is naar de plaats van het ongeluk gegaan. Nader blijkt, dat de wagenbestuur der beklemd is geraakt. Twee pas sagiers zouden gewond zijn. De dienst wordt onderhouden door bussen. De bestuurder is, volgens de laat- Toestand Zuide lijke dijken critiek Gisteren is onder leiding van minister Beel ten stadhuize van Zierikzee een bespreking gevoerd inzake de noodtoestand, waarin het eiland Schouwen en Duiveland, in het bijzonder Zierikzee, is komen te verkeren. Nadat te dezer zake zo uitgebreid mogelijke adviezen van de meest deskundige adviseurs van de Regering zijn ingewon nen, zijn wij, zo deelde het gemeentebestuur mede, tot ons leedwezen, doch in uw aller belang tot de conclusie gekomen, dat aan een gedwongen evacuatie op korte termijn niet is te ontkomen. 1500 Inwoners blijven achter De desbetreffende autoriteiten kunnen de verantwoordelijkheid van het verblijf van allen, die niet noodzakelijk moeten werken aan het herstel van stad en eiland, on- moglijk blijven dragen. Onder deze omstandigheden zien wjj ons dan ook genood zaakt U er van in kennis :e stel len, dat een ieder, die niet in het bezit is van een verblijfsvergun ning door of namens de gemeen te afgegeven, binnen drie dagen moet evacueren. Tengevolge van de verzanding en de sterke dwarsstroom in de haven is het reeds thans niet meer mogeiyk grotere passagiersschepen in de haven te brengen. De verbin ding tussen haven en rede zal wor den onderhouden door de Konink lijke Marine, welke aanstaande Dinsdag met haar schepen ver.rekt, Deze schepen zullen de mensen van de haven af afvoeren naar de op vangcentra. waar alle mogelijke hulp zal worden geboden. Nadien kan deze hulpverlening van de op vangcentra met meer worden ver wacht, daar deze zullen worden geliquideerd. Voorts moeten be trokkenen er rekening mee hou den, dat zij hierna niet meer als evacués zullen kunnen worden be schouwd. De burgemeester van Zierikzee heeft met klem en nadruk een be roep gedaan op allen aan het be vel ordelijk gevolg ;e geven, opdat ingrijpen van politie en miliiairen worde voorkomen. Het motief van de algehele eva cuatie van Zierikzee, is niet zozeer de onhoudbare toestand voor de ongeveer 4500 achtergeblevenen van de 7000 inwoners als gevolg van de vernielde riolering door de druk van het water, dan wel het grote gevaar, dat de gaten in de zuide- Igke dijken voor Schouwen ople veren, zo deelde men ons van of ficiële züde mede. Hoewel aanvan kelijk dc toestand critiek werd ge- ach', doordat de dijken aan de Noordkant het zouden begeven, is het gevaar aan de Zuiderdijken thans veel groter gebleken. Het gat by de „Schelphoek" aan de dyk van de Oosterschelde, was aanvan kelijk „slechts" vüf ig meier breed, doch het heeft thans een breedte gekregen van 250 meter en een diep te van 30 me'er. Groot is het ge vaar, dat het gat zich zal vereni- vast, dat de oude leus „Wie water deert, die water keert." een illusie ls en dat dit algemeen wordt in gezien. Integendeel. De ontwikkeling van onze moderne, bemoeizieke Staat, eist „decentralisatie," wil de democratie zich kunnen hand haven. Het is de aloude, gezonde volks wijsheid door velen, die zich progressief wanen, uit het oog ver loren dat men zoveel mogelük zjjn eigen boontjes zelf moet doppen. gen met dat in de dijk bij Burch- sluis. waardoor Schouwen in drie stukken uiteen zou kunnen slaan. Nu het water door het gat bij de Schelphoek over een veel grotere breedte naar binnen stroomt, is de doorwerking van de vloed in de polder veel groter, omdat er meer water binnenkomt bij vloed, dan er uit trekt bij eb. Indien daarbij ook de Noorderdijken het nog zou den begeven, zou in Zierikzee slechts een halve vierkante kilome ter droogbiyvcn Men verwacht, dat van de 4500 nog aanwezige personen, er onge veer drieduizend de stad. zonder pardon, zullen moeten verlaten. Hieronder bevinden zich slechts weinig evacué's uit andere plaat sen Behalve werkers voor het her stel van de dUken. zullen ook amb tenaren van de gemeente, de PTT, enz. achterblijven. De vrouwen van deze achterblijvers krijgen even eens een verbiyfsvergunning. Men heeft het vermoeden dat er desondanks nog personen zlün £ie zich niet zullen melden. h«gëen de jjemeenre-artministratie Birect zal uitwijzen Deze mensen JUllen dan bezoek krijgen van de jfjli'ie. Ook het in de stad nog aanwezige vee van het eiland zal met spoed worden afgevoerd. Dijlcgat bij Kruiningen schuurt nog uit Het dükgat bij Kruiningen schuurt nog steeds uit. Het is thans 500 meter breed en vertoont op één plaats by laag water zelfs reeds een diepte van 22 meter Donderdag was de grootste diepte nog maar 15 meter. H.M. de Koningin bezocht gisteren het door de storm- en waterramp getroffen deel van Texel. Hier staat de Koningin bij het gat in de dijk van de polder „Eendracht". Rampenfonds 42 millioen Bij het Nationaal Rampen fonds is tot gisteravond een totaal bedrag van 42 mil lioen binnengekomen. Don derdag was de stand 38 mil lioen. Grote zeewering is behouden Na een tiental dagen van hard 'erken is door Nederiandse en En gelse militairen, o.a. een afdeling van hef. regiment Jan Willem Fri- so, Nationale Reserve, de Kon, en Engelse Marine en burgers, de Oostliavendijk bij Brouwershaven gedicht. Dit was het eerste dijkgat met een snelle uitstroming. dat ge dicht werd op Schouwen en Duive land. en dat zonder rüshout, drag lines, enz., alleen met materiaal als perkoenpalen, zandzakken en los hout uit een coaster. Met landingsvaartuigen werden iedere dag zandzakken aangevoerd en moeizaam bijeengebracht. Toen alles gereed was, kwam vervol gens de aannemer van waterwer ken de heer Van Oortland uit Brouwershaven. Deze werd zo ge grepen door het enthousiasme van militairen en burgers, dat hy een dag en een nacht bleef om van technisch advies te dienen. Het werd een felle sti'Ud tussen een honderd mensen en de sterke zee stroming. Een omroeper moest de gemeente door om op 't meeste cri- tieke ogenblik alle weerbare man nen op te roepen. Verbeten werkte iedere burger en militair aan het transport van zandzakken. Daarna, in een koude Oosten wind, kwamen de burgemeester, de dokter, zee-officieren en land- officieren, wat landbouwers en een knecht, zy werkten tot by velen het bloed uit de nagels liep. Maar zij wonnen het tenslotte na enige zware overspoelingen. De dichting is voorlopig afgewerkt met grote lichamen. De dük is nu opge bouwd tot één meter hoven nor maal hoog waterpeil. Door deze vrijwillige arbeid is een grote zee dijk gered en het behoud van drooggebleven polders benoorden Zonnemaire verzekerd. De spoorlijn Bergen op Zoom KruiningenVlissingen staat ge heel onder water. De foto werd gemaakt op de overweg nabij Oostdijk. Het Nederlandse volk geeft veel Het Nationaal Rampenfonds Den Haag vraagt meer Prins Bernhard in Hellevoetsluis Prins Bernhard. die zich verge zeld van zün adjudant, majoor Sondermann, van het vliegveld Ypenburg in een sportvliegtuigje naar Hellevoetsluis had begeven, landde gistermiddag in de polder „Oude en Nieuwe Struyten" aldaar. Samen met de burgemeester van Hellevoetsluis begaf de Prins zich vervolgens per auto naar de Oude Hoomse zeedyk, waar hy de daar in door de storm geslagen gaten en de werkzaamheden voor het dichten ervan, in ogenschouw nam. Langs het overstroomde gebied ten Oosten van het kanaal door Voorne reed de Prins daarna naar het gedeelte der gemeente Nieu- wenhoorn, dat onder water staat. Hier bezichtigde hy de werkzaam heden voor de aanleg van een be- kistingsdam langs de westelijke kanaaldyk. Via Oostdijk en de Ryksstraat- weg reden de Prins en de burge meester vervolgens naar de Briel- se brug te Hellevoetsluis. Hier on derhield Z. K. H. zich enige tyd met de commandant der aldaar werk zame Engelse genietroepen, die voorbereidingen treffen voor het leggen van een Bailybrug In de plaats van de aldaar weggespoelde dam, die van de Rijksstraatweg af de toegang vormde tot de gemeen te Hellevoetsluis. Hierna bezich tigde de Prins de in Hellevoetsluis aangerichte verwoestingen en ver- I loefde ny enige tyd in het raad huis. i Van Nieuw Hellevoet, waarheen majoor Sondermann het inmiddels I had gevlogen, is de Prins met het 1 sportvliegtuig, dat hy zelf be- I stuurde, naar Ypenburg terugge- l keerd. ste berichten, uit de cabine bevrijd. Hij zou ernstig gewond zijn. Het eerste gedeelte van de personen trein moet ernstig beschadigd zijn. Achter de bestuurderscabine was een tweede klasse compartiment, irin zich weinig of geen passa giers bevonden. Niemand zonder toeslem ming naar Schouwen- Duiveland De burgemeesters van Zierikzee, Noord-Gouwe, Zonnemaire en Brouwershaven maken bekend, dat niemand met inbegrip van evacué's zich naar Schouwen-Duiveland mag terug begeven dan na toe stemming en oproep van de bur gemeester der betrokken gemeen ten. Luit.-gen. Hasseïman tij Franse militairen De Chef van de Generale Staf luit.-generaal B. R. P. F. Hasseï man heeft gisteren o.m. een bezoek gebracht aan het eerste en derde bataljon genietroepen van het der de regiment. De troepen zijn af komstig uit de Franse bezettings zone van West-Duitsland zy zün by de herstelwerkzaamheden in de ge troffen gebieden ingeschakeld. De Franse genietroepen, die in Rucphen zün gelegerd, en vandaar uit opereren, waren gisteren in Nieuw-Vossemeer. Luit.-generaal Hasseïman complimenteerde daar de commandant van de Franse troepen, col. Robert, voor het voor- treffeiyke werk dat door rijn troe pen is en nog wordt verricht. Cement uit buitenland voor Moerdijkweg Een fabriek in Denemarken en een fabriek in Luxemburg hebben beide cement ter beschikking ge steld, speciaal voor het herstel van de zo belangrüke Noord-Zuid weg verbinding over de Moerdük. Aan het herstel van deze verbinding wordt op het ogenblik met man en macht gewerkt. j lel Weer Tien procent van goederen waren vodden Bij de inzameling v^n goederen voor de slachtoffers van de waters nood zijn vele goede dingen bin nengekomen. Er waren echter ook stukken bij, die slechts op de naam „lompen" aanspraak kunnen ma ken. Dit betreft ongeveer 10 pet van de ingezamelde goederen en wel voornamelijk matrassen, kus sens e.d. De kleding was in het algemeen in een goede staat. Van de genoemde 10 pet. is een klein gedeelte op last van de G.G.D. in Den Haag verbrand, daar er ge vaar voor besmetting bestond. De rest van de vodden wordt voor lopig opgeslagen, tot beslist is wat er mee zal gebeuren. Uitkering aan evacué's Voor noodzakelijkste aanschaffingen Binnen enkele dagen kunnen de burgemeesters een mededeling ver- wachten van de directeur van het Nationaal Rampenfonds. Zü wor den daarin gemachtigd aan de in hun gemeente vertoevende eva cué's, die dit wensen, een bedrag uit te keren van f 10 per volwasse ne, f 5 voor kinderen boven 15 jaar en f 2.50 voor kinderen beneden 15 jaar. De burgemeesters is ver zocht met de uitbetalingen te wachten tot de desbetreffende cir culaire is ontvangen. De bedoeling is de geëvacueer- den in staat te stellen de meest noodzakelüke artikelen aan te schaffen zoals scheer- en naaigerei, tandenborstel, zeep, e.d. De burgemeesters kunnen de de claraties hiervoor indienen by het ministerie van Maatschappeiyk Werk, dat ze centraal kan beoor delen. Uitkeringen hiervoor mogen onder geen voorwaarde worden gedaan uit de opbrengst van locale inzamelingen. Verwachting tot Zondag avond (opgemaakt te 10 u.) Aanhoudende vorst Plaatseiyk enkele sneeuw buien maar ook verspreide opklaringen. Over het alge meen weinig wind. Van nacht lichte tot matige vorst. Morgen overdag lich te vorst tot temperaturen om het vriespunt. 15 Febr.: Zon op 7.56, on der 17.53. Maan op 8.18, on der 20.22 (E.K. 20 Febr. 18.44 u.) 16 Febr.: Zon op 7.54, on der 17.55. Maan op 8.32, on der 21.51 (E.K. 20 Febr. 18.44 u.) Barometer alhier v.m. 8 u.: 762 mm; v.m. 12 uur: 762 mm. Barometer na hedenmid dag 12 uur: stationnair. Hoogwater te Scheveningen 15 Febr. Ie hw. 4.04, 2e hw 16.16. 16 Febr.: Ie hw. 4.45, 2e hw. 16.59. Tussen gisterochtend 8 u. en hedenochtend 8 uur no teerde onze regenmeter 2 mm neerslag. Temperatuur hedenmor gen 8 u. Vt gr. C.; 12 u.: gr. C. Tussen gistermorgen 8 u. en hedenmorgen 8 u. was de hoogste temperatuur 0 gr. C. en de laagste 2 gr. C. gr. C. Overstromingen in Australië De Australische radio heeft ge meld dat overstromingen het ge hele leven in het Westeiyk deel van Queensland hebben ontwricht. De wegen zyn ondergelopen en verscheidene plaatsen en boerde- rüen zyn geisoleerd. Er wordt geen melding gemaakt van ver lies aan mensenlevens. Op initiatief van een commissie ge vormd uit de Indonesische gemeen schap m Nederland zal od Donderdag 19 Februari a.s in het Minervapavil- joen te Amsterdam een kunstavond worden gehouden, waarvan dc baten geheel ten goede zullen komen aan het Nationaal Rampenfonds. No. 20972 18 pagina's Zaterdag 14 Februari 1933 PRIJS DEZER COURANT Abonnement per kwartaal 5.85, per week 47 cent. Losse nummers 9 cent per exemplaar. Verschynt dageiyks behalve op Zon- en Feestdagen. Loketten geopend van 8.3018.00 uur. BUREAUX: WAGENSTRAAT 85-37 - IEL. 184466 - 8 LIJNEN - POSTGIRO 12500 DIRECTIE: A. G. SUTHOFF, Mr. K. H. LABOHM, TH. G. VAN DEK GARDEN HOOFDREDACTEUR: PROF. Mr. A. C. JOSEPHUS JITTA PRIJS DER ADVERTENTIèN 1 Um 26 mm 0.176 per mm, daarna Iedere mm meer 0.35 per mm. Minimum grootte 13 mm, KL adv. by vooruitbet. tot 15 w. 1.daarboven tot max. 20 w. 1.50

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1