t)c31oümVtmmrr
Verplichte evacuatie
van Zierikzee
Slechts halve vierkante km
droge grond
Rampenfondsdeze week kwam
er elke dag 4 millioen bij
Ook een armelui's vliegtuig
Koningin reed in een jeep naar
dijkbreuk op Texel
Perzisch dorp met 1500 mensen
van de aardbodem verdwenen
Hemelwaarts, toch
trouw aan de aarde
A
50ste Jaargang No. 14122
Bureaux: Witte de Withstraat 30, Telefoon
27490. Klachtendienst abonnementen 6.30—
7.30 uur. Zat. 56 uur.
Bijkantoren: Rotterdam-Zuid: Bree 59 b,
tel. 77365; Schiedam: Lange Kerkstraat 24 b.
tel. 67882.
Abonnementsprijzen: per week 0.47; per
maand 2 per kwartaal f 6.
Adv-prijs 40 ct. per m.m 'Bij contract kor
ting). Familieberichten 20 ct. per ram.
Giro 39639 Tel.-adres: TïERODA. Postbus 948
Directeur: f. GROENEWEGEN
Hoofdredacteur: J)r. E. DIEMES
Chnstelijk-Nationaal Dagblad
«StantoasliÖj \s gfjebleum
mijn in tpgbenspoet-
Zaterdag 14 Februari 1953
Steunt het Nationale
Rampenfonds
Giro 9575
Water in de polders op Schouwen stijgt nog
f£ONINGIN JULIANA in gezel
schap van burgemeester De
Koning aan. boord van de veer
boot op weg naar Texel, waar ze
het getroffen gebied bezocht.
Oosthavendijk bij
Brouwershaven gedicht
Op initiatief van de gemeente Brou
wershaven hebben Nederlandse en
Engelse militairen, o.a. een afdeling van
het regiment Willem Friso, Nationale
Reserve, de Koninklijke en Engelse
Marine en burgers, de Oosthavendijk
gedicht. Dit was het eerste dijkgat niet
een snelle uitstroming, dat gedicht werd
op Schouwen en Duiveland.
Met landingsvaartuigen werden iedere
dag zandzakken aangevoerd en moei
zaam bijeengebracht. Toen alles gereed
was, kwam vervolgens de aannemer van
waterwerken, de heer Van Oortland,
uit Brouwershaven. Deze werd zo ge
grepen door het enthousiasme van mili
tairen en burgers, dat hij een dag en een
nacht bleef om van technisch advies te
dienen. Het werd een felle strijd tussen
een honderd mensen en de sterke zee
stroming. Een omroeper moest de ge
meente door om op het meest kritieke
ogenblik alle weerbare mannen op te
roepen. Verbeten werkte iedere burger
en militair aan het transport van
zandzakken.
De dichting is voorlopig afgewerkt
met grote liohamen. Vandaag gaat men
weer bij laag water verder, omdat de
dijk nu is opgebouwd tot één meter
boven normaal hoog waterpeil. Door
deze vrijwillige arbeid is een grote zee
dijk gered en het behoud van droog-
gebleven polders benoorden Zonnemaire
verzekerd.
Nationale inzameling
Tien procent was niets
anders dan vodden
]£IJ de inzameling van goederen
voor de slachtoffers van de
watersnood zijn vele zeer goede
dingen binnengekomen. Er waren
echter ook stukken bij, die slechts
op de naam „lompen" aanspraak
kunnen maken. Dit betreft onge
veer 10 procent van de inge
zamelde goederen, en wel voor
namelijk matrassen, kussens e.d.
De kleding was in het algemeen
in een goede staat.
Van de 10 procent vodden is
een klein gedeelte op last van de
G.G.D. in Den Haag verbrand,
daar er gevaar voor besmetting
bestond. De rest van de vodden
wordt voorlopig opgeslagen, tot
beslist is wat er mee zal ge
beuren.
V
DE minister van Binnenlandse Zaken, prof. dr L. J. M. Beel, provin
ciale autoriteiten van Zeeland en het gemeentebestuur van
Zierikzee hebben gisteren na een uitvoerige bespreking op het
gemeentehuis van deze Zeeuwse gemeente besloten tot gedwongen
evacuatie van de plaats.
Alleen zij, die dringend nodig zijn voor het onderhoud van de
dijken en voorts een aantal ambtenaren van de gemeente, leden van
de P.T.T. enz. zullen mogen achterblijven. Dit betekent, dat minstens
3000 van de nog aanwezige 4500 inwoners binnen enkele dagen uit
Zierikzee moeten zijn vertrokken.
Vele ouden van dagen en kinde
ren zijn hedenmorgen reeds inge
scheept en overgebracht naar het
opvangcentrum Dordrecht. Waar
schijnlijk zou doorzending volgen
naar Utrecht.
Aanleiding tot de gedwóngen
evacuatie van Zierikzee is het
grote gevaar, dat de gaten in de
Zuidelijke dijken voor Schouwen
opleveren. Het gat bij de „Schelp-
hoek" aan de dijk van de Ooster-
schelde, was aanvankelijk slechts
vijftig meter breed. Thans heeft
dit gat echter een breedte gekre
gen van 250 meter bij een diepte
van dertig meter. Zeer groot is het
gevaar, dat dit gat zich zal ver
enigen met dat in de dijk bij
Burchsluis. Op deze wijze zou
Schouwen in drie stukken worden
gekapt.
Daar komt nog bij, dat nu het water
btj de „Schelphoek" over een veel gro
tere breedte naar binneü stroomt, bij
eb niet al het water weer uit de polder
wegloopt, dat er bij vloed binnenkomt.
Wanneer b>j het springtij tijdens het
weekeinde ook de Noorderdijkcn, die in
een zeer precaire foestand verkeren,
het zouden begeven, zou in Zierikzee
slechts een halve vierk. kilometer grond
droogbljjven.
Deze situatie is voor de minister en
het gemeentebestuur aanleiding ge
weest de verplichte evacuatie te gelas
ten.
Tengevolge van de verzanding en de
sterke dwarsstroming in de haven was
het gisteren reeds niet meer mogelijk
met grote passagiersschepen in de .ha-
van van Zierikzee te komen. Sloepen
van de Koninklijke Marine brengen
thans de evacué's van de haven naai
de rede, waar de provinciale boten
„Prins Willem I" en „Oosterschelde"
gereed liggen om hen naar Dordrecht
over te brengen.
De burgemeester van Zierikzee heeft
met klem alle inwoners aangeraden zich
voor evacuatie op het gemeentehuis te
melden. Ingrijpen van politie en mili
tairen zou anders noodzakelijk zijn.
Daar na de evacuatie van Zierikzee
de opvangcentra zullen worden geslo
ten, kunnen onwettige achterblijvers in
de toekomst dus niet meer rekenen op
hulpverlening. Zij zullen bovendien niet
meer als evacué's worden beschouwd.
De sloepen van de Koninklijke Marine
zouden a.s. Dinsdag vertrekken.
Evacuatie begonnen
In verband met de verplichte evacua
tie is Zierikzee in vier wijken verdeeld.
Gisteravond moesten de bewoners van
wijk I zich reeds op het gemeentehuis
melden. Hedenmorgen zijn deze afge
voerd. Ouden van dagen en kinderen
genoten daarbij voorrang.
De overige drie wijken zouden in de
loop van vandaag ontruimd worden.
De vrouwen van hen, die voor nood
zakelijke werkzaamheden moeten ach
terblijven, zouden eveneens een ver
blijfsvergunning verkrijgen.
Prinses van Retie in
het geding
Het officiële blad van de Belgische so
cialisten, „Le Peuple" oefent critiek over
„de invloed, die de Prinses Van Retie.
de echtgenote van Koning Leopold, aan
het hof uitoefent", een en ander naar
aanleiding van de krantenartikelen over
de reis van Koning Boudewijn naar Zuid
Frankrijk.
Het tweede vertrek van koning Bou
dewijn naar de Riviera wordt thans
algemeen beschouwd als volkomen ge
rechtvaardigd door 's Konings gezond
heidstoestand.
Een socialistische leider, die indertijd
tot de leiders van de aanval op Koning
Leopold behoorde, verklaarde, dat e*
geen sprake was van eer. nieuwe konings
kwestie. „Het verleden is vergeten", zo
zeide hij. De enige kwestie, die gere
geld diende te worden was de persoon
lijke status van de Prinses Van Retie,
de stiefmoeder van Koning Boudewijn.
0r*.
Na dertien dagen 42 millioen
Iedere padvinder probeerde vandaag bij
de huisvrouw een gulden te verdienen
MET DRIE A VIER MILLIOEN GULDEN TEGELIJK is de afgelopen
week het binnengekomen bedrag bij het Nationale Rampenfonds
van dag tot dag gestegen. Tot gisteravond was een totaal van
42 millioen binnengekomen. Eergisteren was de stand 38 millioen.
Het ga zo door! Wie nog eens kan helpen: giro 9575 in Den Haag
staat te wachten. Vandaag was het de dag voor de padvinders van
„hoog" tot „laag": kabouters, welpen, padvindsters, gidsen, verken
ners, voortrekkers, pioniers» leidsters en leiders trokken er in uniform
op uit om ten minste één gulden voor het Rampenfonds te verdienen.
In alle gemeenten
Deze actie werd gciieel gevoerd in
de stijl van „Een heitje voor een kar
weitje", met dit verschil dat nu alle
baten de getroffenen ten goede komen
en thans alle onderdelen van padvin
ders-organisaties meededen. Van huis
tot kuis boden de jo.-'jéns en meisjes
hun diensten aan: zilve-i poetsfin, ramen
zemen, houtjes hakker, schoenen poet
sen, kleden kloppen en andere taken
die het werk van de huisvrouw juist
op Zaterdag zo kunr.en verzwaren.
Motto: „Mouwen omhoogOns land
moet droog
]7EN van de bekendste
piloten van Italië,
commandant Mario de
Bemardi. heeft een „ar
melui's vliegtuig" gecon
strueerd, dat minder kost
dan een auto.
Naar De Bemardi heeft
medegedeeld is het eer
ste model van hei toestel,
dat twee passagiers kan
vervoeren, bijna gereed
en zal het in April worden
getest. Verwacht wordt,
dut het vliegtuig nog in
de loop van dit jaar op
de Italiaanse markt zal
komen.
De Bemardi, die het
internationale snelheids
record op zijn naam heeft
gehad, noemt zijn vlieg
tuig een „luchtscooter"
en zegt dat het een snel
heid van 144 km per uur
zal kunnen bereiken. Het
zal nog geen 3800 gulden
kosten.
Het toestel ziet ei uit
als een kruising van een
gewone eendekker en
zen hef schroef vliegtuig.
Hel heeft nl. twee pro
pellers, één, die door
een motor wordt aange
dreven, aan de neus en
één motorloze eenbladige
propeller boven op het
vliegtuig. Deze laatste
horizontale propeller is,
naar Bemardi uitlegde,
veiligheidsapparaat,
dat ingeval de motor in
de lucht uitvalt dienst
kan doen als een soort
parachute.
De beweging van het
vliegtuig doet het grote
horizontale schroefblad
snel ronddraaien en dit
zal de daalsnelheid van
het vliegtuig remmen tot
ongeveer 20, 24 km per
uur. De horizontale pro
peller kan tijdens het
vliegen naar believen
worden vastgezet of vrij
gelaten en stelt de lichte
„luchtscooter" in staat te
landen op een terrein van
ongeveer 13 bij ongeveer
8 meter.
De Bemardi deelde
mede, dat zijn vliegtuig
niet zoals een auto
giro stil in de lucht
lian hangen maar het
lean in zeer laag, veilig
tempo vliegen. De motor
is geconstrueerd naar het
voorbeeld van de moto
ren die in de rumoerige
Italiaanse motor-scooters
worden gebruikt.
Bij het opstijgen krijgt
hei. toestel een extra stoot
var een door een motor
geireven wiel onder de
ronp. Het vliegtuig, dat
is gebouwd van stalen
buiten, canvas en hout
is licht genoeg om te
worien gebruikt al* een
zweifvliegtuig.
Prins Bernhard (onverwachts gekomen)
cirkelde er in sportvliegtuig boven
H.M. de Koningin en Prins Bernhard hebben gistermorgen een bezoek
gebracht aan het eiland Texel, waar de Eendrachtpolder is ondergelopen
en zes slachtoffers, leden van een hulpcolonne, zijn te betreuren. De Koningin
kwam met de veerboot „Dokter Wagemaker" uit Den Helder. De Prins, die
onverwacht het eiland bezocht, arriveerde tegen kwart voor elf met een
sporttoestel op het vliegveld. Toen de veerboot tegen half twaalf de haven
van Oudeschild binnenvoer, stonden op het havenhoofd ca honderdvijftig
eilandbewoners op de aankomst van Hare Majesteit te wachten.
Nadat de loopplank was uitgelegd
begaven de autoriteiten zich aan boord,
onder wie burgemeester De Koning, de
hoofdingenieur-directeur van de provin
ciale Waterstaat in Noord-Holland, ir
C. Krijn, de Dijkgraaf van de dertig
gemeenschappelijke polders, de heer P
Bakker, wethouder Th. Hin en de hoofd
ingenieur van de Rijkswaterstaat van
de directie Noord-Holland ir J. H. van
der Burgt.
Eerst werd gereden naar Oosterend.
Daar stapte het hoge gezelschap over
in jeeps. De tocht ging naar Zevenhui
zen, waar de Oostersluis, één van de
bedreigde punten, in ogenschouw werd
genomen. Hier ontmoette Hare Majesteit
de Prins. Vervolgens ging de rit naar
het Noorden, naar de Noorderdijlt, waar
het aanstormende water een gat van
130 meter in de dijk heeft geslagen,
waardoor de 260 hectare grote Een
drachtpolder onder liep. De laatste tien
tallen meters moesten echter te voet
worden gegaan.
De Koningin wandelde naar het gat,
waardoor nog steeds het water stroomt.
Staande op de met tientallen zandzakken
versterkte afgebroken dijken liet H.~"
zich uitvoerig door een dijkwerkei
door de deskundigen inlichten over het
geen zich hier op die rampzalige eerste
Februarimorgen heeft afgespeeld.
Op de dijk was een groot aantal dijk
werkers. met assistentie van dertig sol
daten van het regiment Johart Willem
Friso uit Assen, druk doende tussen
twee rijen palissaden een beschoeiing
aan te brengen en deze met behulp van
een dragline vol te storten met klei. Het
gat in de dijk is inmiddels nog niet ge
dicht, Lange tijd sprak de Koningin met
de dijkwerkers en de militairen.
Ook Prins Bernhard had vroeger in
de morgen met wethouder S. de Waard
dit punt bezocht. Juist toen de jeeps
de dijk naderden, vloog de Prins er
overheen. Als groet cirkelde hij enige
malen laag over deze door hét land
ploegende autocolonne heen.
Tot slot van haar tocht ging de Ko
ningin naar de vuurtoren, waar zij de
auto verliet en zich over de duinenrij
naar het strand begaf. Daarna lceerae
Hare Majesteit naar Den Burg terug,
waar zij omstreeks twee uur arriveerde.
In het hotel onderhield de Koningin
zich enige tijd met de familieleden van
de zes slachtoffers.
jfyiNTELSAS, waar Amerikaan
se militairen met ducks en
schepen helpen bij het dichten
van de dijk.
J
KLM brengt zakken
naar Engeland
Toen de K L M hoorde van het Brit
se verzoek om met spoed tien millioen
zandzakken te zenden, heeft zij direct
aan de Britse diplomatieke vertegen
woordigingen in verschillende landen
doen weten, dat zij bereid is die zakken,
voorzover er vrachtruimte vrij is, gratis
te vervoeren.
De K L M wil hiermee haar waarde
ring uiten voor de hulp, die Nederland
van Engeland heeft ontvangen.
Het K L M-toestel, dat vannacht uit
Zurich op Schiphol moest aankomen,
zou al zakken aan boord hebben, zodat
de eerste zending vandaag reeds kon
worden vervoerd.
In Tokio heeft zich gisteren een zware
ontploffing voorgedaan in een vuur
werkfabriek; 22 arbeiders zijn om het
leven gekomen en 45 gewond; 450 huizen
zijn verwoest of beschadigd.
Administrateur gedood
op Oost-Java
Op de koffie- en rubberonderneming
„Bendokerep" te Bentjuluk in het Ban-
juwangische (Oost-Java) is dezer dagen
een overval gepleegd, waarbij de admi
nistrateur. de heer G. J. Timmermans,
werd gedood. Mevrouw Timmermans
kreeg een hersenschudding.
In vrijwel alle Nederlandse gemeenten
orden, naast de collecten, talrijke mani
festaties georganiseerd, teveel om op te
noemen. Om het grote aantal initiatieven
zo veel nogclijk te coördineren en in ge
regelde banen te leiden, heeft de direc
teur van het Rampenfonds alle burge
meesters verzocht de gevormde plaatse
lijke commissie te consolideren en te
vragen, haar krachten ook in de toe
komst te blijven geven.
Organisaties met een locaal karakter
wordt dringend verzocht de plaatselijke
commissies op de hoogte te stellen van
de plannen. Een contactpersoon van deze
commissie licht dan het Rampenfonds in.
Landelijke organisaties wordt verzocht
zich omtrent haar activiteit in verbin
ding te stellen met het Fonds, bureau
Fondswerving, Koningskade 18, Den
Haag.
Geen artikelen....
Het Rampenfonds wordt benaderd door
vele firma's die bepaalde artikelen in de
handel willen brengen, die aan de
watersnood herinneren en dan verkocht
zouden worden met een toeslag voor het
fonds. Het bestuur van het fonds waar
deert dit, maar kan toch niet goedkeu
ren dat de naam Nationaal Rampenfonds
hiervoor wordt gebruikt. Het bestuur
heeft niet de middelen om de door de
initiatiefnemers voorgestelde controle op
de inkomsten uit te oefenen.
Nieuwe bedragen
Meer dan twee millioen gulden in to
taal is uit de provincie Limburg geko
men. 's-Gravenzande gaf 60.000 of 7
per inwoner. Personeel en directie van
de Haarlemse kousenfabriek Hin zorgen
voor 40 mille.
In Zweden is nu wel meer dan tien
millioen gulden bijeen, waarvan onge
veer 3 millioen gulden door de regering
geschonken is in de vorm van dekens
en rubberboten. Het gemeentebestuur
van Gothenburg in Zweden schenkt
75.000, de Franse firma Velosolex
10.000, de Continental Gummiewerke in
Hannover 9000, een Deense en een
Luxemburgse fabriek beide cement, spe
ciaal voor het herstel van de Noord-Zuid
wegverbinding over de Moerdijk, waar
aan met man en macht wordt gewerkt.
De Wiener Sangerknaben komen begin
April in ons land vier of vijf weldadig
heidsconcerten voor het Rampenfonds
geven.
„De Ramp" ook Engels
Het honderd pagina's bevattende
Nederlandse boek over de ramp zal
fRIEST beeld in St. Maartens
dijk waar men nog steeds
zoekt naar de stoffelijke over
schotten van de vele vermisten.
v
ook in Engeland verkocht worden tegen
de prijs van f3.95, ten bate van de
rampenfondsen van beide landen. Bij
een oplage van 100.000 exemplaren in
Engeland zal aan ieder fonds f 100.000
afgestaan kunnen worden. De Britse
uitgave krijgt een voorwoord van Sir
Rupert de la Bere, de burgemeester
van Londen.
De telegrammenstroom na de waters
nood is nog niet geheel gestelpt. Minister
Mansholt bijv. ontving vele blijken van
deelneming van collega-ministers en
van buitenlandse boerenorganisaties,
met in vele gevallen hulpaanbiedingen.
Automobielclubs uit tien landen
zonden brieven en telegrammen aan
de K.N.A.C.
Koninklijke dank
Zoals bekend heeft de burgemeester
■an Detroit (V.S.) Maandag a.s. tot Hol
land-dag geproclameerd. In Detroit is
uitgebreide hulpactie gaande. Ko
ningin Juliana heeft 'deze stad thans
door bemiddeling van haar ambassadeur
in Washington in warme bewoordingen
dank betuigd.
Enige maanden geleden brachten de
Koningin en de Prins aan Detroit een
bezoek. De burgemeestér telegrafeerde
deze week aan de Koningin o.a.: .Ker
ken, winkels, kantoren, uw vele vrien
den, alle kranten, de televisie en de radio
•erken mee om een fonds bijeen te
brengenOnze gebeden zijn met U in
deze tijd van ernstige zorgen".
Schouwen-
Duiveland
behoort tol de door de watersnood
zwaarst getroiien gebieden. Vele
landgenoten welen maar weinig
van dit eiland, en daarom wijdt het
ZONDAGSBLAD van deze week er
een speciaal artikel aan. Zierikzee
en Brouwershaven, de twee oude
steden, hebben een zeer interessant
verleden, waarvan men ongetwijleld
wel iets zal willen weien. In kort
bestek wordt de geschiedenis ge
schetst. Bij de laatste ramp. die
ons land trol, waren er verschillende
organisaties, die prachtig werk
hebben geleverd. Daartoe behoorde
ook het Rode Kruis. Op pag. 5 vindt
u een levensschets van lean Henri
Dunant. de man die in 1864 de
stoot gal tot oprichting van deze
internationale organisatie, die aan
de lijdende mensheid onschatbare
diensten heelt bewezen. Dokters-
hulp uit de lucht is ook in ons land
niel geheel onbekend, maar in
Australië is 't de enige manier om
de ver uiteen wonende kolonislen
de nodige medische hulp te verle
nen. Ook de bijdrage van onze
weerkundige medewerker over
„Nieuw springtij op a.s. Maandag"
is thans een zeer actueel onder
werp. Zo men weel bedoelt ons
ZONDAGSBLAD lectuur te geven
voor alle leden van het gezin.
PERZIË ROUWT. Bij de aard
beving, waarvan we gisteren
reeds melding maakten, zijn ver
moedelijk 1500 mensen om het
leven gekomen. Niet minder dan
17 dorpen werden verwoest en
het dorp Toeroed aan de Kas
pische Zee is grotendeels verdwe
nen in een reusachtige spleet, die
in de aardkorst was ontstaan.
Slechts 500 inwoners van dit dorp
zouden de ramp hebben overleefd.
Het aantal daklozen in de geteis
terde streek wordt geschat op 3500.
De Sjah, minister-president Mossadeq
en de religieuse leider Ayatollah Kasja-
nl, voorzitter van de Nationale Verga
dering, hebben opgeroepen tot het ver
lenen van hulp. Het leger heeft op
dracht gekregen, alle mogelijke hulp
te verlenen. Troepen zijn uit Teheran
naar het getroffen gebied vertrokken
en alle garnizoenen, die in de buurt
van Toeroed liggen, zijn er eveneens
naar gedirigeerd.
Mos-edeq verwacht vollediger rap
porten over de ramp te krijgen, zodra
de troepen uit Teheran, die met radio
materiaal zijn uitgerust, in Toeroed zijn
aangekomen. Voorzitter Kasjani heeft
een beroep gedaan op de rijke Perzen,
een fonds voor de getroffenen te stich
ten. De Sjah heeft alle sociale instel
lingen ingeschakeld.
Omdat de geteisterde streek in een
afgelegen gebied ligt, zijn de inlichtin
gen over de ramp nog schaars. Toeroed
ligt juist aan de grens van de reus
achtige zoutwoestijn. die zich over ge
heel Centraal Perzië uitstrekt.
Vroeg paus clementie
voor Rosenbergs?
Volgens het Vaticaanse blad Osserva-
tore Romano heeft de paus Amerika
verzocht, de atoomspionnen Julius en
Ethe Rosenberg niet terecht te stellen.
In Amerika, dat geen diplomatieke
betrekkin-gen met het Vatioaan onder
houdt. weet men niets van een der
gelijke stap van de paus. Waarschijn
lijk doelt de Osservatore Romano op
een groot aantal verzoeken om tussen
komst. die het Vaticaan voor anderen
heeft doorgezonden naar het Amerikaan
se departement van Justitie.
door ds. J. T. Wiersma te Wassenaar
ALS we de openbaring des Heren
aan Israël en, definitief en beslis
send, in Jezus Christus mogen ver
gelijken met een lichtbundel, die
vanuit de hemel de aarde beschijnt,
dan valt er ook licht op de mense
lijke geschiedenis.
Buiten dit licht is zij wel met heel
veel vraagtekens omgeven. Het ver
leden: waar, wanneer, waartoe begon
dit gebeuren? De toekomst: waar
heen beweegt zij zich, is er wel een
toekomst? Het heden; waarom gaat
het zoals het gaat, zodat het drama
tisch karakter van de geschiedenis
door iemand werd aangeduid als een
„epos van bloed en tranen"?
Bij al de raadselachtigheid, die het
menselijk lev-en en samenleven om
geeft, is het geen wonder dat de
oude Grieken, hoe ook uitmuntend
door diepzinnigheid van denken, en
de Romeinen, welke meesters zij ook
waren op het gebied van het recht,
orde en wet, zich niet of nauwelijks
hebben uitgesproken over de zin van
de menselijke geschiedenis.
DAT ten onzent, in Europa en ook
in ons land, eveneens velen, die
van Bijbel en kerk vervreemd zijn,
de geschiedenis slechts als een on
verklaarbaar drama kunnen zien, ligt
voor de hand. Wij maken als kleine
mensen maar even deel uit van een
eeuwenlang, ontzaggelijk verward en
woelig strijdtoneel. Wij maken daar
deel van uit, wij bevinden ons daar
midden in. Wij zouden er boven moe
ten staan, op een hoog punt, er boven
verheven om het gebeuren te kunnen
overzien. En dan zou het nog de vraag
zijn, of we het zouden kunnen be
oordelen, of we in deze verwarring
een patroon zouden kunnen ontdek-
die op een bestek wijzen.
Zelfs de engelen Gods, die zelf
niet in maar boven de geschiedenis
staan, zijn niet bij machte haai' zin
te onderkennen. Het moet ons door
de Here God gezegd worden wat het
menselijk gebeuren inhoudt. Het
Woord is de lichtbundel, die ook op
dit terrein de duisternis doet opkla
ren.
TOT Israël is het Woord des He
ren geschied. Daarom heeft het
als enige onder de volken geweten
wat de geschiedenis der mensen in
houdt. Vooral de oud-testamentische
profeten zijn het, die haar kwalifice
ren als een gebeuren door God, in
verborgenheid, geleid.
De mensheid blijkt een weg te
gaan, in onomkeerbare richting, naar
een doel. De geschiedenis is geen
natuur, geen cirkelgang van leven-
sterven-leven, maar een rechte lijn,
een tocht, een reis met een bestem
ming.
Johannes de Doper, de hekkenslui
ter van de oude en de portier van
de nieuwe bedeling, naar wiens pre
diking de Kerk de eerste weken na
Kerstfeest pleegt te luisteren, heeft
bijzonder sterk het pelgrimerende
karakter van de menselijke geschie
denis beklemtoond. Wij staan vlak
voor het einddoel. Het gordijn zal
dadelijk vallen. Het Koninkrijk Gods
is nabij. De „Sterkere" komt.
HOE gaat de mens da ze nabije
eindbestemming tegemoet? Wat
zal hij God, die komende is, antwoor
den? Want de geschiedenis is geen
natuurverloop, maar dialoog, tweege
sprek tussen de komende God en de
pelgrimerende mens.
Het antwoord kan niet volstaan met
het doen van boete voor een aantal
of misschien wel vele zonden, even
min met de verandering van de in
nerlijke gezindheid. Het enige volle
dige antwoord is omkeer. „Bekeert U,
want het Koninkrijk Gods is nabij
gekomen".
Het gaat om een nieuwe verhou
ding, om het leven uit de vergeving
der zonden, gelovig-boetvaardig
schuldbelijdend. Het teken van de
nieuwe verhouding is het badwater
van de doop. Zó, gewassen, gerei
nigd, kan de mens getroost reizen
naar het eindstation van de geschie
denis.
Prachtig commentarieert Calvijn-
„Johannes zegt niet: Bekeert U, dan
zal het Koninkrijk der hemelen na
bij komen; maar hij stelt allereerst
de genade Gods op de voorgrond, en
vermaant vervolgens de mensen, om
zich te bekeren. Hieruit blijkt ten dui
delijkste dat de barmhartigheid Gods,
die de verlorenen herstelt, de grond
slag is der bekering."
(Zie vervolg pag, 3).
Weerbericht
Weersverwachting tot Zondagavond;
AANHOUDENDE VORST
Plaatselijk enkele sneeuw-
buien, maar ook verspreide u
opklaringen. Over het alge- [r qgass
meen weinig wind. Van-
nacht lichte tot matige
vorst. Morgen overdag lichte
vorst tot temperaturen
het vriespunt.
-
L. jKW
ZON EN MAAN