t)c31oümVtmmrr Verplichte evacuatie van Zierikzee Slechts halve vierkante km droge grond Rampenfondsdeze week kwam er elke dag 4 millioen bij Ook een armelui's vliegtuig Koningin reed in een jeep naar dijkbreuk op Texel Perzisch dorp met 1500 mensen van de aardbodem verdwenen Hemelwaarts, toch trouw aan de aarde A 50ste Jaargang No. 14122 Bureaux: Witte de Withstraat 30, Telefoon 27490. Klachtendienst abonnementen 6.30— 7.30 uur. Zat. 56 uur. Bijkantoren: Rotterdam-Zuid: Bree 59 b, tel. 77365; Schiedam: Lange Kerkstraat 24 b. tel. 67882. Abonnementsprijzen: per week 0.47; per maand 2 per kwartaal f 6. Adv-prijs 40 ct. per m.m 'Bij contract kor ting). Familieberichten 20 ct. per ram. Giro 39639 Tel.-adres: TïERODA. Postbus 948 Directeur: f. GROENEWEGEN Hoofdredacteur: J)r. E. DIEMES Chnstelijk-Nationaal Dagblad «StantoasliÖj \s gfjebleum mijn in tpgbenspoet- Zaterdag 14 Februari 1953 Steunt het Nationale Rampenfonds Giro 9575 Water in de polders op Schouwen stijgt nog f£ONINGIN JULIANA in gezel schap van burgemeester De Koning aan. boord van de veer boot op weg naar Texel, waar ze het getroffen gebied bezocht. Oosthavendijk bij Brouwershaven gedicht Op initiatief van de gemeente Brou wershaven hebben Nederlandse en Engelse militairen, o.a. een afdeling van het regiment Willem Friso, Nationale Reserve, de Koninklijke en Engelse Marine en burgers, de Oosthavendijk gedicht. Dit was het eerste dijkgat niet een snelle uitstroming, dat gedicht werd op Schouwen en Duiveland. Met landingsvaartuigen werden iedere dag zandzakken aangevoerd en moei zaam bijeengebracht. Toen alles gereed was, kwam vervolgens de aannemer van waterwerken, de heer Van Oortland, uit Brouwershaven. Deze werd zo ge grepen door het enthousiasme van mili tairen en burgers, dat hij een dag en een nacht bleef om van technisch advies te dienen. Het werd een felle strijd tussen een honderd mensen en de sterke zee stroming. Een omroeper moest de ge meente door om op het meest kritieke ogenblik alle weerbare mannen op te roepen. Verbeten werkte iedere burger en militair aan het transport van zandzakken. De dichting is voorlopig afgewerkt met grote liohamen. Vandaag gaat men weer bij laag water verder, omdat de dijk nu is opgebouwd tot één meter boven normaal hoog waterpeil. Door deze vrijwillige arbeid is een grote zee dijk gered en het behoud van droog- gebleven polders benoorden Zonnemaire verzekerd. Nationale inzameling Tien procent was niets anders dan vodden ]£IJ de inzameling van goederen voor de slachtoffers van de watersnood zijn vele zeer goede dingen binnengekomen. Er waren echter ook stukken bij, die slechts op de naam „lompen" aanspraak kunnen maken. Dit betreft onge veer 10 procent van de inge zamelde goederen, en wel voor namelijk matrassen, kussens e.d. De kleding was in het algemeen in een goede staat. Van de 10 procent vodden is een klein gedeelte op last van de G.G.D. in Den Haag verbrand, daar er gevaar voor besmetting bestond. De rest van de vodden wordt voorlopig opgeslagen, tot beslist is wat er mee zal ge beuren. V DE minister van Binnenlandse Zaken, prof. dr L. J. M. Beel, provin ciale autoriteiten van Zeeland en het gemeentebestuur van Zierikzee hebben gisteren na een uitvoerige bespreking op het gemeentehuis van deze Zeeuwse gemeente besloten tot gedwongen evacuatie van de plaats. Alleen zij, die dringend nodig zijn voor het onderhoud van de dijken en voorts een aantal ambtenaren van de gemeente, leden van de P.T.T. enz. zullen mogen achterblijven. Dit betekent, dat minstens 3000 van de nog aanwezige 4500 inwoners binnen enkele dagen uit Zierikzee moeten zijn vertrokken. Vele ouden van dagen en kinde ren zijn hedenmorgen reeds inge scheept en overgebracht naar het opvangcentrum Dordrecht. Waar schijnlijk zou doorzending volgen naar Utrecht. Aanleiding tot de gedwóngen evacuatie van Zierikzee is het grote gevaar, dat de gaten in de Zuidelijke dijken voor Schouwen opleveren. Het gat bij de „Schelp- hoek" aan de dijk van de Ooster- schelde, was aanvankelijk slechts vijftig meter breed. Thans heeft dit gat echter een breedte gekre gen van 250 meter bij een diepte van dertig meter. Zeer groot is het gevaar, dat dit gat zich zal ver enigen met dat in de dijk bij Burchsluis. Op deze wijze zou Schouwen in drie stukken worden gekapt. Daar komt nog bij, dat nu het water btj de „Schelphoek" over een veel gro tere breedte naar binneü stroomt, bij eb niet al het water weer uit de polder wegloopt, dat er bij vloed binnenkomt. Wanneer b>j het springtij tijdens het weekeinde ook de Noorderdijkcn, die in een zeer precaire foestand verkeren, het zouden begeven, zou in Zierikzee slechts een halve vierk. kilometer grond droogbljjven. Deze situatie is voor de minister en het gemeentebestuur aanleiding ge weest de verplichte evacuatie te gelas ten. Tengevolge van de verzanding en de sterke dwarsstroming in de haven was het gisteren reeds niet meer mogelijk met grote passagiersschepen in de .ha- van van Zierikzee te komen. Sloepen van de Koninklijke Marine brengen thans de evacué's van de haven naai de rede, waar de provinciale boten „Prins Willem I" en „Oosterschelde" gereed liggen om hen naar Dordrecht over te brengen. De burgemeester van Zierikzee heeft met klem alle inwoners aangeraden zich voor evacuatie op het gemeentehuis te melden. Ingrijpen van politie en mili tairen zou anders noodzakelijk zijn. Daar na de evacuatie van Zierikzee de opvangcentra zullen worden geslo ten, kunnen onwettige achterblijvers in de toekomst dus niet meer rekenen op hulpverlening. Zij zullen bovendien niet meer als evacué's worden beschouwd. De sloepen van de Koninklijke Marine zouden a.s. Dinsdag vertrekken. Evacuatie begonnen In verband met de verplichte evacua tie is Zierikzee in vier wijken verdeeld. Gisteravond moesten de bewoners van wijk I zich reeds op het gemeentehuis melden. Hedenmorgen zijn deze afge voerd. Ouden van dagen en kinderen genoten daarbij voorrang. De overige drie wijken zouden in de loop van vandaag ontruimd worden. De vrouwen van hen, die voor nood zakelijke werkzaamheden moeten ach terblijven, zouden eveneens een ver blijfsvergunning verkrijgen. Prinses van Retie in het geding Het officiële blad van de Belgische so cialisten, „Le Peuple" oefent critiek over „de invloed, die de Prinses Van Retie. de echtgenote van Koning Leopold, aan het hof uitoefent", een en ander naar aanleiding van de krantenartikelen over de reis van Koning Boudewijn naar Zuid Frankrijk. Het tweede vertrek van koning Bou dewijn naar de Riviera wordt thans algemeen beschouwd als volkomen ge rechtvaardigd door 's Konings gezond heidstoestand. Een socialistische leider, die indertijd tot de leiders van de aanval op Koning Leopold behoorde, verklaarde, dat e* geen sprake was van eer. nieuwe konings kwestie. „Het verleden is vergeten", zo zeide hij. De enige kwestie, die gere geld diende te worden was de persoon lijke status van de Prinses Van Retie, de stiefmoeder van Koning Boudewijn. 0r*. Na dertien dagen 42 millioen Iedere padvinder probeerde vandaag bij de huisvrouw een gulden te verdienen MET DRIE A VIER MILLIOEN GULDEN TEGELIJK is de afgelopen week het binnengekomen bedrag bij het Nationale Rampenfonds van dag tot dag gestegen. Tot gisteravond was een totaal van 42 millioen binnengekomen. Eergisteren was de stand 38 millioen. Het ga zo door! Wie nog eens kan helpen: giro 9575 in Den Haag staat te wachten. Vandaag was het de dag voor de padvinders van „hoog" tot „laag": kabouters, welpen, padvindsters, gidsen, verken ners, voortrekkers, pioniers» leidsters en leiders trokken er in uniform op uit om ten minste één gulden voor het Rampenfonds te verdienen. In alle gemeenten Deze actie werd gciieel gevoerd in de stijl van „Een heitje voor een kar weitje", met dit verschil dat nu alle baten de getroffenen ten goede komen en thans alle onderdelen van padvin ders-organisaties meededen. Van huis tot kuis boden de jo.-'jéns en meisjes hun diensten aan: zilve-i poetsfin, ramen zemen, houtjes hakker, schoenen poet sen, kleden kloppen en andere taken die het werk van de huisvrouw juist op Zaterdag zo kunr.en verzwaren. Motto: „Mouwen omhoogOns land moet droog ]7EN van de bekendste piloten van Italië, commandant Mario de Bemardi. heeft een „ar melui's vliegtuig" gecon strueerd, dat minder kost dan een auto. Naar De Bemardi heeft medegedeeld is het eer ste model van hei toestel, dat twee passagiers kan vervoeren, bijna gereed en zal het in April worden getest. Verwacht wordt, dut het vliegtuig nog in de loop van dit jaar op de Italiaanse markt zal komen. De Bemardi, die het internationale snelheids record op zijn naam heeft gehad, noemt zijn vlieg tuig een „luchtscooter" en zegt dat het een snel heid van 144 km per uur zal kunnen bereiken. Het zal nog geen 3800 gulden kosten. Het toestel ziet ei uit als een kruising van een gewone eendekker en zen hef schroef vliegtuig. Hel heeft nl. twee pro pellers, één, die door een motor wordt aange dreven, aan de neus en één motorloze eenbladige propeller boven op het vliegtuig. Deze laatste horizontale propeller is, naar Bemardi uitlegde, veiligheidsapparaat, dat ingeval de motor in de lucht uitvalt dienst kan doen als een soort parachute. De beweging van het vliegtuig doet het grote horizontale schroefblad snel ronddraaien en dit zal de daalsnelheid van het vliegtuig remmen tot ongeveer 20, 24 km per uur. De horizontale pro peller kan tijdens het vliegen naar believen worden vastgezet of vrij gelaten en stelt de lichte „luchtscooter" in staat te landen op een terrein van ongeveer 13 bij ongeveer 8 meter. De Bemardi deelde mede, dat zijn vliegtuig niet zoals een auto giro stil in de lucht lian hangen maar het lean in zeer laag, veilig tempo vliegen. De motor is geconstrueerd naar het voorbeeld van de moto ren die in de rumoerige Italiaanse motor-scooters worden gebruikt. Bij het opstijgen krijgt hei. toestel een extra stoot var een door een motor geireven wiel onder de ronp. Het vliegtuig, dat is gebouwd van stalen buiten, canvas en hout is licht genoeg om te worien gebruikt al* een zweifvliegtuig. Prins Bernhard (onverwachts gekomen) cirkelde er in sportvliegtuig boven H.M. de Koningin en Prins Bernhard hebben gistermorgen een bezoek gebracht aan het eiland Texel, waar de Eendrachtpolder is ondergelopen en zes slachtoffers, leden van een hulpcolonne, zijn te betreuren. De Koningin kwam met de veerboot „Dokter Wagemaker" uit Den Helder. De Prins, die onverwacht het eiland bezocht, arriveerde tegen kwart voor elf met een sporttoestel op het vliegveld. Toen de veerboot tegen half twaalf de haven van Oudeschild binnenvoer, stonden op het havenhoofd ca honderdvijftig eilandbewoners op de aankomst van Hare Majesteit te wachten. Nadat de loopplank was uitgelegd begaven de autoriteiten zich aan boord, onder wie burgemeester De Koning, de hoofdingenieur-directeur van de provin ciale Waterstaat in Noord-Holland, ir C. Krijn, de Dijkgraaf van de dertig gemeenschappelijke polders, de heer P Bakker, wethouder Th. Hin en de hoofd ingenieur van de Rijkswaterstaat van de directie Noord-Holland ir J. H. van der Burgt. Eerst werd gereden naar Oosterend. Daar stapte het hoge gezelschap over in jeeps. De tocht ging naar Zevenhui zen, waar de Oostersluis, één van de bedreigde punten, in ogenschouw werd genomen. Hier ontmoette Hare Majesteit de Prins. Vervolgens ging de rit naar het Noorden, naar de Noorderdijlt, waar het aanstormende water een gat van 130 meter in de dijk heeft geslagen, waardoor de 260 hectare grote Een drachtpolder onder liep. De laatste tien tallen meters moesten echter te voet worden gegaan. De Koningin wandelde naar het gat, waardoor nog steeds het water stroomt. Staande op de met tientallen zandzakken versterkte afgebroken dijken liet H.~" zich uitvoerig door een dijkwerkei door de deskundigen inlichten over het geen zich hier op die rampzalige eerste Februarimorgen heeft afgespeeld. Op de dijk was een groot aantal dijk werkers. met assistentie van dertig sol daten van het regiment Johart Willem Friso uit Assen, druk doende tussen twee rijen palissaden een beschoeiing aan te brengen en deze met behulp van een dragline vol te storten met klei. Het gat in de dijk is inmiddels nog niet ge dicht, Lange tijd sprak de Koningin met de dijkwerkers en de militairen. Ook Prins Bernhard had vroeger in de morgen met wethouder S. de Waard dit punt bezocht. Juist toen de jeeps de dijk naderden, vloog de Prins er overheen. Als groet cirkelde hij enige malen laag over deze door hét land ploegende autocolonne heen. Tot slot van haar tocht ging de Ko ningin naar de vuurtoren, waar zij de auto verliet en zich over de duinenrij naar het strand begaf. Daarna lceerae Hare Majesteit naar Den Burg terug, waar zij omstreeks twee uur arriveerde. In het hotel onderhield de Koningin zich enige tijd met de familieleden van de zes slachtoffers. jfyiNTELSAS, waar Amerikaan se militairen met ducks en schepen helpen bij het dichten van de dijk. J KLM brengt zakken naar Engeland Toen de K L M hoorde van het Brit se verzoek om met spoed tien millioen zandzakken te zenden, heeft zij direct aan de Britse diplomatieke vertegen woordigingen in verschillende landen doen weten, dat zij bereid is die zakken, voorzover er vrachtruimte vrij is, gratis te vervoeren. De K L M wil hiermee haar waarde ring uiten voor de hulp, die Nederland van Engeland heeft ontvangen. Het K L M-toestel, dat vannacht uit Zurich op Schiphol moest aankomen, zou al zakken aan boord hebben, zodat de eerste zending vandaag reeds kon worden vervoerd. In Tokio heeft zich gisteren een zware ontploffing voorgedaan in een vuur werkfabriek; 22 arbeiders zijn om het leven gekomen en 45 gewond; 450 huizen zijn verwoest of beschadigd. Administrateur gedood op Oost-Java Op de koffie- en rubberonderneming „Bendokerep" te Bentjuluk in het Ban- juwangische (Oost-Java) is dezer dagen een overval gepleegd, waarbij de admi nistrateur. de heer G. J. Timmermans, werd gedood. Mevrouw Timmermans kreeg een hersenschudding. In vrijwel alle Nederlandse gemeenten orden, naast de collecten, talrijke mani festaties georganiseerd, teveel om op te noemen. Om het grote aantal initiatieven zo veel nogclijk te coördineren en in ge regelde banen te leiden, heeft de direc teur van het Rampenfonds alle burge meesters verzocht de gevormde plaatse lijke commissie te consolideren en te vragen, haar krachten ook in de toe komst te blijven geven. Organisaties met een locaal karakter wordt dringend verzocht de plaatselijke commissies op de hoogte te stellen van de plannen. Een contactpersoon van deze commissie licht dan het Rampenfonds in. Landelijke organisaties wordt verzocht zich omtrent haar activiteit in verbin ding te stellen met het Fonds, bureau Fondswerving, Koningskade 18, Den Haag. Geen artikelen.... Het Rampenfonds wordt benaderd door vele firma's die bepaalde artikelen in de handel willen brengen, die aan de watersnood herinneren en dan verkocht zouden worden met een toeslag voor het fonds. Het bestuur van het fonds waar deert dit, maar kan toch niet goedkeu ren dat de naam Nationaal Rampenfonds hiervoor wordt gebruikt. Het bestuur heeft niet de middelen om de door de initiatiefnemers voorgestelde controle op de inkomsten uit te oefenen. Nieuwe bedragen Meer dan twee millioen gulden in to taal is uit de provincie Limburg geko men. 's-Gravenzande gaf 60.000 of 7 per inwoner. Personeel en directie van de Haarlemse kousenfabriek Hin zorgen voor 40 mille. In Zweden is nu wel meer dan tien millioen gulden bijeen, waarvan onge veer 3 millioen gulden door de regering geschonken is in de vorm van dekens en rubberboten. Het gemeentebestuur van Gothenburg in Zweden schenkt 75.000, de Franse firma Velosolex 10.000, de Continental Gummiewerke in Hannover 9000, een Deense en een Luxemburgse fabriek beide cement, spe ciaal voor het herstel van de Noord-Zuid wegverbinding over de Moerdijk, waar aan met man en macht wordt gewerkt. De Wiener Sangerknaben komen begin April in ons land vier of vijf weldadig heidsconcerten voor het Rampenfonds geven. „De Ramp" ook Engels Het honderd pagina's bevattende Nederlandse boek over de ramp zal fRIEST beeld in St. Maartens dijk waar men nog steeds zoekt naar de stoffelijke over schotten van de vele vermisten. v ook in Engeland verkocht worden tegen de prijs van f3.95, ten bate van de rampenfondsen van beide landen. Bij een oplage van 100.000 exemplaren in Engeland zal aan ieder fonds f 100.000 afgestaan kunnen worden. De Britse uitgave krijgt een voorwoord van Sir Rupert de la Bere, de burgemeester van Londen. De telegrammenstroom na de waters nood is nog niet geheel gestelpt. Minister Mansholt bijv. ontving vele blijken van deelneming van collega-ministers en van buitenlandse boerenorganisaties, met in vele gevallen hulpaanbiedingen. Automobielclubs uit tien landen zonden brieven en telegrammen aan de K.N.A.C. Koninklijke dank Zoals bekend heeft de burgemeester ■an Detroit (V.S.) Maandag a.s. tot Hol land-dag geproclameerd. In Detroit is uitgebreide hulpactie gaande. Ko ningin Juliana heeft 'deze stad thans door bemiddeling van haar ambassadeur in Washington in warme bewoordingen dank betuigd. Enige maanden geleden brachten de Koningin en de Prins aan Detroit een bezoek. De burgemeestér telegrafeerde deze week aan de Koningin o.a.: .Ker ken, winkels, kantoren, uw vele vrien den, alle kranten, de televisie en de radio •erken mee om een fonds bijeen te brengenOnze gebeden zijn met U in deze tijd van ernstige zorgen". Schouwen- Duiveland behoort tol de door de watersnood zwaarst getroiien gebieden. Vele landgenoten welen maar weinig van dit eiland, en daarom wijdt het ZONDAGSBLAD van deze week er een speciaal artikel aan. Zierikzee en Brouwershaven, de twee oude steden, hebben een zeer interessant verleden, waarvan men ongetwijleld wel iets zal willen weien. In kort bestek wordt de geschiedenis ge schetst. Bij de laatste ramp. die ons land trol, waren er verschillende organisaties, die prachtig werk hebben geleverd. Daartoe behoorde ook het Rode Kruis. Op pag. 5 vindt u een levensschets van lean Henri Dunant. de man die in 1864 de stoot gal tot oprichting van deze internationale organisatie, die aan de lijdende mensheid onschatbare diensten heelt bewezen. Dokters- hulp uit de lucht is ook in ons land niel geheel onbekend, maar in Australië is 't de enige manier om de ver uiteen wonende kolonislen de nodige medische hulp te verle nen. Ook de bijdrage van onze weerkundige medewerker over „Nieuw springtij op a.s. Maandag" is thans een zeer actueel onder werp. Zo men weel bedoelt ons ZONDAGSBLAD lectuur te geven voor alle leden van het gezin. PERZIË ROUWT. Bij de aard beving, waarvan we gisteren reeds melding maakten, zijn ver moedelijk 1500 mensen om het leven gekomen. Niet minder dan 17 dorpen werden verwoest en het dorp Toeroed aan de Kas pische Zee is grotendeels verdwe nen in een reusachtige spleet, die in de aardkorst was ontstaan. Slechts 500 inwoners van dit dorp zouden de ramp hebben overleefd. Het aantal daklozen in de geteis terde streek wordt geschat op 3500. De Sjah, minister-president Mossadeq en de religieuse leider Ayatollah Kasja- nl, voorzitter van de Nationale Verga dering, hebben opgeroepen tot het ver lenen van hulp. Het leger heeft op dracht gekregen, alle mogelijke hulp te verlenen. Troepen zijn uit Teheran naar het getroffen gebied vertrokken en alle garnizoenen, die in de buurt van Toeroed liggen, zijn er eveneens naar gedirigeerd. Mos-edeq verwacht vollediger rap porten over de ramp te krijgen, zodra de troepen uit Teheran, die met radio materiaal zijn uitgerust, in Toeroed zijn aangekomen. Voorzitter Kasjani heeft een beroep gedaan op de rijke Perzen, een fonds voor de getroffenen te stich ten. De Sjah heeft alle sociale instel lingen ingeschakeld. Omdat de geteisterde streek in een afgelegen gebied ligt, zijn de inlichtin gen over de ramp nog schaars. Toeroed ligt juist aan de grens van de reus achtige zoutwoestijn. die zich over ge heel Centraal Perzië uitstrekt. Vroeg paus clementie voor Rosenbergs? Volgens het Vaticaanse blad Osserva- tore Romano heeft de paus Amerika verzocht, de atoomspionnen Julius en Ethe Rosenberg niet terecht te stellen. In Amerika, dat geen diplomatieke betrekkin-gen met het Vatioaan onder houdt. weet men niets van een der gelijke stap van de paus. Waarschijn lijk doelt de Osservatore Romano op een groot aantal verzoeken om tussen komst. die het Vaticaan voor anderen heeft doorgezonden naar het Amerikaan se departement van Justitie. door ds. J. T. Wiersma te Wassenaar ALS we de openbaring des Heren aan Israël en, definitief en beslis send, in Jezus Christus mogen ver gelijken met een lichtbundel, die vanuit de hemel de aarde beschijnt, dan valt er ook licht op de mense lijke geschiedenis. Buiten dit licht is zij wel met heel veel vraagtekens omgeven. Het ver leden: waar, wanneer, waartoe begon dit gebeuren? De toekomst: waar heen beweegt zij zich, is er wel een toekomst? Het heden; waarom gaat het zoals het gaat, zodat het drama tisch karakter van de geschiedenis door iemand werd aangeduid als een „epos van bloed en tranen"? Bij al de raadselachtigheid, die het menselijk lev-en en samenleven om geeft, is het geen wonder dat de oude Grieken, hoe ook uitmuntend door diepzinnigheid van denken, en de Romeinen, welke meesters zij ook waren op het gebied van het recht, orde en wet, zich niet of nauwelijks hebben uitgesproken over de zin van de menselijke geschiedenis. DAT ten onzent, in Europa en ook in ons land, eveneens velen, die van Bijbel en kerk vervreemd zijn, de geschiedenis slechts als een on verklaarbaar drama kunnen zien, ligt voor de hand. Wij maken als kleine mensen maar even deel uit van een eeuwenlang, ontzaggelijk verward en woelig strijdtoneel. Wij maken daar deel van uit, wij bevinden ons daar midden in. Wij zouden er boven moe ten staan, op een hoog punt, er boven verheven om het gebeuren te kunnen overzien. En dan zou het nog de vraag zijn, of we het zouden kunnen be oordelen, of we in deze verwarring een patroon zouden kunnen ontdek- die op een bestek wijzen. Zelfs de engelen Gods, die zelf niet in maar boven de geschiedenis staan, zijn niet bij machte haai' zin te onderkennen. Het moet ons door de Here God gezegd worden wat het menselijk gebeuren inhoudt. Het Woord is de lichtbundel, die ook op dit terrein de duisternis doet opkla ren. TOT Israël is het Woord des He ren geschied. Daarom heeft het als enige onder de volken geweten wat de geschiedenis der mensen in houdt. Vooral de oud-testamentische profeten zijn het, die haar kwalifice ren als een gebeuren door God, in verborgenheid, geleid. De mensheid blijkt een weg te gaan, in onomkeerbare richting, naar een doel. De geschiedenis is geen natuur, geen cirkelgang van leven- sterven-leven, maar een rechte lijn, een tocht, een reis met een bestem ming. Johannes de Doper, de hekkenslui ter van de oude en de portier van de nieuwe bedeling, naar wiens pre diking de Kerk de eerste weken na Kerstfeest pleegt te luisteren, heeft bijzonder sterk het pelgrimerende karakter van de menselijke geschie denis beklemtoond. Wij staan vlak voor het einddoel. Het gordijn zal dadelijk vallen. Het Koninkrijk Gods is nabij. De „Sterkere" komt. HOE gaat de mens da ze nabije eindbestemming tegemoet? Wat zal hij God, die komende is, antwoor den? Want de geschiedenis is geen natuurverloop, maar dialoog, tweege sprek tussen de komende God en de pelgrimerende mens. Het antwoord kan niet volstaan met het doen van boete voor een aantal of misschien wel vele zonden, even min met de verandering van de in nerlijke gezindheid. Het enige volle dige antwoord is omkeer. „Bekeert U, want het Koninkrijk Gods is nabij gekomen". Het gaat om een nieuwe verhou ding, om het leven uit de vergeving der zonden, gelovig-boetvaardig schuldbelijdend. Het teken van de nieuwe verhouding is het badwater van de doop. Zó, gewassen, gerei nigd, kan de mens getroost reizen naar het eindstation van de geschie denis. Prachtig commentarieert Calvijn- „Johannes zegt niet: Bekeert U, dan zal het Koninkrijk der hemelen na bij komen; maar hij stelt allereerst de genade Gods op de voorgrond, en vermaant vervolgens de mensen, om zich te bekeren. Hieruit blijkt ten dui delijkste dat de barmhartigheid Gods, die de verlorenen herstelt, de grond slag is der bekering." (Zie vervolg pag, 3). Weerbericht Weersverwachting tot Zondagavond; AANHOUDENDE VORST Plaatselijk enkele sneeuw- buien, maar ook verspreide u opklaringen. Over het alge- [r qgass meen weinig wind. Van- nacht lichte tot matige vorst. Morgen overdag lichte vorst tot temperaturen het vriespunt. - L. jKW ZON EN MAAN

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1